English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Erik Botheim
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 18, 19, 20

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 24.02.2020 10:06    Post subject: Reply with quote

RBKSandvika wrote:
Vi har fullstendig feil tilnærming til talenter.
- Vi evner ikke å få tak i de beste talentene
- Vi evner ikke å holde på dem
- De talentene vi får tak i ender vi opp med å ikke benytte og/eller selge til en slikk og ingenting

Ikke at jeg sier at det du skriver bare er feil, men bildet nyanseres litt når vi vet at store europeiske klubber støvsuger markedet for unge talenter. Nyeste eksempel, Tromsø-gutten Bryan Fiabema (17) fikk sine første minutter for Chelseas U18-lag 21. februar. Verken RBK eller andre skandinaviske klubber har noe særlig sjanse når de mest attraktive klubbene henter inn dusinvis av de beste talentene og er fornøyd hvis 1 av 100 slår til.

Men klart, en annen side av det bildet handler jo også om at de unge talentene også er oppmerksomme på dette og i mindre grad er tålmodige. De (for å generalisere) vil ikke spille på andrelaget og konkurrere om plassen; de vil ha spilletid . Og da er det jo litt som må gjøres rundt hvordan vi bruker unge talenter på førstelaget.
JB
Rutinert

PostPosted: 24.02.2020 10:25    Post subject: Reply with quote

Det eneste rette for Botheim er å låne han ut til en eliteserieklubb, hvor han får spille fast hver helg. Pr dags dato er ikke Botheim god nok til å kapre en fast plass, og dermed klarer han ikke få nok spilletid til å bli bedre. Da er det bedre han kan modnes i en konkurerende klubb på samme nivå, for så å vende tilbake til rbk når han har blitt «voksen»
Se på Real Madrid, hvordan de får Martin Ødegård til å blomstre oppni Sociedad. Nå er M.Ø. snart klar til å ta steget tilbake til Madrid etter en vellykket «lærlingtid» i Sociedad
Zorac
Legende

PostPosted: 24.02.2020 11:05    Post subject: Reply with quote

"Se på Real Madrid" blir et lovlig tynt poeng når man skal sammenligne med vår situasjon. Ødegaard er også fire år in the making og er først nå opp mot et nivå Real Madrid så for seg da de kjøpte ham.

Utlån er en fin løsning, noe vi faktisk har brukt en god del (Heggem, Skarsem, Dahl Reitan, Faye Lund og Bjørnebye av norske talenter bare i fjor - om jeg ikke har glemt noen), men vi kan ikke sende alle talentene på utlån. Det handler litt om attraktivitet og tillit til eget akademi, men også at dette er svært dyrt; for det første må vi sannsynligvis betale noe eller all lønn til disse guttene på utlån, og i tillegg må vi kjøpe og lønne førstelagsspillere som tar "deres" plass. I dagens situasjon må vi hente en ny spiss om vi skal låne ut Botheim, og denne må være bedre enn ham om det skal være noe vits. Vipps så har vi noen millioner i overgang og et navn til på lønningslista. På toppen av dette har vi da også to etablerte spisser i klubben på ubestemt tid, slik at vi fort kan havne i samme situasjon som i høst og vinter på nytt om vi henter Botheim tilbake, hvor vi har én spiss "for mye" i forhold til hva vi trenger.

Både økonomisk og sportslig fornuft tilsier at vi må tåle å ha noen usikre kort som backup i enkelte posisjoner som et ledd i utviklingen av talenter. De beste talentene bør være gode nok til at de i det minste kan være plan b i sin posisjon, og hvor det kan legges en langsiktig plan over spilletid og innfasing som er litt mer helhjertet enn Hornelands 2019-eksempel.
libido
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 11:22    Post subject: Reply with quote

JB wrote:
Det eneste rette for Botheim er å låne han ut til en eliteserieklubb, hvor han får spille fast hver helg. Pr dags dato er ikke Botheim god nok til å kapre en fast plass, og dermed klarer han ikke få nok spilletid til å bli bedre. Da er det bedre han kan modnes i en konkurerende klubb på samme nivå, for så å vende tilbake til rbk når han har blitt «voksen»
Se på Real Madrid, hvordan de får Martin Ødegård til å blomstre oppni Sociedad. Nå er M.Ø. snart klar til å ta steget tilbake til Madrid etter en vellykket «lærlingtid» i Sociedad

Tror OBOS er mer riktig nivå mtp at han skal få mye spilletid. Usikker på om han klarer å slå seg inn på Stabæk eller Haugesund eller andre EL-klubber. Det er nå min mening
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 11:26    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Ikke at jeg sier at det du skriver bare er feil, men bildet nyanseres litt når vi vet at store europeiske klubber støvsuger markedet for unge talenter. Nyeste eksempel, Tromsø-gutten Bryan Fiabema (17) fikk sine første minutter for Chelseas U18-lag 21. februar. Verken RBK eller andre skandinaviske klubber har noe særlig sjanse når de mest attraktive klubbene henter inn dusinvis av de beste talentene og er fornøyd hvis 1 av 100 slår til.

Men klart, en annen side av det bildet handler jo også om at de unge talentene også er oppmerksomme på dette og i mindre grad er tålmodige. De (for å generalisere) vil ikke spille på andrelaget og konkurrere om plassen; de vil ha spilletid . Og da er det jo litt som må gjøres rundt hvordan vi bruker unge talenter på førstelaget.

Ser den, enig, derfor vi må hente talenter tidligere, veldig unge, og sørge for å ha en tydelig plan for dem frem til A-laget.
Hvis vi fanger opp de gode 10-12 åringene i Trøndelag og har en konkret plan fra 12 til A-lag som inkluderer utlån, spilletid og skole vil nok noen foreldre velge å ikke sende tenåringen over sjøen. Mange vil vi dog uansett miste.
Back to top
JB
Rutinert

PostPosted: 24.02.2020 13:35    Post subject: Reply with quote

Poenget mitt var at når vi låner ut spillere som vi håper skal komme tilbake å spille seg inn på RBK senere, nytter det ikke låne de ut til klubber som Levanger, Hødd og Sogndal, og svakere klubber nede i divisjonene. Ok, de får spille fast, men de oppnår aldri den kvaliteten og styrken som klubber i ES har. Vi har ikke mange rbkspillere som har kommet tilbake som en bedre spiller etter å ha blitt lånt ut til lag i OBOS eller 1 divisjon. Er dog veldig spent på E.D. Reitan etter ett år fast på BG.
En spiller i OBOS eller 1div, blir aldri bedre enn nivået han spiller på. Derfor er jeg 100% for å låne ut Botheim til KbK
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 24.02.2020 13:59    Post subject: Reply with quote

Well, Midtsjø var på lån i Ranheim; Tettey i Skeid ... og Roar Strand utviklet seg bra i den bittelille bakgårdsklubben Molde.

Men klart, det er jo best med høyest mulig nivå.
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 14:11    Post subject: Reply with quote

Om vi har en tydelig plan på hva vi ønsker å gjøre bør den selvsagt også inkludere avtaler med 2-4 klubber på forskjellige nivå så vi sikrer spilletid og riktig nivå.
Back to top
MariusV
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 16:14    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Well, Midtsjø var på lån i Ranheim; Tettey i Skeid ... og Roar Strand utviklet seg bra i den bittelille bakgårdsklubben Molde.

Men klart, det er jo best med høyest mulig nivå.

Midtsj var vel i Sandnes Ulf!
Back to top
Captain
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 16:17    Post subject: Reply with quote

Midtsjø var utlånt til Ranheim høsten 2012, men stemmer at han var i Sandnes Ulf i 2014.
Rexalor
Rutinert

PostPosted: 24.02.2020 16:41    Post subject: Reply with quote

libido wrote:
Tror OBOS er mer riktig nivå mtp at han skal få mye spilletid. Usikker på om han klarer å slå seg inn på Stabæk eller Haugesund eller andre EL-klubber. Det er nå min mening

Jeg tror OBOS også er en bedre arena fordi han er for dårlig på å bruke fysikken sin i dueller slik at han mister kontroll på seg selv og dermed ballen, og slike dueller på et nivå han kan både føle mestring gjennom og faktisk lære seg å få til har jeg mer inntrykk at det er i OBOS.
Back to top
Vegard2711
Veteran

PostPosted: 24.02.2020 17:32    Post subject: Reply with quote

Alt handler om å få muligheten og ha tillit. Huser jo Haaland i Molde. Første halvåret 2018 sesongen scoret han knapt, til tross for at han stort sett spilte. Lite tydet på at han kom til å bli en storscorer, i hvert fall med det første. Men den andre halvdelen av sesongen så løsnet det virkelig, og man begynte å se akkurat det han gjør i Dortmund i dag, bare mot dårligere motstandere riktignok her i ES.

Hvis Botheim ikke hadde holdt mer enn OBOS liga nivå nå så hadde han neppe vært RBK spiller lenger. Jeg har troen på at han kan score bra med mål dersom han får spille mye. Unge spillere utvikler seg raskt når de får gjevnlig matching på et høyere nivå.
Back to top
JW
Proff

PostPosted: 24.02.2020 19:52    Post subject: Reply with quote

Dårlig gjort å sammenligne med Haaland, en av fotballverdens største spisstalenter. Botheim holder ikke eliteserienivå per i dag. Kan ikke se for meg at han er bedre enn noen av spissene som er antatte førstevalg i noen av klubbene i EL. Ett år i Ranheim kan gjøre susen.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 25.02.2020 12:10    Post subject: Reply with quote

Når klubben er i den situasjonen den er i så sliter jeg med å se hvorfor en spiller i den aldersgruppen som er god nok til å spille fast i OBOS ikke er god nok til å være innbytter i ES, og da spesielt i RBK hvor laget som helhet skal være godt nok til å gi spilleren en fordel.

Klubben er ikke mer solid, og han er ikke dårligere enn at han fortjener en sesong som 2. valg.
Back to top
Ratatosk
Rutinert

PostPosted: 25.02.2020 12:42    Post subject: Reply with quote

Ville tippet at utviklingen til Botheim hadde vært større ved fast spilletid hver uke i en eliteserie eller OBOS-klubb, enn som andrevalg hos oss. Kanskje burde han tatt ett år i Tromsø. De trenger en spiss, og han trenger spilletid. Sannsynligheten for at han slår igjennom blir mindre og mindre for hvert år som andrevalg.
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 25.02.2020 16:24    Post subject: Reply with quote

Men hva skal klubben gjøre da? Skal de hente inn en spiss på ettårskontrakt eller lån som ligger kvalitetsmessig mellom Botheim og Islamovic og helst er billig i drift og eventuell overgang?

Det er flere behov som må dekkes samtidig her. For (nesten) hver spiller vi låner ut i dagens tropp, må noen inn, da det ikke er mer enn dobbel dekning i de fleste posisjoner. Rosenborg har behov for backup/rotasjon og Botheim har behov for spilletid. Én pluss én er som regel to.

Vi har et knippe lovende unggutter som klubben tydeligvis har tro på. Da bør det ikke være umulig å får spilt inn disse med god planlegging og et snev av risikovilje. Vi har uansett en del rene backup-plasser som må fylles, og jeg synes det er mer fornuftig å bruke disse på egne unggutter enn å hente disse utenfra. Hvorfor bruke tid og penger på folk som Akintola, Maars og/eller Stamnestrø når vi allerede har Ceide, Botheim og Johnsen? Hos oss får de en god treningshverdag spisset inn mot laget de er tenkt å spille seg inn på og det bør som sagt være mulig med en del kamptid. Det er ikke sånn at spillere må spille 90 minutter hver helg for å få utvikling.

Jeg synes det er riktig å beholde Botheim. Dette er sjansen hans; han er andrevalg som spiss, og har alle muligheter til å vise at han holder nivået i løpet av sesongen. Om han får lite spilletid ser jeg trenerens disponeringer som et langt større problem enn noe annet.
zaphod81
Veteran

PostPosted: 25.02.2020 16:54    Post subject: Reply with quote

Det avhenger jo veldig av hva som er tilgjengelig, og dessuten hvordan Botheim takler det å få spilletid nå i oppkjøringen.

Hvis vi nå for eksempel skulle hive oss på en kontraktsløs Fred Friday - fordi det er en sjeldent god løsning for oss - så er det på alle måter rasjonelt å leie ut Botheim i en sesong, siden enhver spiss som scorer mål i Rosenborg blir aktuell for større klubber. Det er derimot lite fristende å gå på Bjørnis-jakt på reservespiss tre dager før overgangsvinduet stenger, fordi vi plutselig bestemmer at Botheim ikke har holdt ønsket nivå i oppkjøringen.

I en ideell situasjon griper selvfølgelig Botheim sjansen med begge hender, scorer noen mål mot ok motstand, og her generelt flere gode innhopp når han får muligheten, og så er det ingen grunn til å snakke om noen reservespiss, men snarere om hvem man skal velge. Nesten like ideelt er det hvis vi får en veldig fristende case til spissutfordrer/gjennombruddsving, og Botheim nærmest automatisk må på lån til tross for ok prestasjoner. Jeg tror nok sjansen for at spiss-situasjonen derimot er i gråsonen er veldig til stede.
BalleK
Veteran

PostPosted: 25.02.2020 20:52    Post subject: Reply with quote

Et års utlån er nok en god ide for Botheim - husker at Midtsjø blomstret da han var utlånt til Sandnes Ulf (han var en helt her i gaukebyen).

I så fall synes jeg vi må kjøpe inn/ leie inn en reservespiss type ca. 30 år med grei erfaring fra Eliteserienivå og ingen sure miner dersom han må sitte en del på benken. Jeg aner ikke, men Lehne Olsen fra Lillestrøm synes kanskje det er bedre å tjene litt ekstra på benkesliting i Rosenborg enn å spille kamper mot Stjørdals-Blink og Jerv? Finnes sikkert andre også som kan bidra i en slik rolle.

Helland og Samuel er også gode spissalternativer så den som overtar for Botheim trenger ikke være så mye bedre enn Botheim allerede er.

Et år til på benken for Botheim tror jeg ikke er noen god løsning.
2mas
Sjef

PostPosted: 25.02.2020 21:35    Post subject: Reply with quote

Horneland:

– Kan Erik Botheim ha en ny sesong med så lite spilletid som i fjor?

– Nei, det tror jeg ikke er så gunstig. Men sånn som han har startet vinteren skal de andre passe seg.

– Tror du han er fornøyd med å spille annen- eller tredjefiolin?

– Nei, det er vanskelig å holde en tropp på 20-25 mann happy. Det er en del av jobben, man må være fast i klypene. Jeg har ikke tenkt på utlån av Botheim, la oss se på det noen uker fram i tid.

Les mer: Stort Horneland-intervju: Snakker om budsjettkutt, Helland og lanserer årets hit i Eliteserien 2020

Jeg skal innrømme at jeg følte at Adressa la en del ord i munnen på Dorsin og Botheim før helga. Det er jo selvfølgelig naturlig at spilleren sjøl ikke vil være fornøyd med å spille 2. divisjon, som var det ene spørsmålet.

Dersom RBK faktisk pønsker på utlån, betyr det i klartekst at man mener han ikke er god nok til å være andrevalg. Da har man samtidig konkludert med at man rekker å finne et bedre alternativ før overgangsvinduet stenger - innenfor rimelighetens grenser.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 25.02.2020 21:51    Post subject: Reply with quote

BalleK wrote:
Lehne Olsen

Trenger da ikke fylle troppen med høkkert spillere selv om vi tidvis spiller høkkert fotball. Mannen har da ikke prestert andre steder enn i Lillestrøm. Det er nok ikke fordi Lillestrøm spiller vakker fotball.

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
Predicted
Rutinert

PostPosted: 25.02.2020 22:07    Post subject: Reply with quote

Hvor har folk det fra at Botheim ikke er god nok for eliteserien en gang? Det er oppgulp på høyt nivå.

Han leverte greit når han fikk sjansen, gi han spilletid og han kan bli en stor stjerne.

RBKs håndtering av talenter er hårreisende, ingen under 24 burde signere for RBK.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 27.02.2020 22:56    Post subject: Reply with quote

Dorsin er rolig på at 20-åringen fra Oslo kan utfylle spissplassen sammen med Islamovic.

– Ja, det er de to som er det nå, så det må vi tro. Botheim har scoret mål i Eliteserien når han kommet inn tidligere også, så det kan han gjøre, sier Dorsin.

Eirik Horneland fortalte litt tidligere i februar at et utlån av Botheim ikke har vært diskutert.

Selv stiller 20-åringen seg åpen for utlån, så lenge han får målet om mer spilletid oppfylt. Eurosport vet at blant annet Kristiansund BK har hatt et mulig lån på blokka.

– Kan du akseptere et utlån?

– Vi får se, jeg kan spille litt på kanten også, men helst som midtspiss. Jeg vil bare spille fotball.

Les mer: Dorsin: – Vi er alltid på jakt etter en god spiss
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 22.04.2020 23:00    Post subject: Reply with quote

Overfor Indre bane åpner Horneland for at Botheim kan bli leid ut dersom han ikke får spilletid, men samtidig går han langt i å si at Botheim er i RBK ved seriestart - når det en gang blir.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 26.05.2020 18:53    Post subject: Reply with quote

Botheim endte med elleve kamper og fem mål totalt for Rosenborg i fjor, da Alexander Søderlund og Bjørn Maars Johnsen gjorde krav på spissplassen i store deler av sesongen. Denne sesongen ønsker Botheim å gjøre seg fortjent til mer spilletid i konkurranse med nyerværvelsen Dino Islamovic.

- Jeg lever av å score mål, så min målsetning for sesongen er å bidra med mål slik at laget vinner. Jeg ønsker å ta mer plass og bidra for laget. Jeg har fått trent godt hele veien og har vært god på trening, noe jeg har følt selv og som jeg har fått beskjed om. Jeg synes hatt fin progresjon i vinter, nå handler det om å forsette og ikke slippe seg ned. Jeg må fortsette å jobbe med detaljene som kan gjøre summen, sier Botheim.

Les mer: - Ønsker å ta mer plass
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 18, 19, 20
Page 20 of 20

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb