English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2018
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2018
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 34, 35, 36  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
eksil
Veteran

PostPosted: 09.10.2018 12:38    Post subject: Reply with quote

Etter siste vinter med Kåre var jeg full av forventning siden vi behold omtrent hele laget fra 2017. Jeg tenkte at nå får vi endelig et samspilt og samhandlende lag, noe alle så var nødvendig etter høsten 2017.

Men neida.

Dersom det først nå har gått opp for sportslig ledelse at man må terpe og trene på samhandling må noen virkelig sjekke intelligensnivået sitt.

Forøvrig er det jo gode nyheter at det skjer.
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 09.10.2018 12:51    Post subject: Reply with quote

Ja. Også blir det ikke mulig å bedømme før etter LSK-kampen hvorvidt det faktisk har gitt resultater. Det er lett å si at man skal gjøre noe, men det skal tross alt gjøres, helst på et bra vis.
EspN
Veteran

PostPosted: 09.10.2018 13:10    Post subject: Reply with quote

Positivt at det gjøres nå med iallefall.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 09.10.2018 13:17    Post subject: Reply with quote

Jeg våger meg på påstanden om at det sjelden har eksistert ett rbk lag med kvalitetsmessig bedre spillere enn vi har nå. Sportslig avdeling har jobbet godt og oppgradert kvaliteten i de fleste posisjoner. Det vi trenger er en trener som har en tydelig plan for hvordan vi skal spille og som evner å overføre dette til spillerne. Høyt kollektivt aggressivt press når vi ikke har ballen hadde det vært lurt om vi begynte med igjen. Nå spiller vi sinnsykt tregt og omstendelig med pasninger på tvers,null løp i rom og legger oss i forsvar med sporadisk en og en press. I tillegg må han være pedagog nok til å få alle til å yte 100 prosent i 95 minutter. Coolen viser så langt ingen tegn til at han er rett mann så jeg håper inderlig vi ansetter noen andre.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 09.10.2018 13:18    Post subject: Reply with quote

Men tenk at vi i en klubb som har 433, samhandling og angrepsvilling underholdende fotball som grunnidé er nødt til å ta denne 'tilbake til bla bla bla' rebooten med jevne mellomrom.

Bygge formen til de som har vært skada? Bygge overskudd i troppen?

Sounds pretty basic to me...
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 09.10.2018 13:24    Post subject: Reply with quote

Det er forsåvidt sant, Mustrum, men det å være best på det grunnleggende er en viktig egenskap, det og. Vi har, som nevnt tidligere i tråden, en tropp som ikke ligner grisen i ES. Med et bedre treningsgrunnlag enn på lenge bør vi kunne hamle opp med LSK, i det minste.
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 09.10.2018 13:40    Post subject: Reply with quote

Selvsagt er det en viktig egenskap, såpass viktig vil noen kanskje si at dette er noe man burde jobbet med kontinuerlig.
Zorac
Legende

PostPosted: 09.10.2018 14:32    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:
Men tenk at vi i en klubb som har 433, samhandling og angrepsvilling underholdende fotball som grunnidé er nødt til å ta denne 'tilbake til bla bla bla' rebooten med jevne mellomrom.

Dette handler om flere ting. I en lang periode (spesielt under Hoftuns SD-regime) var Eggen og hans virke non grata, og det skulle gjerne komme lengst mulig unna dette, av en eller annen grunn. Det ble ansatt 4-4-2-trenere, trenere med defensiv organisering som største styrke, og så videre. Den ordentlige reset'en fikk vi først med Ingebrigtsen, som lenge leverte innertier hva arven etter Eggen angår. Dessverre ble han av en eller annen merkelig grunn usikker på egne prøvde og vellykkede grep, og reduserte spillet og underholdningsnivået til et sted mellom Hamrén og Perry.

Heldigvis har vi nå styre og ledelse som tar grep for å ta oss tilbake til Eggen-fotballen, der vi før hadde folk i maktposisjoner som tok grep for å få oss bort fra det.
orkdal,n
Junior

PostPosted: 09.10.2018 17:41    Post subject: Reply with quote

Fusion wrote:
Rodal må gå.

Hva har Rodal å komme med? Jo, han vant et OL-gull på 800 meter. Og så er han ekspertkommentator i NRK... Det var takket være hans glimrende trener, Kjell Arve Husby, at han ble ble så god. Riktignok var han allerede talentfull som unggutt, men det var Husby som skapte den toppløperen han ble.

Spark Rodal, JA. Bring heller inn Kjell Arve Husby som har resultater som trener å vise til.
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 09.10.2018 17:51    Post subject: Reply with quote

orkdal,n wrote:

Spark Rodal, JA. Bring heller inn Kjell Arve Husby som har resultater som trener å vise til.

I disse #metoo-tider tror jeg ikke det går. Det hadde blitt for mye støy.

Men det finnes sikkert mange andre gode trenere som Rosenborg kan samarbeide med, for eksempel via Olympiatoppen. Vi har jo tidligere testet ut diverse samarbeid, men det har sjelden blitt noe kontinuitet over det. Akkurat som når Hamrèn hentet inn kostholdsekspert og mental trener. Med Eggen ble ikke dette så viktig.

I så måte er dette et ansvarsområde jeg mener burde ligget under sportslig leder, og være en del av klubbens filosofi og postulater; at man skal søke etter ny kunnskap og samarbeide med folk, gjerne fra andre idretter, som kan gjøre lagets prestasjoner bedre. Og dette bør være uavhengig av trenere, og gjelde like mye for akademiet som A-laget. Kosthold, fysisk trener, mental trener osv.

Skulle likt å ha sett Gjert Ingebrigtsen fått lede den fysiske biten under sesongoppkjøringen til sesongen 2019.
Back to top
orkdal,n
Junior

PostPosted: 09.10.2018 18:03    Post subject: Reply with quote

Jo, enig det. Ansettelsen av Rodal som kondisjonstrener virker veldig tilfeldig. På hvilket grunnlag ble han ansatt? På grunn av at han vant et OL-gull? Som du er inne på, å innlede et tettere samarbeid med ressurspersoner fra Olympiatoppen hadde vært en bedre ide. Rodal har helt klart peiling på kondisjonstrening, men hvorfor han ble ansatt framfor noen med trenerbakgrunn og utdannelse på området er et mysterium.
Back to top
senador
Veteran

PostPosted: 09.10.2018 20:12    Post subject: Reply with quote

Hva med å hente inn fysiske trener som har vært i Bundesliga eller tilsvarende? Som har erfaring på hvordan spillernes form trenes og måles? Vi kan ikke belage oss på fysiske trenere som har erfaring fra friidrett og Olympiatoppen. Jeg er skeptisk til kunnskapen om fysisk trening når det kommer til lagspill og fotball i Norge.

RBK må slutte med å ansette tidligere spillere i sentrale posisjoner uten erfaring. De må også slutte å ansette fysiske trenere som har fått 4 år på Norges idrettshøyskole og jobbet med Marit Bjørgen.
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 10.10.2018 09:07    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Hva med å hente inn fysiske trener som har vært i Bundesliga eller tilsvarende? Som har erfaring på hvordan spillernes form trenes og måles? Vi kan ikke belage oss på fysiske trenere som har erfaring fra friidrett og Olympiatoppen. Jeg er skeptisk til kunnskapen om fysisk trening når det kommer til lagspill og fotball i Norge.

Hvorfor i alle dager er du skeptisk generelt til det? Hva belegger du det med, egentlig - hvilke norske lag (utenom avslappings/trenerpopularitets-versjonen av Rosenborg) er det som underpresterer fysisk? Håndballandslagene for begge kjønn, sandvolleyball blant annet (tre veldig kjappe eksempler) er veldig langt framme fysisk sammenlignet med øvrig ferdighetsnivå.

Vi kan jo selvfølgelig ikke hente støtteapparat på Bundesliganivå, på grunn av vår statusmessige, lønnsmessige og geografiske posisjon i fotballverden. Vi henter jo dessuten allerede folk på Eredivisie-nivå, uten at klubben får trampeklapp av den grunn.

Vår eneste sjanse til å på sikt oppnå fysisk trening på nivå med det topplagene i Europa gjør er nettopp å klare å tilpasse den eksisterende norske ekspertisen på relevant fysisk trening, som beviselig er på ypperste toppnivå, til de kravene som stilles i moderne klubbfotball. Det kan ikke vi forvente at noen andre gjør for oss, der må vi faktisk være lokomotivet selv, for det er Rosenborg som er i posisjon til å være grensebryter der. Om Rodal er riktig person vet jeg veldig lite om, ting tyder i alle fall ikke på at han har knekt den koden ennå (eller hatt tilstrekkelig rom til å få spillerne til å trene nok til å lykkes), men at det finnes personer i det norske treningsmiljøet som kunne ha fått klubben til topps i Europa på fysisk fitness hos spilleren, det tviler jeg faktisk ikke på.
Back to top
Zorbeltuss
Proff

PostPosted: 10.10.2018 10:08    Post subject: Reply with quote

Samtlige norske fotballlag er vel for dårlig fysisk trent, men det handler kanskje mer om at de ikke har rett kompetanse enn at den ikke er tilgjengelig i Norge.

Det bør da uansett gå ann å få tak i treningsplaner og logger fra Bundesliga og kopiere.
Back to top
larsarus
Veteran

PostPosted: 10.10.2018 10:27    Post subject: Reply with quote

Vi kan jo trene på å ikke rote bort ballen på upresise en-touch-flikker etter 2 trekk, så vil vi med ett se ut som vi er i sykt mye bedre form. Jo mer vi holder ballen i laget, jo mindre slitne vil vi se ut. Og da snakker jeg ikke om å sende pasninger mellom Reginiussen og Hovland - de må touche ballen så lite som mulig.
zaphod81
Veteran

PostPosted: 10.10.2018 11:45    Post subject: Reply with quote

Vi rulla jo over Valencia med Sapara, Iversen og Traoré på banen samtidig en gang, og ingen av disse var noen kondistroll, for å si det ytterst forsiktig, så det er klart det ligger noe i å ha ballkontroll og forflytningsevne til å rive til seg hakket mer kontroll på ballen og kampen, og spille av det første presset mye oftere enn det vi gjør.

Det er jo dette som er Bendtners desidert viktigste bidrag til spillet vårt mot denne typen motstand, at han klarer å alene ta presset vekk fra laget når han får ballen i kroppen, gjennom å skjerme, vende, eller spille de riktige pasningene. Jebali har noe av det samme, om enn ikke i samme grad, og Adegbenro klarer stort sett alltid å rettvende seg. Jensen befinner seg på hylla bak disse. Det er kanskje stygt å si det, men det er påfallende hvor lite de norske spillerne våre klarer å bidra på det tekniske planet mot lag som presser hardt de første sekundene, og det må vi både jakte aktivt i markedet, og utvikle selv.

Samtidig er jeg uenig i at samtlige norske lag er for dårlige fysisk. Både (særlig) Sarpsborg og dessuten Molde har, av ulike grunner, framstått som hvassere enn oss fysisk mot europeisk motstand, og holder tilsynelatende nivået helt greit. Jeg synes også Brann framstår solide fysisk. Det er betenkelig at alle disse lagene framstår som de kollektivt har bedre intensitet enn oss nå, når vi var to hestehoder og en divisjon bedre enn de andre for bare tre år siden. Vi må nok optimalt sett opp på dette nivået igjen sammenlignet med de andre norske, og kombinere et meget høyt nivå på det fysiske og innstillingsmessige med hakket bedre tekniske ferdigheter enn det vi besitter nå.

Den statiske duellfotballen Kåre har framelsket de siste årene, på bekostning av alt som heter fart, løpskraft og teknikk, fungerer rett og slett ikke.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 10.10.2018 12:00    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Det ble ansatt 4-4-2-trenere, trenere med defensiv organisering som største styrke, og så videre. Den ordentlige reset'en fikk vi først med Ingebrigtsen, som lenge leverte innertier hva arven etter Eggen angår.

Det er verdt å nevne at Perry faktisk begynte arbeidet med å få oss tilbake til 4-3-3, - uten at suksessen var til å ta og føle på. Han endret i alle fall fra JJs labre system til noe 4-3-3-aktig, så det var en smule greiere for Kåre å røske opp i det når han kom.
Zarm93
Rutinert

PostPosted: 10.10.2018 12:18    Post subject: Reply with quote

larsarus wrote:
Og da snakker jeg ikke om å sende pasninger mellom Reginiussen og Hovland - de må touche ballen så lite som mulig.

En perfekt gjennomført kamp er en kamp hvor de aldri trenger å være nær ballen.
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 10.10.2018 14:35    Post subject: Reply with quote

Men perrys treninger var jo null intensitet på Razz Men ja,Han jobbet med slags 4-3-3.
Men jeg har troen på at det coolen sier at vi må spille fotball på treninger for og få spillerne i form.
Høres ut som musikk i mine ører.

Nå har jeg vært veldig kritisk til coolen,Men det er vel mest pga skuffede spillet på banen.
Så håper vi får se en forbedring etter landslagspausen.
Back to top
gisp!
Veteran

PostPosted: 10.10.2018 21:48    Post subject: Reply with quote

Marti Cifuentes la ut et klipp på nesten et minutt som viser hvordan Sandefjord opptrådte som et lag fra deres keeper spilte ut og frem til de scoret uten at Rosenborg hadde evner til å ta fra dem og få kontroll på ballen.

Hvordan har Rosenborg ballklubb klart å gjøre det som i norsk målestokk er relativt gode spillere, og i en klubb med "lagidentitet i ryggmargen", til en gjeng som fremstår så uengasjerte og bakpå?
Selg måleutstyret dersom noen har så blind tiltro til at antall løpte meter man kan lese derfra sier noe om innsats.

Trodde jeg var kommet over denne kampen, men det var før dette klippet fra Sandefjordtreneren. Det smerter.

På den positive siden:
Tove kan justere opp det faktiske publikumstallet på denne kampen. Teller flere tilskuere i hvit drakt her.
EspN
Veteran

PostPosted: 10.10.2018 22:47    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner ikke hvorfor alle motstandere tørr å stå høyt på RBK,Men vi tørr ikke og stå høyt med laget.

Vi har en så feig mentalitet i laget.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 10.10.2018 22:55    Post subject: Reply with quote

Fordi vi ikke har noen form for plan i forhold til å presse motstander.
EGA
Rutinert

PostPosted: 10.10.2018 23:14    Post subject: Reply with quote

Aristoteles wrote:
Jeg våger meg på påstanden om at det sjelden har eksistert ett rbk lag med kvalitetsmessig bedre spillere enn vi har nå. Sportslig avdeling har jobbet godt og oppgradert kvaliteten i de fleste posisjoner. Det vi trenger er en trener som har en tydelig plan for hvordan vi skal spille og som evner å overføre dette til spillerne. Høyt kollektivt aggressivt press når vi ikke har ballen hadde det vært lurt om vi begynte med igjen. Nå spiller vi sinnsykt tregt og omstendelig med pasninger på tvers,null løp i rom og legger oss i forsvar med sporadisk en og en press. I tillegg må han være pedagog nok til å få alle til å yte 100 prosent i 95 minutter. Coolen viser så langt ingen tegn til at han er rett mann så jeg håper inderlig vi ansetter noen andre.

Vi er per isdag med alle skadene ikke så gode som vi trodde. Med sentrale spillere ute ser vi at flere som har fått tillit i troppen ikke er gode nok. Manglene kommer nå frem i all sin gru.
zapod er inne på mitt poeng i et innlegg over, teknisk og tempo er alt for lavt. Hedenstad er katastrofe, Søderlund likeså. Konradsen og Lundemo faller igjennom. Dette et spillere som nå skulle hevet oss når flere sentrale er borte. De svikter og jeg tror ikke en trener kan reparere så mye.
Back to top
Lillhammring
Senior

PostPosted: 11.10.2018 10:23    Post subject: Reply with quote

Med bakgrunn som trener fra kondisjonsidrett har jeg stor tro på å bruke de ressursene som finnes fra Norges Idrettshøgskole, Olympiatoppen og andre idretter. Dette må selvsagt ses opp i mot hva som er formålet med kondisjonstreningen, nemlig best mulig i 95 min med riktig type løp. Det handler om kommunikasjon mellom de fotballfaglige i klubben og utholdenhetseksperter, slik kan de sammen og kanskje med eksempler fra bundesliga lage rt best mulig tilpasset opplegg for spillerne. Det er ingen tvil om st vi i Norge er gode på utholdenhet, dette gjelde seg belastning, treningskontroll og spesifikk utholdenhet. Kobler vi dette sammen med en tydelig fotballfaglig kompetanse i klubben, vil dette bli meget bra. Jeg har troen på mye utholdenhetstrening med ball, og det er ikke nødvendigxis noe som skiller dette fra «gæmping» uten ball, det må bare tenkes kreativt i samarbeid fra to verdener. Med kompetanse på belastning og treningskontroll vil vi få inn aspekter jeg mener vi mangler i treningen.
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 11.10.2018 10:52    Post subject: Reply with quote

Vell Ega. Mot Sandefjord hadde vi ni førstelagsspillere ute. Et hvilket som helst lag i verden ville blitt veldig mye dårligere med så mange spillere ute. Ta bort Liverpools 9 beste spillere fra deres førstelag så ville de nok hatt et lite problem med å opprettholde kvaliteten.

Jeg har null tro på at de tekniske ferdighetene i dagens rbk lag står noe tilbake for våre beste årganger. Problemet er at det ikke løpes riktig og at vi mangler et klart definert spillemønster. Hadde Eggen styrt dette laget ville de blitt grisegode.

At tempoet er lavt er ett stort problem, men når det er ingen løp rundt den som har ballen så blir tempoet deretter. Legg til at det ikke er en klar plan på hvordan vi skal angripe så er det ikke rart tempoet blir lavt.

Jeg tror det desidert viktigste dette laget mangler en en god trener. Derfor mener jeg det er sinnsykt viktig at styret finner riktig mann. Jeg tror i motsetning til deg EGA at det er en god trener som mangler for å få det beste ut av spillerne.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 34, 35, 36  Next
Page 35 of 36

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2018 RBKweb