English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2018
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3556
Location: Drammen

PostPosted: 04.11.2018 23:44    Post subject: Reply with quote

Ikke kort (til Bamba) engang med andre ord?
Men ja. Den er ikke kjempefin. Jeg heller mot oransje - takker med gult, men hadde ikke reagert alt for sterkt dersom det ble rødt.
_________________
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
― Friedrich Nietzsche
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 04.11.2018 23:51    Post subject: Reply with quote

Var mest at jeg mente Bamba skulle hatt kort Smile Var det noe oppstyr etter den situasjonen, annet enn noe tweets, og kommentatorer trakk frem hardingen Tore som spilte videre med bandasje på hodet?
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3556
Location: Drammen

PostPosted: 04.11.2018 23:58    Post subject: Reply with quote

Ja, skjønte det, men glemte et Razz

Og nei. Tror aldri det ble dratt frem. Eller det ble nevnt, men aldri noen som sa det burde være minst gult kort.
_________________
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
― Friedrich Nietzsche
Back to top
View user's profile Send private message
DarthJohansen
Proff


Joined: 02 Feb 2015
Posts: 430

PostPosted: 05.11.2018 00:13    Post subject: Reply with quote

SeG wrote:
Nei, enig. I min bok et ganske klart rødt kort.


Dommeren kan vistnok ikke dømme "avventende" rødt kort. Ergo måtte han velge mellom rødt kort eller la Samuelsen få mulighet til å score når han er alene igjennom. Hadde han dømt rødt kort hadde media klaget over at Odd ble frarøvet et mål på den sjansen der.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3533
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 05.11.2018 00:29    Post subject: Reply with quote

Dommeren står fortsatt fast på at gult er riktig.
Eurosport hadde intervjuet han
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.11.2018 00:52    Post subject: Reply with quote

Dommer gir også dobbel fordel i situasjonen; Samuelsen får fordelen, men roter bort ballen på egenhånd, før dommer gir frispark det situasjonen skjedde.

For øvrig står jeg for at Odds mål burde vært avblåst for offside.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 05.11.2018 11:38    Post subject: Reply with quote

Øh...?

Espen Ruud header et hjørnespark i mål, og det skal være offside?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.11.2018 11:55    Post subject: Reply with quote

Nei, jeg tenkte mer på han som står "oppå" Hansen. Ser på reprisene at han ikke var så aktiv som jeg trodde, men han står i offside-posisjon omtrent inntil Hansen i det headinga går.

Dog kanskje noe bastant å si burde, men det kunne nok i hvert fall vært blåst på den. Uansett ikke kampavgjørende, så det er ikke så mye å bruke tid på.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Brødsmula
Veteran


Joined: 13 Apr 2012
Posts: 1564

PostPosted: 05.11.2018 18:57    Post subject: Reply with quote

DarthJohansen wrote:
Dommeren kan vistnok ikke dømme "avventende" rødt kort. Ergo måtte han velge mellom rødt kort eller la Samuelsen få mulighet til å score når han er alene igjennom. Hadde han dømt rødt kort hadde media klaget over at Odd ble frarøvet et mål på den sjansen der.

Det forklarer jo en hel del. Forselen i seg selv var rødt, det syns jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 05.11.2018 21:07    Post subject: Reply with quote

Det er ikke en vurdering dommeren skal ta. Det at han ikke kan avvente rødt kort betyr at om han mener at det er rødt skal han blåse frispark med en gang, uansett hvor stor sjanse det andre laget fratas, med mindre det er så enkelt som å bare trille ballen over linja.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 06.11.2018 09:29    Post subject: Reply with quote

Og den regelen gir jo forsåvidt mening, gjør den ikke? Enten blir man fratatt en opplagt scoringssjanse (altså rødt kort), eller så blir man det ikke. Hvis dommeren vurderer at scoringssjansen fortsatt "lever" - altså at en medspiller til spilleren som blir hindret kan ta med seg ballen og score - gir han fordel, og deretter gult kort når det enten har blitt mål eller sjansen avverget. Det at vedkommende medspiller roter bort sjansen kan jo ikke med rimelighet bety skjerpet straff for spilleren som sto for forseelsen. Og hvis en medspiller av spilleren som blir hindret kan trille ballen i åpent mål, har jo ikke laget blitt fratatt noen opplagt sjanse i det hele tatt.
Back to top
View user's profile Send private message
avtrekkeren
Proff


Joined: 13 Sep 2014
Posts: 304
Location: Norway

PostPosted: 06.11.2018 09:36    Post subject: Reply with quote

Dommeren kan avvente med rødt kort, så lenge den spilleren som skulle fått rødt, ikke er involvert i spillet videre. Hvis han blir involvert må det blåses. Merk - det gjelder jo de sakene der det røde kortet ikke skyldes det å frata motstanderen en åpenbar mulighet, men der det ville blitt rødt uansett (alvorlig brudd, andre gule, voldsom opptreden). Det praktiseres dog svært sjeldent.

https://resources.fifa.co...gyna8juxw3

Quote:
Advantage should not be applied in situations involving serious foul play, violent conduct or a second cautionable offence unless there is a clear opportunity to score a goal. The referee must send off the player when the ball is next out of play but if the player plays the ball or challenges/interferes with an opponent, the referee will stop play, send off the player and restart with an indirect free kick, unless the player committed a more serious offence
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 06.11.2018 10:11    Post subject: Reply with quote

Apropos rødt kort kontra fordel så bidro jo Hedon-favoritt Martin Bjørnbak med en klassisk 'både og'-takling mot Lillestrøm. Blir dratt av, fraløpt, kaster seg så inn bakfra med strakt bein og klipper ned Krogstads bakerste bein uten noen som helst mulighet til å nå ball. Ballen spretter likevel videre, og Lillestrøm er 4 mot 2 på Glimts halvdel.

Hva gjør dommer Eskås? Stopper spillet resolutt og gir gult kort til Bjørnbak. Hadde det vært en håndballkamp, eller NFL, hadde det vært eksemplarisk forsvarsspill. Selv den gule horde kunne ikke dømt mer fordelaktig i den situasjonen.

Jeg mener: glem Birger Meling. Jeg mener jo dommeren fint kunne vist ut ham, men det gjør ikke dommere i Eliteserien. Denne er verre; det er sånne taklinger, som både er stygge og kyniske, man må luke ut. Og tilsvarende dommere som til tross for perfekt utgangsposisjon mangler situasjonsforståelsen til å gjøre riktig valg.
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 06.11.2018 11:18    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Jeg mener jo dommeren fint kunne vist ut ham, men det gjør ikke dommere i Eliteserien.


Dette er egentlig helt absurd. Jeg lurer på hvor mange serieledere rundt om i verden som ikke har fått en spiller utvist mot seg, to kamper før slutt. En ting er jo policien om ingen direkte røde kort, det ødelegger kamper må man vite..., men det at det ikke er noen som får et akkumulert rødt heller. I våre kamper denne sesongen har det kun vært Jakob Rasmussen som har blitt vist to gule kort.
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 06.11.2018 11:21    Post subject: Reply with quote

avtrekkeren wrote:
Dommeren kan avvente med rødt kort, så lenge den spilleren som skulle fått rødt, ikke er involvert i spillet videre. Hvis han blir involvert må det blåses. Merk - det gjelder jo de sakene der det røde kortet ikke skyldes det å frata motstanderen en åpenbar mulighet, men der det ville blitt rødt uansett (alvorlig brudd, andre gule, voldsom opptreden). Det praktiseres dog svært sjeldent.

https://resources.fifa.co...gyna8juxw3

Quote:
Advantage should not be applied in situations involving serious foul play, violent conduct or a second cautionable offence unless there is a clear opportunity to score a goal. The referee must send off the player when the ball is next out of play but if the player plays the ball or challenges/interferes with an opponent, the referee will stop play, send off the player and restart with an indirect free kick, unless the player committed a more serious offence


Dette vil jo veldig sjeldent være tilfelle. Det blir jo i så fall sånn at man ikke kan pådra seg rødt kort på motsatt side av banen for å hindre en målsjanse.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 06.11.2018 12:23    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Jeg mener: glem Birger Meling. Jeg mener jo dommeren fint kunne vist ut ham, men det gjør ikke dommere i Eliteserien. Denne er verre; det er sånne taklinger, som både er stygge og kyniske, man må luke ut.


Jeg så introduksjon/reklame for fotballrunde-panelet (påfølgende program etter reklamen) på Eurosport etter denne kampen, hvor det ikke overraskende skulle fokuseres på om Rosenborg dømmes snillere enn andre, med klar henvisning til Melings hip kick. I studio var sjarmørene Flamur Kastrati og Christian Gauseth pluss en fyr jeg ikke dro kjensel på, og Anne Sturød som ordstyrer. Jeg valgte å hoppe elegant over.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6721
Location: South-west coast exile

PostPosted: 06.11.2018 12:25    Post subject: Reply with quote

Jeg begynte bare å le når jeg så/hørte det etter matchen i går. Jeg husker ikke hva annet det var de skulle diskutere, men det framstod som en knakende god parodi på hvordan norsk media dekker Eliteserien, så vidt jeg husker.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6721
Location: South-west coast exile

PostPosted: 06.11.2018 12:59    Post subject: Reply with quote

Noterer meg også at samtlige "debattanter" i studio mener at vi slipper billig unna. Da ble det nok en god, gjennomført og sterkt begrunna diskusjon, gitt. At de ikke tenkte tanken på å hanke inn noen som var uenig med resten er både helt patetisk og det mest forutsigbare så langt i år.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 06.11.2018 13:14    Post subject: Reply with quote

Norsk fotballdekning er egentlig god satire om man velger å se på det slik. De harselerer (ubevisst?) med egen rolle og "sakene" de dekker og disses innhold er nærmest The Onion-materiale.

Jeg så som sagt ikke programmet, men jeg tar det for gitt at de gikk gjennom og fant en liten håndfull situasjoner som gikk fordel Rosenborg, og kanskje slang på en liten sak andre veien som rent alibi - som seg hør og bør.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6721
Location: South-west coast exile

PostPosted: 06.11.2018 13:31    Post subject: Reply with quote

De hadde så vidt jeg vet en situasjon som skulle bevise dette, regner med det var den med Meling sist match. Det slår meg at den sekvensen i stor grad oppsummerer mentaliteten som råder blant lag som ikke vinner hvert år. Handler ikke om å bli bedre selv, men å peke på alle andre fiktive forklaringer på åssen vi har vunnet mest.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2721

PostPosted: 09.11.2018 14:15    Post subject: Reply with quote

avtrekkeren wrote:
Dommeren kan avvente med rødt kort


Dette.
Etter å ha dømt fotball selv i, Gud vet hvor mange år, så er det ekstremt mye som irriterer meg når gjelder den jevne fotballsupporter og spesielt fotballeksperter/kommentatorers manglende kunnskap om spillereglene.
Det er helt greit å være uenig i situasjoner, men man må argumentere ut ifra hvordan reglene er - og ikke bedrive med ren faktafeil.

Dette er en av de tingene.
Man kan vente med å dele ut et rødt kort. Det er ingenting som sier at man blåse med en gang.

I situasjonen med Meling så kunne dommer fint ha gitt fordel og gått tilbake for å gi rødt kort for alvorlig brudd på spillereglene, hvis dommer mener at kriteriene for det var oppfylt.
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3556
Location: Drammen

PostPosted: 11.11.2018 21:28    Post subject: Reply with quote

Det var noen situasjoner i dag. De jeg fikk med meg:

Lowe sin albue på Meling: Soleklart rødt.
Coly sitt drapsforsøk på Tensite der han tar løpefart og slår albuen rett inn i hodet på Teniste: Soleklart rødt.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 11.11.2018 21:29    Post subject: Reply with quote

Flagger like godt denne med en gang : hvis Lowe ikke får noen kamper karantene etter albuen på Meling, så kan man bare legge ned hele instituttet. Grisespiller.
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 11.11.2018 21:47    Post subject: Reply with quote

Enig. Det verste er at ingen kommer til å ta tak i den heller. Etter 29 kamper har altså ikke laget som leder serien fått rødt kort mot seg enda. Assistentdommeren har INGEN spillere mellom seg og situasjonen. Feigt!
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9661
Location: Drammen

PostPosted: 11.11.2018 21:48    Post subject: Reply with quote

Noen som har video av Coly vs. Teniste? Så bare den hvor Haugen sparket ned noen (Coly?).

Lowe sin bør det ikke være mye tvil om. Det er ikke en fyr som bare slenger litt med armen fordi han roterer etter et hopp eller noe. Han langer ut, og vet godt hva konsekvensen kan bli, og blir i dette tilfellet.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 8 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb