English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nils Arne Eggen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 235, 236, 237 ... 258, 259, 260  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 26.08.2017 01:01    Post subject: Reply with quote

Prisutdelingen på Lerkendal sist søndag har visst på underlig vis gått denne tråden hus forbi?

Quote:
I begrunnelsen for tildelingen av hederstegn til Nils Arne Eggen, skriver NFT blant annet:
«På 1970- og 1980-tallet var han et aktivt medlem av trenerkomiteen i Norges Fotballforbund, sammen med blant andre Tor Røste Fossen, Egil «Drillo» Olsen, Kjell Schou Andreassen, Svein Haagenrud og Andreas Morisbak.
Dette var trenere med en mer analytisk tilnærming til fotballspillet, og de skilte seg på flere måter ut fra det som til da hadde vært den tradisjonelle bakgrunnen for fotballtrenere i Norge. Fotballspillet ble analysert, og fotballtreningen ble satt i system. Mye av grunnlaget for den store fremgangen i norsk fotball på 90-tallet, ble lagt gjennom komiteens arbeid.»

Videre heter det:
«Nils Arne Eggen har vært helt sentral for Rosenborgs suksess, en suksess som i starten ble oppnådd med nesten utelukkende egne og andre norske spillere. Han ledet arbeidet hvor det ble utviklet en filosofi og en modell for klubbdrift og fotballspill hvor “samhandling” og “lagbygging” ble nøkkelbegreper. «Go’fot- teorien» har vært en stor inspirasjonskilde for senere generasjoner av trenere på alle nivåer i norsk fotball.
Rosenborg Ballklub er 100 år i 2017, og Nils Arne Eggen er kanskje den viktigste enkeltpersonen gjennom klubbens historie. I til sammen 24 sesonger var han klubbens trener og hovedarkitekten bak RBKs gjennombrudd i Europa. Over tid har han framstått som en leder med visjoner og evne til å sprenge tilsynelatende uoverstigelige grenser innen sitt fagområde – fotball og ledelse. Han har også vært en folkelig og forståelig talsmann for lagspill, samfunnsbevissthet, humanistiske og kulturelle verdier, historie og litteratur


Mer på fotballtreneren.no: "Nils Arne Eggen og Bjørn Hansen hedret av NFT"
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.08.2017 20:40    Post subject: Reply with quote

Fra lørdagsavisa:

Hva leser du for tida?

- Jeg leser mye, og leser mange bøker på samme tid. Akkurat nå leser jeg boka «Å reise i Snorres fotspor» både på norsk og islandsk. Det er en islending som har skrevet denne boka der han følger kjente islendinger fra Landnåmstida rundt 1000-tallet. For meg som historie- og norskmann, er dette interessant.

Hva gjør du i helga?

- Min kjære søster Helga er hjemme på besøk. Hun har bodd 55 år i San Diego, men snakker bredere orkdalsk enn meg. Nå skal vi på hytta på Grisvågøya i Aure. Der skal vi kose oss og følge med at Hurtigruta er i rute.

Hva står hjertet ditt nærmest akkurat nå?

- Inntil klokka 11 i går kveld var jeg veldig opptatt av resultatet på Lerkendal. I dag er jeg mer opptatt av verdenssituasjonen. Selv om det er litt sabelristing rundt oss, er jeg optimist og har veldig tro på framtida. Dette greier verden å løse.

Les mer: - Nå når RBK først har kvalifisert seg, er alt mulig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 06.09.2017 22:03    Post subject: Reply with quote

Tankeføde for de som, kanskje i sin egen tolkning av smart og moderne fotball, kan ha havnet på et blindspor med å "legge seg" og trygge inn ledelsen?
Quote:
Fra hjernevitenskapene vet vi at frykt knyttet til negativt stress gir svake prestasjoner og dårlig helse, mens glede utvikler hjernen, stimulerer lærelyst og bidrar til god prestasjonsutvikling. Sentralt står balansen mellom en mental kontroll som virker «ovenfra og nedover» og emosjonelle prosesser som går «nedenfra og oppover».

Hvor oppmerksomme vi er i ulike situasjoner, handler rent fysisk om hvordan kjemiske stoffer, «nevtrotransmittere», overfører signaler mellom nerveceller. Under en fotballkamp endres situasjoner hele tiden. Evnen til å være et trekk foran, er dermed avgjørende.

Men under stress kan en spillers oppførsel være lite gjennomtenkt og resultere i farlige taklinger, protester eller bortsparking av ballen. Da er det åpenbart at hjernen lar primitive nedarvede følelser i form av «nedenfra og opp»-reaksjoner beseire den mentale «ovenfra og ned»-kontrollen.

Kontaktsøkende celler

Også følelser drives av nevrotransmittere. Ifølge Jaak Panksepp, som var professor ved Washington State University, har vi syv medfødte emosjonelle drivkrefter. Disse er forankret i hjernestammen og i strukturen «amygdala» i hjernen.

Drivkraften «søking» er i en særstilling: den grunnleggende rå energien, nysgjerrigheten, gløden og drivkraften organismer må ha for å finne mat, overleve, reprodusere seg og prestere. I «søkesystemet» er transmitteren dopamin sentral.

Samtidig har vi skjønt at vi må bu oss på fare ved å utvikle motoriske og mentale ferdigheter gjennom trening. Når hjernen lærer, etablerer den stabile forbindelser, der grupper av nerveceller knytter ekstra gode kontakter seg imellom ved å etablere nevrale nettverk.

Jo mer en fotballspiller – og vi andre – trener (repeterer), og jo mer intensitet som legges i utførelsen, jo mer sannsynlig er det at slike nettverk etableres. Disse må vedlikeholdes.

Derfor bør vi aldri slutte å trene på grunnleggende ferdigheter.


Quote:
23. juni 1988 koker det på Stade Velodrome i Marseille. I VM-heksegryta står Kjetil Rekdal klar ved straffemerket på stillingen 1-1 mellom Norge og Brasil.

I en slik situasjon kunne primitive reaksjonsmønster overtatt kontrollen og aktivert en flykte- eller kjempeatferd. Dette er en fryktpreget prosess, påvirket av stresshormonet kortisol, som kan gi overreaksjoner. På kort sikt er prosessen nyttig i noen sammenhenger.

Men når en handling skal være presis, må de nevrale nettverkene som kontrollerer de riktige ferdighetene aktiveres. Evnen til slik selvregulering kan trenes gjennom realistiske øvelser som krever improvisasjon.

Rekdal holdt hodet kaldt og scoret. Det skinner gjennom i beretningene hans i ettertid at han tydeligvis stolte på nevrale nettverk som styrte straffesparket slik han hadde innøvd det gjennom mange år.

I motsatt ende av dramaskalaen roer mange lag ned når de har en «trygg» ledelse. Da reduseres dopaminet og gnisten forsvinner. Derfor pisket Nils Arne Eggen RBK frem uansett ledelsens størrelse.


Mer i Gemini: "Team av hjerneceller lager mål"
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 17.09.2017 23:34    Post subject: Reply with quote

Hele Norges Nils Arne Eggen fylte 76 år i dag.
Gratulerer Beer
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 18.09.2017 00:11    Post subject: Reply with quote

Herlig bursdagssang av Kjernen under kampen i dag også. Tommel'n opp!
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.02.2018 20:42    Post subject: Reply with quote

Man skulle tro at en hoppbakke der granskogen har fått vokse i fred siden 1957, skulle være glemt for lengst. Å lage en mimrekveld om Marikollen, slik Arnstein Saltnes på Snøfugl gård gjorde, var en risikoøvelse større enn å sette utfor bakken med den brutale profilen. Men hva skjedde. Nesten 250 personer presset seg inn for å høre Ole Magnar Morken og Nils Arne Eggen.

(...)

Nils Arne Eggen, en av de unge våghalsene, gjenskapte Marikollens stupbratte tilløp for forsamlingen. Vågestykket startet på et stillas av rundtømmer og fortsatte ned en brattmel. Frem mot hoppet flatet det ut og hopperen fikk god tid til å tenke, men da han så Orkdalsfjorden brette seg ut og skimtet Geita i det fjerne, var det for sent å snu.

I tillegg til å være bratt, var bakken utsatt for vind. Ikke rart det ble mange programhelter. Hopprenn i Marikollen var et spetakkel folk ikke ville gå glipp av. De kom i båt over fjorden, i bil fra byen og på ski over marka fra Fannrem. Kirka var nesten tom og presten spurte forvirret hvor menigheten var blitt av. Svaret var like enkelt som det var nedslående på hviledagen: «Det er renn i Marikollen!».

Skihopping var en del av kulturarven vår, i likhet med skøyter og langrenn. Nasjonalidrettene skapte nasjonalheltene. Skihoppere, skøyteløpere og langrennsløpere dro damer.

Men i 1957 var det slutt. Utviklingen avskiltet monsterbakken like som den løp fra de fleste bakker som lå naturlig i terrenget ut over 60-tallet.

Les mer: Når så du sist unger bygge spretthopp?

Kroksæter skriver bedre som pensjonist. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 11.06.2018 08:13    Post subject: Reply with quote

Fint lite intervju med Nils Arne.

Biografi og statue kommer til høsten.

https://www.abcnyheter.no...-skje-fort
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 11.06.2018 18:14    Post subject: Reply with quote

Jeg sitter og hører på podcasten Heia Fotball på NRK Sport, en episode fra en tid tilbake, hvor Nils Arne er gjest...

FY F#@§, den mannen er interessant å høre på!!!

Dersom noen ikke har hørt den, så anbefales den varmt, Heia Fotball episode 86 Smile Tommel'n opp! RBK
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 11.06.2018 18:56    Post subject: Reply with quote

Får ikke spilt av akkurat den episoden noe sted av en eller annen grunn Sad
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 11.06.2018 19:13    Post subject: Reply with quote

Jeg fant den iallfall i iTunes
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 11.06.2018 19:21    Post subject: Reply with quote

Finner den på Overcast.fm, men den kommer ikke ned.
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 23.06.2018 14:06    Post subject: Reply with quote

Eggen om Ødegaard:
Quote:
- Jeg har et håp om at han kan utvikle seg videre. Egentlig har han et nokså snevert ferdighetsregister. Han er god til å drible. Han var en gjennombruddsspiss før han dro.

Jeg håper virkelig at det bare er en misforståelse rundt hvilken spiller som ble diskutert.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5460

PostPosted: 23.06.2018 14:32    Post subject: Reply with quote

«Snevert ferdighetstegister» var heller ikke så heldig.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.06.2018 15:50    Post subject: Reply with quote

Tipper hovedsaken i Blabla er mer interessant, men har ikke lest den sjøl - ennå:




- Hvordan går det med deg?

Spørsmålet blir stilt av Dagbladets team idet vi kommer inn i stua på Fannrem utenfor Trondheim. Nils Arne Eggen tar straks på seg lektorbrillene og arresterer måten vi stiller spørsmålet på.

- «Hvordan går det med deg?» Da sier du indirekte at det ikke ser veldig bra ut. Og da kommer den gamle lektoren fram i meg. Det du skal si er: «Så godt du ser ut i dag.» Det er en del sånne triks vi mennesker må kunne når vi skal forholde oss til hverandre.

Eggen avslutter resonnementet med et smil. For nei, alt er ikke på stell, som det heter. Den tidligere Rosenborg-treneren sliter med et tretthetsbrudd i ryggen, noe han er operert for. Han er mindre mobil enn før. Og den beste plassen er go'stolen foran TV-en.

Les mer: Eggen om helsa, døden og RBK-uroen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Flaav
Veteran


Joined: 27 Jul 2008
Posts: 1556
Location: Med utsikt til Lerka

PostPosted: 23.06.2018 16:27    Post subject: Reply with quote

Fantastisk person! Virkelig inspirerende menneske.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.07.2018 20:39    Post subject: Reply with quote

Vi spør hvor han fikk inspirasjonen til godfotteorien fra.

-Det er kanskje ikke noe godt visuelt bilde, men når ting skjer om igjen og om igjen så ser man av og til ikke skogen for bare trær, eller tre som vi sier i Orkdalen, smiler han.

-I Moss kom vi fram til roller som var tilpasset den enkelte spiller, sier han om utgangspunktet for den berømte godfotteorien.

Les mer: Ville spilt i sandaler for Nasaret

Mest interessant å høre lydversjonen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 19.07.2018 18:53    Post subject: Reply with quote

En mannsalder etter at Eggen så til Nederland etter inspirasjon, får vi altså nå en nederlandsk trener. Interessant nok. Håper at Eggen fortsatt kan være rådgiver for hovedtrener.
_________________
04.12.96
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.07.2018 23:19    Post subject: Reply with quote

Verdt å nevne at Eggen også trekker fram Wiel Coerver som inspirasjon - ikke bare Rinus Michels.

Kom i den forbindelse på at jeg var ganske fornøyd med spørsmålene jeg tok på strak arm, da det plutselig ble mulighet for intervju på tiltredelsesdagen i 2010 - i etterkant av medlemsmøtet. Cool
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6526
Location: Heaven

PostPosted: 20.07.2018 23:36    Post subject: Reply with quote

Eggen veit tydlig hvordan det skal trenes Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.07.2018 00:58    Post subject: Reply with quote

En betennelse i foten gjør at han ikke er så lett til beins som han ønsker. Den ufrivillige sofatilværelsen benytter han til å skrive forordet til Otto Ulseths kommende Nils Arne Eggen-biografi, som snart er publiseringsklar.

– Biografien er ferdig, men jeg driver og leser over fakta, og gjør noen språklige korrigeringer og litt sånt.

(...)

Alderen til tross, Eggen er klar på at han ikke er ferdig utlært - selv ikke nå, som 76-åring.

– Det er jo møtet med pedagogiske miljøer som gjør at man lærer. Det samme er jo forminga i fotball; det er mangt og mye som har vært med på å forme meg, men det er noen som er helt essensielle. Det er jo møtet med Rosenborg som 18-åring, og at jeg var så heldig å få være med på å forme den klubben, til slik som vi har blitt. Dette handler jo biografien om; veien fra Rosenborg til studietida i Oslo, med Vålerenga, til landslaget, og om Rinus Michels, den nederlandske treneren som har inspirert så mange om totalfotball og 4-3-3.

(...)

Grunnlaget for den fotballstilen Rosenborg er kjent for i dag, ble, ifølge Eggen, lagt før 1977-sesongen. Da var Eggen i ferd med å ta over trenerjobben i klubben etter engelskmannen George Curtis.

– Jeg kom inn i september 1977, etter å ha vært med på en redningsaksjon året før, samtidig som jeg var landslagstrener for Norge. Vi tok noen poeng den høsten i ’77, men det var for sent å snu det, så vi rykka ned.

Det var da de såkalte «60-erne» - de som kom til klubben rundt tiårets begynnelse - tok tak, ifølge Eggen.

– Jeg fikk med meg Kåre Rønnes - fra Strindheim - som assistenttrener, og vi rykka rett opp igjen. Vi fikk klubbhuset og treningsbanen. Det var den nye given der som reddet Rosenborg, for vi hadde jo ingenting den gangen. Vi hadde ikke egen bane, og klubbhuset var det Eldar Hansen som ordnet med, gjennom kommunen, som vi fikk kjøpe ut etter at vi hadde leid det sammen med andre klubber. Det grunnlaget som ble lagt der, fra 1978-sesongen, var helt avgjørende for den suksessen som kom på 1990-tallet.

– Det var på en måte da «dagens Rosenborg» ble født.

(...)

– Hvis man blir for opptatt av motstanderen, så mister man fokus på egen ferdighet.

– Det var den natta i Genova, i forbindelse med bortekampen mot Sampdoria. Jeg satt for meg selv ved bassenget, og det var godvær. Jeg tenkte at nå må vi bli så gode at vi kan spille på bortebane også. Vi hadde jo møtt Dynamo, og tapte 5-0 eller 5-1, i Moskva, og da var de bedre enn Spartak, som vi møtte senere, og tapte mot.

Kampen mot den italienske seriemesteren var en av de bortekampene i Europa som Rosenborg fikk, for å si det rett ut, bank. Skikkelig bank.

– Vi fant ut at vi fomla for mye. Vi skulle være kyniske, og der var jeg vrang nok til å holde på det for lenge. Det kommer jeg litt tilbake til i biografien - jeg sitter og leser gjennom den nå - da formulerte jeg overfor spillerne at «det å kvalifisere oss er ikke nok, vi skal spille i Champions League også». Og da må man ha en spilledyktighet på bortebane som gjør at man også kan vinne på bortebane - for det er ikke nok å bare vinne på hjemmebane.

– Handlet dette om å vinne, eller var det like viktig at man kunne si at man hadde tapt med stil?

– Nei, det handlet om å vinne, om du spør meg. Den trua er helt avgjørende, men da må den trua bygges opp over tid. Vi hadde jo tapt 4-1 for Milan i 1996. Da ble vi for overmodige på Lerkendal, selv om vi kom tilbake og utlignet til 1-1. Den gang brukte vi for mye krefter på å skulle ta ledelsen 2-1. Da var Eggen på sitt verste: Jeg ropte at de skulle stå opp og kjøre over dem. Men det er ikke så lett å kjøre over den gjengen der, med spillere Weah, Boban, Maldini og hva de nå heter, Simone også, ja, så da tapte vi 4-1.

(...)

– Så du kjenner deg igjen i den «vinglinga» som Rosenborg-trenere etter deg har falt for. Den balanseringa mellom forsvarsspill og angrepsspill?

– Du kan ikke sammenligne nå og da. Jeg syns ikke det er riktig å bruke ordet vingling om vår periode, for dette var noe vi ikke hadde prøvd før. Det handlet om å lære seg å spille i Europa, og da var konklusjonen min, sammen med Bjørn (Hansen), at vi måtte spille mest mulig likt borte som hjemme. Det vil si at vi måtte bli et så godt fotballag at vi kunne spille jevnt med de fleste, og det skjedde jo også, gradvis. Så det var ingen vingling. Du kan jo si det ligner på dagens situasjon, men for oss handlet det om prøving og feiling, uten at vi hadde det endelige svaret. Etterpå mener jeg at vi har bevist hva det riktige svaret er, mange ganger, men her er jo jeg inhabil.

(...)

Rosenborg mangler hovedtrener. På Fannrem sitter trenerlegenden, om enn ikke arbeidsledig, men tilsynelatende snart seg selv igjen.

Det samme kan ikke sies om Rosenborg. Er det ham, legenden selv, som nok en gang skal friskmelde Rosenborg?

– Nei, nei, det blir det ikke, det er jeg sikker på. Det har jeg ikke krefter til. Det er en krevende jobb. Og den har blitt mer og mer krevende, tror jeg.

Les mer: – Egentlig har jeg stjålet alt sammen fra Sokrates og de der

Fra baksida av VG i dag:



Gutteklubben Flint ble startet på Fannrem av min bror Olav. På bildet i første rad til venstre står`n Arve som var formann. Helt til høyre min bror Olav som var kasserer og primus motor.

Stående bak`n Arve er Steinar. På gårdsplassen hjemme hos han spilte vi ofte treningskamper. I den første tiden var det med hjemmelagede papirballer. Etter noen timer og bruk av flere baller lå det avispapir strødd over alt. Etter krigens slutt fikk vi ordentlige fotballer og det var en utrolig fin opplevelse.

På kne foran Steinar har vi Ola. Minstemann på laget var Nils Arne. Han var minst men størst i kjeften. Han kunne ikke bare høres over hele banen men nesten over hele bygda når vi spilte. Hele tiden hørte vi - legg over - legg over og han spilte alle posisjoner.

På Wikipedia står det at Nils Arne begynte sin karriere da han var 15 år gammel som forsvarsspiller på Orkdal. Det er selvfølgelig feil. Han begynte i gutteklubben Flint hvor han fortsatt er medlem. Nils Arne spilte 29 a-landskaper. Som trener for Rosenborg vant han serien 14 ganger. Det er helt unikt både i Norge og internasjonalt. Rosenborg har mye å takke gutteklubben Flint for.

Til høyre på bildet stående bak står jeg. Jeg har alltid vært lovende i all idrett men venter fortsatt på et virkelig gjennombrudd. Foran meg på kne er min bror Olav. Han var et stort idrettstalent.

I begynnelsen av 1950 årene meldte vi overgang fra gutteklubben Flint til Ready og Oslo Skøiteklub. Det var jo stas å bli klubbkamerat med Sonja Henie, Oscar Mathiesen og Bernt Evensen. Det første året i Ready tok bror min ALLE gutterekordene i sin klasse i friidrett. Jeg har mange ganger lurt på om det har vært noe spesielt med vannet eller jordsmonnet i Orkdal, skriver innsender Endre R. Nesheim.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
KitWalker
Veteran


Joined: 16 Mar 2011
Posts: 3961

PostPosted: 29.07.2018 11:17    Post subject: Reply with quote

Må få si et par ting. Dette med at NAE er et slags spøkelse for klubben må vi få se til å legge bort. Vi må bruke Eggens råd og meninger konstruktivt, ikke avfeie ham eller utelukke ham.
Om det er noen som er redd han i klubben idag så må vedkommende legg av seg denne redselen eller slutte i klubben.
Vi skal huske på at selv ikke Eggen lever for evig. Derfor bør man bruke han for alt det er verdt.

Johan Cryff døde for noen år siden, han dro Ajax opp fra søla da de isteden for å utelukke han, tok han inn og endret klubben. Han var helt sikkert for mange i klubben et mareritt med sine kraftige utspill på lik linje med NAE i RBK.
Idag ser vi at Ajax nok en gang er i en liten blindgate, stemmen utenfor klubbens fire vegger er borte.

Ikke la det bli det samme med RBK igjen, der vi famler i en blindgate, og stemmen utenfor er borte for alltid.

Bruk kunnskapen som er her idag for alt det er verdt.
Back to top
View user's profile Send private message
Altitude
Rutinert


Joined: 18 Jul 2013
Posts: 623
Location: Trondheim

PostPosted: 29.07.2018 11:27    Post subject: Reply with quote

Helt enig Kitwalker. Folk som er redde for å bruke Eggen har ikke noe i klubben å gjøre. Disse folkene har allerede kostet oss at Eggen kunne fått fortsette etter høsten 2010.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2127

PostPosted: 29.07.2018 11:46    Post subject: Reply with quote

Kit Tommel'n opp!
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
gurgla
Veteran


Joined: 18 Aug 2014
Posts: 1363
Location: Alta

PostPosted: 29.07.2018 13:53    Post subject: Reply with quote

Kit. Tipp topp tommel opp.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.09.2018 11:10    Post subject: Reply with quote

(...) ting så ikke lyst ut i starten av Eggens opphold i Moss, da han tok over laget mens de var på nivå to.

- Det var like før Nils Arne ble sparka. Det har jeg sagt til ham også. Resultatene hans i starten var ikke særlig gode. I manges øyne var Nils Arne klin gæren, sier Einar Aas til Dagbladet.

Aas var kaptein for Moss begge åra mens Eggen var trener der. Han var tilbake i barndomsklubben etter å ha blitt den første nordmannen som spilte fotball profesjonelt i England og Tyskland.

- Vi hadde en ganske sterk spillergruppe, og vi begynte å diskutere om vi skulle si ifra om at «nok er nok». Det var ikke så mye om å gjøre før vi sa ifra om Nils Arne, sier Aas.

Les mer: Ukjent historie fra Eggens trenerkarriere - holdt på å få sparken før Rosenborg-suksessen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 235, 236, 237 ... 258, 259, 260  Next
Page 236 of 260

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb