English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2013
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 86, 87, 88, 89  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 04.12.2013 17:51    Post subject: Reply with quote

Etter å ha reflektert litt over sesongavslutningen 2013 og kommet meg gjennom sinnet og skuffelsen over at vi hverken er et vinnerlag (tar titler) eller er Norges lokomotiv lengre føler jeg meg klar for å gå videre nå. Det var litt som å avslutte et langt kjærlighetsforhold man håpet og trodde aldri ville ta slutt - at RBK kunne fortsette å dominere som de har gjort, høre CL hymnen årlig under flomlys og frostrøyk.
De siste årene har jeg vert i en slags fornektelse, og støttet meg til vårt enorme økonomiske overtak (har vi det lengre?), våre gamle meritter, våre fasiliteter etc, men nå er det slutt. På tide å innse realitetene og akseptere at vi ikke lengre er lokomotivet som drar foran og viser de andre småklubbene veien. Vi er ikke lenger forut vår tid med kompetanse og visjoner. Vi er en over middels god, men ikke topp tippeligaklubb i en tid Tippeligaen er i nedtur, med et lite økonomisk og stort suportermessig overtak, noe som dessverre ikke gir titler i seg selv.

For å kunne få tilbake gleden av å se RBK igjen måtte jeg innse dette, da det ofte i nyere tid har vert ren selvpining å se oss spille. Nå senker jeg forventningene til hva som er realistisk med den kompetansen klubben vår besitter. Seriegull er ikke lenger noe vi skal ha, både Godset og Molde blant annet besitter høyere kompetanse enn oss, har jobbet og jobber langt mer helhetlig og langsiktig enn oss, og jeg setter de begge som favoritter over oss.

Topp 3 i TL, komme seg langt i EL kvalikk og et hakket mer samspilt lag er alt jeg forventer neste år, for jeg hverken klarer eller orker å la laget som har gitt meg så mye glede skuffe meg så dypt igjen og igjen, for lets face it - Det er ingenting som tilsier at de 2 øverste lederne sportslig hverken plutselig øker sin kompetanse eller at de blir skiftet ut for bedre skikkede.
God TL ferie til alle, takk for gode og vonde stunder i 2013 og lykke til i 2014 til alle som elsker RBK, en helt ålreit TL klubb.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18386
Location: Oslo

PostPosted: 04.12.2013 18:02    Post subject: Reply with quote

Regner med du konkluderte med det samme i 05, 07 og 08 også? Eller 11 og 12 for den saks skyld.

Eneste man kan slå fast er at ting snur usannsynlig fort i fotball. Heislagene Molde, Godset og Stabæk har vunnet gull, Brann er en middelhavsfarer, Gull-Enga rykket nesten ned, Gullaget Stabæk har vært en tur i Adecco, etc.

Vi kommer tilbake Montana Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 04.12.2013 18:13    Post subject: Reply with quote

I skuffelsen etter årene du nevner konkluderte jeg sannsynligvis slik 90% av Trondheim gjorde at den og den treneren/spilleren/lederen måtte gå for RBK skal selvsagt vinne vert år, dominere og spille Champions League med de store gutta.

I år hopper jeg ut av fornektelsen. Ingenting tilsier at Hoftun går eller at vi skal være hverken Norges eller Nordens lokomotiv i nær fremtid. CL er utopisk, nivået på stallen senkes årlig. Økonomien synker årlig, lønns og overgansbudsjettet kuttes årlig.
Topp 3 er alt jeg forventer nå, seriegull vil være en meget gledelig overaskelse.
Om du med "komme tilbake" mener at vi igjen vil dominere TL og spille CL med de store gutta, håper jeg for all del du har rett, men jeg orker ikke å bli skuffet over laget jeg er glad i lengre, og med mindre det skjer store utskiftninger og/eller konkurentene knekker sammen og vi vinner på deres udyktighet kontra vår egen dyktighet er det dessverre totalt urealistisk.
Back to top
View user's profile Send private message
Veginho
Senior


Joined: 26 Oct 2008
Posts: 175
Location: In your face

PostPosted: 04.12.2013 18:29    Post subject: Reply with quote

Det jeg vil se anno 2014 er betydelig bedre angrepspill, valse over antatt dårligere motstand - lag som Sandnes Ulf, Sogndal og Sarpsborg, med sifre det lukter svidd av. Det kan da ikke være så mye å forlange? Mot antatt bedre lag(topplag) burde det derimot satses på annet enn bare kontringer.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 04.12.2013 18:34    Post subject: Reply with quote

jo, det er i min mening mye å forlange at vi skal valse over noe som helst, foruten lag fra lavere divisjoner i cup/treningskamp i nær fremtid.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 04.12.2013 18:40    Post subject: Reply with quote

@Miami

Må bare legge til at "heislaget Molde" Har vunnet titler 3 år på rad nå, når gjorde vi det sist?. De har økonomiske muskler, og en visjonær vinner og leder i klubben.
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 04.12.2013 19:08    Post subject: Reply with quote

Selv med Nils Arne Eggen og bedre økonomiske tider ville det trolig vært unaturlig å ha CL som mål hver sesong. De som mener noe annet har bodd i en hule det siste tiåret. Hvis man først gjør denne realitetsorienteringen nå, har man latt den moderne fotballens utvikling gå seg hus forbi.

I de årene vi gjorde det som kvassest i Champions League var både den turneringen og fotballen generelt noe helt annet. Det var kun ett (ved noen få tilfeller to) lag fra hvert land i gruppespillet, og cirka halvparten av de deltakende klubbene var mindre klubber (som oss) som aldri ville hatt en sjanse i dagens CL. Økonomien var selvsagt også en helt annen.

Eksempel, CL i 1996/1997, Ã¥ret vi gikk videre fra gruppespillet pÃ¥ bekostning av Milan: 6 lag som er storklubber i dag (Atl Madrid, Dortmund, Manchester United, Milan, Juventus og Porto), fire lag fra et slags middelsjikte (Auxerre, Fenerbahce, Rangers og Ajax) samt seks lag fra "obskure" ligaer (Rosenborg, Göteborg, Grasshoppers, Steaua, Rapid Wien og Widzew ŁÃ³dź).

Eller hva med sesongen etter, hvor vi kvalifserte oss til CL ved å slå et høkkertlag fra Ungarn? Vi møtte selvfølgelig langt vanskeligere motstand enn det andre år, men det kommer jo aldri til å skje igjen at ungarske rørleggere er eneste hindring i CL-kvalifiseringen.

Champions League har endret seg til å bli en turnering for de største og rikeste klubbene. Og slik kommer utviklingen tilsynelatende til å fortsette. UEFA og kompani vil ikke ha oss med. Økonomisk er vi helt akterutseilt. Der hvor serievinnere og cupvinnere tidligere gjorde opp om godbitene, er det nå f.eks. 7 lag fra de best rangerte ligaene som tar opp/kjemper om plassene i CL og EL, og mange andre ligaer som stiller med en bråte lag.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18386
Location: Oslo

PostPosted: 04.12.2013 19:17    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
@Miami

Må bare legge til at "heislaget Molde" Har vunnet titler 3 år på rad nå, når gjorde vi det sist?. De har økonomiske muskler, og en visjonær vinner og leder i klubben.


Jepp, og alt dette kom på plass i løpet av en vinter. Det var alt som trengtes for å blåse resten av TL vekk og å starte gullsankingen. Så fort snur det. Heldigvis Smile
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 04.12.2013 19:54    Post subject: Reply with quote

sveininge wrote:
Selv med Nils Arne Eggen og bedre økonomiske tider ville det trolig vært unaturlig å ha CL som mål hver sesong. De som mener noe annet har bodd i en hule det siste tiåret. Hvis man først gjør denne realitetsorienteringen nå, har man latt den moderne fotballens utvikling gå seg hus forbi.

I de årene vi gjorde det som kvassest i Champions League var både den turneringen og fotballen generelt noe helt annet. Det var kun ett (ved noen få tilfeller to) lag fra hvert land i gruppespillet, og cirka halvparten av de deltakende klubbene var mindre klubber (som oss) som aldri ville hatt en sjanse i dagens CL. Økonomien var selvsagt også en helt annen.

Eksempel, CL i 1996/1997, Ã¥ret vi gikk videre fra gruppespillet pÃ¥ bekostning av Milan: 6 lag som er storklubber i dag (Atl Madrid, Dortmund, Manchester United, Milan, Juventus og Porto), fire lag fra et slags middelsjikte (Auxerre, Fenerbahce, Rangers og Ajax) samt seks lag fra "obskure" ligaer (Rosenborg, Göteborg, Grasshoppers, Steaua, Rapid Wien og Widzew ŁÃ³dź).

Eller hva med sesongen etter, hvor vi kvalifserte oss til CL ved å slå et høkkertlag fra Ungarn? Vi møtte selvfølgelig langt vanskeligere motstand enn det andre år, men det kommer jo aldri til å skje igjen at ungarske rørleggere er eneste hindring i CL-kvalifiseringen.

Champions League har endret seg til å bli en turnering for de største og rikeste klubbene. Og slik kommer utviklingen tilsynelatende til å fortsette. UEFA og kompani vil ikke ha oss med. Økonomisk er vi helt akterutseilt. Der hvor serievinnere og cupvinnere tidligere gjorde opp om godbitene, er det nå f.eks. 7 lag fra de best rangerte ligaene som tar opp/kjemper om plassene i CL og EL, og mange andre ligaer som stiller med en bråte lag.



Det har blitt vanskeligere og ja man kan ikke forvente at klubben kommer til cl hvert år. Men når det er sagt så er det andre lag som har lite ressurser som har klart det. I RBK var muligheten der for å henge med, men alt sviktet, personer som har gjort en elendig jobb sitter med heltestatus, er fortsatt ansatt eller har sneket seg stille ut med æren i behold. Selv om det er vanskelig kan man ikke unnlate å se at innkompetansen og den horrible vanstyringen av klubben har gjort det meste for at klubben er et bakgårdslag i en drittliga.

Man bør kunne forvente at klubben slår fra seg godt i EL og vinner drittligaen helt klart. Det er vi milevis unna.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 04.12.2013 20:08    Post subject: Reply with quote

@Sveininge.
Verken meg eller noen andre har hatt CL som mål hvert år i nyere tid, og dermed blir ikke resten av innlegget særlig relevant. Det er ikke at vi ikke skal til CL gruppespill hvert år lenger jeg godtar, jeg godtar at vi ikke er en vinnerklubb i lille Norge lenger, orker ikke mer skuffelse.

@Miami.
Tro meg, jeg setter stor pris på at du vil spre håp og være den som minner om hvor fort ting snur, og ja, selvsagt snur ting i fotball og alt ellers i livet, men med mindre du overbeviser meg gjennom argumenter på hvorfor ting skal snu under dagens ledelse i nær fremtid og vi igjen skal bli norges beste lag velger jeg å ikke bygge opp håpet mitt enda en gang, under dagens ledelse.

@Senador.
Mye enig, foruten det siste. Jeg synes ikke vi skal forvente å slå fra oss i EL og vinne ligaen under dagens ledelse lenger.
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 04.12.2013 20:22    Post subject: Reply with quote

@ Senador

Ja, det er andre lag med små ressurser som har klart det. Vi kom jo oss også til gruppespillet i 07-08 etter et opphold på noen sesonger. Motstanden i kvaliken da (Astana og Tampere) var jo ikke noe å snakke om, men vi bet fra oss i gruppespillet. Men at dette skal være mulig år etter år er som sagt utopisk. Til det er forskjellene for store.

Jeg ser ting motsatt av hva du gjør. Det er utviklingen i fotballen som har gjort at vi har falt av lasset. Dårlige ledere og ørkenvandringen på trenersiden har vært delaktig, men ikke avgjørende. Det finnes nok av andre eksempler som har havnet i en lignende situasjon. Se på Celtic og Rangers, for eksempel. En gang klubber mange ønsket å se i Premier League, hvor de kunne møte mer jevnbyrdig motstand enn i den skotske B-ligaen. I dag ville de kjempet for å unngå nedrykk i PL (for Rangers' del før de gikk konkurs, altså).

Forventer man at trenere, sportslige ledere og spillere skal levere på et nivå hvor de utjevner/overvinner handikappet disse enorme forskjellene utgjør, må man bare belage seg på skuffelse år etter år.

@ Montana
Quote:
I skuffelsen etter årene du nevner konkluderte jeg sannsynligvis slik 90% av Trondheim gjorde at den og den treneren/spilleren/lederen måtte gå for RBK skal selvsagt vinne vert år, dominere og spille Champions League med de store gutta.


Ser ikke hvordan dette kan misforstås. Miami nevnte jo til og med 2011 og 2012, og du svarer med dette. Uansett, om det var tilfellet at jeg misforsto dette, er det fortsatt mange som kunne hatt godt av en realitetssjekk. Både når det gjelder hva som er naturlige mål for klubben og årsakene til at de målene er lavere enn for femten år siden. Det finnes nok av folk som tror at Hoftun er skyld i alt, eller at vi hadde vært i CL nå med Eggen som trener.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 04.12.2013 20:42    Post subject: Reply with quote

Det var nok mer holdningen i 05-06 sveininge, men absolutt ikke i 2011-2012. Kan ikke tenke meg at noen har forventet CL vert år de siste årene, det har blitt mer og mer urealistisk for hver dag som går.

Hoftun har ikke skyld i alt, men han er sportslig leder og må ta ansvar for hvordan det sportslige går og har gått under hans tid, dessverre er det en tilhørende byrde i en lederstilling.

Hvorfor kunne vi ikke vert i CL nå med Eggen som trener når FCK kan med Ståle?
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 04.12.2013 21:36    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Hvorfor kunne vi ikke vert i CL nå med Eggen som trener når FCK kan med Ståle?

Noen ganger lurer man jo på om det kunne vært sånn. At vi hadde vært Nordens flaggskip nå hvis Eggens RBK hadde slått Ståles FCK i 2010. Det var vel det året FCK virkelig la grunnlaget for posisjonen de har nå, med direkteplass i CL for Danmarks serievinner. Samtidig gikk økonomien vår i dass fordi vi hadde satset over evne for å komme tilbake i det gode selskap.

Men fakta er at FC København har kvalifisert seg for Champions League tre ganger, og etter hver sesong med CL-spill har det gått flere sesonger til neste gang. Ikke hva jeg vil kalle "CL hvert år".
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 04.12.2013 21:51    Post subject: Reply with quote

Skjønner ikke helt om vi diskuterer CL hvert år eller å komme seg til CL gruppespill lenger, men jeg er ganske sikker på at Eggen kunne tatt oss til CL gruppespill den dag i dag, å gjenta prestasjonen hadde blitt neste steg. Hva folk forventer av RBK får være opp til hver enkelt, men min konklusjon er at forventningene er langt høyere enn hva kompetansen innad tilsir er realistisk. De høye forventningene er nok skadelig både for klubben og egen helse.
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 04.12.2013 22:04    Post subject: Reply with quote

Usikker på hva du mener med den første setningen (hva er forskjellen?), enig i den siste.

Det du sier om Eggen tror jeg dessverre er en drøm. Det gikk ikke i 2010 under langt bedre forutsetninger. Hvorfor skulle han klare det nå?
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 04.12.2013 22:12    Post subject: Reply with quote

Jeg er usikker på om vi diskuterer å dellta i CL hvert eneste år, eller å kvalle en gang i blant a'la FCK. Jeg mener det siste er mulig for RBK den dag idag med riktig kompetanse på riktig plass.

2010 - halvåret Eggen vikarierte, der han fikk føringer fra ledelsen og en spillertropp som visste han var der på lånt tid er ikke hva du skal dømme legenden etter.
Back to top
View user's profile Send private message
sveininge
Rutinert


Joined: 14 May 2012
Posts: 708
Location: Øvre Øst

PostPosted: 04.12.2013 22:24    Post subject: Reply with quote

Tja. Jeg tenkte bare på "regelmessig CL-deltakelse", ikke mer konkret enn det. I FCKs tilfelle, eller Rosenborgs for den saks skyld, mener jeg det ville vært nødvendig med høy ranking, kanskje høy nok ranking til å være automatisk kvalifisert (i alle fall være seedet i Play-off), for å oppnå CL "regelmessig". Og da er man vel avhengig av å prestere langt over evne et år for å sanke nok poeng, eventuelt få drahjelp av de andre lagene i Norge (hvilket det er liten sjanse for).

Men jeg er enig i at det kan være mulig en gang i fremtiden å kvalifisere oss igjen.

I 2010 tok Eggen en spillertropp av klasse, et velfungerende lag på vei mot sitt andre seriegull. I 2013 eller 2014 ville han tatt over en langt svakere spillerstall, som heller ikke fungerer særlig bra sammen. Ingen tvil om hvor forutsetningene er best i mine øyne.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 04.12.2013 22:33    Post subject: Reply with quote

Synes vi har kommet litt på villspor da jeg egentlig ikke hadde noen intensjon om å diskutere hva Eggen evt ville fått til idag.
Poenget mitt var rett og slett at ingenting tilsier at RBK skal være noe bedre enn topp 3 i Norge, mens EL gruppespill får være de årgangene alt klaffer, det er den mest realistiske målsettingen.
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6526
Location: Heaven

PostPosted: 04.12.2013 23:44    Post subject: Reply with quote

Tror aldri vi kommer til CL igjen..vi har ingen trener med kompetanse og den offensive tanke gangen til eggen.

Vi kan ikke forsvare oss til noe.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Rexalor
Veteran


Joined: 25 May 2009
Posts: 1021
Location: Det lille utlandet

PostPosted: 05.12.2013 01:48    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det er mulig, men ikke før etter Hoftun er borte, noe som ser ut som ikke kommer til å skje så lenge klubben ikke havner så langt ned at vi ikke kan vinne TL på noe annet enn en god årgang av talenter.
Back to top
View user's profile Send private message
Jangusk
Veteran


Joined: 28 Nov 2011
Posts: 4259
Location: Ryfylke

PostPosted: 05.12.2013 14:31    Post subject: Reply with quote

Problemet med å kvalle inn til CL blir jo meningsløs, så lenge vi blir nr. 2 og 3 hvert bidige år. Og et annet aspekt er jo at med de trenerne vi har hatt i de seinere år, ikke greier å få den forventete stigninga og progresjonen i spillet utover i sesongen. Vi har faktisk vært best i starten av sesongene for så og dabbe av. Og det er jo dette rotasjonsdritten som ordner det slik. Skjønner at klubber som spiller opp mot tre kamper i uka roterer, men at vi skal leke storklubb og rotere, med en kamp i uka i snitt er meg helt ubegripelig.

Og sesongen 2013 er jo intet unntak. En jevn synking, og det skal jo godt gjøres, med det drittspillet som er vist frem i år, i spillemessig kvalitet utover høsten. Men, det er vel som de fleste sier. "Det er jo sånn fotballen er blitt", "og vi kan ikke vinne vært år". Alt er revet ned etter Kong Erik tiltrådde. Og at enkelte tror at dette snur, med de samme folkene i sine representative stillinger, blir som å tro på at det begynner å snø oppover. Confused
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 05.12.2013 20:34    Post subject: Reply with quote

Jangusk:

Var det veldig mye bedre før Kong Erik tiltrådte?

seriemester med superlavt poengsnitt i 2004, så 7,1,5,5 plass.

Kanskje på tide at du prøver å se litt forbi Hoftun-hatet ditt, og ser litt mer på helheten i hva klubben har gjort etter NAE. Hoftun tror jeg er det minste av de problemene du da finner, selv om han har sine svin på skogen.
Back to top
View user's profile Send private message
nin
Rutinert


Joined: 30 May 2008
Posts: 783

PostPosted: 06.12.2013 10:57    Post subject: Reply with quote

Så du vil legge all skyld på styret? Under begge styreledere?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 06.12.2013 11:12    Post subject: Reply with quote

Det meste av skylda går til dem som skulle finne ny trener når Hareide stakk.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 06.12.2013 11:23    Post subject: Reply with quote

Å skulle fordele skyld til de forskjellige lederne opp gjennom årene tror jeg er en vrien oppgave, selvsagt er det en hel rekke personer som er skyldig siden Eggen gikk av, men det eneste man kan gjøre for å komme videre er å se på hvem som er ansvarlig den dag idag.
Kanskje kom ikke Hoftun til dekket bord, kanskje han har blitt overstyrt og fått føringer, men han har likeså vert sportslig leder de siste 6 årene, har hatt lang tid på å få igjennom hva han står for. Han kunne til og med gått av i protest om han var uenig med styret eller daglig leders valg/føringer.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 86, 87, 88, 89  Next
Page 87 of 89

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb