English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2021
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Finanskrisens innvirkning på fotballen det nærmeste året
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 06.10.2008 12:08    Post subject: Finanskrisens innvirkning på fotballen det nærmeste året Reply with quote

Fortiden foregår en nedsmeltning av økonomien, som man må tilbake til 1929 for å finne. Dette vil selvsagt også ramme fotballen i full kraft det nærmeste året.

Jeg tror RBK er en av de klubbene som vil klare seg best gjennom det neste året, da de har betydelig med midler på bok.

Men en del prosjekter, som feks utbygging av stadion, vil nok bli utsatt i den urolige tiden.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran

PostPosted: 06.10.2008 12:32    Post subject: Reply with quote

Hvorfor det? RBK har penger på bok, det har ingen andre. I en tid da nesten ingen andre bygger noe, må det vel være den ideelle tida for å innhente anbud på et større stadionprosjekt?
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 06.10.2008 12:55    Post subject: Reply with quote

Enig med Bolgebah, men hvorfor skal man bygge ut stadion når setene blir stående tomme? Frafallet i tilskuersnitt har garantert også å gjøre med finansielle midler hos en del. Det koster tross alt litt å se en kamp på Lerkendal.

Jeg har vært veldig for å bygge igjen hjørnene på Lerkendal men etter det siste halve året tror jeg prosjektet med utvidelse har bare godt av å vente bittelitt.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 06.10.2008 13:16    Post subject: Reply with quote

Noen som vet hvordan innvirkning AIGs konkurs fikk på ManU. De var hovedsponser for klubben og regner med ManU led et betydelig tap der.

Det samme vil skje i Norge også, spørsmålet er bare hvilkene klubber som blir rammet hardest.

Problemet med å bygge ut er finansiering. Det finnes ikke penger å låne i dagens marked
Back to top
Benoni Hartvich
Rutinert

PostPosted: 06.10.2008 13:19    Post subject: Reply with quote

AIG ble vel ikke slått konkurs?
Back to top
Rånny
Legende

PostPosted: 06.10.2008 13:37    Post subject: Reply with quote

Nope.

http://united.no/united/n..._i_fare__1

- Torgeir Børven
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 06.10.2008 13:50    Post subject: Reply with quote

v_olden wrote:
Enig med Bolgebah, men hvorfor skal man bygge ut stadion når setene blir stående tomme? Frafallet i tilskuersnitt har garantert også å gjøre med finansielle midler hos en del. Det koster tross alt litt å se en kamp på Lerkendal.

Jeg har vært veldig for å bygge igjen hjørnene på Lerkendal men etter det siste halve året tror jeg prosjektet med utvidelse har bare godt av å vente bittelitt.

Det er en avgjørelse som må avgjøres ut ifra hva en tror om fremtiden, hvis en tror at økonomien kommer til å snu i løpet av relativt kort tid er det fornuftig å bygge nå hvis en har kapital fordi en vil få gunstige priser og det vil finnes mye god kompentanse tilgjenlig i markedet. En bygger nå for å utnytte det en bygger når markedet snur. En vil da være på forskudd av konjekturene istedenfor på etterskudd.

Hvis en tror at en vil få en langvarig nedgang bør en holde på pengene for å sikre den langvarige driften og prøve å ri stormen på en best mulig måte. I tilegg gir pengene handlingsrom for gradvis nedtrapping av virksomheten istedefor at en plutselig ikke har penger til lønninger en månede fordi pengene er bundet opp i prosjekter og en har plutselig et likviditets problem.

Jeg tror mer på den første situasjonen.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 06.10.2008 13:58    Post subject: Reply with quote

Denne tråden dreier seg vel mye om det som allerede er diskutert i trådene tilskuertall og Lerkendal stadion har jeg inntrykk av.

Mine betraktninger om de tingene skulle vel være kjent. Jeg tror vi må regne med en solid publikumsnedgang neste år på grunn av mer ujevn serie, flere (uinteressante) kamper og manglende sportslige resultater.

Å bygge ut Lerkendal stadion er i mine øyne noe man i hvert fall må utsette i noen år inntil man får et klarere bilde av utviklingen.

Min spådom er at mange norske klubber vil oppleve svært vanskelige tider i årene som kommer. RBK er en av klubbene som har best forutsetninger for å komme seg godt gjennom de økonomiske nedgangstidene - blant annet fordi de har gjort en del fornuftige valg i den verste hype-tida de siste årene.

Klubber som i stor grad baserer seg på investorpenger vil jeg anta blir hardest rammet. Disse er jeg redd har levd litt over evne de siste årene.

Mindre klubber som har drevet fornuftig kan få en strålende sjanse til å gjøre det relativt godt sportslig sett. Spørsmålet er om de likevel kan være sårbare for en generell nedgangstrend.

Det verste/beste av alt er at jeg (selv når jeg tar supporterbrillene av) synes utviklingen ikke gjør det utenkelig at RBK kan gå inn i en ny og langvarig periode som nasjonens flaggskip. Klubben står i mine øyne best rustet av alle, både økonomisk, i form av både materielle og menneskelige eiendeler og i form av tradisjoner til å takle årene som kommer.

Noen garanti er det ikke, for det burde ha vært unødvendig å kjøre klubben såpass ut i vanskeligheter som det ble gjort i perioden 2001-2005. RBK må fortsatt gjøre en hard og god jobb for å gjenerobre tronen. Men jeg ser klare tegn på at klubben har innsett realitetene og lært av feilene sine. Samtidig som resten av fotballnorge har benyttet mulighetene dårlig i mellomtiden.

Særlig gjelder dette de klubbene som burde hatt muligheten til å etablere seg som sterke klubber, men dessverre er det også flere mellomsjiktklubber som har latt seg rive med i alt for stor grad.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 06.10.2008 14:21    Post subject: Reply with quote

Lyckas RBK säkra ett långtidskontrakt med Berisha så borde den sportsliga - och ekonomiska - succén vara säkerställd.
Back to top
h b
Veteran

PostPosted: 06.10.2008 14:40    Post subject: Reply with quote

det er jo når det er arbeidsledighet i byggebransjen det er lønnsomt å bygge.

Største ulempen for rbk er nok at alle sponsoravtaler går ut etter 2009, og spnsorbudsjettet er vel noe av det første som det kuttes i rundt om kring i disse dager
kilik
Junior

PostPosted: 06.10.2008 15:41    Post subject: Reply with quote

Det er klubber med høy gjeld (økte rentekostnader) og/eller avhengige av rike investorer (som nå ikke er fullt så rike) som vil slite framover. Dette kan RBK tjene på. F.eks. ville Annan neppe havnet i RBK for bare 10 mill. hvis ikke Start var i en økonomisk krise og var nødt til å selge.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 06.10.2008 16:20    Post subject: Reply with quote

Peter Storey wrote:
Lyckas RBK säkra ett långtidskontrakt med Berisha så borde den sportsliga - och ekonomiska - succén vara säkerställd.

Jeg håpet at denne diskusjonstråden ville bli en seriøs tråd med gode betraktninger og vurderinger. Jeg kan ha forståelse for at enkelte oppfatter mitt ønske om å unngå for raske konklusjoner vedrørende Berisha som et bomskudd, men ta da det i riktig tråd istedet for å blande det inn i en annen diskusjon.
Back to top
larenim
Veteran

PostPosted: 06.10.2008 17:23    Post subject: Reply with quote

Man går ikke på kamp fordi man har så utrolig mye penger å svi av. Man går på kamp fordi man synes det er en fin opplevelse. Dermed blir billetter prioritert, på samme måte som øl for studenter. Detta går bra, vettu.
kristobal
Legende

PostPosted: 06.10.2008 17:28    Post subject: Reply with quote

Ja vi får håpe det. Men dessverre tror jeg det er mer sammensatt enn som så. Dessuten tror jeg nok en del neste år vil vurdere det dit hen at det finnes bedre opplevelser en lørdag ettermiddag i hustrig høstvær enn å tilbringe to timer på Lerkendal for å se en heller betydningsløs kamp mellom RBK og Sandefjord som man likevel kan se på NRK før man inntar helgeroen.
Back to top
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 06.10.2008 19:48    Post subject: Reply with quote

Klart finanskrisen vil ha innvirkning, men i forhold til andre markeder så er fotballen en av de mer sikre. Hovedårsaken til dette er nok at inntjeningen av penger er basert på lojale kunder, som "kjøper produktet" selv i nedgangstider. Klart pengeinnstrømmen vil variere, men det er ikke uten grunn at vi ser rike menn legge masse penger i store, engelske merkevarer som selger 40 000+- billetter annenhver uke nesten uansett hva.
h b
Veteran

PostPosted: 07.10.2008 09:30    Post subject: Reply with quote

det vil nok helt sikkert selges mindre sesongkort neste år, folk prioriterer nok å betale huslånet fremfor sesongkort. Men de fleste som dropper sesongkortet vil sikkert dukke opp på lerkendal 6-7 ganger uansett
kristobal
Legende

PostPosted: 07.10.2008 09:42    Post subject: Reply with quote

Jupp, helt enig. Vanskelig å si hvor stor nedgangen i antall sesongkort kan bli, men med et par tusen færre så blir virkningen i så fall omlag 1000. Og dersom et par tusen av de som idag kjøper billett til hver kamp også dropper halvparten av kampene neste sesong så er vi nede under 17000 tilskuere som er min spådom for snittet neste år.
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 07.10.2008 11:09    Post subject: Reply with quote

det viktigste er at det nå blir billigere å bygge. derfor vil det være et sjakktrekk av RBK å utvide kapasiteten nå.

en liten spådom fra min side:
rbk kommer styrket ut av den økonomiske nedgangen. vi klarer å sikre oss spillere på et meget høyt nivå ettersom mange klubber i mange nasjoner vil gå på store smeller. i england, spania og italia vil dette ramme mange av storklubbene med uventa styrke. vi klatrer på europarankingen, får mesterligakamper som trekker stappfulle hus, og gjenerobrer tronen som skandinavias ubestridte ener.

bygg ut, se framover, sikt høyt! ingen klubb tjener på å planlegge for færre tilskuere og dårlige sportslige resultater.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 07.10.2008 11:19    Post subject: Reply with quote

Jeg vet for lite om situasjonen i andre land til å ha noen formening om dem. Men jeg mener RBK har alle muligheter til å komme bedre gjennom perioden enn andre norske klubber. Det kan gjøre at vi kan etablere oss som en stabil toppklubb her hjemme og få mesterligakamper også i framtida.

Jeg tror ikke vi skal forvente at vi sikrer oss spillere på veldig høyt nivå fra store europeiske ligaer. Til det er den norske serien alt for lite attraktiv. Men vi kan muligens være i stand til å sikre oss noen flere billige og gode investeringer her hjemme og i andre mindre land.

Men at vi skal ha bruk for økt kapasitet skjønner jeg ikke. Det er greit nok at det muligens er mer lønnsomt å gjøre det rent kostnadsmessig, men vi har i mine øyne ikke bruk for en større stadion.
Back to top
Maradona
Veteran

PostPosted: 08.10.2008 15:41    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:

Å bygge ut Lerkendal stadion er i mine øyne noe man i hvert fall må utsette i noen år inntil man får et klarere bilde av utviklingen.

Hvorfor ?

3 hjemmekamper i CL gennerer jo mere penger enn 13 hjemmekamper i TL..

I og med at byggebransjen er på tur ned, så er dette en gunstig tid å bygge ut på.

I og med at de andre klubbene har langt dårligere økonomi, så vil et større stadion gjøre at RBK's økonomiske forsprang blir større i norge.

Å bygge ut mens tidene er dårlige, for å stå klar til de gode tider, er gunstig..

Så bygg ut nå..
kristobal
Legende

PostPosted: 08.10.2008 21:20    Post subject: Reply with quote

Vi er ikke på noe sett og vis garantert CL i årene framover.
Vedrørende byggebransjen er jeg enig.
Jeg skjønner ikke hvordan et større stadion vil skaffe oss et større økonomisk forsprang.
Det er vanskelig å spå når de gode tider kommer tilbake. Usikkert om de tidene vi har hatt i det hele tatt kommer tilbake innen rimelig tid.
Back to top
Maradona
Veteran

PostPosted: 08.10.2008 22:49    Post subject: Reply with quote

vel 22 000 slik som Stadion er nå, i mot f.eks 30 000 på CL eller UEFA-cup er jo mye penger inn i form av billetter, og mer salg av kaffe o.l...

Å i gruppespill i CL/UEFA-cup er det jo fullt hus, uannsett, siden RBK selger pakker...

Å fotballfans går jo på kamper uannsett gode eller dårlige tider...
larenim
Veteran

PostPosted: 08.10.2008 23:06    Post subject: Reply with quote

media wrote:
bygg ut, se framover, sikt høyt! ingen klubb tjener på å planlegge for færre tilskuere og dårlige sportslige resultater.

Jess, vakre tanker! Dette er i samme kategori som tankene som har ført Stabæk dit di er i dag. Fra fjerde divisjon. Håper de har den driven i brakka. Med han der svenske reven som en av bidragsyterne Smile
kristobal
Legende

PostPosted: 08.10.2008 23:51    Post subject: Reply with quote

@Maradona: Selv om RBK som regel har hatt tilnærmet fullt hus på CL, så har vel klubben ofte hatt billetter å tilby på kampdag. Riften om billettene er med andre ord ikke så stor at man kan anta at det er marked for å selge 30.000 billetter. Mot de største klubbene er det nok det. Men neppe mot BATE Borisov, Cluj, Famagusta, Basel, Shakthar og desslike.

Det blir neppe utsolgt på begge de to UEFA-kampene i høst heller.

Fotballfans går på kamper uansett gode eller dårlige tider. Men årsaken til økningen de siste årene er blant annet at de typiske fotballfansene har fått med seg resten av familien på kamp. I dårlige tider kan det nok hende kona og minstemann blir hjemme og steller i stand litt kveldshygge istedet.

@Tønna: Stabæk gikk straka vegen til topps gjennom 90-tallet med feterte stjerner, kongepokal og skyhøye ambisjoner om enda mer. Så gikk det straka vegen utforbakke, og klubben måtte ned på nivå to en sesong for å sette tæring etter næring igjen. Derfra har man bygd opp klubben på nytt, men om klubben mister bakkekontakten like mye etter seriegullet som etter cupgullet, så kan det fort bli triste greier på Fornebu.

Start er vel også en av klubbene som har satset stort, bygd ut stadion og hatt ambisjoner ut over sine evner og med alt for stort hastverk. Resultatet er at klubben lever på nåde.

Molde satsa høyt og rykket ned. Odd bygde ut og rykket ned. Sandefjord bygde ut og rykket ned. HamKam har bygd ut og står i fare for å rykke ned. Viking bygde ut og holdt på å rykke ned.

Så jeg er fortsatt skeptisk.
Back to top
Maradona
Veteran

PostPosted: 09.10.2008 00:08    Post subject: Reply with quote

Alle disse klubbene du nevner der, har og hadde ikke penger i utgangspunktet... De har drevet med lånte midler, enten fra bank, investorer eller klubbeiere.. Og når disse klubbene har satset penger på stadion, så har de kuttet inn på drift av A-laget..

Men RBK har økonomi til å bygge ut og drive A-laget, de trenger ikke velge... Annan ble solgt p.g.a økonomiske problemer, og han brasilianeren som storspiller i Brasil, ble lånt ut p.g.a Økonomi....
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 1 of 7

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2021 RBKweb