English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2013
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 87, 88, 89
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 08.12.2013 21:43    Post subject: Reply with quote

Jo da, er jo enig med deg her, sveininge, men det var vel heller ikke spørsmålet. Vi vet alle at han har ansvaret for spillerlogistikken.

Jeg har heller aldri argumentert for en managerrolle. Jeg har nevnt det som en annen løsning. Uansett så gir det meg ikke en forståelse av hva Hoftuns lederstilling faktisk innebærer. Spørs om noen i det hele tatt vet svaret!?

Og ja, har googlet uten å finne noe som helst svar, dessverre. Mulig du har en link?
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 08.12.2013 22:26    Post subject: Reply with quote

Jeg glemte visst et tredje punkt som sikkert også er det viktigste: Kontinuitet. Man ønsker gjerne å operere etter et mer langsiktig perspektiv enn å skifte ut halve stallen hver gang man sparker en manager. Det har forårsaket hodepine for mang en klubb som har sverget til den tradisjonelle manageren. Det skal litt til å oppnå langsiktig suksess hvis det er vikarer som styrer klubben.

Google vil nok dessverre ikke gi deg noe svar angående Hoftun, da sportsdirektørrollen som sagt varierer fra klubb til klubb. Om sportsdirektører generelt står det en del i artikkelen jeg linket til i forrige innlegg (editen), det er en artikkel på Wikipedia om forskjellige varianter av "Director of Football" (http://en.wikipedia.org/wiki/Director_of_football) og det linkes til noen andre artikler der igjen.

Må innrømme Google hostet opp mindre relevante treff enn jeg hadde trodd. De fleste treffene ser ut til å være fra engelske kilder, og der er jo ikke rollen så godt etablert enda, så det er dessverre ikke mye relevant. Kanskje hvis du blar deg noen sider tilbake og skummer igjennom diverse treff.

Ut i fra det du finner kan du prøve å forme deg et bilde av Hoftuns arbeidsoppgaver. Jeg for min del har inntrykk av at Rosenborg bruker det som refereres til som "den kontinentale modellen". Altså er hovedansvaret hans spillerlogistikk og sportslig utvikling. Utover det har han sikkert andre oppgaver, hvem vet.

Kan for øvrig anbefale Josimars artikkel "Den engelske pasienten" (tror jeg den het). God lesning. Hvis du er interessert må du nok kjøpe den fra arkivet deres (du kan kjøpe enkeltartikler der).
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 08.12.2013 23:02    Post subject: Reply with quote

Quote:
Ut i fra det du finner kan du prøve å forme deg et bilde av Hoftuns arbeidsoppgaver. Jeg for min del har inntrykk av at Rosenborg bruker det som refereres til som "den kontinentale modellen". Altså er hovedansvaret hans spillerlogistikk og sportslig utvikling. Utover det har han sikkert andre oppgaver, hvem vet.


Det er jo nettopp det jeg prøver å gjøre; å forme meg et bilde av Hoftuns arbeidsoppgaver. Så langt har vi bare avklart spillerlogistikken. Hva legger du i sportslig utvikling?

Og igjen: Hva er det han er leder for?
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 08.12.2013 23:46    Post subject: Reply with quote

I sportslig utvikling legger jeg at han sitter med det øverste ansvaret for å gjøre Rosenborg til en bedre fotballklubb. Som leder for Rosenborgs sportslige avdeling sitter han vel strengt tatt med ansvaret for alt arbeidet som utføres der.

- MÃ¥lsetninger og planer for klubbens fremtid.
- Ansettelse og evaluering av det øvrige sportslige apparatet
- Samarbeidsavtaler med andre klubber.
- Spillerutvikling.
- Media.
- Ta hånd om... det som ellers må tas hånd om? Vanskelig å si hva dette innebærer da jeg ikke akkurat har innsikt i hva som gjøres i Rosenborg fra dag til dag. Arrangere treningskamper kan vel være et eksempel.

Du kan jo se det slik, Attaboy: Hvis du kunne spørre Hoftun om hva du ville angående Rosenborgs planer og hva det jobbes med i klubben, hva ville du spurt om? De svarene du hadde fått, å sørge for at det blir gjennomført er Hoftuns jobb.

Hva slags klubb ønsker vi å være? Hva er vår filosofi, hvordan ønsker vi å spille? Hvordan jobbes det med de yngre spillerne for å utvikle disse? Hvilke ambisjoner og planer har vi for det neste året, de neste fem årene og de neste ti årene? Hvordan jobbes det kjøp og salg av spillere, og kartleggingen av disse? Og så videre.
Back to top
View user's profile Send private message
konrad4ever
Veteran


Joined: 19 Apr 2006
Posts: 2595
Location: Follo

PostPosted: 09.12.2013 00:07    Post subject: Reply with quote

Kjeldsberg kaffe er et stikkord!

Spillerlogistikk har ikke Hoftun peiling på, så der bruker han minst tid.
Back to top
View user's profile Send private message
Rexalor
Veteran


Joined: 25 May 2009
Posts: 1021
Location: Det lille utlandet

PostPosted: 09.12.2013 00:52    Post subject: Reply with quote

Selv om han ikke har peiling så betyr ikke det at han ikke bruker mest tid på det, finnes da mange som bruker massevis av tid på ting de aldri vil få til!
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 09.12.2013 07:29    Post subject: Reply with quote

Stemmer det, en kjenning av meg har brukt storparten av de siste 20 årene på å skaffe seg et kvinnfolk.
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 09.12.2013 07:33    Post subject: Reply with quote

Attaboy wrote:
Det er jo nettopp det jeg prøver å gjøre; å forme meg et bilde av Hoftuns arbeidsoppgaver. Så langt har vi bare avklart spillerlogistikken. Hva legger du i sportslig utvikling?

Og igjen: Hva er det han er leder for?


SD i RBK er øverste leder for hele sportsavdelingen. Det innebærer at han er leder for alt som skjer i sport, fra materialforvalter, reiseorganisering, ungdomssatsingen etc. helt opp til a-laget og deres trenere.

Formelt så er han leder for hovedtrener også, men samtidig er hovedtrener ansatt direkte av styret, og rapporterer direkte til styret, så der er det en litt vanskelig organisering.

På samme måte er SD underlagt daglig leder, men rapporterer også til styret, og vil antagelig ryke den dagen styret er misfornøyd med utviklinga i sportslig avdeling.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 20.12.2013 22:41    Post subject: Reply with quote

Helge Børresen i OptaNor har laget en oppsummering av sesongen for alle lag i TL. I denne kan vi blant annet se:
-Rosenborg ble tildelt flest hjørnespark: 196
-Rosenborg scoret færrest mål med hodet av alle lag i TL: Kun 4.
Av de øvrige seriemålene ble 28 scoret med høyrefoten, 17 med venstrefoten og ett med skrotum.
-Rosenborg var involvert i de mest målfattige kampene med tilsammen 75 scorede og innslupne på 30 kamper.

Laget ble målt i snitt til å levere bittelitt bedre på disse indikatorene hjemme enn borte: Høyere ballbesittelse (54,47%/52,80%), bedre pasningspresisjon (79,17%/78,30%), flere avslutninger (17/14,67), flere avslutninger på mål (5,73/5,33) og flere målsjanser (5,93/4,93).
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3116

PostPosted: 20.12.2013 23:48    Post subject: Reply with quote

Var vel en sak om akkurat den der cornerineffektiviteten også før cupfinalen, ironisk nok scoret molde på 3 dødballer.

Ellers er det jo positivt (på sett og vis) at rosenborg er tildelt flest cornere i år, må jo nødvendigvis bety at vi bruker mye tid rundt motstanders 16-meter. (men dog, ikke klarer å sette ballen i mål).
Back to top
View user's profile Send private message
RBKrosenborg
Proff


Joined: 10 Dec 2007
Posts: 261

PostPosted: 21.12.2013 03:04    Post subject: Reply with quote

4mål på hodet er selvsagt alt for lite. Det betyr samtidig at Tore reginiussen har scoret flest og halvparten av rosenborgs hodemål i tippeligaen. Flott at han er målfarlig, men at han kupper denne å delt 3.plass på antall mål skal ikke være mulig.

Tror ikke en goalgetter vil gjøre oss til tippeligaens mest målfarlige lag, men med tanke på hvor solid vi er deffensiv, så kan det bli avgjørende for gull til til neste år. Har ikke tro på gull til neste år med dagens mannskap.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.12.2013 17:16    Post subject: Reply with quote

Ola By oppsummerer 2013 (fra 21 min.)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 21.12.2013 18:15    Post subject: Reply with quote

Utifra de tallene så kan vi jo nesten med fordel ta en spansk en og konsekvent kjøre korte cornere for å holde ballen i laget.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 15.01.2014 17:30    Post subject: Reply with quote

Fortsettelse fra 'Videokomposisjoner'-tråden...
Knowrud wrote:
All statistikk fra forrige sesong tyder på at de kvalifiserte ansatte på brakka helst burde skjønt såpass angående Tarik ja. Han var overlegen i starten av sesongen. Når man leder på målpoeng helt til siste del av sesongen så kan man forestille seg hva som kunne vært enden på visa om vi hadde beholdt ham. Men fristende å tjene en quick buck selvfølgelig.

Er ganske sikker på at det var Stjernen som febrilsk prøvde å berge nakkeskinnet sitt, ikke lysten på en quick buck som var årsaken til det salget.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 13.02.2014 00:47    Post subject: Reply with quote

Glimt fra kampen og en rekke intervjuer med spillere og ledere som har vært med på "den lokale månelandingen".

For de som leter etter noe positivt å trøste seg med: Rosenborg har i alle fall et stort navn i Perth.

Edit: Denne falt liksom helt bort i fra konteksten når de andre innleggene den viser til ble flyttet til "Utenlandske medier om RBK".
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 87, 88, 89
Page 89 of 89

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb