English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2019
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
UEFA
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bolgebah
Veteran

PostPosted: 04.11.2006 13:26    Post subject: Reply with quote

Tror du ikke, Harald, at UEFA-cupen også kunne få et oppsving hvis noen av storlagene ble tvunget inn der? Slik det er nå sluker CL alt av prestisje og oppmerksomhet, og UEFA-cupen blir en B-løsning som ingen egentlig vil ta ansvaret for å gjøre attraktiv. Dermed gjør de store ligaene alt de kan for å få alle de beste lagene sine til CL. Jeg skjønner jo at man sliter med å selge inn UEFA-cupen så lenge lagene man har å "lokke" med er Basel, Austria Salzburg og Palermo. Hvis Arsenal og Valencia hadde spilt UEFA-cup med sitt beste lag, ville antakelig interessen økt?

Faktum er at på slutten av 90-tallet gikk jeg flere år med et fortiet håp om at vi skulle tape kvaliken et år - det laget vi hadde da kunne uten problemer spilt seg til en av de siste rundene i UEFA-cupen, og vi kunne samlet nok poeng til å være sikret direkte kvalifisering til CLs gruppespill. Så fulgte noen år der vi ikke var gode nok, men nå begynner jeg nesten å få trua igjen. Det er mange "gratis" rankingpoeng å hente, og få storlag som tar turneringa alvorlig.
Back to top
View user's profile Send private message
Harald
Forumsjef

PostPosted: 04.11.2006 14:44    Post subject: Reply with quote

Jo måske, men jeg har mine tvivl. Det er jo ikke sådan at UEFA-cuppen har været tørlagt for storhold. I 03/04 var både Barcelona, Valencia, Roma og Liverpool i UEFA-cuppen f. eks. Som du har været inde på tidligere er det jo ikke altid de store hold slutter blandt de 4 bedste hvilket medfører at nogle så kommer i UEFA-cuppen. At de så måske ikke tager turneringen alvorlig gavner vel kun de små klubber.
Så kan man sige at der sikkert vil blive større interesse for den, hvis man indfører din "model", hvor mindst 1 af de store hold, er i UEFA-cuppen hvert år.
Men det sker på bekostning af CL. Interessen for CL vil dale og det samme vil den prestige der følger med også. Man skubber jo egentlig bare UEFA-cuppens problem op, for hvis det er Basel, Salzburg, Dinamo Tbilisi osv der ryger op i CL, vil turneringen ikke være lige så attraktiv.
Jeg har det fint med, med underholdningsbrillerne på, at de fleste store hold er i CL, det gør det mere attraktivt for mig at se de pågældene kampe.
Men du har ret i, at det vil gavne både UEFA-cuppen og klubberne som ikke er medlem i G14 hvis det bliver som du foreslår.

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 06.11.2006 04:00    Post subject: Reply with quote

Men et lag som får 4-plass i PL, La Liga, BL og Serie A vil jo få muligheten til å skaffe seg mer penger gjennom et spill i CL. For å ta Dems eksempel i L. Moskva, så kan det jo hende at et L. Moskva utvikler seg til et bedre lag (angrepsvillig, mer publikumsvennelig slik at flere publikummere strømmer til stadionene, osv.) og dermed hamle opp mot Man.U, Arsenal. Slik at det blir like morsomt å følge LM som Arsenal....
Harald
Forumsjef

PostPosted: 06.11.2006 11:53    Post subject: Reply with quote

Hvis og hvis min røv er spids....

Medlem nr. 2477
Back to top
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 06.11.2006 16:32    Post subject: Reply with quote

Penger er meget viktig i fotball-verden, desverre. Og siden CL er penger så er jeg mer for at mindre lag får sjansen for å utvikle seg videre. Dermed blir det en mer rettferdig fotball-verden. Men noen lag vil alltid ha rike onkler, desverre......
Harald
Forumsjef

PostPosted: 06.11.2006 16:40    Post subject: Reply with quote

Jeg snakker ikke om retfærdighed, jeg snakker om hvad der er mest underholdende for mig. Hvis det skulle, som andre har påpeget, være retfærdig havde det kun været mesteren fra hvert land som skulle deltage.
Chancen for at en lille klub udvikler sig ved deltagelse i CL er ikke store, vi er er vel en af undtagelserne.
Så at den og den klub måske, vidstnok, engang i fremtiden har en lille mulighed for at hamle op med de store lag giver jeg ikke meget for.
Jeg ser kun CL for underholdningens skyld, medmindre Rosenborg deltager. Og jeg synes ikke det er sjovt at se små klubber med 10 mand i forsvar.

Medlem nr. 2477
Back to top
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 06.11.2006 17:09    Post subject: Reply with quote

Men som sagt med pengene lagene vil tjene i CL som f.eks LM osv. så vil jo muligheten for et mer spillende lag øke betraktlig. Se bare på Porto, CSKA Moskva...
Harald
Forumsjef

PostPosted: 06.11.2006 17:26    Post subject: Reply with quote

Porto var allerede store da de kom i CL, de havde trods alt vundet UEFA-cuppen året før. Samme med CSKA Moskva.
CSKA var rige fra før da en fyr ved navn Abramovich spøger i baggrunden.
Begge disse hold har vist godt spil FØR de deltog i CL og er derved ikke specielt gode eksempler.

Medlem nr. 2477

Last edited by Harald on 06.11.2006 17:28; edited 1 time in total
Back to top
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 06.11.2006 17:28    Post subject: Reply with quote

Nå tenkte jeg mer historisk, som f.eks Man.U, Real Madrid osv.
Harald
Forumsjef

PostPosted: 06.11.2006 17:30    Post subject: Reply with quote

Det har stadig ikke noget med penge fra CL og gøre.

Medlem nr. 2477
Back to top
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 06.11.2006 17:55    Post subject: Reply with quote

Poenget har jo noe med penger å CL å gjøre..
Og poenget er jo det at CL-penger heller bør (etter min mening) gå til lag som blir nr.2 i andre ligaer, enn lag som blir nr.4 i La Liga osv. Jeg vil heller at andre får sjansen enn at en av Chelski, Manchester United, Arsenal eller Liverpool igjen får sjansen, slik at en av de gode lagene uteblir av det gode selvskap.
Harald
Forumsjef

PostPosted: 06.11.2006 18:00    Post subject: Reply with quote

Forklar mig hvad CL penger har at gøre med Real Madrid? Det har måake hjulpet dem til at videre udvikle sig som klub, men de var allerede store før CL overhpvedet fandtes.
Kan du nævne en klub som har udviklet sig betydeligt på grund af penger fra CL?
Det er fint at du vil have de mindre klubber skal have penge, men jeg snakkede som sagt ikke om retfærdighed, men om underholdningsfaktoren.

Ps. Jeg forstår stadig ikke hvad du vil vise med dit Porto-CSKA Moskva eksempel.

Medlem nr. 2477
Back to top
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 06.11.2006 23:58    Post subject: Reply with quote

Porto og CSKA Moskva var rett å slett ment som dårlige lag forhold til Man.U, Barca osv.

Harald jeg har aldri sagt noe mot underholdningsfaktoren. Det er rett å slett det at jeg vil se at "nye" lag får sjansen, altså mangfoldet istedenfor de samma gamle. Spesielt de som ender på 4-plass og blir seedet CL.

Når det gjelder Real Madrid, Barca, Man.U, og Liverpool osv. er var de store pga. at de kommer fra store byer og vil alltid "tillkalle" seg publikum og dermed gode spillere. Derfor er de store, og når de får CL-penger i tillegg så sier det seg selv at de blir store..

Harald wrote:
Kan du nævne en klub som har udviklet sig betydeligt på grund af penger fra CL?

Rosenborg!!! Wink
Andre lag kunne også hatt muligheten til å utvikle seg videre hvis reglene var slik at en andreplass i de små ligaene kunnet gi muligheten til et eventuelt CL-spill.
Harald
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2006 00:06    Post subject: Reply with quote

Harald wrote:
Chancen for at en lille klub udvikler sig ved deltagelse i CL er ikke store, vi er er vel en af undtagelserne.

Jeg har allerede brugt os som eksempel, har du andre?

Jeg vil da også gerne se nye hold, så må de bare være gode nok til at spille sig ind i turneringen.

Medlem nr. 2477
Back to top
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 07.11.2006 00:45    Post subject: Reply with quote

Det har jeg svart på, les min venn...
Harald
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2006 01:00    Post subject: Reply with quote

Nej, du har kun nævnt Rosenborg, som jeg allerede nævnte tidligere. Du har ikke nævnt andre.

Svar min ven, svar.

Medlem nr. 2477
Back to top
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 07.11.2006 01:13    Post subject: Reply with quote

Baadshah/Tab wrote:
Andre lag kunne også hatt muligheten til å utvikle seg videre hvis reglene var slik at en andreplass i de små ligaene kunnet gi muligheten til et eventuelt CL-spill.

Utvikle seg til et lag i RBK-format...
Dermed sier jeg at jeg ikke kan se noen lag som har prestert som RBK (i farta) men hvis regelen hadde vært slik jeg hadde ønsket så hadde sannsyneligheten økt betraktlig..
Harald
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2006 01:21    Post subject: Reply with quote

Hvis og hvis igen.

Jeg spørger om en konkret klub. Mangelen på en sådan viser jo bare at der skal mye mere end CL penger til før klubberne bliver gode nok til regelmæssig at deltage i CL. Har man sådanne kvaliteter, kvalificerer man sig ikke til CL og hvis det sker er det enkelt stående tilfælde.
Dette er et system der passer mig fint.

Medlem nr. 2477
Back to top
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 07.11.2006 18:23    Post subject: Reply with quote

Ikke meg, og det er det som er poenget mitt.

Harald wrote:
Mangelen på en sådan viser jo bare at der skal mye mere end CL penger til før klubberne bliver gode nok til regelmæssig at deltage i CL.

Det er akkurat dette jeg uenig med deg i, og det må det jo
være lov til. Smile
Harald
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2006 18:30    Post subject: Reply with quote

Det har ingenting at gøre med at være uenig. Det du skriver er forkert Det har ingenting med virkeligheden at gøre. Du kan jo ikke engang nævne et konkret eksempel, bortset frs os, hvilket jeg allerede har nævnt som undtagelsen der bekræfter regelen.

Jeg venter stadig på at du finder et ordentlig eksempel, det er nu 3(4?) post i træk jeg beder dig om et konkret eksempel. Det er åbenbart meget svar at svare på?

Medlem nr. 2477
Back to top
martibs
Rutinert

PostPosted: 07.11.2006 19:07    Post subject: Reply with quote

Det bunner ut i, fra UEFAs synsvinkel, hva slags turneringer de vil arrangere for europeiske klubber. For å si det veldig svart-hvit, så har de valget mellom å lage en så publikumsvennlig turnering som mulig, eller en helt sportslig en.

Det første alternantivet vil si mange klubber fra store/populære fotballnasjoner, som folk vil se selv om "deres" lag ikke deltar i turneringen.

Det andre er bygget opp slik at alle landene har en fair sjangs til å kvalifisere seg til sluttspill, basert på innbyggertall, publikumsoppsluttning, o.l., ikke utifra hvordan klubber ra nasjonen har gjort det i tidligere turneringer.

Det er helt klart at CL er skvist ganske langt opp i mot det første turneringsalternantivet. Jeg er ikke noen ekspert på UEFA-Cupen, men den er ihvertfall langt ifra så populær som CL, og følges i hovedsak bare av de som har sitt lag med.

Jeg skulle ønske at UEFA ville prøve å gjøre CL litt mer sportslig, og UEFA-cup litt mer publikumsvennlig. Men dessverre fremstår UEFA mer som et aksjeselskap enn et fotballforbund. Istedenfor å prioritere bra (både sportslig og publikumsvennlig sett) turneringer for medlemslandene, handler det bare om å tjene mest mulig penger, for seg selv og de største klubbene.
Back to top
View user's profile Send private message
Baadshah/Tab
Veteran

PostPosted: 07.11.2006 19:55    Post subject: Reply with quote

Harald wrote:
Det har ingenting at gøre med at være uenig. Det du skriver Det har ingenting med virkeligheden at gøre. Du kan jo ikke engang nævne et konkret eksempel, bortset frs os, hvilket jeg allerede har nævnt som undtagelsen der bekræfter regelen.

Jeg venter stadig på at du finder et ordentlig eksempel, det er nu 3(4?) post i træk jeg beder dig om et konkret eksempel. Det er åbenbart meget svar at svare på?

Det har jeg INNRØMMET!, og sagt før også....

Hehe, hva er problemet?
Jeg skriver det jeg mener og det bør man få gjøre, selv uten å bli slaktet..Dessuten kan jeg ikke se at det er et krav her i forumet om å skrive om virkeligheten. Jeg skriver bare det jeg mener om UEFA og om denne regelen om at de 4 beste lagene i de 4 største ligaene skal få muligheten til å kvalifisere seg i CL.
Og poenget mitt er jo akkurat det De sier at jeg ikke kan bevise.. Nemmelig det at de "dårlige" lagene (al à Rosenborg) ikke er stabilet ute i Europa. Og hvis mitt argumment hadde blitt gjennomført så hadde muligheten for at de mindre lagene hadde blitt mer stabliet ute i Europa vært mye større...

For øveig kan du si hva som er forkert av det jeg har skrvet?
Harald
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2006 20:10    Post subject: Reply with quote

Baadshah/Tab wrote:

Harald wrote:
Mangelen på en sådan viser jo bare at der skal mye mere end CL penger til før klubberne bliver gode nok til regelmæssig at deltage i CL.

Det er akkurat dette jeg uenig med deg i, og det må det jo
være lov til. Smile

Du siger, at du er uenig i at der skal mye mere end CL penger til før klubber bliver gode nok til at deltage regelmæssig i CL. Det passer simpelthen ikke, hvilket er åbenlyst for de fleste.

At du føler dig slagtet er vel nærmere fordi du ikke kan/gider at svare på et spørgsmål.

Medlem nr. 2477
Back to top
tr0ndern
Veteran

PostPosted: 07.11.2006 20:55    Post subject: Reply with quote

Ideelt sett burde vel Champions' League kun vært for serie- og cupvinnerne i de forskjellige landene (med evnt tillegg for nr to dersom et lag tar "The Double") samt vinnerne av regionale turneringer (Royal League, BeNeLux-ligaen etc.). mens resten av lagene måtte spilt i UEFA-køppen.
Ikke så helt sikker på om det hadde vært en dum løsning, hadde kanskje hevet UEFA-køppens status en smule?
Harald
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2006 23:05    Post subject: Reply with quote

Hævet status på UEFA-cuppen, hvilket går ud over CL. Hvorfor skulle UEFA gøre det?
Det giver ikke nogen mening. Den eneste grund skulle være retfærdighed, men vi ved alle sammen hvor retfærdig fotballen er.

Medlem nr. 2477
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 2 of 4

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2019 RBKweb