English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kunstgress kontra naturgress
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 13, 14, 15  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
xMegafonmannen
Veteran


Joined: 20 Jul 2007
Posts: 2850

PostPosted: 05.04.2012 10:55    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:


Er det flere enn Moskvaklubber som har spilt CL på kunstgress? Russland spilte vel EM-kvalik mot England på kunstgress.


San Siro skal skifte til kunstgress i sommer har jeg lest.

Var noe om at de bruker 200-300 000 euro i året på å skifte gress så nå skal de bruke 800 000 euro på å skifte til kunstgress (800k første gang, vil ikke koste det hver gang de bytter ut kunstgresset)
_________________
:/
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.04.2012 11:06    Post subject: Reply with quote

San Siro skal vel få det samme som Lerkendal fikk i 1994 - naturgress isydd kunstgress?

- Jag hoppas att även Inter är överens med oss och går med på att göra planen halvsyntetisk.

Läs mera: Galliani om planen på San Siro:”Jag hoppas Inter är överens med oss”
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
xMegafonmannen
Veteran


Joined: 20 Jul 2007
Posts: 2850

PostPosted: 06.04.2012 02:06    Post subject: Reply with quote

Ja-ok. Da var det kilden min som oversatte litt skeivt.
_________________
:/
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.05.2012 13:46    Post subject: Reply with quote

Tre.

Så många matcher har plastlagen lyckats vinna på gräs hittills år.

(...)

Tydligast är statistiken för Elfsborg som spelat tio matcher, vunnit åtta på plast och förlorat två på gräs. Backar man bandet har Elfsborg inte vunnit på vanligt gräs sedan juli 2011, 1–0 mot AIK på Råsunda.

Läs mera: Gräsligt dåligt av ’plastlagen’
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.05.2012 19:30    Post subject: Reply with quote

Her fjernes Norges fineste gressmatte Tommel'n ned
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 28.05.2012 21:57    Post subject: Reply with quote

Håpløst og tragisk, spør du meg. Viser ikke de fleste undersøkelser at vedlikeholdsutgiftene, i hvertfall i såpass sørlig klima, er veldig like på begge typer dekke?

Jeg synes det vitner om latskap for det meste. Vi kan jo liksågodt begynne med grusbaner i stedet. Så godt som veldlikeholdsfritt, værbestandig og billig.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Hedley
Veteran


Joined: 02 May 2006
Posts: 6497
Location: Trd

PostPosted: 28.05.2012 23:50    Post subject: Reply with quote

I dette tilfellet er vel saken at man skal øke inntektene ved å leie ut banen, i tillegg til at Start sikkert skal ta i bruk anlegget som treningsarena. Start har jo i mange år slitt veldig økonomisk og det er vel neppe særlig aktuelt med europacupspill i nærmeste fremtid med det laget, så de ser vel ikke så stygt på det, selv om nturgress helt sikkert hadde vært å foretrekke for Start sånn rent kampdagsmessig.
Back to top
View user's profile Send private message
orz
Proff


Joined: 19 Mar 2005
Posts: 422
Location: Østlandet et sted

PostPosted: 29.05.2012 00:03    Post subject: Reply with quote

Det er nærmest hjerteskjærende å se at en så fin matte blir revet fra rot og erstattet med plastikk på et sted som Sørlandet. Det går fint an å spille breddefotball på naturgress også, noe som banemesteren også har påpekt tidligere.

Frykter at Tippeligaen blir mindre attraktiv etterhvert som kunstgressbanene blir flere. For min egen del er det i hvertfall tilfelle. Jeg ser mye heller en kamp på en litt dårlig gressmatte enn på plastic fantastic. Lukta og synet av gress, situasjonene som oppstår på grunn av en vond stuss, underlaget som forandrer karakter etter været, alt dette er en del av sjarmen med fotball. Tilbake til røttene!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.05.2012 08:38    Post subject: Reply with quote

Det er en latterlig utvikling, og det bidrar bare til å øke forskjellen i kvalitet mellom Norge og resten av Europa. Det eneste positive kunstgress gjør for spillet i norsk serie er at spillerne hopper litt høyere når de skal opp i hodeduell.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.09.2012 22:25    Post subject: Reply with quote

Fortsätter de allsvenska topplagen att prestera som hittills på de olika underlagen så blir Elfsborg svenska mästare – även utan en enda seger på naturgräs.

– Det tackar jag ja till alla dagar. Det förringar inte vår insats, säger anfallaren Lasse Nilsson.

Läs mera: Mot guld – utan seger på gräs

Låt oss (...) fundera över ett par skillnader ingen kan protestera mot vad gäller spel på konstgräs:

Bollen rullare fortare.

Kortpassningsspelet blir snabbare och exaktare.

Djupledsspelet kräver större precision.

Försvarsspelet blir mer passivt och handlar i större utsträckning om att täcka ytor.

Presspelet försvåras.

Kampmomentet minskar.

Teknik, passningsspel, snabba fötter och bollhantering påverkas positivt av träning på konstgräs.

Aggressivitet, tacklingar och närkampsspel utvecklas inte lika mycket.

Det är lättare för små och kvicka spelare att etablera sig.

Fysiska och närkampsinriktade spelare får svårare att hävda sig.

Ett lag som är ovant vid gräs tenderar att vara mer tröttkört mot slutet då en äkta matta suger mer kraft.

Läs mera: Tekniska spelare gynnas av konstgräs
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.09.2012 02:22    Post subject: Reply with quote

Samtlige av disse punktene gjelder også om man sammenligner kunstgress-fotball og futsal også.

Jeg er som tidligere nevnt sannsynligvis en håpløs romantiker, gammeldags, bakstrebersk og irrasjonelt prinsipiell, men fotball skal spilles på naturgress om det er klimatisk forsvarlig. Akkurat som at fotballen blir bedre av en haug rike onkler som svir av milliarder på klubber som hobby strider mot min grunntanke rundt hvordan fotball bør være.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.09.2012 22:58    Post subject: Reply with quote

Fredag 12 oktober spelar Sverige mot Färöarna på Tórsvøllurstadion i Torshavn. Underlaget är konstgräs, men det svenska landslaget kommer inte gnugga spelövningar på konstgräs under träningsveckan i Stockholm inför VM-kvalmatchen.

I stället blir det tre träningspass på naturgräs.

– Vi nöjer oss med att träna på matcharenan kvällen före som vanligt. Det får räcka, säger förbundskaptenen Erik Hamrén.

Varför inte mer?

– Jag utgår från min erfarenhet som klubbtränare. Första säsongen i Rosenborg tränade vi på konstgräs hela veckan innan vi spelade bortamatcherna på konstgräs. Men vi tyckte att vi fick mer förslitningsskador, problem med ljumskar och liknande.

– Till andra säsongen bestämde vi oss för att träna på naturgräs i så stor utsträckning som möjligt, även inför konstgräsmatcherna. Vi fick färre skador och det blev bättre resultatmässigt. Vi vann fler matcher på konstgräs.

(...)

Är det bra för svensk fotboll ur landslagsperspektiv att allt fler allsvenska matcher spelas på konstgräs?

– Även om spelet på konstgräs och naturgräs har närmat sig varandra så är det olika. Djupledsspelet blir annorlunda och även försvarsarbetet. Det är svårare att komma in i press på konstgräs. Där handlar det mer om att täcka ytor.

Vad innebär det på sikt?

– Det är svårt att bedöma. Det kommer nog fram spelare som inte är lika skickliga i presspelet defensivt. I gengäld får vi fler spelare som har en bra teknik och som är skickliga passningsspelare, säger Erik Hamrén.

Läs mera: Sverige väljer bort konstgräs

Schwabe-tankene er altså tatt med videre.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Frodo
Rutinert


Joined: 18 Feb 2006
Posts: 859

PostPosted: 23.09.2012 12:04    Post subject: Reply with quote

Skjønner jo at flesteparten her på forumet ønsker seg langt tilbake i tid i flere sammenhenger, men det er altså slik at kunstgress er framtiden! Med tid og stunder blir det forbudt med annet dekke på øverste nivå her i landet, hvilket er helt greit. De som vokser opp i dag spiller knapt på annet, så paradigmeskiftet vil skje umerkelig, for andre enn konservative supportere som digger gresslukt.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 23.09.2012 12:26    Post subject: Reply with quote

Det bur eit troll i Senja,
så reint utruli stort!
Det fiskar kval på Malangsgrunn
som andre fiskar mort.

Det bur eit troll i Senja,
og trollet sine skor
er større enn dei største skip
som gjestar Gryllefjord.

Det bur eit troll i Senja,
og nasen er så svær
at mange trur han er eit fjell
litt nord for Medfjordvær.

Det bur eit troll i Senja,
det tykkjer folk er gildt.
For trollet uti Senja
er alltid berre snilt!
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
TIL-supporter
Senior


Joined: 15 Jun 2011
Posts: 124

PostPosted: 23.09.2012 12:59    Post subject: Reply with quote

TIL er veldig fornøyd med at Sogndal har lagt kunstgress på stadion i sommer:

http://fotball.itromso.no...251231.ece

Bortekampene på potetåkeren i Sogndal har tidligere vært et mareritt for alle lag som prøver å spille fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Frodo
Rutinert


Joined: 18 Feb 2006
Posts: 859

PostPosted: 23.09.2012 14:09    Post subject: Reply with quote

Riktig, jeg har spilt på Fosshaugane selv, og det var mer en grusbane enn en gressbane. Alle hull i "gressmatta" var fylt med sand, og hullene utgjøre nok mer enn halvparten av arealet. Nesten som playoff-kampen mot Tsjekkia på Ullevaal i 2005, hvor store deler av banen var fylt med sand.
Back to top
View user's profile Send private message
TIL-supporter
Senior


Joined: 15 Jun 2011
Posts: 124

PostPosted: 23.09.2012 14:23    Post subject: Reply with quote

Gressbanefundamentalistenes argumentasjon tar alltid utgangspunkt i den ideelle gressmatta, som etter deres mening alltid vil være bedre enn selv den beste kunstgressmatta.

Det skal jeg gjerne si meg enig i. Men i virkeligheten er de fleste norske gressmattene (selv i Tippeligaen) av middelmådig eller dårlig standard. For de arenaene dette gjelder er det et sprang framover i kvalitet å få lagt en moderne kunstgressmatte. Som altså Sogndal nå har gjort.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 23.09.2012 14:33    Post subject: Reply with quote

Helt uenig angående kvaliteten i Tippeligaen. Både matta på Lerkendal, Aker, Brann, Viking, Sør Arena, Ullevaal, Åråsen og Fredrikstad har holdt høy klasse så og si hele året de siste årene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ingeman
Veteran


Joined: 07 Dec 2006
Posts: 2582

PostPosted: 23.09.2012 14:51    Post subject: Reply with quote

Ullevål gressmatten var søppel for 3 år siden.. Men så ble det brukt noen millioner på nytt greiss og vedlikehold og nå er den i TOPP internasjonal klasse. Helt klart.

Grunnen til at klubber bytter til kunstgress er fordi det ikke trenger vedlikehold i like stor grad og at andre klubber kan trene der, slik at det blir tilgjengelig for flere og ikke bare er til A-laget..

Jeg skulle helst sett at naturgress var langt mer predominant over kunstgress enn va det er i dag, men vi må bare innse at kunstgress etterhvert kommer til å ta mer og mer over. Jeg mener at alle lag sør for Trondheim bør kunne ha vanlig gress. Som skrevet over, gresset på Aker, Fredrikstad, Viking, osv har vært meget bra i år. (Viking sitt gress har skuffet litt kontra tidligere år..)

At FCN og Young boys har kunstgress er for meg en gåte..
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.09.2012 16:08    Post subject: Reply with quote

For min del stusser jeg mest over regnestykkene til en del klubber i Sør-Norge. Mange klubber legger opp til så mye bruk av hovedbanen sin til yngres lag osv. at kunstgresset må skiftes så ofte at totalsummen blir større enn å legge nytt gress innimellom.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 25.09.2012 21:39    Post subject: Reply with quote

Fredrikstad sier nei til kunstgress

Godt noen har vett i skallen!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.09.2012 22:07    Post subject: Reply with quote

Miit poeng nøyaktig, som dei seier:

- Med et riktig og godt vedlikehold av den, tror vi at den vil være like holdbar og like billig i drift som kunstgress.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
orz
Proff


Joined: 19 Mar 2005
Posts: 422
Location: Østlandet et sted

PostPosted: 26.09.2012 06:59    Post subject: Reply with quote

Herlig!

Har hørt noen banemestere tidligere som har påstått at naturgress er like billig som kunstgress i lengden. Husk at også kunstgress blir slitt, og må byttes ved jevne mellomrom. Virker som om det har blitt en "vedtatt sannhet" at kunstgress er så billig og at det er det som skal til for å redde økonomien i klubber som sliter.

Ser man på utregninger som prøver å vise fordelene av kunstgress (som forøvrig oftest er gjort av selskaper som ønsker å selge kunstgress) forutsetter disse som oftest et lengre tidsperspektiv enn det som er vanlig. Denne rapporten for eksempel http://www.polyturf.com/d...-Costs.pdf legger til grunn 10 års bruk før utskifting. Ålesund har skiftet kunstgress 3 ganger siden 2005..
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.09.2012 09:34    Post subject: Reply with quote

TIL-supporter wrote:
Gressbanefundamentalistenes argumentasjon tar alltid utgangspunkt i den ideelle gressmatta, som etter deres mening alltid vil være bedre enn selv den beste kunstgressmatta.

Det skal jeg gjerne si meg enig i. Men i virkeligheten er de fleste norske gressmattene (selv i Tippeligaen) av middelmådig eller dårlig standard. For de arenaene dette gjelder er det et sprang framover i kvalitet å få lagt en moderne kunstgressmatte. Som altså Sogndal nå har gjort.


For å gjenta meg selv så ser jeg selvsagt nødvendigheten av kunstgress der det er klimatisk umulig med noe annet. Temperatur og jordsmonn for eksempel er faktorer som kan gjøre det vanskelig å ha naturdekke. Men det er jaggu mange klubber som kommer med vikarierende grunner og kvasi-argumenter.

Når det er mulig for Rosenborg å stille med rimelig prikkfri matte i november, så bør det være håp for de fleste andre også. Jeg har ikke sett noen konkret statistikk på det, men jeg hører fra flere hold at de økonomiske sidene ved kunstgress i beste fall er dead even med naturgress, så blir jeg enda mer innbitt. Jeg kan ikke huske å ha hørt at noen av lagene med naturgress på hjemmebanen ha klaget over økonomien ved det, og jeg kan heller ikke skjønne at alle stadioer i Norge skal være konsertlokale heller.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
orz
Proff


Joined: 19 Mar 2005
Posts: 422
Location: Østlandet et sted

PostPosted: 13.02.2013 09:46    Post subject: Reply with quote

Høgmo om Solskjær og kunstgress

Nederst i denne artikkelen forteller Høgmo at han har endret sitt syn på kunstgress fra å være for til å bli imot.

Godt å se at noen fremtredende personligheter i fotballmiljøet tar oppgjør med "kunstgresshysteriet". Ingen grunn til å ha kunstgress på eliteseriearenaer som ikke trenger det. Noe billigere er det heller ikke hvis man skal bytte kunstgress når det begynner å bli slitt. Kunstgress har sin rolle i breddefotballen og i nord
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 13, 14, 15  Next
Page 2 of 15

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb