English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2011
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 85, 86, 87  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vollrik
Veteran

PostPosted: 08.11.2010 13:56    Post subject: Reply with quote

Hva tor dere om våre motstandere i 2011?

Tippeligaen er en ustabil og uforutsigbar liga med mange mentalt svake spillere. Bare se på hvordan klubber som Brann, Stabæk, Molde, Lillestrøm, Fredrikstad, Vålerenga, Bodø/Glimt, Tromsø og oss selv i 2005 kolapser mentalt etter en suksesesong bare fordi 1-2 nøkkelspillere drar eller fordi marginene går litt i mot.

Jeg velger å dele inn motstanderne i 4 grupper:

Utfordrere
Underdogs
Middelhavsfarere
Dumpekandidater

Utfordrere:

Vålerenga:
Har vist flere ganger denne sesongen at de på sitt beste er på høyde med oss. Likhetstrekk med Moldes sesong i 2009 der de spiller god og atraktiv fotball samt at toppscoreren blir solgt. Forskjellen er at Moa forlot Enga midt i sesongen, mens Diouf ble lånt ut til nyttår 09/10. Dermed fikk Vålerenga bevist at et godt lag er satt sammen av mer en 1 god spiss i motsetning til Molde som måtte leve med usikkerheten om Dioufs betydning frem til seriestart 2010. Denne lille forskjellen kan bidra til at Vålerenga får en bedre start på 2011 en det Molde fikk på 2010. Dog må det taes med i vurderingen og Molde tidlig fikk skader på nøkkelspillere som Thioune og P. Diouf. Hvis Vålerenga ungår skader på nøkkelspillere samt får inn en ny spiss så vil de være en soleklar kandidat til seriegull.

Molde:
Moldes sesong i år ligner veldig på vår sesong i 2005. marginene går i mot på våren og sommeren, ender opp i bunnstrid og får seg en mental knekk. Ny trener kommer inn, Uwe Røsler med pondus og jerndisiplin og avslutter sesongen som et av de 2-3 beste forlagene på høsten. Etter 2005 tok vi en grusom hevn 2006. Kan Molde gjøre det samme 2011? Jeg tror ikke Molde kan ta gull enda, men en bronsemedalje vil være mer en nok revansje etter årets sesong. Spørsmålet er hva Ole Gunnar Solskjær kan få til med Røkkes penger og erfaring fra Manchester i bagasjen. http://www.vg.no/sport/fo...d=10010601

Tromsø:
Når vi sikret seriegullet mot Tromsø med en 1-0 seier så var det en forskjell fra en del andre tippeligakamper. Veldig ofte når vi kommer til målsjangser i tippeligaen så kommer det etter feilpasning eller dårlig duelspill og klareringer fra motstanderne. Dette var ikke tilfellet mot Tromsø der vi måtte rundt på kantene og spille dem ut. Dette var fordi Høgmos menn er et ballsikkert lag, noe de har vært siden sesongen 2008 og kampene mot Bilbao i fjor viser at Tromsø er et av de lagene som har høyest maktnivå i Norge. Høgmo er en dyktig trener og hvis "Gutan" klarer i beholde flere nøkkelspillerene som Mourad, RYJ, Høgli, og Kara så kan de bli topp 4 også neste år. Kayke uttalte at han håper og tror han blir i TIL og selv om en av nøkkelspillerne skulle forsvinne så vil de fortsatt være et godt lag.

Viking:
Før eller siden må vel potensialet slå ut? Av og til kan man spørre seg om Viking egentlig har noe stort potensial med tanke på hvordan de presterer, og "Atityden" Hamren verdsatte er etter min mening helt fraværende i Viking. Desverre for Viking har de denne sesongen slitt med skader på nøkkelspillere som Ingelsten, Fillo, Bjarnason, Jarstein og Sokolowski. Hvis de kan slippe et "skadehelvette" i 2011 så er Viking en klar kandidat til topp 4 og kanskje også medaljer.

Resten av mitt syn på motstanderne kommer jeg med etter at kvalifiseringen mellom Ranheim, Fredrikstad, Løvham og Hønefoss er spilt.
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende

PostPosted: 08.11.2010 14:10    Post subject: Reply with quote

Mourad er vel lånespiller han også? Eller?
Og hvordan er det med Rush? Tar han nok en sesongsiden han ikke klarte å slå Brattbakk denne sesongen heller? Eller har han tatt til fornuft å skjønt at kroppen prøver å fortelle han noe?
Wannebo
Veteran

PostPosted: 08.11.2010 15:03    Post subject: Reply with quote

Rushfeldt har sagt at han tar en ny sesong, selvfølgelig for å ta rekorden til Brattbakk.
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 08.11.2010 18:37    Post subject: Reply with quote

Håper han skader seg og må legge opp uten å klare det.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 08.11.2010 19:42    Post subject: Reply with quote

Skadet eller ikke, erfaringsmessig stopper det pluselig helt opp når det er et par mål igjen til rekorden. Så med mindre han får sette et par straffespark og komme seg forbi, så kommer han til å bli stående to og ett mål bak i evigheter til tross for den ene sjansen etter den andre.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 08.11.2010 19:51    Post subject: Reply with quote

Hovmod står for fall, og jeg ønsker ikke at han skal miste sjansen pga. skader... Da syns jeg det er mye bedre dersom han legger på seg såpass mye i vinter at han blir for feit til å spille... Cool
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 08.11.2010 20:07    Post subject: Reply with quote

Da blir det Rushfett...

(bør ikke uttales med trøndersk aksent og betydning riktignok) Razz
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 09.11.2010 00:02    Post subject: Reply with quote

Siden jeg har vært litt inne på dette med at ingen lag "benyttet muligheten" i perioden da RBK ikke var så gode i forhold til de andre her hjemme, og at forspranget vi ser ut til å ha akkurat nå er større enn det har vært på lenge, tok jeg en kikk på tabellen for årene 2004-2008 samlet sett. Om man sier at RBK var relativt suverent landets beste lag fra 1988 til 2003, er det gjerne de fem sesongene mellom 2004 og 2008 man kan si at klubben ikke var stabile på det nivået de hadde vært. De siste to årene er vi 36 poeng foran VIF på andreplass totalt sett.

Men hvilke lag tok egentlig flest poeng i norsk eliteserie da RBK gikk nedenom og hjem og måtte bruke et par-tre år på å bygge seg opp igjen?

1. Rosenborg 215
2. Brann 210
3. Vålerenga 204
4. Lsk 193
5. Viking 189
6. Lyn 188
7. Tromsø 187
8. Fredrikstad 179
9. Stabæk 168 (kun fire sesonger)
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 09.11.2010 00:34    Post subject: Reply with quote

Mulig OT, men det var intervju med Malmø FFs Henrik Larsson på svensk TV. Årets svenske seriemester satser på å utvikle 1-2 egne ungutter til A-stallen hvert år, og sper på med å kjøpe enkelte klassespillere.
De er fornøyd med å ha lyktes med kontrakstaktikken sin: Spredning slik at ikke en hel stamme forsvinner samme år.

Samtidig ser svenskene realistisk på situasjonen ift europa. Klarer ikke beholde alle gode spillere og må selge noen. Så har de heller ikke topp-30 ambisjoner.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 09.11.2010 08:19    Post subject: Reply with quote

De ville veldig gjerne unngå å havne i samme situasjon som de foregående ti års seriemestere i Sverige ja. Men fryktet vel allerede at de mistet spillere som Aubynn og Ricardinho.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 12.11.2010 22:39    Post subject: Reply with quote

Jeg unner gjerne Rushfeldt den toppscorertittelen jeg, glem ikke at han har vært en fantastisk spiller for Rosenborg og scoret 73 mål for oss!
Back to top
bennyboy
Senior

PostPosted: 15.11.2010 22:44    Post subject: Reply with quote

RBK anno 2011 kan få problemer dersom RBK ikke får inn noen fullgode erstattere for tapte spillere, og et mål om å spille i CL. Litt opplysninger angående stallen, klubben etc.

Spillere inn og ut 2010:

Spillere ut: Sapara (18M), Stadsgaard (16M), Jarstein (3-4M), Iversen (kontrakt utgått), Demidov (kontrakt utgått), Strand (legger opp), Bakary Sare (lån utgått), Roy Miller (ukjent), Juska Savolainen (ukjent), Nordvik (ukjent), Traore (på lån ut kontraktsiden) og J.S Aas (på lån ut kontraktsiden), Jamtfall (på lån)

Spillere inn: Winsnes (gratis), Örlund (gratis), Moldskred (3,5M), Erik Bråthen (ukjent), Bjärsmyr (på lån), Bakary Sare (på lån), Jamtfall (tilbake fra lån), Nordberg (ukjent)

Spiller- kjøp/salg i NOK 2010:
NOK inn: ca. 40M
NOK ut: ca. 3,5M
NOK netto: ca. + 37,5M

I tillegg er disse av lønningslisten når vi går inn i 2011 (basert på 2009 lønningene, og medregnet i budsjett for 2010): Iversen (5M), Strand (1,9M), Demidov (1,4M), Stadsgaard (2,6M), Sapara (1,8M), Jarstein (2M), Traore (1,2M)

Totalt 15,9M av lønningslisten.

Det gir oss følgende stall og (ca.) lønn i inngangen til 2011:

Posisjon, Lønn (I Mill, basert på 2009, anslag i parantes)
Keeper:
1 Daniel Örlund, (2,3)
26 Erik Bråthen, (0,5)

Forsvar:
2 Mikael Lustig, (1,9)
3 Mikael Dorsin, 2,6
5 Mattias Bjärsmyr, (2)
X Tom Erik Nordberg, (0,45)
16 Simen Wangberg, (0,80)
18 Alejandro Lago, 2,2

Midtbane:
4 Anthony Annan, 2,7
8 Fredrik Winsnes , 1,2
15 Per Ciljan Skjelbred, 4,7
19 Markus Henriksen, (1,2)
23 Gjermund Åsen , 0
28 Pål André Helland, 0,1

Angrep:
7 Trond Olsen, 2,2
9 Michael Jamtfall , 0,45
10 Morten Moldskred, (2,3)
21 Mushaga Bakenga, (0,1)
30 Rade Prica, 5
36 Michael Karlsen, 0
X Kjell Rune Sellin, 0,35

Tot.lønn for spillere ved inngangen av 2011 vil være anslagsvis 31,85M. Hvis man legger til lønn som har gått bort er det ca 15,9M, og man har hatt et lønnsbudsjett på spillerene på ca. 47,75M i 2010. Tar man med treningsapparat og sportslig apparat antar jeg at lønn vil utgjøre rundt 10M. Da har RBK totalt ca 57,75M på lønn i det sportslige, hvor resten går til administrasjon og drift i 2010. I budsjettet for 2010 var posten for lønn på 99,78M hvorav ca 30M er lønn i Rosenborg Sport AS, som tar seg av administrasjon. Det totalt 48 ansatte. Resterende summer går vel på arbeidsgiveravgift og lignende.

Nå er ihvertfall 15,9M frigjort på lønn hos spillere, og jeg skulle gjerne sett at noen millioner ble frigjort på administrasjonssiden. Det er tross alt det sportslige som skal og burde stå i fokus. Selv med en stor markedsavdeling har klubben ikke akkurat merket veldig oppgang i antall tilskuere på tribunen, snarere tvert i mot. Beste markedsføring for å fylle tribunene er god underholdene fotball mot europeisk motstand, og da må pengene først og fremst gå til det sportslige.

Ønskescenario er å få inn to midstoppere, to midtbanespillere og en ny spiss. Lago har høy lønn, og er en spiller jeg ville blitt kvitt når RBK enda kan få noen kroner for han. Det samme kan sies om Ciljan dersom han ikke skriver ny kontrakt med betydelig lavere lønn. Spillere jeg ville beholdt er Annan og Lustig. Agenten til Annan har vel hintet frempå at det kan være aktuelt med ny RBK kontrakt dersom ingen klubber melder konkret interesse, noe ingen har gjort hittil. Det selv hvor god han var i VM.

Spillere jeg ville ønsket velkommen (om lønnsnivået er riktig): Tore Reginiussen, Fredrik Nordkvelle, Alanzhino, Bakary Sare, Baye Fall, Kara, Tarik Elyounoussi, Fredrik Stoor, Vegar Hedenstad, Bangura
v_olden
Veteran

PostPosted: 15.11.2010 23:29    Post subject: Reply with quote

bennyboy wrote:
Jarstein (3-4M)

Hvordan gikk det egentlig med denne saken? Kan vi kreve Hoftuns hode på et fat? 2mas?

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 22.11.2010 22:52    Post subject: Reply with quote

Hoftun er nok ikke på valg.
Spillerutvikling er nøkkelen for neste sesong.
Har vi gode nok folk der?
JJ er nevnt som en god spillerutvikler.
Selv ser jeg gjerne NAE inn i en betydelig rolle her.
Vi har unggutter med fart som kan utvikles betydelig teknisk.
Tror fart og teknikk/hurtig spill på små flater er saken å videreutvikle.
Mange baktunge lag å møte neste sesong også.
toreinar
Veteran

PostPosted: 24.11.2010 00:26    Post subject: Reply with quote

Etter Mechelen-kampen(som jeg ikke så), blir jeg ikke mindre sikker på at hurtighet i kroppen,teknikk og ballbehandling må bli hovedfokus.
Ikke første gang unge middelmådigheter fra middels gode lag spiller oss ut.
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 24.11.2010 00:28    Post subject: Reply with quote

Enda et bevis på at mitt evinnelige pjatt om lette, bevegelige og tekniske spillertyper har noe i seg Smile Dessverre funker RBKs ungdomspolitikk slik at du må skille deg ut i kampsituasjon allerede når du er 13-14 år, og det er lettest med ekstrem fysikk. Løper du fort og er sterkere enn de andre, er du inne... De små, tekniske begavelsene blir glemt, enten før de kommer til RBKs ungdomsavdeling eller mens de er der. Og de få som ikke blir glemt, blir forsøkt forvandlet til kondisjonssterke kraftspillere.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 24.11.2010 00:59    Post subject: Reply with quote

Har skrevet om det tidligere, men med all utvikling som skjer i fotballen trenger man dynamiske spillere som beveger seg mye og er hurtige i bein og hode. De spillerne har vi få av, og når vi møter klubber som har utviklet seg i takt med samtiden sliter vi.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 25.11.2010 05:28    Post subject: Reply with quote

Neste år blir det mer klassisk 4-4-2 med Jan Jönsson. Jeg har gjort meg endel tanker angående dét, konklusjonen må vel være at mye er usikkert..

Situasjonen per dag dato:
Mulig forlengelse:
Bakary Saré
Jo Sondre Aas
Steffen Iversen

Bosman:
Even Barli
Mattias Bjärsmyr
Tom Erik Nordberg
Alejandro Lago
Mikael Lustig
Gjermund Åsen
Pål André Helland
Fredrik Winsnes
Per Ciljan Skjelbred
Anthony Annan
Kjell Rune Sellin
Mushaga Bakenga

Keepere:
Daniel Örlund er vår førstekeeper og Erik Bråthen et flott alternativ som reserve i tillegg har vi Even Barli. Vi trenger ingen forsterkninger her.

Forsvar:
Bjärsmyr, Nordberg, Lago og Lustig har alle utgående kontrakter. Vi har ingen alternativ til Lustig som høyreback derfor er han et førstevalg, hvis han da ikke blir solgt ved nyttårstider. Da må en erstatter kjøpes for overgangsummen.
Kaptein Mikael Dorsin spiller venstreback.

Stopperplassene er meget vanskelig å vurdere, generelt mener jeg verken Bjärsmyr eller Nordberg er gode nok og at Wangberg for fersk til å spille fast. Et annet poeng er at alle stopperne våre mangler fart så en komplementær stopperduo kan vi nok glemme.
Skulle jeg valgt en stopperduo så hadde jeg valgt en fresh Lago og helst kjøpt en spiller med fart som kompliment, hvis ikke så Wangberg. Han bør uansett være dét klare alternative ved skader og suspensjoner.

Midtbane:
Morten Moldskred og Michael Jamtfall er våre eneste høyreving-alternativer. Pest og kolera sier jeg, en ny ving bør kjøpes.

Markus Henriksen og én Anthony Annan på bosman forsvarer sine plasser. Bakary Saré blir forhåpentligvis værende, selv om det er mer håp enn noe annet. Gjermund Åsen, Pål André Helland og Fredrik Winsnes følger plassene bak.
Ved et salg av Annan bør Saré sikres snarest og en utfordrer kjøpes, én direkte erstatter for Annan er ikke nødvendig etter min mening.

Trond Olsen er egentlig vårt eneste alternativ som venstreving, om han er god nok er vanskelig å si men han produserer så og si alltid målpoeng. Bør gi ham sjansen til sommervinduet..

Angrep:
Per Ciljan Skjelbred får Páll Gunnarsson-rollen og forhåpentligvis kommer han til fornuft og forlenger kontrakten sin.

Rade Prica fortsetter i sin rolle som spydspiss. Mushaga Bakenga bør være vårt førstealternativ bak Rade siden Iversen høyst sannsynlig ikke forlenger. Kjell Rune Sellin er da vårt siste alternativ, så får vi se om Jo Sondre Aas forlenger.

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
zaphod81
Veteran

PostPosted: 26.11.2010 12:56    Post subject: Reply with quote

Satte du nettopp opp Per Ciljan Skjelbred i angrepet vårt i 4-4-2?

Interessant. Håper det fører til at Rade Prica scorer 30 mål, for å si det sånn..
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 26.11.2010 13:56    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Enda et bevis på at mitt evinnelige pjatt om lette, bevegelige og tekniske spillertyper har noe i seg Smile Dessverre funker RBKs ungdomspolitikk slik at du må skille deg ut i kampsituasjon allerede når du er 13-14 år, og det er lettest med ekstrem fysikk. Løper du fort og er sterkere enn de andre, er du inne... De små, tekniske begavelsene blir glemt, enten før de kommer til RBKs ungdomsavdeling eller mens de er der. Og de få som ikke blir glemt, blir forsøkt forvandlet til kondisjonssterke kraftspillere.

Hvordan har foredlingen og utviklingen av Midtsjø og Svenssons talent vært?
Rånny
Legende

PostPosted: 26.11.2010 17:21    Post subject: Reply with quote

Vi kan faktisk ende opp med følgende lag i 2011/2012:

Örlund
Oviasu-Nordberg-Wangberg-Dorsin
Moldskred-Henriksen-Åsen-Olsen
Prica-Jamtfall

Lustig sa på det intervjuet 2mas linket til at han ville dra etter neste sesong på bosman.

Annan kommer nok til å dra.

Iversen ( mest sannsynlig ) Demidov og Strand blir borte.

Sare kan bli borte, det vet vi om 1 mnd vil jeg tro

Bjärsmyr drar vel tilbake til Hellas, hvert fall mener kjærringa det.

Skjelbred's kontrakt går ut neste sesong, å da blir han enten solgt, eller blir her for evig tid.

Winsnes legger opp etter neste sesong.

Lago, hva skjer med han? Det vet vel bare Jönsson.

At vi MÅ ha 3-4 nye spillere er det ingen tvil om.

- Torgeir Børven
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 26.11.2010 18:02    Post subject: Reply with quote

Torbjørn wrote:
Hvordan har foredlingen og utviklingen av Midtsjø og Svenssons talent vært?

De er foreløpig langt unna a-stallen, altså langt unna Per Ciljan Skjelbreds nivå på samme alder. Begge lider nok litt av å være noe treige / lite gjennombruddskraftige og noe små. Utvilsomt at begge har et potensiale, men om seriøsiteten som skal til for å nå a-laget er tilstede, det vet jeg ikke. Har en liten følelse av at de blir "dullet" litt for mye med, som andre som har kommet på landslagsnivå tidlig. Det er rett og slett for tidlig å si om jeg tror de blir a-lagsspillere. Jeg vet ikke... Midtsjø har den slepne teknikken, et ok tilslag og et bra blikk, Svensson er en terrier... Men ja, vi får vente og se litt.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 26.11.2010 18:16    Post subject: Reply with quote

For meg har vel Jonas framstått som en ganske kreativ spiller opp gjennom årene. Klokskapen hans har vært helt nødvendig fordi han har spilt sammen med og mot større gutter som har vært 1-2 år eldre helt fra han var miniputt- og lilleguttspiller.

At han er flink til å dekke rom er også en god egenskap, men terrier høres på meg ut som en som bare kan løpe og vinne ball, noe som aldri har vært Jonas sin aller største force i aldersbestemt.

Han fikk jo sin debut på A-laget i vår da, og svarte med å være tredje sist på det siste målet mot Blink.

Ikke gitt at han får noe skikkelig gjennombrudd, men fordelen er at han hatt gode rammer rundt seg opp gjennom, med folk som vet litt hva som kreves og hvilke fallgruver som finnes.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 27.11.2010 03:33    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Satte du nettopp opp Per Ciljan Skjelbred i angrepet vårt i 4-4-2?

Interessant. Håper det fører til at Rade Prica scorer 30 mål, for å si det sånn..

Jeg gjorde det. Smile
Får han Veigar-rollen i Jönssons 4-4-2 så vil han så å si få den optimale posisjon på banen med tanke på hans ferdigheter.

Vi har ikke så mange andre alternativer heller..

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brady
Veteran

PostPosted: 27.11.2010 11:15    Post subject: Reply with quote

Er helt enig med Ballahl i at Skjelbred vil passe som tilbaketrukket spiss.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 85, 86, 87  Next
Page 4 of 87

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb