English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Reservelagsliga
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ballahl
Veteran

PostPosted: 09.11.2009 21:18    Post subject: Reply with quote

Dag-Eilev Fagermo enig med Reka
- Fjern andrelagene
Odd-trener Dag-Eilev Fagermo har vært trener på de fleste nivå i Norge, og så Odd2 rykke opp til 2. divisjon nå i høst. Han mener likevel at Odds andrelag ikke burde spille i 2. divisjon. Han er nemlig uenig med seriesystemet slik det er nå. Han er også uenig med å sette nye krav.

I stedet fastslår han følgende overfor Nettavisen:

- Få disse andrelagene ut av divisjonssystemet, sier Fagermo.

- Disse andrelagene ødelegger entusiasmen i breddefotballen, og det er breddefotballen toppfotballen lever av, legger han til.

Fagermo understreker at han alltid har vært en motstander av andrelag i divisjonssystemet, og mener at han - og andre trenere som har vært på alle nivået - egentlig har en bedre forutsetning for å uttale seg enn andre.

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef

PostPosted: 10.05.2014 21:28    Post subject: Reply with quote

Torsdag kom Det engelske fotballforbundet (FA) med en rapport bestående av fire forslag som kan bidra til å bedre nivået på engelsk fotball. Det mest kontroversielle forslaget har siden blitt hyppig diskutert på balløya: Skal Premier Leagues andrelag få ta del i divisjonssystemet?

Mannen som har ledet FA-kommisjonen, styreformann Greg Dyke, har tidligere navngitt Manchester United, Manchester City og Liverpool som klubber som støtter forslaget.

Storklubbene sikler nemlig etter å matche sine unge spillere i en konkurransedyktig liga, slik at ungguttene står bedre rustet til å slå gjennom på førstelaget og etter hvert ta steget opp på landslaget.

(...)

Brendan Rodgers er blant de første Premier League-managerne som tar bladet fra munnen. Liverpool-sjefen, som har gitt Raheem Sterling (19) og Jon Flanagan (21) spilletid i ung alder, er utelukkende positiv til forslaget om en ny modell.

- Jeg har jobbet med spillerutvikling i nærmere 15 år og det investeres enorme summer i unge spillere i dette landet. Vi snakker om over 300 millioner pund som brukes på å trene opp unge spillere slik at de skal slå gjennom. Likevel ser vi av statistikken at bare 30 prosent av de unge spillerne får muligheten til å spille i verdens mest konkurransedyktige liga, sier Rodgers til Talksport.

- Det nye forslaget er noe jeg har ventet på i mange år. Jeg er en stor forkjemper for modellen med andrelag i ligasystemet, sier Liverpool-manageren videre.

(...)

- Det er ikke overraskende at de ønsker en endring i England. Modellen vi har i Norge er den beste for spillerutvikling, sier leder Anders Eggen i den norske divisjonsforeningen.

Han har over lengre tid merket seg at interessen for «den norske modellen» ute i Europa har vært økende.

- Jeg vet at storklubbene ute i Europa har misunnet den norske modellen. Å ha andrelag i seriesystemet gir en mye bedre utviklingsarena enn en ren B-lagsserie. Rammene rundt kampene er noe helt annet, noe som gjør det mer likt toppfotballen, sier Eggen.

Les mer: Toppmanagere vil ha norsk modell i England
Back to top
Messi
Veteran

PostPosted: 10.05.2014 21:32    Post subject: Reply with quote

Norge kopierte vel Tyskland i sin tid. Spania har noe lignende, der kan B-laget være på nivået under, Barcelona har B-laget på nivå 2.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Veteran

PostPosted: 11.05.2014 01:00    Post subject: Reply with quote

Real Madrid også (RM Castilla). Det er det beste systemet, å få spille på høyt seniornivå uten å måtte bli lånt ut er viktig. Det er nesten latterlig i England hvor spillere kan bli sendt på måneds lån 4-5 ganger i løpet av en sesong hos forskjellige lag. Det å få spille fast ett sted på et bra nivå må da være det som er best for utviklingen.
Back to top
Messi
Veteran

PostPosted: 11.05.2014 13:31    Post subject: Reply with quote

Ja. Det spanske systemet er kanskje best. Jeg synes det var litt i overkant å si at FA ønsker "det norske systemet", da det er tatt fra Tyskland.

Svenskene har i dag samme system som i England, med egen liga for B-lagene.

jeg tror at det er viktig at unge spillere får spille liga-fotball, sammen med andre klubber. Så det at Rosenborg har både A, B og C-lag i seriesytemet, er en riktig vei gå.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 30.10.2018 23:22    Post subject: Reply with quote

Kommende sesong vil minst 19 av 84 lag i 3. divisjon være andrelag. Det endelige tallet kan bli 20 siden Bryne 2 leder kampen om opprykk i 4. divisjon avdeling 1 i Rogaland foran Varhaug to runder før slutt.

Det utgjør en prosentandel på nesten 25 prosent, en andel som bekymrer tidligere eliteserietrener Tor Thodesen.

– Jeg synes det er bekymringsfullt. Det er nesten 25 prosent førstelag som ikke får sin rettmessige plass. Det er synd for klubbene det gjelder, sier Thodesen til NTB.

(...)

– Spillerutviklingsmessig tror jeg alle hadde tjent på at lokale klubber har høyest mulig status. Jeg mener det er bedre for en 18-åring å være god for moderklubben sin i 3. divisjon og deretter bli hentet til A-lagsstallen i en større klubb enn å spille andrelagsfotball i en bedre klubb mot moderklubben, fortsetter den tidligere Sandefjord-treneren.

Les mer: Andrelagene inntar 3. divisjon for fullt: – Bredden har ofret nok
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 08.03.2020 10:31    Post subject: Reply with quote

IF Fram var en av klubbene som hadde fremmet saker på fotballtinget som omhandlet andrelagenes plass i seriesystemet, der de ønsket at 3. divisjon skal være øverste nivå for andrelag.

Forslaget ble aldri votert over, ettersom dette var en endring som kun kan vedtas av forbundsstyret etter innstilling fra Konkurranseutvalget.

Isteden ble det såkalte “andrelagsutvalget” sin innstilling om å opprettholde dagens ordning, vedtatt, med 83,65 prosent av stemmene.

– Vi fant ingen løsninger som ville gjort norsk fotball bedre, sa Mette Christiansen fra forbundsstyret fra talerstolen.

Les mer: Het debatt om andrelagene på fotballtinget
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb