English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentarbeid i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 74, 75, 76  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 14.02.2019 21:54    Post subject: Reply with quote

Her er enda et talent som vraker Rosenborg


"– Det var en vanskelig avgjørelse, og jeg ble litt stresset av den korte svarfristen. Men ting falt på plass da jeg sammen med pappa og trener Stig Kammen møtte Tarjei Smågesjø (assistenttrener i Ranheim). Hadde det kun stått mellom Orkla og RBK, hadde jeg valgt Rosenborg. Men Ranheim skisserte en slags plan sammen med Orkla som innebærer tett oppfølging. De bryr seg veldig om at jeg skal bli best mulig. Jeg har veldig tro på dette opplegget i den alderen og situasjonen jeg er i nå, sier han.

Det valget innebærer at Høiseth fortsetter for FK Orkla i 3. divisjon. Men Orkla-trener Kammen avviser at det foreligger en intensjonsavtale eller lignende på at Høiseth skal ende opp i Ranheim på noe tidspunkt.

– Ranheim har skissert opp en modell der de ønsker å følge opp en del spillere i andre- og tredjedivisjon for at de skal stå bedre rustet til eliteseriespill. Det synes Magnus er veldig spennende, sier han."

Var også med rosenborg 2 på treningssamling forrige helg, og fikk beskjed om at RBK ønsket et kjapt svar. I tillegg kunne ikke rbk love fast spill i 3.div. Dermed fryktet han mye juniorfotball. Hadde 25 målpoeng for Orkla i 3.div i fjor (14+11) som førsteårsjunior.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.02.2019 23:23    Post subject: Reply with quote

Originalsaken i Avisa Sør-Trøndelag:

Orklas stortalent Magnus Sandvik Høiseth (17) har vært ettertraktet av flere eliteserieklubber så langt. Han har allerede rukket å takke nei til to. Først var Kristiansund BK på banen på sommeren under fjorårssesongen. Eliteserieklubben ønsket underskriften til vingtalentet etter han hadde vært på prøvespill, men orkdalingen mente det var for tidlig å ta turen ut.

I oppkjøringen til denne sesongen har Høiseth vært på prøvespill med Rosenborg. Det vil si, han var med på noen treninger sammen med juniorlaget til Rosenborg. I ettertid har Rosenborg kommet med et tilbud om å ta 17åringen inn i SalMar-akademiet. Det har han nå takket nei til. Han blir dermed værende i Orkla også denne sesongen.

- Slik som jeg så det, så følte jeg ikke at jeg og Salmar-akademiet var en bra match akkurat nå. De spiller i 3. divisjon og har et juniorlag i en nasjonalserie, men i Orkla vet jeg at jeg har tillit og de spiller også i 3. divisjon og jeg har veldig troen på at årets sesong kan bli veldig bra. Jeg tenkte at det var best for meg å være i Orkla i år også, om ikke hele sesongen, så i hvert fall halve, sier 17åringen til ST.

(...)

- Ranheim har vært på banen og har kjempetroen på meg. Jeg skal innover dit å få sjekket det fysiske og hva som skal til for å være fysisk rustet til å spille eliteseriefotball. Så får jeg være med på noen treninger. Det var også en av grunnen [sic] til at jeg valgte å bli i Orkla, sier han.

Les mer: Orklajuvelen fikk tilbud fra Rosenborg - takket nei

– RBK henter stort sett spillerne til akademiet fra Trøndelag. Igoh Ogbu er et unntak, som vi har stor tro på og som gjør det bra for Nigerias u20-landslag i Afrikamesterskapet. Flere av de danske akademiene henter fra hele verden, mener Bjørnebye.

– Hva med Alex Gersbach og Besim Serbecic, som begge ble hentet som tenåringer?

– Vi henter ikke spillere utenfra vi ikke mener går utenpå det vi har i akademiet. Dette er eksempler som gikk rett inn i a-stallen, svarer Bjørnebye – men sier samtidig at klubben også diskuterer denne modellen kontinuerlig. Det må være rett balanse, og vi planlegger fortsatt ut fra at Torbjørn Heggem skal ta over for Tore Reginiussen.

(...)

– To av eksemplene som trekkes frem, er Edvard Tagseth og Odin Holm. Tagseth gikk til Liverpool før vi hadde et ordentlig tilbud til han. Det var på grunn av alder. Odin Holm skulle vi gjerne også hatt, og jeg tror begge hadde vært her om vi kunne ha hentet spillere i yngre alder. Det er ugunstig at de ikke er her, men jeg føler ikke at trønderske talenter snur ryggen til Rosenborg, svarer Bjørnebye.

Les mer: svarer RBK-sjefen på kritikken
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 14.02.2019 23:50    Post subject: Reply with quote

Det er jo akkurat det de gjør. Skjønner ikke svaret til SIB her. De burde selvsagt vært under kontrakt med Rosenborg.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 15.02.2019 01:40    Post subject: Reply with quote

At tre trønderske stortalenter i løpet av kort tid velger bort RBK er et stort problem. Håper man foretar en ydmyk evaluering internt. Ser at Odin Holm er oppført under a-stallen på VIF.no.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Stubbelur
Veteran


Joined: 16 Apr 2007
Posts: 2262
Location: Around the world

PostPosted: 15.02.2019 11:35    Post subject: Reply with quote

De to største momentene er jo helt klart det at talenter faktisk velger bort Rosenborg og at det er en direkte konsekvens av manglende spilletid for A-laget.

Det hjelper ikke hvor godt det utvikler seg på akademiet om de så godt som aldri få sjansen i Eliteserien. Man må kunne se potensialet i de yngre i troppen og gi de mer enn 5-10 min på slutten av en kamp selv om det ikke er bedre enn førstevalgene pdd.

Om det er slik at vi taper mot B/G i en kamp vi starter med Ceide og/eller Johnsen i stedet for Helland/Adegbenro så er det fortsatt 9/10 andre spillere utpå der som står til ansvar. Spillere som skal være rutinerte nok til å holde fast på spillestilen og vinne til tross for ett eller to uvante innslag. Rollene er jo de samme. Kanskje to i samme lagdel er i overkant, men dere skjønner poenget.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.02.2019 20:44    Post subject: Reply with quote

I etterkant av styremøtet mandag denne uken ønsker ikke styreleder Ivar Koteng å uttale seg til Adresseavisen, men henviser i stedet til Stig Inge Bjørnebye. Den sportslige lederen deltok på styremøtet sammen med RBK-trener Eirik Horneland. Bjørnebye melder om «en kort oppdatering» til styret.

– Det ble ikke diskutert i dybden, fordi det er på planen vår at den strategiske gjennomgangen i dybden sammen med styret kommer på sportsmøtet i mai. Derfor ble det ikke satt av et helt styremøte til å diskutere akademiet nå. Vi ga en kort redegjøring og oppdatering, sier han.

Les mer: Den store diskusjonen om RBKs talentarbeid kommer i mai
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.03.2019 20:55    Post subject: Reply with quote

Coolen er klar og tydelig om hva han mener.

– For meg er det for sent å hente spillere når de er 15. Jeg ønsker å ha dem i akademiet så unge som mulig, om forholdene er lagt til rette for det. Men da snakker jeg ikke om når de er 7, 8, 9, 10 år. Da foretrekker jeg at de er i klubbene sine, sier han.

– Starter vi tidligere, øker det sjansene for at noen når opp, Kan de trene med og spille mot de beste spillerne i tidligere alder, mener jeg det er bevist at det vil hjelpe til med å utvikle spillerne. Det er derfor de gjør det i resten av verden, sier Coolen.

(...)

– Hvorfor skal 12-, 13-, 14-åringer velge Rosenborg om de ikke ser det er mulig å ta steget til førstelaget?

– Det er et godt spørsmål, og noe vi jobber med. Vi trenger å bevise for spillere, foreldre og trenere at dette er det beste stedet å utvikle seg selv som spiller. Det er derfor vi ønsker å ta dette akademiet til det neste nivået, og vi gjør allerede noen gode ting. Men vi må bli bedre på flere områder. Jeg tror på prosessen, men det er ganske klart at vi har en stor jobb å gjøre, sier Coolen.

Les mer: Coolen ønsker endringer i RBKs ungdomssatsing: – For sent å hente spillere når de er 15 år

Føler det siste avsnittet er det viktigste.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.08.2019 21:24    Post subject: Reply with quote

G18-laget var i Nederland i forrige uke og spilte to treningskamper:

- PEC Zwolle - Rosenborg 1-1
- Ajax - Rosenborg 2-0
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2053

PostPosted: 06.09.2019 19:25    Post subject: Reply with quote

Ser på U21 mot Kypros. Ikke god motstand, men mye bra spill fra Norge, fart, teknikk og gode kombinasjoner. Og skuffende at eneste RBK er på banen er en keeper på utlån til Mjøndalen..
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 06.09.2019 19:40    Post subject: Reply with quote

Dennis Johnsen burde jo vært her. Ellers tror jeg spillere som Ola Solbakken, Helmersen og Skarsem hadde vært nære uten de store skadeproblemene.

På den positive siden har vi 3 spillere fra start mot Sverige på g18: Ceide, Tagseth og keeper Rasmus Sandberg.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 09.09.2019 14:46    Post subject: Reply with quote

WT62 wrote:
Ser på U21 mot Kypros. Ikke god motstand, men mye bra spill fra Norge, fart, teknikk og gode kombinasjoner. Og skuffende at eneste RBK er på banen er en keeper på utlån til Mjøndalen..


Kan sees på som litt skuffende ja. Men blir jo slik når RBK ikke har noen spillere i U21 alderen for tiden (et par er på utlån), med unntak av noen som fortsatt er "for unge" til å være i troppen slik som Ceide og Botheim.

Men får trøste oss med at vi har 3 på G18 som nevnt over her og at vi har spillere på både G16 (Audun Engen Vik) og G17 (Kulego og Tangvik). I tillegg er Leo Fuhr Hjelde med Engen Vik på G16 men han valgt jo som noen kanskje vet bort videre spill i RBK i sommer og signerte for Celtic.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1863
Location: Selsbakk

PostPosted: 17.09.2019 08:09    Post subject: Reply with quote

Vi er blant de svakeste på talentarbeid. Istedenfor å la talentene våre få prøve seg bruker vi nesten konstant eldre spillere - fra andre klubber. Ceide for eksempel er omtrent like god som de spillerne vi har, men vi tør ikke bruke han mer..

https://www.vg.no/sport/f...tent=row-1
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 17.09.2019 08:15    Post subject: Reply with quote

Dette står til stryk. Nok en gang dårlig arbeid fra RBK. Alt SIB tar i blir til gråstein. Var ikke fadesen i start nok bevis? Nei, stemmer RBK ser ikke på kvalifikasjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 17.09.2019 08:15    Post subject: Reply with quote

Er da ingen som får opp flere spillere fra egne rekker som selges utenlands og/eller tippeligaen. Det kan jo overhode ikke forventes at vi får opp Selnæs, Svensson og Midtsjøer hver sesong.

Vi har gitt for få talenter spilletid denne sesongen, men talenutvikling må måles i mer enn antall minutter for alaget pr sesong.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 17.09.2019 08:16    Post subject: Reply with quote

Vi kommer ikke til å få opp flere heller slik klubben drives i dag.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 17.09.2019 08:30    Post subject: Reply with quote

dårlig råd pleier som regel å bety tvunget økte bruk av ungdommen. Det kommer helt sikkert opp flere, Ceide er neste generasjon stjerne.

At Engen anses som best fordi de spiller en bøtte spillere som aldri blir gode nok til mer enn å unngå nedrykk, det er ikke særlig interessant for oss uansett.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 17.09.2019 08:38    Post subject: Reply with quote

Regner med det ikke er mulig å lese rapporten slik at man vet hva som legges i de ti punktene som nevnes i artikkelen?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 17.09.2019 09:02    Post subject: Reply with quote

Dette er statistikk som ikke nødvendigvis forteller så mye. Det er ikke slik at talentene til VIF nødvendigvis er i nærheten av å konkurrere om plassene hos oss på samme måte. Vi har høyere ambisjoner og stiller derfor høyere krav til spillere (også talenter) enn de fleste lag i ligaen. Vi har heller ikke tid til å bygge over tid slik mange av de mindre klubbene gjør; vi må være gode nå - til enhver tid.

Når det er sagt skulle jeg gjerne sett flere av våre egne på førstelaget. Det blir spennende å se hva som skjer i forbindelse med dette fremover. På eksempelvis ving-plass er det jo mye usikkerhet med de vi har i forhold til kontraktsforlenging, lånesituasjon og så videre.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 17.09.2019 09:05    Post subject: Reply with quote

Nei, jeg syntes noen av de ti punktene så iffy ut. Rapporten sier også at VIFs talentutvikling har et internasjonalt snitt, så den tar jeg med en solid busslast salt. Klart, vi kan bli mye bedre på veldig mye angående talentutvikling, men en NTF-utvikla rapport på temaet sliter jeg med å ta veldig seriøst all den tid VIF skrytes så høyt opp i skyene. Jeg kunne ikke se mange store talenter hos VIF i går, i hvert fall. Han kepern er vel ung og passe god, men det var det?
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 17.09.2019 09:24    Post subject: Reply with quote

Ung og passe god, men han får spilletid fordi VIF ikke har noen andre keepere som er skadefri. Han kunne vært like god i RBK, men fått null spilletid pga André Hansen.

Sånn er det også med andre unge spillere her.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 17.09.2019 09:37    Post subject: Reply with quote

Ja, det er mye det jeg tenker. Rapporten tar ikke hensyn til kontekstuelle faktorer som forventninger, mål, og ytre press om prestasjoner. Det er ganske logisk at et lag som har som mål å vinne serien hvert år i mindre grad er villig til å gi unggutter sjansen enn et lag som sliter tungt økonomisk i bånnstriden. Så er det også klart at vi burde vært flinkere til å inkludere unge talenter i stallen og tidvis i laget enn det vi har vært. Jeg syntes ideen om et talent i hver lagdel som noen nevnte for ikke så lenge siden er fin. Er vel noe av det samme Ajax også bygger på. Vi har nok rutinerte spillere til at en i hvert ledd kan erstattes med en Serbecic, en Tagseth/Johnsen og en Ceïde eller Botheim.
Back to top
View user's profile Send private message
smogli
Proff


Joined: 16 Apr 2008
Posts: 313

PostPosted: 17.09.2019 09:41    Post subject: Reply with quote

Quote:
en Serbecic, en Tagseth/Johnsen og en Ceïde eller Botheim.


Er det deg, Skullerud?
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 17.09.2019 09:42    Post subject: Reply with quote

Tipper Semb.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 17.09.2019 09:43    Post subject: Reply with quote

Den fra 2017 er her: https://www.eliteserien.n...-rapporten

Kan virke som om vi ville ha fått en ekstra stjerne i boka hvis vi hadde lag ned til 6-årsalder og at kamper i utenlandsk liga ble regnet med.

Hovedproblemet vårt er overgangen mellom junior og A-lag.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 17.09.2019 09:44    Post subject: Reply with quote

smogli wrote:
Quote:
en Serbecic, en Tagseth/Johnsen og en Ceïde eller Botheim.


Er det deg, Skullerud?

Ja.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 74, 75, 76  Next
Page 49 of 76

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb