English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2017
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rolfka
Junior


Joined: 30 Mar 2017
Posts: 15

PostPosted: 04.04.2017 12:08    Post subject: Reply with quote

https://www.fotball.no/lo...r2/#143753

Regel 12 - Feil og overtredelser.

Litt nede i denne regelen står det listet opp en del punkter under:

"Advarsel for usportslig opptreden

En spiller skal gis advarsel for usportslig opptreden om denne"

"•begår en forseelse eller ved hands hindrer en positiv angrepsmulighet"

I praksis vil det si at forseelser som hindrer en positiv overgangsmulighet skal bestraffes med advarsel. Det hadde ikke vært en stor feil å ikke blåse frisparket, men slik jeg ser det er det feigt å ikke gi det gule kortet når du først har blåst frisparket. Som veileder ville jeg spurt: "når du først velger å blåse der, noe som kan forsvares, hvorfor unnlater du å advare for usportslig opptreden i form av at han bevist ødelegger en positiv overgangsmulighet?"

Edit (legger til dette): Dette er en regel som er der for å forhindre at slike usportslige ting skjer. For fotballens anseelse anser jeg det som viktig at slike ting blir slått ned på.
_________________
Jeg er dommerjævel og stolt av det!
Back to top
View user's profile Send private message
Rolfka
Junior


Joined: 30 Mar 2017
Posts: 15

PostPosted: 05.04.2017 19:08    Post subject: Reply with quote

Sandefjord - Rosenborg: To gule og tidlig dusj for Demba Bindia. Det første er soleklart. Stempling med knottene på vristen til Eggen Hedenstad.

Nr 2 er en situasjon dommerne har fått beskjed om ha fokus på. Sparker bort ball etter at fløyta har gått. Jeg synes det er litt kort tid fra fløyte til spark, men har vel falt på at han burde ha rukket å oppfatte fløyta. Ergo mener jeg det også er riktig. Modig gjort av dommer Døvle.
_________________
Jeg er dommerjævel og stolt av det!
Back to top
View user's profile Send private message
Rolfka
Junior


Joined: 30 Mar 2017
Posts: 15

PostPosted: 05.04.2017 19:27    Post subject: Reply with quote

Ropes på straffe av Jevtovic mot Sandefjord. Jevtovic spiller fra seg en dårlig passning, og blir tatt av en Sandefjordspiller som kommer for sent inn. Hadde dommeren latt blikket ligge igjen i situasjonen tror jeg han hadde blåst på den. Min mening er at vi blir snytt for et straffespark der.
_________________
Jeg er dommerjævel og stolt av det!
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 05.04.2017 23:01    Post subject: Reply with quote

Den er vel rimelig soleklar. Dømmes veldig sjeldent på slike situasjoner. Spesielt hvis man skyter før man blir høvlet.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 05.04.2017 23:17    Post subject: Reply with quote

Regelen er klar. Så lenge ballen er i spill og du foretar en forseelse i eget straffefelt har det ingenting å si om ballen er langt på motsatt banehalvdel. Det skal dømmes straffespark mot deg.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 05.04.2017 23:27    Post subject: Reply with quote

Jepp. Ligner sånn sett litt på Acosta-situasjonen i Mesterfinalen, men her var det enda mer tydelig for alle og enhver. Feig dommer.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 05.04.2017 23:34    Post subject: Reply with quote

Rolfka wrote:
Sandefjord - Rosenborg: To gule og tidlig dusj for Demba Bindia. Det første er soleklart. Stempling med knottene på vristen til Eggen Hedenstad.

Nr 2 er en situasjon dommerne har fått beskjed om ha fokus på. Sparker bort ball etter at fløyta har gått. Jeg synes det er litt kort tid fra fløyte til spark, men har vel falt på at han burde ha rukket å oppfatte fløyta. Ergo mener jeg det også er riktig. Modig gjort av dommer Døvle.
¨

Den situasjonen der Bindia sparker bort ballen er ikke kontroversiell i det hele tatt. Han har jo 3 timer fra dommer blåser til han sender kula avgårde. Du ser jo til og med på fyren at han skjønner at han dreit seg ut i det øyeblikket Døvle kommer bort. Syns for så vidt Døvle gjorde en bra kamp, Norsk Dommerstand tatt i betraktning.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 05.04.2017 23:56    Post subject: Reply with quote

Bindia selv uttalte i pausen at han mista hodet, ingen kontroverser ved den nei
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 06.04.2017 08:45    Post subject: Reply with quote

Takk igjen for interessante betraktninger, Rolfka (og andre). Jeg så kampen fra bortetribunen og klarte vel ikke helt å se detaljene i det som skjedde på det røde kortet, men fikk med via storskjerm at Bohinen var veeeldig oppgitt, så regnet med dette kom til å bli snakket om.

At vi burde hatt straffe får komme på lista som et motargument mot favorisering til de straffene vi kommer til å få som noen er uenige i. Sånn blir det garantert. Smile

Noen som har sett om det kom noe i andre kamper i går? Når jeg kom hjem var jeg bushed og hoppet rett i seng.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 06.04.2017 09:04    Post subject: Reply with quote

Molde sikra tre poeng på overtid. Det må være noe der.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 06.04.2017 09:09    Post subject: Reply with quote

Er det bare jeg som syntes dommerne har lagt lista altfor lavt? Det blåses jo i hytt og gevær for knuffing og tøft spill. Det ødelegger rytmen i kampen og resultatet blir en bedriten match. Sett det altfor mange ganger nå.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 06.04.2017 10:42    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
fikk med via storskjerm at Bohinen var veeeldig oppgitt, så regnet med dette kom til å bli snakket om.


Så ut som at Bohinen var oppgitt over spilleren, ikke avgjørelsen.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Megafritz
Veteran


Joined: 07 Aug 2012
Posts: 2031
Location: Stjørdal

PostPosted: 06.04.2017 10:45    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Er det bare jeg som syntes dommerne har lagt lista altfor lavt? Det blåses jo i hytt og gevær for knuffing og tøft spill. Det ødelegger rytmen i kampen og resultatet blir en bedriten match. Sett det altfor mange ganger nå.

Ikke bare deg. Må gjerne tillates mer 50/50 dueller. Ekstra frustrerende for oss med stopp i spillet hele tiden. Det drar ned tempo, og motstanderne rekker å hente seg inn i større grad.

Og som alle sier: Soleklart straffespark. Dommeren følger vel ballen med blikket og misser situasjonen, men rart at ingen på siden får den med seg.
Back to top
View user's profile Send private message
avtrekkeren
Proff


Joined: 13 Sep 2014
Posts: 304
Location: Norway

PostPosted: 06.04.2017 11:05    Post subject: Reply with quote

Jeg synes nå dommeren i går tillot hakket mer enn i forrige kamp i alle fall. Var mange tøffe dueller som han lot gå.

Bortsett fra straffen vi ikke fikk, så mener jeg han gjorde en god jobb. Og straffen burde vel strengt tatt linjedommeren ha fått med seg i det minste.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 06.04.2017 12:21    Post subject: Reply with quote

STRANDerGUD wrote:
Bindia selv uttalte i pausen at han mista hodet, ingen kontroverser ved den nei


Nei, han sa ikke det. Han sa: "I missed my head", til og med to ganger, dvs. at han savnet hodet sitt Mr. Green
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 06.04.2017 12:41    Post subject: Reply with quote

Jeg må innrømme at jeg var nervøs på reaksjonen til dommeren etter Hedenstads nedriving.

Selv om rødt kort hadde vært positivt feil, og han landet på et fullstendig korrekt gult kort (etter at Sandefjord-spilleren også heldigvis var tydelig mer interessert i kortet enn den mulige målsjansen), så føler jeg at det har vært nok sånne situasjoner som har bikket feil vei tidligere når vi har spilt mot underdogs.

Så vet jeg ikke om dette regnes som kontroversielt, i og med at det tydeligvis bare var Rekdal som egentlig syntes det var verdt å diskutere.
Back to top
View user's profile Send private message
elaberg
Senior


Joined: 05 Apr 2013
Posts: 190
Location: Øvre Årdal

PostPosted: 06.04.2017 12:46    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Jepp. Ligner sånn sett litt på Acosta-situasjonen i Mesterfinalen, men her var det enda mer tydelig for alle og enhver. Feig dommer.


Acosta gjorde tilsvarande i kampen mot Tromsø og da fekk han gult kort. Men den mot Rashani var enda meir tydeleg.
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 06.04.2017 12:58    Post subject: Reply with quote

Jeg likte svaret til Bengt Eriksen. Om du må diskutere om en målsjanse er åpenbar, da har du egentlig svaret ditt.
Back to top
View user's profile Send private message
kevinpieter
Veteran


Joined: 12 Nov 2007
Posts: 1402

PostPosted: 06.04.2017 13:08    Post subject: Reply with quote

Ikke en kontrovers, men jeg har merket meg to ganger denne sesongen (SF - RBK i går, og så husker jeg ikke den andre. TIL - Brann? RBK - Odd?) at keeper går i duell i feltet, taper duellen, men får _ikke_ frispark. Dette har jo vært et gjentagende tema hvert år, at keeperen er overbeskyttet, men om det er slik at dommerne nå er obs på at de ikke skal behandle keeperne med silkehansker, så er det svært gledelig.
_________________
My meaning is bad, but my grammar is good.
Back to top
View user's profile Send private message
Bagh
Proff


Joined: 11 Mar 2009
Posts: 376

PostPosted: 07.04.2017 17:28    Post subject: Reply with quote

Det kan ha vært i RBK-Odd, kevinpieter.
Rossbach gikk ut for å fange en corner, men skal samtidig igjennom 3-4 spillere og det er ingenting å blåse for selv om han mente det.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 08.04.2017 19:32    Post subject: Reply with quote

RBK - Molde, 35 min: Midtsjø felles. Klar straffe. Vi får ingenting. Nevnes ikke i studio.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 08.04.2017 19:46    Post subject: Reply with quote

Så en av mfk-Einsteinene på twitter mente at 3-0 i gule kort til mfk i denne kampen var et klart tilfelle av dommerfavorisering. Han overså selvfølgelig greit straffesituasjonen. Var det situasjoner hvor vi burde hatt kort i dag men ikke fikk det?

Jeg kommer ikke på noen men jeg er lettere oppspilt.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 08.04.2017 19:49    Post subject: Reply with quote

Var en overgangssituasjon mot slutten der Amang ble hektet midt på banen. Husker ikke helt av hvem, men jeg tror det var Konradsen. Burde nok vært gult.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 08.04.2017 23:00    Post subject: Reply with quote

Ja, la oss endelig snakke om spillere som skulle hatt gult kort i kveld. Vill flaks at Midtsjø har underkjeve og strupehode i behold etter å ha heada inn 2-0, i konkurranse med foten til Gregersen. Sistnevnte skulle følgelig selvsagt vært utvist da han klippet ned Jevtovic i 2. omgang.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 09.04.2017 08:03    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
RBK - Molde, 35 min: Midtsjø felles. Klar straffe. Vi får ingenting. Nevnes ikke i studio.


Den var ikke klar. Umulig å si selv på reprisen om det var kontakt, og om kontakten i så fall var det som medførte Midtsjøs ubalanse.

Men skal selvsagt være med i tråden for hvis det hadde vært en Moldespiller ville det jo vært beviset på hvor vanskelig det er å få straffe på Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 3 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb