English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2018
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
TV-avtalen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 34, 35, 36  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 5613

PostPosted: 19.05.2016 14:32    Post subject: Reply with quote

Jeg har lett etter originalreferansen uten å finne den, så det er vel ikke utenkelig. Imidlertid har jeg problemer med å se at dette er elementer ved tribunekulturen som de store mediehusene ser behov for å betale for, om de enn skulle ønske det velkommen.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 49485
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.05.2016 20:28    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
UEFA har som kjent kjøp medierettighetene til landskamper fra samtlige medlemsnasjoner. Kjøpet av rettigheter innebærer også en garanti på inntekter. Første avtaleperiode fra 2014 til 2017 har allerede gitt NFF gode inntekter. For andre avtaleperiode er beløpet steget betydelig.

(...)

Les mer: Store medieinntekter fra UEFA


Først nå jeg oppdaget at Dagbladet hadde nevnt summene i fjor:

Da Norges Fotballforbund (NFF) solgte medierettighetene til landskampene for perioden 2014-2017, fikk de 22 millioner euro av UEFA.

Nå har UEFA igjen kjøpt rettighetene, for perioden 2018-2022. Denne gangen steg beløpet til 27 millioner euro - over 230 millioner kroner.

Les mer: Denne avtalen sikrer NFF over 230 millioner kroner fra UEFA

Nå er TV 2 i ferd med å overta landskamprettigheter fra Discovery.

– Avtalen gjelder for fire år. Det er veldig viktig at du opprettholder konkurranse. Begge er gode partnere av NFF, men dette gir en balanse i markedet, sier Kjetil Siem, som er på vei fra jobben som generalsekretær i NFF til toppjobb i Fifa, til NTB.

Les mer: TV 2 formaliteter unna landslagsavtale
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 49485
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.06.2016 19:54    Post subject: Reply with quote

Bekreftelsen:

TV 2 har kjøpt rettighetene til alle EM- og VM-kvalifiseringene i fotball fra 2018 til 2021, som inkluderer 580 landskamper. I tillegg har TV 2 kjøpt rettighetene til EM-sluttspillet i 2020 sammen med NRK.

– Dette er en stor dag for TV 2. Vi har sikret oss nye fantastiske sportsrettigheter. Dette vil selvsagt styrke TV 2 og de ulike sportskanalene med unikt innhold over en lang periode. Vi gleder oss til å formidle disse kampene til TV-seerne i Norge, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

Les mer: TV 2 skal sende EM- og VM-kvalifisering fra 2018

Muligens vil TV2 dermed krige mer med Discovery om rettighetene til privatlandskampene de neste to årene?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 49485
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.06.2016 18:36    Post subject: Reply with quote

Ingen overraskelse: Eurosport 2 avsluttes

Årsaken til dette er at store ressurser legges ned i Eurosport Norge, samt styrke en lokalt tilpasset versjon av Eurosport 1.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 49485
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.02.2017 23:08    Post subject: Reply with quote

På fredag går anbudsförfarandet ut för intressenter att i ett första steg lämna offerter på tv-rättigheterna för svensk elitfotboll från och med säsongen 2020.

Enligt uppgifter som Sportbladet tagit del av från flera klubbledare inom svensk fotboll är indikationerna starka på att det nya avtalet kommer ge en fördubbling av de 245 miljoner kronor årligen som det nuvarande avtalet med CMore/TV4-gruppen ger.

(...)

Med nuvarande tv-avtal, som går ut 2019, får vinnaren av allsvenskan cirka 20 miljoner kronor i tv-pengar ett allsvenskt guldår från Sef medan allsvenskans jumbolag under samma år får ungefär hälften, drygt 10 miljoner kronor.

Läs mera: Svensk fotboll på väg mot miljonregn
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 49485
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.03.2017 22:59    Post subject: Reply with quote

Enligt klubbledare som Sportbladet varit i kontakt med på medlemsmötet betalar den USA-ägda mediejätten cirka 540 miljoner kronor per år i sex års tid för tv-rättigheterna.

Det innebär alltså mer än en fördubbling jämfört med det innevarande avtalet, som gäller i ytterligare tre säsonger, där TV4-gruppen betalar 245 miljoner kronor per år för rättigheterna.

Discovery äger bland annat, förutom Discovery Channel, även tv-kanaler som Eurosport, Kanal 5, Kanal 9 och strömningstjänsten DPlay.

Läs mera: 540 miljoner/år till svensk fotboll

– Ambitionen är att erbjuda svensk fotboll till fler tittare och till ett mer attraktivt pris. Det är det vi ska jobba med. Vi är inte i premium pay-branschen, det är inte vår affärsidé. Vi vill öppna upp allsvenskan och superettan och erbjuda den till betydligt fler tittare än i dag.

Så du menar att det inte blir kunden som betalar priset den här gången?

– Det är inte vår plan. De ska inte betala mer än de gör i dag, utan snarare mindre än vad de gör i dag.

Kan du lova det?

– Ja. Vår affärsidé här är att fler ska följa ligorna till ett mer attraktivt pris. Jag förstår om folk är oroliga för förändringar men det här ska bli en förändring till det bättre. I våra samtal med svensk elitfotboll så har vi sagt att vi ska bredda intresset, öppna upp allsvenskan och superettan för fler tittare, och vi ska göra det till ett mer attraktivt slutpris för fansen.

Läs mera: ”Fler ska kunna se matcherna”

Altså samme opplegg som her til lands. Dog får klubbene i Sverige mer penger.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Predicted
Rutinert


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 845

PostPosted: 28.03.2017 00:04    Post subject: Reply with quote

Dette blir vel make or break for discovery i skandinavia, svære summer som skal dekkes opp av reklameinntekter. Får vi ett børskrakk eller boligboblesprekk så går det til helvete.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 49485
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.04.2017 21:11    Post subject: Reply with quote

Både TV 2 og Fotball Media bekrefter overfor Bergens Tidende at kanalen nektes å sende kamper fra herrenes cup samt det norske U21-landslaget.

Det er NRK som har rettighetene til cupen, men tidligere år har andre TV-kanaler fått vise deler av cupen. Slik blir det ikke nå.

– Vi ga beskjed om at vi var interessert i å vise cupkamper som ikke NRK skulle vise. Svaret vi fikk fra Fotball Media var at det ville være unaturlig for dem å inngå avtaler med TV 2 i den situasjonen som er nå, sier Taalesen.

– Vi var også interessert i å vise kamper med U21-landslaget, men fikk samme svar om det, opplyser rettighetssjefen.

Les mer. TV-krigen hardner til: Nå nektes TV 2 å vise cupen og U21-landslaget
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 49485
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.06.2017 19:33    Post subject: Reply with quote

De nye mediegigantene kommer på banen:

Facebook Inc. will stream more than a dozen matches from European soccer’s top tournament, the highest-profile event to join the small but growing lineup of live sports programming.

Starting in September, the social network will show live Champions League matches in the U.S. through a partnership with Fox Sports. The deal with the sports division of 21st Century Fox Inc. includes double-headers during the group stage, four Round of 16 games and four quarterfinal matches.

Neither company would disclose the financial terms of their agreement. The games are part of the Facebook’s strategy to entice advertisers to spend more money at a higher rate. It hasn’t sold advertising against the Champions League matches, but it could start by the time they begin.

(...)

Earlier this year Facebook struck a deal with Univision Communications Inc. to broadcast live games from Mexico’s top soccer league. The company also reached a deal with Univision and Major League Soccer to stream live MLS games, as well as highlights and analysis programming around those games.

Read more: Facebook to Stream Live Champions League Soccer in Deal With Fox
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 5613

PostPosted: 29.06.2017 07:49    Post subject: Reply with quote

At de nye mediene spiser seg inn på streamingmarkedet er vel ikke overraskende, det forbløffende er at tradisjonelle medieselskaper fortsatt tør å pøse såpass mye penger inn i avtaler for lineær TV. For eksempel har Sky og BT betalt over fem milliarder pund for rettighetene til Premier League i en avtale som strekker seg til 2019. For alt vi vet kan jo bunnen av TV-markedet ha rast ut innen da. Allerede i dag ser man at det hovedsakelig er middelaldrende mennesker og pensjonister som fortsatt ser på TV, den yngre generasjonen har for lengst gått over til nyere plattformer og on demand-innhold.

Du skal lokke temmelig mange 50-60-åringer til å benke seg foran Burnley - West Bromwich før den avtalen der blir lukrativ.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 5241
Location: Skottland

PostPosted: 29.06.2017 08:33    Post subject: Reply with quote

Nå har jo 50-60-åringer generelt mye mere penger enn yngre folk, og er sånn sett en bedre investering.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6388

PostPosted: 29.06.2017 08:36    Post subject: Reply with quote

Lite overraskende dette nei. Live sport er en av få ting som tvinger folk til å tviholde på TV-abonnementene sine rundt om i verden, og en av få ting folk gidder å betale dyrt for. Starten på slutten dette for mange tradisjonelle aktører.
_________________
@stranddh på twitter.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 5613

PostPosted: 29.06.2017 08:43    Post subject: Reply with quote

Det er et åpenbart faktum at vi snakker om en mer kjøpesterk gruppe, men det er grenser for hvor mange kroner det er mulig å dra inn i annonser for SUVer, golfkøller og potenspiller, som skal betale for disse fotballmilliardene. Og så kan man jo tenke på hva som skjer når ungdommen etter hvert får vist han bæss'far hvordan han får se alle kampene han vil via Facebook-kontoen sin på iPaden, til en brøkdel av prisen, og han kan si opp det grisedyre Sky Sports-abonnementet sitt. Det er dét jeg mener med at lineær-TV-markedet rett og slett er utrydningstruet, og at jeg ikke skjønner hvordan noen tør å legge så store summer i et slikt marked.

Hvordan man i framtida i det hele tatt skal greie å tjene penger på å distribuere idrett er et annet spørsmål, men det ligger lenger fram i tid. Dagens ungdom er håpløst illojale sett fra selgerperspektiv, de er også vant til å finne måter å skaffe seg innhold gratis på.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 6863
Location: Drammen

PostPosted: 29.06.2017 10:05    Post subject: Reply with quote

Regner det som en åpenbar sannhet at dette skjer nå fordi Skutle snakket om det på Troillprat, noe som gjorde at Facebook følte seg tvunget til å handle kjapt. Wink
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Whoppa
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 1153

PostPosted: 29.06.2017 11:32    Post subject: Reply with quote

Det var vel Strand og ikke Skutle som sa det?
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6388

PostPosted: 30.06.2017 11:01    Post subject: Reply with quote

Det kan nok stemme, jeg sa vel noe om at Facebook og Google kom til å sitte på rettighetene på de store arrangementene i framtiden. VM Finalen 2022 ser vi på Youtube.
_________________
@stranddh på twitter.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 6863
Location: Drammen

PostPosted: 30.06.2017 11:05    Post subject: Reply with quote

Ingen skal anklage meg for god husk ihvertfall!
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Legende


Joined: 08 May 2005
Posts: 15150
Location: Lillestrøm

PostPosted: 30.06.2017 11:47    Post subject: Reply with quote

Dette med eksklusive nasjonale/regionale rettigheter for flere år av gangen er jo egentlig fryktelig gammeldags. Det hadde jo vært langt mer forbrukervennlig med en mer åpen modell hvor flere tilbydere kunne levere gjennom en pay per view-modell eller lignende, hvor de hadde fast avgift til rettighetseieren/forbundet per bruker eller lignende. Noe mer administrasjon blir det, men det gir også en langt bedre konkurransesituasjon og bedre opplevelse med mer valgfrihet for bruker.

Å eksempelvis måtte betale mange hundre kroner i måneden til TV2 for for tilgang til alle Premier League-kamper er i bunn og grunn en fryktelig dårlig deal for sluttbruker. Det er langt bedre kun å kunne betale for kampene man vil se, eventuelt for eksempel et Liverpool-abonnement som kun gir tilgang til LFCs kamper hadde vært langt bedre. Nå er det jo også sånn at man i tillegg gjerne må betale for TV- og Online-tilgang for kampene uavhengig.

Live sport er jo siste melkekua TV-selskapene har, og er omtrent det siste som er igjen i en gammeldags modell med tvunget brukermønster og betalingsmodell. Jeg synes i hvert fall det er rimelig meningsløst å måtte betale mer enn nødvendig å lønne til Rekdal, Hangeland og andre alt for godt gasjerte "eksperter" snakke tøv i timesvis hver uke. Det er ikke bare fotballkampene man betaler for i en slik modell; det er også alt det kostbare - og for mange unødvendige - som bygges rundt.

I en ideell verden vil jeg kunne betale for tilgang til alle RBK-kamper hele året med mulighet for å kjøpe enkeltkamper stykkvis ellers. Jeg vil gjerne ha muligheten til å se en kamp på TV2 med kommentatorer, eller heller se på Youtube uten for noen kroner billigere. Så kan jeg, om jeg skulle ha alt for mye penger å kaste bort, betale utenom for fotballstudioer osv. hvor jeg selv kan velge om det er Davy og Mini, Rasmus og Saga, eller for den saks skyld Pål og Henning fra hjemmestudio på Kongsberg som står for praten. I dag er det nasjonal rettighetshaver som styrer hvilket format fotballen skal presenteres i, og vi har sett med Tippeligaen på TV2 at dette absolutt ikke alltid er heldig. Som med streaming (som vi i dag har på så å si alt annet) vil jeg selv kunne velge hvordan jeg bruker rettigheten jeg betaler for.
_________________
Consider sport, the babyish enthusiasms and rages which it excites, whole nations disturbed by disputes between boys. We are children. -Aleister Crowley
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6388

PostPosted: 30.06.2017 13:35    Post subject: Reply with quote

Korrekt. Den gamle modellen handlet om å skape seervaner. Ved å benke 700 000 nordmenn på TV kl. 18 til 23 på søndagskveldene fikk TV 2 reklamert for resten av uka, og fikk posisjonert seg i markedet. Det er ikke lenger en lønnsom modell å betale 1-3 milliarder for en rettighetsperiode for å sikre seg norsk fotball, de klarer aldri å tjene det inn igjen i det norske markedet.

Det viktigste har jo vært vel så mye å sikre seg at konkurrentene IKKE fikk produktet, som å tjene penger selv.

Om vi i framtiden får en modell hvor vi kjøper tilgang til vår klubb, vår liga etc. direkte av forbundet/klubb blir også behovet for å flytte kamper langt lavere. I en slik modell skulle plutselig alle kampene kunne spilles søndag kl. 18:00. Jeg vil se mitt lag, du vil se ditt lag.

Men heldigvis har jo store TV-avtaler internasjonalt ført til billigere billetter for supporterne, det er jo det gode som har kommet ut av TV-pengene. Det var jo helt ville priser før i tiden i England når man ikke fikk sett kampene på TV. Nå koster jo et sesongkort knapt mer enn 20.000 kroner for ok seter.
_________________
@stranddh på twitter.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 49485
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.09.2017 19:01    Post subject: Reply with quote

Norges Fotballforbund (NFF) og Amedia har signert en avtale om rettighetene til å produsere og overføre alle fotballkampene i PostNord-ligaen og samtlige kamper i de ti rundene i eliteserien i futsal. Avtalen gir også Amedia rett til å vise innledende kamper i NM for herrer og kvinner og utvalgte kamper i Norsk Tipping-ligaen.

Den omfattende innholdsavtalen strekker seg over fem år, og bygger på og utvider avtalen Amedia har hatt med NFF i inneværende sesong.

- Dette er en historisk og svært gledelig avtale for norsk fotball og norske supportere. Fotballen skaper samhold og lokalpatriotisme i lokalsamfunn over hele landet. Med Amedias over 60 mediehus med på laget, forsterker vi tilbudet og interessen for viktige utviklingsarenaer i norsk fotball, futsal og NM, sier generalsekretær Pål Bjerketvedt i NFF.

Les mer: Omfattende avtale mellom NFF og Amedia

Er vel egentlig ikke helt bra for oss dette - om NRK må krige med lokalavisene om å vise RBK-kampene i NM. Vil dog tro at NRK har førsteretten og sikrer gratis visning av våre cupkamper.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 49485
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.10.2017 21:29    Post subject: Reply with quote

Avtalen mellom NFF og Amedia om rettighetene til Toppserien gjelder i fem år, og har en samlet økonomisk ramme på 6,6 millioner kroner.

NB! NRK skal fortsatt vise 10 Toppseriekamper på TV.

Les mer: Amedias aviser skal sende Toppserien for kvinner
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mortenlj77
Rutinert


Joined: 07 Nov 2006
Posts: 827
Location: Askim

PostPosted: 15.06.2018 19:13    Post subject: Reply with quote

I begynnelsen av forrige sesong (2017) var det en konflikt mellom Tv2 og Discovery om retten til å sende høydepunkter fra kampene (fotballstadion) mens kampene pågikk. Det var også snakk om at Discovery skulle ta Tv2 til retten høsten 2017. Dette sendes fortsatt, men jeg hørte aldri noe om hvordan det gikk i konflikten. Har prøvd å søke, men finner ikke noe. Noen som vet noe om hvordan det gikk?
_________________
Å score på straffespark er like lett som å ta avspark

Ivar Hoff
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 7989
Location: Trondheim

PostPosted: 15.06.2018 20:05    Post subject: Reply with quote

Det var NFF som saksøkte TV 2. Søksmålet ble trukket etter at TV 2 flytta sendingene fra TV 2 Zebra og til TV 2 Sportskanalen.

TV 2 og NFF har kranglet i månedsvis. Nå går TV-krigen mot forsoning.

Hovedargumentet i NFFs søksmål var at TV 2 sendte sportsnyheter på en kanal hvor det ikke var naturlig. Og at disse sportsnyhetene kun var et dekke for å kunne vise høydepunkter mens runden pågikk.

Men når sendingene ble flytta til Sportskanalen, så falt jo det argumentet bort for NFF.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mortenlj77
Rutinert


Joined: 07 Nov 2006
Posts: 827
Location: Askim

PostPosted: 15.06.2018 20:33    Post subject: Reply with quote

Kjempefint. Tusen takk for svaret.
_________________
Å score på straffespark er like lett som å ta avspark

Ivar Hoff
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 49485
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.06.2018 23:17    Post subject: Reply with quote

Det nye mediekonsernet Nordic Entertainment har brukt uken flittig til å hamstre sportsrettigheter til sine tv-kanaler i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Men da Premier League-avtalen til Nordic Entertianment ble kjent i går, var det ett marked som manglet - Norge.

(...)

Gjennom sin eier MTG har Nordic Entertainment hatt et partnerskap med Premier League i flere år i Norden og selskapet forlenget i går avtalen og det til en høyere pris. Det bekrefter nå Jensen.

- Ble det dyrere eller ble det rimeligere?

- Det har vært spekulasjoner om at prisen ikke gikk så mye opp i Storbritannia, men det har vært en inflasjon i prisen på disse rettighetene. Vi føler imidlertid ikke at vi har gjort noen dårlig avtale. Det har vært på linje med våre forventninger og innenfor det vi synes er rimelig, sier han.

(...)

Det nye mediekonsernet Nordic Entertainment Group har skåret en rekke rettighetsmål denne uken. Tidligere denne uken kjøpte TV3- og Viasat-eieren også Formel 1, VM og EM i håndball og Premier League i Norden med unntak av Norge. I dag ble det også klart at de sikret seg eksklusive rettigheter i Norden til den tyske Bundesligaen, franske Ligue 1, den nederlandske Æresdivisjonen, belgisk toppdivisjon og skotske Premiership til og med 2021.

Les mer: - TV 2 gjør det dyrere og vanskeligere å vinne Premier League i Norge
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 34, 35, 36  Next
Page 35 of 36

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2018 RBKweb