English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2017
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nye spillere 2017
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 172, 173, 174 ... 178, 179, 180  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
robbie
Veteran

PostPosted: 10.08.2017 16:55    Post subject: Reply with quote

Sør-Korea og Japan er fotballnasjoner som folk har en tendens til å glemme av før de plutselig feier alle av banen i VM. Noe som er rart, siden de vanligvis gjør det veldig godt i VM.

Det finnes veldig gode fotballspillere der borte. Men så lenge de tjener mere penger i egen liga, enn hva vi kan betale, kommer de til å forbli et marked for Bundesliga-klubber.

Det betyr selvsagt ikke at vi ikke med fordel kan satse mere på speiding. Men det er en annen diskusjon.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran

PostPosted: 10.08.2017 16:58    Post subject: Reply with quote

Jeg benekter ikke at det kan være et potensiale der. Men med så mye folk som vi er inne på at det er der, burde man da ikke se litt flere importer enn dette? Kan godt hende det utvikler seg altså, men det føler jeg har blitt sagt lenge. Dessuten synes jeg ikke Japan og Sør-Korea har prestert SÅ enormt i VM? Kommet seg videre noen ganger er bra nok det men ikke noe sjokk. At Sør-Korea rana seg til 4. plass i 2002 endrer lite spørr du meg Razz

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
Lord Oakley
Senior

PostPosted: 10.08.2017 17:07    Post subject: Reply with quote

Det jobbes med scouting i RBK, på samme måte som det gjøres i mange andre større klubber i skandinavia. RBK har valgt en profil der de helst vil kjøpe Norsk, om ikke så i alle fall fra Skandinavia. Skal de handle utenfor så bør det være en "bankers" deal! Det er de dealene sjelden.

RBK har akkurat henta Levi fra svensk 1. divisjon, det å argumentere med at de ikke scouter lavere divisjoner virker som et dårlig argument. Så er det faktisk sånn at ikke RBK kan kjøpe rubbel å bit av stortalenter i Norge og i Skandinavia, og da vil andre klubber også plukke opp andre gode talenter (jf. Rosted etc). RBK vinner mer en noen andre lag i Skandinavia, de kjøper smart og selger med god profitt hele veien. Selvfølgelig kunne noe vært bedre, det kan ALLTID være bedre, og det skal man også strebe etter. Jeg sier meg ikke uenig i dette. Men å slakte RBK for måten de gjør ting på, når de er best i landet, både på økonomi og på banen, det blir bare småkleint...

De kunne selvfølgelig tatt flere sjanser med spillere fra Afrika mm. Men ser vi på historien så ser vi at RBK har gjort dette; de har scouta langt utenfor Norge og skandinavia, og henta spillere(Hyka, Konana Ya, Traore, Kone, Sibaya mm..). Men det vi ser (om man gidder å se på historien), er at mange av de som hentes (av RBK og andre), har gode individuelle ferdigheter, men hvor individet er gjerne større en laget, og har da ikke funnet seg til rette i RBK. Det som har vært unikt med RBK er at de finner spillere som passer inn i spillestilen, som utvikler seg med laget, og ikke kun individuelt.

Jeg sier ikke nei til å få inn spillere som kommer fra andre kontinenter, men å ha gode individuelle ferdigheter og en fin youtubevideo er heldigvis ikke nok til at RBK er de første som kommer på banen, noe jeg håper fortsetter.

Godfotteorien slår individualisme lett Wink
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 10.08.2017 17:08    Post subject: Reply with quote

Altså, grunnen til at Sør Korea og Japan ikke eksporterer flere spillere har ingenting med kvalitet å gjøre. Det er at de er høykostland hvor deres egne klubber er fullt i stand til å betale like godt som mellomstore europeiske klubber.
Back to top
SeG
Veteran

PostPosted: 10.08.2017 17:10    Post subject: Reply with quote

Hmm okei, jeg har mine tvil, uten å ha noen kunnskap i bånn. Slik det skal være på internett! Very Happy

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 10.08.2017 17:11    Post subject: Reply with quote

Lord Oakley wrote:
Men det vi ser (om man gidder å se på historien), er at mange av de som hentes (av RBK og andre), har gode individuelle ferdigheter, men hvor individet er gjerne større en laget, og har da ikke funnet seg til rette i RBK.

Greit nok. Så derfor bør vi holde oss unna Oslo, siden Daniel Braaten var masse dribblinger, men lite samhandling.
Back to top
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 10.08.2017 17:46    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Sør-Korea og Japan er fotballnasjoner som folk har en tendens til å glemme av før de plutselig feier alle av banen i VM. Noe som er rart, siden de vanligvis gjør det veldig godt i VM.

Det finnes veldig gode fotballspillere der borte. Men så lenge de tjener mere penger i egen liga, enn hva vi kan betale, kommer de til å forbli et marked for Bundesliga-klubber.

Det betyr selvsagt ikke at vi ikke med fordel kan satse mere på speiding. Men det er en annen diskusjon.

Godt poeng. Dog sikkert temmelig mange japanere/koreanere som drømmer om spill i Europa. Foreløpig er det her "fotballhimmelen" befinner seg (ikke Norge altså, men Europa generelt). Der har vi et ess i ermet som ikke er til å komme utenom, og som klubbene i Øst-Asia ikke har. Å komme nærmere de store ligaene samt ha mulighet til å delta i europeiske klubbturneringer bør være ganske så attraktivt. Disse spillerne som jakter utvikling/sportslig suksess, kontra rikdom er jo også ofte de som blir de beste Wink
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 10.08.2017 17:46    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Altså, grunnen til at Sør Korea og Japan ikke eksporterer flere spillere har ingenting med kvalitet å gjøre. Det er at de er høykostland hvor deres egne klubber er fullt i stand til å betale like godt som mellomstore europeiske klubber.

Det har nok en del med kultur å gjøre også. Det må nok større klubber enn RBK til for å lokke folk fra Japan/Korea til Europa. De som følger litt med på E-sport ser dette ofte. Da hovedsakelig Sør Korea.
Back to top
Lillhammring
Senior

PostPosted: 10.08.2017 22:01    Post subject: Reply with quote

http://www.sportsbibelen....gsstjerne/

Her blr vi vel være på? Hadde vært rått med Søder tilbake Smile
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 10.08.2017 22:02    Post subject: Reply with quote

Nei, det bør vi ikke. Med mindre vi har tenkt å selge Bendtner, da er han høyinteressant.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 10.08.2017 22:08    Post subject: Reply with quote

Usikker. Fin fyr som jobber knallhardt og er verdens beste førsteforsvarer, men guuuuuud for noen elendige avslutninger ....
Zorac
Legende

PostPosted: 10.08.2017 23:01    Post subject: Reply with quote

Nå er angrepet ganske anderledes enn det var da Søder var her. Den foretrukne angtepsrekka hadde i 2015 over 40 mål, høyresida var enorm, og Selnæs strødde klassepasninger i rom på bestilling. Dynamikken og samhandlinga er på et helt annet nivå i dag. Vi ville uansett fått en superb førsteforsvarer, men at han skulle komme i nærheten av scoringsraten han hadde sist ser jeg på som utopi.
SuperTimCahill
Veteran

PostPosted: 10.08.2017 23:38    Post subject: Reply with quote

Blir veldig skuffet om Søder ender opp i en annen norsk klubb. Klassespiller etter norsk målestokk.
Back to top
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 11.08.2017 00:05    Post subject: Reply with quote

Joakim Jonsson om eliteklubber uten speidere: "Umulig å ta dem seriøst"
Her påpekes viktigheten av scouting og god spillerlogistikk for å prestere på et høyt nivå. At vi (som jeg kjenner til) bare har en heltidsansatt speider (Thoresen) er for meg ganske utrolig. Burde økt denne staben til 4-5 stk inkludert sportssjef. Da snakker vi en utgiftspost på 3-4 millioner årlig. Ikke akkurat mye om du signerer én eneste spiller relativt billig som deretter selges for det tidobbelte (30-40 millioner) ila. en femårsperiode.
Back to top
Lord standarn
Rutinert

PostPosted: 11.08.2017 00:19    Post subject: Reply with quote

Vel og greit å ha en speider, men for mange klubber er dette en utgiftspost som det rett og slett ikke er like viktig å investere i dersom man har ander gode, billigere muligheter. F.eks. Lillestrøm som har tette bånd til agenten Atta Aneke. Er vel et scoutingprogram (ikke FM), som man kan betale litt for å bruke, som gir deg muligheten til å speide på spillere uten ha ha en dedikert speider.

Jeg sier ikke det at en speider er bortkastet og at kanskje flere klubber bu ha et dedikert speidernettverk, men når det er andre, nesten like gode, muligheter for å speide på en spiller uten den ekstra utgiften, kan jeg forstå at noen klubber velger å ikke ha en speider (det ble en lang setning). Og å ha en speider er jo heller ingen garanti. Se på Brann. Tjernås er på deres lønnigsliste og se hva han dro opp fra hatten; Teniste.

Joakim Jonsson er en jeg ikke klarer å ta seriøst. At han kalles ekspert er for meg en gåte. Før sesongen uttalte han at Karlsson til MFK var årets kjøp. Vi ser hvor bra det gikk...
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 11.08.2017 00:22    Post subject: Reply with quote

Hadde det vært så enkelt så tror jeg de hadde investert de millionene som skulle til. Din tanke er at de rett og slett ikke skjønner at det ligger masser av talenter som bare venter på å bli oppdaget og hentet til Rosenborg for så å generere en gevinst på mange titalls millioner? Hvis det lå et slikt potensiale der ute, som man enkelt fikk tak i ved å ansette noen speidere, hvorfor gjør ikke flere dette? 3-4 millioner er jo bare småtteri for de fleste norske klubber. Er inkompetansen så stor tror du?

Forøvrig er jeg på grensen til å si at det er "umulig å ta" Jonsson seriøst. Han har kommet med så mye rart de siste årene at han har spilt seg selv utover sidelinjen.
Back to top
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 11.08.2017 00:33    Post subject: Reply with quote

Er vel akkurat dette Jonsson skriver. Å sammenligne med andre norske klubber når det kommer til scouting er et særdeles dårlig sammenligningsgrunnlag. Der ligger vi (Norge) veldig i bakleksa. Ser du ut i Europa, så er det nok ganske mange klubber som bruker adskillig mer på scouting enn hva vi gjør, til tross for mindre budsjett. Nordsjælland i Danmark er jo et stjerneeksempel på en slik klubb, som de siste årene har dratt inn bortimot 200 millioner på spillersalg mye pga god scouting. Det er ikke enkelt å finne store talenter, jeg er ikke så enkelt skrudd sammen at jeg bare tror det er å gå ut og høste inn, men slik troppen de siste årene bare har dalt i kvalitet i mangel på gode erstattere synes jeg absolutt det er verdt å slå et slag for utvikling av den sportslige ledelsen på Brakka. På det nivået vi opererer på er det et relativt bredt utvalg høyst oppnåelige spillere, vi er ikke Barcelona heller Wink

I den grad norske fotballeksperter er noe særlig tess, så vil jeg absolutt påstå at Jonsson er en av de dyktigere her til lands. Kanskje ikke rent taktisk etc., men han virker å ha en bra forståelse for helheten i en fotballklubb.
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 11.08.2017 00:40    Post subject: Reply with quote

Det er artig med en skikkelig antagonist her inne. Du er en sånn Nordlys.

Du har andre trenerforbilder enn Eggen, liker andre spillestiler enn 4-3-3, synes Jonsson er en dyktig fyr og har lyst på en stor scouting-avdeling så vi kan hente mange utenlandske talenter.

Bortimot diametralt motsatt av den jevne forumdeltaker, men det er bra for diskusjonen å ha slike som utfordrer etablerte sannheter.

Jeg har en magefølelse på at du har spilt et voksent antall timer med FM opp igjennom? Ikke noe galt i det altså.
Back to top
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 11.08.2017 00:55    Post subject: Reply with quote

Merker at jeg møter litt motstand her inne ja, men RBK er mitt lag og liker å diskutere fotball.

Ingenting i verden som hadde gledet meg mer enn om vi hadde hatt en jevn strøm med trønderske talenter som tok plass i startoppstillingen etterhvert som de etablerte trønderne ble solgt. Slik er det dog dessverre ikke pdd, og da må man gjøre en jobb andre steder om målet skal være gruppespill i EL/CL. For vi kommer ikke dit om vi til stadighet skal selge unna våre beste spillere, for så å erstatte med billige, medium+ ES-spillere.

Aldri spilt FM, beklager Wink Skal dog gladelig innrømme at jeg kanskje har en litt nerdete tilnærming til spillet (som mange som drar opp FM-argumentet kan sikte til) Den langvarige bølgedalen til norsk fotball har dog gjort meg veldig interessert i sydligere fotballkulturer, hvor det øyensynlig drives bedre enn her oppe i det kalde nord. Ser antageligvis på en del ting i norsk fotball ganske annerledes enn mange andre av den grunn Smile

Bra om andre meninger settes pris på. Kan av og til oppleves som at man blir avvist/er upopulær når man utfordrer andres påstander Tommel'n opp!
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 11.08.2017 07:45    Post subject: Reply with quote

Nordlys wrote:
Merker at jeg møter litt motstand her inne ja, men RBK er mitt lag og liker å diskutere fotball.

På et annet forum du henger er du Glimt-supporter.
Det er noe som ikke henger på greip her.

Og bare så det er sagt, jeg liker deg akkurat som du er. Enten du er Glimt-fyr eller RBK-kis.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lillhammring
Senior

PostPosted: 11.08.2017 08:21    Post subject: Reply with quote

Hvordan fungerer scoutingen i lavere divisjoner i Norge, Sverige og Danmark? Hvem fant Levi? Er det Thoresen?
Hulken
Proff

PostPosted: 11.08.2017 09:07    Post subject: Reply with quote

Ble det ikke vedtatt i vår at Nordlys var Mathias Normann?
robbie
Veteran

PostPosted: 11.08.2017 09:50    Post subject: Reply with quote

Hulken wrote:
Ble det ikke vedtatt i vår at Nordlys var Mathias Normann?

Ja. Om han skulle vise seg å ikke være Normann, må han enten være en nær slektning eller noen med en ganske usunn besettelse med spilleren.

Før man går videre i speiderdiskusjonen er det to ting man må sette i et historiskt perspektiv:

1. At hello er en ekstremt konservativ kar som konsekvent argumenterer for status quo og virker ille berørt når noen foreslår endringer. Han ble for eksempel veldig defensiv da noen nevnte at de håpet en annen utstyrsleverandør ville betale bedre enn Adidas. Jeg både håper og tror at gjengen på brakka er mye mer åpne for nye idéer og inntrykk enn hva hello er. (Men er samtidig en flink og artig skribent, så ikke ta det personlig.)

2. Første gang speiding ble tatt opp med Rosenborg var under Bratseths regime. Da ble det argumentert med at man trengte ikke en speider fordi man fikk så mange agenter og prøvespillere på døren. Man trenger ingen speider da man har en faxmaskin.

Ståstedet til Bratseth er ekstremt pinlig sett med dagens øyne. Ting endret seg da Høgmo tok over i 2005 og tok med seg trykkerieier og cowboyspeider Tor Stigbjørnsen. Torbjørnsen hadde et godt kontaktnett i afrika og klarte å få tak i gode spillere som Traoré, Koné og Konan. Men ingen av disse passet inn i klubben hverken sosialt eller fotballmessig. Det var tydelig at trykkerieieren ikke forsto Rosenborg noe særlig.
På den andre side fant han Marek Sapara. En fantastisk spiller som var arkitekt med stor A i laget vårt på slutten av 00-tallet.

Det viser at speiding er viktig. Vi ville aldri funnet Sapara uten speiding. Men at speidere må forstå Rosenborg for at speiding kan fungere.

I denne sammenhengen er Thoresen en mye bedre speider enn Torbjørnsen. Selv om det er for tidlig å si hvorvidt han gjør en god jobb. Det er littegrann useriøst å forvente at Rosenborg skal ha en speideravdeling i Øst-Asia. Men jeg skulle gjerne si at flere speidere med RBK-bakgrunn kunne jobbe med Thoresen. Det er mange eks-RBKere med masse fotballkunnskap som per i dag ikke jobber som trenere fordi de mangler de pedagogiske egenskapene til å bli gode trenere. Disse eks-spillerne burde helt klart brukes til andre forhold. Typer som Bent Skammelsrud og Steffen Iversen ville garantert vært i stand til å identifisere og vurdere gode RBK-spillere.
Dessuten har vi eks-spillere som i dag jobber som agenter, som Dorsin og Kvarme. Jeg ville likt å knytte opp disse to i et speiderapparat sammen med Thoresen. Spesielt Dorsin med sin juristutdannelse ville vært gull i forhandlinger med Jimmy Solbakken og andre sjørøvere.

Så å bruke tre-fire flere millioner i året vil være verdt det over et lengre perspektiv. Men å gå like langt som Nordlys argumenterer for, er å skyte seg selv i foten.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 11.08.2017 10:27    Post subject: Reply with quote

Nordlys wrote:
Bra om andre meninger settes pris på. Kan av og til oppleves som at man blir avvist/er upopulær når man utfordrer andres påstander Tommel'n opp!

Du har ofte interessante innspill og har seriøse vinklinger. Det er bare bra med forskjellige innfallsvinkler. Kjør på.
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 11.08.2017 11:22    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Det viser at speiding er viktig. Vi ville aldri funnet Sapara uten speiding. Men at speidere må forstå Rosenborg for at speiding kan fungere.

I denne sammenhengen er Thoresen en mye bedre speider enn Torbjørnsen. Selv om det er for tidlig å si hvorvidt han gjør en god jobb. Det er littegrann useriøst å forvente at Rosenborg skal ha en speideravdeling i Øst-Asia. Men jeg skulle gjerne si at flere speidere med RBK-bakgrunn kunne jobbe med Thoresen. Det er mange eks-RBKere med masse fotballkunnskap som per i dag ikke jobber som trenere fordi de mangler de pedagogiske egenskapene til å bli gode trenere. Disse eks-spillerne burde helt klart brukes til andre forhold. Typer som Bent Skammelsrud og Steffen Iversen ville garantert vært i stand til å identifisere og vurdere gode RBK-spillere.
Dessuten har vi eks-spillere som i dag jobber som agenter, som Dorsin og Kvarme. Jeg ville likt å knytte opp disse to i et speiderapparat sammen med Thoresen. Spesielt Dorsin med sin juristutdannelse ville vært gull i forhandlinger med Jimmy Solbakken og andre sjørøvere.

Så å bruke tre-fire flere millioner i året vil være verdt det over et lengre perspektiv. Men å gå like langt som Nordlys argumenterer for, er å skyte seg selv i foten.

Det første du skriver er helt essensielt. Man må ikke ha speidere bare for å ha speidere. Veldig viktig med en gjensidig forståelse mellom trenerapparat og de som jobber med rekruttering. Se S08, og det tette forholdet mellom Berntsen og Bakke.

Tror du misforstår meg noe når du sier at jeg ønsker å opprette en speideravdeling i Øst-Asia. Det var selvsagt ikke hva jeg mente. Det jeg ønsker er at vi har en viss oversikt over hva som beveger seg i disse landene, kanskje gjennom kontakt med et nettverk der borte. Samme gjelder i Afrika. I dag har man så mye teknologi og gode muligheter via video at folkene på Brakka trolig kan sitte på stedet hvil 340 av årets 356 dager. Mulig å filtrere bort veldig mye på denne måten, så tar man finpussen i felten når det blir aktuelt. Ville dog kanskje hatt en ansatt på Østlandet som kunne sett det meste av OBOS/2. div der nede, men lenger enn det ville jeg ikke strukket meg.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 172, 173, 174 ... 178, 179, 180  Next
Page 173 of 180

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2017 RBKweb