English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2018
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Hvor er de nå?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 401, 402, 403 ... 415, 416, 417  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
niccolai
Rutinert

PostPosted: 31.01.2018 23:38    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Kleviño wrote:
vegran wrote:
Altså 172 mill norske kroner! Surprised

I så fall tidenes dyreste norske spiller i kroner. Og du har fortsatt folk her som mener han ikke var et ekstraordinært talent, og at det ikke var en tabbe av rbk å ikke satse på han. Helt tullete hvor sta det går ann å være.

Det er du som er tullete som henger deg opp i dette. På det tidspunktet, november 2015, var det lite eller ingenting som skulle tilsi at han burde satses på som fast mann i Rosenborg foran ligaens toppscorer Søderlund. Absolutt ingenting. Sørloth ville ha fast spilletid og vi solgte han for en, den gang, god pris. Hans prestasjoner i Groeningen forsterket på mange måter inntrykket av han som spiller, mens han derimot har hatt en ekstrem flyt og i tillegg god utvikling i Danmark de seks månedene han har vært der.

Jeg tviler på at en eneste klubb i verden utenfor Premier League på deadline day hadde betalt en tredjedel av det Palace punger ut nå. Summen er helt latterlig kunstig høy.

Måten han spilte på i B/G, så tenkte jeg at Sørloth, hadde blomstret rundt bedre spillere i RBK... men men.. Som sagt, lite som tydet på at han noen år etterpå skulle bli solgt for 180mill ja ...

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Legende

PostPosted: 01.02.2018 00:02    Post subject: Reply with quote

Kunne vært verre. I Bodø var de så nedsnødd at det takket ja til et tilbud på rundt tre millioner for en spiller som er verdt over 150 mill, og han var til og med fast på laget.
niccolai
Rutinert

PostPosted: 01.02.2018 00:05    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Kunne vært verre. I Bodø var de så nedsnødd at det takket ja til et tilbud på rundt tre millioner for en spiller som er verdt over 150 mill, og han var til og med fast på laget.

Humret høyt over den der.. Du sier noe der.. hehe

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 01.02.2018 00:34    Post subject: Reply with quote

niccolai wrote:
Måten han spilte på i B/G, så tenkte jeg at Sørloth, hadde blomstret rundt bedre spillere i RBK... men men..

Det kunne han også ha gjort om han ikke var så ivrig på å komme seg videre. Vi kunne ikke garantere han fast plass (selvsagt, da vi hadde en spiss som var bedre enn Sørloth på det tidspunktet) og han hadde fått et tilbud fra Nederland. Er selvfølgelig en fryktelig enkel øvelse å være etterpåklok, men det hadde rett og slett vært rart om vi takket nei til 7 millioner for Sørloth den gang - som hadde 12 måneder igjen av kontrakten og var innstilt på å dra. Han hadde jo neppe forlenget den avtalen, for å si det sånn.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 01.02.2018 00:48    Post subject: Reply with quote

vegran wrote:

Rolig nå, £8.8m i initial fee, mye må sikkert stemme om det til slutt skal komme opp mot £16.5m
Indreløper
Veteran

PostPosted: 01.02.2018 02:44    Post subject: Reply with quote

Da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet før nok en trønder skal være oppdagelsesreisende før han kommer tilbake til Lerkendal for å avslutte karrieren. Venter formodentlig fortsatt på en lyslugg og en litt mørkere. Kult av Sørloth å få oppfylt guttedrømmen - lykke til! Smile
Borden
Rutinert

PostPosted: 01.02.2018 03:05    Post subject: Reply with quote

Kleviño wrote:
Men ja, generelt er det sykt liten tiltro til egne talenter her på forumet. "Det er ingenting som tilsier at denne spilleren skal være god" "Det var ingenting som tydet på at denne spilleren skulle bli god", "Har ikke bevist noe som helst". Er gjennomgangsmelodien.

Mens når vi henter en unggutt fra Danmark, Øst-Europa, Afrika eller Australia da er det spennende! Må jo være en grunn til at vi henter de hit, ikke sant?

Kunne ikke vært mer enig. Mange er ekstremt skeptiske mot egenproduserte spillere, med noen få unntak. Her på forumet har f.eks. Tettey, Jamtfall, Nordvik, Storflor og Midtsjø fått svært kritiske kommentarer, og lite rom for at det går an å utvikle seg.

Utlån virker å være universalsvaret på utvikling av alle egenrproduserte spillere i troppen. Det kan sikkert være riktig i enkelte tilfellere, men det er ikke like enkelt som i 1994 lengre. Hadde Brattbakk og Strand spilt 1993-sesongen for andre lag noen og 20 år frem i tid, er det ikke sikkert noen av disse ville vært RBK-legender heller, slik det ble for A. Sørloth.
Back to top
Borden
Rutinert

PostPosted: 01.02.2018 03:18    Post subject: Reply with quote

hello wrote:

Er det forøvrig andre enn Sørloth og Johnsen(jury still out) man mener har "sluppet" unna? Siden man bør ta grep for å hindre denne talentflukten mener jeg.

Er noen valg fra tidligere år som har vært uheldige, men da var det andre folk som hadde ansvaret, og det har lite med nåtiden å gjøre.

Det som er bekymringsverdig er at vi under dagens ledelse har mistet store talenter som Sørloth og Johnsen fordi de ikke ble satset på. Det samme vil jeg også si i noe mindre grad gjelder Hou Sæter, som tidvis har imponert for Stabæk.

Alle lan gjøre feilvurderinger og det er en del av gamet, men kombinasjonen av at disse forsvant og at unggutta så godt som aldri får slippe til mot slutten av kampene eller fra start en gang i blant, selv om flere av de etablerte kunne trengt hvilke, gjør meg bekymret for at RBK pr. i dag ikke har en ideell utviklingsplattform for unge, egenutviklede spillere.

Man kan heller ikke forvente at disse presterer på toppnivå de første kampene de får prøve seg. Nyinnkjøpte, etablerte spillere får bra med tid og sjanser til å lære laget å kjenne og komme opp på ønsket nivå. Den luksusen får sjelden de yngre spillerne, selv om utviklingskurven deres er mye brattere, eksempel Sørloth.

Om en av de yngre debuterer med å være blant de beste er det noe feil med sjansene de ikke har fått tidligere i karrieren.
Back to top
Borden
Rutinert

PostPosted: 01.02.2018 03:28    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
[ På det tidspunktet, november 2015, var det lite eller ingenting som skulle tilsi at han burde satses på som fast mann i Rosenborg foran ligaens toppscorer Søderlund. Absolutt ingenting.

Er uenig med deg. Flertallet her inne mente sikkert det, men vi var da noen som hadde trua den gangen også. Sjekket hva jeg selv skrev og fant følgende fra oktober '15:

Om man ser litt utvikling, mener jeg det beste for Rosenborg vil være å selge Søderlund i vinter hvis det kommer tilbud, og satse på Sørloth som førstevalg. Sørloth er i rask utvikling, og vil utvikle seg raskere og ikke minst bedre med tanke på treningsmiljø og medspillere.

Søderlund tror jeg dessverre er på sitt beste nivå nå, og har ikke så stort utviklingspotensiale. Tipper Sørloth fort kan være på samme standard før Champions League starter neste sesong, og vil fortsette utviklingen.

Vi må ikke være redd for å satse ungt.

Strengt tatt er vel ikke Sørloth tenåring lengre neste år, og utviklingen hans det siste året har vært brutalt stor. Det er en del ved Sørloth som minner meg om Carew anno 98/99, og Sørloth kan ha (merk at jeg skriver kan) et potensiale i seg som tilsier at han neste høst kan gjøre en forskjell i CL på nær samme måte som Carew gjorde i 1999.

Dette potensialet ser jeg ikke at Søderlund har. Søderlund kan jobbe hardt for laget, plassere seg bra og score mål, men Sørloth har potensial til å være et mye større aktivum, som vil gjøre laget bedre.
Back to top
Nordlys
Rutinert

PostPosted: 01.02.2018 04:25    Post subject: Reply with quote

Borden Tommel'n opp!

Vil påstå RBK egentlig er i en ganske god posisjon for å slippe til talenter. Det vil være en håndfull kamper ila. året som er avgjort etter 60 spilte. I slike kamper skal det slippes til talenter, såfremt man har noen å slippe til (noe man har og har hatt). Formildende omstendighet er om nøkkelspillere trenger minutter på vei tilbake fra skade ol.

Det var flere ganger ila. 2017 jeg regelrett rev meg i håret over at Kåre «safet» med byttene og satte inn spillere som Lundemo, Milan og Bjørdal istedenfor å gi spillere som Botheim, Levi og Rasmussen sjansen. Mot slutten av sesongen hvor kampene kom tettere og serien mer eller mindre var avgjort ble det noe bedre, men her er det stort rom for forbedring.
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 01.02.2018 07:22    Post subject: Reply with quote

Kan hende vi får sjansen og hente han tilbake igjen!Ting snur forferdelig fort i fotball.
Skal bare ett trenerskifte til før han er ute i kulden igjen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hedning
Veteran

PostPosted: 01.02.2018 09:21    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Kleviño wrote:
vegran wrote:

I så fall tidenes dyreste norske spiller i kroner. Og du har fortsatt folk her som mener han ikke var et ekstraordinært talent, og at det ikke var en tabbe av rbk å ikke satse på han. Helt tullete hvor sta det går ann å være.

Det er du som er tullete som henger deg opp i dette. På det tidspunktet, november 2015, var det lite eller ingenting som skulle tilsi at han burde satses på som fast mann i Rosenborg foran ligaens toppscorer Søderlund. Absolutt ingenting. Sørloth ville ha fast spilletid og vi solgte han for en, den gang, god pris. Hans prestasjoner i Groeningen forsterket på mange måter inntrykket av han som spiller, mens han derimot har hatt en ekstrem flyt og i tillegg god utvikling i Danmark de seks månedene han har vært der.

Jeg tviler på at en eneste klubb i verden utenfor Premier League på deadline day hadde betalt en tredjedel av det Palace punger ut nå. Summen er helt latterlig kunstig høy.

Igjen samme formuleringene "ingenting som skulle tilsi at han burde satses på (som fast mann)". Og igjen, det var ikke snakk om å satse på Sørloth forann Søderlund, det var snakk om at Sørloth måtte få være nummer 2 istedet for å kjøpe Malec. Det er ihvertfall på det grunnlaget jeg hevder at vi gjorde en feil, så å diskutere med grunnlag i noe annet er stråmann. Så kan du si at Sørloth "krevde fast plass", men det er rimelig spekulativt. Var snakk om at vi "hadde en plan for Sørloth", men den planen burde ikke vært å være bak Malec, og det er der problemet ligger.

At Søderlund ble solgt burde ikke kommet som noen overraskelse på noen. Det er selvsagt helt naturlig. Hadde planen vår for Sørloth vært å satse på han etter Søderlund, og det var en forståelse for at Søderlund ønsket seg videre når det kom et tilbud, fremstår det som en helt annen plan, enn den planen rbk hadde.

Søderlund brukte bortimot en sesong på å bli en effektiv spiss for oss, Gytkjær det samme. Det er ingeting som tilsier at Sørloth med en sesong for oss ikke ville blitt det samme. Absolutt ingenting.

At du synes prisene i England er "helt latterlig kunstig høye", er irrelevant. Det er markedsprisen. Så lenge PL-klubber er i markedet og kan kjøpe norske spillere.
Back to top
Hedning
Veteran

PostPosted: 01.02.2018 09:25    Post subject: Reply with quote

Borden wrote:

Er uenig med deg. Flertallet her inne mente sikkert det, men vi var da noen som hadde trua den gangen også. Sjekket hva jeg selv skrev og fant følgende fra oktober '15:

Om man ser litt utvikling, mener jeg det beste for Rosenborg vil være å selge Søderlund i vinter hvis det kommer tilbud, og satse på Sørloth som førstevalg. Sørloth er i rask utvikling, og vil utvikle seg raskere og ikke minst bedre med tanke på treningsmiljø og medspillere.

Søderlund tror jeg dessverre er på sitt beste nivå nå, og har ikke så stort utviklingspotensiale. Tipper Sørloth fort kan være på samme standard før Champions League starter neste sesong, og vil fortsette utviklingen.

Vi må ikke være redd for å satse ungt.

Strengt tatt er vel ikke Sørloth tenåring lengre neste år, og utviklingen hans det siste året har vært brutalt stor. Det er en del ved Sørloth som minner meg om Carew anno 98/99, og Sørloth kan ha (merk at jeg skriver kan) et potensiale i seg som tilsier at han neste høst kan gjøre en forskjell i CL på nær samme måte som Carew gjorde i 1999.

Dette potensialet ser jeg ikke at Søderlund har. Søderlund kan jobbe hardt for laget, plassere seg bra og score mål, men Sørloth har potensial til å være et mye større aktivum, som vil gjøre laget bedre.

Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp!
Back to top
RbkUrge
Veteran

PostPosted: 01.02.2018 09:37    Post subject: Reply with quote

Blir spennende å følge CP fremover. Med den overgangssummen så ligger det vel litt i kortene at Sørloth er tiltenkt en sentral rolle i laget, håper han lykkes!
Henning
Legende

PostPosted: 01.02.2018 09:42    Post subject: Reply with quote

Tja, han er nok tenkt som back-up for Benteke? Prisen (9 mill pund) er helt spinnvill, engelske klubbledere er ikke helt vel bevart.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Zorac
Legende

PostPosted: 01.02.2018 09:53    Post subject: Reply with quote

At Sørloth nå går for borti femgangen av hva vi fikk for Selnæs (og garantert ei lønn som sikrer ham økonomisk for resten av livet i løpet av de fire og et halvt årene han har kontrakt - om han blir så lenge) forteller ikke så mye annet enn at prisnivået i England er hinsides absurd. Galskap! Men gratulerer til Sørloth sjøl. Snakk om å skyte gullfuglen!
Hedning
Veteran

PostPosted: 01.02.2018 10:00    Post subject: Reply with quote

Det er jo ikke absurd, det er markedsverdien på PL og konsekvensene av en global økonomi og global appell. Det forteller oss en ting: Målet for RBK må være å selge spillere til PL.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 01.02.2018 10:03    Post subject: Reply with quote

Kleviño wrote:
Og igjen, det var ikke snakk om å satse på Sørloth forann Søderlund, det var snakk om at Sørloth måtte få være nummer 2 istedet for å kjøpe Malec. Det er ihvertfall på det grunnlaget jeg hevder at vi gjorde en feil, så å diskutere med grunnlag i noe annet er stråmann.

Det er ingen stråmann, ditt tullfjes. Det er en helt annen diskusjon.

Var det riktig å prioritere Malec foran Sørloth i utgangspunktet? I januar 2015 ville jeg vurdert ja (med bakgrunn i Sørloth sin alder, meritter og prestasjoner), mens i november 2015 var svaret åpenbart nei. Der er nok absolutt alle ganske enige. Problemet var jo at i november 2015 ville Sørloth dra videre og det var lite vi kunne gjøre.
Back to top
Hedning
Veteran

PostPosted: 01.02.2018 10:06    Post subject: Reply with quote

Jeg tror at det var mye vi kunne ha gjort da, men det får jo bare være. Ingen av oss som kan si med full sikkerhet noe om det.

Men uansett mener jeg at hvis vi hadde satt oss i den situasjonen at det ikke var noe vi kunne gjøre for å beholde Sørloth så hadde vi gjort feil på veien.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 01.02.2018 10:10    Post subject: Reply with quote

Kleviño wrote:
Det er jo ikke absurd, det er markedsverdien på PL og konsekvensene av en global økonomi og global appell. Det forteller oss en ting: Målet for RBK må være å selge spillere til PL.

Det er markedsverdien innenfor et helt spesielt vindu/område. Det er markedsverdien i England mellom klokken 20:00 og 23:00 hver 31. januar. 363 dager ellers i året, er det milevis unna. Man kan ikke si at markedsverdien på en flaske vann er 1000 kroner, bare fordi en ørkenvandrer med dehydrering og sviktende organer tømmer lomma for den. Akkurat i det gitte scenario er det prisen på flaska ja, men man skal være bra full av gullhår i ræva før du sitter i en slik situasjon.

Hadde Sørloth vært aktuell for Gent eller Marseille i august, tipper jeg de kunne ha fått han for 30 millioner.

Men ja, det bør helt klart være et mål om å få solgt en spiller til PL igjen. Det kunne blitt veldig, veldig interessant.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 01.02.2018 10:14    Post subject: Reply with quote

Kleviño wrote:
Men uansett mener jeg at hvis vi hadde satt oss i den situasjonen at det ikke var noe vi kunne gjøre for å beholde Sørloth så hadde vi gjort feil på veien.

Sørloth har sagt at kjøpet av Vilhjalmsson gjorde han motløs og motivert til å dra videre. Vi kunne gjort ting annerledes, men i det lange løp tror jeg ikke vi skal styre spillerlogistikken etter ønskene til 17-åringer som har høye ambisjoner.

All ære til dere som spottet 180-millionerkronerstalentet til Sørloth da han var 19 år. Personlig syntes jeg han virket utrolig tung og stasjonær. Jeg sitter forøvrig med mye av det samme inntrykket av Botheim i dag, dessverre. Eller heldigvis, kanskje.
Back to top
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 01.02.2018 10:29    Post subject: Reply with quote

Kleviño wrote:
Men ja, generelt er det sykt liten tiltro til egne talenter her på forumet. "Det er ingenting som tilsier at denne spilleren skal være god" "Det var ingenting som tydet på at denne spilleren skulle bli god", "Har ikke bevist noe som helst". Er gjennomgangsmelodien.

Er så forbanna enig med deg. Nye innkjøp skal få spille i månedvis under pari, de må bare spilles inn og få tillitt får å få ut potensialet. Vel det samme gjelder for talenter!
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 01.02.2018 10:33    Post subject: Reply with quote

Litt sånn opp og ned, det der. Ikke sikkert det lønner seg i lengden for Rosenborg å la en ung talentspiss ha klippekort på førstelaget et par måneder, dersom det medfører at vi taper terreng på tabellen og i verste fall havner utenfor topp fire. Selv om altså den unge talentspissen kanskje blir mye bedre senere.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 01.02.2018 10:42    Post subject: Reply with quote

Vi kan godt gi talenter (fra det svært avgrensede området Trøndelag er) mye tillit, men da må vi også være inneforstått med at det er helt urealistisk å tro på seriegull og ecup hvert år. Da havner vi i Odd- og Haugesund-land.

Det Rosenborg har bevist over lang tid, er at vi er flinke til å dyrke frem talenter som har det lille ekstra og som faktisk er god nok til å heve laget. Vi bruker ikke talenter bare for å bruke dem, men vi dyrker noen få. Klarer vi å få frem én Midtsjø/Svensson/Selnæs/Henriksen/Skjelbred/Tettey annenhvert år, gjør vi en bedre jobb enn alle andre i Norge. Om målet er å få frem spillere som holder greit TL-nivå hadde vi sikkert klart det også, men det er jo heldigvis ikke noe mål i seg selv.
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 01.02.2018 10:54    Post subject: Reply with quote

Jeg for min del håper at de som nå roper høyest om å slippe til lokale 'talenter' fra start i sentrale roller ikke samtidig er de som roper høyest når laget taper kamper og varierer i prestasjonene. Det å ha (noenlunde) rutinerte spillere også i rotasjons/backuproller er risikominimering, og der må man velge seg et standpunkt som er helhetlig.

Påstanden om at Sørloths nivå nå er 'bevist' gjennom de hellige markedskreftene er ikke bare heslig ultrakapitalistisk, den faller også på sin egen urimelighet.

[Stand by for fullstendig nedtramping av det argumentet]

Det er NØYAKTIG som å påstå at Morten Knutsen utvilsomt var en ving i 12-millionersklassen i det øyeblikket Rosenborg kjøpte ham fra Start, formodentlig med øynene lukket og lommekalkulatoren tom for batteri. Den sportslige ledelsen i IK Grane (wikipedia) må jo ha vært fullkomne tomsinger da de slapp han til Start for en kupong med gratis inngang på bedehusbingoen og en kasse brus - hallo? Så de ikke at dette var en mann til tolv mill?

Det er jo en del som tyder på at Rosenborg slapp et større talent enn det mange her (meg selv inkludert) trodde, men han må nesten utkonkurrere Benteke og begynne å starte jevnlig for Palace før man kan konkludere med det. Gjør han ikke det, havner han jo fort i MS Forren, og blir lånt ut til Molde eller Peterborough til neste vinter.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 401, 402, 403 ... 415, 416, 417  Next
Page 402 of 417

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2018 RBKweb