English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Sportslig organisering
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 14.08.2014 08:14    Post subject: Sportslig organisering Reply with quote

I lys av den nye sportslige omstillingen, så tenkte jeg det kunne være en ide å samle diskusjonen i en egen tråd. Tidligere har diskusjonen gått litt på kryss gjennom trenertråder, Rosenborg 2014 osv.

Det kom et intervju med Koteng i dag i Adressa Pluss (øverste resultat når du klikker linken under), som jeg fant ganske interessant, uten at det var så mye nytt. Det som derimot ble stadfestet, var at man ikke har snakket det grann om ny trener. Nå skal man skissere oppgaver og organisasjon.

Jeg får tillit til denne prosessen, samtidig er jeg nøktern, for jeg vet at en god prosess rett og slett ikke er noe annet enn en reduksjon av risiko.

De snakker nå også om å hente kompetanse utenfra. Jeg håper de reiser langt - for eksempel til Amsterdam, Dortmund og Liverpool.

Det blir spennende å følge denne prosessen fremover. Håper en egen tråd kan bidra til å gjøre den mer helhetlig!

Vi har lett i blinde etter den neste Nils Arne
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 14.08.2014 08:24    Post subject: Reply with quote

Bra tråd-idé! Smile

Jeg må innrømme at jeg er litt spent på hvor mye vi får vite om det som foregår underveis. Forstår behovet for å holde dette helt eller delvis hemmelig mens det pågår, men samtidig er jeg både nysgjerrig og interessert nok til å ville vite hver eneste lille detalj underveis.

Jeg har tro på at de vil komme frem til en fornuftig måte å håndtere ting på - mange meninger om det selvfølgelig, men jeg er tilhenger av PerO-modellen hvor det er en klar organisasjonskultur og ikke som nå hvor SL og hovedtrener begge kan løpe til styret og "sutre" som småunger når de ikke får det på sin måte. En må være sjefen. Ellers vil det bli masse trøbbel i motgang.

Skal ikke påstå at jeg vet at det er det eneste rette, men Tor Kristian Karlsen har vært nevnt i mange sammenhenger. Kunne han fungert som en konsulent på hvordan man bør organisere seg?
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 14.08.2014 08:30    Post subject: Reply with quote

Det har vært snakk om at man ønsker seg et medlemsmøte etter kickoff-møtet 18. august. Vil bli virkelig interessant å høre litt om hva slags prosess de ser for seg. Ikke at en grundig prosess alltid gir et godt resultat - som sagt, men jeg tror nok at mange i klubben ønsker seg det allikevel etter en del mer tilfeldige ansettelser uten suksess.

Jeg regner for øvrig med at de ser litt på forskjellige navn allerede før 18. august, både for sportslig leder og hovedtrener.

Sportslig leder bør antakelig på plass først, siden en slik ideelt sett skal sitte i lengre perioder og ha en slags hovedoversikt over klubbens sportslige utvikling - og derved også bør ha en formening om hva slags type trenere vi ønsker oss.

TKK virker definitivt som et spennende navn i den sammenheng. Ingen blir vel forundret om vi i det minste forhører oss der.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 14.08.2014 08:53    Post subject: Reply with quote

Interessant artikkel.

Jeg liker at det legges opp til at alle involverte får delta og bidra med sin kompetanse. Det gir et godt beslutningsgrunnlag, og det viser også hvem i organisasjonen som er positiv deltager i endringer og hvem som ønsker å være bremsekloss.

Håper også de gjør alvor av å bringe inn eksterne ressurser/kompetanse. Det trenger nødvendigvis ikke bare skje i prosessen, men bør også være en del av den nye planen. RBK-ledere bør reise regelmessig for å lære av andre, både innenfor fotballen, og andre idretter.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 14.08.2014 08:56    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
en klar organisasjonskultur og ikke som nå hvor SL og hovedtrener begge kan løpe til styret og "sutre" som småunger når de ikke får det på sin måte. En må være sjefen. Ellers vil det bli masse trøbbel i motgang.


Samtidig må det være klare retningslinjer for hvordan sportslig ledelse skal evalueres. Vi kan ikke ha det slik at man kan reise en tur til Røros, klappe hverandre på skuldrene og gi terngkast seks. Dette har nok vært det største problemet, og grunnen til at vi har kunne havne så langt ned i gjørma som vi nå har gjort. Dersom styret skulle prestere å ansette en sportslig leder som viser seg å være like uegnet for stillingen som Erik Hoftun, må det være mulig å gripe inn på et langt tidligere tidspunkt.

I kjent tabloid stil, er det tilsynelatende størst interesse rundt trenerjakten og navn på aktuelle kandidater. Jeg håper styret ser at det som først må skje, er at riktig sportsdirektør må på plass. Denne personen skal, som haavarl skriver, forhåpentligvis være i klubben en stund, og ha ansvaret for de lange og store linjene i klubbens utvikling. Altså de linjene som har vært totalt fraværende i de senere år.

Styret har et enormt ansvar på sine skuldre nå.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 14.08.2014 08:59    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
Styret har et enormt ansvar på sine skuldre nå.


Og foreløpig synes jeg dette virker tillitvekkende, det må jeg si.

Men selvsagt, som det heter, de snakker snakket, men kan de gå gangen?
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
xMegafonmannen
Veteran


Joined: 20 Jul 2007
Posts: 2851

PostPosted: 14.08.2014 09:09    Post subject: Reply with quote

Tragisk at Trond Alstad skal være med på det her. Null peiling på sport.

Men han har vel posisjonert seg nok i klubben til at han lurer seg med
_________________
:/
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 14.08.2014 09:22    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
nieuwlaat wrote:
Styret har et enormt ansvar på sine skuldre nå.


Og foreløpig synes jeg dette virker tillitvekkende, det må jeg si.


Uttalelsene de (det er vel stort sett bare Koteng som snakker) kommer med nå, virker tilltitvekkende. Jobben som ble gjort, og uttalelsene som kom for to år siden er alt annet enn tillitvekkende. Vi får håpe læringskurven har vært svært bratt.

Hvor står forresten daglig leder (administrerende direktør) oppi det hele? Hva er hennes ansvar? Jeg har spurt om dette på forumet tidligere, og har fått til svar at hun er godt likt, og blid og hyggelig. Er hun klubbens ubestridte leder, eller først og fremst en trivelig dame som liker å dele ut billetter til omreisende supportere (en oppgave hun for øvrig løser til terningkast seks)? Jeg synes hun er merkelig fraværende når det stormer i klubben.
Back to top
View user's profile Send private message
ode
Veteran


Joined: 07 Sep 2002
Posts: 2285
Location: Bæste byen i lainne

PostPosted: 14.08.2014 10:11    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Det har vært snakk om at man ønsker seg et medlemsmøte etter kickoff-møtet 18. august. Vil bli virkelig interessant å høre litt om hva slags prosess de ser for seg.


Neste planlagte medlemsmøte er 29. sept. Synes det er litt lenge til og har spurt om de kan ta et medlemsmøte viet omstillingsprosessen i begynnelsen av september. Det er viktig å få tidlig og løpende informasjon om dette svært viktige arbeidet som nå startes.
_________________
Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
NÃ¥erdetnok
Veteran


Joined: 22 Oct 2007
Posts: 1425
Location: Bergen

PostPosted: 14.08.2014 10:24    Post subject: Reply with quote

At de skjønner at de har lett i blinde er jaggu en erkjennelse på overtid som er ABSOLUTT nødvendig for at klubben skal komme seg videre. Ingen garanti for en vellykket prosess, men en forutsetning for en vellykket prosess.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 14.08.2014 11:19    Post subject: Reply with quote

ode wrote:

Neste planlagte medlemsmøte er 29. sept. Synes det er litt lenge til og har spurt om de kan ta et medlemsmøte viet omstillingsprosessen i begynnelsen av september. Det er viktig å få tidlig og løpende informasjon om dette svært viktige arbeidet som nå startes.


Be dem legge det til en hjemmekamp så tar jeg turen Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 14.08.2014 11:36    Post subject: Reply with quote

-Hvordan skal RBK trene for å bli best? Både fysisk trening og samhandling er viktige temaer. Her sier Koteng det er aktuelt å snakke med folk utenfor klubben, for å tilegne seg enda bedre kompetanse.

– Norsk fotball er beviselig ikke god nok for tida. Trener vi nok? Trener vi riktig? Dette har ikke RBK-styret nok kompetanse på, og kanskje må vi også søke råd fra andre idretter. RBK vil bli best igjen, og har også en europeisk ambisjon. Da må vi ta konsekvensene av det på treningsfeltet.



Tommel'n opp! Tommel'n opp! det er her vi må legge grunnlaget.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 14.08.2014 11:43    Post subject: Reply with quote

Det der er musikk i mine ører! Virker som de har forstått alvoret. Også i et større perspektiv!
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
danielsk
Veteran


Joined: 12 Jul 2013
Posts: 1271

PostPosted: 14.08.2014 11:50    Post subject: Reply with quote

Det virker som styret endelig gjør de riktige grepene. Ser innover hele organisasjonen med kritisk blikk istedenfor å høre på hver enkelt ansvarspersons evaluering av egen jobb (ref Hjeldes fysiske tester og Hoftuns terningkast 6). I tillegg innser de behovet for å innhente ekstern kompetanse for å bidra i prosessen, da det er ganske tydelig at kompetansen internt ikke er god nok til å finne en "best practice" for klubben.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 14.08.2014 23:17    Post subject: Reply with quote

Det er sagt mye som jeg virkelig kan like. Betryggende at Koteng kommuniserer så direkte i åpenhet at de har erkjent at det som, så sent som for få måneder siden, ble fremstilt som sannhet hogd i stein, nå heller skal gjennomgås med kritisk blikk og at de ikke har kompetanse selv til å evaluere kvaliteten på det jeg har kalt kvasivitenskapelige tester/målinger.

Positivt også at det er vist handlekraft i forhold til å få fjernet noen hender fra roret som har satt kursen, styrt mot og til dels evaluert hvor treffsikkert man innfridde.

Videre er det positivt at nøkkelordet kompetanse, samt konklusjonen at vi ikke har levert godt nok, stadig trekkes frem. Det går hånd i hånd med at det tidligere trylleordet kontinuitet ikke lenger brukes som substitutt for kompetanse og god nok standard.

Så gjenstår det å se hvor tøffe man er i praksis når treneravgang og vingeklipping av Hoftun ligger et par måneder tilbake i tid og det å fortsette med en eller annen form for sportslig leder gjenstår som en av mulighetene i et relativt åpent og ukonkludert beslutningsgrunnlag, som vil være veldig lett påvirkbart av personer som er med og/eller står nært i prosessen.
Det er ikke utredningen som er det kritiske punktet, men når trådene skal samles, skjønnsmessige vurderinger skal veies mot hverandre og personavhengig synsing i styret til slutt skal avgjøre hvordan et eller annet fra utredningen kan brukes til å underbygge så mangt. Til og med en form for kontinuitet.

For å sette det på spissen: Så lenge ingen nevner kontinuitet, er vi sannsynligvis på rett vei.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.08.2014 23:55    Post subject: Reply with quote

Vi hadde vel ekstern hjelp en gang tidligere også, og det var vel den prosessen som endte opp med Stjernen.

Det er dog en vesentlig forskjell; den gang het styrelederen Svendsen. Koteng og hans menn har nå vist at de tør å rydde opp i gutteklubben, røske ut de som ikke leverer optimalt, og tar/har tatt en grundig og kritisk titt på alle aspekter ved organisasjonen. Han virker å være innstilt på å gjøre det som må gjøres for å få oss tilbake der vi hører hjemme, koste hva det koste vil. Endelig.

Tror dette blir bra, jeg.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 15.08.2014 01:17    Post subject: Reply with quote

Akkurat som dere sier så høres det lovende ut, men det er som haavarl sier, "kan de gå gangen".

For noe må helt tydelig gjøres. Styre med Koteng skal ha for at de fjernet Perry og nedgraderte Hoftun, men så spørs det om de fortsetter i samme stimen.

Det som kanskje er mest kritikkverdig og graverende er at majoriteten på dette forumet faktisk kunne se at flertallet av ansettelsene etter Eggen har vært feil, allerede før person har blitt ansatt.

Hvordan kan vi se dette, uten at styre klarer å se det?
Det er rett å slett skremmende.

Og sist jeg sjekket så er fremdeles RBK en trøndersk fotballklubb og ikke tyrkisk hvor fansen så og si kan styre hvem som blir ansatt eller ei.



Personlig håper jeg på at styre faller på valget om å ha én klar leder på brakka à la én manager-rolle.
Husk, de gangene vi har hatt suksess så har én tydelig leder (Eggen og Hamrén) hatt ansvaret for laget.
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 15.08.2014 09:10    Post subject: Reply with quote

Ballahl wrote:
For noe må helt tydelig gjøres. Styre med Koteng skal ha for at de fjernet Perry og nedgraderte Hoftun, men så spørs det om de fortsetter i samme stimen.


Her må jeg komme med en liten advarsel, akkurat som jeg har gjort når prosessen rundt treneransettelsen blir et mål. Prosessen er et virkemiddel, ikke et mål.

I en slik omstilling, så skal det ikke være et mål å fjerne personer i organisasjonen. Målet er å forbedre strukturen, peke ut retningen man vil gå, og få hele organisasjonen til å gå i takt i samme retning.

Å fjerne personer, det er kun et virkemiddel. Det skal brukes, hvis det er personer i organisasjonen som er bremseklosser mot ny utvikling, og/eller ikke innehar kompetanse til å få en plass i det nye organisasjonskartet.

Dere bør også huske, at selv om uttalelser fra styre og ledere offentlig, har gitt inntrykk av bare velstand inntil denne prosessen startet, så kan det ha vært diskutert lenge internt.

Det er heller ikke slik, at selv om styret leder denne prosessen, så er det en prosess initiert av styret alene. Det kan like godt være at signalene har kommet til styret fra organisasjonen, og at styret reagerer på dette.

Jeg ser faktisk på det som ganske naturlig at denne prosessen kommer nå. RBK har siden NAE's avgang, vært styrt av Skutle, som hadde jerngrep om organisasjonen. Så fikk vi Stjernen, som ikke rakk å gjøre stort, og nå ledes den av Tove, som også har med seg en styreformann som kommer utenfra.

Disse endringene i toppledelsen, har nok medført både at ledelsen ser på organisasjonen med nye øyne, men også at det har blitt større rom for både ansatte, og ledere på lavere nivå til å komme med innspill om hvordan de ser på organisasjonen.

SÃ¥ en oppfordring:

Ikke vurder resultatet av prosessen ut i fra hvem som forsvinner og hvem som ansettes.

Vurder resultatet av prosessen ut fra hvordan de organiserer seg, og hvilke målsetninger de har for klubbutviklingen fremover.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 15.08.2014 09:45    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

Det er heller ikke slik, at selv om styret leder denne prosessen, så er det en prosess initiert av styret alene. Det kan like godt være at signalene har kommet til styret fra organisasjonen, og at styret reagerer på dette.


Nei, det kan ikke "like godt" være, det er i beste fall en hypotetisk mulighet. Det aller meste tyder jo på at "organisasjonen" har vært strålende fornøyd med måten de har fått drive fotballklubb på, og arrogante nok til å tro at det ikke krevde noen tøffe avgjørelser rundt folk i "inn-gruppa".

Stadig nedbygging av resultatmål kombinert med panegyriske evalueringer på kryss av organisasjonsledelsen, i en periode der alle objektive eller eksterne mål viste nedgang, bør være indikasjon nok på at denne teorien din ikke er et særlig sannsynlig scenario.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 15.08.2014 14:32    Post subject: Reply with quote

Ballahl wrote:

Personlig håper jeg på at styre faller på valget om å ha én klar leder på brakka à la én manager-rolle.
Husk, de gangene vi har hatt suksess så har én tydelig leder (Eggen og Hamrén) hatt ansvaret for laget.

Dette blir litt Erasmus Montanus for meg.

Eggen var et unikum. Hvis planen for fremtiden er å ansette en av verdens beste trenere med mål om å holde ham her i et tosifret antall år, kommer vi til å feile.

Under Hamren brukte vi styggelig mye penger. Dette har vi ikke råd til nå, og det er ikke en strategi jeg ønsker at vi skal bruke heller. Til tross for det store pengeforbruket feilet vi i Europa. Ringvirkningene av dette preger klubben i dag.

Suksessen under Eggen og Hamren kom ikke som følge av glimrende sprortslig organisering og rollefordeling, men eksepsjonelle ferdigheter og overlegne økonomiske forutsetninger.

PÃ¥ den annen side kan vi se at manglende sukess med SD/trener-modellen skyldes manglende kompetanse og feilansettelser, ikke organiseringen.

Retter vi kikkerten en annen retning finner vi at klubber lykkes både med sportsdirektører og managere som øverste leder, eller en organisasjon hvor ansvaret er mer fordelt. Jeg synes ikke tiden under Eggen og Hamren er noe spesielt interessant i forhold til organisering av sportslig avdeling fremover.

Denne diskusjonen om manager er jo sikkert alltid løpende, men jeg føler den for alvor blusset opp når PJH satte fingeren på det. Jeg kan i alle fall ikke huske at noen fra ledelsen i Rosenborg nevnte ordet "manager" før det. Dette synes jeg blir å legge i overkant stor vekt på ordene til en mann som leverte mest svadaprat i sin tid her, vanligvis i forbindelse med sine etterhvert dagligdagse bortforklaringer.

Edit: Synes for øvrig denne tråden har mye mer for seg enn "Fremtidige trenerkandiater" for øyeblikket. Håper folk er klare for medlemsmøte i september. Smile Eller gjerne tidligere, hvis det blir aktuelt.
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 15.08.2014 15:40    Post subject: Reply with quote

Et annet aspekt ved manager er jo "problemet" vi dro på oss under Hamren. All ros til Hamren for det han gjorde, bevares, men det kostet penger! Det gikk -nesten- bra, da vi var en tverrligger unna CL og balanse i vårt -50 mill regnskap.

Problemet kan bli enda større når vi møter motgang... Se for deg en manager som gjør det sportslig ganske dårlig, og for å redde seg selv, brenner han av alle pengene i ett vindu for å kjøpe seg kortsiktig suksess. Resultatene fortsetter å utebli og vi knekker økonomisk igjen.

Jeg tror at når man har en sportslig leder, så kan gjerne denne personen tenke litt mer langsiktig og nøkternt på dette, sett at rollefordelingen er riktig: (For eksempel:) Treneren har ansvaret for at laget fremstår som et velslipt maskineri, hvor det er tydelig at spillerne er godt trente og gjenkjennelige offensivt i kamp, og sportslig leder måles på en formel talentutvikling+kvalitetpåspillerstall/pengebruk.

Begge er ansvarlige for resultater hhv kort og lang sikt.
Back to top
View user's profile Send private message
h b
Veteran


Joined: 13 Nov 2007
Posts: 2078
Location: Lørenskog

PostPosted: 15.08.2014 15:52    Post subject: Reply with quote

Er vel ment at manageren skal forholde seg til budsjettet han får for spillerkjøp, gitt av daglig leder/styre.
_________________
http://www.youtube.com/wa...r_embedded
Back to top
View user's profile Send private message
ImNotFreddy
Senior


Joined: 25 Jun 2014
Posts: 129

PostPosted: 15.08.2014 21:16    Post subject: Reply with quote

Uansett om en (engelsk) manager holder seg til budsjettet, så vil det over tid bli dyrere enn om vi har en SL som sitrer med en langsiktig plan for spiller treneroverganger, bytter man ut en manager med en annen, så vil det føre til store utskiftinger i spillergruppa også. Det er bare å se på pengebruken i England så forstår en at det er en dårlig ide. Vi kunne hatt en manager i 04, men med dagens økonomiske situasjon så er det ikke gjennomførbart.
_________________
"Trua på at alt går an gjør oss god, å i stand te å vinn."
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 15.08.2014 22:19    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
PerO wrote:

Det er heller ikke slik, at selv om styret leder denne prosessen, så er det en prosess initiert av styret alene. Det kan like godt være at signalene har kommet til styret fra organisasjonen, og at styret reagerer på dette.


Nei, det kan ikke "like godt" være, det er i beste fall en hypotetisk mulighet. Det aller meste tyder jo på at "organisasjonen" har vært strålende fornøyd med måten de har fått drive fotballklubb på, og arrogante nok til å tro at det ikke krevde noen tøffe avgjørelser rundt folk i "inn-gruppa".

Stadig nedbygging av resultatmål kombinert med panegyriske evalueringer på kryss av organisasjonsledelsen, i en periode der alle objektive eller eksterne mål viste nedgang, bør være indikasjon nok på at denne teorien din ikke er et særlig sannsynlig scenario.


Tja, mesteparten av det du fremhever her, det forgikk under forrige ledelse av klubben. Og at den sterke mann, med sin styreformann ved siden, opptrådde slik det vet vi. Se bare hvordan arbeidsmiljøundersøkelsen ble forsøkt feid under teppet.

Siden ledelsen skiftet, er det mange små tegn på at det har skjedd endringer i klubben. Jeg legger større vekt på de faktiske små endringer jeg har sett, enn det som blir sagt utad. utad, er det den offisielle versjonen som presenteres, mens kritikk og uenigheter, det skal forsøkes holdt internt, inntil en endringsprosess er vedtatt, og kommuniseres offentlig.

Men for all del, som jeg sier, endringsvilje kan komme fra en eller alle retninger uten at vi vet det.

Uansett, var poenget i mitt innlegg, ikke det du siterte, men at vi kommer bort fra at personendringer er det viktigste.

Poenget jeg vil ha frem, er at ev. personendringer kun er et virkemiddel. Det er endringen av driften som er målet. uavhengig av hvem som sitter der å gjennomfører den.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59321
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.08.2014 17:10    Post subject: Reply with quote

Jeg endrer navnet på diskusjonen fra "Sportslig omstilling" til "Sportslig organisering" for å spisse litt mer.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 1 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb