English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tove Moe Dyrhaug
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 27.11.2014 18:11    Post subject: Reply with quote

Harald wrote:
Slutt med denne svadaen nå PerO. Budgetteringen er en del af økonomistyringen, det er ikke to forskellige ting. Som JanneB pointerer må man se på totalen, ikke bare en lille del af økonomistyringen.


Jeg vet ikke om det er språket som gjør at du reagerer sånn. Jeg har da aldri hevdet at budgetteringen ikke er en del av økonomistyringen.

Jeg skrev bare at avdelingene i klubben har kontroll på forbruket, i forhold til det budsjettet som er vedtatt. De hadde det i fjor, og de påstår å ha det i år også. Det er forøvrig veldig nytt i klubben. For noen år siden lignet ikke kostnadstallene på budsjettet overhodet.
Back to top
View user's profile Send private message
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 27.11.2014 23:50    Post subject: Reply with quote

Den eneste misforståelse jeg ser her er at du mener at budgettering udelukkende er kostnadsbaseret, hvorfor du udelukker ekstern hjælp fra en controller. Det er ikke tilfældet. Budgetteringen er lige så meget fremtidige forventede indtægter, som det er forventede kostnader. Så kan du messe videre om, at de har fulgt budgetteringen for kostnader til punkt og prikke, noget jeg ikke er helt enig i, men det nytter ingenting når budgetteringen for indtægterne er skudt helt ved siden af.
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 28.11.2014 17:17    Post subject: Reply with quote

Harald:

Jeg tror du bør lese innlegget jeg svarte på igjen. Det ble etterlyst en Controller som skulle være streng og passe på at budsjettet ble fulgt. Da må det være lov å påpeke at budsjettet faktisk ble fulgt i fjor, og at de rapporterer at det er fulgt i år også. Så å kaste bort kostnader på en høytlønnet Controller for å passe på noe som allerede fungerer, er ikke riktig for klubben.

Det som må endres er styringen og utarbeidelsen av budsjettene. Og der, har ikke en controller noe spesielt å gjøre. Økonomikompetansen har klubben, og jeg er 100% sikker på at de vet om de usikkerhetene som har ført til budsjetttsprekk de siste 2 årene. Men ledelsen, etter press fra styret, velger å være for optimistiske i budsjettering av inntektene. Der ligger feilen, ikke i oppfølgingen av det budsjettet som er vedtatt.
Back to top
View user's profile Send private message
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 28.11.2014 17:50    Post subject: Reply with quote

Og du må læse hva jeg skrev. Budgetteringen inkluderer både fremtidige indtægter og konstnader. En controller arbejder med begge dele, ikke kun med kostnader, som du får det til at fremstå. Dit udgangspunkt for at en controller ikke skal ansættes er derfor taget på et forkert grundlag, da du fuldstændig ignorerer de budgetterede indtægter. Dette uden at jeg er fortaler for at en controller skal ansættes.

Når det sprækker år efter år er det jo tydeligt at de ikke har kontrol, det siger sig selv.
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 28.11.2014 17:52    Post subject: Reply with quote

Beklager å ødelegge den underholdende skråsikkerheten med forstyrrende fakta.
Det var uforutsette hendelser innenfor de budsjetterte ordinære kostnadene som "berget en liten pluss på kostnadssiden" om man holder de ekstraordinære kostnadene utenfor.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 29.11.2014 19:31    Post subject: Reply with quote

Harald wrote:
Og du må læse hva jeg skrev. Budgetteringen inkluderer både fremtidige indtægter og konstnader. En controller arbejder med begge dele, ikke kun med kostnader, som du får det til at fremstå. Dit udgangspunkt for at en controller ikke skal ansættes er derfor taget på et forkert grundlag, da du fuldstændig ignorerer de budgetterede indtægter. Dette uden at jeg er fortaler for at en controller skal ansættes.

Når det sprækker år efter år er det jo tydeligt at de ikke har kontrol, det siger sig selv.


Jeg ser hva du skriver. Men innlegget jeg svarte på, etterlyste fortsatt en streng kontroller for å passe på kostnadene. Jeg svarte på innlegget, ikke alle andre en controller også kan ha. Jeg forholdt meg til hva som ble etterlyst, og det var en oppgave som ikke trengs.

Hvis du vil ha en diskusjon om økonomiavdelingen trengs å styrkes, på generelt grunnlag, kan vi godt ta det. Om den styrkingen kalles controller eller noe annet, det er likegyldig.

Jeg er totalt uenig i at det at det sprekker, viser at de ikke har kontroll. Kostnadssprekkene, er bevisste valg fra styret, når de sparker trenerne. Inntektssvikten, er som jeg sa over, noe jeg er rimelig sikker på at de visste om da de laget budsjettet.

Jeg tror ikke en styrking av økonomiavdelingen vil løse noen av problemene. Det er holdningen, og prestisjen i å vise et budsjett som går mot nullbudsjett i 2015 som er problemet.

Skal vi få et budsjett uten sprekker til neste år, må styret gå inn for et reelt og forsiktig budsjett, som heller viser det underskuddet som er nødvendig. Og så må vi beholde de ansatte, så vi ikke får sluttpakker i neste års regnskap også.
Back to top
View user's profile Send private message
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 30.11.2014 06:36    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
Det klubben trenger er en mye strammere budsjettoppfølging med månedlige rapporteringer og et rasshøl av en controller som virkelig kjører folk på rapportering. Dette må bare på plass, ingen bedrifter med en omsetning i størrelsesorden til RBK kan leve uten nitidig kontroll og oppfølging på økonomisiden.


Hvor nævner ace kostnader her? Nej, akkurat, han skriver budsjettoppfølgning, hvilket indebærer både budgetterede omkostninger og indtæger. At der kun er blevet snakket om kostnader er kun i dit eget hoved, og er som sagt et forkert grundlag for diskussionen, da det ingenting har med virkeligheden at gøre.
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4271
Location: Stiftstaden

PostPosted: 30.11.2014 12:02    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp! Wink
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 30.11.2014 14:45    Post subject: Reply with quote

Harald wrote:
Hvor nævner ace kostnader her? Nej, akkurat, han skriver budsjettoppfølgning, hvilket indebærer både budgetterede omkostninger og indtæger. At der kun er blevet snakket om kostnader er kun i dit eget hoved, og er som sagt et forkert grundlag for diskussionen, da det ingenting har med virkeligheden at gøre.


Jeg vet ikke hva du legger i strammere budsjettoppfølging og månedlige rapporteringer. Men i min verden er det kontroll av at avdelingene følger sine budsjetter. Både på kostnader, og selvfølgelig inntekter.

Jeg regner med at dene ene eller de få manglende kontraktene som utgjør differansen på partnerinntekter, det har de klart å rapportere. Feilberegning av TV inntekter, det kan vel ikke klubben gjøre noe med gjennom året. Da gjenstår stort sett publikumsinntektene, og der har de tall etter hver kamp, som faktisk offentliggjøres.

Så da står vi igjen med kostnadene, hvor et rasshøl av en kontroller kan følge opp. Og, da sier jeg fortsatt, at hvis det er like bra budsjettoppfølging i driften i år, som i fjor, så er det å kaste bort enda mer penger på administrasjon uten å få noe igjen for det.

At styret vedtar budsjettoverskridelser gjennom året, kan en kontroller ikke gjøre noe med, for han vil være underlagt styret. Til å passe på det, har klubben en årsmøtevalgt kontrollkomite. De er de eneste som kan legge seg borti styrets arbeide.

Så da står vi igjen med budsjetteringsprosessen. Det går an å diskutere om det trengs mer ekspertise på dette feltet. Men, de postene det bommes mye på, er faktisk så enkle, at mange her inne til og med så at det var en potensiell overvurdering i budsjettet for 2014. Da kan jeg ikke tenke meg at RBK's økonomiansvarlige ikke har sett det samme.

Jeg er nesten 100% sikker på at den overvurderingen av inntektene som var i 2014 budsjettet, er helt bevisste, for at styre og ledelse skulle kunne presentere tall som viste at målet om 0 i 2015 var innen rekkevidde.

Jeg er også temmelig sikker på at vi kommer til å få se et nullbudsjett, eller iallefall svært nært null for 2015. Og da vil det garantert, være slike usikre poster i det budsjettet også. Og dette er et bevisst valg fra styret.

Derfor vil vi også få en budsjettsprekk i 2015, hvis ikke sportslige resultater reddet styret og administrasjonen. Dette er min påstand.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 30.11.2014 15:08    Post subject: Reply with quote

Men når man etter måned 1, 2, 3 osv ser at man sklir ut på de forventede inntektene og i tillegg påløper seg ekstraordinære kostnader, burde ikke da *noen* ta grep? Da må jobben med å kutte kostnader og å øke inntekter utover planen fordi planen allerede har sklidd ut.

Og da må man kutte andre kostnader, man må ta større kutt enn planlagt på poster man egentlig har kontroll på, fordi man åpenbart ikke har kontroll på alle postene. Man må tilpasse seg den hverdagen man har havnet i, ikke bare sitte stille hver dag med et fårete glis og si at man "har kontroll på kostnadene" mens man går i heidundrende minus.

Akkurat hva man kaller denne *noen*, om han er innleid konsulent, fast ansatt, nytt medlem i styret, etc, det bryr ikke jeg meg så mye om. Men vi trenger fyren.

Etter en stund i tenkeboksen så ser jeg ikke så altfor negativt på økonomien, jeg begynner å helle mot å være enig med Koteng&Dyrhaug i at det ser ut som vi har kontroll. Veldig mange høye kostnader har forsvunnet/forsvinner til 1.1, det vil bli vesentlig lavere kostnader i 2015 enn 2014.

Men jeg tror allikevel ikke vi er så godt besatt på det økonomiske som vi burde være.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 30.11.2014 15:28    Post subject: Reply with quote

Selvfølgelig burde noen ta tak når det blir avvik. Jeg tror faktisk også dagens ledelse ønsker og prøver å gjøre det. Men i en fase som klubben er nå, hvor organisasjonen akkurat setter seg etter at ganske mange har blitt sagt opp, så er det egentlig ganske vanskelig å kutte ytterligere på kort varsel. Det blir en mer langsiktig jobb, og jeg tror faktisk den gjøres. Eneste kortsiktige kuttene som kan monne, ville antagelig vært å stoppe en del kostnader i sportslig avdeling. Avlyse treningskamper, stoppe reiser for yngre lag etc, og gjør man det, så skyter man lett seg selv i foten, ved å ødelegge fremtiden for å spare nå.

Problemet rundt diskusjonen om hvem denne skal være, er at så lenge overskridelsene vedtas, og er akseptert av styret, så vil ingen, hverken innleide eller ansatte ha noen myndighet til å gjøre noe med det.

RBK har såvidt jeg husker kun en gang vært i samme situasjon som mange andre klubber, at det har kommet overraskelser mot slutten av året. Og hun som av økonomiansvarlig det året, hørte vi aldri noe mer om. Under alle årene med Roar Munkvoll som leder, har mitt inntrykk vært at han har god kontroll på tallene og rapporteringen. Men det er oppfølging fra styre/DL som har vært problemet.
Back to top
View user's profile Send private message
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 30.11.2014 16:28    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:


Jeg vet ikke hva du legger i strammere budsjettoppfølging og månedlige rapporteringer. Men i min verden er det kontroll av at avdelingene følger sine budsjetter. Både på kostnader, og selvfølgelig inntekter.


Velkommen efter. Flot at du kan anerkende at du tog fejl og at indtægterne også er en del af ligningen. Når du så efterfølgerne negligerer svigtende i de manglende indtægter kan jg ikke være andet end uenig. Der er uden tvivl bedre styr på økonomien end tidligere, det skulle bare mangle. Indtil jeg er at den nuværende ledelse klarer og overholde deres egne prognoser, eller at de er bare tilnærmelsesvis tæt på, er jeg ikke overbevist om at de gør en så god job som de selv påstår.
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 30.11.2014 18:09    Post subject: Reply with quote

Harald:
Jeg har vært en skarp kritiker av ledelsens økonomiske disposisjoner hele tiden jeg har vært medlem på forumet.

Jeg har også vært en sterk kritiker av den alt for store administrasjonen, så derfor ble jeg såpass skarp motstander når noen tror at ei høytlønnet vaktbikkje er det som skal til. Det kunne kanskje virket i perioden 2007 - 2010, da regnskapet viste overskridelser på omtrent alle punkter.

Jeg mener ikke å neglisjere svikten i inntekter. Men svikten er på felter som er vanskelig å styre. Nettopp derfor, tror jeg også at det er der det legges litt optimistike anslag inn i budsjettet for å presentere gode tall. Da er det vanskelig å kritisere i ettertid, og styre/dl slipper unna med bommen.

Men det bør også sies, at svikten er mye mndre nå, enn den var tidligere. Uten de ekstra utgiftene fra sparkingen av diverse trenere, og salg av tomten, så hadde jo faktisk ikke avvikene i år vært så veldig store.

Så mye vil faktisk være gjort i RBK's regnskap, hvis vi finner riktig trener, som kan sitte kontrakten ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Øystein
Veteran


Joined: 28 May 2008
Posts: 1632

PostPosted: 30.11.2014 20:29    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

RBK har såvidt jeg husker kun en gang vært i samme situasjon som mange andre klubber, at det har kommet overraskelser mot slutten av året. Og hun som av økonomiansvarlig det året, hørte vi aldri noe mer om.


Vel. Hun forsvant fort ut ja, husker jeg spurte på forumet om noen visste hva som hadde skjedd. Men nå sitter hun faktisk i kontrollkomiteen? Og er en av de som har anledning til å følge opp styret på det økonomiske.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 30.11.2014 23:21    Post subject: Reply with quote

Det var jeg ikke klar over. Men hva som skjedde den gang, har jo aldri kommet frem, så det trenger jo ikke være noe galt i det. Hun kan jo forstå økonomi godt, om hun ikke klarte å lede det praktiske arbeidet godt nok til at de hadde full oversikt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.06.2015 20:30    Post subject: Reply with quote

(...) høvdingen selv, Nils Arne Eggen, var en av pådriverne for at hun skulle si ja til jobben.

– Jeg husker han var irritert over at jeg ikke sa ja den gangen Hroar (Stjernen) ble ansatt i 2011.

Da Stjernen var ferdig som RBK-sjef sommeren 2013, ble Dyrhaug konstituert som toppsjef, men hun var ikke lysten på å ta over jobben på fast basis.

På sensommeren, noen uker etter Stjernens avgang, var hun nettopp kommet tilbake fra ferie. Inn på Brakka kom Nils Arne Eggen.

– Da han møtte meg, tok han meg med på kjøkkenet, for at mediene ikke skulle høre hva vi pratet om.

To år tidligere hadde det blitt avisstoff da trenerlegenden lanserte Dyrhaug som sin kandidat til å overta etter Nils Skule. Dyrhaug orket ikke nye oppslag.

– Hva sa han til deg?

– Han var veldig klar på at jeg burde ha sagt ja forrige gang, og at jeg nå måtte si ja, fordi det var det beste for klubben. Han presset meg ikke, men sa klart ifra hva han mente.

Les mer: Oppmann da hun var 13 år

At Moe Dyrhaug tvilte seg inn i mannsbastionen på Lerkendal, der testosteron og friske gloser får fritt utløp, er ikke så overraskende. Det måtte to av klubbens sluggere til for å overtale henne om at klubben trengte en sterk kvinne for å rydde opp på «gutterommet».

Nå var ikke Moe Dyrhaug ukjent med kulturen i klubben. Som tidligere arrangementssjef hadde hun sett utålmodigheten blant fansen, den tøffe tonen mot klubbens ansvarlige og det enorme forventningspresset i Norges ledende fotballby. Det var heller ingen klubb i flytsonen hun tok over, tvert imot var det en jobb som måtte gjøres. Det kan være et greit utgangspunkt for en ny leder, men det vitner også om tøffhet og evne til å ta krevende beslutninger.

Les mer: Nødet til makten
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 24.06.2015 08:40    Post subject: Reply with quote

Stødig dame! Fin å ha på plass.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 12.09.2015 12:07    Post subject: Reply with quote

Portrett i dagens Dabla.


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59205
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.09.2015 16:49    Post subject: Reply with quote

- Er det noen som ikke tåler at du som kvinne har fått til det du har gjort?

- Nei. Jeg visste at jeg hadde både ansatte i administrasjonen, sport og styret med meg. De ville at jeg skulle ta jobben. Det var en viktig faktor for meg. Styrken min som daglig leder ligger i den kompetansen jeg har opparbeidet meg siden 2005, både nasjonalt og internasjonalt. Å komme helt ny inn i fotballbransjen er ganske spesielt.

De gangene hun har opplevd skepsis er utenfor landets grenser.

- Fordi du er kvinne?

- Ja, fordi jeg er kvinne. Du merker det i enkelte nasjoner i utlandet. Men det går ikke innpå meg. Overhodet ikke.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 14.09.2015 08:30    Post subject: Reply with quote

Det er lite å utsette gitt, og det er jo litt kjedelig for sånne som Senador og meg selv. Men, da får vi tid til å nyte fotballen i stedet. Er ikke så verst det heller.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 14.09.2015 09:01    Post subject: Reply with quote

Skjerpings da, dere må da finne noe å klage på??!?
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 14.09.2015 09:27    Post subject: Reply with quote

Når ting ikke er på stell er det riktig å påpeke det. Man er ikke kranglefant av den grunn.
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 15.09.2015 00:05    Post subject: Reply with quote

Tove Moe Dyrhayg har gjort en absolutt fantastisk jobb, og får ikke nok ros for den jobben hun har gjort (for å få klubben tilbake på riktig kjøl). Merci!
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 15.09.2015 01:18    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Skjerpings da, dere må da finne noe å klage på??!?


Pffffføy. Tove. Burde het Kjellfrid
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 15.09.2015 18:25    Post subject: Reply with quote

Det perfekte navnet for jobben hadde vel vært Nilshild Arnlaug.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 3 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb