English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2017
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 54, 55, 56  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2127

PostPosted: 19.06.2017 12:11    Post subject: Reply with quote

Det er jeg enig i, men i den grad man skal påpeke at det er enkeltspillere som presterer langt verre enn andre er det naturlig å skylde på mer enn Helland. Midtsjø har vært vernet lenge tiltross for at han vært dårlige lenge, inkludert store deler av fjoråret.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordlys
Rutinert


Joined: 03 Feb 2017
Posts: 984

PostPosted: 19.06.2017 12:23    Post subject: Reply with quote

Et system som ikke fungerer skaper dårlige erfaringer og setter spillerne opp i vanskelige situasjoner --> dårlige erfaringer skaper dårlig selvtillit --> dårlig selvtillit medfører ofte dårligere prestasjoner som igjen forsterkes av et dårlig fungerende system.

Dette er først og fremst et strukturelt problem som må løses fra trenerbenken. Dernest er det selvsagt greit å spekulere om det er tilstrekkelig kvalitet på enkeltspillere, men enkeltspillerne hjelpes ikke av systemet per tiden hvertfall...
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2127

PostPosted: 19.06.2017 12:40    Post subject: Reply with quote

Det kollektive fungerer ikke uavhengig av enkeltspillere. Fordi vi har en gradvis negativ kurve er det helt naturlig å peke på at det er store huller i laget også. Høye indreløpere f.eks. ble jo påpekt av flere selv da Selnæs var i klubben, men vi spilte glimrende fotball. I fjor spilte vi tidvis ok og bra, men det var store strukturelle svakheter i laget. Det har satt spor å miste en midtbanesentral som evner å holde ro og slå gode pasninger, og en spiss som jager på alt og alle. Per nå har vi én ving som evner å skape ubalanse, vi mangler en sentral midtbanespiller som løser sine oppgaver på en god måte, vi har ingen spiss som jager på topp (i Bendtner), og vi har vesentlig nedgradert høyrebacken. For meg blir det hvert fall unaturlig å ta diskusjonen om kollektiv og struktur uavhengig av diskusjonen om den spillerlogistikken som er ført i samme periode.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 19.06.2017 12:44    Post subject: Reply with quote

Enig med, tja hele forumet(?), i at systemet og strukturen trenger å jobbes med.

Det jeg reagerer på i tillegg til dette er hvordan vi presser. Uansett hvor mange løpe-/styrkeøkter vi har smelt på med før sesongen skal vi makte å være mer "plagsomme" for motstander enn vi er i dag.

Vi presser typisk 3-4 meter unna ballfører, jamfør Haugesund som i går hadde 1-2 mann HELT oppi våre menn innen kort tid. Vår slappe holdning til press gir motstander tid og skaper uro defensivt, det sørger også for at vi langt færre ganger enn i fjor makter å gjenvinne ballen høyt i banen og fortsette angrepet.

Jeg klarer ikke å forklare det med noe annet enn mindre ork? Kåre er da ikke dum nok til å beordre slik passivitet fra samtlige?
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6250
Location: Skottland

PostPosted: 19.06.2017 15:20    Post subject: Reply with quote

RBKSandvika wrote:
Jeg klarer ikke å forklare det med noe annet enn mindre ork? Kåre er da ikke dum nok til å beordre slik passivitet fra samtlige?


Der tror jeg du tar feil. Jeg tror at dette er et bevist taktisk valg fra Kåre. At intens vepseflokk-pressing som er populært i offensive lag i Europa blir sett på som for risikabelt. Et defensivt system hvor én og én spiller presser ballfører mens resten av laget sitter i defensiv posisjon, er nøyaktig hva som er vanlig i svensk 4-4-2 eller drillos 4-5-1.

Dette er et ideologisk valg Kåre har tatt som hemmer oss offensivt. Vi ville vært mye farligere framover om vi turte å vinne ballen høyere i banen.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 19.06.2017 15:45    Post subject: Reply with quote

Gitt at det stemmer: Syntes dette hemmer oss defensivt også, er mye lettere for motstander å finne rom når han får 3-4-5 ekstra sekunder til å ta valg før den ene spilleren løper ut av sin posisjon for å presse ..
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 19.06.2017 15:59    Post subject: Reply with quote

Robbie:

jeg tror du tar feil. Jeg tror ikke det er et bevisst valg, for i de gode periodene presser vi samlet og har mange gjenvinninger.

Jeg tror det kommer av manglende samhandling og feil strukturer.
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5348
Location: Ski

PostPosted: 19.06.2017 17:06    Post subject: Reply with quote

Mikkelsen wrote:
Nordens Lokomotiv: Jeg mener det er feil å skylde på spillere akkurat nå.....de vet ikke hvordan de skal spille. I slike situasjoner som dette, må blikket være rettet mot trenerteamet.


SÃ¥ enkelt kan det forklares.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6250
Location: Skottland

PostPosted: 19.06.2017 17:46    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Robbie:

jeg tror du tar feil. Jeg tror ikke det er et bevisst valg, for i de gode periodene presser vi samlet og har mange gjenvinninger.

Jeg tror det kommer av manglende samhandling og feil strukturer.


Du har rett i at det var mere av det før. Men vingene har alltid stått på sidelinja med henda på hoftene (a là Arjen Robben) og ventet på brudd. Vi har vært ekstremt avhengig av indreløperne og også Søderlund skulle presse. Nå virker hele laget mere passivt, noe jeg tror har å gjøre med det berømte prosjektet "øve sæ på Europa". Man har lagt til seg en passivt pressende drillo-stil uten ball som rett og slett gjør oss dårligere.

På landslaget på 90-tallet var det vanlig at for eksempel Myggen eller Bohinen sprang mot ballfører, mens resten av midtbanen sto i stram femmer. Det handlet om å være disiplinerte og holde på fasongen. Med en klar kontringsstrategi med fart og gjennombruddshissighet fungerer det. Men jeg synes overhodet ikke det kler oss. Det er mange som har påpekt at det er mange likheter mellom Drillo og Eggen. Jeg mener det er uriktig. Eggens stil var alltid mye mere proaktiv og lik nederlandsk fotball enn klassisk norsk fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
oxbailla
Veteran


Joined: 26 Apr 2005
Posts: 1120
Location: Trondheim

PostPosted: 19.06.2017 21:10    Post subject: Reply with quote

Denne sesongen er så langt skremmende lik 2014-sesongen, med unntak av at vi skapte flere sjanser og mål under Perry.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 19.06.2017 22:56    Post subject: Reply with quote

Håper en fornuftig person med gjennomslagstyngde rundt laget tør fortelle Kåre to ting. Kanskje tre om Kåre ikke flyger opp i sinne og forlater samtalen.

Feil nummer en er at planen om å ha bare "en grei kar man kjenner godt fra før" som sentral herremann, men som er uten riktig spisskompetanse som laget også ellers mangler, er det virkelige hinderet for å utvikle laget mot Europa.

Feil nummer to er at planen hans (og Eriks) om å etablere såkalt "defensiv trygghet", for å utvikle laget mot Europa-avansement, faktisk har mislyktes og er en vesentlig del av årsaken til at laget ikke fungerer offensivt.
Vi har skapt kun sjette flest sjanser i Eliteserien i år. Selv Lillestrøm og Aalesund er mer offensive målt på det parameteret enn Kåre/Eriks prosjekt "RBK mot Europa 2017".

Eventuell nummer tre.
En defensivt litt for lat Helland, offensivt for uproduktiv og ferdighetsmessig for begrenset til å ta Europasteget, forsterker problemene.
#23 er sikkert grei og morsom i garderoben, så for all del, Kåre skal få ha kosebamsen der, men på banen trenger vi faktisk mer spissede ferdigheter og arbeidsevne. Den magiske dødballfoten er oppskrytt og forsvarer ikke alene startplass.
Fart er også mangelvare blant våre fem fremste, så den ferdigheten bør være på kravspecen.
Og hvis angrepsplan nummer en er gode innlegg på bakerste, hvorfor ikke ha de ferdighetene på banen. (Herunder fart/teknikk til å rykke seg fri.)

Fortsatt ikke forlatt samtalen?
OK. Her er mer av det samme.
Det er selvfølgelig bare tull når Kåre flåsete "later som" om alle sentrale herremann-baristaer med riktig kompetanse "koster 20 millioner".
Dette tulleutsagnet skal da liksom forsvare den avgjørende og ikke faktaunderbygde taktiske beslutningen om å prøve å presse en ellers trivelig fyr, med en dialekt Kåre/Erik kjenner godt og er komfortable med, inn i en vondfotrolle.

For å få skuta på rett kjøl må det inn en med mye bedre pasningsrepertoar enn den trivelige fyren Kåre ikke ser manglene hos i forelskelsesrusen. Forelsket i sin egen forsøksvis revolusjonerende fotballanalyse om at enda mer av det vi har fra før på midtbanen kanskje på magisk vis dekker over manglene vi har fra før og blir for godt for Norge og godt nok for Europa. (Svusj, ljuskraft heter det på svensk. Utvikling av ferdighetsdimensjonen i et relasjonsperspektiv ville det kanskje vært på Høgmosk.)
Her er det de komplementære ferdighetene som er avgjørende å hente inn. Det nye kjøpet blir spilleklar 21. juli. Da har Kåre også tid til å vrake sin mislykkede plan om at Rosenborg 2017 skal være defensiv trygghet.

Glem den egenkonstruerte livsløgnen om klubbens defensive trygghet og tren mer intenst på bevegelsesmønster, valg og timing i offensiv samhandling.

Vi slipper faktisk til flere sjanser i Eliteserien i år, med fokus på defensiv trygghet, enn i fjor da vi fremdeles trodde det å angripe var en god plan for å vinne fotballkamper.
Større prosentvis avverging av Hansen og Østbø, samt en Reginiussen i sitt livs form, skjuler imidlertid at vi har sluppet til så mye som 12 flere sjanser på 13 seriekamper hittil i år enn basert på snittet i serien i fjor.
I Europa er dette kanskje minst fire ekstra baklengs. Og hvis man ikke scorer nok selv blir det enda tydeligere tap enn i fjor. To skritt tilbake.

Kåres defensive kompetanse (Erik Hoftun) bør forresten få reise ut og lære. Så kan han komme tilbake senere og fylle opp med nyvunnen kompetanse og erkjennelse som gavner RBK resten av sitt arbeidsliv. For det ligger vel i kortene at han uansett skal være ansatt i klubben i 20 år til?

- Nå spiller laget som om de er redde for å tape, for å bruke Kåres egne ord. Han mener altså selv å observere at det er slik, men skjønner kanskje ikke årsaken til det?

Kåres overbevisning om at to indreløpere som kommer for tidlig opp i forsvarsrekka er smartere enn hva alle andre har tenkt ut, kombinert med at han må ha en midtbanesentral med mange andre gode egenskaper enn det vi trenger aller mest, pasningspresisjon og evne til å styre spillet på riktig bevegelse fremover, gjør også at vi litt oftere enn før risikerer brudd imot.
Frykten for brudd hemmer videre backenes deltakelse fremover. Dermed mislykkes ofte angrepene og vi får brudd imot.
Slikt skaper utrygghet og neste gang er de kanskje enda mer forsiktig i stedet for å ile frem på en åpenbar kontringsmulighet?

Tilsynelatende bevisste taktiske valg, men kanskje ikke grundig nok gjennomtenkt av den uerfarne trenerduoen, ligger bak at laget virker redd for å angripe med nok folk. Det nøles i stedet for å peise på når mulighetene kommer.

Defensiv trygghet meg langt ned i ryggen.

Nå får plan B i 2017 være å lære å angripe, så faller den defensive tryggheten mye på plass av seg selv.
Svusj. Rosenborg.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 20.06.2017 02:19    Post subject: Reply with quote

Kan ikke bare Annan, Kean, Ole, Kante, Makelele, Pirlo, Vieira og Seedorf Mekke en mini til oss da? Vi trenger bare en villig surrogat xD

Lord nei herre, æ veit itj!

Det eneste jeg vet er at dette går ikke lengere! Her må NOE gjøres!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 20.06.2017 06:42    Post subject: Reply with quote

Jeg er meget forbannet på trenerapparatet som har stilt laget i den elendige forfatningen det er nå. Det er helt utilgivelig og viser en enorm inkompetanse i trenerteamet. Gull og Europa borte i år vil gjøre det umulig for RBK å spille Europa noe mer i fremtiden.

Jeg ble bekymret på slutten av 2015 og tydeligvis var det slik jeg trodde. Hva skal bli så mye bedre nå, de har fått tid og nå er det bare å gruve seg til resten av kampene. Borte mot Brann blir kanskje den siste kampen til Kåre da vi taper 3-0 såfremt Koteng er handlekraftig, men da er det for seint.
Back to top
View user's profile Send private message
Sjt. Wiseth
Veteran


Joined: 07 Feb 2012
Posts: 1005

PostPosted: 20.06.2017 08:48    Post subject: Reply with quote

Det som skremmer meg er ar vi ikke ser ut som ligaens beste lag. Vi har hatt en del flaks i kampene som har vært og vår formkurve går motsatt av f.eks Brann og Molde. Er ikke sikker på om vi tar gullet, akkurat nå er ikke RBK favoritter.
_________________
Å du din forbainna skiitsækk, gi mæ tohoinner..TUSEN pushups
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.06.2017 09:38    Post subject: Reply with quote

Det er oss selv som er problemet; det er ikke sånn at Brann og Molde er magiske heller. Brann er serieleder i skrivende stund, og de har noen gode enkeltkamper - noe vi har fint lite av i år. Allikevel har de et snitt på under to poeng per kamp, og vil hanke inn 3-4 poeng mer i år enn i fjor om de holder noen lunde samme form i andre halvdel av sesongen. Forskjellen er at vi vanskelig kan havne 15 poeng foran med den starten (om man kan kalle det det lenger) vi har hatt.

Vår formknekk er imidlertid fatal, eller burde i hvert fall være det. Vi har tatt seks poeng på like mange kamper - altså et snitt på ett poeng i den siste halvparten av årets kamper hittil. Det er bare guds løkke at resten av ligaen er såpass tafatt at vi bare så vidt er tatt igjen etter en slik grotesk knekk.

Det ser dessverre ut som vi i år igjen kan få en gullvinner med under to poeng i snitt når vi teller opp. Det som er enda mer beklagelig er at vi fort kan være avhengig av et så lavt "gullkrav" for å ha sjansen til å bli trippelmestre.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2127

PostPosted: 20.06.2017 17:24    Post subject: Reply with quote

http://www.adressa.no/Bru...7589b.html

Da har jeg hørt podcasten med KI, og jeg sitter igjen med litt dårlig smak i munnen. Det er en presset trener og det kommer noen helt hårreise beskyldninger om at Adressa kåret Villmann til banens beste for å lage en sak om Bendter. "Alle håper at Bendter mislykkes", er mannen blitt paranoid?! Rolling Eyes

I andre del av programmet roer det seg litt og fra 0:50:00 omtrent går de inn på spørsmål de har fått inn. Det første spørsmålet var veldig relevant og spør hvordan Rodal og Pereira har påvirket treningene i Rosenborg. Trenes det noe annerledes enn før og har rollen til KI endret seg.
KI: - Hele konseptet går ut på utvikle 4-3-3, men vi gjør det på en annen måte enn de to første årene. Da delte vi opp i lag, så spilte vi og stoppet og coachet vi på det, nå prøver vi å påvirke en del andre faser av spillet (gjennom øvelser med Pereira, da han har god kompetanse på dette ifølge KI).

KI bekrefter at han har fått en mer tilbaketrukket på feltet. Han argumenterer med at han tror folk kan bli lei av han i lengden. Men jobber med overordnet struktur innimellom.

Vi er tilbake til kjeglehelvetet fra Perry tiden (ref. Rasmus) da er jeg ikke så overrasket over at vi fremstår som under Perry. Pereira er den nye Wiggen. Vi har gått bort fra suksessoppskriften. Med mindre KI skjønner at han må tilbake til oppskriften er det egentlig bare å si morna til KI Tommel'n ned
Back to top
View user's profile Send private message
danielsk
Veteran


Joined: 12 Jul 2013
Posts: 1271

PostPosted: 20.06.2017 18:10    Post subject: Reply with quote

Kommet halvveis i podcasten nå og er ikke enig med din vurderinger. Er vel ingen tvil om at journalistene har hatt agenda om å vinkle saker mot Bendtner.

Etter laget leverte en bra kamp med Vilhjalmsson på topp så stiller samtlige journalister spørsmål om Bendtner. Kåre mener det er helt usaklig og at han må prøve å skjerme Bendtner.

At Vilhjalmsson ble valgt som banens beste fungerte veldig godt som argumentasjon i disse sakene også. Så det Kåre sier er ikke helt søkt.

Synes ellers Kåre har svart godt for seg i forhold til å peke på problemer og hva de må jobbe videre med. Han sier rett ut at de ligger etter skjema i forhold til spillernes rolleforståelse og samhandling, og er åpen for at de har bommet med strategien i sesongåpningen.

Dersom denne sesongen mislykkes så tror jeg Kåre er rett mann til å få oss tilbake på rett spor. For meg virker det tydelig at de har satset offensivt på en strategi for å klare CL-kvalikk, og er klar over at det kan slå tilbake. Personlig synes jeg det er fint at vi prøver, så lenge vi er i stand til å evaluere og gå tilbake til suksessoppskriften dersom dette prosjektet feiler.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2127

PostPosted: 20.06.2017 18:24    Post subject: Reply with quote

danielsk wrote:

Dersom denne sesongen mislykkes så tror jeg Kåre er rett mann til å få oss tilbake på rett spor. For meg virker det tydelig at de har satset offensivt på en strategi for å klare CL-kvalikk, og er klar over at det kan slå tilbake. Personlig synes jeg det er fint at vi prøver, så lenge vi er i stand til å evaluere og gå tilbake til suksessoppskriften dersom dette prosjektet feiler.

Ja, håper det, for KI har vist at han kan være rette mannen. Og det siste jeg vil er at vi må ut på ny trenerjakt. For meg blir det bare ekstremt frustrerende å vite at vi har gått bort fra suksessoppskriften til det som samme som under Perry, dvs. fokus på individuelle kjegleøvelser i troen på at det kan utvikle oss videre.

Også det Kåre snakker om at alle trenere bygger opp et team rundt seg, i stedet for at han skal være sjefen på feltet, er det virkelig slik at det må sånn? Var det noen gang sånn under Eggen at han trakk seg tilbake?
Skal man trekke seg tilbake kan man hvert fall ikke hente inn en portugiser som fra en annen fotballkultur og tro at det vil gjøre ting så bra, da må heller KI utvikle et apparat selv som kan ta over sine egne arbeidsoppgaver, hvis ikke lar man jo "tilfeldige" trenere komme inn å påvirke uten at man har noen kontroll hvilken vei det slår ut.

Uansett, for meg virker det hele som et eksperiment som er i ferd med å slå helt feil ut.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 20.06.2017 21:33    Post subject: Reply with quote

Et drypp her og der, nei ikke hjernedrypp, men informasjonsbiter, gir meg en mistanke om at Rosenborg har slurvet seg til å havne i den situasjonen de er i prestasjonsmessig, med tanke på offensivt samspill, akkurat nå.

Vi har til det kjedsommelige hørt Kåre gjenta: "Vi har jo så mange nye spillere", som forklaring på at samspillet ikke fungerer i kamp.

Samtidig er det stadig nevnt at så mye skal være bedre på trening. Da med mindre bane, færre spillere, enklere relasjoner og intet prestasjonspress.

Nå kan det virke som om de på trening terper mye mindre på detaljer og timing, men legger mye mer vekt på grunnmønster.
Tolker da dette som litt løse grunnmønster med en del autonomi.
Hvis detaljer allikevel ikke er viktige, og ingen må være på tå hev for å unngå anmasende, ja endog tenderende til aggressiv pirking på detaljer som den enkelte spiller ikke nødvendigvis forstår rekkevidden av, men som blir veldig viktig for helheten i et større samhandlingsmønster, så blir jo en trening bare den daglige kosetimen.

Kåre nevnte i Adressa-podcasten såvidt at spillerne måtte spille mer på intuisjon. Veldig synd at journalistene ikke skjønte at dette faktisk kunne være et stort poeng å forfølge sportsjournalistisk, men de var vel for fokuserte på å haste videre, slik at de kunne pludre om en eldgammelt og uinteressant fyllehistorie om pissing på Stiftsgården etc.

Samtidig er det defensiv trygghet som fremstår som pri 1 som internasjonal milepæl i Kåre/Eriks prosjekt RBK i hundre. Herunder skal forsvarsspillerne tilsynelatende vurdere mer selv og avgjøre om og når de eventuelt skal bli med i angrep. (Litt mer diffust dog: "Men Pål må også signalisere tydeligere når og hvor han vil at Hedenstad skal komme ...")

Ta med at indreløperne, som i originaloppskriften skal komme på løp som om de er parringsklare rottweilere i konstant løpetid hele kampen, nå er blitt redusert til prepubertale mastiffer som har gjort seg ferdige med akten og "står høyt" allerede før Helland har tenkt å dra finten sin og vurdert å invitere opp Hedenstad. Der er Rosenborg i juni 2017.

Utydelighet parret med eksperimentell taktikk er altså mønsteret i utgangspunktet.
Så er planen/håpet at en uspesifisert "svusj ljuskraft", eller på Kåreansk "utvikle relasjoner" omtrent i disse dager plutselig skal gi både farge, motiv, dybde og sjel til den syreinspirerte, konseptuelle strekskissen av en tenkt revolusjonerende taktikk.

Da er det i tilfelle litt feil å skylde på de nye spillerne.
Kåre burde da heller si: "Vi har jo rablet ned en del nye ideer som vi ikke har prøvd før og som vi prøver ut for første gang, samtidig som vi prøver å finne ut hvordan vi skal klare å lære spillerne å bruke dette intuitivt."

Jo mer de forteller hvordan de tenker, jo mer forstår jeg hvorfor det offensive spillet ikke fungerer godt nok allerede halvveis i jubileumssesongen.

Så må jeg få legge til at jeg har brukt litt av samme fremgangsmåte selv: Øve inn grunnferdigheter med tilhørende valg. Gi et enkelt startmønster, men heller oppfordre spillerne til å ta avgjørelsene selv underveis i kamper, fordi de må lære å forstå hva som er et veldig godt, et ganske godt og et dårlig valg på banen. (For å bidra til å utvikle selvtenkende spillere som gledes over å skape spillet sammen som lag og som ikke er avhengige av å adlyde sidelinjekommandoer for hver situasjon.)
Men da er det altså snakk om spillere med gjennomsnittsalder 15 år lavere enn gjengen som om tre uker skal være i stand til å spille Rosenborg ut i Europa.

Ikke negativ til å utvikle potensielt godt selvtenkende spillere altså, men det har noe med timingen å gjøre.
En gang må jo spillerne i førsteelleveren forlate kollokvien og settes i produktivt arbeid også.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
toreinar
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 3835
Location: Malvik

PostPosted: 21.06.2017 00:24    Post subject: Reply with quote

Ingen som har tenkt tanken på at Kåre,Erik,Pereira,Bjørnebye,Koteng,Tove og muligens flere har vært enige om opplegget denne sesongen?
Tviler sterkt på at Kåre plutselig har valgt å kjøre et solo-løp.
Problemet er vel at om det blir skivebom, slik det ser ut nå, blir han stående veldig alene.
_________________
Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 22.06.2017 10:11    Post subject: Reply with quote

Er kanskje litt fisefint å irritere seg over dette siden rbkWEB tross alt er et supporterforum, men etter mange år her har jeg blitt godt vant.

Blir veldig sliten av supportere som tror dagens dårlige spill/form kan fikses med å bytte enkeltspillere (enten fra benk eller rundt omkring på banen).
Rosenborg har per nå grunnleggende problemer med hvordan vi spiller. Å tro at Bendtner >< Vilhjalmson eller å flytte Midtsjø til en ving vil endre dette er i beste fall naivt..

Jeg skal ikke forsøke meg på å forklare denne strukturendringen på en best mulig fotballfaglig måte, det er det andre her inne (Gisp f.eks) som er mye flinkere til, men jeg ber pent om at de som konsekvent slenger nye førsteellevere på bordet som "løsningen" lener seg tilbake i godstolen og nyter innsikten hos de som evner å se forbi enkeltspillere og til alt overmål ønsker å dele denne innsikten med oss andre.

____

rant over, beklager Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 22.06.2017 10:57    Post subject: Reply with quote

Enig. Vi har på papiret en av de bedre stallene vi har hatt post Eggen med tanke på spisskompetanse, jevn kvalitet (i gruppa), komplementære ferdigheter og alternativer. Den foretrukne førsteellveren har enormt potensiale og høyt toppnivå hvor anker-plassen er den eneste vi foreløpig ikke har en toppspiller i norsk målestokk. I tillegg hadde de fleste spillerne på benken spilt fast i brorparten av alle andre klubber i ligaen.

At vi nå ligger bak den "dårligste" serielederen siden Reagan var president har ingen ting med stallen å gjøre. Det er alltid rom for forbedringer, men vi har gode nok spillere til å lede årets tabell soleklart, kjøre over de fleste andre i ligaen any day of the week, og ikke minst spille underholdende fotball. Den bør også være kapabel til å gjøre en kurant figur i Europa. Man får dog lite ut av å kjøpe en Gibson Les Paul Custom eller Stradivarius om de fleste fingrene er brukket.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 22.06.2017 10:58    Post subject: Reply with quote

Jeg er jo hovedsakelig enig med deg - problemene er i bunn og grunn strukturelle, og handler i mindre grad om formen til enkeltspillere. Men det må jo også være rom for å mene at de egenskapene en del av de foretrukne enkeltspillerne har gir større eller mindre mulighet for å lykkes med den strategien som velges.

For eksempel:

- Det blir fremlagt som en slags 'hipp som happ' om vi spiller med Bjørdal eller Skjelvik bak. Det er det ikke, det er en vesensforskjell, men som vi dessverre ikke ser gjenspeilet i taktikken. På norsk nivå kunne vi stått meget høyt og kompakt i banen med forsvarsrekka med Hedenstad - Regs - Skjelvik - Meling, som alle har god til superb fart, men vi kaster bort den muligheten. Med Bjørdal som stopper er dette langt mer risikabelt.

- Arbeidskapasiteten/viljen/evnen til Bendtner, Helland og Bakenga, når de blir foretrukket i de offensive rollene, er en stor utfordring for den offensive gjenvinningen som vi har skapt 98% av sjansene våre på. Jeg vil påstå at kun 1 av disse kan spille, med mindre vi dominerer totalt. Det er en stor forskjell fra de gode periodene våre til nåtidens press.

- Å spille med Midtsjø i en slags 10er-rolle blir helt feil, all den tid han mangler helt vurderingsevnen til å skape farligheter ofte nok i de offensive posisjonene. Han er langt mer effektiv når han passerer midtbaneleddet med ball litt dypere. Den litt mer primitive Konradsen er til sammenligning mye mer effektiv i og rund 16-meteren.

Jeg synes også at det er mye rart på strukturnivå i laget, men det henger også sammen med laguttak. Eller rettere sagt: laguttaket henger ofte ikke sammen med de ønskede strukturelle målene, synes jeg, og det er summen av dette som gjør at det laveste nivået vårt er så innmari begredelig.
Back to top
View user's profile Send private message
Altitude
Rutinert


Joined: 18 Jul 2013
Posts: 623
Location: Trondheim

PostPosted: 22.06.2017 15:20    Post subject: Reply with quote

Overvar treningen i dag. Noen raske observasjoner:

1. Bendtner virker tung og umotivert. Loffer for det meste bare rundt. Matti virket betydelig mer sulten og pigg. Sistnevnte sto også igjen og terpet på headinger etter at fellestreningen var ferdig. Håper Matti starter på søndag.

2. Bakenga ser ut til å ha gitt opp. Tydelig at han ikke skal være med videre neste år.

3. Yanni virker veldig motivert og sprudlende. God fart, driblesterk og knallharde skudd. Håper han er tilbake i startelleveren om ikke så lenge.

4. Meling var veldig god én mot én defensivt. Synes også at Bjørdal gjorde det bra.

5. Pål Andre Helland kjeftet høylydt på seg selv i kjent stil.
Back to top
View user's profile Send private message
Makkverk
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 2133
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.06.2017 17:08    Post subject: Reply with quote

Synes det er fantastisk gledende å lese dette her, stort sett gledelige nyheter.

JA til et BAKENGAFRITT r b k RBK
_________________
kentosd wrote:
Gratulerer til Makkverk med innlegg nummer 1 000 000 på rbkweb. Forøvrig et makkverk av et innlegg. Som seg hør og bør.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 54, 55, 56  Next
Page 41 of 56

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb