English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Bjørn Hansen - en hyllest
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5461

PostPosted: 25.04.2018 21:35    Post subject: Reply with quote

Ser at det skal spilles med sorte sørgebånd i morgen, men jeg håper det blir en hyllest/markering i ordinær seriekamp og ikke bare i en plastikk-match for en liksomtittel. Tror han ville satt pris på det.
Back to top
View user's profile Send private message
Hoven Evland jr.
Veteran


Joined: 27 Jan 2006
Posts: 2662
Location: Dark side of the moon

PostPosted: 25.04.2018 21:49    Post subject: Reply with quote

Takk for alt.
Back to top
View user's profile Send private message
SuperTimCahill
Veteran


Joined: 05 Nov 2010
Posts: 1226

PostPosted: 25.04.2018 21:53    Post subject: Reply with quote

En av de aller, aller største i Rosenborg-historien. Takk for ditt enorme bidrag i å gjøre klubben jeg elsker til den norske giganten den er i dag. Du vil aldri glemmes. Håper du får den hyllesten du fortjener på Lerkendal, før og under kampen mot Ranheim.

Hvil i fred, bauta.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 25.04.2018 22:05    Post subject: Reply with quote

En fantastisk mann er gått bort. Love Hvil i fred, Bjørn Hansen.
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 25.04.2018 22:27    Post subject: Reply with quote

Takk for alt Bjørn. For at du sammen med Nils bygget denne klubben til det den er i dag og for all den jobben du har gjort for og med både små og store i alle år.

Et stort tap for oss fotballfolk og alle de som vet å verdsette grundig arbeid, strålende medmenneskelighet og en fantastisk arbeidsevne.

Verden blir et fattigere sted uten deg.

Hvil i Fred.
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3335
Location: Trondheim

PostPosted: 25.04.2018 22:53    Post subject: Reply with quote

trist. hvil i fred
Back to top
View user's profile Send private message
Bye
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 3761
Location: Bergen

PostPosted: 26.04.2018 00:18    Post subject: Reply with quote

Hvil i fred, Bjørn. Du vil bli savnet.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
DonQuiote
Rutinert


Joined: 22 May 2011
Posts: 770
Location: Vestfold

PostPosted: 26.04.2018 00:42    Post subject: Reply with quote

Nils Arne har fått mye av æren, men taktisk og fotballfaglig tror jeg jammen Bjørn Hansen skulle fått en større del av æren. Takk for alt!
Back to top
View user's profile Send private message
andrezinho
Veteran


Joined: 20 May 2009
Posts: 1869
Location: Oslo

PostPosted: 26.04.2018 01:10    Post subject: Reply with quote

Geniet bak kulissene. Hvil i fred, Bjørn Hansen.
Back to top
View user's profile Send private message
Hulken
Rutinert


Joined: 20 Dec 2016
Posts: 778
Location: T-Town

PostPosted: 26.04.2018 08:50    Post subject: Reply with quote

Hvil i fred Bjørn.
Back to top
View user's profile Send private message
Knowrud
Veteran


Joined: 18 Sep 2010
Posts: 7509

PostPosted: 26.04.2018 14:29    Post subject: Reply with quote

Hvil i fred.
Back to top
View user's profile Send private message
bigfoot
Rutinert


Joined: 16 May 2006
Posts: 642
Location: Trondheim

PostPosted: 26.04.2018 19:30    Post subject: Reply with quote

Takk for alt!
Back to top
View user's profile Send private message
Nettroll
Junior


Joined: 14 Mar 2018
Posts: 50

PostPosted: 26.04.2018 22:20    Post subject: Reply with quote

Takk for alt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59321
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.04.2018 19:09    Post subject: Reply with quote

På 60-tallet kom han som fersk lærer til Oppdal og etter årene her hadde han resten av livet sterke bånd til fjellbygda der han hadde mange venner.

Han var flere ganger tilbake i Oppdal for å holde foredrag eller inspirerere fotballtrenere. Under en treningskveld for åtte år siden, ledet han treningen med smil og myndighet.

I forkant fortalte han om sin filosofi som fotballtrener i et intervju med OPP.

– Det viktigste er å skape trygghet og trivsel, og få fornøyde unger med selvtillit, sa Hansen og mente at trenerne alt for ofte forteller hva som er riktig og hva som er galt.

– Det er alt for mye negativ feedback i norsk fotball. Trenerne påpeker feil og forsterker det i stedet for å fortelle spillerne hva de skal gjøre,mente Hansen og påpekte at det var alt for mye snakking på trening.

– Trenerne skal skape trygghet og trivsel, og gi ros og anerkjennelse. Slik kan vi medvirke til at spillerne fortsetter med idretten. Vi har alt for stort frafall, sier Hansen som da arbeidet i Olympiatoppen, men understreket at han ikke jobbet med toppidrett.

– Det er lite toppidrett i fotball-Norge. Det er jo bare RBK og landslaget som har hevdet seg internasjonalt, sa Hansen på sitt typiske vis.

Les mer: En oppdalsvenn er borte

Begravelsen blir visst 8. mai. Har ikke stått dødsannonse i avisa ennå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Angriff
Proff


Joined: 09 Nov 2007
Posts: 432
Location: Jessheim

PostPosted: 01.05.2018 19:04    Post subject: Reply with quote

Verdt å ta med det siste sitatet fra artikkelen over også:

«Som medmenneske var kanskje Bjørn enda større enn som trener! Husker vi brukte Bjørn noen ganger gjennom Oppdalsbanken til ulike foredrag. Som betaling skulle han ha dekket togturen mellom Trondheim og Oppdal, og i tillegg kunne vi (hvis vi ville) betale noen tusenlapper til et fotballprosjekt for barn og unge i Afrika han var involvert i.», skriver Vognild.

Morsom var han og, se fra 0:58 her:

Om Nils Arne

Hvil i fred.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59321
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.05.2018 19:14    Post subject: Reply with quote

Dødsannonsen på trykk i går.

Bisettelse i Vår frue kirke neste tirsdag, altså 8. mai, klokka 11.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59321
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.05.2018 23:24    Post subject: Reply with quote

Arve Tellefsen svingte fiolinen, til den vakre «Gabriels Obo» av Ennio Morricone. Så gikk han og satte seg for seg selv, så veldig preget ut av dødsfallet til kameraten, Bjørn Hansen. Presten Steinar Leirvik, som ledet seansen, er mer fotballinteressert enn de fleste (Kjernen-medlem), han holdt en flott tale om Bjørn Hansens liv.

– En stor trener, enda større menneske, sa Leirvik treffende. Omtrent som tidligere RBK-formann og nå fotballpresident Terje Svendsen beskrev Hansen: - En stor mann, uten de store ord.»

Så sang datteren til Åge Aleksandersen så vakkert, «Trondhjemsnatt» - skrevet av nettopp Aleksandersen, mens Eggen konstant hadde ordet i sin makt. Han er ekspert i slike situasjoner – også:

– Det er mange kranser her. Men du bør først og fremst få en laurbærkrans, for alt du har gjort, alt du har betydd – og betyr. Og væremåten din, den sitter i klubbhuset på Lerkendal. Og ånden din, den svever over Lerkendal, sa Nils Arne Eggen – ekstremt flink i akkurat slike situasjoner som kreves når du skal holde en minnetale om et menneske, med mange tilhørere.

– Det sies med hjertet, vet du, sa han da jeg prøvde å gi han litt ros etter seansen.

(...)

En historie som forteller mye om Bjørn Hansen, kommer fra nettopp seieren over Brasil i Marseille i 1998. Hansen ringte hjem for å fortelle om kampen, men avbrøt seg selv raskt i sin opphisselse ved å spørre:

– Hvordan er det med barnebarna?

Han var alltid opptatt av mennesker, og selvsagt spesielt de nærmeste. Barnebarna var viktige, og dessverre døde han bare dager før tvillingene til sønnen Geir skulle konfirmeres.

De fikk heldigvis tatt et verdig farvel med bestefaren og medmennesket Bjørn Hansen tirsdag formiddag – som hele fotball-Norge fikk.

«Pass på hverandre, ta vare på hverandre, det er det viktigste,» skal være noen av hans siste ord.

Les mer: Mannen som brydde seg om alle

– Bjørn satte dype spor. Hans bidrag til de ulike lagene, og alltid var laget det viktigste, sier tidligere Rosenborg-direktør Rune Bratseth til VG.

Han følges opp av Ola By Rise.

– Bjørn var rådgiveren, han som så folk. Han var «mennesket» i Rosenborg. I tillegg gjorde han en jobb som ikke alltid var så synlig. Men han var glad for anerkjennelsen han til slutt fikk, sier den tidligere RBK-keeperen som etterfulgte Hansen som Drillo-assistent på landslaget mellom 2009 og 2013.

Les mer: Fotballtreneren Bjørn Hansen bisatt: – Han hadde ingen uvenner

På vei inn i kirken mente en rørt Harald Martin Brattbakk at Bjørn Hansens minne slett ikke kun vil handle om fotball.

– Selv om fotball på en måte har vært hele livet hans, er det ikke det han blir husket for. Bjørn blir husket for at han hadde omsorg for alle, hadde tid til alle. Det er litt godt nå etterpå, at det faktisk er det som er hans arv: At han var en fin fyr. Det blir en trist seanse, men det er intet annet enn godt å si om Bjørn og da blir det litt lettere likevel. Jeg hadde ham som trener i mange år, og han gikk bestandig sist i ulveflokken og plukket opp alle. Der var Bjørn.

Les mer: «Det er noen som vises best når de ikke er der, og Bjørn gjorde en jobb som ikke alltid var veldig synlig»

– Med en gang møtte jeg en fotballfagmann som var selvtenkende, og ikke minst djupt-tenkende når det gjaldt kamper og andre ting, sa Eggen i talen og fortsatte direkte henvendt til avdøde Bjørn Hansen.

– Det var faktisk slik, jeg må si det Bjørn, at du var så djupt-tenkende til å begynne med, at det tok litt tid før du fikk fremgang, sa Eggen, til humring fra de mange fremmøtte i kirka.

– Du har vært en drivkraft i norsk fotball siden den gang, en fagmann, jeg kalte deg didaktiker, sa Eggen, og forklarte ordet med en som er god i undervisningskunst.

– Det handler om å få fram det du skal lære bort ute på feltet, sa Eggen og forklarte videre hvordan Hansen i så stor grad lyktes med å formidle treningsfilosofi og fotballferdigheter til spillerne.

Les mer: Eggen om Bjørn Hansen:– Fotballånden din svever over Lerkendal

Adressa har lagt ut hele talen i film og tekst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59321
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.12.2018 21:50    Post subject: Reply with quote

VG Helg i dag:

Den siste natten satt sønnen Geir alene ved sengen hans. Faren var veldig dårlig.

- Hva tenker du på? spurte Geir.

- Jeg er ikke redd for å dø. Jeg har levd det livet jeg ønsket å leve, jeg har vært den jeg ville være. Jeg er fornøyd, sa faren.

Ordene brant seg fast i sønnen. Det ble ikke sagt stort mer før Bjørn Hansen trakk pusten for siste gang.

(...)

- Fotball var hans eneste hobby, og tok det meste av tiden. Han likte riktignok å gå lange turer i Bymarka, så han var i god fysisk form, selv om han aldri var på et helsestudio i hele sitt liv, forteller sønnen Geir.

Hansen var opprinnelig utdannet adjunkt og lærer på videregående skole, der han underviste i biologi, kjemi, pedagogikk og idrett. Først de siste årene av sitt arbeidsliv var han heltidsansatt trener.

Og han likte seg best som assistent, ikke som hovedtrener. Han var riktignok hovedtrener i Rosenborg i 1985, da Rosenborg ble seriemester igjen før første gang siden 1971. Men Bjørn trakk seg fra jobben midt i sesongen, og det var Arne Dokken som kunne juble som trener da heder og ære skulle deles ut.

- Det var Bjørn som la fundamentet for at Rosenborg kom tilbake som seriemester igjen da, sier By Rise.

Kongsvinger, som den gang var et av Norges beste lag, ønsket ham som hovedtrener. Men Hansen takket nei.

- Da tok han egentlig også et valg om ikke å bli hovedtrener for et klubblag mer. Det passet nok hans personlighet. Vi har mange fotballtrenere som liker seg i rampelyset, som liker å være i fokus. Bjørn var det stikk motsatte. Han var en utypisk fotballtrener, sier By Rise.

(...)

Sønnen Geir har gått i sin fars fotspor og har jobbet med fotball i hele sitt voksne liv. Han er nå spillerutvikler i Sunnmøre fotballkrets og tilknyttet landslaget for gutter 16 år. Han har også jobbet både i Aalesund og Hødd.

- Faren min syntes nok det var morsomt at jeg hadde interesse for fotball, men han var aldri en pådriver hverken for at jeg skulle bli spiller eller trener. Jeg har mange minner fra barndommen da jeg var med faren min på treninger, han jobbet jo som lærer på dagtid og fotballtrener på kveldstid. Bilturer til Stjørdal, han trente Stjørdals-Blink noen år, og atmosfæren i garderoben.

Les mer: Mirakelassistenten
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troillongen
Senior


Joined: 12 Nov 2012
Posts: 128
Location: Oslo

PostPosted: 30.12.2018 00:54    Post subject: Reply with quote

For noen tider med Hansen og Eggen i tospann! Sammen var de gull. SÃ¥ trist at Bjørn ikke er her mer. 😥 RBK
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb