English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentarbeid i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 73, 74, 75  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Socrates
Veteran


Joined: 09 Jul 2005
Posts: 1114

PostPosted: 08.12.2017 10:32    Post subject: Reply with quote

Tror nok at Salmar har spyttet inn en del ekstra kroner for å gi alle disse gode årslønner.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 08.12.2017 23:12    Post subject: Reply with quote

Eventuelt at RBK har bestemt seg for å bruke mer penger selv på akademiet for å få opp flere spillere.
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 13.12.2017 11:23    Post subject: Reply with quote

Quote:
Akademiklassifiseringen av norske toppklubber
4 STJERNER:
1. Stabæk – 129,5 poeng
2. VÃ¥lerenga 129 poeng
3. Bodø/Glimt 127,7 poeng
4. Brann 123,5 poeng
5. Rosenborg 123,2 poeng
6. Start 122 poeng
3 STJERNER:
7. Viking 125,1 poeng (høyere poengscore enn Brann, Start og RBK, men plassert på tre stjerner grunnet at enkelte krav teller mer enn andre)
8. Odd 120,9 – Tre stjerner
9. Molde 120,1 – Tre stjerner
10. Tromsø 118,7 – Tre stjerner
11. Sarpsborg 08 116,5- Tre stjerner
12. Sogndal 110,2 poeng – Tre stjerner
2 STJERNER:
13. Haugesund 89,5 – To stjerner
14. Strømsgodset 87 – To stjerner
15. Sandefjord 85,4 – To stjerner
16. Aalesund 76,8 – To stjerner
1 STJERNE:
17. Kristiansund 62,3 – En stjerne
18. Lillestrøm 61,2 – En stjerne
* 165 poeng er maksimalt oppnåelig

Quote:
Dette er de 10 kriteriene:
Forankring, styret, ledelse & ansatte
Spillerlogistikk
Planverk
Kompetanse
Treningsprosessen
Kampplattform
Skole/fotball
Samarbeidsmodeller
Produktivitet
Økonomi & fasiliteter

Quote:
Jo bedre score i klassifiseringsrapporten, jo sterkere blir pengestøtten fra Norsk Toppfotball til videre spillerutvikling i klubbene (pengene tas fra mediepotten)

https://www.vg.no/sport/f.../24209108/

Tallene skal presenteres av NTF seinere i dag.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18352
Location: Oslo

PostPosted: 13.12.2017 11:27    Post subject: Reply with quote

Dette er de 10 kriteriene:
Forankring, styret, ledelse & ansatte
Spillerlogistikk
Planverk
Kompetanse
Treningsprosessen
Kampplattform
Skole/fotball
Samarbeidsmodeller
Produktivitet
Økonomi & fasiliteter


Er vi virkelig ikke bedre enn 5.plass etter disse kriteriene? Føler det er noe sabla galt her, Engen er for eksempel vesentlig bedre enn oss? Merkverdig! Føler meg rimelig sikker på at vi er best på mange/fleste punktene over. Det meste som går på profesjonalitet, planverk, kompetanse og økonomi er vi nødt til å være best/tett opptil best.

I tillegg produserer vi svært, svært mange spillere som holder Obosnivå og høyere. Vi er også de som produserer flest utenlandsproffer.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 13.12.2017 11:43    Post subject: Reply with quote

Stemmer dette? Må det foretas en evaluering. Hvor mye penger bruker vi på akademiet sammenlignet med for eksempel Bodø Glimt?!?
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5425

PostPosted: 13.12.2017 11:57    Post subject: Reply with quote

Hvor mange toppspillere får vi fram og hvor mye har vi tjent på salg av egenutviklede spillere sammenliknet med disse klubbene er heller spørsmålet man bør stille seg. Denne listen er bakgrunnsstøy, en kuriositet for de som de som syns det er gøy med statistikk og alt målbart. Jeg lever godt med en 5.plass sånn som Salmar-akademiet leverer.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.12.2017 12:22    Post subject: Reply with quote

Det er kun ett kriterium vi ikke er soleklart best på, etter hva jeg kan forstå. Jeg har ikke full oversikt, men jeg nekter å tro at noen er i nærheten av de penger og ressurser som satses i SalMar-akademiet, og det er vel kun Strømsgodset som er i nærheten av å selge like mange egenutviklede spillere til gode lag for solide summer de siste 10+ årene.

Det vi naturlig nok stiller bak en del andre på, er antall lokalt utviklede som til enhver tid spiller for a-laget. Nåløyet er vesentlig trangere enn i eksempelvis Stabæk og Glimt hvor en blanding av lavere krav og stram økonomi gjør at laget må og kan bygges med flere innslag av unge lokale spillere. Våre krav til kvalitet gjør at de som er gode nok for Rosenborg forsvinner i løpet av kort tid til større klubber, mens de som veies for lett havner i klubber med noe lavere ambisjonsnivå. Se på Brann for eksempel, som har beholdt mange av sine bergensere i flere år, men svært få av disse hadde hatt sjans til å spille seg inn hos oss. Våre krav til talentene kombinert med interesse fra utlandet er både a blessing and a curse.

At vi er det laget i ligaen som per nå satser mest både økonomisk og med tanke på kompetanse/ressurser er hevet over enhver tvil. Det er også vanskelig å argumentere mot at talentsatsinga i Rosenborg har vært en massiv suksess de siste årene.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18352
Location: Oslo

PostPosted: 13.12.2017 12:58    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Jeg lever godt med en 5.plass sånn som Salmar-akademiet leverer.


Men hvor mye penger vi blir subisdiert med av NFF avhenger av hvor høy score du har. Så vi taper penger på å ligge lavere, altså er dette dumt. Særlig siden vi er best i landet på dette.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3331
Location: Trondheim

PostPosted: 13.12.2017 13:48    Post subject: Reply with quote

Er det dette nff tenker at er verktøyet som vil revolusjonere og bidra med at talenterer spretter opp, et klassifiseringssystem.? Herregud skjønner de ingenting(?) Crying or Very sad
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5425

PostPosted: 13.12.2017 14:37    Post subject: Reply with quote

Det er et insentivsystem. Høyere score = mer penger. Og slik vil de øke klubbenes satsing.

Til Miami; selvsagt men jeg tror ikke det utgjør så mange kronene fra 5. til 1.plass, vi tjener nok mer på utviklingsmodellen vår sammenliknet med andre. Men naturligvis, vi ønsker å ligge på 1.plass.
Back to top
View user's profile Send private message
Sliter
Veteran


Joined: 10 Aug 2012
Posts: 1093
Location: Oslo

PostPosted: 13.12.2017 15:02    Post subject: Reply with quote

Hadde det vært målt kun i 16 og 19 års klassen, hadde vi vært nr 1. Målingen inkluderer 14 års klassen også, den har vi ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.12.2017 15:08    Post subject: Reply with quote

Jeg tror fort vi uansett tjener såpass på utviklingsmodellen vår både sportslig og økonomisk at plasseringspengene på denne lista utgjør ei dråpe i havet.

Det hadde vært interessant å høre hvor mye penger det var snakk om, for det er faktisk viktig å premiere slike tiltak, mest for de klubbene som faktisk kan satse ytterligere på rekruttering med pengene de får inn (antar disse er øremerket). Men det kan jo virke som hele "kåringen" blir litt tilfeldig når klubben som satser desidert mest og som jevnlig får opp spillere som hever kvaliteten på lag og liga før de forsvinner ut ikke får full pott og havner i samme kategori som "småklubber" med en langt mer edruelig satsing. Jeg forstår heller ikke hvorfor VIF er i samme båt som oss. Jeg vet ikke hvordan ståa der er på utvikling, men jeg har ikke hørt at de er i nærheten av SalMar, de har (også) svært få egenutviklede spillere på laget per tid, og de har heller ikke solgt mange lokale til utlandet (eller andre norske, for den saks skyld).

Jeg skulle likt å se litt mer konkret hva og hvordan disse premissene vektlegges. Det kan godt være gode grunner for at det fordeles som det gjør, men jeg sliter med å se noen rød tråd.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
KitWalker
Veteran


Joined: 16 Mar 2011
Posts: 3961

PostPosted: 13.12.2017 15:55    Post subject: Reply with quote

Det er alltids noe å bli bedre på og talentsatsingen kan RBK godt gjøre enda bedre enn det er idag.
Greit å ha noe å strekke seg etter.
Samtidlig så er det et par andre klubber på den listen som virkelig burde sett seg selv i speilet. Det er noen klubber- og supportere som har gått høyt ut å påberopt seg selv at de er best på talentsatsing men de får denne lista rett i fleisen i retur ...
Back to top
View user's profile Send private message
KitWalker
Veteran


Joined: 16 Mar 2011
Posts: 3961

PostPosted: 13.12.2017 16:02    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
kun Strømsgodset som er i nærheten av å selge like mange egenutviklede spillere til gode lag for solide summer de siste 10+ årene.


Og vi nevner i fleng ...
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.12.2017 16:48    Post subject: Reply with quote

Walsvik, Fossum og Ødegaard kommer jeg på i farta. Mulig jeg tok med noen av de som kom fra andre klubber relativt unge og slo gjennom i Godset også i tankeprosessen.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 956

PostPosted: 13.12.2017 16:50    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:

Det hadde vært interessant å høre hvor mye penger det var snakk om


ikke siter meg på dette men mener å ha lest i forbifarta at det er 27 mill i året som fordeles på toppklubbene basert på klassifiseringen. Usikker på om gjøres forskjell på 1 og 5. plass eller om kun antall stjerner teller.
Back to top
View user's profile Send private message
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 13.12.2017 18:10    Post subject: Reply with quote

Kan nevnes at Ranheim er eneste klubb fra EL 2018 som ikke er med i rapporten. De har vel ikke særlig satsing på yngre klasser? I hvert fall er de ikke med her, og er vel ikke med på dette opplegget.

Ikke sikker på hvilken effekt dette opplegget har. I dag ser en f.eks at det er ressurssterke klubber/foreldre som dyrker fram de beste spillerne. Får vi en Zlatan av det?
Samtidig har de vektlagt at utdanning må komme i tillegg til fotball. Viktig det også, da svært få ender opp som Zlatan.
_________________
04.12.96
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 13.12.2017 18:11    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Walsvik, Fossum og Ødegaard kommer jeg på i farta. Mulig jeg tok med noen av de som kom fra andre klubber relativt unge og slo gjennom i Godset også i tankeprosessen.


Kommer jo an på kriteriene. Godset har vært gode på å få frem spillere men forutenom Fossum, Ødegaard og Wikheim så er det vel ikke noen andre storsalg (om vi sier 10 mill +) av Godset produkter. Men de har jo solgt flere ungutter de har fått frem, men Konradsen, Johansen og Valsvik kom jo til Godset fra andre klubber og var jo ikke juniorspillere i Godset. Siden det her er snakk om akademier så kan jo man ikke ta med de 3 sistnevnte.
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 956

PostPosted: 14.12.2017 09:22    Post subject: Reply with quote

Mer utdypende artikkel om rapporten:
https://www.fotballtrener...fiseringen

Selve rapporten:
https://www.eliteserien.n...ppslag.pdf


ikke overraskende så scorer RBK lavt på kategorier relatert til barnefotballen: 6-9 år, 10-12 år og 13-16 år. RBK henter jo ikke spillere før 15-16 år og bidrar heller med kompetanseheving i samarbeid med fotballkretsen. Såvidt jeg kan se så er det hovedsaklig pga barnefotballen klubber som Stabæk og Vålerenga henter de ekstra poengene som plasserer de over RBK. Så kan man jo absolutt diskutere om det faktisk er bra å begynne med barn 6-9 år og at dette skal belønnes...



Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21948

PostPosted: 14.12.2017 10:20    Post subject: Reply with quote

Svært god, god, ansats, mangelfull.

Quote:
Ansats, den måte lepper, tunge og pust funksjonerer på ved frembringelse av toner på blåseinstrumenter og ved sang.


Var dette det beste ordet de fant i den skalaen sin? Hva mener de egentlig det skal bety?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 956

PostPosted: 14.12.2017 12:30    Post subject: Reply with quote

haha, ansats er visstnok et ord for "begynnelse" eller "tilløp" også. Men er jo ikke noe nytt at de på toppen av fotballpyramiden bruker unødvendig komplisert språk for å fremstå mer kunnskapsrike.
Back to top
View user's profile Send private message
oyvindh
Rutinert


Joined: 26 Jul 2004
Posts: 733
Location: Barteland

PostPosted: 14.12.2017 15:46    Post subject: Reply with quote

Litt mer utdypende enn jeg strengt tatt behøver hva angår fotballtreneres anatomi, men ok.



Ja, jeg er fire år.
Back to top
View user's profile Send private message
MariusM
Proff


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 432

PostPosted: 14.12.2017 16:47    Post subject: Reply with quote

Synd at penger gies ut på grunnlag av Norsk Toppfotball sin fotball ekspertise, hvem faen bryr seg om hva de mener er best.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59146
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.12.2017 13:40    Post subject: Reply with quote

Branns utviklingsarbeid sertifiseres med fire stjerner i den såkalte akademiklassifiseringen. De er blant de beste i landet på å utvikle unge spillere. Det betyr at Brann får millioner av kroner fra TV-avtalen som de kan bruke på å videreutvikle arbeidet sitt.

Odd, derimot, er 0,1 poeng under grensen for å få fire stjerner. De får kun tre.

Skurrer kanskje litt, det, for Odd er jo på 9. plass på hele det europeiske kontinent når det gjelder spilletid for lokalt utviklede spillere.

Men «produktivitet» er bare ett av ti kriterier i akademiklassifiseringen. Odd scorer for eksempel dårlig på planverket sitt. At de faktisk lykkes, betyr ikke så mye.

(...)

[Florø] kunne ikke bli med på papirkarusellen. Da måtte de ha ansatt flere folk. For å svare på skjemaer, lage utviklingsplaner, samarbeidsplaner, dokumentere, sette av tid til et utall intervjuer og klubbesøk og å svare på spørsmål som for eksempel om ungdomsavdelingen deler kantine med A-laget.

De får nok mat også i Florø, ungdommene, men klubben hoppet av.

Altså får de ikke en krone av de 320 millionene. Det får heller ikke tre av de andre 1.-divisjonsklubbene.

Les mer: Et mageplask til 320 millioner kroner
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59146
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.01.2018 17:31    Post subject: Reply with quote

Som meldt 8. desember: Gerhard Wermink tar over guttelaget
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 73, 74, 75  Next
Page 46 of 75

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb