English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Pål-André Helland
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 134, 135, 136  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
EGA
Veteran

PostPosted: 19.02.2020 00:35    Post subject: Reply with quote

Dew er jo inne på noe. Hva har Helland vist de siste årene som rettferdiggjør to år?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 19.02.2020 00:43    Post subject: Reply with quote

1) Evne og vilje til å ta utfordringen fra Horneland om å trene massivt mye hardere for å komme i den form treneren krever
2) I de kampene han har fått, særlig på slutten av 2019, har han sett meget skarp ut
3) En personlighet som sannsynligvis gir god merverdi for klubben
nidaros997
Veteran

PostPosted: 19.02.2020 06:15    Post subject: Reply with quote

4) Målpoeng

5) Matchvinner

6) Trønder (for de av oss som synes det er viktig)

7) Gitt skadeplagene så har det ikke blitt noe utenlandseventyr, og ergo å holder han på å bli en av kontinuitetsbærerne i klubben

8 ) INTEGRITET - likte intervjuet han og Åsen gjorde i fjor høst etter kampen med < 5000 på tribunen, og at han senere i Adressa svarte at han og Horneland/Bjørnebye hadde blitt enige om å være uenige.

9) Det at han og Horneland nå har kommet overens og trekker i samme retning forteller meg at mye av uroen som har preget klubben nå er over i denne omgang. Vi skal ikke se bort ifra at dette også vil gi Horneland mer trygghet og arbeidsro i hans videre arbeid. Med Helland på laget vil han sikkert ha de fleste i garderoben med seg selv om det skulle butte imot i perioder. Om Helland holder seg skadefri og spilte fast hadde han i dagens Rosenborg også vært et bra...

10) kapteinsemne!
Back to top
TomasH
Proff

PostPosted: 19.02.2020 09:22    Post subject: Pål Andre Helland Reply with quote

Det skrives 2 års kontrakt her, men det er vel 3 år (ut sesongen 2022)
Bra for Rbk
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 19.02.2020 10:24    Post subject: Reply with quote

Han hadde vel kontrakt ut 2020, så det gir mening.
Huber
Veteran

PostPosted: 19.02.2020 10:45    Post subject: Reply with quote

Kommer mye ann på hvor lønna ligger. En grunnlønn på 1,5 mill kan være ok. Da vil vel NAV betale ca 1/3 av denne, og da betaler vi i praksis 1 mill i året for en PR-person.
Back to top
momonster
Proff

PostPosted: 19.02.2020 10:45    Post subject: Reply with quote

EGA wrote:
Dew er jo inne på noe. Hva har Helland vist de siste årene som rettferdiggjør to år?

2014: 4 mål, 6 assist, 21 kamper (1042 min spilletid)
2015: 13 mål, 7 assist, 21 kamper (1500 min spilletid)
2016: 4 mål, 6 assist, 20 kamper (1499 min spilletid)
2017: 6 mål, 9 assist, 22 kamper (1585 min spilletid)
2018: 5 mål, 2 assist, 20 kamper (1468 min spilletid)
2019: 3 mål, 10 assist, 19 kamper (977 min spilletid)

Totalt: 35 mål, 40 assist, 123 kamper (8071 min spilletid)

Snitter et målpoeng per 107 min i eliteserien over seks sesonger. Hvis vi ser på kun de siste to sesongene så snitter han målpoeng per 135 min, til tross for at disse to årene var under par for RBK som en helhet. Disse tallene har jeg vanskelig for å tro at noen ving i Eliteserien matcher, spesielt med tanke på at Helland aldri har spilt mer enn litt over halvparten av mulige spilleminutter i en enkeltsesesong.

POSITIVT
    1.) Helland leverer konsekvent til tross for jevnlige småskader som ødelegger momentum og surner humøret.
    2.) Han har enorm betydning for publikumsinteressen både fordi han er trønder og fordi han har den personligheten han har.
    3.) Han har enorm verdi for spillergruppa fordi han er en av få spillere i garderoben som blør ekte RBK-blod og virkelig forstår klubbens verdier og betydning.
    4.) Han fremstår sulten og motivert. Helland fylte nylig 30 år. Han vil være snart 33 når denne kontrakten går ut. Det er isolert sett ingenting alder i dagens fotball. Helland har hatt mye skadeplager, ja, men mer av typen smått og ofte enn store karrieretruende.

NEGATIVT
    1.) Hyppe småskader gjør at han aldri spiller 90 min uke inn uke ut
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 19.02.2020 10:49    Post subject: Reply with quote

Jeg tror jo kanskje at dette ble litt enten eller i forhandlingene.

Det er litt tvilsomt å gi en såpass høytlønnet og skadeplaget spiller kontrakt som i praksis varer i tre sesonger til. Klubben kan jo ikke bare gå ut fra at rapportene om at nå! har Helland/støtteapparetet/gud/allah/de syv/klaveness kontroll på skadeproblemene som har plaget ham de siste 19 sesongene - det får i så fall være en bonus - og da er det på en måte en joker vi holder oss med. En som kan avgjøre kamper hvis alt stemmer, men som man ikke helt vet om kan stille til start.

Jeg tror nok identiteten og markedsverdien Helland har som Rosenborger ble utslagsgivende her, og det med rette. For et prosjekt som allerede har svak støtte i tilhengermassen og en svinnende identitet på både spillestilsparametre og lokale profiler kunne det vært et dødsstøt å se publikumsfavoritten forsvinne til en dårligere klubb.

Og det vet nok Helland også. Jeg forutsetter egentlig at Dorsin har gjort jobben sin og tilbudt en ett års forlengning først, for det siste året (2022-sesongen) bør helst være overflødig for klubben. Og tilsvarende verdifullt for spilleren. På grunn av situasjonen klubben har satt seg i, ble det spillerens ønsker som vant fram. Men kan det være et lønnskutt med i bildet?
Frøken Fransen
Senior

PostPosted: 19.02.2020 12:37    Post subject: Re: Pål Andre Helland Reply with quote

TomasH wrote:
Det skrives 2 års kontrakt her, men det er vel 3 år (ut sesongen 2022)
Bra for Rbk

2 år forlengelse på kontrakten som opprinnelig gikk ut etter sesongen 2020, dvs at han skal i prinsippet bli her tre år til ja. Men en kontraktforlengelse på 2 år.
Back to top
Whoppa
Veteran

PostPosted: 19.02.2020 13:19    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
Jeg er personlig litt skeptisk til det der "nå hører jeg mest på mine egne råd for skadeforebygging, dette blir bra!"

Hvis det er osteopatene i støtteapparatet han har sluttet å lytte til, så kan det jo hende at det er lurt.
Back to top
Whoppa
Veteran

PostPosted: 19.02.2020 13:20    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Hipp som happ mener du vel?
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 19.02.2020 13:21    Post subject: Reply with quote

Klassisk 50/50.
zaphod81
Veteran

PostPosted: 19.02.2020 14:01    Post subject: Reply with quote

Whoppa wrote:
zaphod81 wrote:

Hipp som happ mener du vel?

Hehe. Nei, jeg mener vel 'enten forlenge med to år eller ikke forlenge i det hele tatt'. Ikke noe åpenbart valg.
nidaros997
Veteran

PostPosted: 20.02.2020 03:11    Post subject: Reply with quote

Står sikkert i kontrakten at det er tre år brutto og to år netto.

Tar litt tid for Dorsin å sette seg helt inn i excel-arket fra 2010.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 20.02.2020 20:46    Post subject: Reply with quote

Når det gjelder Helland ble 2019 en tøff sesong, men han fikk et skikkelig oppsving på høsten. I ettertid har også Eirik Horneland innrømmet at kanskje burde brukt kantspilleren mer. Nå har han forlenget kontrakten, og går trolig en langt bedre sesong i møte.

– Jeg tror vi kommuniserte litt uklart til hverandre. Det som er viktigst er hva som er sagt mellom meg og sjefene mine. Jeg vil ikke gå inn på hva som blir sagt innenfor husets fire vegger, for det blir illojalt, men vi er i mye større grad enige og på bølgelengde nå, det er ikke tvil om, sier Helland til Eurosport.

Ifølge ham ser laget bedre ut, samtidig som han personlig føler seg mye bedre.

– Ut fra de signalene jeg har fått, føler jeg meg mye mer ønsket nå, og det er viktig for meg. For min egen del føler jeg meg i bra slag, og det tror jeg vises også. Da har du naturlig mye større verdi, både som fotballspiller og menneske. Så enkelt er det i denne bransjen.

Les mer: Kan bli RBKs nye radapar: Trekker frem Helland som mest imponerende
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jtronsda
Junior

PostPosted: 27.02.2020 13:58    Post subject: Reply with quote

Herlig å høre intervjuet med Helland i gårsdagens Rosenborg BallPod.

Virker som han er i et humør han ikke har vært i på svært lenge. Får tanker tilbake til offensiviteten og gløden som rådet før 2015-sesongen.

Noen utdrag fra intervjuet:

Om forskjellen fra i fjor: - Mye høyere nivå på treningene nå, både tempomessig og ikke minst det som skjer med ball. Det scores mye mer mål. Og det viktigste av alt er at det virker som at det er et mye bedre miljø. Jeg tror stallsammensetninga pdd. er veldig mye bedre enn i fjor, vi har utelukket en del potensielle problemsaker, uten at jeg sier at de som har dratt var kilden til at det var trøbbel. Men i fjor var det veldig mange etablerte, godt gasjerte spillere som etter hvert ikke spilte, og da blir det naturlig nok misnøye. Vi hadde enkelte kamper i fjor der alle som satt på benken av utespillerne hadde a-landskamper, da er det fort at det blir misnøye, for da har man naturlig nok høye tanker om seg selv. Nå har man en mye bedre sammensetning, med både referansespillere, folk som er sultne og folk midt i mellom.

Om hvordan Rosenborg skal spille i år: - Vi skal være veldig offensive i hodet. Stå høyt. Tåle at forsvarsspillerne står igjen ofte 1 mot 1. Vi må ha god balanse som gjør at vi oftere vinner igjen ballen på motstanders halvdel. Vi skal bli veldig mye mer uforutsigbar i etablert angrep, ved at vi får flere folk i farlige områder på banen, hvor vi får straffet motstander, og ikke bare at vi får angrepet som en slags hestesko som vi gjorde mye i fjor, der det stort sett gikk fra stopperne og ned mot sidelinja og til innlegg. Nå tror jeg også at vi i større grad kommer oss inn i mellomrommet og skaper den nevnte uforutsigbarheten.

Om videoanalysemøtene etter kampene i "hiet" til Emberland: - Foreløpig i år har vi vært ned (i hiet) lagdelevis, mens den uka her var sentrallinja nede, og vi på sidene skal ned i løpet av de nærmeste dagene. Det er veldig fint å gå gjennom på video, og at man får en felles forståelse (ikke bare individuelt). Vi får prentet inn i hodet og skapt en enighet, slik at man oftere tenker likt når situasjoner oppstår i kamp. Inntrykket mitt i år er at folk er veldig lærevillig og revansjesugen, og at det er veldig mange gode konstruktive diskusjoner på disse møtene.

Om hvem som slår igjennom fra akademiet i år: - Tror publikum får mye glede av Emil Ceide i år. Veldig bra på trening, er fantastisk på dribling, og han blir stadig flinkere til av og til å velge Birger på overlapp også. Han har en del mål og målgivende i seg.

Får rett og slett styrket troen på en kanonsesong enda mer etter å ha hørt dette intervjuet.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 27.02.2020 20:52    Post subject: Reply with quote

Også verdt merke seg bekreftelsen i podkasten på at han faktisk heter Pål-André.

Endrer herved trådtittelen.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 11.03.2020 18:51    Post subject: Reply with quote

- Jeg føler meg ganske trygg på plassen, posisjonen i gruppa og behovet som det er for meg. Jeg får lov til å gjøre kantrollen litt til min egen, sånn at jeg i større grad får brukt styrkene mine, smiler Helland til rbkweb.no.

Les mer: - Jeg får i større grad brukt styrkene mine
Back to top
Mikkelsen
Veteran

PostPosted: 11.03.2020 21:47    Post subject: Reply with quote

Nå har jeg ikke fått lest gjennom alt av det som har blitt skrevet her inne, men ser at det henvises endel til statistikk i diskusjonene. Jeg personlig mener det er ganske misvisende å se på sånt. Helland er nok ferdig som førstelagsspiller, men kan absolutt utrette mye og fungere som X-faktor som backup.
Bare synd at det var så mange som klagde og maste, slik at RBK tilslutt følte de måtte beholde han. Synd i den forstand at man heller kunne kanskje endt opp med vinger som Ejuke.
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 11.03.2020 23:41    Post subject: Reply with quote

Tror ikke du har fulgt veldig mye med siste halve året om du tror han er ferdig som førstelagsspiller.
Back to top
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 12.03.2020 00:23    Post subject: Reply with quote

Den statistikken som brukes er målpoeng per minutt, der ligger Helland helt i toppen. Hva som er misvisende med det forstår jeg ikke.

En aldri så liten bias ute og går muligens?
apekatt
Junior

PostPosted: 12.03.2020 12:09    Post subject: Reply with quote

Om en spiller har trent bedre og mer det siste året og har "en ny vår" spillermessig, så funker vel også statistikk og bias ganske dårlig? Trenerne vet nok bedre enn statistikken og oss om hvem som gjør det bra på treningsfeltet og ikke.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Neeskens
Junior

PostPosted: 12.03.2020 12:18    Post subject: Reply with quote

Helland har vært en av få spillere med det lille ekstra. Det lille som gjør ham i stand til score mot god Europa motstand og legge siste pasningen for andre mot god motstand. Han er ikke rask lenger eller har teknikk nok 1 mot 1 men likevel kan han skape farligheter ikke mange andre kan på RBK laget.
Han er kald i hodet i avgjørende situasjoner. I tillegg er han trønder og RBK fan!!!
Vi trenger flere spillere med det lille ekstra da vi har for mange helt greie gode ES spillere i troppen til å skape problemer mot god europeisk motstand mener nå jeg da. Vi må ha mere spiss kompetanse og godfot spillere i laget.Vi må ha spillere som har en ekstrem ferdighet som blir spilt opp slik at de kan bruke denne ferdigheten for å kunne hevde oss i euorpa. helland er litt en sånn spiller mener jeg. Hedenstad med sin fot på faste situasjoner også litt sånn.
gisp!
Legende

PostPosted: 06.04.2020 19:34    Post subject: Reply with quote

Nå også spaltist i Nidaros.

Av Pål André Helland, fotballspiller og spaltist:
Nidaros: "Jeg skal lære meg å elske den grå hverdagen"

Quote:
[ ... ] I et velfungerende fotball-lag er alle spillere og lagdeler like avhengige av hverandre. En keeper trenger et godt forsvar foran seg, en kreativ midtbanespiller er avhengig av gode løp, stjernespissen er avhengig av gode innlegg og pasninger for å score de målene som er forventet av han. Ofte er det slik at det er nettopp stjernespissen som får mest oppmerksomhet, høyest lønn og størst spalteplass. Men lag med suksess har alle knekt en kode, der fellesnevneren er at alle blir verdsatt for sine bidrag. Alle blir anerkjent som viktige for prosjektet, selv om bidraget utad kan virke smått. Stjernespissen vet at grunnen til at han har blitt så god til å score, dels er fordi andre- eller tredjekeeper står igjen med ham etter trening, for at han skal få sin andel avslutninger. Og at andrevalget på spissplass pusher ham hele veien og ønsker å ta hans plass, noe som holder ham på tå hev. Bidrag som for de uinnvidde kan virke usynlig, er med i totalbildet for hvorfor nettopp han lykkes.

Med én gang man glemmer å anerkjenne alle de små og store bidragene som til slutt gir egen fremgang, vil fremgangen utebli. Alltid. Hver gang. Den usynlige hjelpen man får i hverdagen vil avta om man ikke blir sett eller verdsatt. Akkurat det er en noe underkommunisert faktor både i fotball, og i livet generelt. [ ... ]

Last edited by gisp! on 06.04.2020 19:46; edited 1 time in total
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 06.04.2020 19:45    Post subject: Reply with quote

Mer fra Nidaros:
"Dette har ikke Helland gjort siden videregående. Nå gjør han det i Nidaros."

Den innledende skarpe observasjonen fra journalisten følger nok de fleste, men hvor vil Helland med produktiviteten?

Quote:
Sannsynligvis er han i siste halvdel av sin spillerkarriere, og mange har nok sett for seg en kommende fotballekspert i den munnrappe RBK-spilleren.

– Fotball kan jeg skikkelig, og det har jeg lyst til å holde på med. Så har jeg ikke noe problem med å si meningen min der heller. Det som er fint med fotball, er at det ikke er noe fasit. Og når det er ulike meninger, åpner det for diskusjoner og uenighet kan man løse med produktivitet, sier han.

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 134, 135, 136  Next
Page 135 of 136

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb