English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotballquiz
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 153, 154, 155, 156, 157  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 29.07.2020 11:11    Post subject: Reply with quote

En eller annen Mordor-spiller?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 29.07.2020 12:07    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
En eller annen Mordor-spiller?


Jeg har kanskje overgått det man bør i «sleiphet» her, kanskje som følge av at alle de foregående oppgavene ble løst ganske kjapt og greit. Men jeg mener alt som står er sant, dog et par punkter kanskje bittelitt subjektive.

Når jeg skriver at det ikke er uvanlig å se på denne personen som ikke spesielt sympatisk, så er det kanskje en overdrivelse, for flertallet av nordmenn tenker nok på ham som nettopp det (sympatisk). Men slett ikke alle, og for eksempel her på forumet er det nok mange som misliker mannen, slik at det altså i hvert fall ikke er en RBK-legende det er snakk om, snarere en med tilknytning til en rival.

Når det gjelder tipset om samme to første navn som en som har VM-gull i en stor, klassisk vinteridrett (ikke noe nymotens greier, altså, det dreier seg om enten alpint/langrenn/hopp/kombinert/skøyter/skiskyting), så blir det tilsvarende likt som f.eks Kjetil Andre Aamodt og Kjetil Andre Rekdal. Eller på en måte enda mer likt, for både Aamodt og Rekdal bruker kun første navn når man er på fornavn med de, mens de to andre jeg skal frem til bruker begge fornavnene sine, så langt jeg vet, i hvert fall gjør mediene det. Fotballspilleren er minst like kjent som Rekdal, mens verdensmesteren nok er noe mindre kjent enn Aamodt.

Ellers nevner jeg jo bare litt om hans karriere i Norge, samt landslaget og som trener, men han er, som Bjørn Wirkola, mest kjent for sine prestasjoner i utlandet. Men i dette tilfellet er det på fotballbanen jeg sikter til.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 29.07.2020 12:30    Post subject: Reply with quote

blubbin wrote:
tilknytning til en rival.


Da er det vel i praksis Molde, Lillestrøm eller Brann det er snakk om? Et eller annet sa meg først at det kunne være Ole Gunnar Solskjær men der er det litt for mye som ikke stemmer.
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 29.07.2020 12:46    Post subject: Reply with quote

Det kan vel ikke være så mange andre enn Solskjær. Hvis det er lov å si første TL-klubb om den eneste.
Back to top
View user's profile Send private message
Mortenlj77
Rutinert


Joined: 07 Nov 2006
Posts: 964
Location: Askim

PostPosted: 29.07.2020 12:51    Post subject: Reply with quote

Jeg tenkte litt på John Arne Riise, men det er litt for mye som ikke stemmer der også.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9661
Location: Drammen

PostPosted: 29.07.2020 12:51    Post subject: Reply with quote

Jeg trodde egentlig Solkongen hadde scoret mer på landslaget, men han gjorde kanskje ikke det. Mye annet som passer ihvertfall.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 29.07.2020 12:52    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
blubbin wrote:
tilknytning til en rival.


Da er det vel i praksis Molde, Lillestrøm eller Brann det er snakk om? Et eller annet sa meg først at det kunne være Ole Gunnar Solskjær men der er det litt for mye som ikke stemmer.


Stol på intuisjonen din, velger å tolke det du skriver som avgitt svar, som er helt korrekt Smile

Ser også mens jeg skriver innlegget at nieuwlaat har bekreftet at det må være riktig.

Det er selvsagt meningen at noen punkter, tilsynelatende, ikke ser ut til å stemme med hvem det faktisk er snakk om, men at det skal vise seg å stemme likevel.

Hvilke punkter var det som så ut til å utelukke Solskjær?

Håper ikke jeg har gjort noen feil denne gangen, kan jo ikke utelukke det, men her følger redegjørelsen:

Scoret ett mÃ¥l mindre enn Carew pÃ¥ landslaget, 23 mÃ¥l pÃ¥ 67 landskamper. Spilte ‪rundt 15‬ av sine landskamper under Drillo, mange som innbytter, litt i skyggen av Tore André Flo i de Ã¥rene, og scoret vel ingen spesielt viktige landslagsmÃ¥l for Norge under Drillo foruten utligningsmÃ¥let mot Finland i VM-kvaliken i 1997. Var sÃ¥ vidt han kom med i troppen til VM i 1998, sÃ¥ ingen nøkkelspiller under Drillo, se f.eks. disse artiklene angÃ¥ende det:
https://www.vg.no/sport/f...os-dilemma
https://www.vg.no/sport/f...oer-til-vm
https://www.vg.no/sport/f...are-for-vm
 
Har flere ganger på Molde sine vegne uttrykt misnøye med NFF sitt kampoppsett i nyere tid, men han var i tillegg, sammen med Ronny Jonsen og Steffen Iversen, utestengt fra det norske landslaget en periode på nyåret 2001, fordi de ikke ville signere sponsoravtalen med NFF. Og det kan man jo forstå når man ser hva som skjedde da han til slutt signerte – han måtte reklamere for brunost uten å få en krone for det, reklamevideo her: https://www.youtube.com/w...8pFDQ7Vrb8
o    Hans utestengelse fra landslaget er omtalt her: https://www.vg.no/sport/f...-behandlet
o    Videre uttrykte skilegenden Bjørn Dæhlie stor skuffelse over Solskjær, da sistnevnte ikke ville signere autograf til Dæhlies sønn da de stod utenfor og ventet etter kampslutt på Old Trafford, Dæhlie skal febrilsk ha forsøkt å få Solskjær til å stoppe, på vegne av sønnen Sivert, men nei: https://www.vg.no/sport/f...-i-england
o    I tillegg hadde fotballtidsskriftet Josimar for noen få år siden en serie artikler rettet mot tvilsomme økonomiske forhold hvor Solskjærs bestevenn, agent Jim Solbakken, var involvert på flere sider av bordet. Solskjær er involvert i den forstand at han som manager i Cardiff kjøpte spillere som åpenbart ikke hadde noe i Premier League å gjøre (Jo Inge Berget og Magnus Wolff Eikrem), noe som sørget for å berike hans venn Jim Solbakken med flere millioner, da sistnevnte representerte både spiller og selgende klubb, og i så måte ble Solskjær beskyldt for å ha vært involvert i økonomisk kriminalitet mot sin arbeidsgiver Cardiff for å berike sin venn Solbakken, som Solskjær for øvrig har hatt et forretningsmessig samarbeid med i andre sammenhenger. Dette er omtalt bl.a. i Aftenposten her: https://www.aftenposten.n...4038b.html
 
Det ble angående likhet i to første navn siktet til skihopperen Ole Gunnar Fidjestøl, verdensmester i skiflyging i 1988.
 
I følge flere kilder signerte Solskjær for Molde etter sesongslutt 1994, men før årsskiftet, og Molde ble cupmestere i 1994. Først i 1995 slo Solskjær gjennom. Moderklubben er Clausenengen, og de spilte begge i den gamle 2. divisjonen en gang på 70-tallet, hvor tilskuerrekorden til Clausenengen ble satt.
 
Hans sønn Noah er født i 2000, og var første års junior i 2017.
Da var Solskjær uten jobb i toppfotballen og oppført som trener for juniorlaget til Clausenengen, hvor sønnen spilte.
 
Molde tok sin første medalje i 1995 siden 1990, litt over fem år tidligere da sesongen ble avsluttet tidligere på året den gangen. I åpningskampen i 1995 vant Molde 6-0 over Brann på Brann Stadion, Branns unge, skadeplagede talent Gunnar Norebø, som for øvrig gikk i klasse med min bror på videregående, hadde visstnok en svært dårlig dag (familien min flyttet til Vestlandet i min barndom, en nytelse å være eneste RBK-fan på skolen på 90-tallet, om vi ser bort fra RBK-Brann 0-4 i 1993). Men ikke verre enn at han ble invitert til mitt småguttelags fotballfest som hedersgjest senere samme år. Solskjær spilte for øvrig cupvinnercup for Molde i 1995, uten at det gikk så bra.
 
Angående nedsparkingen ble det siktet til da Solskjær løp over hele banen og klippet ned Robert Lee mot Newcastle i 1998. Søker man på «robert lee newcastle solskjær» på google, så får man mange artikler fra nyere tid som omtaler denne episoden, senest fra 2019 i Dagbladet. Episoden kan sees på youtube her: https://www.youtube.com/w...waQJ3dC5ro
 
Var ellers gjestetrener i Kristiansund én gang i uka i 2015, klubben var da i 1. divisjon. Kristiansund rykket senere opp til Eliteserien, men altså ikke til Tippeligaen, da det navnet var avviklet da Kristiansund for første gang spilte på øverste nivå i 2017. Å utelukke at navnet Tippeligaen kan komme tilbake skal jeg ikke, men det er nok lite sannsynlig.
 
Trente det walisiske laget Cardiff i ‪rundt 9‬ mÃ¥neder, som sammen med Swansea er de to eneste ikke-engelske lag som spiller i det engelske ligasystemet. Møtte Manchester United én gang og tapte 2-0.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 29.07.2020 15:58    Post subject: Reply with quote

Ole Gunnar Fidjestøl og RBK-rival gjorde meg ganske sikker på OGS, men klarte ikke å koble det med å ha blitt kasta ut fra landslaget, beskyldninger om økonomisk snusk og juniortrener for moderklubben i farten.
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
vegardj
Rutinert


Joined: 31 May 2009
Posts: 764

PostPosted: 29.07.2020 16:57    Post subject: Reply with quote

Det er fem walisiske lag i det engelske ligasystemet (var seks frem til 2019). Newport County spiller i League Two, og Wrexham og Merthyr Town er på hhv. nivå fem og sju.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 29.07.2020 17:27    Post subject: Reply with quote

vegardj wrote:
Det er fem walisiske lag i det engelske ligasystemet (var seks frem til 2019). Newport County spiller i League Two, og Wrexham og Merthyr Town er på hhv. nivå fem og sju.


Noteres mtp. fasiten for ev. senere anledninger Smile
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.07.2020 19:48    Post subject: Reply with quote

Merthyr Town? Det må da være snakk om salige Merthyr Tydfil?

https://no.m.wikipedia.or...hyr_Tydfil
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
vegardj
Rutinert


Joined: 31 May 2009
Posts: 764

PostPosted: 29.07.2020 20:02    Post subject: Reply with quote

Merthyr Tydfil FC gikk konkurs og Merthyr Town FC ble opprettet i stedet Smile
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.07.2020 20:10    Post subject: Reply with quote

Jaggu. Typisk Tydfil, når skal de lære? [/list]
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 30.07.2020 09:59    Post subject: Reply with quote

Vi kjører på med ny oppgave. Personen vi nå skal frem til har mye til felles med Jostein Flo.

-I likhet med Jostein Flo var han passert 20 år første gang han spilte på øverste nivå i Norge

-I likhet med Jostein Flo debuterte han på øverste nivå i Norge før Tippeligaen ble innført, dvs. før 1990. Han spilte ellers et tosifret antall seriekamper i sin debutsesong på øverste nivå, men i motsetning til Flo gjorde han dette uten å komme på scoringslisten

-I tillegg en kuriositet, men sant nok: Overgangssummen i forbindelse med overgangen til hans første toppklubb var en drøy tusenlapp

-I likhet med Jostein Flo har han tapt den norske cupfinalen for flere klubber

-I likhet med Jostein Flo har han vært med å tape en avgjørende kvalik-kamp om spill i Tippeligaen

-Han har én felles klubb med Jostein Flo (de var der ikke samtidig) og han har i tillegg spilt på landslaget sammen med Jostein Flo, og de har begge scoret flere mål på landslaget

 -I likhet med Jostein Flo var han god på hodet, men scoret nok ikke like mange mål som Jostein Flo. Men var ikke helt ufarlig, har som nevnt flere mål på landslaget, og i sine fire siste sesonger for klubben han var i lengst scoret han også tre seriemål i snitt pr. sesong
 
-Han har ellers vært spillende trener, og ble regnet for å være en meget god spiller som tok flere medaljer i Tippeligaen (altså 1990 eller senere), for flere klubber, men ikke gull. Medalje på øverste nivå i Norge i to ulike tiår. Spilte det meste av karrieren på øverste nivå i Norge, mer enn ti sesonger og spilte minst ti kamper alle sesongene
 
-Fra debuten på øverste nivå i Norge til han la opp gikk han glipp av kun én sesong i norsk fotball, fordi han som Jostein Flo har vært proff i utlandet. Dette var ikke i England, og det er bra, for det kunne fint ha blitt et problem med tanke på å gjøre seg forstått, for denne personen er vel gammel nok til at han neppe kan ha fått så god engelskundervisning som man får på skolen og gjennom andre kanaler når man vokser opp nå for tiden

 -Det er under tusen personer i Norge som har samme etternavn, men likevel er det slik at to andre med samme etternavn har gjort seg bemerket i norsk fotball. Alle som er fotballinteresserte nok vet også godt hvem begge de to er, selv om de er mindre kjent enn personen vi her skal fram til. Personen vi er ute etter er for øvrig i likhet med Vidar Riseth en fjern slektning av meg, de er begge mine 6-menninger, men så langt jeg vet ikke i slekt med hverandre
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 30.07.2020 14:37    Post subject: Reply with quote

Sindre Rekdal?
Back to top
View user's profile Send private message
Mortenlj77
Rutinert


Joined: 07 Nov 2006
Posts: 964
Location: Askim

PostPosted: 30.07.2020 14:38    Post subject: Reply with quote

Jeg tenker litt på Kjetil Rekdal, men alt stemmer ikke med ham heller. Det er ikke ham?
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 30.07.2020 16:05    Post subject: Reply with quote

Sikkert noe som passer, men Rekdal (Kjetil, den mest kjente) debuterte på øverste nivå alt som 16-åring. Han vi skal frem til hadde verken kamper på øverste eller nest øverste nivå før han var 21, så ingen barnestjerne.

Personen vi skal fram til har spilt på landslaget sammen med Rekdal (flere ganger), og har i likhet med Rekdal vært trener for flere lag på nivå 2 i Norge, og møtt Rekdal som trener flere ganger. «Vår mann» har som regel kjempet i bunnen, og unngått nedrykk med knapp margin i Adecco-/Obosligaen flere ganger. Også rykket ned derfra. Hele fire ganger (tre av de på rad) endt opp med 33 eller færre poeng, alternativt tre poeng eller færre over nedrykksstreken, på nivå 2 som trener.

Som vanlig minst ett hint med en opplysning som ikke er så godt kjent, som kan bidra til forvirring.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 30.07.2020 19:01    Post subject: Reply with quote

Er det Jostein Flo og dette er bare et lurespørsmål?
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 30.07.2020 19:10    Post subject: Reply with quote

Lomaxx wrote:
Er det Jostein Flo og dette er bare et lurespørsmål?


Det kunne jo vært en artig vri, men det blir flere ganger i oppgaven presisert noen momenter som ikke er felles med Jostein Flo.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 938

PostPosted: 30.07.2020 19:49    Post subject: Reply with quote

Vanskelig denne. Eller, den virker å være vanskelig.
Spilleren må vel være født på 60-tallet, siden han var over tjue da han debuterte i vår øverste divisjon før 1990, men også har spilt landslagsfotball med Flo og Rekdal. Ingen seriegull må vel ekskludere RBKere. Og så har han spilt i samme klubb som Flo, men ikke i England, hvilket betyr at det dreier seg om Molde, Sogndal eller Godset. Skjønte ikke helt logikken med engelskkunnskaper og alder (han er jo ikke født på 40-tallet). Aner meg at det ligger noe lureri her.
Back to top
View user's profile Send private message
Mortenlj77
Rutinert


Joined: 07 Nov 2006
Posts: 964
Location: Askim

PostPosted: 30.07.2020 20:16    Post subject: Reply with quote

RS wrote:
Vanskelig denne. Eller, den virker å være vanskelig.
Spilleren må vel være født på 60-tallet, siden han var over tjue da han debuterte i vår øverste divisjon før 1990, men også har spilt landslagsfotball med Flo og Rekdal. Ingen seriegull må vel ekskludere RBKere. Og så har han spilt i samme klubb som Flo, men ikke i England, hvilket betyr at det dreier seg om Molde, Sogndal eller Godset. Skjønte ikke helt logikken med engelskkunnskaper og alder (han er jo ikke født på 40-tallet). Aner meg at det ligger noe lureri her.


Jostein Flo har jo spilt i Lierse (Belgia) også, var derfor jeg tenkte på Rekdal.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 30.07.2020 20:21    Post subject: Reply with quote

RS wrote:
Vanskelig denne. Eller, den virker å være vanskelig.
Spilleren må vel være født på 60-tallet, siden han var over tjue da han debuterte i vår øverste divisjon før 1990, men også har spilt landslagsfotball med Flo og Rekdal. Ingen seriegull må vel ekskludere RBKere. Og så har han spilt i samme klubb som Flo, men ikke i England, hvilket betyr at det dreier seg om Molde, Sogndal eller Godset. Skjønte ikke helt logikken med engelskkunnskaper og alder (han er jo ikke født på 40-tallet). Aner meg at det ligger noe lureri her.


Alt du skriver her er korrekt. Selv om personen er født på 60-tallet, så er dette med engelsk et hint som absolutt er relevant, men det er ikke noe man trenger legge vekt på. Akkurat det hintet er det ikke noe lureri med, selv om alderen kanskje ikke passer helt, er bare en liten artig greie mange her sikkert husker.


Last edited by blubbin on 30.07.2020 20:26; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 30.07.2020 20:23    Post subject: Reply with quote

mortenlj77 wrote:
RS wrote:
Vanskelig denne. Eller, den virker å være vanskelig.
Spilleren må vel være født på 60-tallet, siden han var over tjue da han debuterte i vår øverste divisjon før 1990, men også har spilt landslagsfotball med Flo og Rekdal. Ingen seriegull må vel ekskludere RBKere. Og så har han spilt i samme klubb som Flo, men ikke i England, hvilket betyr at det dreier seg om Molde, Sogndal eller Godset. Skjønte ikke helt logikken med engelskkunnskaper og alder (han er jo ikke født på 40-tallet). Aner meg at det ligger noe lureri her.


Jostein Flo har jo spilt i Lierse (Belgia) også, var derfor jeg tenkte på Rekdal.


Stemmer det, ja, så Lierse kunne man ikke utelukke som felles klubb, så ikke helt korrekt mitt forrige innlegg, men kan da presisere at den felles klubben det er snakk om er norsk.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 938

PostPosted: 30.07.2020 20:30    Post subject: Reply with quote

Men siden det kun er Rekdal og Flo som har vært i Lierse, utelukket jeg den klubben ut fra denne opplysningen:


-Fra debuten på øverste nivå i Norge til han la opp gikk han glipp av kun én sesong i norsk fotball, fordi han som Jostein Flo har vært proff i utlandet.

Rekdal var jo mer enn en sesong ute. Ergo, ikke Lierse.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 30.07.2020 20:44    Post subject: Reply with quote

RS wrote:
Men siden det kun er Rekdal og Flo som har vært i Lierse, utelukket jeg den klubben ut fra denne opplysningen:


-Fra debuten på øverste nivå i Norge til han la opp gikk han glipp av kun én sesong i norsk fotball, fordi han som Jostein Flo har vært proff i utlandet.

Rekdal var jo mer enn en sesong ute. Ergo, ikke Lierse.


Ja, satt sammen med øvrige opplysninger er det selvsagt helt riktig. Og ut fra helheten kan man også etter hvert luke ut to klubber til Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 153, 154, 155, 156, 157  Next
Page 154 of 157

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb