English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2019
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2018
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Thulian
Veteran

PostPosted: 07.02.2019 19:58    Post subject: Reply with quote

Summa Summarum er det til syvende og sist for dårlig av RBK å gå i underskudd her.
Høres også rart ut at vi ikke har nok spillersalg når vi vet hvem vi solgte i fjor
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
Vegard2711
Veteran

PostPosted: 07.02.2019 20:49    Post subject: Reply with quote

Vi solgte egentlig ingen spesielle i fjor. Kun Rasmussen som ble solgt for en høyere sum (dog ikke mer enn 8-10 mill). Annet enn det så var det bare mye utlån i tillegg til at Skjelvik og Bjørdal dro da kontrakten gikk ut. Så gikk Solli og Stamnestrø til Ranheim og Morten Konradsen til Glimt, trolig de også gratis, eventuelt for vekslepenger. Lånene til Amundsen og Gersbach kan det hende man fikk noen kroner for men ikke mer.

Så alt det småtteriet + Rasmussen virker logisk at bare gjør opp 16 mill.
Back to top
View user's profile Send private message
Alle må gå fan account
Veteran

PostPosted: 07.02.2019 21:35    Post subject: Reply with quote

Ser det er mange som skriver 8-10 mill for Rasmussen. Hvor har dere det fra? Var en dansk avis som ble lenket her på forumet der de "erfarte" 14-19 mill NOK etter å ha snakket med en lederen i en klubb med rett på noen små prosenter.

Om jeg har forstått KjellO og 2mas riktig før, så er spillersalgssummen i regnskapet etter fratrekk for videresalgsprosenter og gjenstående regnskapsverdi? I så fall stemmer det vel godt?
Back to top
Robin
Rutinert

PostPosted: 07.02.2019 21:44    Post subject: Reply with quote

Tror ikke man skal krisemaksimere dette. Klubben har gått i pluss i flere sesonger og "tåler" en sesong i minus veldig godt.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Vegard2711
Veteran

PostPosted: 07.02.2019 21:49    Post subject: Reply with quote

Vet bare at det ble spekulert i en sum rundt 1 mill euro for Rasmussen, men det kan stemme det du sier da jeg ikke tror det var mye annet å hente på de andre spillerne som forlot klubben.
Back to top
Vegard2711
Veteran

PostPosted: 07.02.2019 21:56    Post subject: Reply with quote

Robin wrote:
Tror ikke man skal krisemaksimere dette. Klubben har gått i pluss i flere sesonger og "tåler" en sesong i minus veldig godt.

Ikke noe problem at det går i minus et år nei, men det jeg og mange stusser på er hvordan man kan gå så kraftig i minus når man ikke har budsjettert for blant annet EL spill. Bare der får man inn ca 50 mill (halvparten riktignok ut igjen til spillere osv i bonuser).

Hadde ikke RBK kommet til EL i fjor ville man gått over 40 mill i minus.

Nå har man riktignok fått en oversikt over mange poster som man gikk mer i minus på enn man trodde, så man vet jo hvor minusen sånn sett kommer fra, men da kan man jo spørre seg om man gjorde en god nok jobb med budsjettet når man ryker med flere mill på flere av postene.
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 07.02.2019 22:03    Post subject: Reply with quote

Man hadde jo ikke gått 40 mill i minus...

Hvorfor har klubben fått en økning i lønnskostnadene? Jo, fordi man kvalifiserte seg til EL. Hadde man ikke gjort det hadde heller ikke lønnskostnadene økt såpass som de har gjort heller.
Back to top
Thulian
Veteran

PostPosted: 07.02.2019 22:44    Post subject: Reply with quote

Riktig det du sier der Vegard, men om vi har begynt å gi bort spillere... ja da er det dårlige kår her.
Selv små overgangssummer hjelper på, og jeg tok som andre det som for gitt at Rasmussen ga gode penger i klubbkassa
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
2mas
Sjef

PostPosted: 07.02.2019 23:04    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:
Er ikke like lukrativt å komme til EL som det kan virke nei. Mye som forsvinner i bonuser til spillerne og støtteapparatet. Ca halvparten kan det virke som. I tillegg får jo klubben noen flere utgifter ved europacup spill som å dra på bortekamper (dette kan dog rettes opp av at man får penger inn på hjemmekamper, men i fjor var det ikke stappfullt).

Regnestykket fra deltakelsen i forfjor.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vegard2711
Veteran

PostPosted: 07.02.2019 23:20    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Man hadde jo ikke gått 40 mill i minus...

Hvorfor har klubben fått en økning i lønnskostnadene? Jo, fordi man kvalifiserte seg til EL. Hadde man ikke gjort det hadde heller ikke lønnskostnadene økt såpass som de har gjort heller.

Det er trekt ifra i regnestykket. Hvis ikke ville det vært mer.

Ser nå at det står ca 65 mill i inntekter fra EL (75 mill hvorav 10 kommer fra året før) så uten EL forrige sesong kunne man fort plusset på enda mer.
65 - ca 25 i lønn = 40. Så har man 12-15 mill i utgifter i forhold til arrangering av kamper, men der tjente man nok inn kanskje 8 mill så da ender man fort rundt 35 mill i minus om man ikke hadde kvallet. De ville da kommet i tillegg til det underskuddet faktisk ble i 2018.

Blir riktignok bare spekulasjoner og enkle regninger fra min side, da det mangler jo flere faktorer og jeg ikke har sett på de konkrete tallene. Men som sagt, hadde ikke RBK gått til EL (noe de jo ikke hadde budsjettert med i utgangspunktet) så ville de gått med et dundrende underskudd i 2018 (50 mill +).
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 11.02.2019 21:17    Post subject: Reply with quote

Dyrhaug:

– Vi har bevisst brukt mye penger på det sportslige. A-stallen har vært større enn tidligere, det har vært flere i støtteapparatet og satsingen i akademiet har også vært større. Kostnadene rundt vanlig klubbdrift har vi god kontroll på. Det er kostnadene på sport som er for høye, mener hun – som direkte svar til at det nå er store minus på bunnlinja.

(...)

Samtidig budsjetterte ikke RBK med gruppespill i Europa, som ifølge Dyrhaug endte med et netto overskudd på 37 millioner i 2018.

(...)

Samtidig hadde Rosenborg nærmere 145 millioner i rene lønnsutgifter. Dette var 50 millioner mer enn budsjettert.

– Bonuser utgjør en stor del av beløpet, samt forlikskostnader og andre utgifter i «trenersaken». Derfor er det så høyt i 2018, sier Dyrhaug – og legger til:

Les mer: 30 millioner i minus på to år: Derfor mener RBK-sjefen at klubben har kontroll
Back to top
Indreløper
Veteran

PostPosted: 14.02.2019 09:43    Post subject: Reply with quote

Kl. 1030 skal økonomien til Rosenborg granskes i økonominyhetene på TV2 Nyhetskanalen.
Zorac
Legende

PostPosted: 14.02.2019 11:22    Post subject: Reply with quote

Kjedelige greier. Vi bruker omtrent like mye på spillerkjøp som vi tjener på salg, publikumsinntektene utgjør en veldig liten del av inntektene (underkant av 10%), og vi både tjener og bruker mye penger med perioder med over- og underskudd som avløser hverandre.

Jeg forventer ikke noe annet enn tabloid og populistisk tilnærming til norsk fotball av TV2, men det hadde jo vært langt mer interessant om de hadde tatt for seg eksempelvis VIF. Her snakker vi om en stor klubb som til tross for å ha fått arenaen som skulle løse alle problemer havner i brutalt underskudd og må selge flere av sine største profiler. Rosenborg har i det minste brukbar kontroll på økonomien over tid, og er sånn sett langt mindre spennende.
Whoppa
Veteran

PostPosted: 14.02.2019 12:17    Post subject: Reply with quote

Det er vel langt mere interessant for oss Rosenborgsupportere at de tar for seg Rosenborg enn VIF?
Back to top
ace
Veteran

PostPosted: 14.02.2019 13:43    Post subject: Reply with quote

Blir jo bare det vanlige rælet rundt dette fra TV2 tenker jeg. De henviste jo til 1630 nyhetene for ytterligere kommentarer fra en eller annen random økonom.
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 14.02.2019 13:48    Post subject: Reply with quote

Trakk litt på smilebåndet da de trakk frem billettinntektenes andel av omsetningen. Det er et "nøkkeltall" uten noen form for verdi i all den tid de øvrige inntektene varierer så mye. Og billettinntektenes andel dermed vil øke i perioder hvor vi gjør det sportslig dårlig. Og synke når vi gjør det bra. At billettinntektenes andel var på over 20 % i 2013, men bare drøyt 10 % i 2017 og 2018 beviser absolutt ingenting. I kroner og ører var billettinntektene 13 millioner høyere i 2017 enn i 2013. Og vel 7,4 millioner høyere i 2018 enn i 2013.
Back to top
Henning
Legende

PostPosted: 14.02.2019 14:00    Post subject: Reply with quote

Min innsikt i bedriftsøkonomi er veldig begrenset...men det virker på meg som vi har i overkant gode bonusordninger når vi går med så store underskudd selv om vi kvalifiserer oss til (et ikke-budsjettert) gruppespill i EL? I mitt hode så bør vi legge av penger i gode sportslige år som buffer i dårligere år--eller er egenkapitalen så god at vi ikke trenger bekymre oss for det? Jeg antar det finnes objektive, kvantitative parametre man kan se på som sier noe om disse forholdene?
Back to top
ace
Veteran

PostPosted: 14.02.2019 15:48    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Trakk litt på smilebåndet da de trakk frem billettinntektenes andel av omsetningen. Det er et "nøkkeltall" uten noen form for verdi i all den tid de øvrige inntektene varierer så mye. Og billettinntektenes andel dermed vil øke i perioder hvor vi gjør det sportslig dårlig. Og synke når vi gjør det bra. At billettinntektenes andel var på over 20 % i 2013, men bare drøyt 10 % i 2017 og 2018 beviser absolutt ingenting. I kroner og ører var billettinntektene 13 millioner høyere i 2017 enn i 2013. Og vel 7,4 millioner høyere i 2018 enn i 2013.
Sa de virkelig det? Very Happy
Frøken Fransen
Senior

PostPosted: 14.02.2019 15:55    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Min innsikt i bedriftsøkonomi er veldig begrenset...men det virker på meg som vi har i overkant gode bonusordninger når vi går med så store underskudd selv om vi kvalifiserer oss til (et ikke-budsjettert) gruppespill i EL?

Uten at jeg har satt meg helt inn i det, så arrester meg gjerne om jeg tar feil, men det er vel ikke bonusordningene vi går i underskudd av? Bonusene blir jo gitt av de midlene vi får av å vinne serien(/cupen) og av å nå gruppespillet i Europa. Hvis vi ikke når gruppespillet, får jo heller ikke spillerne bonus (for dette).
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 14.02.2019 15:57    Post subject: Reply with quote

Bonus for EL er en gulrot som gjør at det er enklere å gå med på lavere fast lønn. Fornuftig ordning.
Henning
Legende

PostPosted: 14.02.2019 17:43    Post subject: Reply with quote

Det er størrelsen på bonusen jeg snakker om da.
Back to top
Vegard2711
Veteran

PostPosted: 14.02.2019 21:45    Post subject: Reply with quote

Satt å tenkte på det samme for ikke lenge siden. EL bonusen blir jo dekket av EL premiepengene, men nettopp bonus for å vinne serie (og cup) er jeg ikke sikker på hvordan fungerer. RBK har jo budsjettert med sølv om jeg ikke tar feil de siste årene, og da når man vinner serien og i tillegg cupen, så kommer det jo store bonusutbetalinger inn i bildet som man ikke har budsjettert med.

Premiepengene i seg selv dekker neppe over bonusene spillerne får for å vinne disse, i Eliteserien var det i fjor 24 mill for gull og 20,3 mill for sølv (kun 3,7 mill forskjell). Tviler på at de 3,7 mill dekker over alle bonusutbetalinger. Men det er vel kanskje her sponsorer kommer inn? Ekstra sponsorinntekter ved å vinne serien er sikkert med på å dekke over spillerbonuser for gull.

Vil jo være merkelig om det økonomisk ville vært mer lønnsomt med sølv enn gull (om vi da ikke tenker på de potensielle ekstra inntektene man får ved å ta gull for så å få spille i CL kval). Men det kan hende at det er nettopp slik det er.
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 14.02.2019 22:12    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
Sa de virkelig det? Very Happy

Det ble aldri sagt eksplisitt, men det skinte gjennom at det av en eller annen grunn var spesielt (med negativt fortegn) at Rosenborg tjente så lite av pengene sine fra billettsalg. Den eminente økonomen trakk ikke frem et eneste av poengene ace legger frem, noe som må sies å være et ganske viktig bakteppe når man ser på budsjett som helhet. At laget i Norge med desidert mest publikum tjener så lite av inntektene sine fra dem, sier vesentlig mer om hvor mye klubben drar inn - også i forhold til andre vil, jeg tro - av premie- og sponsorpenger.

Dette viser jo meget godt statistikkens finurligheter; alt etter hvordan man bruker tallmaterialet er Rosenborg dårligst og best i klassen. I rene tall er det neppe noen som er i nærheten av de samme inntektene, men vi er sannsynligvis blant de "dårligste" i klassen om man måler andel av totale inntekter fra tribunen.
2mas
Sjef

PostPosted: 14.02.2019 23:02    Post subject: Reply with quote

Gjennomgangen på Nyhetskanalen
Back to top
Jonas
Veteran

PostPosted: 15.02.2019 16:33    Post subject: Reply with quote

På andre siden av grensen gikk Malmö med 40 millioner SEK i pluss i fjor. (uten at jeg er videre innsatt i økonomien deres).

https://www.sydsvenskan.s...krivningar
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 5 of 6

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2019 RBKweb