English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2013
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 87, 88, 89  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
BBQsaus
Rutinert


Joined: 09 Aug 2011
Posts: 634

PostPosted: 06.12.2013 20:42    Post subject: Reply with quote

Syns det er kult at vi har to spillere som skal være med i VM! Tjener vi noe på dette?

Noen som har en oversikt over andre lag i TL med VM-spillere?
Back to top
View user's profile Send private message
pingvin
Veteran


Joined: 16 Jan 2007
Posts: 3876

PostPosted: 06.12.2013 21:31    Post subject: Reply with quote

Godset har jo Adam Larsen Kwarasey, som mest sannsynlig blir å finne på Ghanas lag. Kan jo være Barrantes blir tatt med på Costa Rica.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 06.12.2013 23:10    Post subject: Reply with quote

BBQsaus wrote:
Syns det er kult at vi har to spillere som skal være med i VM! Tjener vi noe på dette?


Yepp!

Quote:
12.juni neste år sparkes fotball-VM i Brasil i gang. Én måned senere, 12. juli, er vinneren kåret blant de 32 lagene som er kvalifisert.

Blant alle spillerne finner vi med stor sannsynlighet to RBK-ere:

Mix for USA og Cristian Gamboa for Costa Rica.

- For hver spiller betaler det internasjonale fotballforbundet (FIFA) 2800 dollar per døgn fra 14 dager før VM-start til dagen etter at laget er utslått. Pengene fordeles mellom klubber den aktuelle spilleren har vært i de to siste årene, sier sportslig leder Erik Hoftun til adressa.no.

Med dagens dollarkurs, som er rett under 6 kroner, vil det utgjøre 16800 kroner dagen.

Nå er det umulig å si hvor langt USA og Costa Rica kommer i et VM, og oppsettet blir ikke klart før trekningen i desember. Men kommer lagene seg videre fra gruppespillet spilles det kamper til 1.juli.

Med 30 dager borte utgjør det med dagens kurs litt over én million kroner for duoen.


Adressa, 19 oktober 2013: RBKs store VM-utfordring
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Megafritz
Veteran


Joined: 07 Aug 2012
Posts: 2031
Location: Stjørdal

PostPosted: 07.12.2013 00:15    Post subject: Reply with quote

1 million inn ja, men potensielt 100 mill i tapte inntekter når seriegullet ryker etter at Ørlund tiltrer som høyreback i mangel på alternativer og vi taper seriegullet. Mfk trekker Fc høkkert i alle CL-kvalikrundene og hegemoniet kan potensielt være snudd.

Jøss, jeg bruker da ikke ikke være så negativ etter et par pils på en fredagskveld.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 07.12.2013 00:51    Post subject: Reply with quote

Hehe, Megafritz, da noterer jeg meg at du tipper Molde på 1. plass i ditt tabelltips for sesongen 2014. Razz
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 07.12.2013 01:11    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Å skulle fordele skyld til de forskjellige lederne opp gjennom årene tror jeg er en vrien oppgave, selvsagt er det en hel rekke personer som er skyldig siden Eggen gikk av, men det eneste man kan gjøre for å komme videre er å se på hvem som er ansvarlig den dag idag.
Kanskje kom ikke Hoftun til dekket bord, kanskje han har blitt overstyrt og fått føringer, men han har likeså vert sportslig leder de siste 6 årene, har hatt lang tid på å få igjennom hva han står for. Han kunne til og med gått av i protest om han var uenig med styret eller daglig leders valg/føringer.


Du har rett i en del av det du skriver. Men hvor stor påvirkning hadde Skutle på hva som skjedde i klubben før han gikk av? Såvidt jeg har forstått fra utsiden, så skjedde ingenting i RBK, uten Skutles godkjenning, og i henhold til hans strategier.

Hoftun har gjort en god del feil, og det er meget mulig at han ikke er god nok.

Men hva jeg prøver å få frem, er at han har vært det minste problemet. Når det da nå har kommet inn nye koster, og klubben prøver å skifte retning, er det ikke sikkert at det er lurt å skifte ledere før man ser hvordan det går.

Det vanlige i en slik snuoperasjon, er at ledere, og forsåvidt andre ansatte også, enten tilpasser seg den nye retningen, og gjør en god jobb, eller de forsvinner/blir presset ut.

Med en såpass handlekraftig styreleder som Koteng, så betyr det at Hoftun får mer ansvar for det sportsliger, pga av hverken styreformann eller daglig leder har denne kompetansen. Hvis han da over litt tid (mer enn 1 år med ny kurs) ikke leverer, vil han få beskjed om å forsvinne ganske kjapt.

Hvis han derimot klarer denne nye klursen, så har vi en god SD, som kjenner kulturen man vil tilbake til meget godt, og som kan være en kontinuitetsbærer.

Derfor mener jeg vi bør se litt an hva vi mener om Hoftun under klubbens ferd tilbake til røttene.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 07.12.2013 01:30    Post subject: Reply with quote

Quote:
Hoftun har gjort en god del feil, og det er meget mulig at han ikke er god nok.

Men hva jeg prøver å få frem, er at han har vært det minste problemet. Når det da nå har kommet inn nye koster, og klubben prøver å skifte retning, er det ikke sikkert at det er lurt å skifte ledere før man ser hvordan det går.


Var vel Hoftun som endret kursen til og begynne med. Utrolig da, at han på tross av den feilaktige kursen han brakte oss inn i, får lov til å være med på returen til «røttene», som han så feilaktig kastet på sjøen. Jeg tror ikke jeg vet om noen i denne verdenen som har overlevd/fått så mange sjanser etter å ha gjort såpass mange feil(vurderinger/satsinger) som Hoftun.
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 07.12.2013 01:53    Post subject: Reply with quote

Hvilken sportsdirektør ville lagt opp til en annen strategi enn vår satsing til og med 2010-sesongen? Vi hadde penger og ambisjoner. Vi satset hardt i flere år på å komme tilbake i det gode europeiske selskap. Vi brukte mye penger og hadde et veldig bra lag. Men både Hamren og Eggen mislyktes i Europa, mot Qarabag og FCK.

Var det i det hele tatt Hoftun som la denne stategien?

De eneste reelle alternativene var jo egentlig å a) satse hardt eller b) bygge steg for steg, "gå tilbake til røttene" om du vil. Er det ikke naturlig at man valgte A? Og ville man ikke skreket etter Hoftuns avgang uansett om man gikk for B, hvis man går ut i fra at det ikke ville gitt oss seriegullene i 2009 og 2010? Det er bare Arsene Wenger som får sitte i fred på den måten.

Og når man da mislyktes med A, er det naturlig å bytte strategi. Det gikk rett i dass, og vi måtte begynne på nytt. Men var det ikke verdt forsøket? Jeg kan i alle fall se hvordan Hoftun brakte oss inn i noen "feilaktig kurs" her. Utdyp?

Hoftun anklages for mye rart, og får skylden for mye rart. Men verden er ikke så svart-hvit. Å ansette JJ fremstår imidlertid som et gedigent blindspor. Det beste valget for å sette i gang B ville selvsagt vært Eggen.

Edit:

Og på hvilken måte kastet han røttene på sjøen? Hvilke (avgjørende) handlinger sikter du til her? Jeg er i alle fall helt uenig.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 07.12.2013 02:50    Post subject: Reply with quote

Bare til å saumfare Hoftun-tråden, sveininge. Hoftun har fra dag én (selvfølgelig ikke med vilje) motarbeidet mye av det Rosenborg (Eggen) en gang stod for. Han har tatt sine valg på veien, og for å gjøre historien kort, kulminerer alt i at man skal tilbake til start. Så hva har han oppnådd sånn sportslig sett i perioden han har sittet? Og ikke kom med gullene vi har tatt. Til og med du og jeg skulle klart det samme med samme rammebetingelser Hoftun har fått i RBK.
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4921

PostPosted: 07.12.2013 03:08    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Du har rett i en del av det du skriver. Men hvor stor påvirkning hadde Skutle på hva som skjedde i klubben før han gikk av? Såvidt jeg har forstått fra utsiden, så skjedde ingenting i RBK, uten Skutles godkjenning, og i henhold til hans strategier.


Ikke vet jeg hvor mye føringer Hoftun har fått fra Skutle og andre, men en verdig SD ville - dersom uenig i føringene stått på sitt og kjempet sin sak eller gått av i protest, enkelt og greit. Man blir ikke 6 år pluss i en lederstilling dersom man er uenig og blir overstyrt, så enten var han enig, eller så hadde han ikke baller til å stå på sitt, eller så hadde han rett og slett ingenting eget å stå for.
Den mest sannsynlige av de 3 alternativene er at en uerfaren Hoftun ikke hadde noen egen filosofi, og var fornøyd med å ha en lederstilling i klubben i sitt hjerte og gjorde som han fikk beskjed om.
Vi kan ikke ha en slik sportslig leder om vi skal være en europeisk midtsjiktklubb som kniver mot bedre nasjoner og befester sin posisjon hjemme i Norge. Man lærer seg ikke å bli en visjonær ved å ha samme jobb i samme lille by som man spilte i årevis i mange nok år. Regnskap, kontaktnettverk, regler, teori etc kan man lære seg i en klubb, men visjoner og handlekraft til å nå dem læres ikke like lett, da må man i bestefall reise rundt i forskjellige klubber og ligaer og oppleve og se forskjellige ting, dersom man ikke er "født" med det.

I mine øyne er sjansen for at en fyr fra Hemne, som har spilt og jobbet i samme klubb "hele livet", tilfeldigvis skal være den som videreutvikler samme klubb uten noen annen erfaring utenfra enn et kort opphold i Bodø lik 0. Hvordan skal han ta oss videre når han ikke vet annet enn det alle andre norske klubber har lært av oss tidligere? Lille Godset fra drammen utfører til og med det vi prøver på mye bedre enn oss!

Når det gjelder din fremstilling av Skutle, virker det litt overdrevet. Det du beskriver høres nesten ut som det var et diktatur som pågikk i medlemsklubben RBK. Jeg sier ikke at du tar feil, men skulle likt å sett litt mer "bevis" på at det var slik før jeg tar deg på ordet.

Og hva tenker du om det vi har sett fra Sportslig ledelse etter Skutle gikk av? Jeg synes ikke at jeg ser en åpenbaring i positiv retning som tyder på at nå har endelig Hoftun fått gjøre som han vil.


Last edited by Montana on 07.12.2013 03:32; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 07.12.2013 03:18    Post subject: Reply with quote

Quote:
Den mest sannsynlige av de 3 alternativene er at en uerfaren Hoftun ikke hadde noen egen filosofi, og var fornøyd med å ha en lederstilling i klubben i sitt hjerte og gjorde som han fikk beskjed om.


Dette! Tommel'n opp!


Og sånn er det den dag i dag, dessverre. Direktiver er ikke noe han gir - det er noe han får pålegg om, er jeg redd.
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 07.12.2013 03:56    Post subject: Reply with quote

Attaboy wrote:
Var vel Hoftun som endret kursen til og begynne med. Utrolig da, at han på tross av den feilaktige kursen han brakte oss inn i, får lov til å være med på returen til «røttene», som han så feilaktig kastet på sjøen. Jeg tror ikke jeg vet om noen i denne verdenen som har overlevd/fått så mange sjanser etter å ha gjort såpass mange feil(vurderinger/satsinger) som Hoftun.


Sjekk fakta. Kursendringen ble foretatt av styret(Skutle), da Bratseth fikk i oppgave å hente trener høsten 2007. Han samarbeidet med Thorbjørnsen, som spillte inn Hamren. De intervjuet og la forlsaget frem for styret, som ansatte Hamren.

Dette skjedde omtrent samtidig som KTE ble sykemeldt, og Hoftun vikarierte som SD.

Så Hoftun har endret kursen en gang, og det er tilbake til røttene nå.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 07.12.2013 04:12    Post subject: Reply with quote

Montana:

At Hoftun var alt for uerfaren da han ble ansatt, er hevet over enhver tvil. Han skulle aldri vært oppgradert fra ass SD allerede etter kort tid da KTE ble syk. Han burde forblitt ass. under en annen SD for å lære mer.

Burde han gått av? Det er mulig, men kombinasjonen av at han var fersk, at den vedtatte strategien ga en viss suksess, og drømmen om en jobb i RBK, gjør vel at det mest naturlige er å forbli i jobben, og arbeide mot det man vil oppnå. Han visste jo at Skutle ikke hadde mange år igjen som leder, ut fra alder og pensjonsavtalen som forelå.

Ellers skal du være forsiktig med å rakke for mye ned på det å ha en historie i klubben. Mye av suksessen til klubber vi gjerne vil sammenligne oss med, og se opp til, kommer nettopp av at de har meget store innslag av folk fre egen organisasjon som kjenner kulturen. Ajax har pr. i dag, kun ledere i sportslig avdeling som enten er tidligere spillere eller trenere som har gått gradene i yngres avdeling.

I dag er Hoftun den eneste, utenom eldrerådet med Eggen i spissen, som faktisk var i klubben i den mest suksessrike tiden, og det er dermed mulig, at han internt er en foregangsfigur for den kulturen som klubben ønsker.

Uansett, så bør faktisk vurderingen av Hoftun overlates til ledelsen. De vet hvilke planer som legges for fremtiden, og de ser hvordan Hoftun utfører dette, og kan dermed lett avgjøre om han er et problem eller ikke. De har heller ingen bindinger til Hoftun, for han er eneste leder som er igjen fra Skutle tiden, innen sportsdriften.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4921

PostPosted: 07.12.2013 11:14    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
At Hoftun var alt for uerfaren da han ble ansatt, er hevet over enhver tvil.


Kun da han ble ansatt? og ikke den dag idag? Har han på 6 år i Trondheim blitt en visjonær? har han sett og opplevd alt han trenger nå?

PerO wrote:
Han visste jo at Skutle ikke hadde mange år igjen som leder, ut fra alder og pensjonsavtalen som forelå.


Denne setningen er bygget på en angtagelse - av en antagelse! Du antar at Skutle var "diktator" uten å vise til noe særlig fakta, deretter bruker du den antagelsen til å gjøre en ny, at Hoftun gikk å venta på at Skutle, som var der gjennom hele gullalderen skulle gå av så han kunne skinne i solen.
Fakta: Skutle har gjort mye mer for RBK i administasjonen enn Hoftun noensinne kan drømme om

PerO wrote:
Mye av suksessen til klubber vi gjerne vil sammenligne oss med, og se opp til, kommer nettopp av at de har meget store innslag av folk fre egen organisasjon som kjenner kulturen. Ajax har pr. i dag, kun ledere i sportslig avdeling som enten er tidligere spillere eller trenere som har gått gradene i yngres avdeling.


Nå har også Ajax hatt en stor nedtur og de og nederlandsk liga er ikke hva det var, litt som oss. Jeg har dessuten aldri kritisert at Hoftun er fra våre rekker, det i seg selv er et pluss, men nettopp Hoftun med hele livet i RBK burde nok reist litt ut og sett diverse ting for å kunne få en filosofi.

PerO wrote:
Uansett, så bør faktisk vurderingen av Hoftun overlates til ledelsen.


Det bør den selvsagt, men det er vi supportere som betaler lønna hans, og får følelseslivet gjennom en berg og dalbane på bakrunn av hvordan han utfører jobben sin, dersom styret ikke vurderer riktig vil kritikken fortsette å hagle til den blir forvandlet til likegyldighet, og likegyldighet fra fans er livsfarlig for enhver klubb.
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 07.12.2013 11:41    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner ikke fokuset ditt på å dra ut og skaffe seg erfaringer, "få en filosofi" etc. I klubber vi bør se til lykkes de veldig bra med å fokusere på det som ligger i kultur og filosofi i klubben fra før av, og er ikke redd for å satse på uerfarne ledere. Ajax er nevnt (og deres nedtur begynte vel når en Gaal mann begynte å bryte med røttene?), men vi kan jo også se på Godset og Deila eller Barcelona og Guardiola (og til en viss grad Vilanova).

I Hoftuns tilfelle burde det jo være naturlig å tenke ting som "Hoftun med hele livet i RBk burde være en av de som kjenner filosofien og kulturen best, kunnskap og erfaringer vi vil dra nytte av i arbeidet med å føre klubben videre". Men i ditt hode blir det "Hoftun med hele livet i RBK burde nok reist litt ut og sett diverse ting for å kune få en filosofi". For all del, det er alltid nyttig med nye impulser og erfaringer, men jeg synes det er merkelig hvordan du fremstiller Hoftuns liv i RBK som verdiløst i denne sammenhengen.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 07.12.2013 15:54    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Sjekk fakta. Kursendringen ble foretatt av styret(Skutle), da Bratseth fikk i oppgave å hente trener høsten 2007. Han samarbeidet med Thorbjørnsen, som spillte inn Hamren. De intervjuet og la forlsaget frem for styret, som ansatte Hamren.

Dette skjedde omtrent samtidig som KTE ble sykemeldt, og Hoftun vikarierte som SD.

Så Hoftun har endret kursen en gang, og det er tilbake til røttene nå.


Ja, du har nok rett her. Dog er det vel ikke Hoftun som skal få æren av å ha endret kursen til «røttene». Skulle han fått æren av det, hadde han i 2010 kunnet valgt å gå for Eggen. Det gjorde han ikke og var dermed med på å stake ut feil kurs med ansettelsen av JJ. Mulig det var styret den gangen også, med Terje Svendsen i spissen, som stod for ansettelsen? I så fall, «renvasker» det Hoftun? Og gjør det dét, så lurer jeg virkelig på hva han gjør i jobben og hva han har ansvaret for. Sportslig leder har da vel ikke bare spillerlogistikken som ansvarsområde?
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Hjelde
Veteran


Joined: 04 Nov 2007
Posts: 3907

PostPosted: 07.12.2013 17:46    Post subject: Reply with quote

Tror du setter fingeren på noe viktig der Attaboy. Det som skjedde da det ble kjent at Hamrèn skulle bli landslagstrener, viser en svak sportslig leder med lite integritet. Han lot seg drive med av mer sterke personligheter som Hamrèn og Svendsen, og endte opp med å si nei til en av europas beste trenere, for allikevel å velge han som en slags vikar, selv om han står for en annen sportslig retning enn han da hadde valgt. Noen år senere, vil han plutselig ha den retningen som han sa nei til noen år tilbake i tid. Slik fremstår han som en utydelig leder, uten autoritet og kontinuitet i arbeidet sitt. På meg virker det som hans ansvarsområde er skrumpet inn til å handle om kjøp og salg av spillere, i tospann med Thorbjørnsen. Dersom det er dette en sportslig leder skal gjøre, så vet jeg ikke om stillingen lenger trengs.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4921

PostPosted: 08.12.2013 04:29    Post subject: Reply with quote

sveininge wrote:
Jeg skjønner ikke fokuset ditt på å dra ut og skaffe seg erfaringer, "få en filosofi" etc

Det gjør ikke Hoftun heller, og jeg forventer heller ikke at alle skal skjønne det.

sveininge wrote:
I klubber vi bør se til lykkes de veldig bra med å fokusere på det som ligger i kultur og filosofi i klubben fra før av, og er ikke redd for å satse på uerfarne ledere. Ajax er nevnt (og deres nedtur begynte vel når en Gaal mann begynte å bryte med røttene?), men vi kan jo også se på Godset og Deila eller Barcelona og Guardiola (og til en viss grad Vilanova).


Vurderte å ikke svare deg på denne, for det du sier her er enkelt og greit svada. Du nevner Guardiola blant andre, kanskje verdens beste trener som eksempel på at man ikke trenger å dra ut for å skaffe seg erfaring (Guardiola er i Bayern Munchen og får ny erfaring nå btw). Jeg kan jo begynne å dra frem ledere som har blitt i samme klubb lenge uten å vinne noe, men lar vær.
Jeg sier ikke at alle må ut å få erfaringer for å kunne bli god, jeg sier at Hoftun må det. Hoftun er ikke Guardiola, eller Deila, eller Eggen.

sveininge wrote:
I Hoftuns tilfelle burde det jo være naturlig å tenke ting som "Hoftun med hele livet i RBk burde være en av de som kjenner filosofien og kulturen best, kunnskap og erfaringer vi vil dra nytte av i arbeidet med å føre klubben videre". Men i ditt hode blir det "Hoftun med hele livet i RBK burde nok reist litt ut og sett diverse ting for å kune få en filosofi". For all del, det er alltid nyttig med nye impulser og erfaringer, men jeg synes det er merkelig hvordan du fremstiller Hoftuns liv i RBK som verdiløst i denne sammenhengen.


At han i en årrekke var en viktig SPILLER under Eggens ledelse, der alt gikk på skinner, Eggen tok seg av tenkingen og resten gjorde som de fikk beskjed om gjør han ikke automatisk til en som kan videreføre, utvikle og lede sportslig avdeling.
Jeg fremstiller ikke Hoftuns liv i RBK som verdiløst, jeg tror Hoftun lett kunne ledet hvilken som helst adeccoligaklubb og nedre sjikt tippeligaklubb på bakrun av det han har lært gjennom livet i RBK, men skal han bli en dyktig SD i en klubb som skal dominere i egen liga samt knive mot klubber fra bedre ligaer må han ut å lære, og komme tilbake igjen når han er klar. Jeg sier ikke at dette gjelder for alle, som det virker som du har fått for deg, jeg sier at det gjelder for Erik Hoftun.

Ellers synes jeg det er ganske utrolig at det finnes folk som fortsatt forsvarer jobben Erik Hoftun gjør i RBK. "Kunnskap og erfaringer vi vil dra nytte av", du liksom. For de som husker hadde Eggen alle treninger åpne og inviterte alle mann alle inn på brakka eller garderoben på taktikkprat, det er ingen unik karatekid-aktig lærlingetid Hoftun har vert gjennom, "godfotteorien" har jeg hørt kan kjøpes i butikken og.
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 08.12.2013 10:49    Post subject: Reply with quote

For ordens skyld så er ikke dette noe forsvar av Hoftun. Resultatene av jobben Hoftun har gjort ser vi på våre sportslige resultater. Det jeg fokuserer på er grunnlaget for å velge Hoftuner til å lede klubben videre. Hoftun er/har ikke vært kompetent nok, men betyr det automatisk at det grunnlaget er feil/for dårlig?

Det er som du sier ingen automatikk andre veien heller. Men når vi ser på hvordan andre klubber har ført suksessen videre finner vi jo at man har satset på personer med en bakgrunn lik Hoftuns, eller By Rises. Dessverre er ikke de som sitter på disse erfaringene i Rosenborg-miljøet kompetente nok. Det er i alle fall naturlig å trekke den konklusjonen.

Og ja, jeg sammenligner med Guardiola. Og andre. Jeg ser ikke problemet med det. Hvorfor er ikke bakgrunnen til Guardiola og Hoftun sammenlignbar? Pep spilte riktignok i noen andre klubber på tampen av karrieren, men det er jo ingen tvil om hvilken filosofi som var definerende i for trenergjerningen hans i Barca.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 08.12.2013 13:26    Post subject: Reply with quote

sveininge
Quote:
ingen tvil om hvilken filosofi som var definerende i for trenergjerningen hans i Barca.


Bielsa?
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 08.12.2013 15:45    Post subject: Reply with quote

Fra Ungarns Golden Team på 1950-tallet til Tiki-taka anno 2013 er det sikkert mange som fortjener hederlig omtale. Men når vi snakker om Barcelona og Guardiola kommer du ikke utenom Cryuff.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59359
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.12.2013 19:39    Post subject: Reply with quote

Minte meg på at DVD 2 av 7 i History of football var veldig interessant! Får vel se resten av boksen snart også. Har sannelig blitt stående.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 08.12.2013 20:46    Post subject: Reply with quote

Hjelde wrote:
Slik fremstår han som en utydelig leder, uten autoritet og kontinuitet i arbeidet sitt. På meg virker det som hans ansvarsområde er skrumpet inn til å handle om kjøp og salg av spillere, i tospann med Thorbjørnsen. Dersom det er dette en sportslig leder skal gjøre, så vet jeg ikke om stillingen lenger trengs.


Tommel'n opp!

Kan noen fortelle meg hva Hoftun har som ansvarsområder i RBK annet enn spillerlogistikken? Hva og hvem er det han leder? Hva innebærer lederstillingen?
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Elg
Veteran


Joined: 18 Mar 2012
Posts: 1441

PostPosted: 08.12.2013 20:57    Post subject: Reply with quote

Førsterett på kaffetraktern?
_________________
Herremann

https://m.youtube.com/wat...JO5hlp7L6A
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 08.12.2013 21:27    Post subject: Reply with quote

Attaboy.

Hoftuns ansvarsområde er nok større enn som så, uten at jeg kan fortelle deg hvordan arbeidsdagen hans ser ut. Et kjapt Google-søk vil selvsagt gi deg informasjon, men det er jo varierende hvordan en sportsdirektørs rolle er definert fra klubb til klubb, land til land eller idrett til idrett for den saks skyld.

Men jeg kan forsikre deg om at hvis Rosenborg hadde hatt en ansatt hvis ansvarsområde kun var spillerlogistikk, så hadde det vært en svært nyttig stilling å ha. Som så mye annet skyldes det den moderne fotballens utvikling. Det koker i hovedsak ned til to ting:

1. Skal vi lykkes på overgangsmarkedet begynner det i dagens fotballverden å bli en nødvendighet, da å lesse ansvaret på en person som allerede har mange andre arbeidsoppgaver vil føre til at jobben med spillerlogistikken ikke utføres optimalt. Vi ser at til og med i England (hvor "sportsdirektør" lenge var et forhatt ord) begynner klubber å ansette en slags sportsdirektør, som skal være en ekspert på transfermarkedet og ha dette som ansvar. Resultatene av dette ser vi for eksempel når City og Spurs er tidlig ute og gjør mye lurt på overgangsmarkedet, mens klubber som lenge har hatt tradisjonelle managere (United og Arsenal) har lyktes dårligere de siste årene. På det kontinentale Europa har "alle" klubber en form for sportsdirektør. Det er rett og slett gull verdt å ha, uavhengig av om ansvarsområdet er innskrenket til spillerlogistikk eller favner bredere.

2. De som argumenter for å fjerne sportsdirektører/innføre manager-rollen, ønsker gjerne å overføre ansvaret for spillerlogistikken til treneren. Det er en dårlig idè av flere grunner enn punkt 1. Først og fremst at treneren skal tilbringe tiden sin på treningsfeltet og jobbe med spillerne. Det er det som er ansvaret deres, og da bør det tilrettelegges slik at de kan fokusere 100 prosent på det. Å bruke masse tid på spillerlogistikk vil være kontraproduktivt.

Edit:

Les denne artikkelen: http://www.theguardian.co...-tottenham

Der står det mye fornuftig om hvorfor den suksessfulle modellen med todelt ansvar er på vei inn også i England, mens manager-rollen trolig holder på å dø ut som den dinosauren den er.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 87, 88, 89  Next
Page 88 of 89

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb