English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentarbeid i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 74, 75, 76  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 15.09.2017 16:23    Post subject: Reply with quote

må vi F få ut finger'n å produsere en Messi, Vidic, Van Basten og en Makelele eller mindst en ny Prilo! Dette holder ikke mål! KOTENG! Mad
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 15.09.2017 18:26    Post subject: Reply with quote

Nordlys wrote:
Athletic kjører samme prinsipp, bare enda mer ekstremt. Der er det kun baskere som gjelder. Eibar har også en tydelig baskisk profil. Deler du populasjonen på disse tre klubbene sitter du igjen med drøyt 700 000 mennesker å lage lag av for hver klubb, altså noe av det samme som om RBK skulle basere seg på den norske befolkningen nord for Dovre.

Ser btw at det tas tak i spillerutviklingen internt
http://www.rbk.no/nyheter...-akademiet


Alaves er også en baskisk klubb i øverste divisjon, og Baskerland regnes som mer enn enn den autonome regionen. Befolkningen er cirka 3. millioner i de baskiske områdene, inkludert også baskere på fransk side av grensen som også kan spille for f.eks. Atletic Club (Bilbao). Rekrutteringspotensialet bør dog ses ifht. størrelsen på byene som klubbene tilhører, og Bilbao er omtrent dobbelt så stor som San Sebastian. I forhold til befolkningsgrunnlag kunne man kanskje sammenligne hele Trøndelag med San Sebastian, med rundt 400.000 innbyggere.

Man må heller ikke glemme at de aller beste baskerne gjerne går til andre spanske klubber med mer penger som Real Madrid, Barcelona og Atletico Madrid. Det at regionen dermed har fire lag i øverste divisjonen, men allikevel med mange lokale spillere er imponerende. Jeg synes allikevel at Rosenborg med Trøndelag og Norge som rekrutteringsområde, skulle ha like godt potensial som de baskiske klubbene til å hevde seg i EL og å spille en og annen gang i CL, slik som Atletico.

Det er nok utviklingen av spillere som er for dårlig i Rosenborgs akademi, samt de klubbene i Trøndelag og Norge som skal utvikle tenåringene til å bli gode seniorspillere. Flere profesjonelle trenere, og en kamparena hvor det er høyt tempo og større krav til tekniske ferdigheter enn det er i dag. Jeg vil tro dette ligger på et høyere nivå i de baskiske klubbene når de evner å få frem så mange egenutviklede spillere. I tillegg må noe ha gått galt når en spiller som Dennis Johnsen ikke blir satset på av Rosenborg og blir solgt fra et annet akademi til Ajax (som akademi-spiller) for en betydelig sum.

Veien videre for Rosenborg burde være å investere mye mer i eget akademi, med flere profesjonelle trenere, og å sørge for at spillerne så mye som mulig får internasjonal matching mot gode spillere fra akademiene til andre Europeiske toppklubber. Man kunne også hente inn store talenter fra utlandet, som man antar vil kunne spille seg inn i Rosenborgs A-lag, og som vil gå foran og vise veien ferdighetsmessig, såfremt klubben har de sosiale forholdene tilrettelagt for integrering og trivsel. Kanskje kan man også her lære av utenlandske akademier?

Deretter utlån eller salg med gjenkjøpskontrakt for en fastsatt sum innen et visst antall år om spilleren blir god nok for Rosenborgs A-lag. For eksempel Real Madrid har hentet tilbake flere spillere fra eget akademi på denne måten. Rosenborg kunne for eksempel ha hatt en tilbakekjøpsklausul på Sæter i Stabæk. Blir han god nok innenfor en viss tidsperiode så kjøpes han tilbake.

Til sist, så må klubben evne å holde litt lenger på egenutviklede spillere. Skjelbred og Tettey ble lenge, Midtsjø og Svensson også, mens Henriksen, Selnæs og Sørloth gikk for tidlig. Disse spillerne kunne hevet laget, med større sjanse for å ha spilt i Europa/CL, samtidig som klubben ville hatt flere trønderske spillere i laget. Kanskje burde man vurdere å tilby noe høyere lønn til egenutviklede spillere for å holde på de lengre?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.09.2017 18:45    Post subject: Reply with quote

Det er enorm forskjell på treningskulturen i Norge og Spania. Der begynner de gjerne med målrettet og spesialisert trening når guttene er 8-9 år. I Norge begynner ikke spissingen før man går over til 11-fotball rundt konfirmasjonsalder.

Skal vi få fram bedre og flere gode spillere i Norge tror jeg det er essensielt at den yngre garde får lov til å være flinke, og selvsagt trenere som kan forvalte og foredle talentet. Dagens "alle skal med"-holdning er veldig fin og inkluderende, men det er en bremsekloss for de beste talentene. NFF og NTF taler sånn sett med to tunger når de etterlyser bedre individualister og spisskompetanse, samtidig som de står på en filosofi om at alle skal spille like mye i klubber som trenes av de foreldrene som gidder å ta vervet på dugnad.

Vi så jo ramaskrikene da RBK ønsket å samle de beste unge talentene i regionen til felles trening med kompetente trenere en gang eller to i måneden. Det var ikke måte på hvor fælt det var å gjøre forskjell på barna og klassifisere dem etter kvalitet.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 971

PostPosted: 03.10.2017 12:13    Post subject: Reply with quote

Roger Naustan avslører i intervju med Adressa at han gir seg som trener for RBK2 nå når kontrakten hans går ut. Da blir det vel et helt nytt trenerteam på både RBK2 og G16, med mindre noen av de nåværende trenerne i akademiet beholdes til tross for stillingsutlysninger. Spennende å se hvem som kommer inn!

Såvidt jeg har forstått så er Naustan høyt verdsatt, interessant å se hvor han ender opp. Virker som en ambisiøs type.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3902
Location: Oslo

PostPosted: 03.10.2017 12:41    Post subject: Reply with quote

Tipper lag med opprykksambisjoner i Obos eller en av de som akkurat overlever i ES. Kanskje Viking?

Som ny trener håper jeg vi titter litt utenfor brakka. Her er muligheten til å pode inn noe nytt og friskt i maskineriet Smile
Back to top
View user's profile Send private message
DarthJohansen
Proff


Joined: 02 Feb 2015
Posts: 430

PostPosted: 03.10.2017 13:02    Post subject: Reply with quote

Stillingen hans ble vel utlyst som alle andre i salmar-systemet? Så de på brakka ser vel på de søknadene de har fått inn.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6249
Location: Skottland

PostPosted: 03.10.2017 15:08    Post subject: Reply with quote

Det er da vel bare bra om RBK-trenere kommer seg ut og får erfaring?
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 03.10.2017 20:47    Post subject: Reply with quote

Står vel i Adressa nå at de har fått inn over 200 søknader til de nye utlyste stillingene, deriblant mye spennende fra utlandet. Kan være greit å få litt kunnskap utenfor våre egne landegrenser.
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Nordlys
Rutinert


Joined: 03 Feb 2017
Posts: 984

PostPosted: 03.10.2017 21:09    Post subject: Reply with quote

Largactyl wrote:
Står vel i Adressa nå at de har fått inn over 200 søknader til de nye utlyste stillingene, deriblant mye spennende fra utlandet. Kan være greit å få litt kunnskap utenfor våre egne landegrenser.

100% enig. Eksempelvis spansk eller portugisisk kompetanse hadde vært veldig spennende å få inn mer av på Brakka. I Portugal finnes det jo veldig mange forskjellige universitetsutdannelser i fotballfaget. Langt fremme der nede!
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 04.10.2017 00:29    Post subject: Reply with quote

På samme måte som det er ekstra artig å få opp trønderske spillere synes jeg det er ekstra artig med trønderske trenere. Jeg håper broren til Selnæs er en som blir vurdert sterkt for eksempel. Jeg tror det er viktig for klubben at vi utvikler trenere med Rosenborg-fotballen i blodet, det er litt som det er med spillerne. Det er ikke tilfeldig at de beste spillerne vi har utviklet er de som er fra nærområdet. Så får vi fylle på med internasjonal kompetanse i tillegg. Loberto og Pereira er trenere som har tatt steget opp fra akademiet vårt til toppfotballen og er gode eksempler på dette synes jeg. Kåre trente juniorlaget en gang i tiden han også.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 04.10.2017 00:39    Post subject: Reply with quote

DarthJohansen wrote:
Stillingen hans ble vel utlyst som alle andre i salmar-systemet? Så de på brakka ser vel på de søknadene de har fått inn.


Hentet fra artikkelen:

"I tillegg har Roger Naustan, som har hovedansvaret for RBK2, nå varslet at han forlater klubben. Denne jobben vil ikke bli lyst ut på samme vis som de seks andre jobbene."
Back to top
View user's profile Send private message
oyvindh
Rutinert


Joined: 26 Jul 2004
Posts: 734
Location: Barteland

PostPosted: 04.10.2017 00:57    Post subject: Reply with quote

Er jo en kjent problemstilling i alle organisasjoner det der, og da tenker jeg på om folk kommer utenfra eller innenfra. Hva som ligger i de to begrepene kan variere fra organisasjon til organisasjon, og i Rosenborg ligger det nok en viss geografisk/kulturell faktor i "innenfra".

Personlig har jeg tro på en miks, slik at du både får kulturbærere med mye know-how og som gjerne har gått gradene, og impulser utenfra.

Som et eksempel fra min egen karriere kom jeg sammen med mange andre utenfra inn i et større selskap. Vi bidro til å gjøre nødvendige endringer i det vi kan se på som et stort og tungt lokomotiv som ikke helt klarte tilpasse seg en ny virkelighet.

Samtidig var det helt kritisk at kulturbærerne var der. Hvis ikke hadde vi sannsynligvis skylt babyen ut med badevannet. Selv om du skal komme med nye impulser og gjøre endringer, kan du ikke kaste ut alt. Det er alltid mye bra i en organisasjon som du gjør klokt i å ta vare på.

Rosenborg har jo slitt med det der, hvilket ledet til "Tilbake til røttene", et grep som ikke var vellykket før det faktisk kom inn noen som kjente de røttene. Og et par nye fjes for å skylle ut det som var mindre bra.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 04.10.2017 01:04    Post subject: Reply with quote

Godt skrevet. Helt enig. Å holde på, og ikke minst utvikle de som har forutsetning til å sette "tilbake til røttene" ut i livet, er viktig. Så er det også viktig å utfordre egen organisasjon og tankegang samtidig. Har såpass tro på både Bjørnebye og Grønning at jeg tror de finner noen som kan ta akademiet til nye høyder.
Back to top
View user's profile Send private message
KitWalker
Veteran


Joined: 16 Mar 2011
Posts: 3961

PostPosted: 04.10.2017 08:12    Post subject: Reply with quote

Steffen Iversen har terminert sin kontrakt med Hauger og skal flytte hjem til Trondheim. Tipper han er en av søkerne til en av stillingene som er utlyst.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1663

PostPosted: 04.10.2017 21:36    Post subject: Reply with quote

Ser i adressa+ at kbk vil hente rbk talenter. Vil tro det er 98 gutta, noen som vet ?
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 04.10.2017 22:15    Post subject: Reply with quote

Willoch wrote:
Ser i adressa+ at kbk vil hente rbk talenter. Vil tro det er 98 gutta, noen som vet ?


Litt misvisende overskrift, artikkelen handler for det meste om KBK som et mellomsteg mellom Ranheim, LFK osv og RBK. Kristiansund argumenterer med at de er nære Trondheim og sier de har bra kontroll i trøndelag på de to nivåene under eliteserien.

Slenger med to sitater også for mod evt fjerne de hvis de ikke er innafor det som er greit å dele:

"– Førstedivisjon er generelt et bra nivå for oss å hente spillere. Der finner vi de rette typene som er sultne på å spille på øverste nivå. Både Ranheim- og Åsane-spillere kan være en fin match, men trønderdialekt i garderoben er bedre enn andre typer dialekter. Det er kortere avstand, og mindre gambling på om guttene trives. Så trondheimsgutter er vi glade i.
Det sier Kristiansund-trener Christian Michelsen til Adresseavisen."

"Gjertsen har kontrakt med Kristiansund ut 2019-sesongen, og tenker ikke på det neste steget allerede nå. Men om han blir så god at Rosenborg etter hvert fatter interesse for den hurtige kanten er lite bedre enn det, ifølge trener Michelsen.

– Da er vi strålende fornøyde, ingenting ville vært artigere enn å se ham spille i Mesterligaen for Rosenborg. Da skulle jeg hatt en VIP-billett med i overgangssummen, sier han og ler."
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6249
Location: Skottland

PostPosted: 04.10.2017 23:37    Post subject: Reply with quote

Strategisk kan dette være veldig lurt. Spesielt om man ønsker å holder gutter fra Sørvest-Trøndelag unna klørne til Molde. Klubben fra Sør-Fosen kan være en lur alliert.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 05.10.2017 00:00    Post subject: Reply with quote

Tror et uformelt samarbeid kan være smart, slik at vi kan låne ut spillere til KBK som trenger spilletid i ES. KBK kan jo nyte godt av at de ligger nære både MFK og RBK hvis de er smarte, noe jeg mistenker den klubben for å være.

Det beste hadde jo vært å kunne bruke KBK og Glimt i ES, og Ranheim og LFK i OBOS for spillere som kan ta steget og trenger bedre matching enn det RBK2 kan tilby.
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 13.10.2017 14:54    Post subject: Reply with quote

Evergrande World Cup, starter i november - kostnadene dekkes av arrangør:
Quote:
Trønderne skal spille storturnering sammen med 127 andre lag de tre neste årene. 128 lag fra hele verden, blant annet storklubber fra Spania, Tyskland, England, Italia og Brasil. Mellom tre og seks turer til Kina over tre år.

Quote:
I én uke skal Rosenborg spille mellom én og tre kamper. Taper de den første, er de allerede slått ut. Med seier i alle tre, skal unggutta tilbake i juli neste år, for å spille sluttspill.

Quote:
Rosenborg skal spille turneringen tre ganger. Det første året, er det for spillere født i 1999 og 2000, deretter for 2000 og 2001 neste år og til slutt spillere født i 2001 og 2002 høsten 2019.

http://www.adressa.no/100...3691b.html
Back to top
View user's profile Send private message
Predicted
Veteran


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 1063

PostPosted: 13.10.2017 17:26    Post subject: Reply with quote

Får vi betalt for å delta? Virka litt sånn på artikkelen.
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6537
Location: Oslo

PostPosted: 13.10.2017 19:14    Post subject: Reply with quote

Nederlandsk nettsted hevder at den 50 år gamle Rini Coolen er ny mann i RBK-apparatet. Overtar for Naustan? Ser han har vært i Twente-systemet tidligere - mulig Thoresen har hatt en finger med i spillet? Spennende om det viser seg å være sant.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
SuperTimCahill
Veteran


Joined: 05 Nov 2010
Posts: 1226

PostPosted: 13.10.2017 19:18    Post subject: Reply with quote

Adressa har en pluss-sak ute som bekrefter dette. Har kun tilgang til overskrift og ingress selv, så vet ikke hvilke andre opplysninger som kommer fram.

http://www.adressa.no/100...3724b.html
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10936

PostPosted: 13.10.2017 19:27    Post subject: Reply with quote

Quote:
– Du kan si det er en ny rolle. Han skal konsentrere seg om sportslig struktur og jobbe med Trond Henriksen og resten av trenerne. Men det er ikke bare en ny rolle, det er ikke minst en ny type kompetanse som er basert på erfaringer vi nødvendigvis ikke har fra før. Vi har lagt vekt på at vi skal fremover med røttene og det tror jeg han vil bidra til, sier sportslig leder Stig Inge Bjørnebye.


Quote:
– Jeg er veldig, veldig fornøyd og gleder meg til å starte. Slik jeg forstår det, skal jeg begynne i januar, men jeg vil foretrekke å komme dit noen turer før det. Jeg vil se hvordan ting er nå og det er for sent i januar. Jeg gleder meg til å komme tilbake til Trondheim, fortsetter han.

Nettopp iveren på å komme igang tas naturligvis imot med åpne armer hos Bjørnebye og Rosenborg. Akademisjefen sier selv han starter med en gang - ikke i januar.
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 13.10.2017 20:12    Post subject: Reply with quote

Her er en lang og interessant artikkel fra hans tid i Australia.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6249
Location: Skottland

PostPosted: 13.10.2017 20:56    Post subject: Reply with quote

Er han 4-3-3-mann? Veldig spennende iallefall.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 74, 75, 76  Next
Page 44 of 76

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb