English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2015
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 24.08.2015 17:24    Post subject: Reply with quote

Eiendeler som selges og kjøpes med sikte på profittmargin er omløpsmidler. Det er noe alle vet. Det at salgsverdien ikke er null kroner dersom selger og kjøper ikke kommer til enighet er også noe alle vet.
Back to top
View user's profile Send private message
JanneB
Veteran


Joined: 24 Mar 2012
Posts: 2340

PostPosted: 24.08.2015 17:32    Post subject: Reply with quote

En Toyota er de facto en brødboks!
Back to top
View user's profile Send private message
robinla
Veteran


Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1849
Location: Trondheim

PostPosted: 24.08.2015 17:37    Post subject: Reply with quote

Elsker når folk som opplagt er fagpersoner på et gitt felt diskuterer med folk som opplagt tror de er (evt ikke burde vært) fagpersoner på samme felt. For meg som kun har bed øk fra vgs og forstår iallfall noe er jo dette bare nydelig.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Makkverk
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 2133
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.08.2015 17:46    Post subject: Reply with quote

Hehe Very Happy Klarer ikke gi oss vettu. Ingen av sidene åpenbart...!

Men nok om det regnskapsfaglige. Er medlemsmøte i kveld, så medlemmene som møter opp får vel vite litt om de facto økonomisk stilling. Håper noen spør om de kan oppskrive verdien på spillerkontraktene i tilfelle Europa League ryker, så ikke tallene blir så hæsjgæle lell.
_________________
kentosd wrote:
Gratulerer til Makkverk med innlegg nummer 1 000 000 på rbkweb. Forøvrig et makkverk av et innlegg. Som seg hør og bør.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 24.08.2015 17:47    Post subject: Reply with quote

Jeg kan ingenting om jus eller regnskap, men for fansen som er "mannen i gata", er det greit å tenke i disse baner?:

- En spiller er verdt det klubben betaler for spilleren. Markedsverdien kan øke eller minke i forhold til hvor godt spilleren spiller, lagets prestasjoner, og eventuelle bud, men markedsverdien kan aldri endre spillerens verdi i et budsjett eller årsregnskap, med mindre spilleren blir invalid og ergo ikke lengre er en fotballspiller. Da settes verdien til 0, og klubben blir nødt til å bokføre et tap.

- Når spillerens kontrakt med klubben opphører (salg, bosman, fristilles), så taper eller vinner klubben penger som legges til klubbens kapital, og som bokføres i årsregnskapet.

- I teorien betyr det også at en spiller som er signert som Bosman egentlig ikke er verdt noe før et eventuelt salg realiseres?
Back to top
View user's profile Send private message
Makkverk
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 2133
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.08.2015 18:06    Post subject: Reply with quote

1. Det første punktet er helt riktig, om enn noe upresist.

Dersom Rosenborg kjøper en spiller 31.12.x0 for tre millioner på en treårskontrakt, vil spilleren være verdt to millioner i regnskapet 31.12.x1, en millioner 31.12.x2 og 0 millioner (og ingen eiendel) 31.12.x3 når kontrakten løper ut.

Vi endrer forutsetningene, og sier at klubben forlenga kontrakten 31.12.x2 til å gjelde ut 31.12.x5. Spilleren vil være verdt 2 millioner 31.12.x1 uansett (fordi kontraktsforelengelsen skjer etter regnskapet for x1 er ferdig). Klubben kan regnskapsføre endringene på to forskjellige måter:

a) Endre verdien og gjøre den slik den ville vært med femårskontrakt fra starten: Da vil verdien 31.12.x2 være 1,8 [3,0-(3,0*2 års avskrivninger/5 år lang kontrakt)] (og avskrivningene i x2 0,2). 31.12.x3: 1,2, 31.12.x4: 0,6. 31.12.x5: 0,0

b) Endre avskrivningene resten av kontraktstiden (i x1 ble jo spilleren avskrevet 1. Saldo er derfor 2, og skal ved utløpet av x5 være 0). Da får vi fire års avskrivninger av en verdi på 2 = 0,5 årlig. Slik at verdi 31.12.x2 da blir 1,5, x3: 1,0, x4: 0,5 og x5: 0,0.

Puh!

2. Nokså korrekt, men som du ser over vil en spillers verdi allerede være avskrevet til 0 ved kontraktens utløp, slik at det da ikke er mulig å bokføre noe tap. Selges spilleren over 31.12.x1 (når han er bokført til 2) for 1 millione, vil man bokføre et tap på 1 million. Selges han for 3 er gevinsten 1 million.

3. Korrekt, i regnskapet vil spilleren være regnskapsført til 0*

*Dette er trolig en sannhet med modifikasjoner, fordi alle kostnader tilknyttet til en anskaffelse skal balanseføres. Så agentkostnader og gebyrer og gudvethva skal føres sammen med selve kjøpssummen (eller 0 da). Er dog usikker på om sign-on-fee skal føres sammen med og avskrives, men jeg tror ikke det.

For mer om dette, les Makkverks lille regnskap. Du finner den på en bensinstasjon langt unna konnesseur.
_________________
kentosd wrote:
Gratulerer til Makkverk med innlegg nummer 1 000 000 på rbkweb. Forøvrig et makkverk av et innlegg. Som seg hør og bør.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 24.08.2015 19:18    Post subject: Reply with quote

nidaros997 wrote:
men markedsverdien kan aldri endre spillerens verdi i et budsjett eller årsregnskap


regnskapet skal uansett alltid reflektere de økonomiske realitetene som overstyrer ref regnskapsloven 3-2a. dette er også knyttet til straffeloven dersom jeg husker rett, og det kan vanke fengselsstraffer dersom det ikke følges opp.
Back to top
View user's profile Send private message
Makkverk
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 2133
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.08.2015 19:49    Post subject: Reply with quote

Ja, og siden den norske regnskapsloven er basert på transaksjoner og historisk kost, samt forsiktighetsprinsipp skal en ikke overvurdere det, heller "undervurdere" det, inntil en pålitelig kan stadfeste verdien. Som ved en transaksjon.

Regnskapsloven §5-8 gjelder for øvrig i all hovedsak for børsnoterte verdipapirer. Smile
_________________
kentosd wrote:
Gratulerer til Makkverk med innlegg nummer 1 000 000 på rbkweb. Forøvrig et makkverk av et innlegg. Som seg hør og bør.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 24.08.2015 23:26    Post subject: Reply with quote

Jeg fikk en trøye med signaturen til Helland nedskrevet på i går.
Jeg tok den på meg og løp omkring på Lerkendal. Dermed var det vel plutselig blitt et aktivert omløpsmiddel?
Etter å ha fulgt denne diskusjonen lurer jeg på om det i det hele tatt var lov?
PS: Jeg har ingen kvittering. Hvor lenge må jeg sitte?
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 25.08.2015 07:38    Post subject: Reply with quote

Makkverk wrote:
1. Det første punktet er helt riktig, om enn noe upresist.



2. Nokså korrekt ...

3. Korrekt, i regnskapet vil spilleren være regnskapsført til 0*


Takk for utdypende svar! Smile

Så for oss som hverken kan jus eller regnskap så er det egentlig ikke så vanskelig allikevel som vi kan få inntrykk av når det diskuteres her inne en mot alle og alle mot en. Wink
Back to top
View user's profile Send private message
kevinpieter
Veteran


Joined: 12 Nov 2007
Posts: 1402

PostPosted: 25.08.2015 09:24    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Jeg fikk en trøye med signaturen til Helland nedskrevet på i går.
Jeg tok den på meg og løp omkring på Lerkendal. Dermed var det vel plutselig blitt et aktivert omløpsmiddel?
Etter å ha fulgt denne diskusjonen lurer jeg på om det i det hele tatt var lov?
PS: Jeg har ingen kvittering. Hvor lenge må jeg sitte?


Skal nok ikke avskrive muligheten for at dette kan komme til å koste deg skjorta. Husk å rengjøre den med en historisk kost.
_________________
My meaning is bad, but my grammar is good.
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 25.08.2015 16:28    Post subject: Reply with quote

http://www.adressa.no/100...589215.snd

Derfor trenger ikke RBK europaliga for å gå i null
Quote:
- Vi har tre store budsjettposter: Billettinntekter, partnerinntekter og spillersalg. Vi anslår å tjene åtte mill. mer på billettsalg enn medregnet (30 mill.). Vi har heller ikke budsjettert med høyere e-cupinntekter enn 1. kvalifiseringsrunde. Derfor ligger vi om lag åtte mill. over budsjett også i Europa, uavhengig av et gruppespill, sier hun.

Legger man inn i regnestykket at RBK er fire millioner bak budsjett på partnerinntekter (70 mill), og altså spillersalg, havner man på null i halvårsprognosen.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 25.08.2015 16:58    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Jeg fikk en trøye med signaturen til Helland nedskrevet på i går.
Jeg tok den på meg og løp omkring på Lerkendal. Dermed var det vel plutselig blitt et aktivert omløpsmiddel?
Etter å ha fulgt denne diskusjonen lurer jeg på om det i det hele tatt var lov?
PS: Jeg har ingen kvittering. Hvor lenge må jeg sitte?



Hvor skal du sitte da, på benken da eller? HØHØHØ...
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
steinmetz
Rutinert


Joined: 03 Aug 2011
Posts: 626

PostPosted: 25.08.2015 22:36    Post subject: Reply with quote

Har RBK mye utgifter i valuta?

UEFA inntektene kommer vel i euro, noe som med dagens kurs er ganske ok, men igjen så avhenger det vel om man har mye utgifter i valuta.
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 26.08.2015 00:02    Post subject: Reply with quote

Adressa pluss:

Dyrhaug vil ikke kommentere tall, men sier at dersom RBK drar inn 50 mill. fra Europaligaen, vil klubben – etter bonuser og andre utgifter – sitte igjen med om lag halvparten netto.

- Lønnssystemet i RBK er slik fordi vi ved et gruppespill vil kunne ha råd til å betale ut bonuser, ettersom inntektene kommer inn. Grunnlønnen til spillerne har gått ned de senere årene, så dette er en totalvurdering, sier Dyrhaug.

Altså "bare" 25 millioner..
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 26.08.2015 00:03    Post subject: Reply with quote

25 millioner over budsjettet er vel så bra det, da! Spesielt hvis vi tenker på at vi selger mest sannsynlig en spiller i vinter.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.08.2015 00:08    Post subject: Reply with quote

Likevel vil flere her gjerne dele millionvis med Molde.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 26.08.2015 09:13    Post subject: Reply with quote

De har vel noe utgifter i Euro, ifbm treningsleirer, utenlandsreiser og kanskje noen spillerkjøp.

Så det kan sikkert være lurt å beholde noe av beløpet i euro, men siden de vesentlige utgiftene er i NOK, så er det nok greit å veksle det meste om til NOK med den høye Eurokursen som er akkurat nå.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.08.2015 19:56    Post subject: Reply with quote

TV-inntektene er en mer innfløkt greie. Her skal RBK dele en pott på 23 mill., og klubben er foreløpig usikker på om disse pengene må deles med andre norske lag, eller om det gjelder hele Skandinavia.

Les mer: Slik kan Rosenborg tjene 60 Europa-millioner

Dette er nok mest gjetting fra Adressa. RBK visste i alle fall ikke før helga hvor stor potten blir, men €2,5M er beste gjetting.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.08.2015 17:07    Post subject: Reply with quote

Dersom dagens tilskuersnitt holder seg, vil klubben ha tjent nesten ti millioner kroner mer på publikumsinntekter enn budsjettert i 2015.

– Hele Midt-Norge er med oss igjen. Hvem andre er det som får 17.000 tilskuere mot Mjøndalen, spør Dyrhaug retorisk.

– Vi har hatt et flott snitt i år, og det kommer av at vi spiller god og underholdende fotball, i tillegg til at guttene gir mye av seg selv, fortsetter den velansette lederen.

– Og da slipper dere å selge spillere?

– Ja, det er jo en gunstig situasjon å være i. Samtidig er vi en selgende klubb. Hvis det dukker opp en avtale som er riktig både for spiller og klubb, så står ikke vi i veien. Men nå har vi en gjeng med spillere som sier de heller vil være her og være med på det fantastiske som foregår her for øyeblikket. Da kan vi virkelig ikke klage, stråler Tove Moe Dyrhaug.

Les mer: RBK-Tove om den eventyrlige snuoperasjonen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 18.09.2015 05:21    Post subject: Reply with quote

Denne uavgjorten i Frankrike gir vel noen kroner ekstra? Smile
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
vegran
Veteran


Joined: 26 May 2011
Posts: 5315

PostPosted: 18.09.2015 07:29    Post subject: Reply with quote

120.000 euro
http://www.rbkweb.no/vis/11305
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 18.09.2015 09:54    Post subject: Reply with quote

Med dagens kurs blir det altså over 1.1 million Tommel'n opp!
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 18.09.2015 13:38    Post subject: Reply with quote

Enkel huskeregel på antall millioner RBK får for resultater i gruppespillet er å se på antall poeng. Hvert poeng tilsvarer ca 1 mill (1,1 for å være mer nøyaktig).
Back to top
View user's profile Send private message
Trondheim
Veteran


Joined: 10 Mar 2007
Posts: 3109

PostPosted: 27.09.2015 13:52    Post subject: Reply with quote

10 poeng = en god nok spiller for RBK? Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18  Next
Page 16 of 18

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb