English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentarbeid i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 74, 75, 76  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 12.08.2020 19:21    Post subject: Reply with quote

Det jeg husker fra 2003 var blant annet at han hentet 22 år gamle Solli og 23 år gamle Storflor og ga de mye spilletid, så ble også Espen Johnsen førstekeeper og Christer George fikk vel spille en god del mer enn i tidligere sesonger? Så fikk 17 år gamle Tettey noen minutter når vi hadde avgjort ligaen også. Var vel ingen i årgangene før ham som i ettertid har vist at de har hatt allverdens til potensiale.

Men Riseth kom forsåvidt også inn da, så ikke bare yngre spillere det gikk i. Men Hareide tok jo over en bred stall med gode spillere over alt, så han måtte nok ha sagt nei til landslaget for at vi skulle ha noe godt svar på hva slags plan han hadde. Sånn bortsett fra Høgmo som satte inn Ciljan i favorittrollen og Hamrèn som slapp inn Henriksen i 2010 så virker det som om de trenerne vi har hatt etterpå konsekvent har vært kortsiktige og gått for "trygg" rutine hver gang de har fått velge.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59321
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.09.2020 20:13    Post subject: Reply with quote

Jeg hadde ærlig glemt at signering av proffkontrakter utløser utdanningskompensasjon til moderklubbene. Så det er sånn sett et økonomisk spørsmål hver gang RBK velger å sikre seg eiendomsretten til et ungt talent i egen stall.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59321
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.10.2020 17:37    Post subject: Reply with quote

Onsdag hadde 52-åringen sin siste arbeidsdag på Fides. En dag som ble brukt til å makulere papirer, møtevirksomhet og ta farvel med kollegaene.

– Det er litt vemodig å forlate Fides. Det er en arbeidsplass som jeg har trivdes veldig godt i, og som har mange meningsfulle oppgaver, sier Vikvang.

(...)

Som akademisjef i Rosenborg har Vikvang lyst til å ta ordentlig tak i klubbens identitet.

– Rosenborg er i ferd med å hente tilbake kulturen som kjennetegnet klubben da Rosenborg var på sitt beste. Da tenker jeg ikke på 4-3-3 og hvordan man spilte, men rett og slett de verdiene som lå i bunn. Folkelighet og ærlighet blir derfor viktige stikkord, men skal man bli en ordentlig god fotballspiller – eller ha et godt lag – så må man ha vinnervilje og en prestasjonskultur. Altså den knallharde jobbingen må være der. Du kommer ingen vei uten det. Det er dette jeg ønsker å være med og bygge opp sammen med dem som skal være med meg i akademiet, sier Vikvang, som får ansvar for tolv personer i RBK-akademiet.

– Gjør du noen grep allerede i løpet av de første ukene som akademisjef?

– Nå handler det om å fullføre sesongen, og etter det blir det å bygge et litt nytt lag i akademiet fra januar 2021. Når det er på plass så blir det å se på hva akademiet skal være og hva som skal kjennetegne oss? Hva skal de som velger å bli en del av akademiet få, og hvilken reise skal de være med på? Dette blir noen av de strategiske oppgavene, og jeg gleder meg til å ta fatt på jobben, sier Roar Vikvang.

Les mer: Siste arbeidsdag for Vikvang: – Du vet at den som er daglig leder her også skal være trener i Blink?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 01.10.2020 21:28    Post subject: Reply with quote

Betalingsmur
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 02.10.2020 22:03    Post subject: Reply with quote

Lars Stubhaug var et stort keepertalent, men fikk muligens karrieren ødelagt av mange og langvarige skader og kyssesyken.
16 år gammel skrev han lærlingekontrakt med Everton. På første trening brakk han fingeren. På 17-årsdagen fikk han en to-årig proffkontrakt i samme klubb.
Etter mange skader, nedturer og manglende gjennombrudd la han opp og begynte å studere ved NHH.
24 år gammel fikk han kontrakt med Rosenborg som kortvarig, billig nødløsning og back-up for Alexander Lund Hansen, mens Daniel Örlund var ute på grunn av en kneoperasjon.
PÃ¥ banen for RBK var han kun en gang, i cupkamp mot Orkla.

Så til saken: Dagbladet publiserte et intervju med ham i går.
Det han sier der er på en måte "gratis". Det er egentlig bare å sette krav til kvalitet og progresjon for trenere og støtteapparat også. Andre krav enn å ha et tryne som folk på brakka kjenner. Kanskje "50-åringer med fast ansettelse" også har godt av å bli pushet og utfordret litt for å bli bedre på å utvikle fremtidens talenter i en klubb som ikke lenger kan eller skal basere seg på å kjøpe de beste på VG-børsen hver sesong?

Quote:
Stubhaug sørget for å signere kontrakt med Vard Haugesund før han signerte proffkontrakt for Everton, sånn at barndomsklubben skulle få penger for ham.

- Jeg anbefaler alle som får mulighet til å dra ut og gripe sjansen, hvis det oppleves trygt og riktig. Det var en helt ny hverdag som ikke kan sammenliknes med Norge. Opplegget i Everton var mye mer profesjonelt enn her hjemme, det var oppfølging av detaljer på et helt annet nivå og et krav om å prestere som jeg overhodet ikke var vant til.


Dagbladet: "Talentet som forsvant"
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 02.10.2020 23:27    Post subject: Reply with quote

Som sagt det er ikke kompetanse og krav RBK først og fremst har sett etter. Det er først og fremst kjennskap til klubb og sikre fremtiden til eksrbkere.
Back to top
View user's profile Send private message
IDKFA
Junior


Joined: 04 Oct 2020
Posts: 87

PostPosted: 06.10.2020 16:47    Post subject: Reply with quote

Hva tenker vi om disse kandidatene?

Klubblegende kan bli akademitrener i RBK: Får trolig med seg flere trønderske fotballprofiler

- Roar Strand
- Nils Petter Austad
- Ole Christer Basma
- Sarmed Saify
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 06.10.2020 16:55    Post subject: Reply with quote

Jeg vet ingenting om hvilke kvaliteter disse har som akademitrenere. Strand og Basma, vel ...De aller fleste gode fotballspillere ender ikke opp som gode trenere, selv om det selvsagt finnes unntak.

Med referanse til senadors post rett overfor ...
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8287

PostPosted: 06.10.2020 17:02    Post subject: Reply with quote

Roar mangler praksis fra talentutvikling.Denne Austad sies å være arkitekten til Verdalsfotballens fall. Basma har vel at mye ansvar for kretstiltaka, litt usikker på ham. Den fjerde kandidaten har jeg ikke hørt om før. Føler at RBK må gå bredt ut og ha en profesjonell ansettelsesprosess. Å ansette folk pga tidligere spillermeritter i RBK eller pga bekjentskaper er ikke brukbart viss man skal forsøke å bli noe som ligner på toppidrett.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 06.10.2020 17:08    Post subject: Reply with quote

Ponyo wrote:
Hva tenker vi om disse kandidatene?

Klubblegende kan bli akademitrener i RBK: Får trolig med seg flere trønderske fotballprofiler

- Roar Strand
- Nils Petter Austad
- Ole Christer Basma
- Sarmed Saify


Hvorfor må man for enhver pris lansere eksrbkere uten særlig erfaring på trenersiden. Kompetanse og erfaring ja takk, elsrbkere? Det spørs på kompetanse og erfaring
Back to top
View user's profile Send private message
Rexalor
Veteran


Joined: 25 May 2009
Posts: 1021
Location: Det lille utlandet

PostPosted: 06.10.2020 17:40    Post subject: Reply with quote

Jeg synes ikke det er betryggende med de jeg har hørt snakke fotball av de der, da det har vært lite som har tydet på at de kan så mye om fotball og fotballutvikling når de har pratet at det kommer frem uten at de nødvendigvis tenker så mye over det. Det har vært mye mer fotball som kommer frem bare Skammelsrud prater selv om han ikke engang holder på med det til daglig. Så jeg er negativt til denne innstillingen av personer i akademiet
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8925
Location: Rosenborg

PostPosted: 06.10.2020 17:40    Post subject: Reply with quote

Alt kommer an på sammensetning av akademiteamet egentlig. Selv om f.eks Roar ikke har noe særlig trenererfaring så besitter han jo en enorm rutine som spiller, og etter å ha holdt ES nivå til han runda 40 så kan han nok litt om det å være en profesjonell utøver også. Og med den legendestatusen han tross alt har, så vil han jo utvilsom ha både respekt og gjennomslagskraft hos unge talenter.

Generelt så tror jeg ikke det er så dumt å ha noe allsidighet blant de som jobber på akademiet, men man trenger også trenere med bredere erfaring og ikke minst resultater på det å trene og utvikle unge spillere. Det er ikke bare å ansette 3-4 gamle spillere og tro at det flyter av seg selv.


Last edited by Sløvsekken on 06.10.2020 17:42; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 06.10.2020 17:41    Post subject: Reply with quote

To eks-spillere og to av Roar Vikvangs kolleger i Blink. Jeg vet at det vitses mye her inne om at vi bare henter inn folk som er ledig nedi gata, men når Vikvang, utover tidligere RBK-ere, kun henter folk han har jobbet med i Blink nærmer det seg parodisk. Griseflaks at de tre beste spillerutviklerne vi kan få tak i alle kommer fra samme klubben i det minste.

For å si noe positivt: Sarmed Saify har ved første øyekast en litt spennende CV, spesielt at han har en mastergrad om spillerutviklingen i en klubb i Uruguay (og jobbet der som trener parallelt). Flott med folk som er opptatt av å lære også fra miljøer utenfor Norge.

Quote:
Utdanning

2019 - Spillerutvikler i Fotball (UEFA-B Lisens NFF)
2015 - Spillerutvikler-kurs ved Trøndelag fotballkrets
2014 - PPU (praktisk pedagogisk utdanning) Lektorutdanning (NTNU).
2012-2014 - Master i idrettsvitenskap, Talentutvikling i Uruguay - Defensor Sporting Club, (NTNU).
2008-2011 - Bachelor i idrettsvitenskap, Fysiske arbeidskrav i Tippeligaen ZXY - Rosenborg ballklubb, (NTNU).
2008-2011 - Bachelor i Historie (NTNU).
2010 - Trenerutdanning i Fotball (UEFA-B lisens- NFF).
2008 - Trenerutdanning i Fotball (UEFA-C lisens- NFF).


Arbeidserfaring og praksis - Fotball

2020 - Trenerkoordinator Freidig SK
2020 - Spillerutvikler Nardo FK
2019 - Spillerutvikler Trygg/Lade SK
2018 - Spillerutvikler Trygg/Lade SK
2017 - Spillerutvikler Stjørdal Blink fotball
2015 -2016 - Hovedtrener Trygg/Lade senior 3.divisjon.
2014-2015 - Stjørdals/Blink fotball - Spillerutvikler, trenerkoordinator og A-lags assistent.
2013-2014 - Taktisk trener, Defensor Sporting Club, Primera Division (Uruguay).
2010-2013 - Ranheim Toppfotball - (hovedtrener u16 og u19).
2012- Opphold i De Toekomst - AFC Ajax.
2012 sesongen - Instruktør RBK Pluss og Trøndelag fotballkrets.
2006-2010 - Trygg-Lade SK (hovedtrener-u12, u14 og u16).


Praksis

2015 - d.d - Ungdomskoordinator (straffegjennomfører) i konfliktrådene i Trøndelag, avdeling Trondheim.
2013 - d.d - Megler i Konfliktrådene i Trøndelag, avdeling Trondheim, .
2012 - Rocka Mat, dagligleder, foredragsholder (ernæring).
2012 - Stiftelsen-Amathea, lærerassistent.
2010 - 2012 - Rosenborg ungdomsskole- lærerassistent og miljømedarbeider.[/list]
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 06.10.2020 17:50    Post subject: Reply with quote

Da sier vi ja til Saify og nei til resten, k thx
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8287

PostPosted: 06.10.2020 18:01    Post subject: Reply with quote

Føler at RBK bør ha inn noen utenlandske kapasiteter (Portugal?) i kombinasjon med et par norske.

Lokale breddefotballtrenere eller folk uten skikkelig skolering og erfaring bør ikke slippe inn på det som skal være Nordens beste akademi.

Hvis ikke RBK skal ha et utrolig godt akademi trenger klubben ikke å bruke særlig med ressurser på det. Klubben skal jo utvikle gutter som kan ta steget inn i a-troppen og etter hvert prestere bra i E-cupen. Der ligger lista! Spar oss for trenere fra 2. og 3.div og nedover, og junioravd i slike hobbyklubber.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 06.10.2020 18:03    Post subject: Reply with quote

etter å ha sjekket rundt så er sarmed saify for meg flere klasser over de andre og det er totalt useriøst av klubben om de går for andre enn ham.

Når det er sagt så synes jeg det er på grensen til skandaløst om dette er de eneste kandidatene som er aktuelle.

Kjenner jeg får vondt i magen!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8287

PostPosted: 06.10.2020 18:08    Post subject: Reply with quote

Uheldig start for akademisjef Vikvang hvis det virkelig er slik at det er disse fire som er de fremste kandidatene.

Det viktigste kriteriet er om kandidatene er noen som Vikvang kjenner fra før av......

Da blir mange som er bedre ekskludert, har RBK råd til det Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
ajax1
Senior


Joined: 24 Apr 2006
Posts: 187
Location: Trondheim

PostPosted: 06.10.2020 18:42    Post subject: Reply with quote

Skulle ønske RBK kunne holdt en mer profesjonell holdning til talent arbeidet. Gjerne en symbiose mellom de to tankene om lokal forankring og internasjonal erfaring.
Det er himla synd at de aldri ser ut til å ønske å styrke våre lokale trener-spirer ved å sette opp de, sammen med mer erfarne kandidater som har erfaring fra miljøer vi ønsker "å bli mer som". Synd at Heerkes og Coolen ga opp, hadde vært flott om Roar S. Og Brattbakk hadde hatt de som sparringspartnere i noen år til de er rustet til å ta over. (Brattbakk bør forøvrig benyttes av A-laget også).

Stiller meg skeptisk til en cv, som nevner "opphold i De Toekomst", da dette var en kortvarig visitt i årene Ajax lette etter "seg selv".. Hadde det vært snakk om år, hadde jeg hatt mer tro på at han kunne bidratt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 06.10.2020 18:50    Post subject: Reply with quote

Bør ha inn noen med erfaring fra steder der vi vet de er flinke på spillerutvikling, Uruguay er et av disse. Nederland, Tyskland og Belgia er nok best match mtp kultur og avstand.

Greit med en og annen Basma, Strand, Brattbakk også, men ikke mer enn en om gangen og helst så kan de få vise hva de kan andre steder først.

Hold av eks-RBK kvoten til Tettey og Ciljan som har andre referanser å sette standarden etter enn de som aldri har vært utenfor norsk fotball.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 06.10.2020 18:50    Post subject: Reply with quote

En vesentlig faktor oppi det her er; hva har RBK satt av i budsjettet til å lønne ansatte i akademiet? Om det er snakk om deltidsstillinger kan det jo by på utfordringer å få folk utenfra til å flytte til Trondheim.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 06.10.2020 19:38    Post subject: Reply with quote

Salmarakademiet hadde større budsjett enn Ranheim når Ranheim spilte i Eliteserien sist.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1663

PostPosted: 06.10.2020 22:16    Post subject: Reply with quote

Hvor høyt budsjett har salmarakademiet?
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 06.10.2020 22:55    Post subject: Reply with quote

Ranheim hadde budsjett på rundt 17 mill i 2018 mener jeg, så da ligger Salmarakademiet sitt over dette.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5461

PostPosted: 07.10.2020 08:53    Post subject: Reply with quote

Mener å ha sett at det var ca 20 millioner.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 07.10.2020 08:56    Post subject: Reply with quote

Uten at jeg kjenner så voldsomt mye til navnene på blokka, så er det jo litt en varslet katastrofe dersom det nå er sånn at disse holder breddetrenernivå pluss, og vurderes i kraft av å være kjente navn i trøndersk fotball. Vikvang ble da vitterlig ansatt - av for meg uforståelige grunner - på bakgrunn av en slags masterplan om å dyrke den kompetansen som finnes i trøndersk fotball og knytte seg tettere mot det.

Igjen ref. diskusjonen over: det koster forholdsvis lite for oss å satse på en type kompetanse som oppleves som vanskelig å forlate for unge spillere, sammenlignet med det vi taper på at unge spillere enten ikke utvikler seg helt som ønsket eller forlater oss før de slår gjennom. Ja, det kan selvsagt finnes tidligere Rosenborg-spillere som har svært høy kompetanse og bør involveres, men slik mekanismene er i Rosenborg bør det være mer en varsellampe enn et kvalitetstegn.

Jeg har for øvrig møtt Saify så vidt i en helt annen sammenheng, og jeg er i alle fall forsiktig positiv til typen, uten at jeg aner hva han står for fotballmessig. Jeg tror det er en fyr som vil strekke seg langt for å få det til å fungere i en slik rolle.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 74, 75, 76  Next
Page 52 of 76

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb