English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2018
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 38, 39, 40  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 15.08.2018 07:46    Post subject: Reply with quote

dejarik wrote:
Litt analyse av Rosenborg, for de som liker det:

Kai Bardal (som setter børsen i Adressa), har laget noen flere korte videoer som fremhever visse områder av RBK.


Vi burde hatt en Kai Bardal tråd som samler videoanalysene hans.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 15.08.2018 11:23    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
- Er det annerledes å spille med Jensen som offensiv midtbanespiller hjemme enn borte?

- Ikke så mye, syns jeg. Vi prøver spesielt å bruke ham mellom motstanderleddene, slik at han kan presse litt kjappere over kortere distanser. Men den viktigste årsaken til at vi har plassert ham der, er at vi kan bruke ham høyere på banen.

Bare han ikke står helt oppe i offside-linja når midtbanen vår sliter med å kontrollere. Var mye ball tilbake til Reginiussen/Hovland mot Stabæk, men studerte ikke sammenhengen med Jensen sin posisjon så nøye.
Back to top
View user's profile Send private message
ZOOlander
Veteran


Joined: 18 Jul 2012
Posts: 1045
Location: Tig(g)erstaden

PostPosted: 15.08.2018 12:08    Post subject: Reply with quote

Det jeg håper på nå er at Coolen får litt sving på sakene. På (kortere) sikt er ikke Coolen i utgangspunktet et dårligere navn for meg enn et stort, erfaringsløst navn (ala de Boer). Det som fremsto tydelig (for meg) er at RBK under Kåre og Erik fremsto spillemessig dårligere og dårligere de siste 1-2 sesongene og at det var på tide med en endring. Den kom brått og unødvendig uprofesjonelt, men likevel riktig. Får Coolen ut potensialet i stallen er det good enough for min del- inntil videre. På lengre sikt kan det være smart å få inn et trenernavn som i seg trekker spillere av høyere kaliber til oss..
Nå som de største skadeutfordringene ser ut til å roe seg (de er neppe i god fotballform tross fysisk godt treningsgrunnlag gjennom skadeperiodene) må det være lov å håpe på at nivået på trening, intern konkurranse og kamp om plassene øker kvaliteten både i kamp og på trening. Mulig det sportslige apparatet bør se litt på opplegget.. Trener de feil? Hvorfor så mange skader på de samme posisjonene???
Jebali og Denic velger jeg å være positiv til. Argumentene om at midtbanen er god nok tiltredes ikke. Kun Jensen, Konradsen og Trondsen er gode nok! Skal de backe opp uttalelsene om ambisjoner, økonomi og satsing MÅ det inn bedre kvalitet sentralt. DEN sentrale mangler! Denic er forhåpentligvis et godt tilskudd, men det er ikke nok. Tror også han er mer indreløper!?
Internasjonalt faller Hovland veldig lett gjennom. Jeg mener det er et større problem enn Hedenstad, men han holder heller ikke nivået. Søderlund er en god back up for Bendtner som bør spille spiss! Helland tror jeg kommer seg igjen, men er på sikt en god back up for Jebali når Adegbenro en vakker dag er tilbake.

Hansen bak Reginiussen og Meling er klasse. Hovland og Hedenstad ikke gode nok til satsingen Koteng presenterte.
3 x -sen holder høyt nok nivå sentralt, men skal vi noe sted må vi bli enda bedre. Denic kan vi jo håpe på, men en skikkelig sentral mangler! Lundemo en grei back up.
Offensivt er vi svært godt rustet, men det må drilles inn tydelige mønster, spillere må tilbake fra skade, Jebali må spilles inn og spillere må brukes i riktig posisjon!
Coolen har ikke fått tid på seg med en fulltallig tropp, ikke hatt tid til å øke treningsbelastning eller kvalitet særlig pga hyppige kamper. Han har egentlig gjort det mer enn greit nok, forutsetningene tatt i betraktning.

Har trua på høsten og håper på en knallsignering; midtstopper eller sentral!!!
_________________
Saklig
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 15.08.2018 16:46    Post subject: Reply with quote

Tipper vi mer og mer mot og i neste sesong får se en lagoppstilling som minner om dette:

Hansen

Reitan - Besim - Reginiussen - Malte/Alex

Denic - Konradsen

Mike

Jebali Adegbenro

Søderlund

Benk: Faye Lund, Hovland, Skarsem, Helland, Botheim, Villmann, Johnsen

forutsetter salg av : Trondsen, Bendtner, Gersbach/malte, Meling, Dølle

jeg har på følelsen av at dette kan være så nærme reset av troppen som vi kommer og at evt nye forsterkninger vil muligens være en erstatter for Meling, Mulig vi titter på Zahid i den offensive rollen EVT kjøper et anker. Ogbu er også der inne en plass.

Men ja, hadde dette laget vært mye dårligere enn det vi har i dag egentlig? (altså til neste år med oppkjøring?)^

#brainstorming
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6470
Location: Heaven

PostPosted: 15.08.2018 17:51    Post subject: Reply with quote

Coolen er litt unnskyldt også,Har knapt tid til og trene laget mellom kampene.Så er vanskelig og forandre så mye nå.
Tror vi vil se framgang når han får noen hele treningsuker.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 17.08.2018 23:14    Post subject: Reply with quote

Endelig kan RBK-treneren velge og vrake

Sjekk bredden i RBK-troppen. For aller første gang siden han overtok slipper Rini Coolen å måtte ta hensyn i laguttaket.

Det handler om valgfrihet, sier Coolen om det. Og fortsetter:

– Frihet til å ta ut den riktige elleveren til enhver tid, til å tåle rotasjon – og til å ha spillere som kan komme inn og utgjøre en forskjell. I den første kampen jeg ledet laget, mot Celtic borte, hadde vi Mike Jensen i ny rolle og fikk to skader som tvang fram bytter. De som kom inn gjorde manns jobb, men på grunn av skadene hadde vi ikke spisskompetanse igjen som kunne true Celtic offensivt, forklarer Coolen.

(100 % Sport)



Fritt etter NAE. "Dæm to som e ut e svart. Æ sei itj meir."
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Stubbelur
Veteran


Joined: 16 Apr 2007
Posts: 2262
Location: Around the world

PostPosted: 18.08.2018 02:33    Post subject: Reply with quote

Hvorfor er ikke Adegbendro på venstreving og Ogbu på vilkårlig stopperplass? Rolling Eyes

Uansett, at vi beholder Trondsen er avgjørende for at vi kjører dyp sentral som hovedformasjon ut året. Uten han hadde det blitt veldig tynt med kun Lundemo som eneste mulighet i den rollen. Med Chirivella hadde det ikke vært noen tvil. Faen som det irriterer meg at vi ikke landa han. Det hadde vært tidenes signering.

Har vært en åpen kritiker av Konradsen, og tror Djordje Denic kommer til å gjøre Konradsens prestasjoner til skamme. Selv om jeg selvfølgelig ikke håper at Konradsen driter seg ut, men heller gjør det godt under Coolen. Vi får se.

Tror Lundemo er den som kommer til å slite mest med spilletid når så mange er tilbake, og det er egentlig litt synd, fordi han har gjort det godt etter at han kom tilbake fra skade. Men han kommer til å slite med å konkurrere ut Trondsen. Mulig planen blir å snu kampbildet ved å sette in Lundemo utover i kampene for en indreløper og snu v'en. Eventuelt omvendt. Kan være et lurt grep.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 18.08.2018 02:48    Post subject: Reply with quote

Stubbelur wrote:
Hvorfor er ikke Adegbendro på venstreving og Ogbu på vilkårlig stopperplass? Rolling Eyes


Fordi Adegbenro fremdeles er skadet, og Ogbu ikke er en del av troppen på grunn av utlendingskvoten.

Artikkelen handlet om de som er tilgjengelig nå, eller blir det ganske snart.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Stubbelur
Veteran


Joined: 16 Apr 2007
Posts: 2262
Location: Around the world

PostPosted: 18.08.2018 11:03    Post subject: Reply with quote

Aha, det gir mening.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 20.08.2018 15:40    Post subject: Reply with quote

I min tid som leser og bruker av rbkweb tror jeg aldri vi har hatt en tropp som vi er så splittet i oppfatningen om enkeltspillere som nå. Utrolig sært.

Bendtner - nøkkelen til Europa / gi han bort! som å spille med 10 mann.
Levi - det løsner nå! / bare ødelegger, null potensial
Adegbenro - han er verdt milliarder / funker kun i Europa
Reitan - hvorfor er Hedenstad i troppen? / bare støttepasninger
Gersbach - sånne vingback-typer RBK skal ha / vil Ranheim ha han?
Meling - Guds gave til fotballen / bare virrer rundt i angrep
Lundemo - faller alltid igjennom / konge mot Ajax
Hovland - frelseren som reddet seriegullet i år / alt for dyr og dårlig
Helland - OBOS neste / XXX-faktoren vi trenger
Søderlund - Norges beste førsteforsvarer / spett!

Eneste spillerene vi enes om er omtrent Reginiussen og Hansen. Og at Jensen har vært under pari en stund...
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.08.2018 17:37    Post subject: Reply with quote

Jeg tror dette også illustrerer hvor skakkjørt vi er kollektivt. Vi har spillere som leverer vidt forskjellig fordi vi har vidt forskjellige kampbilder, og mangler i plan, relasjoner og/eller fysisk form til å fremstå noen lunde konsekvente. Ryddejobben er ganske lik fra gang til gang, og derfor er det ofte det defensive trekløveret med stoppere og keeper som står frem. Alle de andre er mer avhengig av, og knyttet til relasjoner som funker kun glimtvis.

Opplevd tverrsnitt av forumet tilsier at vi i grunnen ikke har en eneste spiller utover det nevnte trekløveret som har levert jevnt godt over tid. Når kollektivet ikke evner å dra enkeltspillere opp annet enn i glimt, vil også vurderingene variere. Eksempelvis er en midtbane med Trondsen, Konradsen og Jensen på papiret kruttsterk i Eliteserien, men det er pinlig få kamper hvor vi har dominert dette rommet.

Vi har rett og slett et spill i per i dag som ikke legger opp til at noen (offensive) skal få ut sitt potensiale. Da står vi med spillere som underpresterer, og vi er nødt til å analysere utifra antatt potensiale - og her vurderer vi forskjellig.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Rexalor
Veteran


Joined: 25 May 2009
Posts: 1021
Location: Det lille utlandet

PostPosted: 20.08.2018 17:39    Post subject: Reply with quote

Det viser vel til dels at spillerne ikke er samspilte nok, som fører til at svakheter blir mer synlige enn de er. Mens styrker ikke kommer frem godt nok! Samtidig viser det også at vi har noe forskjellige forventninger til nivået på forskjellige spillere + noe confirmation bias som alltid spiller inn.

edit Zorac beskrev det bedre Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 20.08.2018 17:45    Post subject: Reply with quote

Så kan man lure på hva i svarte Kåre og Erik holdt på med i vinter. De har jo hatt en hel pre-season til å samkjøre størsteparten av denne gjengen
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.08.2018 18:03    Post subject: Reply with quote

Vi har også forsvinnende få slike intuitive linker som gjerne oppstår i gode kollektiv. For å dra det slitte eksemplet igjen, sa Sapara at han kunne slå i blinde fordi han hadde en nærmest telepatisk kobling med Iversen, og visste alltid hvor han var eller løp. Vi har vel et lite snev av det mellom Bendtner og Meling, men utover det er det syltynt. Det er hele veien pasning som utløser bevegelse og ikke omvendt, og fryktelig få vellykkede pasninger i "blinde", og da bremses flyten voldsomt.

En grunnpilar i Rosenborgsk 4-3-3 er at spillerne i størst mulig grad skal skjønne hva som skjer nærmest før det skjer. Løpsmønstre på indreløpere og vinger skal være så innarbeidet og gjenkjennelig at ballfører skal vite hvilke rom han skal spille i - uten å måtte ha ei hvit drakt å sikte på, samtidig som det skal være nok bevegelser til at motstander skal slite med å plukke opp alle. Nå handler det i mye større grad om at mottaker må løpe seg synlig fri fra oppasser før ballen spilles, og da som regel på fot. Slikt blir det veldig lite flyt av.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 20.08.2018 20:28    Post subject: Reply with quote

Det interessante med lista til Larsarus er at alt er sant. Hvert eneste ord. BÃ¥de det positive og det negative. Om hver av spillerne.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 21.08.2018 00:58    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:

Opplevd tverrsnitt av forumet tilsier at vi i grunnen ikke har en eneste spiller utover det nevnte trekløveret som har levert jevnt godt over tid.


Kan vel bare ta en titt på spillebørser så blir dette greit bekreftet.

Forøverig veldig enig i det du skriver Zorac Tommel'n opp!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
KitWalker
Veteran


Joined: 16 Mar 2011
Posts: 3961

PostPosted: 23.08.2018 22:55    Post subject: Reply with quote

For å være helt ærlig så har vi ikke spilleren sentralt som anker til å spille klassisk RBK-fotball med to indreløpere. Lundemo og Trondsen behersker ikke denne rollen, enkelt og greit. Så fremover så bør vi spille med to dype midtbanespillere inntil vi henter inn en spiller som behersker denne rollen.
Legg bort den klassiske måten RBK spiller 433 på og heller bruk den formasjonen som kler denne troppen best.
Vi har meget gode midtbanespillere som behersker å spille som en duo dypt sentralt på midtbanen, spesielt Lundemo og Trondsen. Jeg mener vi bør fortsette med denne midtbanesammensettiningen med to dype midtbanespillere og en litt fremskutt midtbanespiller.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 23.08.2018 23:07    Post subject: Reply with quote

Jeg vil gjerne se Trondsen få sjansen til å bekle den sentrale rollen noen kamper i et lag som har normale vinkler og avstander (hint: ikke 4-1-5) før jeg går med på at den mest naturlige selnæs-arvtakeren ikke er god nok i rollen. Hittil har det blitt 1 kamp på rad før skader eller trenerfeighet tvinger fram endringer.

Offensivt er jeg ikke i tvil om at han kan beherske rollen, han har fin ro og meget god fot, og godt overblikk når han får et ekstra halvsekund på seg. Defensivt ser han litt ut som en ung Selnæs med fart, foreløpig litt uvøren og het på grøten, men han kan vokse mye på kort tid med tillit i én rolle.

Det er ikke noen epistemologisk krise for meg om vi fortsetter med snudd V så lenge vi spiller offensiv fotball, men med dagens mannskap blir vi da låst til å spille med snegla Lundemo eller trefoten Konradsen dypt i banen der pasningsspillet deres hemmer oss veldig, så jeg tror det største potensialet ligger i en klassisk 4-3-3 med Jensen og Konradsen på hver sin side av Trondsen. Hadde vi landet Chirivella, eller Denic vært en umiddelbar forsterkning, hadde det kanskje forholdt seg annerledes.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.08.2018 22:25    Post subject: Reply with quote

I lys av siste dagers hendelser, gleder jeg meg til å se angrepet Jebali - Bendtner - Samuel (gitt at dansken fortsatt er her når sistnevnte er spilleklar), om midtbanen Denic - Jensen - Trondsen samtidig. Trur det kan bli en håndfull for de fleste.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 26.08.2018 22:56    Post subject: Reply with quote

Det lukter rett og slett fugl av de to trekløverne der.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1248

PostPosted: 30.08.2018 21:16    Post subject: Reply with quote

Er vel snart på tide med en "Rosenborg 2019"-tråd.

- Førsteprioritet: Ny trener inn. Dette bør skje så fort som mulig, slik at utviklingen har kommet langt allerede ved neste europaspill-kvalikk.

- Ny høyreback må inn. Reitan bør gis sjansen i eliteseriekamper mellom europakampene resten av denne sesongen, for å se om han tar nivået. Om han skulle vise seg som en åpenbaring, er det mulig vi ikke trenger ny HB.

- Dersom Bendtner blir en sesong til har vi god dekning på spissplass. Hvis ikke må det hentes inn en ny spiss. Spissen bør ha god fysikk, god teknikk, god spillforståelse og være god på hodet. Det er urealistisk å få tak i en slik spiss. Sleng på arbeidskapasitet så blir det tilnærmet umulig.

- Lundemo tar ikke nivået og kan ikke være førstevalg. Det gjenstår å se om Denic kan bli en spiller som leverer varene i Europa. Hvis ikke bør det hentes en klassemidtbanespiller som kan spille sammen med Trondsen og Jensen. Konradsen er god i krigerkamper, og bør bli.

- Ny femårskontrakt til Hansen og Meling.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 31.08.2018 13:53    Post subject: Reply with quote

Club ELO ratingen vår begynner å bevege seg fint nå...

Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.09.2018 10:16    Post subject: Reply with quote

Med ti kamper igjen står Rosenborg med 43 poeng og Brann med 41. Serielederen etter 20 kamper har ved åtte av ni tilfeller med 30 runder blitt seriemester.

(...)

Kun Rosenborg, i 2013, har ledet serien etter 20 kamper, og rotet bort gullet de siste ti rundene. Den gang var det Strømsgodset som stakk av med gullet.

At Rosenborg, seriemester de siste tre sesongene, har 19 mann i troppen som har tatt gull tidligere – mot Branns fem – mener både Helstad og Myhre er tall som taler klart for RBK.

– Rosenborg er gode på å krabbe seg opp nå som det skal avgjøres. Det er vanskelig å forsvare en ledelse over lang tid. Forventningene i RBK er skyhøye uansett. Jo flere ganger man har vært med på det, jo bedre lever man med det, sier Helstad.

– Erfaring har mye å si. På Lerkendal er dem vant til dette her fra tidligere. Denne situasjonen er hverdagslig der, men for et lag som ikke har den erfaringen kan det krype inn i hodet, sier Myhre og fortsetter:

– Spesielt hvis det går imot. Du frykter å bli hektet av. For Rosenborg er dette sitt «vanlige jeg». Mens i Bergen snakkes det om gullkamp og den gylne muligheten. Kulturen og mentaliteten til RBK gjør at de er favoritter.

Les mer: Historien tilsier RBK-gull: Brann må gjøre noe kun Godset har klart
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 01.09.2018 11:07    Post subject: Reply with quote

Denne er dratt opp litt her og der, men passer kanskje fint å nevne den med 1/3 igjen av sesongen også.

https://projects.fivethir...iteserien/

FiveThirtyEight har oss nå som gullfavoritter med 81% sjanse til mesterskapet. Brann har 16%, Haugesund 2% og alle andre under 1% sjanse.

Nøyaktig hvordan de vekter faktorer og simulerer resten av sesongen osv. vet jeg ikke, men synes denne er interessant å ha et øye på.

Ellers har Sandefjord 98% sjanse for å rykke ned, Start "bare" 92%, mens Stabæk får 30% og lsk 19%.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59197
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.09.2018 12:57    Post subject: Reply with quote

For de som måtte være interesserte:

I dag hadde Emil Ceide selskap av Mikael Johnsen, Torbjørn Heggem og Tobias Bjørnebye på treninga. Rambo hadde en lengre prat med juniorkvartetten etterpå.

Gjetter at de to førstnevnte er nærmest å bli tatt opp i A-stallen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 38, 39, 40  Next
Page 31 of 40

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb