English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Trenerne
Goto page 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 27.07.2006 17:18    Post subject: Trenerne Reply with quote

Fra VG's papirutgave 12. juli 1997. Aktuelt i forbindelse med utbrenthet hos Høgmo.


DERFOR KNEKKER FOTBALLMANAGERENE


I et oppsiktsvekkende intervju med det anerkjente engelske fotballmagasinet FourFourTwo, sier Cannon: Jeg er overbevist om at en av de store vil ta sitt eget liv snart.

Men helt til en stakkar gjør akkurat det, er det ingen som kommer til å ta managernes stress på alvor

Enormt press

Tom Cannon avslører at han allerede har flere managere som pasienter.

Ingen av superstjernene, men flere meget velkjente, forteller professoren.

Han er sikker på at de enorme kravene, mediemaset, publikumspresset og ikke minst de vanvittige pengesummene innen fotballen vil kreve sine ofre.

Managerne i England har samme rolle som en trener i Norge.

Professor Cannon bruker Newcastles Kevin Keegan som gikk av midt i forrige sesong som et skrekkeksempel.

Det er åpenbart at Keegan var rett ved et nervøst sammenbrudd. Man kunne bare se på han for å forstå det, sier Cannon som har spesialisert seg på å behandle stressede sjefer, også innen næringslivet.

Managere har ofte bare styreformannen å henvende seg til, for å snakke om eventuelle problemer. Og det er sjelden rett person, ironiserer Cannon.

Styreformannen er som kjent identisk med personen som pleier å sparke trenere . . .

Det som imponerer meg mest med de jeg har snakket med er at de er så oppmerksomme og mottagelige. Men samtidig er de ofte livredde for at folk skal få greie på hva de går gjennom. Jeg føler meg sikker på at det var tilfellet med Joe Royle i Everton, sier han. Royle gikk av som Everton-manager mot slutten av sesongen

Takler stress

Det er ofte veldig unge menn fra arbeiderklassen som blir fotballspillere.

Og managere er veldig ofte tidligere spillere, bemerker Cannon.

Han mener at klubbene må begynne å ta stress på alvor, og understreker også at noen managere klarer å vri det til noe positivt.

Manchester Uniteds Alex Ferguson er det beste eksempelet på psykologisk krigføring siden Montgomery (britisk krigshelt) i 2. verdenskrig. Jeg tør vedde på at han leser militær litteratur på fritiden. Selv når han er som sintest så har han nytte av sin vrede.

Han provoserer motstanderne, later som om han ber om unnskyldning for det, men bare provoserer enda mer, flirer Cannon

TI: FRYKTER SELVMORD

IN: Vålerengas trener, Vidar Davidsen (39), utelukker ikke at pengejaget og nervepresset blir så stort i norsk toppfotball at trenere kan ta sitt eget liv.

VIF-bossen kjenner til et konkret tilfelle noen år tilbake, hvor en leder i en eliteserieklubb gjorde en fatal feil, og klubben tapte et mesterskap.

Mannen gikk inn i dyp depresjon, og tok senere livet sitt, forteller Vidar Davidsen.

Med dagens omveltning i klubbenes økonomi - og hissige investorer i markedet - ser Davidsen faren for nye personlige tragedier

England

Vi er på god vei til å skape oss de samme stressfaktorene i norske toppklubber som i England. Det er investorer som vil ha raske resultater, og som ikke skjønner de langsiktige målene til spillere og trenerne, sier Vidar Davidsen

Og legger til:

Med mektige eiere, og fare for uklare styrings- og ansvarsforhold blant klubbledere, kan tilstandene bli helt uholdbare for trenere som settes under press, sier Vidar Davidsen.

I løpet av de to siste årene har norsk fotball opplevd øknomiske tilstander man knapt kunne drømme om tidligere. Alt tyder på at fotballklubbene blir interessante børsobjekter, og profittjaget øker, sier Vidar Davidsen

Umenneskelig

Torsdag kveld opplevde Davidsen en av sine største stunder på banen. Vålerenga storspilte på et fullsatt Bislett og gikk til kvartfinalen i cupen.

Men den tidligere landslagsspillere har også kjent fotballtrenerens mørke sider på kroppen. Senest i fjor da VIF rykket ned fra eliteserien. Stressfaktoren kan oppleves helt umenneskelig. Du føler deg nervøs og kvalm.

Men det tyngste er at man blir stående alene overfor all kritikken når det går dårlig, sier Vidar Davidsen.

Det er viktig å ha noen rundt deg som du kan stole fullt og helt på, sier Davidsen.

Selv har han lært seg å bruke lærdommen fra fysioterapien for å takle motgang, og holde spenningsnivået i sjakk, med tanke- og pusteteknikker

Hjerneslag

Torkild Brakstad, tidligere trener i Tromsø, Molde og Rosenborg, opplevde sportslig motgang som særdeles ubehagelig. Han fikk høyt blodtrykk - og midt under en seriekamp mellom Strømmen og Molde i 1986 - ble han rammet av hjerneslag.

Jeg vet ikke om det var presset på meg som trener, eller et familiært genetisk forhold, som førte til at jeg ble rammet av slag, sier Torkild Brakstad.

Men Brakstad, som i dag er tilbake i jobb som adjunkt igjen i hjembyen Molde, kan skrive under på at en toppklubbtrener med motgang, kan oppleve et helvete.

Det tøffeste er at du blir offentlig eie. Jeg fikk ikke fred i Trondheim når RBK tapte. Det var så ille at jeg måtte ut av byen for å spise middag med familien på restuaurant, sier Torkild Brakstad.

SI: Stressfaktoren kan oppleves helt umenneskelig. Du føler deg nervøs og kvalm

Vidar Davidsen

TI: IDRETTENS TØFFESTE JOBB IN: Overlege i psykiatri, Leif-Roar Falkum, mener fotballtrener-yrket er det tøffeste innen idretten.

Ja, for i vår del av verden er fotball den idretten som er fokusert sterkest på, der presset er størst og pengene størst. Samtidig er trenerens rolle veldig vektlagt, sier Falkum.

Falkum tror trenernes fremste forsikring er å ha folk å snakke med i nærmiljøet.

Midt i alt presset er det utrolig viktig at de beholder fornuften, sin egen jordnærhet. Det er viktig at de har mennesker å dele opplevelsene med

TI: FØLER PRESSET

IN: Molde-trener Åge Hareide (bildet) innrømmer at han føler presset, og at spenningsnivået under kamper er høyt. Men samtidig føler at han er flink til å koble ut og distansere seg fra fotballen.

Det er nok min viktigste egenskap. Men det er klart det er et yrke hvor man blir fort stressa, og hvor det er høye krav til resultater fra mediene og folk rundt. Mange merker nok dette, men selvmord høres drøyt ut, sier Hareide.

Han trener en klubb med et voldsomt ambisjonsnivå, og som skyter inn store beløp til både nytt stadion og nye spillere.

De som investerer penger i Molde (les: Røkke og Gjelsten) er fornuftige personer, som skjønner at ting kan gå galt, mener Hareide. Men det er nok tøffere forhold i England, påpeker han.

Blir du trener i England hvis sjansen byr seg? Ja, det tror jeg

TI: VERRE FOR ANDRE LEDERE

IN: Tidligere landslagstrener i fotball Ingvar Stadheim tror det finnes mange ledere som har større psykisk press enn topptreneren.

Jeg tenker spesielt på industriledere og politikere. De som har ansvar for andres helse- og arbeidsplasser. Fotball er tross alt idrett, sier han.

Ingvar Stadheim kjenner topptrenerens hverdag på kroppen. Som landslagstrener i fotball var han ofte i medienes søkelys. Etter blant annet sterkt mediepress overlot han høsten 1990 sjefjobben til Egil «Drillo» Olsen.

Fotballtreneren opplever et tøft press. Men han bør tåle det, så sant man har rimelig kontroll ellers i livet, sier Stadheim, som nå stortrives jeg som personalsjef i aluminiumsdivisjonen i Norsk Hydro.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.09.2006 14:39    Post subject: Trenere Reply with quote

En ny, generell tråd, uten RBK-relevans.

Baraben.com spekulerer i årsakene til at Erlandsen fikk sparken:

* Alvbåge-attacken
* Alkoholryktena
* Interna bråk
* Norge-fixeringen
* Splittring inom tränarstaben

Arne Erlandsen får sparken idag!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.09.2006 16:16    Post subject: Reply with quote

- Jeg føler ikke at presset her nede er noe større enn da jeg var trener i Rosenborg. Du må levere resultater over alt. Uten press gjør i alle fall ikke jeg jobben godt nok, sier Trond Sollied.

Les mer: Sollied tennes av trenertrykket
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 13.09.2006 00:15    Post subject: Reply with quote

En legende? Tror de overdriver en smule, men det gikk uansett ikke så godt idag.
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
HeiaVincent
Veteran


Joined: 12 Dec 2005
Posts: 1500
Location: Vestlandet

PostPosted: 13.09.2006 00:33    Post subject: Reply with quote


_________________
4-4-3
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 13.09.2006 01:30    Post subject: Reply with quote

Forbudt reklame! Razz
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.09.2006 14:19    Post subject: Reply with quote

- Hvis ikke fotballfamilien tar vare på hverandre, kan det komme til å skje en katastrofe i norsk fotball. Noen kommer til å ta sitt eget liv, sier Ivar Morten Nordmark.

Les mer: Frykter trenere kan begå selvmord
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
AmG
Proff


Joined: 04 Mar 2006
Posts: 278

PostPosted: 16.09.2006 20:10    Post subject: Reply with quote

Han har vell rett i det han sier der Normark..
_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.09.2006 21:56    Post subject: Reply with quote

- Det er helt patetisk. Det er et tøft yrke, men det er mange tøffe yrker. Vi har valgt yrket selv og det er det morsomste vi vet i livet å drive med. Jeg synes derfor at vi heller burde sende en tanke til de i samfunnet som virkelig har det tøft, som ikke får store fallskjermer og ikke kan bruke riksmedia til psykolog og klageinstans, sier Jan Åge Fjørtoft.

Les mer: Fjørtoft vil ha slutt på sytingen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.09.2006 02:42    Post subject: Reply with quote

Fjørtoft bommer mer på mål enn han noen gang har gjort. Han tenker objektivt på en sak som involverer en flust av subjekter. Så klart noen kan synes dette er like tøft som et annet "hardt" yrke. Frekvensen av problemer, har med typen yrke å gjøre, men graden (når det først inntreffer) har ikke like mye med yrkesretningen å gjøre.

Men frekvensen av offentlig syting, er selvsagt noe annet.
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 17.09.2006 16:27    Post subject: Reply with quote

Jeg synes Jan Åge har mye rett i det han sier. Treneryrken er en yrke mange ville hatt lyst på, og alle vet hva de kommer til når det gjelder press osv. Blir bare dumt etter min mening å ha selvmordstanker nå man kanskje har verdens beste jobb. Sikker mange som er sjalu på disse trenerne og vil bli trenere selv. Rolling Eyes
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.09.2006 16:37    Post subject: Reply with quote

Baadshah/Tab wrote:
Blir bare dumt etter min mening å ha selvmordstanker når man kanskje har verdens beste jobb.

Hæ? Det høres ut som at du tror man bestemmer selv om man skal ha selvmordstanker eller ikke. Det kommer som en følge av mye og treneryrket kan for noen være en viktig faktor. Når det er sagt, finnes det tyngre yrker som sørger for høyere frekvens av depresjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 17.09.2006 16:40    Post subject: Reply with quote

Har man selvmordstanker, så slutt. Så enkelt er det, det er nok av andre som vil ta over jobben.
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 17.09.2006 16:44    Post subject: Reply with quote

Det er sikkert i de fleste tilfeller riktig, men jeg synes du forenkler det veldig.

Men du kan fortsatt begrunne dette bedre:
Baadshah/Tab wrote:
Blir bare dumt etter min mening å ha selvmordstanker nå man kanskje har verdens beste jobb.
Back to top
View user's profile Send private message
Juch
Veteran


Joined: 14 Jun 2006
Posts: 2521
Location: Oslo

PostPosted: 17.09.2006 16:45    Post subject: Reply with quote

Det er nok ikke så enkelt som at hvis man slutter forsvinner selvmordstankene... Det ville kanskje hjelpe, men det blir ikke borte så lett.
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 17.09.2006 16:48    Post subject: Reply with quote

Det var det jeg mente, kom kanskje gærnt ut men det var altså dette jeg mente:

Baadshah/Tab wrote:
Har man selvmordstanker, så slutt. Så enkelt er det, det er nok av andre som vil ta over jobben.


"verdens beste jobb"

at det er nok av folk som ville hatt jobben. Og for dem kan det være drømmejobben som å ta over for RBK, ManU osv.
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 17.09.2006 16:51    Post subject: Reply with quote

Juchmako2 wrote:
Det er nok ikke så enkelt som at hvis man slutter forsvinner selvmordstankene... Det ville kanskje hjelpe, men det blir ikke borte så lett.


Det var ikke det jeg mente heller, selvmordstanker er ofte et stadige man kommer til når man er luta lei alt og alle.
Da bør persjonen være opps før og han kommer så langt. Man bør kjenne omgivelsene godt nok til å vite at man begyner å bli lei jobben/press.
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Juch
Veteran


Joined: 14 Jun 2006
Posts: 2521
Location: Oslo

PostPosted: 17.09.2006 16:57    Post subject: Reply with quote

Kanskje det, men det er ikke så lett å være "ops" på det. De fleste ville jo bare prøve å overse det, uten selv å vite det omtrendt, før det plutselig er blitt sånn.
Men, vi er i alle fall enige om at man bør være sikker på at man takler press og konflikter før man blir fotballtrener.
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 17.09.2006 19:15    Post subject: Reply with quote

Ja og klarer man ikke det så slutt. Går det sikkerlig gærnt så finnes det jo Psykologer også.
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
HeiaVincent
Veteran


Joined: 12 Dec 2005
Posts: 1500
Location: Vestlandet

PostPosted: 17.09.2006 19:53    Post subject: Reply with quote

Mediepresset er en ting. Konflikter innad og dårlig atmosfære i en klubbadministrasjon er en annen.
_________________
4-4-3
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 17.09.2006 20:22    Post subject: Reply with quote

Og poenget var?
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
HeiaVincent
Veteran


Joined: 12 Dec 2005
Posts: 1500
Location: Vestlandet

PostPosted: 17.09.2006 21:08    Post subject: Reply with quote

Poenget var å poste for postingens skyld. Du skjønner, det begynner å bli veldig stygt med "Baadshah/Tab" overalt.
_________________
4-4-3
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 17.09.2006 21:21    Post subject: Reply with quote

HeiaVincent wrote:
Mediepresset er en ting. Konflikter innad og dårlig atmosfære i en klubbadministrasjon er en annen.


Ã…ssen fikk du det ut at dette?
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Makkverk
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 2133
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.09.2006 21:26    Post subject: Reply with quote

Beklager, 1917, til at jeg har vært kritisk til noen av dine meninger tildigere. Jeg er heeeeelt enig med deg nå!

B/T: Han måtte poste, slik at det ikke stod Baadshah/Tab overalt i forumet.
_________________
kentosd wrote:
Gratulerer til Makkverk med innlegg nummer 1 000 000 på rbkweb. Forøvrig et makkverk av et innlegg. Som seg hør og bør.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.09.2006 14:33    Post subject: Reply with quote

Vegard Skogheim forlater KIL ved sesongslutt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  Next
Page 1 of 18

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb