English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Oppførsel på forumet
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 17, 18, 19  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sola
Veteran


Joined: 05 Mar 2011
Posts: 1179

PostPosted: 16.07.2012 01:03    Post subject: Reply with quote

Er det mulig å blokkere brukere?
Back to top
View user's profile Send private message
v_olden
Veteran


Joined: 10 Jul 2007
Posts: 2910

PostPosted: 16.07.2012 10:37    Post subject: Reply with quote

Ja: https://addons.mozilla.or...asemonkey/

For firefox.
_________________
Medlem nr. 2201

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
View user's profile Send private message
Sola
Veteran


Joined: 05 Mar 2011
Posts: 1179

PostPosted: 16.07.2012 20:42    Post subject: Reply with quote

Takk!
Back to top
View user's profile Send private message
Knowrud
Veteran


Joined: 18 Sep 2010
Posts: 7509

PostPosted: 20.03.2015 16:46    Post subject: Reply with quote

*Flyttet fra Hvor er de nå"

Torbjørn Bratt wrote:
Leser og deltar frivillig, og har nå helt frivillig stukket frem hodet. Jeg har ikke trukket inn ordet idiot ("Person med alvorligste form for åndssvakhet" (Riksmålsordboken)) og vil ikke kommentere det ytterligere.


Da må du aldri, aldri ta turen til Lerkendal på kampdag. Der brukes ordet idiot, dommerjævel og tosk over en høy sko, på alle langsider, fra helt vanlige folk. Skandale! Hvor er vaktene?
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn Bratt
Proff


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 341

PostPosted: 20.03.2015 21:04    Post subject: Reply with quote

Moderering og sensur er begge ord som betyr en haug forskjellige ting, så her er det lett å rote det til grundig. For et forum som dette kan en definisjon som den under være god:

Moderering er som lovene. Er absolutt nødvendig for at folk skal oppføre seg og holde seg saklig, men sensur pga. ideer eller holdninger (så lenge det ikke er snakk om "slemme" ting), bør ikke forekomme.

Det jeg prøvde å si var det at diskusjonene ofte tipper over i det slemme. Jeg har også tidligere deltat i diskusjoner angående tribunekultur, hvor jeg gått i mot en del av det som kommer fra ØØ. Det spørs om jeg begynner å bli en gammel surpomp.

Jeg leser RBKweb med stor interese hver dag, men er gått lei av innlegg hvor folk kalles med kjønnsord.

Et eksempel: Det kan godt være at en ansatt i Rosenborg er udugelig i jobben sin, men det kan da umulig gjøre han til en kuk.
Back to top
View user's profile Send private message
JanneB
Veteran


Joined: 24 Mar 2012
Posts: 2340

PostPosted: 20.03.2015 21:06    Post subject: Reply with quote

Torbjørn Bratt wrote:


Jeg leser RBKweb med stor interese hver dag, men er gått lei av innlegg hvor folk kalles med kjønnsord.

Et eksempel: Det kan godt være at en ansatt i Rosenborg er udugelig i jobben sin, men det kan da umulig gjøre han til en kuk.


I Nordland kalles det kultur.
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn Bratt
Proff


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 341

PostPosted: 20.03.2015 21:15    Post subject: Reply with quote

Sørom Brekkvasselv kalles det ukultur.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 20.03.2015 21:20    Post subject: Reply with quote

Hvis du ikke kan si det du mener, blir det vanskelig å mene det du sier.

Dette er ikke en oppfordring til bannskap, jeg synes det er en bra ting å forsøke å holde seg sivilisert så lenge det funker, men hvis noen oppfører seg som en kuk, så sover jeg ikke dårlig av å kalle dem det.

Og det har jo hendt.

Så skal man selvfølgelig krysse noen grenser for å ta det enda noen hakk opp. Blir det for ille så mister folk interessen, og da dør det fort ut av seg selv.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18475

PostPosted: 20.03.2015 21:22    Post subject: Reply with quote

Jeg synes tonen på forumet er stort sett veldig, veldig bra. Ta deg en tur til kommentarfeltene på f.eks. Dagbladet hvis du vil se hvordan det kan være. Mulig noen få innlegg de siste dagene har vært over streken, men hadde det ikke vært for Adressas kampanjejournalistikk så hadde hele dette (Bakenga)-styret blåst over i løpet av gårsdagen.
Back to top
View user's profile Send private message
HeXX
Rutinert


Joined: 17 Feb 2006
Posts: 663
Location: Frogner

PostPosted: 20.03.2015 21:28    Post subject: Reply with quote

Nå blander du kortene Knowrud. At det er engasjement rett før, under og rett etter kamp, er helt naturlig. Det må vi ha stor takhøyde for, selv om det også der er grenser. Det har heller ingenting med netthets å gjøre. Den største forskjellen ligger i at folk som publiserer på twitter, facebook, rbkweb eller andre steder både skal formulere en skriftlig kommentar og publisere den, uten at de rette antennene slår inn. For de fleste kan det være god avreagering i å skrive innlegg eller kommentarer, uten at de publiserer dem. Den hetsen Bakenga har møtt er negativ av flere grunner. De er i strid med klubbens retningslinjer. De skader forholdet mellom klubben og Bakenga spesielt og spillere som kan være aktuell for klubben generelt. Det skader også RBK-supporternes rykte. Men mest av alt er det en uting som supportere bør ta avstand fra nettopp fordi det er en uting som potensielt kan gjøre mye skade hos den som blir rammet. Trenger jeg minne om Tore Tønne? Vi vet ikke hvor grensen går for den enkelte, og det er hverken din, Hedon eller andres ansvar å finne ut hvor den går. Forumsjefene bør også være sitt redaktøransvar verdig. De må selvsagt legge seg på en relativt liberal linje, men om de tillater alt, har de misforstått hva det er de har ansvar for.

Du, forumsjefene mfl må gjerne sitte på deres høye hest og forsvare netthets (må ikke forveksles med kritikk), forsøke å glatte over det, kalle det normalt osv. Men når noen av de mest leste nettavisene i landet tar opp saken og skriver om netthets, skapes det et negativt bilde av merkevaren RBK, og det er det som huskes.
_________________
mvh HeXX
_________________________

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5348
Location: Ski

PostPosted: 20.03.2015 21:30    Post subject: Reply with quote

Jeg har lest forumet i en del år nå, og jeg har da vitterlig ikke sett noen bruke kjønnsuttrykk om andre!? Kanskje en liten kuk her og der, ja, men ellers svært sjelden jeg blir oppdatert på kjønnsfronten her inne.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 20.03.2015 22:36    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
...
De må selvsagt legge seg på en relativt liberal linje, men om de tillater alt, har de misforstått hva det er de har ansvar for.

Du, forumsjefene mfl må gjerne sitte på deres høye hest og forsvare netthets (må ikke forveksles med kritikk), forsøke å glatte over det, kalle det normalt osv. Men når noen av de mest leste nettavisene i landet tar opp saken og skriver om netthets, skapes det et negativt bilde av merkevaren RBK, og det er det som huskes.


Det er ikke innhold på rbkweb som har vært i medias søkelys disse dagene. Jeg har dessverre ikke makt over verken Twitter eller Adressa sitt kommentarfelt, men jeg vet at jeg har slettet over 100 innlegg på dette forumet den siste uka. Og du sitter altså der og mener at jeg sitter oppe på en høy hest og aksepterer/glatter over netthets. Deg om det.

Det er ikke akkurat sånn at moderatorer får betalt for å holde på med dette. Vi har alle både jobb og familie ved siden av, og kan ikke overvåke forumet 24/7. Noen ganger blir innlegg som er langt over kanten stående litt for lenge, men at dette er et stort problem på rbkweb? Der er jeg ganske uenig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 20.03.2015 22:40    Post subject: Reply with quote

Torbjørn Bratt wrote:
Moderering og sensur er begge ord som betyr en haug forskjellige ting, så her er det lett å rote det til grundig. For et forum som dette kan en definisjon som den under være god:

Moderering er som lovene. Er absolutt nødvendig for at folk skal oppføre seg og holde seg saklig, men sensur pga. ideer eller holdninger (så lenge det ikke er snakk om "slemme" ting), bør ikke forekomme.


Dette er altså ingen fasit, men din mening. Jeg ser ikke at din mening isolert sett er grunnlag nok til å hevde at vi andre ikke forstår forskjellen på moderering og sensur.

Mitt poeng: Når modereringen blir så streng som du tydeligvis ønsker (der et ord som "dust" er fy-fy og må fjernes), så har vi gått over til sensurland for lenge siden. Hvor spennende er egentlig et forum der alle opptrer som om de var på søndagsskole? Det er en fotballsupporters priveligium å være irrasjonell og profesjonelt utsaklig. Så lenge det ligger en mening og litt substans bak, noe jeg føler det er veldig mye av på dette forumet, så lar vi det meste passere.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 20.03.2015 23:00    Post subject: Reply with quote

Skulle bare mangle, for hvordan skal man kunne stagge tusener av idiotindivider med sterke meninger samtidig som man ønsker et bredest mulig debattsamfunn? Tåler man ikke i denne settingen å møte noen ord og meninger som ikke måtte passe, så har man sikkert andre fora man kan oppsøke.

Keep up the good work, Hedon! Tommel'n opp!
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
HeXX
Rutinert


Joined: 17 Feb 2006
Posts: 663
Location: Frogner

PostPosted: 20.03.2015 23:22    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
HeXX wrote:
...
De må selvsagt legge seg på en relativt liberal linje, men om de tillater alt, har de misforstått hva det er de har ansvar for.

Du, forumsjefene mfl må gjerne sitte på deres høye hest og forsvare netthets (må ikke forveksles med kritikk), forsøke å glatte over det, kalle det normalt osv. Men når noen av de mest leste nettavisene i landet tar opp saken og skriver om netthets, skapes det et negativt bilde av merkevaren RBK, og det er det som huskes.


Det er ikke innhold på rbkweb som har vært i medias søkelys disse dagene. Jeg har dessverre ikke makt over verken Twitter eller Adressa sitt kommentarfelt, men jeg vet at jeg har slettet over 100 innlegg på dette forumet den siste uka. Og du sitter altså der og mener at jeg sitter oppe på en høy hest og aksepterer/glatter over netthets. Deg om det.

Det er ikke akkurat sånn at moderatorer får betalt for å holde på med dette. Vi har alle både jobb og familie ved siden av, og kan ikke overvåke forumet 24/7. Noen ganger blir innlegg som er langt over kanten stående litt for lenge, men at dette er et stort problem på rbkweb? Der er jeg ganske uenig.


Det er godt mulig dere har gjort en god jobb og hvis så, beklager jeg påstanden. Jeg så bare hvordan dere forholdt dere til Bratts kommentar, og der virket det som det ikke var tilfellet. Om du har slettet over 100 innlegg viser det to ting. Dere har gjort en reativt god modereringsjobb, og det viser at netthets er et reelt problem. Jeg forventer ikke at dere tar ansvar for andre nettsteder.. Jeg forventer dog at dere tar avstand fra det både her og generelt. Som gammel redaktør vet jeg en god del både om tidsbruk og tidsklemma dere er i, men også om ansvaret dere har.

Framfor å gå i strupen på de som kritiserer netthetsen (ikke kritikken) mot Bakenga, kan det for framtida kanskje lønne seg å være mer tydelig i forkant. Da slipper du lettere unna modereringen og de påståtte supporterne som primært er ute etter å kaste dritt vil enten tvinges til endring eller forsvinne.
_________________
mvh HeXX
_________________________

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 20.03.2015 23:33    Post subject: Reply with quote

Jeg begynner ikke å ta avstand fra noe som helst. La det være helt sikkert. Jeg har tippet over kanten så mange ganger selv, at det vil bare fremstå 100% hyklersk.

Må også legge til at de 100+ innlegg slettet ikke har så mye med netthets å gjøre. Det gjenspeiler på ingen måte hvordan ståa er her inne. De aller fleste ble slettet av helt andre grunner enn at de har vært hets av Bakenga. Jeg nevnte det bare for å illustrere at moderatorer er til stede, selv om vi kanskje ikke alltid gjør så mye nummer ut av det. Vi modererer forumet, fjerner ting som bryter med regler og forsøker å holde en viss orden i rekkene. Men å skulle begynne å ta alle som har raseriutbrudd fra hjertet fordi de bruker ett og annet stygt ord? Nei, det skjer nok ikke så lenge jeg er moderator, iallefall. Da slutter jeg på dagen.

Grunnen til at ingen innlegg fra rbkweb har blitt trukket frem av media, skyldes at 99% av folka her inne stort sett hever seg over det nivået som er beskrevet i disse sakene. Folk flest er faktisk ganske alrighte, selv om vi er mange som kan bli ganske forbanna noen ganger. Det er jo litt i RBK og Nils Arne Eggens ånd, er det ikke?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6526
Location: Heaven

PostPosted: 20.03.2015 23:39    Post subject: Reply with quote

Synes moderatorene gjør en god jobb! Veldig bra forum. Og begynne og sensurere gjør at engasjemanget forsvinner fra sider som dette..

Siden twitter og facebook kom,Har mye forsvunnet der,Men denne siden står støtt!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1256

PostPosted: 20.03.2015 23:44    Post subject: Reply with quote



Syntes ikke førstnevnte kategori hører hjemme på dette forumet. Andre kategori er litt i grenseland. Konsekvensen av å slette innlegg av de to siste kategorier vil være å drepe alt som heter fotballentusiasme og lidenskap.

Virker som om media kritiserer oss supportere for å ytre meninger i samtlige kategorier. Jeg kan ikke fatte at folk som jobber som sport- og fotballjournalister ikke forstår at lidenskap er en forutsetning for interesse?

Og de som ikke irriterer seg over at en spiller som er skapt i klubben sin går til rivalen har etter min mening ingen rett til å kalle seg supportere.

Vet ikke hvor jeg skulle poste dette.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 20.03.2015 23:46    Post subject: Reply with quote

Hehe, en fin og presis illustrasjon. Jeg lar de fleste under orange passere, men noen blir fjernet. Alt på rødt blir forsøkt fjernet (men noe kan naturligvis glippe). De andre må, som du sier, absolutt få stå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 21.03.2015 01:09    Post subject: Reply with quote

HeXX wrote:
Om du har slettet over 100 innlegg viser det to ting. Dere har gjort en reativt god modereringsjobb, og det viser at netthets er et reelt problem.

Som Hedon allerede har nevnt så var det ikke Bakenga-hets i disse 100 fjernede innleggene.
Jeg hadde lest en del av innleggene i Molde-tråden, og da jeg skulle oppdatere meg tre pannekaker med blåbærsyltetøy senere, var alt fjernet.
Moderatoren tok den enkle, kjappe løsningen og fjernet hele debatten som et Molde-troll hadde klart å dra i gang.
Tvilsomt om mange av disse innleggene i det hele tatt var hets. At en delvis avsporet debatt bare ble "klippet bort" i sin helhet beviser ikke i det hele tatt at netthets er et problem på RBKweb.
Den beviser forsåvidt heller ikke at moderatorene har gjort en relativt god jobb, så det ble to bom av to mulige. Wink

På adressa.no og en del andre redaktørstyrte debattarenaer/kommentarfelter, finner du derimot ymse som er adskillig verre.

Går ikke inn på en lang analyse nå ved midnatt, men antyder at et forum for spesielt interesserte, der det praktiseres selvjustis og er en relativt høy terskel for å tråkke over dette lille samfunnets egne (flytende) grenser, kan gå godt rundt med "frihet under ansvar".

Og for å sette det på spissen: Adressa.no, som for eksempel i mange saker åpner kun for at Facebookprofiler kan debattere, har allerede i det utvalget selektert bort en del av befolkningen. Samtidig er "Facebooksamfunnet" mye mindre ensartet og interessefellesskapsselvregulerende.
Finner ikke et bedre ord, så det er nok på tide å si god natt.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Bjørn Inge Stigebye
Junior


Joined: 21 Mar 2015
Posts: 2

PostPosted: 21.03.2015 01:15    Post subject: Reply with quote

Jeg er i hvert fall ny, og lover å oppføre meg.

mvh
Bjørn Inge S
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn Bratt
Proff


Joined: 16 Jan 2010
Posts: 341

PostPosted: 21.03.2015 08:37    Post subject: Reply with quote

Liker oppdelingen din Pirlo. Rød bør stoppes og ved gjentatte ytringer på orange, kan folk oppfordres til å moderere seg.

Det kan være greit å si at laget spilte fitte dårlig, men å si at målmannen er ei fitte blir ugreit.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 21.03.2015 10:34    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
Jeg har lest forumet i en del år nå, og jeg har da vitterlig ikke sett noen bruke kjønnsuttrykk om andre!?

Da har du nok fulgt dårlig med. At daværende sportslig leder Erik Hoftun brukte kjønnsuttrykk om Mike Jensen i noe som sikkert liksom skulle være en morsom rap (="ungdommelig type snakkesang som ble populært fra 80-tallet"), ble behørig smurt utover i media, for eksempel på TV2. Omtalt også i Adressa og VG i alle fall.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5348
Location: Ski

PostPosted: 21.03.2015 10:42    Post subject: Reply with quote

Haha! Jo, men daværende (takkgud!) sportssjef Hoftun postet jo ikke disse uttrykkene her inne da.

Husker forsåvidt at jeg kalte Hoftun en løkrull her inne. Det gikk ikke upåaktet hen. Det var enkelte som mislikte det sterkt. Andre fremhevet løkrullens positive egenskaper.

RBKweb virker som et ryddig forum med god selvjustis.
Very Happy
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 21.03.2015 10:51    Post subject: Reply with quote

Nei, du har helt rett i at Erik Hoftun ikke slapp til med dette innslaget med kjønnsuttrykk på forumet opprinnelig. Det var redaktører i TV2, Adresseavisen og VG som klarerte uttrykket redaksjonelt.

Slike uttrykk passer jo ikke på et forum og sier i tilfelle helt sikkert nok til å konkludere om at alle på et forum, ja alle supportere også kanskje, er useriøse og inkompetente mobbere som vi må ta sterk avstand fra.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 17, 18, 19  Next
Page 9 of 19

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb