English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
VM 2018
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 15.07.2018 16:39    Post subject: Reply with quote

Skuffende dømming.
Back to top
View user's profile Send private message
Iziba Jaja
Veteran


Joined: 08 Dec 2007
Posts: 1412

PostPosted: 15.07.2018 16:41    Post subject: Reply with quote

Griezmann filmer, Pogba muligens i offside når han går i duell med Mandžukić og nå en håpløs straffe...
Back to top
View user's profile Send private message
Sjiraff
Veteran


Joined: 14 Jul 2011
Posts: 1514

PostPosted: 15.07.2018 16:41    Post subject: Reply with quote

Er jo en katastrofe til nå i finalen. Filming som leder til frispark som da blir mål. Pogba i offside på frisparket. Så dømmes det jaggu straffe pga VAR, noe jeg mener er feil.
Hvorfor brukes ikke VAR på første målet til Frankrike?
_________________
Never Wake A Sleeping Ninja Cow
Back to top
View user's profile Send private message
hellvikrunner
Veteran


Joined: 25 Feb 2013
Posts: 2741

PostPosted: 15.07.2018 16:44    Post subject: Reply with quote

Det kan virke som om det er bestemt på forhånd at Frankrike skal vinne finalen Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 15.07.2018 16:45    Post subject: Reply with quote

Håpløst... Synes VAR er en god idé, men poenget er at det skal brukes i situasjoner hvor dommer har gjort en åpenbar feil. Den handsen er så tvilsom som den kan få blitt (direkte feil mener jeg). Da skal ikke VAR brukes...
_________________
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
― Friedrich Nietzsche
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 15.07.2018 16:46    Post subject: Reply with quote

Det er faen meg helt utrolig å sette opp en så dårlig dommer - en av VMs aller svakeste - i en finale, og et voldsomt skudd for VAR-baugen at det der blir dømt straffe etter review. Da er det bare å legge ned skiten. Skandaledømming, og det er ikke den første tabben han gjør.

Hvis forklaring er nødvendig : det er umulig for Perisic å unngå å handse der, han ser ikke ballen, og hadde ingen sjanse til å reagere. Hånda er i hoftehøyde, og han scorer jo nesten selvmål. Langt fra straffe.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 15.07.2018 16:50    Post subject: Reply with quote

Ja, nesten ikke til å tro.
Back to top
View user's profile Send private message
hellvikrunner
Veteran


Joined: 25 Feb 2013
Posts: 2741

PostPosted: 15.07.2018 17:07    Post subject: Reply with quote

Synes Kroatia fremstår som et mye bedre lag enn Frankrike. Er det noen rettferdighet i verden så vinner Kroatia VM.
Back to top
View user's profile Send private message
Stubbelur
Veteran


Joined: 16 Apr 2007
Posts: 2262
Location: Around the world

PostPosted: 15.07.2018 19:16    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Det er faen meg helt utrolig å sette opp en så dårlig dommer - en av VMs aller svakeste - i en finale, og et voldsomt skudd for VAR-baugen at det der blir dømt straffe etter review. Da er det bare å legge ned skiten. Skandaledømming, og det er ikke den første tabben han gjør.

Hvis forklaring er nødvendig : det er umulig for Perisic å unngå å handse der, han ser ikke ballen, og hadde ingen sjanse til å reagere. Hånda er i hoftehøyde, og han scorer jo nesten selvmål. Langt fra straffe.


For meg er det straffe. Hånda beveger seg mot ball, er langt ute fra kroppen. Jeg tror ikke det er intensjonelt, men et sted må grensa gå. Hadde det stått en franskmann klar rett bak han, så hadde det tydeliggjort at dette er straffe.

Det er mulig for han å unngå, hvis han konsentrer seg om ball istedet for duellen.

For the record, jeg ville at Kroatia skulle vinne, og synes Frankrike vant noe ufortjent. Griezmann skulle bl.a. ikke hatt frispark før det første målet.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.07.2018 19:21    Post subject: Reply with quote

Hovedpoenget er at videodommeren aldri skulle ha bedt dommeren å se situasjonen i reprise.

Videodømming skal bare brukes ved klare feil og ikke ved slike tvilstilfeller.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Iziba Jaja
Veteran


Joined: 08 Dec 2007
Posts: 1412

PostPosted: 15.07.2018 19:27    Post subject: Reply with quote

Merkelig at det blir lagt til 3min i førsteomgangen når VAR situasjonen alene tar over 4min. I tillegg ligger Umtiti nede i over 1min og Perisic ligger nede med en smell i hodet tidligere i omgangen.
Back to top
View user's profile Send private message
Stubbelur
Veteran


Joined: 16 Apr 2007
Posts: 2262
Location: Around the world

PostPosted: 15.07.2018 20:00    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Videodømming skal bare brukes ved klare feil og ikke ved slike tvilstilfeller.


Hva tilsier at dommer ikke var i tvil?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.07.2018 20:24    Post subject: Reply with quote

Ifølge Jonas Eriksson i SVT-studio tilsier regelverket at videodommeren skulle ha vist til at det var et tvilstilfelle og bedt dommeren om å stå på den opprinnelige avgjørelsen om ikke å dømme straffe.

Om dommeren derimot hadde dømt straffe der og da, kunne han ha fått hjelp fra videodommeren og reprisene til å avgjøre om det var riktig dømt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bommel1
Rutinert


Joined: 05 Mar 2017
Posts: 506

PostPosted: 15.07.2018 20:29    Post subject: Reply with quote

Merkelig hvor annerledes man kan se situasjoner.
Jeg og de tre som så kampen med meg var genuint forbløffet over at kommentatorene klaget på den straffeavgjørelsen. For oss var det en soleklar straffe.
Som stubbelur sier, et sted må grensen gå. Det er greit at det ikke er med vilje, men ballbanen blir jo ikke endret (såvidt jeg ser) fra den blir slått fra hjørneflagget til den endrer retning i Perisic sin hånd.
For meg var det en åpenbar feil å ikke dømme straffe, noe som tilsier en VAR-sjekk.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 15.07.2018 20:37    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Ifølge Jonas Eriksson i SVT-studio tilsier regelverket at videodommeren skulle ha vist til at det var et tvilstilfelle og bedt dommeren om å stå på den opprinnelige avgjørelsen om ikke å dømme straffe.

Om dommeren derimot hadde dømt straffe der og da, kunne han ha fått hjelp fra videodommeren og reprisene til å avgjøre om det var riktig dømt.


Ja, det er jo dette man har blitt fortalt. Er det 50/50 så er det dommerens avgjørelse før VAR som skal bli stående.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 15.07.2018 20:43    Post subject: Reply with quote

bommel1 wrote:
Merkelig hvor annerledes man kan se situasjoner.
Jeg og de tre som så kampen med meg var genuint forbløffet over at kommentatorene klaget på den straffeavgjørelsen. For oss var det en soleklar straffe.
Som stubbelur sier, et sted må grensen gå. Det er greit at det ikke er med vilje, men ballbanen blir jo ikke endret (såvidt jeg ser) fra den blir slått fra hjørneflagget til den endrer retning i Perisic sin hånd.
For meg var det en åpenbar feil å ikke dømme straffe, noe som tilsier en VAR-sjekk.


Hos oss og de tre jeg så kampen var det samstemt at det ikke var straffe. Dette er for meg et tvilstilfelle hvor dommeren blåser utspark fra mål og at VAR går inn der blir helt feil. Spilleren forventer at Frankrike-spilleren skal heade ballen og har ikke sjanse i helvete til å beregne ballbanen såpass at han har kontroll på at armen som er fallende i en naturlig bevegelse skal unngå ballen der.
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 15.07.2018 20:48    Post subject: Reply with quote

Veldig rar finale - to diskuterbart feilaktige mål til Frankrike, en kjempetabbe av Lloris og to tvilsomme keeperopptredener fra Subasic på de øvrige franske målene.

Frankrike har ett skudd på mål i 1. Omgang og leder likevel 2-1 til pause.

Tileggstid som ikke harmonerer med spillstoppene.


I det hele tatt, en merkelig kamp kroner ett egentlig ganske merkelig mesterskap, og er sånn sett ett perfekt punktum.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
hellvikrunner
Veteran


Joined: 25 Feb 2013
Posts: 2741

PostPosted: 15.07.2018 21:00    Post subject: Reply with quote

Men vi fikk tross alt den mest målrike finalen på 60 år Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 15.07.2018 21:24    Post subject: Reply with quote

Stubbelur wrote:
zaphod81 wrote:
Det er faen meg helt utrolig å sette opp en så dårlig dommer - en av VMs aller svakeste - i en finale, og et voldsomt skudd for VAR-baugen at det der blir dømt straffe etter review. Da er det bare å legge ned skiten. Skandaledømming, og det er ikke den første tabben han gjør.

Hvis forklaring er nødvendig : det er umulig for Perisic å unngå å handse der, han ser ikke ballen, og hadde ingen sjanse til å reagere. Hånda er i hoftehøyde, og han scorer jo nesten selvmål. Langt fra straffe.


For meg er det straffe. Hånda beveger seg mot ball, er langt ute fra kroppen. Jeg tror ikke det er intensjonelt, men et sted må grensa gå. Hadde det stått en franskmann klar rett bak han, så hadde det tydeliggjort at dette er straffe.

Det er mulig for han å unngå, hvis han konsentrer seg om ball istedet for duellen.

For the record, jeg ville at Kroatia skulle vinne, og synes Frankrike vant noe ufortjent. Griezmann skulle bl.a. ikke hatt frispark før det første målet.


Er han virkelig i en posisjon der han forsettlig gjør seg større ved å sette ut armene? Å hevde at han slår ballen intensjonelt faller på sin egen urimelighet - ingen har så gode reflekser. Det er faktisk ikke straffbart etter regelverket at ballen treffer en arm som tilfeldigvis befinner seg langt fra kroppen - dommer skal mene at det er noe forsett bak det.

Uansett er det en formell feil, med mindre VAR-teamet altså unisont mener det utvilsomt er viljehands.

Og jeg undrer meg på 1-0 - Pogba er vel vitterlig i offside, den kan tas? Når det blir scoring, så kan vel filmingen til Griezmann tas, for det er jo en utvilsom og ganske stor feil av dommeren?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.07.2018 21:49    Post subject: Reply with quote

Diskusjonen her viser nok en gang hvor håpløse hands-reglene er, og hvor vanskelige slike situasjoner er. Hva er naturlig stilling? Hva er forsett? Hvordan bedømmer man hvilke situasjoner det er fordelaktig å handse?

Når det er sagt, er dagens situasjon langt fra det merkeligste når det gjelder hands og VAR. Men det sier kanskje en del i seg selv.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 15.07.2018 21:52    Post subject: Reply with quote

Jeg har sett bilder av at Pogba ikke er i offside.

Det dommerne referer til i regelboka er at "hand comes down to meet the ball" noe som for meg blir helt sjanseløst. Her er det snakk om en arm i fallende naturlig bevegelse og blir truffet, ikke en hånd som oppsøker ballen.
Back to top
View user's profile Send private message
Sylta
Veteran


Joined: 23 Mar 2010
Posts: 1406
Location: Trondheim

PostPosted: 15.07.2018 22:02    Post subject: Reply with quote

Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan folk kan mene at det ikke er hands på Perisic.

Umiddelbart syntes jeg den er i grenseområdet, men da utelukkende fordi armen er på vei ned idet den treffer ballen. Etter at ballen har truffet armen, trekker umiddelbart Perisic forarmen inn mot kroppen. Dette tyder på at Perisic bevisst prøver å unngå å handse, men det har lite å si når forseelsen allerede har skjedd.

Ved innleggs- og skuddsituasjoner er det åpenbart hvor ballen med fordel bør ha retning. Når da ballen har retning mot boks/mål, skal enhver fotballspiller vite at de vil dra en fordel av å ha armene ut av kroppen i et forsøk på blokkere ballen før tilslaget.

I Perisic sitt tilfelle går han opp med armene 90° fra kroppen, noe som tilsier en fordelaktig posisjon å bevisst ha armene i, og dermed straffbar hands dersom ballen treffer armen. Senere velger Perisic å senke armene sine fra den posisjonen, noe som setter overarmen hans i en naturlig posisjon, mens forarmen hans står fortsatt 90° ut fra kroppen. På dette tidspunktet kan man påstå at Perisic forsøker å sette forarmen sin i en posisjon der den er lite sannsynlig å bli truffet etter en stuss av Matuidi. Dersom ballbanen i utgangspunktet var mot hodehøyde, burde en eventuell stuss ned i forarmen til Perisic ikke bli dømt på, ettersom armen da er i en posisjon der man sjelden kan dra nytte av at ballen treffer armen. Problemet er at ballen allerede hadde retning akkurat der den endte opp. Det er heller usikkert om Matuidi i det hele tatt rørte ballen. Dermed skal Perisic vite at ballen med høy sannsynlighet kommer i retning mot forarmen, ergo straffbar posisjonering av armen.

Denne vurderingen tas før man i det hele tatt vurderer at Perisic i praksis slår ballen i bakken, noe som må kunne kategoriseres som viljehands.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 15.07.2018 22:15    Post subject: Reply with quote

Hands regelen er håpløs ja. På tide med noen klare regler.

Slik mener jeg de bør gå frem for å avgjøre hands:

Var den i arm/hånd Ja/Nei (Selvfølgelig)

Forsettlig/Uforsettlig Ja/Nei

Hvis det ikke var med vilje da er det ingen hands (som vil si de fleste handstilfeller som det blåses for i dag).

Men så vil jeg i tillegg ha ett unntak til den regelen. Det vil være at dersom det ikke var med vilje, men det hindrer en farlig avslutning på vei mot mål, så bør det blåses straffe. Spilleren blir ikke straffet men motstanderlaget får straffe.

Unntaket er noe jeg synes er riktig i hvert fall. Men man trenger det jo ikke, kan like greit bare ha det slik at det aldri blir blåst hands så lenge det ikke er tydelig at det gjøres med vilje for å hindre ballen.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 15.07.2018 22:18    Post subject: Reply with quote

Sylta wrote:
Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan folk kan mene at det ikke er hands på Perisic.


Jeg er uenig i din vurdering i alle avsnittene dine. Det sier jo sitt her. Ikke om at du ikke vet hva du snakker om, men hvor forskjellig folk ser på hands.

Noen korte kommentarer til dine avsnitt:

1. At han trekker armen til seg tyder ikke på noe annet enn at det er en refleks.

2. Perisic har ikke armen unaturlig ut fra kroppen i den posisjonen han er.

3. Perisic kan ikke forvente at ballen treffer han der, din lange analyse om hva han bør anta og ikke følger jeg ikke i det hele tatt.

4. Han slår ikke ballen i bakken og det er langt i fra viljehands.

For meg kan dette sammenlignes med en situasjon hvor ballen blir skutt opp i hånda fra kort distanse. Det er så åpenbart at Perisic forventer en stuss fra Frankrike-spilleren og har ingen intensjoner annet enn å prøve å være med i duellen. Så når Matuidi eller hvem det er gjør tidenes dårligste forsøk på en stuss og ballen tilfeldigvis går ned i armen hans som faller ned så blir det hele merkelig. På slowmotion og stillbilder så kan det sikkert se ut som det er forsett og med vilje, men i real time så ser man det tydelig. Perisic lukker jo øya til og med...
Back to top
View user's profile Send private message
Sylta
Veteran


Joined: 23 Mar 2010
Posts: 1406
Location: Trondheim

PostPosted: 16.07.2018 00:06    Post subject: Reply with quote

hello wrote:


1. At han trekker armen til seg tyder ikke på noe annet enn at det er en refleks.


Det naturlige i en slik situasjon er at forarmen enten står støtt eller beveger seg bakover. Hvorvidt det er en refleks eller ei forandrer ikke at han prøver å dra forarmen inn mot kroppen, noe som proaktivt ville gjort handsen ustraffbar.

Quote:
2. Perisic har ikke armen unaturlig ut fra kroppen i den posisjonen han er.


Perisic blir ikke påvirket av hverken medspiller eller motspiller. Å hoppe opp i luften med armene i været som om man prøver å overgi seg har ingen fordeler annet enn å gjøre seg stor. Å stå med forarmen vinklet 90° mot siden er på ingen måte naturlig, uavhengig av øvrige bevegelser. Det eneste naturlig ved armstillingen ved balltreffet er at Perisic i utgangspunktet hadde armene i en komplett unaturlig posisjon og dermed må innom en annen unaturlig posisjon før armene er langs kroppen. Dette er ikke en god nok bortforklaring til å ikke kalle handsen straffbar.

Quote:
3. Perisic kan ikke forvente at ballen treffer han der, din lange analyse om hva han bør anta og ikke følger jeg ikke i det hele tatt.


Perisic kan forvente at ballen enten A) Holder en kontinuerlig ballbane eller B) Stusses mot mål. Fotballspillere skal ha en tilstrekkelig fotballforståelse til å skjønne hvilke posisjonerer man kan holde armene i for å dra en fordel før motspillere kommer med et forutsigbart tilslag. Denne fotballforståelsen er den samme som brukes når spillere går ned for å blokkere skudd.


I dette tilfellet er den forståelsen irrelevant, ettersom ballen aldri endrer retning. Ballen har kontinuerlig ballbane, ergo hånd mot ball og straffbar hands.

Quote:
4. Han slår ikke ballen i bakken og det er langt i fra viljehands.


I praksis slår han ballen i bakken. Hva som skjer i hodet hans er helt irrelevant.

Quote:

For meg kan dette sammenlignes med en situasjon hvor ballen blir skutt opp i hånda fra kort distanse...


Mané lukket øynene før han stemplet Ederson i fjor. 3 kampers karantene ble det. På hvilken måte kan Perisic frasi seg ansvaret bare fordi han lukket øynene og håpet at en annen spiller skulle være borti ballen først?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29  Next
Page 27 of 29

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb