English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2011
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 64, 65, 66  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 26.11.2010 20:14    Post subject: Reply with quote

Å vinne serien to år på rad, er naturligvis vel og bra, men det må også bli sett i sammenheng med hvilke lag vi har møtt på veien. Man kan vel si at vi har vært minst like heldige med "trekningen" her, som i CL 2007.

Jeg har forsatt problemer med å se hva det er med denne satsingen som forsvarer enorme underskudd, til tross for deltakelse i Europa, spillersalg og godt publikumsopppmøte. At vi lot være å kjøpe Bjørkøy kan vel umulig ha kosta så mye?
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 27.11.2010 12:11    Post subject: Reply with quote

Litt av sannheten er vel at ledelsen satte igang en prosess for noen år siden drevet av bildet om 600-700 milioner kroner i årlig omsetning. Dermed ble det argumentert med at organisasjonen måtte bygges ut skulle organisasjonen kunne klare å håndtere en slik voldsom utbygging. Dermed ble det satt igang en rekke investeringer i flere retninger blant annet en rekke ansettelser i administrative stillinger på Brakka.

Den voldsomme omsetningsøkningen lot vente på seg men prosessen fortsatte, også etter at det ble klart for noen og enhver at 600-700 millioner kroner i årlig omsetning var utenfor rekkevidde. Etterhvert ble det klart at hverken en liten eller stor boost i omsetninga ville komme.

Det var på dette tidspunktet opprydninga burde ha startet. Men det å foreta oppsigelser og innrømme at man bommet totalt koster på selvtilliten, spesielt i en tid hvor det sportslig gikk litt halvveis. Så dermed skjøv man istedet problemet foran seg og reprofilerte de økonomiske problemene til å handle om sportslig satsing. Det ble i fullt alvor sagt ting som: "Vi må investere nå for å tørre å satse på sportslig avdeling".

Til slutt har situasjonen blitt slik at vi ikke har råd til å kjøpe spillere, men kun selge, til tross for at publikumsoppmøtet er helt ok, seriemesterskap og innbringende europacup. Katta har hoppet ut av sekken. Det går ikke lengre an å påstå at det satses sportslig, fordi det skinner igjennom at det ikke er sant.

Den sportslige suksessen vi har sett de siste årene har ikke kommet på grunn av økonomisk satsing. Tvert imot har den sportslige suksessen kommet på tross av katastrofal økonomisk styring.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 27.11.2010 12:20    Post subject: Reply with quote

Jaja, men la oss i hvert fall være glade for at vi er suverent best i Norge igjen, får muligheten til å spille mesterliga neste sesong, at publikumstallet antagelig øker i 2011, at vi har et aldersmessig meget godt sammensatt lag, en god ungdomsavdeling, har forstått viktigheten av å bruke speider igjen og er i ferd med å ta grep for å få driftsnivået ned på et nivå som harmonerer med inntektsstrømmen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 27.11.2010 12:27    Post subject: Reply with quote

Enig, vi har klart å berge noe av den sportslige storheten vi var. Dette har vi klart til tross for den katastrofale økonomisk styringa. Men vi må ikke glemme at store midler har gått tapt underveis som kunne ha blitt brukt til sportslig satsing.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 27.11.2010 13:05    Post subject: Reply with quote

http://fotball.adressa.no...186794.ece

Winsnes ute å synser om økonomien. Jeg stusser litt over denne:

Man må huske på at vi i år har fått fram en 18-åring som er verdt 60 millioner kroner. Den viktigste jobben gjøres ute på treningsfeltet, sier han.

Hvor har Winsnes fått det tallet fra egentlig? Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 30.11.2010 18:33    Post subject: Reply with quote

Skjebnevinter på Lerkendal

Svendsen:

Quote:
Men det er ingen krise dersom vi til slutt budsjetterer med noe i minus, fordi vi allerede i år har positiv kontantstrøm.


- Slutt på kjøp til Sapara-pris

Skutle:

Quote:
I tillegg har vi positiv kontantstrøm, og det er viktig


Positiv kontantstrøm betyr at det kommer mer penger inn i kassa enn det går ut. Negativ kontantstrøm betyr at det kommer mindre penger inn i kassa enn det går ut.

Dersom vi relaterer kontantstrøm til arbeidstakere er det som regel slik at alle arbeidstakere har en positiv kontantstrøm på lønningsdagen. Og at kontantstrømmen utvikler seg i negativ retning helt til neste lønningsdag. Med andre ord skal man si noe fornuftig om kontantstrømmen til arbeidstakere må man i det minste ta hensyn til syklusen.

Dersom en arbeidstaker selger bilen sin en måned får arbeidstakeren en veldig god kontantstrøm den måneden. Dersom en arbeidstaker kjøper en bil en måned får arbeidstakeren en veldig dårlig kontantstrøm den måneden.

Nå er det slik at Rosenborg mister en hel del spillere som de hadde 1. Januar 2010. Dersom man på en edru måte skal si noe om kontantstrømmen må man vente til klubben har anskaffet likeverdige erstattere slik at nivået er det samme som 1. Januar 2010. For dette vil koste penger nemlig og påvirke kontantstrømmen ganske mye.

Ikke la dere lure når noen med billige argumenter hevder at kontantstrømmen er positiv.

En liten utsaksing om syklus til slutt.

RBK vil kjøpe på krita

Skutle (Mars 2009):

Quote:
- Syklusen vår er slik at vi nå selger sesongkort og utfakturerer partneravtaler, slik at det begynner å komme inn inntekter. Vi har en inntektsstrøm som er ganske stor i begynnelsen av året, slik at likviditeten vår er bra til ut i august. Vi som alle andre klubber har en syklus slik at vi på slutten av året har den laveste likviditeten.
Back to top
View user's profile Send private message
Timmi!
Rutinert


Joined: 26 Nov 2007
Posts: 837
Location: Trondheim

PostPosted: 01.12.2010 01:06    Post subject: Reply with quote

Flott med slike innlegg! Lurer likevel på en ting; Hvordan er det mulig å gå med røde tall når positiv kontantstrøm betyr at det kommer mer penger inn i kassa enn det som går ut? Mulig jeg er steike svimmel, men skjønte ikke det der helt...
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 01.12.2010 02:37    Post subject: Reply with quote

Med dagens utgiftsnivå driftsmessig går det flere penger inn enn ut av konto. Om man skal sammenligne det med et hus man eier og en privatøkonomi så betyr det at man utsetter nødvendig vedlikehold (investeringer i nye spillere). Da har man kuttet en stor utgift, og har på det viset flere penger inn enn ut (positiv kontantstrøm). Men dess lengre en venter med å utføre arbeidet på huset, dess mer må man ta igjen. Det vil da koste mer ettersom arbeidsmengden blir høyere. Pisse i buksa for å holde seg varm.

Det er uansett tåpelig å roe ned folk ved å henvise til positiv kontantstrøm da det er nå og i løpet av nyåret vi får inn penger, penger som skal drifte klubben gjennom sesongen 2011. Det som betyr noe er bunnlinja for årsregnskapet. Om årsregnskapet har blodrøde tall hjelper det lite om man hadde positiv kontantstrøm FØR sesongen.

Nå er jeg ingen økonom, så jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise på feltet. Men som ordtaket sier; revenue is vanity, profit is sanity. Og nå er det en stund siden RBK tjente penger...
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17348
Location: Stavanger

PostPosted: 01.12.2010 03:35    Post subject: Reply with quote

Gode innlegg av Miami Dolphins 72 og Konsseur som på en forstålig og god måte tegner et riktig og skremmende bilde av klubben sin admistrasjon som er enorm i størrelse og av elendig kvalitet tydeligvis jf. svekking av spillerstall, salg av spillere for millioner og sportslig suksess og fremdeles gå i underskudd uten gjeld. Det er så ufattelig dårlig styrt at det er nesten ikke til å tro.

Kristobal du maler et overdrevet positivt bilde av Rosenborg kun basert på historikk og statistikk uten å i det hele tatt ta innover deg de faktiske realitetene tyder på at historien ikke kommer til å gjenta seg. Historien må ikke nødvendigvis gjenta seg og særlig ikke hvis bakgrunn-årsak i forkant av hendelesene har endret seg radikalt iforhold til tidligere.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17348
Location: Stavanger

PostPosted: 01.12.2010 03:36    Post subject: Reply with quote

slett

Last edited by Keenoir on 01.12.2010 11:02; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 01.12.2010 05:36    Post subject: Reply with quote

Det var jo dette jeg advarte mot for lenge, lenge siden. NÃ¥ sitter vi i sumpa.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 01.12.2010 10:11    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Kristobal du maler et overdrevet positivt bilde av Rosenborg kun basert på historikk og statistikk uten å i det hele tatt ta innover deg de faktiske realitetene tyder på at historien ikke kommer til å gjenta seg. Historien må ikke nødvendigvis gjenta seg og særlig ikke hvis bakgrunn-årsak i forkant av hendelesene har endret seg radikalt iforhold til tidligere.


Det kan hende det. Jeg sitter ikke med førstehånds kjennskap til "de faktiske realitetene", jeg baserer mine antakelser på den informasjonen jeg tar til meg av det som er ganske fritt tilgjengelig og blander det med min tolkning av andre forhold som er avgjørende.

Det som jeg har ment de siste årene har jo langt fra basert seg kun på "historien gjentar seg"-synspunkter. Så vidt meg bekjent har vel norsk fotball aldri vært i en slik økonomisk krise som de siste par årene. Så antakelsen min om et snarlig "krakk" var jo slett ikke basert på fortidas hendelser. Forskjellen fra den gang og nå er jo at jeg da ble beskyldt for å male et overdrevent negativt bilde av ting og tang.

Jeg mener de faktiske realitetene er noe som jeg har lagt veldig til grunn i alle diskusjoner på litt overordnet nivå. Mitt syn på hva som er de faktiske realiteter, naturligvis, men sånn er det jo også for de som har et annet syn på saken.

Tar jeg feil denne gangen så er det jo utrolig trist, men inntil videre vil jeg ha et positivt syn på de neste årene.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18475

PostPosted: 01.12.2010 10:24    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Det var jo dette jeg advarte mot for lenge, lenge siden. NÃ¥ sitter vi i sumpa.


Haha, alt som kan gå galt har jo du forlengst advart mot. Om Lerkendal brenner til grunnen i morra så har du sikkert advart mot det også (og Bratseth har skylda).
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 01.12.2010 11:08    Post subject: Reply with quote

Timmi! wrote:
Lurer likevel på en ting; Hvordan er det mulig å gå med røde tall når positiv kontantstrøm betyr at det kommer mer penger inn i kassa enn det som går ut?


Blant annet fordi de røde tallene inkluderer mer enn penger.

Tenk deg at du hadde 0 kroner og en bil verdt 13 000 kroner 1. Januar 2010 og at du hadde 300 kroner 1. Januar 2011. Da har du mer penger men lavere total verdi, med andre ord røde tall i regnskapet men positiv kontantstrøm. Da går det sikkert bedre opp for deg kontantstrøm-bløffen til Svensen/Skutle.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 04.12.2010 07:40    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
senador wrote:
Det var jo dette jeg advarte mot for lenge, lenge siden. NÃ¥ sitter vi i sumpa.


Haha, alt som kan gå galt har jo du forlengst advart mot. Om Lerkendal brenner til grunnen i morra så har du sikkert advart mot det også (og Bratseth har skylda).


Hvis du har følgt med postene mine har jeg gang på gang advart mot denne prosessen til Skutle. Han ansatte masse folk for å få opp omsetningen uten noen strategi for å faktisk tjene penger. Vips vi sitter her bare med null penger og en altfor stor stab.

Nå sitter vi her, ingen forsterkninger kan handles bortsett fra spillere som er enten trege eller null teknikk. Det er jo bare å se på hvor grått laget er om dagen. Ingen spillere som kan gjøre noe med en ball.

Når det gjelder Bratseth så går det på det sportslige valgene han var meget sentralt delaktig i. Spesielt å ansette trenere på nærmeste gatehjørnet i mange år var hans spesialitet.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 04.12.2010 12:54    Post subject: Reply with quote

Bratseth ansatte vel ikke en eneste trener de første sju årene han var sportsdirektør, så snittet var ikke så ille selv om det ble mange trenerskifter etter at Eggen ga seg. Smile

Bratseth er en del av staben som tok oss til europeiske høyder, men som også var her da nedturen startet. Forskjellen er vel at Bratseth har fått mindre av æren for oppturen og mer av skylda for nedturen, selv om det i hvert fall i mine øyne burde være ganske jevn både æresdeling og skylddeling.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
toreinar
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 3835
Location: Malvik

PostPosted: 04.12.2010 13:04    Post subject: Reply with quote

Bratseth var en viktig person for at RBK har den historien de har.
Som Arne Dokken, Nils Arne Eggen,Nils Skutle, og mange flere.
Folk som kan betegnes som rett mann til rett tid.
Ingen har en vanntett CV hvor alt er bare rosenrødt selvfølgelig.
_________________
Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger.
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 04.12.2010 14:20    Post subject: Reply with quote

Toreinar, poenget er vel at mange mener Bratseth, Skutle etc. egentlig bare solte seg i glansen av Eggens prestasjoner, og så feilet totalt den gangen de måtte stå på egne føtter (da Eggen gikk)...
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 05.12.2010 20:03    Post subject: Reply with quote

Folk må jo få mene det, men jeg er helt uenig. En drøss med dårlige spillerkjøp til omlag 100 millioner kroner på under to år er et av argumentene jeg har brukt for å betegne utvikling i gal retning mens både Eggen, Bratseth og Skutle fortsatt styrte skuta.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
longines
Veteran


Joined: 03 Apr 2009
Posts: 3321

PostPosted: 09.12.2010 09:53    Post subject: Reply with quote

Rart denne klubben sliter økonomisk?

http://fotball.adressa.no...187595.ece

Budsjetteringen i denne klubben har mistet all troverdighet for lenge siden. Antagelig så gjør de det med vilje for å skjule de reelle tallene for medlemmene.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 09.12.2010 10:48    Post subject: Reply with quote

Styret har tydeligvis satt foten ned og beordret nullbudsjett. Da blir eneste løsningen for å få igjennom et reelt sett minus-budsjett å manipulere datagrunnlaget som budsjettet er basert på. Det er helt ufornuftig å budsjettere med oppgang i tilskuerinntektene når trenden fremdeles er dalende, og man har overbudsjettert tilskuerinntektene inneværende år.
Back to top
View user's profile Send private message
longines
Veteran


Joined: 03 Apr 2009
Posts: 3321

PostPosted: 09.12.2010 10:52    Post subject: Reply with quote

Har de først tatt "snarveier" i denne posten, så har de sikkert tatt flere "snarveier" i andre poster også.

De prøver å lure omgivelsene.


Last edited by longines on 09.12.2010 12:31; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17348
Location: Stavanger

PostPosted: 09.12.2010 11:47    Post subject: Reply with quote

Alt for at Skutle sitt Hoff ikke skal røres.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 09.12.2010 11:48    Post subject: Reply with quote

Jeg synes ikke denne budsjetteringen høres så ille ut. Om de har sett mine innlegg her inne og på RBK.no vet jeg ikke, men denne gangen er de i hvert fall mer på linje med mine tanker om publikumsutviklingen.

Ideelt sett skulle man kanskje budsjettert stramt for å ha noe å gå på, men sannsynligheten for en "smell" er i mine øyne langt mindre ut fra det jeg leser nå enn det jeg leste foran 2009- og 2010-sesongene.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 09.12.2010 12:34    Post subject: Reply with quote

Du må ikke sammenblande budsjettarbeid og fasit. Ok, du og Snåsakaillen sitter med fasiten, men budsjettarbeidet kan dessverre ikke benytte seg av det.

Det er lover, regler, sedvane og regnskapsskikk som setter føringer for budsjettarbeidet. Og så lenge trenden er negativ, og det ikke kan vises til eksepsjonelle positive forandringer på innvirkende parametre så blir det feil å budsjettere en oppgang.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 64, 65, 66  Next
Page 2 of 66

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb