English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2017
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alex Gersbach
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
BjarneS
Veteran

PostPosted: 05.10.2017 14:13    Post subject: Reply with quote

Det er absolutt ingen grunn til at Gersbach skal spille istedenfor vår fremste formspiller for øyeblikket. Hvis han er misfornøyd så får han enten jobbe for å bli bedre ellers får han skifte klubb - han er uansett ikke bedre enn noen av de som er foran ham i køen.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 05.10.2017 14:26    Post subject: Reply with quote

Setter en skål kavring i melk på at når vi oppsummerer karriere om 15 år, så vil Gers ha hatt en bedre karriere enn Meling.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Macha
Veteran

PostPosted: 05.10.2017 14:30    Post subject: Reply with quote

Det er absolutt gode grunner til at Gersbach skal spille nå:

Hvis vi klarer å holde Gersbach varm frem til Meling blir solgt sitter vi altså igjen med en god og ung erstatter, med fortsatt bra videresalgspotensiale. Kampene i ES nå må kunne sies å være mindre viktige slik tabellsituasjonen er og det bør være mulig for han å få nok spilletid her. Meling er proppfull av matchtrening og får trolig enda litt nå med landslaget.

Sånn bruk og kast-mentalitet som du taler for her gir ikke akkurat unge talenter lyst til å signere for klubben. Dyrt er det også. Og så er det nok rimelig å tro at Gersbach allerede jobber for å bli bedre.
Back to top
Dew
Veteran

PostPosted: 05.10.2017 15:14    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Setter en skål kavring i melk på at når vi oppsummerer karriere om 15 år, så vil Gers ha hatt en bedre karriere enn Meling.

Fortsatt ikke blitt overbevist av Meling, altså?

En del av trioen som har vært hestehoder foran resten av laget i år. Altså - Hansen, Bendtner og Meling.
Back to top
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 05.10.2017 16:23    Post subject: Reply with quote

Jeg tror Hedon (og jeg) tenker på helheten det er å være back når han tror at Gersbach når lengre enn Meling. Gersbach har ikke den spisskompetansen i frispillingsfasen, men han er samtidig langt mer komplett (les: uten store svakheter) enn Meling. De beste klubbene har ikke råd til å bruke spillere med åpenbare svakheter, og da er en spiller som Gersbach mer naturlig å bruke enn Meling.
Back to top
BjarneS
Veteran

PostPosted: 05.10.2017 18:03    Post subject: Reply with quote

Rent bortsett fra at Gersbach ikke har vist noe som helst ennå som tilsier at han forsvarer en plass i RBKs førsteellever da.
Back to top
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 05.10.2017 19:45    Post subject: Reply with quote

Synes han har vist seg positivt frem ved flere anledninger jeg. Vært veldig god for Australia når han har spilt der også.

Gersbach trenger plass i siderom for å komme til sin rett. Det får han ikke altfor mye av i RBK (pga manglende balltempo). I kamper for Australia hvor han har fått mer av dette har han briljert mot langt sterkere motstand enn det han møter i ES. Meling på sin side er en annen type back som er bedre når han får ball på fot.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 05.10.2017 20:16    Post subject: Reply with quote

Dew wrote:

Nei, synes han er hektisk, rotete, umoden.

Strikkmotor som ruser inn i motspiller/ballbane. Det funker greit nok i Eliteserien, men en som spiller på så høy risiko (paradoksalt nok uten å være offensiv) kommer til å slkte i en bedre liga. Han er for meg en slags variant av Gamboa, som spiller med en veldig smittende entusiasme, men internasjonale klubber vil ha noe tryggere og mer skapende.

Mot S08 trengte Gers bare noen minutter før han viste at han skjønner 433 bedre enn Meling, og litt flere minutter før han hadde kommet rundt på kant og slått et innlegg som førte til scoring. Han er ikke like "artig", men han løser oppgavene sine slik de er tenkt.
Back to top
larsarus
Veteran

PostPosted: 05.10.2017 20:53    Post subject: Reply with quote

Meling blir nok ingen erketypisk RBK-443-back, noe Gersbach tidvis har sett ut som han kunne bli med tillit.

Skjønner litt hva du mener med å sammenligne med Gamboa, men der Gamboa var direkte fotballdum i sine offensive brenne-kruttet-løp mot mål så har jeg aldri tenkt det samme om Melings offensive bidrag. Meling over Gamboa 7 dager i uka, og fikk vi ikke solgt Gamboa til en internasjonal klubb for gode internasjonale penger da?
Back to top
pavel londak fan account
Senior

PostPosted: 05.10.2017 21:09    Post subject: Reply with quote

Forskjellen på Meling og Gamboa er at Meling har veldig god nærteknikk mens Gamboa ikke var særlig teknisk begavet. Gamboa hadde en styrke, farten, mens Meling er en komplett fotballspiller som er helt essensiell for vårt oppbyggende spill.

Meling er også en mye mye bedre fotballspiller en Gersbach, kanskje med unntak av innleggskvalitet. Gersbach kan bli god, men han ser ut som en bedriftsfotballspiller med ballen i beina sammenliknet med Meling.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 05.10.2017 21:10    Post subject: Reply with quote

Vi fikk solgt Gamboa for mye penger fordi han var i sin livs form under fotball-VM. Hadde vel til og med en assist eller to der.

Synes begge brenner mye krutt innover i banen, Istedet for å doble på kant og komme til innlegg/dødlinja. Det irriterer meg mer enn det engasjerer meg. Skjønner at Gamboa sliter litt med å lære seg dette, han som kommer fra fjerne himmelstrøk og en helt annerledes fotballkultur (+språkbarrierer), men at Meling skulle ha så tungt for å forstå rollen sin overrasker meg.
Back to top
Dew
Veteran

PostPosted: 07.10.2017 12:01    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Dew wrote:

Nei, synes han er hektisk, rotete, umoden.

Strikkmotor som ruser inn i motspiller/ballbane. Det funker greit nok i Eliteserien, men en som spiller på så høy risiko (paradoksalt nok uten å være offensiv) kommer til å slkte i en bedre liga. Han er for meg en slags variant av Gamboa, som spiller med en veldig smittende entusiasme, men internasjonale klubber vil ha noe tryggere og mer skapende.

Mot S08 trengte Gers bare noen minutter før han viste at han skjønner 433 bedre enn Meling, og litt flere minutter før han hadde kommet rundt på kant og slått et innlegg som førte til scoring. Han er ikke like "artig", men han løser oppgavene sine slik de er tenkt.

Meling har helt klart en litt annen fremtoning på banen. Du kaller det hektisk og rotete, deg om det. Meling hadde Neres og Kluivert i lomma mot Ajax, og viste da at han kunne spille på et høyere nivå. Foruten Samuel vår viktigste bidragsyter i de to kampene, og helt tydelig en av få på laget som kan ta det neste steget.

Gers hadde et bra innhopp mot S08. Men jeg tror du glemmer at det var nettopp Meling som brøt foran og satte opp Gersbach på målet. Ikke vet vi hvilke instrukser han har heller - ingen av våre venstrebacker under Kåre har vært særlig offensive. Det er stort sett på høyresiden vi har flyttet back fremover i banen. Meling viste i Stabæk hvor godt han fikser den delen av spillet, så det er neppe hans kvaliteter det skorter på.

Men vi kan heller snakke om noen av de svakhetene som gjør at Gersbach per dato står langt bak Meling i køa. Det er jo i hovedsak det defensive - Gersbach minner veldig mye om Dorsin da vi møtte Leverkusen for noen år tilbake. Enkel å sette ut av balanse, og null kontroll på "blindsonen". Han sliter ekstremt defensivt selv mot ES-motstand. Det, og det faktum at han spiller støttepasning 98% gangene han får ballen gjør at han for meg er et mye større kant-emne enn back.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.10.2017 14:22    Post subject: Reply with quote

Vi får se, Dew. Tipper som sagt at Gerd får en bedre karriere enn Meling. Tiden vil vise.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 07.10.2017 16:14    Post subject: Reply with quote

Morsom diskusjon om noe, som for meg, absolutt ikke er noe å diskutere Very Happy

Meling er en svært god back, som også er veldig fotballklok. Dette har han vist ved at han behersker "alle" rollene på banen (i Stabæk). Birger Meling har hatt en voldsom utvikling etter en noe famlende start i våres. I dag fremstår han som en av bærebjelkene på laget.

Teknisk er Meling veldig god. Akkurat det er kanskje den viktigste fysiske ferdigheten. Dette fordi internasjonale lag ofte tvinger stoppere til å spille ballen på tvers i forsvarsrekka, nettopp for å angripe når ballen spilles til backene. Disse problemstillingene løser Meling uovertruffent.

Til sammenligning ville Gersbach rotet det til ved slike tekniske utfordringer. Hans beste løsning for å unngå problemet ville vært å spille ballen langt opp. Dette har han også vist før at han gjør ved "ubehagelig" press.

Jeg har heller aldri lagt merke til fotballsmartnessen til Gersbach. Heller tvert om. Som en ovenfor påpekte; Gersbach har store defensive taktiske svakheter. Det har IKKE Meling.

Det å spille back er en vanskelig oppgave. Få har behersket det svært godt i løpet av kort tid. Pr i dag minner Meling meg mer om kanskje tidenes back i RBK; Andre Bergdølmo. Han var også en teknisk meget elegant back, som det var taktisk lite lurt å sette hardt press på.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.10.2017 19:26    Post subject: Reply with quote

Meling kan være så teknisk god han bare vil. Det er ikke sånn vi spiller venstreback i Rosenborg. Rollene er mer definert i Rosenborg enn i Stabæk, der de spilte med mye mer frihet. I Rosenborg skal backen opp og fram, doble på kant og slå enten på bakre stolpe eller 45 grader ut. Frem til Meling begynner å gjøre dette, slik Hedenstad omsider har begynt med også, vil jeg aldri bli begeistret. Å sammenligne Meling med Bergdølmo er, for å si det forsiktig, helt merkelig. De er jo ikke like som typer i det hele tatt og har omtrent ingenting til felles, annet enn at de begge har bra teknikk til å være back.
Back to top
Bendtner Rodriguez Jr.
Veteran

PostPosted: 07.10.2017 19:38    Post subject: Reply with quote

TomH har rett, den backen Meling minner mest om er nettopp Bergdølmo.
Meling er dog bedre defensivt en mot en.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.10.2017 21:30    Post subject: Reply with quote

Jeg har i såfall totalt bakvendt minne av Bergdølmo, for jeg husker han som en erketypisk 433-back som konstant var med på overlapp og slo gode innlegg i feltet.

Og det er godt mulig Meling er bedre defensivt 1vs1, men Bergdølmo var uansett av et helt annet kaliber. Snakkes når Meling spiller seg inn på Ajax og Dortmund.

Personlig synes jeg ikke Meling ligner noe særlig på noen andre vi har hatt, men han har det til felles med nevnte Gamboa at han konstant trekker innover i banen. Så mye innover at buen til slutt går helt på tvers i banen.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 07.10.2017 21:39    Post subject: Reply with quote

Hedon,
for at backen i det hele tatt skal kunne være med i angrep i internasjonale kamper, må han kunne bruke ballen. Hvis ikke, er risikoen for stor for balltap når laget er på vei opppver.

Skjelvik ble stadig vekk avslørt på manglende teknikk - og Gersbach er enda svakere teknisk.

Beklager.

Bergdølmo var en strålende og iskald teknisk back, som når han ble presset, evnet å skape kontra. De samme ferdighetene har Meling.

Ps. For øvrig er jeg enig i at Meling ikke ligner på Bergdølmo Very Happy , men ferdighetesmessig (bortsett fra i lufta), har han flere ferdigheter til felles med Bergdølmo, enn noen annen RBK-back.
robbie
Veteran

PostPosted: 07.10.2017 22:38    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Jeg har i såfall totalt bakvendt minne av Bergdølmo, for jeg husker han som en erketypisk 433-back som konstant var med på overlapp og slo gode innlegg i feltet.

Eh. Bergdølmo var en høyrebent sideback som ofte dro innover. Han var littegrann treg, men med en fantastisk pasningsfot. Det er ikke tilfeldig at han ble omskolert til stopper da han dro utenlands.

Heggem på motsatt side derimot bombet framover i full fyr.

Før sesongen var jeg omtrent like skeptisk til Meling som jeg var til Hedenstad. Jeg så på han som en spiller som først og fremst ble hentet på grunn av navnet.
Med Hedenstad sitter jeg fortsatt på gjerdet. Men Meling har imponert meg.

Det er litt spesielt å se på når Meling i løpet av et sekund klarer å kaste seg inn i en takling, vinne ballen og slå den framover. Det går helt ekstremt fort. Det er internasjonale kvaliteter som er sjeldne.

Denne kombinasjonen av at han er klubbens desidert beste takler (å takle er en teknikk det også), i tillegg til å være en solid pasningsspiller, er uvurderlig. Disse egenskapene gjorde at vi var i stand til å omstille oss vanvittig fort i kampene mot Celtic og Ajax.

Spillestilen hans er til tider uryddig. Dessuten tar han ofte store sjanser fordi han vet at han er en usedvanlig god takler. Dette gjør at han noen ganger gjør feil. Men denne riskoen er verdt det fordi han bidrar så ekstremt mye til laget og spillestilen. Per dags dato er han en av våre viktigste spillere.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.10.2017 22:40    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Hedon,
for at backen i det hele tatt skal kunne være med i angrep i internasjonale kamper, må han kunne bruke ballen. Hvis ikke, er risikoen for stor for balltap når laget er på vei opppver.

Uten å score for billige poeng her, så var det jo dette Meling gjorde både mot Vardar og S08. Balltap på vei oppover, med scoring imot som resultat.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 08.10.2017 12:36    Post subject: Reply with quote

Du laget nettopp et billig poeng av det Very Happy
moomoo
Veteran

PostPosted: 08.10.2017 12:42    Post subject: Reply with quote

Dere har alle rett.

Kort og godt oppsummerer dere kvalitetene og svakhetene til Melli og Gers fint.

Dog enig i at jeg ser for meg at Gers er den som sikkert vil kunne se tilbake på den beste karrieren ved veis ende.

Tror Melli kommer til å få en litt sånn Tom Høgli Karriere mens Gers fort kan ta steg og utvikle svakhetene sine og bli en mere moderne offensiv back ala Valencia (uten den enorme farten ofc)

Slike backer vil alltid være å foretrekke for de beste lagene.

når det er sagt kommer det helt an på øyet som ser hvem som er og kommer til å bli den beste backen.

Uansett så har vi et fantastisk prospekt i Alex og det viktigste nå må være om vi beholder ham og hvordan vi får boostet utviklingen hans for at Melli kommer til å bli solgt etterhvert er jeg bombesikker på.
Fusion
Veteran

PostPosted: 08.10.2017 13:04    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Melli

Rolling Eyes
Back to top
bigfoot
Proff

PostPosted: 08.10.2017 13:13    Post subject: Reply with quote

Overraskende at flere her spår en lysere karriere for Gers enn Meling. Meling er bedre med ballen i beina, bedre 1 mot 1 både med og uten ball, han kan slå en jævla pasning og han er også veldig god til å lese spillet og bryte foran motspiller. Gers er flink til å komme på løp.

Om Gers skulle få en bedre karriere må det være fordi han spiller på et landslag som faktisk kommer seg til mesterskap.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 08.10.2017 13:54    Post subject: Reply with quote

Det er kanskje verdt å nevne også, at da Meling var på Gersbach sin alder, hadde han nettopp blitt vraket og sendt på dør av Viking. Kan skje veldig mye på tre år, og Alex har et råtalent som i mine øyne er veldig stort. Usikker på Meling sitt faktiske nivå for tre år siden.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27  Next
Page 25 of 27

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2017 RBKweb