English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2024
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.12.2023 00:03    Post subject: Økonomi 2024 Reply with quote

Berdal:

– Hva kan du si om budsjettet for 2024?

– Jeg kan ikke si så mye ennå. Men vi jobber med å skape en bærekraftig drift. I det ligger at vi prøver å komme oss mot balanse. Så er det ikke dermed sagt at det blir balanse.

- SÃ¥ sjansen for minustall er stor?

– Jeg ønsker ikke å kommentere tall, svarer han.

- Tror du dette har noe å si for omdømmet til RBK?

– Både ja og nei. Det er nå en gang slik at fotball går opp og ned. Akkurat nå er vi i en bølgedal, så er det opp til oss å vise at vi greier å snu det. Alt ligger til rette for at RBK skal være en toppklubb. Vi har supporterne, partnerne, interessen og historien, svarer Berdal.

Les mer: Preget RBK-sjef: - Det desidert tøffeste
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.12.2023 18:22    Post subject: Reply with quote

Ifølge Adressa og Nidaros må flere spillere bli hjemme. Den økonomiske situasjonen er så alvorlig at de ikke kan sende hele troppen ned til Gran Canaria, melder de to avisene.

Løfaldli reagerer:

- Det er spesielt, og forteller hvor dramatisk det er når et slikt tiltak må tas. Jeg vil tro at det ikke er enorme summer man kan spare på at 2-3 spillere blir hjemme, men det kommer nok godt med. Det viser at de tar situasjonen på alvor.

Les mer: - Redd det er mer dramatisk

Tror Løfaldli fabler her: Det er nok ikke reisekostnadene i seg sjøl som er hovedårsaken, derimot at man vil gi et kraftig hint til noen om å finne seg ny klubb.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1124
Location: Oslo

PostPosted: 22.12.2023 19:44    Post subject: Reply with quote

Det er bare ren spekulasjon Løfaldi driver med her, som ikke er tuftet på noe som helst. Og det er kun for å holde seg selv relevant.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 23.12.2023 18:46    Post subject: Reply with quote

Det er jo bemerkelsesverdig at Løfaldli går så "offensivt" til verks for å kritisere og synse om RBK's Økonomi.

"- Jeg er redd det er mer dramatisk enn det som har kommet fram."
" - Jeg tror den økonomiske situasjonen er verre enn det som er blitt kommunisert."

Det virker som om noen er sur fordi de ikke får full frihet inn mot klubben lenger.
Snakker som om han vet noe som ikke har kommet frem og ser altså ut som han gjør alt han kan for å sverte klubben.

Jeg synes rett og slett det er forferdelig dårlig journalistikk og etterlyser fakta og bevis om han skal være så bastant i uttalelsene.

At klubben sliter vet alle, og at ikke lat har kommet frem er naturlig, men man trenger jo ikke stå med pinnen og pelle i maurtua dag ut å dag inn slik Løfaldli holder på.

Klubben har tatt grep og klubben har full oversikt over inntekter/utgifter.
Vi har nytt styre som virker å ta dette på fult alvår, men altså likevell....

God Jul Birger, jeg håper du får bare myke pakker i år Rolling Eyes
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8285

PostPosted: 23.12.2023 19:46    Post subject: Reply with quote

Når det skrives noe slikt er det noe som snart kommer fram. Klubben sliter bla med å fylle opp med inntekter på sponsorfronten, nådde ikke budsjettet på det i 2023, gjør nok ikke det i 2024 heller. Da må det nok spares enda mer neste år….
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18474

PostPosted: 23.12.2023 20:02    Post subject: Reply with quote

Ja, frykter at Løfaldli sitter på mer informasjon enn folk her inne. Bør vi medlemmer godta at det legges frem nok et underskuddsbudsjett? Jeg mener nei.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18386
Location: Oslo

PostPosted: 24.12.2023 14:57    Post subject: Reply with quote

Hvis situasjonen er så alvorlig som det virker, så må bi nok godta minus budsjett. Det godtar jeg fint så lenge man kan vise til alle utførte og pågående grep for å snu situasjonen.

Vi kan jo ikke selge alle spillerne og stille med juniorlag heller. Får håpe de har tatt mange og gode grep, og at de klarer å bedre sponsormidler gjennom vinteren med ny optimisme.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 26.12.2023 14:39    Post subject: Reply with quote

HVIS det legges frem minus igjen så bør det være med en treårsplan.

Man kan jo godt forstå at sponsorintektene har dalt i tråd med hvordan klubben har fremstått under Kong Ivar & Co, men nå har vi kanskje fått tilbake litt mere troverdighet og gjort gode grep som gir positiv signaleffekt.
Det er lov å håpe...

Når det er sagt så stiller jeg meg undrende til at det skal være SÅ vanskelig for en klubb som RBK å skaffe budsjeterte sponsormidler. JA, vi spiller ikke i Europa for tiden, men vi er fremdeles størst i norge og har vell meste medieomtale på godt og vondt. Kanskje vil det hjelpe med litt mindre vond medieomtale, men det føles mere som de som ahr sittet med ansvaret kanskje ikke har gjort god nok jobb med å selge oss inn imot sponsorer.

Sålenge alternativet ikke blir Redbull Trondheim og det serveres en treårsplan som er realistisk skal jeg være happy.
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 28.12.2023 14:49    Post subject: Reply with quote

Hørte på NRK trøndelag i dag at blant andre Rosenborg hadde betalt for mye, og skulle få tilbake 2 millioner kroner i merverdiavgift.
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.12.2023 19:11    Post subject: Reply with quote

Det er snakk om "etterutbetaling":

Tildeling av momskompensasjon for regnskapsåret 2022 vil bli offentliggjort på idrettsforbundet.no i midten av desember 2023. Utbetaling av kompensasjonen vil skje rett i etterkant av offentliggjøringen.

Les mer: Søknad om vare- og tjenestemomskompensasjon 2023
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 28.12.2023 20:18    Post subject: Reply with quote

Ok.

Rosenborg, Kolstad Håndball og Byåsen Håndball mener jeg skulle få 2 millioner.

Mens Kattem svømmeklubb (?) skulle få hele 1kr Laughing
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
jorji
Proff


Joined: 31 Mar 2011
Posts: 424

PostPosted: 03.01.2024 21:52    Post subject: Reply with quote

Hos Rotsekk ble Berdal stilt litt spm rundt det med økonomi. Kun fått hørt små deler, men der ble det kort snakket om stadionavn, eksterne investorer (f.eks nevnt den tyske modellen med 51% medlemseid) osv. Klokkesvingen ble også nevnt, at RBK ikke ønsker å selge men på sikt ha inntekter fra leie uavhengig av sportslige resultater.
Back to top
View user's profile Send private message
vænstrebænk
Junior


Joined: 30 Jan 2022
Posts: 74

PostPosted: 03.01.2024 23:49    Post subject: Reply with quote

Her må det jobbes. Vi kan ikke tviholde på den gamle modellen som 100% "medlemseid".
Hva er det 100% eierskap har styrt oss inn i de siste 10 åra? På tide å tenke nytt, her også.
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2065

PostPosted: 04.01.2024 00:33    Post subject: Reply with quote

Vi kan jo håpe på at en uventet sportslig suksess og lykketreff med spillerkjøp og salg skal få oss over på pluss-siden med god margin,men tviler på det.

Mener vi bør gå for investorer og tysk modell - klokkesvingen er langt unna realisering, både pga at klubben må foretå gigantiske låneopptak da egenkapitalen er heller skral samt at byggekostander og rentenivå er for høye.
Slik markedet er i dag så vil ikke en leieinntektene dekke opp kostnadene med ett nybygg- i tillegg til bygg så koster det å drifte også.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1841
Location: Stjørdal

PostPosted: 04.01.2024 01:22    Post subject: Reply with quote

La oss fortsette å være 100% selveid sier jeg. Eksterne investorer vil ha innflytelse og ikke minst sin del av kaka av inntekter og overskudd.

Som regel fører det til mer rot og styr enn motsatt er mitt inntrykk.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 04.01.2024 02:30    Post subject: Reply with quote

Hvordan fungerer den modellen da? Hvis 510 stykk er på årsmøte, er det da 510 stemmer fra salen og 490 stemmer fordelt etter aksjeandel? Så spørs det hvor mye penger som kan hentes hvis det ikke medfølger en forventning om utbytte, skal leieinntektene fra klokkesvingen gå til å betale avkastning til investorer?

Og har man solgt unna aksjer så er det uråd å ta tilbake 100% igjen hvis det ikke er en tilbakekjøpsrett eller noe.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2078

PostPosted: 04.01.2024 11:44    Post subject: Reply with quote

Ja, ser ikke helt hvordan det vil være økonomisk lønnsomt å selge andeler i ballklubben.

Dersom investorer går inn med mål om å tjene penger så vil de per definisjon ha som mål å hente ut mer enn de spytter inn. Og da mer enn de kan hente ut i andre investeringer.

I praksis så vil det for klubben være omtrent som å ta opp ett lån. De får ett innskudd av likvide midler i dag, men må betale det tilbake "med renter" i fremtiden.

Dersom de går inn av veldedighet så finnes det andre måter de kan gjøre det på.

Det samme gjelder dersom de ønsker å fikse driften av klubben.

Til syvende og sist så er det uansett slik at problemet hovedsakelig ligger på utgiftssiden. Klubben er uansett nødt å lære seg å gå i null uten spillersalg. For hvem er det som vil investere i ett selskap som er ute av stand til å levere ett positivt resultat?


Last edited by Huber on 04.01.2024 12:22; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1177
Location: Trondheim

PostPosted: 04.01.2024 11:58    Post subject: Reply with quote

Har alltid vært motstander av å selge stadionnavn til selskaper, men dersom Berdal har rett i at vi kan få inn tosifret antall millioner i året på stadion navnet, så kan jeg leve med at den heter Salmar arena, Bunnpris stadion eller lignende. Kommer uansett alltid til å referere til den som Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1841
Location: Stjørdal

PostPosted: 04.01.2024 12:03    Post subject: Reply with quote

I Norge så vil medlemmene alltid ha 100% stemmerett, fordi Rosenborg Ballklub må være organisert som forening ifølge NIFs lov. En person har en stemme, så enkelt er det. Så har man da denne dualmodellen som gjør at man kan i praksis kan overføre den kommersielle driften til et AS. Rosenborg har vel organisert det slik at de har et holding selskap hvor selv eier alle aksjer, som igjen eier aksjene i de ulike selskapene klubben har. Dette innebærer stadionselskap, klokkesvingen og Rosenborg Sport AS som drifter det kommersielle på vegne av klubben. Rosenborg eier selv 100% av disse akjsene.

Så spørsmålet er jo da om man skal selge 49% av aksjene i holding-selskapet eller kun i Rosenborg Sport AS. Uansett, eksterne investorer har ikke noe flertall og i teorien skal ikke AS-et ha innflytelse på sport.
Back to top
View user's profile Send private message
vænstrebænk
Junior


Joined: 30 Jan 2022
Posts: 74

PostPosted: 04.01.2024 13:56    Post subject: Reply with quote

FC Barcelona var der. Tviholdte på gamle tradisjoner inntil de innså hvor mange hundre millioner de har tapt siste 10 år i forhold til konkurrentene.

De har gått fra å tviholde på å ikke ha draktsponsor til å putte på Spotify i stadionnavnet. Spotify Camp Nou og Spotify på drakta.

Aker Lerkendal Stadion here we go
Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 04.01.2024 13:57    Post subject: Reply with quote

Jeg er mer fan av at eksterne kan kjøpe andeler i spesifikke prosjekt. Det kan være en måte å skaffe nok risikokapital til å få bygd ut klokkesvingen. En er jo ikke ukjent med ordninger hvor eksterne stiller med midler til spillerkjøp (og kanskje lønn) mot en andel av eventuelt videresalg.

Aksjer i fotballklubben RBK er neppe spesielt attraktive sånn rent økonomisk sett.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18386
Location: Oslo

PostPosted: 04.01.2024 14:57    Post subject: Reply with quote

Selge stadionnavn er uproblematisk for meg. Litt trist, men helt greit om det genererer nok penger hvert år.

Å selge fremtidige prosjekter, landområder eller klubbens aksjer - det er fullstendig uaktuelt.

Det skal og bør være relativt enkelt å snu klubbens økonomi til å gå i pluss hvert år. Om man gjør andre nevnte grep istedenfor, så er det kun et kortsiktig plaster for å slippe å rydde opp. Og det er uaktuelt.

Vi omsetter for så utrolig mye, det skal ikke være mulig å ikke snu dette relativt enkelt.

Men det krever at endel gammel makt i klubben må ryddes opp i.
Back to top
View user's profile Send private message
vænstrebænk
Junior


Joined: 30 Jan 2022
Posts: 74

PostPosted: 04.01.2024 15:49    Post subject: Reply with quote

SÃ¥ lenge det tenkes litt mer langsiktig enn med Hotel-tomta.
Der har vi tapt mye penger. Men det var sikkert nødvendig på den tiden for å få det til å gå rundt.
Back to top
View user's profile Send private message
Habilos
Senior


Joined: 11 Aug 2008
Posts: 105
Location: Trondheim

PostPosted: 04.01.2024 15:58    Post subject: Reply with quote

De er vel i ferd med å sette tæring etter næring nå. Flere år med negative synergieffekter kan raskt snus til positive synergier så fort laget begynner å spille fin fotball og resultatene kommer. Sånn er det i fotball, og kanskje spesielt for oss som klubb. Det å ha is i magen og ikke gjøre slike pisse-i-buksa-greier som å selge hotelltomta tror jeg er lurt nå.
Back to top
View user's profile Send private message
Liam Brady
Junior


Joined: 18 Jun 2023
Posts: 13

PostPosted: 10.01.2024 18:10    Post subject: Reply with quote

Ingen snakker om elefanten i rommet. Hvor mye har sammenslåingen av kvinner og menn i klubben hatt å si for den økonomiske tilstanden?

Minner om at kvinnelaget ble trukket poeng grunnet økonomi i mai, noe som ble en direkte årsak til at vi ble nummer to i stedet for nummer en.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 1 of 6

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb