English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2017
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 54, 55, 56  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
suruk
Rutinert


Joined: 14 Apr 2006
Posts: 539

PostPosted: 09.12.2017 19:10    Post subject: Reply with quote

Berlin
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 27.01.2018 21:28    Post subject: Reply with quote

Jeg gjør noen dypdykk ned i statistikk fra fjorårets sesong, og en liten kuriositet dukket opp - i følge greia mi var vi det eneste laget som ikke fikk noen straffe imot oss i løpet av hele serien i fjor.

Jeg kan ikke huske at vi fikk noe imot oss heller, men... noen som kan slå fast at dette stemmer?

Veksler litt mellom dommerkorrupsjon og mulig issue med datakvalitet...
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 27.01.2018 22:05    Post subject: Reply with quote

Nei i følge Eurosport og den gjengse supporter har vi ikke fått noe straffespark i mot siden forrige istid ca.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 28.01.2018 00:04    Post subject: Reply with quote

Hehe, da stemmer det vel. Takk. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 28.01.2018 13:20    Post subject: Reply with quote

En del "gjengse supportere" synes å tro at antall straffespark bør jevne seg ut over tid - altså at sett over 4-5 sesonger bør alle lag få ca. like mange straffespark - både for og imot.

Dette er åpenbart feil. Lag som ofte har spill rundt og inne i motstanderens 16-meter vil selvsagt få flere straffespark enn lag som stort sett forsvarer seg. Det har enkelt og greit med "hvor er ballen" og "hvor foregår spillet".

I tillegg ser vi at en del motstander-lag har for trege spillere i forhold til RBK-spillerne (særlig mot slutten av kampene) - og at de derfor går alt for sent inn i situasjonene (typisk eksempel er kampen LSK-RBK i 2017 der Samuel blir felt av LSK-spiller Amundsen, som er langt unna ballen og feller Samuel klokkerent).
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 28.01.2018 14:30    Post subject: Reply with quote

Ingen tvil - dette har jeg selv brukt som argument i årevis. Nå er den statistikk-greia jeg skriver på nå kun interessert i én sesong om gangen, men på litt sikt håper jeg å kunne se de lange linjer over flere sesonger for å finne trender. Jeg har ingen tvil om at vi får fler straffer fordi vi er mer i 16. meteren til fi, BalleK. Men posisjoner på banen o.l. er dessverre vanskelig å finne mye stats på...

Og uansett hvor mye eller lite tid man tilbringer i andres 16-meter, så må det foregå noe ulovlig. Det var vel hjemme mot vif vi kunne fått straffe imot i fjor, og kanskje 1-3 andre...? Det er ihvertfall ikke veldig mye de andre er i vår 16. når man ser at vi slipper inn 20 mål over en hel sesong..
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 28.01.2018 16:09    Post subject: Reply with quote

Det som jevner seg ut er vel strengt tatt marginene på straffer, altså billige straffer og ikke idømte som skulle vært dømt - begge veier. Så blir det naturligvis færre straffer mot (og kanskje flere for) for oss enn Lillestrøm grunnet spillestil, spillertyper, og tabellposisjon.

Om folk mener at straffer dømt i Eliteserien skal være jevnt fordelt, forstår de rett og slett ikke hvordan fotball fungerer. Og selv om vi fikk null imot i fjor, kan vi få ti i år uten at noen av årene var preget av feildømming noen vei. Det er en del mekanismer og tilfeldigheter som spiller inn i løpet av året.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 28.01.2018 16:19    Post subject: Reply with quote

Just for the hell of it...



Det er altså tre lag som får fler straffer enn oss, og to som får like mange. Dog får alle andre straffe mot seg, så det er vel det vi betaler dommerne for.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 28.01.2018 16:57    Post subject: Reply with quote

I fjor, ja. Hva vi betaler dommerne for varierer litt fra år til år etter hva jeg forstår, men vi får som regel svaret på slutten av sesongen da vi ser hvilken innfallsvinkel statistikken underbygger. Bortsett fra de årene hvor statistikken ikke viser noe spesielt, for da blir vi endelig behandlet likt som alle andre - eller har vi da kanskje kuttet i korrupsjonsutgiftene?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 28.01.2018 21:44    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Det som jevner seg ut er vel strengt tatt marginene på straffer, altså billige straffer og ikke idømte som skulle vært dømt - begge veier.


Nei, det tror jeg er litt unøyaktig. Jeg tror vi får en god del flere billige straffespark enn Tromsø gjør - over tid - det jevner seg ikke ut.

Grunnen er at det er mange flere RBK-spillere inne i motstanderens 16-meter i løpet av en kamp enn det er Tromsø-spillere inne i motstanderens 16-meter. Og RBk-spillerne er inne i motstanderens 16-meter i mye lengre tid enn Tronsø-spillerne er. Det er derfor mye større sannsynlighet for at det skjer noe som dommeren (feilaktig) blåser for inne i RBK-motstanderens 16-meter enn inne i Tromsø-motstanderens 16-meter.

Hvis jeg triller en terning 600 ganger så vil jeg få ca. 100 6-ere. Men jeg vil også kunne få noen 5-ere som ble feilaktig tolket som 6-ere - kanskje 10 stykker.

Og hvis du triller en terning bare 60 ganger så vil du få ca. 10 6-ere. Antall 5-ere som ble feilaktig tolket som 6-ere er da bare 1 stk.

Jeg får mange flere 6-ere, men jeg får også mange flere feilaktig idømte 6-ere.

Det som jevner seg ut er vel forholdet mellom antall feilaktig idømte straffespark og totalt antall "diskutable situasjoner" som laget havner opp i. Men det tror jeg ikke den "gjengse supporter" bryr seg nevneverdig om.
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
v_olden
Veteran


Joined: 10 Jul 2007
Posts: 2909

PostPosted: 29.01.2018 09:13    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det blir dømt like mange straffer i mot som for. Totalt sett.

Det jevner seg ut ganske fort serru.
_________________
Medlem nr. 2201

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 29.01.2018 09:20    Post subject: Reply with quote

Ingenting er så frustrende som å lese et reflektert og godt innlegg hvor det argumenteres godt, etterfulgt av et kort innlegg hvor brukeren hverken har lest det forrige innlegget eller forstått noe som helst av det.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.01.2018 09:46    Post subject: Reply with quote

BalleK wrote:
Zorac wrote:
Det som jevner seg ut er vel strengt tatt marginene på straffer, altså billige straffer og ikke idømte som skulle vært dømt - begge veier.


Nei, det tror jeg er litt unøyaktig.

[..]

Det som jevner seg ut er vel forholdet mellom antall feilaktig idømte straffespark og totalt antall "diskutable situasjoner" som laget havner opp i. Men det tror jeg ikke den "gjengse supporter" bryr seg nevneverdig om.


Jeg tror vi snakker om akkurat det samme, men med forskjellige ord og uttrykk. Kort sagt tror jeg vi begge mener at et hvilket som helst lag over tid vil få omtrent det de fortjener av straffer for og imot, som på ingen måte betyr at alle lag skal ha like mange straffer for og imot i samme tidsperiode.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
bigfoot
Rutinert


Joined: 16 May 2006
Posts: 642
Location: Trondheim

PostPosted: 29.01.2018 10:49    Post subject: Reply with quote

Så fortjener jo forsvarsspillerne sin del av æren for ikke klæbbe det til i egen boks. Som 1. straffeformel sier: klæbberi = straffe.

Trenden i Elite Serien ser vi jo igjen i EL også. I fjor fikk vi vel ingen straffer imot der heller, mens vi i 2015 fikk det i 3 av 6 kamper.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.01.2018 10:54    Post subject: Reply with quote

Fikk vi noen i cupen? Litt artig kuriositet om vi gikk gjennom en hel sesong hvor vi kjempet på tre fronter uten å få en eneste straffe mot.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 29.01.2018 11:19    Post subject: Reply with quote

Så vidt jeg kan se fikk vi ingen straffespark mot i løpet av 5 kamper i NM i fjor. Så kan man legge det man vil i det. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 29.01.2018 12:16    Post subject: Reply with quote

UEFA er jo gjennomkorrupte så der har vi sikkert kjøpt alt som kjøpes kan.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 11.02.2018 19:57    Post subject: Reply with quote

Etter mye frem og tilbake har jeg endelig fått presset ut videofila som ble født som et resultat av GRAut-prosjektet (lillebroren til STAut)



Link direkte til YouTube for ordentlig fullskjerm:
https://www.youtube.com/w...xH9J8U9g5M

Videoen ramser ganske kjapt opp haugevis av obskure geek-stats som GRAut har regnet ut fra fjorårssesongen. Man er nødt til å sette videoen på pause for å ha noen sjanse til å lese noen av tabellene i ro og mak. Bruk komma og punktum for å "spole" frem og tilbake hvis det er en spesiell tabell som er interessant.

Dette er selvfølgelig bare en liten andel av ting som GRAut er i stand til å mekke, så får vi se om vi får brukt det til noe nyttig. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.02.2018 20:55    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 12.02.2018 00:12    Post subject: Reply with quote

Haha, det var mye statistikk på kort tid Very Happy
Kunne gjerne gitt de et par sekunder til hver, for min del, men veldig bra jobba.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 12.02.2018 01:58    Post subject: Reply with quote

Øy, hvordan har BMIen til FKH havnet nede på 14, 15 og 16 etter 1.41 OP?

Det kan bare ikke stemme. Spiller de med en 2.5 meter lang fjær på vingen?
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 12.02.2018 06:26    Post subject: Reply with quote

Kleviño: Takk, ja, angstet veldig mye over kombinasjonen masse stats og å holde videoen kort. Det er MASSE stuff som ble forkastet også. Neutral Video er nok ikke det rette mediet for dette.

SeG: Jeg mistenker at du har rett. Jeg passet nøye på at BMI-kalkulatoren er korrekt rent matematisk, men det ser ut som delen som regner snitt for startoppstillingen ikke får det til helt som den skal. Kombinert med at det er mange spillere på FKH som rett og slett mangler høyde/vekt-info på tror jeg det er en feil her. Tar hard selvkritikk på den!

Edit: Feil funnet. Inkonsekvent rapportering av manglende verdier fra datakilde førte til at formelen min ble lurt og rapporterte feil tall. Den er korrekt for korrekte data og bryter sammen når folk begynner å veie -1kg og sånt. Skal finne ut av det og sørge for at manglende info blir oppfattet som manglende info så vi slipper sånne "fjær". Så skal det sies at BMI-tabellene var tulletabeller som fikk være med for moro skyld, ble ikke lagt mest arbeid i dem. Wink
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 12.02.2018 06:51    Post subject: Reply with quote

Okey, fikk fikset feilen. Da ble spriket mellom kampene noe mindre, gitt. Den spinkleste kampen er på 22.30977 mens den kraftigste er 23.77832577 fortsatt. Ikke så hysterisk stor variasjon som den naive første versjonen.


_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Gjfs
Proff


Joined: 30 Jul 2013
Posts: 396
Location: Tromsø

PostPosted: 12.02.2018 10:21    Post subject: Reply with quote

Dette var stilig, Orion! Takk for en herlig nerdete video.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 12.02.2018 12:25    Post subject: Reply with quote

Takk for det! Vet jo at hvis det er noe sted det blir satt pris på å kunne se en tabell over alle kunstgresskamper i siste tredjedel av serien der kun første mål i andre omgang teller, så er det her! Wink

(Nei, den tabellen er ikke i videoen, men det er i prinsippet ingen grunn til at den ikke kunne ha vært det, annet enn at den er sykt sær)
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 54, 55, 56  Next
Page 55 of 56

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb