English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2019
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 448, 449, 450 ... 453, 454, 455  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 20.11.2019 08:42    Post subject: Reply with quote

Huber wrote:
Med mindre treneren har erfaring fra Europa ser jeg på det å hente trenere fra andre kontinenter som bortkastet. Det er Europa som ligger lengst fremme når det gjelder utviklingen av fotball, og da er det der vi bør koble oss på.

Hmm.. Diego Simeone fikk sparken av den klubben som han var trener for i Argentina før han tok over Atletico Madrid og gjorde Atletico til et mesterlag, men Simeone hadde jo lang erfaring som spiller i Europa. Men og hente en sør-amerikansk trener til Norge tror jeg er en dårlig ide.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
zaphod81
Veteran

PostPosted: 20.11.2019 08:59    Post subject: Reply with quote

Ja, det må jo sies å være en forskjell på om vi henter en kar som aldri har satt sin fot utenfor Bolivia og ville fått pustevansker i den tjukke lufta vår, og "om" (hehe) vi henter for eksempel Marcelo Gallardo, som har X landskamper for Argentina, Y år under diverse europeiske trenere i løpet av spillerkarrieren, og nå jobber i en av verdens beste klubber utenfor Europa.

Det gir jo ikke mening å sortere det på fødested. Noen som ikke ville tatt imot Pochettino?

Ellers kan man jo godt si at fotballen utvikles mest/best her i Europa, men vi er jo ikke akkurat på cutting edge her oppe i det frosne nord, og det er egentlig rimelig etnosentrisk i dagens informasjonssamfunn å anta at det ikke finnes veldig faglig oppdaterte trenere i andre verdensdeler som så langt ikke har hatt noen europeisk karriere. Det kunne vært en mulighet for å hente en trener fra lag og ligaer som faktisk er sterkere enn våre, som karrieresteg mot europeisk fotball.

Om vi er i stand til å finne sånne typer, og om det er verdt å bruke ressurser på å prøve, er et helt annet spørsmål. Så lenge vi tydeligvis ikke klarer større horisont enn naboland uten vann imellom kan det godt hende Europa er en grei begrensning. Men det handler først og fremst om klubbens kompetanse.
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 20.11.2019 09:17    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Det gir jo ikke mening å sortere det på fødested. Noen som ikke ville tatt imot Pochettino?

Asså, jeg gidder ihvertfall ikke sitte her å høre på hva en skarve trønder mener, hva kan trøndere om geografi liksom?

----------------------

Edit: Får være litt seriøs også da. Jeg er helt sikker på at det finnes masse trenere rundt om i verden som hadde kunnet gå inn og trene Europeiske lag på alle nivåer, også i de fem store ligaene i Europa. Jeg mener, se på Tottenham som henter dinosauren Mourinho når de burde sondert terrenget etter en trener som har lignende filosofi og tilnærming til fotball som Pochettino. Men de velger altså å holde på med den evige trener-stolleken som vi holder på med her hjemme også.

La meg tippe: Først Sure-Mourinho så rett over til Big Sam, etter det blir det Redknapp eller Klinsmann. Blir lenge til neste CL-finale for å si det sånn. Veldig lenge.

Edit: bare må fikse skrivefeil=ocd

Last edited by Mustrum Ridcully on 20.11.2019 21:05; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Veteran

PostPosted: 20.11.2019 10:00    Post subject: Reply with quote

Jeg tror jo det er litt samme felle som vi har falt i her oppe, med å begynne å lete etter 'det motsatte' av det vi kvitter oss med, som om det var den grunnleggende filosofien som var problemet. Og det er jo en vanlig felle - man blåser opp betydningen av de elementene man sikkert lenge har snakket om som svakheter hos den treneren man hadde, slik at de aspektene plutselig blir styrende når man ser etter noe nytt. Det er jo rett og slett tilgjengelighetsbias.

Det eneste positive man kan si om dette fra Tottenhams synspunkt er kanskje at de på et vis 'melder seg på' som en av de der ypperste eliteklubbene som tiltrekker seg de største managernavnene. Kanskje tenker de at det sprer seg til hvilke spillere de klarer å hente, og fungerer som en slags forsikring mot å ramle tilbake i sjiktet til lag som Everton og Leicester, attraktivitetsmessig.
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 20.11.2019 23:35    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg tror jo det er litt samme felle som vi har falt i her oppe, med å begynne å lete etter 'det motsatte' av det vi kvitter oss med, som om det var den grunnleggende filosofien som var problemet. Og det er jo en vanlig felle - man blåser opp betydningen av de elementene man sikkert lenge har snakket om som svakheter hos den treneren man hadde, slik at de aspektene plutselig blir styrende når man ser etter noe nytt. Det er jo rett og slett tilgjengelighetsbias.

Det eneste positive man kan si om dette fra Tottenhams synspunkt er kanskje at de på et vis 'melder seg på' som en av de der ypperste eliteklubbene som tiltrekker seg de største managernavnene. Kanskje tenker de at det sprer seg til hvilke spillere de klarer å hente, og fungerer som en slags forsikring mot å ramle tilbake i sjiktet til lag som Everton og Leicester, attraktivitetsmessig.

Leicester ligger vel på 2 plass i PL?
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 08:29    Post subject: Reply with quote

Ja. Og er følgelig i ferd med å permanent ta steget opp i klassen under de beste engelske lagene, attraktivitetsmessig, der Tottenham pleide å være før de ble et stabilt topp 6-lag.
Huber
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 08:55    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
[...]
Ellers kan man jo godt si at fotballen utvikles mest/best her i Europa, men vi er jo ikke akkurat på cutting edge her oppe i det frosne nord, og det er egentlig rimelig etnosentrisk i dagens informasjonssamfunn å anta at det ikke finnes veldig faglig oppdaterte trenere i andre verdensdeler som så langt ikke har hatt noen europeisk karriere. [...]

Det finnes garantert trenertalenter andre steder i verden, men dersom vi mot alle odds klarer å finne en trener i f.eks. Argentina som kommer til klubben og gjør det bra så står vi like tomhendt tilbake når denne treneren drar videre etter 2-3 år.

Nei, her til lands dilter vi langt bak land som f.eks. Tyskland og Belgia, og det er derfor vi bør være smarte og forsøke å gjøre noen hopp fremover ved å koble oss på de nettverkene som eksisterer der nede. Det var det Eggen gjorde, det var det akademiet gjorde, og nå er det på tide at A-laget gjør det igjen.
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 09:13    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg er jo helt enig i det, poenget var mest prinsipielt. Tror vi hadde fått lyskestrekk dersom vi forsøkte noe lenger steg enn det du foreslår.

Som jeg tidligere har sagt: det å bygge et veldig mye bedre nettverk i land som disse (og selvsagt Nederland) bør være et åpenbart strategisk grep så sant vi ønsker å fortsette å ta vare på en fotballfilosofi som er kvalitativt forskjellig fra det NFF lærer opp sine trenere til.

Det kan sikkert innvendes at det er så kaldt her, og ligaen er dårlig osv., men det vi kan tilby er jo en snarvei for en ambisiøs og kanskje litt i egne øyne oversett trener til å vise sine kunster i Europaligaen, CL-kvalik (pluss pluss??), samtidig som man viser at man kan være trener for et dominerende lag, og vinne pokaler på veien. Jeg tror ikke det oppleves som skrekkelig uaktuelt for de riktige typene.
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 11:13    Post subject: Reply with quote

Helt enig,

jeg vil også mye heller ha ny trener hvert tredje år fordi han kjøpes ut av kontrakten for å gå til PL enn ny trener annet hvert år fordi styret ikke klarer å stå for de dårlige gymlærer-/NFFvalgene sine mer enn 18-24 mnd av gangen.

Er det så galt å ha ny Nederlandsk trener hvert 3-4år som har samme filosofi? Dersom vi faktisk gjennomfører en filosofi og tilnærming til fotball fra A til Å i klubben vil det ha mye mindre påvirkning på klubben enn vinglingen vi holder på med nå.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 11:44    Post subject: Reply with quote

Om dersom klubben gjør en god jobb vil vi kanskje også være i stand til å utvikle egne trenere om noen år.
Back to top
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 11:54    Post subject: Reply with quote

Nettopp, Heerkes hadde vært et godt eksempel i så henseende.
Men dessverre foretrekker vi gampefotball fremfor ordentlig fotball :/
Back to top
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 21.11.2019 15:09    Post subject: Reply with quote

Personlig så tror jeg ikke på ideen om og hente sør-Amerikansk trener til Rosenborg. Trenerne i toppklubbene i Argentina (River Plate, Boca Juniors, Nacional) tjener sannsynligvis mer penger i Argentina enn hva noen Nordisk klubb kan matche også spiller de jevnlig foran 50.000 tilskuere, tror ikke heller at noen sør-Amerikansk trener hadde vært lysten på og komme til nordpolen, og sist men ikke mist så hadde blitt en så stor kulturkræsj at det sannsynligvis ville ha endt med katastrofe for begge parter.

Norsk fotball er ikke det mest attraktive markedet, og vi erlangt bak våre naboland Sverige og Danmark når gjelder fotballhistorie, kultur og utvikling.

Men jeg tror faktisk at Rosenborg fortsatt er en attraktiv klubb i nordisk standard, og jeg tror at muligheten er relativt stor for at vi kunne ha fått Markku Kanerva (som jeg mener er den beste kandidaten fra Norden til og bli RBK-trener).
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 17:57    Post subject: Reply with quote

Nacional?
niccolai
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 18:01    Post subject: Reply with quote

Hentesveis wrote:
Nacional?

En av de store klubbene i Uruguay.

Men at de tjener så bra i f.eks Uruguay, Chile, Ecuador, Paraguay, Bolivia.. Er vel ei heller tvilsomt.

Tror nok de beste i Brasil og Argentina tjener godt.
Men det er ikke så voldsomme lønninger ellers i Sør-amerika altså.

Uruguay er på nivå med ES når det kommer til lønninger..

Jeg liker tanken på å hente noe fra Sør-Amerika.

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 18:04    Post subject: Reply with quote

Jepp, kjenner til laget Nacional fra Uruguay, men ikke det argentinske topplaget Nacional Wink
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 20:32    Post subject: Reply with quote

Nå trenger vi jo ikke å rekruttere eksklusivt fra Boca Juniors og River Plate da, det finnes veldig mange gode klubber i Superliga Argentina, Nacional er dog som nevnt ikke en av de, men folk på offisiell bærtur bruker jo ikke å ha kontroll på sånt. Very Happy

Topp 15-lagene i Argentina (øverste halvdel) hadde jo tatt Elite Serien på utpust. Men det er ikke bare festfotball der heller da, det finnes dessverre alt for mange tillhengere av Bilardo-stilen så hvis vi skal rekruttere fra Argentina må vi for en hver pris gjøre research først, ellers så ender vi opp med en argentinsk Horneland.
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 20:40    Post subject: Reply with quote

Så har man igjen Gallardo som anses som en av de aller beste trenerne utenfor Europa. Man kan sikkert finne noe gull der så lenge man er dyktig nok.
robbie
Veteran

PostPosted: 21.11.2019 23:19    Post subject: Reply with quote

Jeg har en pervers følelse at Horneland kunne vært en suksess for lag som for eksempel Estudiantes eller Velez.
Back to top
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 22.11.2019 09:45    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:
Nå trenger vi jo ikke å rekruttere eksklusivt fra Boca Juniors og River Plate da, det finnes veldig mange gode klubber i Superliga Argentina, Nacional er dog som nevnt ikke en av de, men folk på offisiell bærtur bruker jo ikke å ha kontroll på sånt. Very Happy

Topp 15-lagene i Argentina (øverste halvdel) hadde jo tatt Elite Serien på utpust. Men det er ikke bare festfotball der heller da, det finnes dessverre alt for mange tillhengere av Bilardo-stilen så hvis vi skal rekruttere fra Argentina må vi for en hver pris gjøre research først, ellers så ender vi opp med en argentinsk Horneland.

Mr. Ridiculous, om du/dere virkelig tror at Rosenborg eller noen annen norsk/nordisk klubb kunne konkurrert lønnsmessig med toppklubbene i Argentina eller Brasil så viser du bare mangel på kunnskap. Pellegrini fikk f.eks mer lønn i River Plate enn hva han fikk under tiden i Villareal Og hvilken liga betaler mest til spillere/trenere av La Liga og Eliteserien? og som sagt så er det sannsynligvis lite fristende for en sør-amerikansk trener og gå fra en liga hvor de tjener mer enn godt nok og hvor de spiller foran 50-60.000 fans til Eliteserien som maks har 20.000 tilskuere på tribunen (Lerkendal) og gjennomsnitt på 7.000 tilskuere og hvorfor vil noen gå fra festfotball til grusefotball?

Argentinsk fotball har tradisjonelt sett vært inspirert av italiensk fotball og italienernes "catenaccio" stil, Carlos Bilardo, Marcelo Biesla og Diego Simeone har alle videreført denne stilen, mens Pekerman og Pochettino står for en mer offensiv fotball.
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 22.11.2019 10:05    Post subject: Reply with quote

Som den opprinnelige posteren av navnet Gallardo føler jeg meg forpliktet til å si at det var ment som et særdeles ekstremt eksempel på 'ikke-europeisk trener som ikke burde være uaktuell fordi han er ikke-europeisk'. Selvfølgelig er det en del klubber i noen av landene (Argentina, Brasil, Mexico, USA spesielt) som har helt andre rammebetingelser enn det vi kan tilby, og hovedtrenere fra de klubbene vil naturligvis være hundre prosent uaktuelle.

Men et lite hakk ned fra den ypperste eliten kunne man kanskje tenke seg at en ambisiøs ung trener ville kunne vært interessert i et økonomisk 'sidesteg' sammen med et sportslig steg ned, bare for å få sjansen i europeisk fotball. Igjen, kun hypotetisk, og ikke ment som en foreslått strategi.
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 22.11.2019 10:24    Post subject: Reply with quote

Jeg erger meg fortsatt over at vi mistet Erik Hamren på det tidspunktet som vi gjorde, Hamren var på god vei til og bygge opp Rosenborg igjen selv om han ikke sto for den mest attraktive fotballen men han fikk resultater og han er etter min mening uten tvil den beste treneren som RBK har hatt siden Hareide. Det er dette som er risikoen i og hente inn norske/nordiske trenere, så fort de oppnår suksess så vil de trolig bli aktuelle for jobben i det norske, svenske, danske eller finske landslaget.
Back to top
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 22.11.2019 10:53    Post subject: Reply with quote

Enig, var på vei til å bygge en profesjonell sportslig organisasjon.
Ikke den systematiske nedbrytningen vi driver med nå.
Back to top
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 22.11.2019 11:06    Post subject: Reply with quote

Sukk, orker jeg å starte dagen med Dunning-Krugers frokostblanding?

Når sa jeg at vi kan konkurrere på lønn med toppklubbene i Argentina? Og hvorfor nevner du lønnen i River når jeg spesifikt sa at vi ikke trenger å rekruttere eksklusivt fra River og Boca? Jeg ser heller ikke poenget med å nevne at alle tjener mer i La Liga enn Elite Serien. Ja, alle over ni år som følger med på fotball vet det.

Som jeg nevnte i en annen tråd, det ser så utrolig dumt ut når du skal sitte å belære folk om ting du ikke har peiling på selv og folk kan tillfeldigvis ha veldig god kontroll på det du bare sitter og synser om. Du hadde jo blanda sammen Argentina og Uruguay noen poster over her. Just saying... Very Happy

I Argentina har det tradisjonellt stått mellom Menotti-stilen og Bilardo-stilen, les deg opp litt på Argentinsk VM-historie du så får du litt mer oversikt.

Spesielt å kalle Bielsa for en Catenacciotrener da, han om noen er jo selve personifiseringen av den argentinske fotball-stilkrigen og har selv uttalt at han har prøvd å ta med seg det beste fra to verdener. Bielsa jobbet både med Menotti og Belardo, åtte år med begge faktisk. Men jeg mener nå at det tross alt er Totalfotballen som har påvirket ham mest, noe man ser på måten han bruker spillere på, ved å for eksepel bruke midbanespillere som forsvarere for å skape fler pasningsalternativ og skape overtall når man skal spille seg ut bakfra. Ekstremt hurtige overganger, rotasjon av spillere og viktigheten av å kunne være fleksibel i posisjonene etc. etc. Men samtidig er han også veldig inspirert av pragmatikeren Oscar Tabárez og hans inndelning av fotball i fire faser...det er ikke uten grunn at Bielsa kalles for 'el loco'. Very Happy
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 22.11.2019 11:42    Post subject: Reply with quote

Det er italiensk fotball som er mora til argentinsk fotball. Både Menotti og Bilardo hadde en italiensk stil, og det var argentineren som Helenio Herrera som videreutviklet "catenaccio" fotballen i Italia på 60-tallet. "Catenaccio" er en stil som "alle" italienske trenere har bygget filosofien sin på og Arrigo Sacchi utviklet stilen videre på 80 og tidlig 90-tall, filosofien til Klopp minner på mange måter om "catenaccio".

Biesla bygger forsvarsspillet sitt i klassisk italiensk/argentinsk stil og lagene til Biesla har alltid vært bunnsolide defensivt og lagene hans scorer vanligvis få mål.

Jeg anbefaler deg til og se dokumentaren om Argentina`s fotballhistorie fra 1987 som på engelsk kalles for "Argentina`s football adventure", hvor de går inn på hvor sterk innflytelse italiensk fotball og "catenaccio" har hatt på argentinsk fotball.
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 22.11.2019 12:11    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
Hamren var på god vei til og bygge opp Rosenborg igjen selv om han ikke sto for den mest attraktive fotballen men han fikk resultater og han er etter min mening uten tvil den beste treneren som RBK har hatt siden Hareide.

Joda, han bygget team. Problemet var jo at han samtidig svei av penger som en full sjømann. Det var mye hans fortjeneste at Jönsson måtte spille med sparekniven på strupen da han kom. Det var litt ubalanse i tæring etter næring-prinsippet, for å si det mildt.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 448, 449, 450 ... 453, 454, 455  Next
Page 449 of 455

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2019 RBKweb