English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Erik Botheim
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 31, 32, 33  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 18.07.2016 21:19    Post subject: Reply with quote

Ja det kan man. Men du nevner budsjett og den mest budsjettvennlige måten å skaffe en bra stall på er å utvikle spillere selv. Det var heller ingen som sa at vi skulle ha benken full av unge talenter. Det som ble etterlyst var litt fler kjappe innhopp når kampbildet tillater det.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 18.07.2016 21:27    Post subject: Reply with quote

Jeg regner med at det ikke skjer fordi ingen av talentene vurderes som gode nok. De må trene seg gode nok til å kunne brukes først, og jeg regner med at de som ser dem på trening hver dag har en rimelig god pekepinn på om de er det eller ikke. Man blir ikke en fantastisk fotballspiller av 10 minutter på A-laget i en kamp som allerede er avgjort.
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 18.07.2016 21:52    Post subject: Reply with quote

Det er ikke nok å bare "trenes god". Det er i kamp man bygger selvtillit og erfaring.

Det er vel kun Skjelbred som har gått rett inn og vært bra nok fra dag èn. Husker innhoppet hans veldig godt; så ut som han hadde hundre kamper på ryggen. Det samme med Ødegaard i Godset. De dukker opp noen ganger; purunge talenter med ekstremferdigheter og velutviklet fotballhode.

Henriksen, Svensson, Midtsjø, Selnæs osv var ikke av typen som gikk rett inn. De vokste med tilliten.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 18.07.2016 21:54    Post subject: Reply with quote

Nei, men man får motivasjon til å trene mer og hardere, kanskje gjør man en god jobb og får mere tid neste gang, kanskje lærer man hva som må bli bedre. Og så er det selvsagt ikke snakk om å gi tre fjortenåringer en omgang samtidig. Vi snakker om å belønne innsats og kvalitet på trening med litt etterlengtet spilletid.

Det er faktisk viktig å produsere egne spillere, både for økonomi, for tilhørigheten hos fansen, og for oss spesielt siden vi har en spillestil vi ønsker å foredle over tid. Vi har den luksusen at vi kan produsere rollespillere over tid - det er ikke mange som har det.

Å si at unge spillere skal få spille først når de garantert gjør en positiv forskjell, det er å skyve fra seg fremtiden, og tro at man alltid kan kjøpe seg suksess utenfra. Det passer godt i Molde og Brann. Ikke her.
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 18.07.2016 22:12    Post subject: Reply with quote

Godt skrevet, zaphod Tommel'n opp!

Å skyve trønderske talenter opp og fram er en av de desidert viktigste oppgavene Rosenborg har som klubb. Vi sitter på en gullgruve. Den generasjonen unggutter vi har nå er vel så lovende som den vi hadde for noen år siden (Henriksen, Helland, Svensson, Bakenga, Midtsjø, Selnæs).

* Lokale spillere trekker folk på kamp.
* Stør økonomisk gevinst. Vår forrige generasjon juniorer (se over) har allerede gitt oss 70 millioner kroner (+/-), og vil gi enda mer om Helland/Svensson/Midtsjø/Bakenga skulle bli solgt.
* En helt annen lojalitet til klubben. De fleste forlenger (ref Midtsjø, Helland og Svensson, ikke Bakenga).
* En gutt fra Stjørdal løper helt enkelt litt mer for Rosenborg enn hva en gutt fra Bærum gjør. Slik vilje/følelser kan du ikke lære på treningsfeltet.
* Mange kommer tilbake. Billig/gratis, og med mer erfaring. Jeg tipper vi får se alle de nevnte spillerne i RBK-trøya etter endt utenlandskarriere.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 18.07.2016 22:19    Post subject: Reply with quote

Selvfølgelig er det nok å trene seg god nok. Det må man jo gjøre. Eller argumenterer du får at alle talentene i klubben skal få prøve seg på A-laget Dew? Bare hiv et talent som ikke er god på A-laget så blir han god nok Confused .
Henriksen,Svensson, Selnæs osv de hadde trent seg gode nok først, det var derfor de fikk sjansen. De ble enda bedre etterhvert, men de var gode når de fikk sjansen.

De har vell ikke vist god nok innsats og kvalitet da Zaphod81. Viktig å produsere egne spillere, men det kan man fint gjøre uten å drive å kaste innpå juniorer som ikke er gode nok de 10 siste minuttene i de ytterst sjeldne kampene vi leder 4-0.

Talentene må være gode nok først, før de får prøve seg på A-laget. Det er de nok ikke siden de ikke blir brukt. Kåre og teamet mener det ivertfall og det stoler jeg på. Hvis de ikke har nok motivasjon uten å spille på A-laget til rbk så blir de aldri gode nok.
Back to top
View user's profile Send private message
Whoppa
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 1291

PostPosted: 18.07.2016 22:19    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Vi snakker om å belønne innsats og kvalitet på trening med litt etterlengtet spilletid.

Er du så sikker på at de leverer god nok innsats og kvalitet på trening da?
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6209
Location: Skottland

PostPosted: 18.07.2016 22:26    Post subject: Reply with quote

Du har jo alt av bevis mot deg Aristoteles. Det er vanvittig få spillere i verden som holder førstelagsnivå når de først fikk sjansen. Messi er den eneste jeg kommer på, han ble holdt tilbake fordi han ikke fikk spansk pass før han fylte 18. Skjeldbred er nevnt her. Han fikk ikke sjansen av Perry til tross for at han muligens var vår beste spiller.
Det er ikke nok å trene seg god. Man trenger erfaring og de positive og negative opplevelsene fra å prøve seg mot voksne mannfolk på en kompetativ arena.
Men som du sier, det er ikke så viktig for deg å utvikle gode trøndere. Da er det ikke noe poeng å diskutere egentlig.

Men der er ett faktum at gode rollespillere de må man lage sjøl.
Back to top
View user's profile Send private message
kris0stby
Veteran


Joined: 08 Dec 2008
Posts: 1559

PostPosted: 18.07.2016 23:03    Post subject: Reply with quote

Føler kanskje at denne tråden har avsporet og diskusjonen bør flyttes over til en annen tråd...

Velkommen hr Botheim. Gleder meg til å bli godt kjent med deg om et par år. Noen som har sett gutten spille?
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8875
Location: Rosenborg

PostPosted: 18.07.2016 23:14    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:

Det er ikke nok å trene seg god. Man trenger erfaring og de positive og negative opplevelsene fra å prøve seg mot voksne mannfolk på en kompetativ arena.


Er det ikke da bedre å leie ut de som holder det høyeste nivået til eksempelvis Ranheim, Levanger eller en TL-klubb på nedre halvdel, hvor de faktisk kan få regelmessig spilletid, slik som f.eks Midtsjø gjorde.

De 5-minuttene de evt. får på A-laget vårt, når kampene er avgjort, har begrenset verdi i forhold til mer regelmessig spilletid på et litt svakere lag.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6209
Location: Skottland

PostPosted: 18.07.2016 23:18    Post subject: Reply with quote

Altså de fem-ti minuttene er vel ment for purunge spillere, så de kan få kjenne på nivået. Utlån er bedre for spillere som har nådd ett nivå hvor karrieren kan stagnere om de ikke får spilletid (mesteparten av talentene våre faller vel i den kategorien).
Sørloth for eksempel burde jo i etterpåklokskapens navn fått lov til å prøve å konkurere ut Søderlund istedetfor å gå lån til Glimt.
Back to top
View user's profile Send private message
Predicted
Veteran


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 1061

PostPosted: 18.07.2016 23:25    Post subject: Reply with quote

Aristoteles wrote:
Selvfølgelig er det nok å trene seg god nok. Det må man jo gjøre.


Den totale mangelen på kunnskap som du viser i denne setningen her burde føre til at admin tvang deg til å forandre navn.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 18.07.2016 23:35    Post subject: Reply with quote

Javell. Predicted. Forklar hvordan den setningen gjør at du føler det er greit å slenge dritt til meg? Fordi det er jeg nok for dum til å forstå.

Jeg forventer faktisk at folk oppfører seg som folk. Argumenter gjerne for hvorfor du mener at jeg tar feil men oppfør deg som folk.

Du klarte faktisk ikke å hoste opp et eneste argument for noe som helst så det du endte opp med var å kalle meg dum. Jeg håper du er stolt av deg selv.


Last edited by Aristoteles on 18.07.2016 23:51; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 18.07.2016 23:48    Post subject: Reply with quote

Robbie man må jo nesten først trene seg god nok til å få muligheten på A-laget. Kåre mener åpenbart at ingen av juniorene er så gode enda og da antar jeg han har rett i det.

Forøvrig helt enig med Sløvsekken.
Back to top
View user's profile Send private message
Predicted
Veteran


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 1061

PostPosted: 18.07.2016 23:53    Post subject: Reply with quote

Hadde du vist noen som helst evne til å ta til deg hva andre har å si hadde det kanskje vært ett poeng å argumentere med deg. Kalte deg heller ikke dum, bare kunnskapsløs.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 18.07.2016 23:55    Post subject: Reply with quote

Hvis jeg ikke er enig så endrer jeg ikke mening fordi noen kommer med argumenter som jeg mener er feil. Kjenner du mange kunnskapsløse smartinger? Kan du forklare meg hva som var kunnskapsløst eller ville du bare slenge dritt?
Back to top
View user's profile Send private message
Predicted
Veteran


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 1061

PostPosted: 18.07.2016 23:58    Post subject: Reply with quote

Påstanden om at man kan trene seg god nok i fotball går i mot alt man vet om spillerutvikling, det har folk forsøkt å forklare deg over 2 sider nå, men du nekter å ta det til deg.

Når det kommer til dum vs kunnskapsløs så er alle kunnskapsløse på mange felt, samme hvor intelligente de er Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 19.07.2016 00:05    Post subject: Reply with quote

Vell. Man må nesten trene for å bli en god fotballspiller. De som spiller for rbk hadde aldri vært der om de ikke hadde trent. De har ikke blitt gode fordi de har spilt på A-laget til rbk. De har trent og spilt på andre lag. Det jeg sier er at man må trene seg god nok til å kunne prøve seg på A-laget. Hvilket etter min mening er en selvfølgelighet.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 19.07.2016 00:07    Post subject: Reply with quote

Før Kåre blir fullstendig slaktet for dette talenthatet sitt så kan det jo være greit å notere seg at vi etter over halvspilt serie har hatt svært få kamper hvor vi har vært i en posisjon til å kjøre et talent-bytte eller to. Majoriteten av kampene våre har vært tette og jevne kamper hvor spenningen har levd til helt mot slutten.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 19.07.2016 01:44    Post subject: Reply with quote

Hadde kanskje sett for meg litt mer om Erik Botheim i denne tråden.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
thomas_katt
Proff


Joined: 07 Aug 2012
Posts: 496
Location: Tromsø

PostPosted: 19.07.2016 02:08    Post subject: Reply with quote

Bra at du sier fra når det trengs, sjef.

Spennende spiller. Regner med at det er nok av unge lovende trøndere som ønsker å spille for oss. Når vi henter noen fra andre steder av landet, bør det være noe ekstra med dem. Debatten blir nok farget av at 16-åringer nede i divisjonssystemet på Oslo Vest har en tendens til å ligge under radarhøyden for de fleste av oss Smile
_________________
ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på twitter
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6209
Location: Skottland

PostPosted: 19.07.2016 09:05    Post subject: Reply with quote

Aristoteles wrote:
Robbie man må jo nesten først trene seg god nok til å få muligheten på A-laget.


Selvfølgelig må man det. Bevares. Men det er ikke nok. Man kan ikke bare se på Rosenborg i isolasjon. Det ville den historiske Aristoteles ha insistert på. Man må se på det hele bildet. Hente inn informasjon fra andre kilder.

Storklubber i andre land som satser på talentutvikling har selvfølgelig gode trenere og anlegg. Men mest viktig er at de klubbene kaster spillerne ut til ulvene før de er gode nok. Se på Ajax og Feyenoord. De har masse ungdommer som får prøve seg i Æresdivisjonen som man aldri hører fra igjen. Men kanskje en av ti tar nivået.

Dette er en etablert metode for å produsere spillere på høyeste nivå. Altså noe man kan observere over en lengre periode, som Aristoteles ville ha insistert på.

Tippeligaen holder ett såpass lavt nivå uansett at det skulle ikke bli et altfor stort sjokk på spillerne.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 19.07.2016 09:40    Post subject: Reply with quote

Enig i at det ikke er nok robbie. Jeg vil at vi heller skal låne ut de som vi mener kunne hatt godt av å prøve seg på et høyere nivå enn andrelaget enn å hive de innpå de siste 10 minuttene i de ytterst få kampene vi leder 4-0. Jeg mener det er en bedre og mye mer risikofri måte å gjøre det på. 90 minutter i flere kamper for Start eller Levanger er bedre for utviklingen til Solli/Hou enn de 10 minuttene og bedre for oss fordi A-laget må ha fokus på å stille det beste laget og vinne. Hvis vi skal hive inn juniorer på A-laget må de være gode nok først.

Uansett Erik Botheim skaper allerede et så stort engasjement at han er nødt til å bli en suksess Smile. Spennende tilvekst Smile
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.07.2016 10:04    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke det er noen som er uenige i at man må være 'god nok' før man får innhopp for A-laget. Spørsmålet er altså hvor god dette er: er det 'god nok' til å egentlig starte kampen og gjøre det bra, eller er det 'god nok' til å ikke være katastrofalt dårlig, og faktisk henge greit med på maks innsats? Etter min mening må selvsagt spilleren holde et nivå som gjør at innhoppet sannsynligvis blir en god opplevelse (les: dreit seg ikke ut), og den sannsynligheten avgjøres av form og kvalitet på trening.

Vi kan ikke forvente at spillere på 17-19 år som aldri har spilt på elitenivå skal være plutselig topp kvalitet med bare treninger i beina på det nivået. Det er en lærekurve i kamp også, og kamp er faktisk forskjellig fra trening - det står mer på spill, man møter spillere man ikke kjenner så godt, man har på seg drakta osv. osv. Gitt noen kamper, litt erfaring med å komme inn, så klarer unggutta å vise fram det nivået de viser på trening.

Det er altså ganske basic, men kun hvis man ser verdi i å utvikle spillere.

Om de unge gutta er gode nok på trening skal jeg ikke si noe om, det vet jeg ikke, men på generelt grunnlag virker det litt merkelig om ingen spillere fra den juniorstallen i Norge med best resultater å vise til skulle klare å vise noe på trening. Det er flere aldersbestemte landslagsspillere der.

Angående Erik Botheim vet jeg ingenting om karen, har aldri hørt om ham, men spennende om det stemmer at dette er et av de største norske spisstalentene!
Back to top
View user's profile Send private message
Asbøll
Proff


Joined: 12 Mar 2009
Posts: 276

PostPosted: 19.07.2016 13:12    Post subject: Reply with quote

Vet heller ingenting om denne Botheim, ettersom dette virker å være tråden for temaet..

Han har en gammel video på youtube: https://www.youtube.com/w...KvLGjeX_eg
_________________
Troa!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 31, 32, 33  Next
Page 3 of 33

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb