English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2017
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 10.05.2017 17:14    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Jeg har brukt noen minutter på å spole frem og tilbake nå, og jeg klarer ikke å se at det er offside. At Acosta står i offsideposisjon når ballen går er irrelevant. Han rører ikke ballen.


Slik jeg husker det, stenger Acosta veien for Konradsen, slik at Konradsen ikke når frem til mannen som får ballen. Og da har han nytt godt av sin offsideposisjon. Men jeg har ikke studert reprisene i etterkamp.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Rolfka
Junior


Joined: 30 Mar 2017
Posts: 15

PostPosted: 10.05.2017 20:36    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Jeg har brukt noen minutter på å spole frem og tilbake nå, og jeg klarer ikke å se at det er offside. At Acosta står i offsideposisjon når ballen går er irrelevant. Han rører ikke ballen.


En av følgende tre kriterier må være tilstede for at en offsideplassert spiller skal være i en straffbar offside.

Han/hun skal enten:
a) Delta i spillet (det vil i praksis så og si bety ballkontakt)
b) Forstyrre motspiller (det vil i praksis si at man hindrer en motspiller i enten å nå ballen, eller å gå i kamp om ballen)
c) Oppnå fordel av sin posisjon (det vil i praksis si at han får en retur fra stolpen, eller fra en "ukontrolert redning" av forsvarsspiller eller keeper.

Acosta hindrer Konradsen i å gå i duell om ballen. Ikke på en ulovlig måte i seg selv, men fra en offsideposisjon. Dommerens skjønn her må gå på om Konradsen ville hatt en sjanse til å påvirke ballens bane, og at Acosta dermed forstyrrer motspiller tilstrekkelig til at det kvalifiserer til straffbar offside. Jeg har kommet til at jeg mener han gjør det.

Nå kan det jo også hende at assistentdommer ser en spiller i offside, og ikke registrerer at det ikke er samme spiller som setter ballen i mål, men det får vi aldri svar på Smile
_________________
Jeg er dommerjævel og stolt av det!
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 10.05.2017 20:43    Post subject: Reply with quote

Forøvrig er vi veldig glade for at en dommerjævel er fast leser og skribent! Takk! Bare fortsett Smile
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
JekkRÃ¥bbin
Junior


Joined: 15 May 2017
Posts: 3

PostPosted: 15.05.2017 20:04    Post subject: Re: Dommerkontroversene Elite/Serien 2017 Reply with quote

OrionPax wrote:
John Pelu


Aldri skjønt hvorfor det i det hele tatt ble en sak Smile
Eneste spesielle med den saken var at Hauge dreit seg ut Smile

Om man ser klippet igjen, ser man tydelig at Pelu faller, men det som få personer har lagt vekt på, er hvordan han reagerer etter at han har gått i bakken. Roper han på straffe, slik f.eks. Gamsten gjorde i sin berømte filmepisode mot Arsenal? Nei Smile

Han virker rett og slett overrasket og forfjamset når Hauge peker på straffemerket, det er jo helt åpenbart at han ikke gikk inn for å jukse seg til straffespark. Man kan sikkert hevde at om Pelu hadde skulle vist perfekt fairplay-ånd, så skulle han gått bort til Hauge og sagt at han bare ikke greide å holde seg på beina, og at avgjørelsen måtte blitt omgjort. Men det er på ingen måte normalt, og heller ikke noe man kan forvente Smile
Back to top
View user's profile Send private message
kevinpieter
Veteran


Joined: 12 Nov 2007
Posts: 1402

PostPosted: 16.05.2017 09:01    Post subject: Re: Dommerkontroversene Elite/Serien 2017 Reply with quote

JekkRÃ¥bbin wrote:
Aldri skjønt hvorfor det i det hele tatt ble en sak Smile


Kan det ha noe å gjøre med at klubben brukte en legeerklæring for å unnskylde filming?
_________________
My meaning is bad, but my grammar is good.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 16.05.2017 09:23    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg er enig med JekkRåbbin at Pelu ikke gjorde noe åpenbart forsøk på å filme, og med kevinpieter at måten klubben håndterte det sedvanlige ramaskriket var pinlig, og lot konspirasjonsfrikene få foten inn døra når det gjaldt å anklage oss for systematisk juks. Så det som skjedde på gressmatta var "greit nok", dvs. enig i at Pelu godt kunne ha gjort det klart for dommeren at han tryna, men det var dommeren som dømte feil, ikke Pelu som faket seg til det, tross alt.

Legeerklæring på eksplosiv muskulatur og akutt krampe i begge bein var vel en WTF på linje med at vi måtte huske på at Annan var (og er sikkert fortsatt) svart.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 16.05.2017 09:29    Post subject: Reply with quote

Enig. Pelu selv var ikke så verst, men det ble drøyt mye ståk fra klubben.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 16.05.2017 09:37    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig. Pelu ramlet ned. Så enkelt var det. Jeg mistet mange vennskap med bergensere de neste dagene som skrek i ansiktet mitt at Pelu burde brennes på en stake fordi han ikke gikk ned på kne og ba menneskeheten om nåde.
Back to top
View user's profile Send private message
JekkRÃ¥bbin
Junior


Joined: 15 May 2017
Posts: 3

PostPosted: 16.05.2017 10:14    Post subject: Re: Dommerkontroversene Elite/Serien 2017 Reply with quote

kevinpieter wrote:
JekkRÃ¥bbin wrote:
Aldri skjønt hvorfor det i det hele tatt ble en sak Smile


Kan det ha noe å gjøre med at klubben brukte en legeerklæring for å unnskylde filming?


Var det først da det ble en sak? Pelu ble faktisk byttet ut et par minutter etter straffeepisoden, og i den neste kampen ble han også byttet ut etter en drøy omgang, så at beina hans ikke var helt på topp på den tiden kan det godt tenkes at var korrekt Smile
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 16.05.2017 10:59    Post subject: Reply with quote

Jeg har alltid ment at RBK reddet NFF fra en flause med den erklæringa. Siden TV2 maste opp en sånn helsikes kontrovers om situasjonen var NFF i ferd med å traske ut i salaten hvor de skulle idømme karantene og greier, basert på "spiller greide å lure dommer i kampavgjørende situasjon" eller noe sånt vås, og det ville skapt en presedens de aldri hadde greid å følge opp. For eksempel ville det skapt grunnlag for å suspendere Lillestrøm-spilleren som lurte dommeren til å gi dem corneren som de utlignet på overtid med på Lerkendal i 2011. Altså det reneste vanvidd. Det hadde aldri verken før eller senere vært noe tema å dra i gang den diskusjonen igjen, så det var jo åpenbart at det var det faktum at det dreide seg om en RBK-spiller som gjorde at det i det hele tatt ble en sak, og den saken ble avlivet med den erklæringa - skjønt TV2 forsøker jo å blåse liv i den igjen hver gang de kjeder seg litt.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 16.05.2017 14:51    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Legeerklæring på eksplosiv muskulatur og akutt krampe i begge bein var vel en WTF på linje med at vi måtte huske på at Annan var (og er sikkert fortsatt) svart.


Jeg vet ikke hvor mye du husker fra den gang, men jeg mener det er et stolt øyeblikk i klubbens historie. Vi sto opp i mot NFF og overmakta som skulle gjøre et eksempel ut av oss. Som Bolge så fint beskriver så fikk NFF akutt dumhet og skulle begynne å straffe spillere for filming i etterkant. Noe som aldri før har blitt gjort eller tenkt på, men siden det var oss og TV2 blåste seg så jævla opp så skulle de vise en misforstått form for handlekraft og var i ferd med å tråkke ordentlig i salaten. At klubben satte hardt mot hardt og nektet å kaste Pelu under bussen for at NFF skulle få en PR-greie utad er noe vi skal være stolte av, ikke skjemmes av.
Back to top
View user's profile Send private message
Demolith
Rutinert


Joined: 02 Feb 2009
Posts: 842

PostPosted: 16.05.2017 19:11    Post subject: Reply with quote

Soleklar offside på Helland der i 9.minutt og påfølgende gulkort til Tromsø for kjefting. Ingen scoring på frisparket eller påfølgende corner da.
_________________
"Could the world fall?" - Karl Pilkington
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 17.05.2017 12:25    Post subject: Reply with quote

hello: Joda, jeg husker at vi skulle "tas" og sånn sett er jeg enig med deg og bolge i at klubben nok ble tvunget til å forsvare seg og dermed komme med den legeerklæringen, men jeg synes likevel det var sirkus av pinligste sort.

De som kom verst ut av det fra mitt høyst subjektive perspektiv, rangert fra skikkelig ille til ikke så veldig ille:

- TV2
- NFF
- RBK
- Pelu selv

Klubben følte seg kanskje tvunget til å gjøre det de gjorde, for min del hadde det vært enda bedre om en eller annen hadde sagt "Herregud, skjerp dere! Han tryna! SE på klippet! Han forsøkte ikke å filme, han tryna, og når han skjønte hva som skjedde, sa han ikke fra til dommeren. Har vi tenkt til å sette en ufattelig idiotisk presedens på grunn av at en tabloid tv-kanal med en agenda, som er hundre prosent avhengig av kontroverser og krigstyper, og som kommer til å føre norsk fotball i en retning som er diametralt motsatt av der de fleste ligaer er på vei, eller skal vi tillate oss nok gangsyn til å roe konspirasjonsteoriene en smule og skjønne at FEIL SKJER, og at dette ikke nødvendigvis er bevis på noe systematisk juks eller fordeler i noen retning?"

Men det er nå min oppfatning.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 28.05.2017 22:28    Post subject: Reply with quote

Kampen mot vif; Var på stadion og fikk ikke sett noen repriser. Har dermed spørsmål!

- Hørte flere hjemmesutrere mene etter kampen at Meling skulle hatt rødt. Noe i det?

- Skulle Milan hatt straffe i første?

- Som zaphod81 skrev om slutten av kampen satt jeg meg en følelse av 80-20 dømming favør hjemmelaget, noe av det i hele håpløse situasjoner. Jeg er selvfølgelig ikke objektiv. Noen som kan mene noe fornuftig om dette?

Å avgi poeng til sånn søppel føles som et tap. Dessverre er det fullt fortjent.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 28.05.2017 22:37    Post subject: Reply with quote

Ja, Meling hadde nok fortjent to gule og dermed utvisning i dag.

Som et resultat av at dommeren ikke gav gult kort i den andre situasjonen tror jeg han ikke turte å gi gult til et par VIF-spillere som hadde stygge taklinger i minuttene etter. 80-20 i favør hjemmelaget er nok litt ekstremt, men 60-40 kanskje?

Apropos norske dommere syns jeg Fredrik Midtsjø i kamp etter kamp ikke får frispark han burde hatt. Motstanderlagene får gå veldig hardt i kroppen på ham når han har ballen uten at det blir dømt.
Back to top
View user's profile Send private message
Sylta
Veteran


Joined: 23 Mar 2010
Posts: 1406
Location: Trondheim

PostPosted: 28.05.2017 22:38    Post subject: Reply with quote

Meling hadde i de fleste tilfeller blitt sendt av banen dersom taklingen på Fredheim Holm enten var den første eller siste forseelsen hans. Taklingen på DFH ble gjort mens Meling allerede hadde fått advarsler, og var i seg selv et gult kort. Deretter hadde han en forseelse som sammen med advarslene skulle ha akkumulert til gult nummer to.

Dommeren var uansett mer interessert i å gi gult kort for småtterier, og ga generelt faen i spillere som kom med stygge etterslengere. Med den linjen er det greit at Meling fikk bli på banen.
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 29.05.2017 07:12    Post subject: Reply with quote

Vi fikk ikke sett reprise av situasjonen med Jevtovic, men for en absolutt ikke nøytral tilskuer så det veldig ut som straffe der og da. De objektive kommentatorene nevnte ikke noe...
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.05.2017 07:29    Post subject: Reply with quote

Det er i høyesta gra d mulig å gi straffe på den. Det var absolutt kontakt, og Jevtovic hadde allarede gitt fra seg ballen. Jeg innbiller meg at om det hadde vært en annen kommentator enn Fredheim (og Reka), eller i hvert fall motsatt vei, så hadde dette vært en stor sak. Jevtovic har vært i lignende (og klarere) situasjoner før, men vi står fortsatt uten straffe i år.

For øvrig er det trist å se hvordan motspillere får lov til å rive og slite i Midtsjø og Bendtner uten at det skjer noe. Midtsjø er tydeligvis ekstremt irriterende å spille mot, da han flere ganger i år har pådratt motstander gult kort da de til slutt ikke ser noen annen mulighet for å stoppe ham enn rear naked choke. Bendtner har jo ryggsekk i annen drakt i ni av ti hodedueller, og får like gjerne frispark imot som for.

Dagens høydepunkt fra dommer i går; Helland takles småstygt, etter min mening klart gult kort, på hjørnet av sekstenmeter. Dommer dømmer fordel, selv om det der og da absolutt ikke er noen fordel. På snodig vis spilles allikevel Hedenstad fri i perfekt 45 graders-posisjon hvor han legger på bakerste mot Bendtner. Dansken avslutter på en slags halv-volley via forvarer og opp på øvre tribunbeseksjon. Fasit? Utspark.
Inntil tre feil på ca 8 sekunder der altså, alle disfavør oss.

Klage på dommeren er lite vits, men vi bør i hvert fall ha oss frabedt snakk om fordelsdømming i år.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
elaberg
Senior


Joined: 05 Apr 2013
Posts: 190
Location: Øvre Årdal

PostPosted: 29.05.2017 08:13    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:

- Skulle Milan hatt straffe i første?


Han har vel hatt nokre sånne i år. Men meinar at Vålerenga hadde ein tilsvarande situasjon i 2. omgang. Da satt eg berre og venta på at dommar skulle dømme straffe utan å ha gjort tilsvarande i 1. omgang.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 06.08.2017 20:56    Post subject: Reply with quote

Fantastisk. Tafatte Trygve Kjensli klarer å dømme to feilaktige straffer i aafk-brann.

Skjønner ikke at den mannen får dømme i øverste divisjon...
Back to top
View user's profile Send private message
Bukowski
Proff


Joined: 30 Aug 2005
Posts: 421
Location: oslo

PostPosted: 06.08.2017 20:57    Post subject: Reply with quote

Kjenner du en Brann-supporter, er tidspunktet for å ringe ham nuh!
Back to top
View user's profile Send private message
smogli
Proff


Joined: 16 Apr 2008
Posts: 313

PostPosted: 07.08.2017 08:58    Post subject: Reply with quote

Jeg klarte ikke helt å se at dette var en så skandale om alle skal ha det til? Ja, de er begge tvilsomme, men gratulerer da til spillerne som klarte å lure dommeren.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 07.08.2017 09:04    Post subject: Reply with quote

Har ikke sett situasjonene selv, bare fått med meg reaksjonene her og på twitter, men som alltid er det en artig mental øvelse å vurdere hvordan dette hadde vært annerledes om det istedenfor Aalesund var RBK, istedenfor Color Line var Lerkendal, istedenfor Discovery var TV2.

Brann-supporterne er nok oppgitt uansett, men kunne vel sikkert vært storm opp mot Pelu-styrke.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Vakker Blomst
Proff


Joined: 15 Apr 2006
Posts: 396
Location: Østsida

PostPosted: 07.08.2017 09:51    Post subject: Reply with quote

smogli wrote:
Jeg klarte ikke helt å se at dette var en så skandale om alle skal ha det til? Ja, de er begge tvilsomme, men gratulerer da til spillerne som klarte å lure dommeren.


Jo, den første til Aalesund er temmelig skandaløst. Det er direkte filming. Man skal aldri gratulere spillere som lurer dommeren, etter min mening.

Tvilsomme situasjoner er Mos og Helland sine straffer, men de kan forsvares. Der blir begge holdt såpass at de kommer i ubalanse og ikke kan fullføre det de prøver på. At de kanskje overspiller etter det faktumet er rimelig nok. Slik for å være sikker på at dommeren registrerer hva som har skjedd.. Man ser Helland blir holdt nok til at han mister balansen og kommer til å falle fremover hvis han fortsetter å løpe. Som han etter kampen sa i kjent, ærlig stil noe som at "der blir jeg holdt såpass at jeg mister balansen, og da er det bare å slenge seg".
Samme med Mos. Der blir han holdt bakfra slik at han mister balansen og ikke klarer å nå ballen, så da slenger han seg temmelig dramatisk bakover for å demonstrere dette.
Disse to situasjonene er helt ok, men hadde heller ikke vært krise om det ikke hadde blitt blåst.

Personlig synes jeg det skal mere til for å blåse straffe, da det stort sett er å begjære det angripende laget et mål fordi forseelsen var såpass grov. Men det er kun mine to cents.. Tydeligvis ikke alle dommere som er enig i det.

Virker for meg som at guttakrutt har hatt et møte i ferien om at "nå skal det slås hardt ned på holding innenfor 16-meteren".
Back to top
View user's profile Send private message
Hulken
Rutinert


Joined: 19 Dec 2016
Posts: 778
Location: T-Town

PostPosted: 07.08.2017 09:59    Post subject: Reply with quote

Har sett flereutdrag fra forskjellige Brannkamper, og at de ikke har fått flere straffespark imot er for meg en gåte. De er verst i klassen når det gjelder riving og sliting samt andre sleipe triks i egen boks.
Har også lagt merke til at spillere som gjør alt for å holde seg på beina sjeldent får straffespark, selv om forseelsen er soleklar. Helt greit at man overspiller litt da, slik at dommeren ser seg nødt i å blåse.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 6 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb