English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Pål André Helland
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 131, 132, 133  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Legende

PostPosted: 16.01.2020 11:18    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Nå er millionen for lite.

Nå er Pål André Helland plutselig veldig viktig for Rosenborgs framtidsplaner.

Det kan jo kanskje ha noe å gjøre med at vi siden forrige framstøt fra svenskene har gått fra fire rene vinger med en "junior" i bakkant til to.

Inkludert Helland.

Bare en liten tanke.

Og det er lov å tenke.
waterfalls
Proff

PostPosted: 16.01.2020 11:57    Post subject: Reply with quote

Vi har vel 3? Levi er jo tilbake fra lån og ingenting er avklart der enda.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Legende

PostPosted: 16.01.2020 12:10    Post subject: Reply with quote

Stemmer, det. Han forsvinner liksom litt. Nå tyder det vel det meste på at han ikke er med i planene, men vi har altså i beste fall 3+1 vinger i laget.
Kaaremaal
Junior

PostPosted: 16.01.2020 12:38    Post subject: Synsing, vingling om ving-ting Reply with quote

Jeg er egentlig ganske komfortabel med ving-dekningen vår, selv om jeg smertelig klar over hvor raskt en ving blir skadet. Det er jo f.eks. ikke utenkelig at både Pål og Benro er skadet om en måneds tid.

I et slikt scenario sitter vi igjen med Levi og Ceidë som alternativer, noe som kan være en spennende kombinasjon.

Skulle en av de ryke før Benro/Pål er tilbake - og skulle f.eks. Levi bli solgt, har vi Zachariassen, Åsen og Johnsen som potensielle vikarer på vingen. Ingen krise om noen av de får et par kamper ute på vingen.

Det viktigste for meg, og grunnen til at jeg kaaanskje fornyer sesongkortet på tross av laber lyst etter et knapt tiår med sesongkort, er at køa bak førstevalgene har blitt kortere. Få inn Ceidë. Få inn Brattbakk.

Jeg liker at vi tynner ut lagdelene, fordi det betyr at Ceidë, Johnsen, Tagseth, Faye Lund og Botheim har kortere vei inn til laget - og at de unge talentene bak de igjen har kortere vei til benken. Skulle vi ryke på ei skikkelig skadekrise har vi et RBK2 i bakhånd - og jeg vil heller tape kamper i Eliteserien med RBK2-ere på benken (og på laget), enn Denic, Serbecic, Jebali, The Landley og lånesoldater fra utenlandsk serie.

Det snakkes så mye om forsterkninger at vi glemmer at mange av de beste RBK-årgangene har blomstret frem i tider der vi måtte gi unge lokale talenter en sjanse på laget pga. mangel på bredde. Vi må ha et par skikkelig gode spillere i hvert lagledd - og så må vi ha plass til talentene. Alt annet kan bare plukkes vekk, spør du meg.
zaphod81
Veteran

PostPosted: 16.01.2020 13:07    Post subject: Re: Synsing, vingling om ving-ting Reply with quote

Kaaremaal wrote:
Skulle vi ryke på ei skikkelig skadekrise har vi et RBK2 i bakhånd - og jeg vil heller tape kamper i Eliteserien med RBK2-ere på benken (og på laget), enn Denic, Serbecic, Jebali, The Landley og lånesoldater fra utenlandsk serie.

Jeg er jo generelt ganske enig, men det du må spørre deg om er om du heller vil tape kampene med to-tre-fire erstattere fra RBK2 på laget enn å vinne de med de der utenlandske du nevner.

For det nytter ikke å innbille seg at våre sjanser for å vinne både kamper og titler ikke synker betraktelig hvis man stiller med Tagseth, Skogen, Brattbakk og Johnsen i stedet for Denic, Serbecic, Jebali og De Lanlay (eller Akintola og Maars, som jeg antar du sikter til). Det er faktisk klasseforskjell - U21- og A-landslagsuttatte spillere framfor spillere som kanskje har spilt litt på G18- og G19-landslagene, og ellers spilt tredjedivisjonsfotball. Det er rett og slett ikke utgangspunkt for diskusjon.

Kort vei for talentene er vel og bra, og noe vi må forsøke å etterstrebe i større grad enn vi har gjort de siste årene. Helt klart. Samtidig er det faktisk slik at vi er en klubb som skal vinne mesterskap i Norge, og det gjør vi faktisk ikke hvis vi lener oss tungt på bidrag fra juniorene. Selv da en generasjon med Svensson, Midtsjø, Selnæs, Henriksen etc., alle fremtidige A-landslagsspillere, kom opp samtidig fra juniorlaget vant vi jo nøyaktig ingenting. Selv for de største talentene er spranget stort fra meget godt aldersbestemt nivå til å levere avgjørende bidrag for seriemesteren.

Med andre ord er det ikke bare en top-down-strategi (altså at A-laget satser mer på de unge) som må til, det er også en bottom-up-strategi med å heve nivået på de unge spillerne, og i større grad gjøre de kampklare for seniornivå. Dette ser vi heldigvis ut til å være godt i gang med, og forhåpentligvis begynner vi å høste frukter av dette snart. Men i tillegg trenger vi en 'omvei' som fungerer for de nest mest talentfulle, med spilletid i andre klubber til de slår gjennom. Foreløpig synes jeg ikke det fungerer veldig godt - i alle fall er det ikke mange som hentes tilbake.

Så nøkkelordet er balanse. Vi må ha noe dekning på nær ellever-nivå, spesielt på skadeutsatte plasser som kantrollene. Å ha en lett skadeplaget Adegbenro, en tungt skadeplaget Helland, en tungt skadeplaget og nivå- og rollemessig tvilsom Levi sammen med den skadefri og talentfulle, men unge og ustabile Ceïde, det høres tynt ut. Til tross for totalt uprøvde Filip Brattbakk som hospitant. Det logiske ville vært å selge Levi, om mulig, og hente en som kan matche Helland på nivå 'over tid'.
Sliter
Veteran

PostPosted: 16.01.2020 14:03    Post subject: Reply with quote

@Kaaremaal

Naivt å tro at der Ceide etc. som kommer inn ved skader på en av vingene.
Den som kommer inn er sidespiss Søder i 10 av 10 tilfeller. Er han skadet blir det Konradsen etterfulgt av Åsen
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 16.01.2020 14:32    Post subject: Reply with quote

Er antakelig ikke plass til hverken Helland eller Levi i planene for 2020, siden vi uansett ikke skal føre kampene og skape ting rundt seksten, men heller jobbe innbitt som bikkjer på andreball og krige motstander i senk helt til de ikke lenger orker å stå imot på dødball. Det er strategien til Horneland. Ideelt spiller han med en tre meter lang midtspiss og friidrettsutøvere på vingene.

Greit, i periodene i 2018 så vi at det er vanskelig å få ting til å fungere med tre luksusspillere ved siden av hverandre samtidig (Levi, Helland, Bendtner) men det hadde vært moro om det var plass til èn fotballspiller i startoppstillinga vår fra tid til annen.

Kommer faktisk til å savne Yann-Erik litt. Han var en fin hybrid.
Ratatosk
Rutinert

PostPosted: 16.01.2020 15:20    Post subject: Re: Synsing, vingling om ving-ting Reply with quote

Kaaremaal wrote:

Skulle en av de ryke før Benro/Pål er tilbake - og skulle f.eks. Levi bli solgt, har vi Zachariassen, Åsen og Johnsen som potensielle vikarer på vingen. Ingen krise om noen av de får et par kamper ute på vingen.

Jeg vil si at Åsen på ving er rimelig krise utfra det han presterte der i fjor. Zachariassen på ving høres heller ikke ut som noe drømmesituasjon. Jeg mener man burde få inn et klart førstevalg på høyre kant! Rask spiller med god innleggsfot!
Back to top
Wiseblood
Rutinert

PostPosted: 16.01.2020 19:07    Post subject: Reply with quote

Kaaremaal Tommel'n opp!

Jeg velger å tolke innlegget ditt i beste mening (dvs at jeg ikke ser for meg at vi stiller med et halvt juniorlag på banen til en hver tid). Hele poenget her er at det nå kan bli noen flere minutter på folk som Ceide og Tagseth. Jeg lever fint med en andre/tredjeplass i år om det betyr at minst et par av ungguttene tar steg i år og er fast inventar neste år.

Ser ikke for meg at luka til Molde blir tettet helt denne sesongen, men at man neste sesong stiller med ny trener og har fått tatt et nødvendig generasjonsskifte og er på offensiven igjen både sportslig og økonomisk.

Og Helland? Bli nå med videre, så får Dorsin bestemme din videre skjebne etter denne sesongen.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 16.01.2020 19:18    Post subject: Reply with quote

Håper det er hovedtrener og ikke sportslig leder som bestemmer spillernes fremtid ...
Wiseblood
Rutinert

PostPosted: 16.01.2020 20:04    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Håper det er hovedtrener og ikke sportslig leder som bestemmer spillernes fremtid ...

Deg om det, jeg håper Dorsin har siste ordet. Litt som i Tyskland, Spania eller Liverpool for den del. Det er Edwards i Liverpool som har siste ordet, ikke Klopp. Men at treneren er med å bestemme, det er klart.
2mas
Sjef

PostPosted: 16.01.2020 20:26    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
Morten P har ikke kilder på noe som helst.

Når han henger seg opp i at budet var på én million kroner, så tror jeg det stemmer. Han pleier av og til å sause inn noen avsløringer i kommentarene sine.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 16.01.2020 21:09    Post subject: Reply with quote

Wiseblood wrote:
haavarl wrote:

Deg om det, jeg håper Dorsin har siste ordet.

a) Horneland: "Jeg vil bruke denne spilleren." Dorsin: "Nei."
b) Horneland: "Jeg vil ikke bruke denne spilleren." Dorsin: "Jo."

... ser bare ikke for meg dette.
2mas
Sjef

PostPosted: 16.01.2020 21:27    Post subject: Reply with quote

– I løpet av høsten fikk jeg et inntrykk av at jeg ikke var så voldsomt ønsket med videre. Da kan det også være lettere å bli sjarmert av andre, fortsetter Helland.

Han bekrefter nå at de første henvendelse kom i november – en god stund før sesongen var over.

(...)

– Til slutt landet jeg på at det var mer aktuelt å prøve noe nytt nå, enn det har vært tidligere.

2. januar skrev da også Adresseavisen at Helland ville ha kommet til enighet med Norrköping om de personlige betingelsene.

Dagen etter fortalte sportssjef Mikael Dorsin at RBK hadde takke nei til et bud på kantspilleren.

– Hva tenkte du da?

– Det er slik det er. RBK står i sin fulle rett, ettersom de eier meg i et år til, svarer Helland, men innrømmer at den siste måneden fortsatt surrer rundt i hjernen.

– Jeg har tenkt mye siden sesongslutt. Det har vært våkenetter. Det handler ikke bare om fotball, men om hele framtida til meg og familien. Jeg er fortsatt mentalt sliten av det. Nå går jeg også inn i mitt siste kontraktsår, og står ved et veikryss. Det er mye som skjer.

Les mer: Helland var fristet. RBK sa nei. Nå snakker han ut om tilbudet fra Sverige.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kai88
Veteran

PostPosted: 16.01.2020 21:57    Post subject: Reply with quote

Okda. Da blir den diskusjonen begravd frem til neste år, så får han velge om han vil kjempe om plassen det siste året eller skylde på andre som ikke liker han som grunn for at han ikke får spille.

Jeg så nok av Helland i fjor til å trygt si at han ikke var på sitt skarpeste!
Back to top
Wiseblood
Rutinert

PostPosted: 16.01.2020 22:34    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
a) Horneland: "Jeg vil bruke denne spilleren." Dorsin: "Nei."
b) Horneland: "Jeg vil ikke bruke denne spilleren." Dorsin: "Jo."

... ser bare ikke for meg dette.

Det handler om konsensus med stallsammensetning, men med Dorsin som sjef. Men laget som skal på banen er det treneren som velger ut fra stallen han har.
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 16.01.2020 23:23    Post subject: Reply with quote

Slik det ser ut nå så er ikke Horneland i RBK i 2021 og har 2020 på å bevise at han fortjener kontraktsforlengelse, så da vil det til en viss grad være fornuftig at Dorsin kan overstyre på ting med horisont forbi denne sesongen.

Men Helland har jo ikke kontrakt lenger enn som så heller da, så vurderingen er vel heller slik at Horneland ønsker å beholde ham.
nidaros997
Veteran

PostPosted: 17.01.2020 00:22    Post subject: Reply with quote

Wiseblood wrote:
Det handler om konsensus med stallsammensetning, men med Dorsin som sjef. Men laget som skal på banen er det treneren som velger ut fra stallen han har.

Legger inn en liten fotnote her som en påminnelse: Uttrykte ikke Dorsin et ønske i et av sine første intervjuer som sportslig leder, at han så for seg å skulle ha en posisjon som var sidestilt med trenerens i sportslig avdelings organisasjons-hierarki? Når Horneland ble bedt om å kommentere Dorsins uttalelse, så sa han vel noe sånt som "vi får nå se på det", som i alle fall jeg tolket som et "njet!".

Dorsin gjør sannsynligvis lurt i å ta ting et steg om gangen. Les: La Horneland ta rollen som 'o store leder', og gå skikkelig på snørra til sommeren. Ny trener inn. Deretter kan sportslig avdeling ansette folk som kan XZY-teknologi, etablere samarbeid med Olympiatopp/Rodal el.l., fysisk trener som ikke nødvendigvis ser alt med det blotte øyet, speidere, kostholdsekspert, mental trener osv.

Når det gjelder Helland og hans fremtid, så håper jeg for hans del at han får et lite eventyr i utlandet. Tror ikke han vil trives i Rosenborg så lenge Horneland er i klubben, blant annet fordi Horneland ikke ønsker dissidenter som setter seg opp imot hans allmektighet, verken på banen, benken eller tribunen. De to har blitt enige om å være uenige, og Helland, på tross av sin skadehistorikk, er for god til å bli satt ut av laget fordi han tør å si det alle andre også ser men ikke nødvendigvis tør å si utad. Integritet koster, dessverre. Hvis han får orden på kroppen igjen og et par gode sesonger med mye spilletid i for eksempel Allsvenskan, så er han alltid velkommen tilbake.
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 17.01.2020 00:49    Post subject: Reply with quote

Du skriver som om du er bestevenn med alle på Brakka, til og med Horneland, men det vennskapet faker du bare. Og du blir fortalt om alt som skjer i klubben, til hver minste detalj. Men jeg som ikke er det, tror mye av det du skriver, er feil.

Det er åpenbart at Horneland og Dorsin har en enighet omkring situasjonen til Helland og hva de vil med han.
Back to top
Wiseblood
Rutinert

PostPosted: 17.01.2020 08:31    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Du skriver som om du er bestevenn med alle på Brakka, til og med Horneland, men det vennskapet faker du bare. Og du blir fortalt om alt som skjer i klubben, til hver minste detalj. Men jeg som ikke er det, tror mye av det du skriver, er feil.

Og bilen går godt?
KRS
Proff

PostPosted: 17.01.2020 10:04    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:

Det er åpenbart at Horneland og Dorsin har en enighet omkring situasjonen til Helland og hva de vil med han.

Du skriver som om du er bestevenn med alle på Brakka.
Back to top
Mustrum Ridcully
Veteran

PostPosted: 17.01.2020 10:09    Post subject: Reply with quote

Ja det var liksom ikke måte på projisering.
nidaros997
Veteran

PostPosted: 17.01.2020 11:41    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:

Jeg synser basert rundt det jeg leser i media og ser av intervjuer. Har ingen andre kilder enn det. Og så er det vel fremdeles lov å være uenige på et debattforum. Ser frem til å lese dine begrunnelser for dine påstander.
Back to top
Ratatosk
Rutinert

PostPosted: 27.01.2020 19:45    Post subject: Reply with quote

Går mot kontraktsforlengelse virker det som.
https://www.vg.no/sport/f...tent=row-2
Back to top
mortenlj77
Rutinert

PostPosted: 27.01.2020 20:20    Post subject: Reply with quote

Bra. Helland hører hjemme i Rosenborg RBK

Ivar Hoff
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 131, 132, 133  Next
Page 132 of 133

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb