English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Norges Fotballforbund
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 32, 33, 34  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 11.03.2021 11:40    Post subject: Reply with quote

Uansett om det blir boikott eller andre fremstøt, er jo Norge helt avhengig av å få flere nasjoner med på laget for å oppnå noe.

Men noen må gå først, det er klart. Det er ikke utenkelig at et norsk vedtak vil gi en domino-effekt.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 11.03.2021 11:41    Post subject: Reply with quote

Idretten har selv valgt sine egne verdier, og de bør derfor være konsekvente. Er demokrati en verdi man holder høyt, så bør idretten konsekvent tildele mesterskapene til nasjoner som oppfyller de definerte vilkårene for dette. Hvis ikke må idretten forandre sitt verdigrunnlag.

Har idretten en verdi som gjelder inkludering, Mot rasisme og jobber for homofile og lesbiske, så kan ikke idretten tildele mesterskap til land som driver systematisk rasisme og har dødsstraff for homofili. Dette er ikke veldig vanskelig.

Jeg kan ikke si at jeg er høy og mørk, mens jeg virkeligheten er 1,70 cm høy og har lyst hår. Da må jeg enten legge meg i en "maskinstrekker" og farge håret mørkt, eller tilpasse mine beskrivelser til virkeligheten. (Jeg har for så vidt ikke noe problem med å boikotte Kina eller Russland). Tror heller ikke at Sotsji OL hadde noen effekt på Putin, og hans kamerater.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 11.03.2021 13:55    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:


På midten av 1800-tallet i Storbritannia ble det vedtatt en lov som regulerte arbeid i gruvene for barn under 11 år. Kapitalistene var selvsagt motstandere, fordi de hevdet at det brøt med det frie markedet, og barna vil nå få det verre ettersom familien deres ikke fikk noe inntekt.


Dette er i beste fall en halvsannhet. Det var flere fremtredende kapitalister som argumenterte for at den fraværende staten meldte seg på og begynte å regulere. Deres argument var at det ikke hjalp noen at de på selvstendig initiativ ikke ansatte barn og ble utkonkurrert av de som gjorde det. Reguleringene ble med andre ord delvis drevet frem av de du legger skylden på.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 11.03.2021 13:59    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Det var mer ment som en innvending til argumentet for, enn et selvstendig argument mot. Altså boikott hjelper ikke så mye på tildelinger dersom ikke prosessen endres. Så kan selvfølgelig en boikott øke sannsynligheten for at prosessen endres - men det kan også øke polariseringen mellom Europa og resten av verden innad i FIFA, som igjen kan vanskeliggjøre en slik reform ettersom FIFA-kongressen må vedta den.

Dersom vi skal bruke boikott som virkemiddel, bør vi også få klarlagt en del prinsipielle spørsmål, slik at det ikke blir brukt tilfeldig. Det må en god prosess til før det blir utfallet. Og hvis vi boikotter Qatar, må vi jo også boikotte Russland i 2026. Det er ikke ment som et motargument, men poenget er at vi binder oss til den masta. Jeg er i mot boikott som virkemiddel hvis det er helt avhengig av politiske allianser og/eller maktbalanser. Og det er jo fort nettopp slik det blir.

Man kan si ikke la det perfekte være det godes fiende, men de totale virkningene av berettigede, men usystematiske boikotter er ikke nødvendigvis særlig positive. Det er gode grunner til at virkemidler som boikott bør være objektivt begrunnet og følge en konsistent linje.


Glimrende.

Jeg håper at de som ikke ser noen problematiske sider ved boikotten av Qatar ikke blir toneangivende neste gang problematikken kommer opp. Selvsagt er dette vanskelig og selvsagt er det ikke svart eller hvitt.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 11.03.2021 14:12    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Dette er i beste fall en halvsannhet. Det var flere fremtredende kapitalister som argumenterte for at den fraværende staten meldte seg på og begynte å regulere. Deres argument var at det ikke hjalp noen at de på selvstendig initiativ ikke ansatte barn og ble utkonkurrert av de som gjorde det. Reguleringene ble med andre ord delvis drevet frem av de du legger skylden på.


Ja, jeg var ikke helt presis. Det var Cotton Factories Regulation Act (1819), og det dreide seg om å forby å ansatte barn under 9 år i bomullsfabrikkene. Det var stort sett frimarkedsforkjempere som protesterte mot lovforslaget.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
orz
Proff


Joined: 19 Mar 2005
Posts: 422
Location: Østlandet et sted

PostPosted: 11.03.2021 15:34    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Virkelig hjertevarmende det engasjementet for arbeidernes fremtid som plutselig har dukket opp, være seg slavene i Qatar eller en godt lønnet landslagssjef som muligens går glipp av et mesterskap vi kanskje kvalifiserer oss til. Attpåtil i eller rett etter en tid hvor mesteparten av organisert (klubb)fotball må avstå fra store deler av virket sitt i solidaritetens navn.


Jeg ser poenget med at landslagssjefen naturlig nok ikke er den mest objektive i denne saken. Men synes det blir feil å insinuere at folk som er imot boikott ikke egentlig bryr seg om menneskerettigheter (antar at du er ironisk når du skriver "virkelig hjertevarmende").

La oss anta at begge "sider" bryr seg omtrent like mye om qatarske fremmedarbeidere. Hvilken handling vil ha mest å si for arbeidsforholdene?
Stadionene er snart bygget ferdig. Jeg tror både en boikott og en dialog vil ha liten effekt på hva som skjer for arbeidernes rettigheter etter at verdens søkelys forsvinner fra Qatar. Hvilke insentiver har da Qatar for å gjøre endringer?

Det virkelige pressmiddelet burde vært at de risikerte å ikke få arrangert VM . Så FIFA burde stilt krav til Qatar, og true med å trekke VM om de ikke oppfylte kravene. Dette burde ha vært gjort for lenge siden, og helst som kriterier for tildelingen dersom det skulle hatt effekt. Om VM trekkes/boikottes nå, er mesteparten av arbeidet uansett gjort. Qatar vil riktignok ikke få gleden av å arrangere mesterskapet, men vil de ha motivasjon til å endre noe på arbeidernes rettigheter for fremtiden når mesterskapet uansett tilhører fortiden?

Den viktigste effekten man kan oppnå ved boikott tror jeg gjelder for fremtidige mesterskap. Og det er ikke først og fremst qatarske fremmedarbeidere som vil bli påvirket. Jeg tror derimot FIFA kan få seg en skikkelig støkk dersom mange nok store land boikotter og deres inntekter bortfaller. Det kan skape varig endring mtp hvordan disse prosessene foregår i fremtiden. Men det forutsetter at vi lykkes med å få med mange nok og store nok land på en boikott.

Om jeg også skal prøve å insinuere noe: Engasjementet for fremmedarbeiderne i Qatar er kanskje ikke hele motivasjonen bak ønsket om boikott? Kanskje det å sende en tydelig beskjed til FIFA står like sterkt?

I så fall kjøper jeg det argumentet, og det er ikke noe galt i det. Men slavearbeiderne i Qatar er ferdige i det VM spilles/ikke spilles uansett. Og når sceneteppet er falt kan Qatar gå tilbake til normalen.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 11.03.2021 17:09    Post subject: Reply with quote

Tildelingen av VM til Qatar var en strak langfinger til å late som en har noe som helst integritet i tildeling av mesterskap og en kraftig markering at disse går til høyst bydende uavhengig om det er praktisk å arrangere eller om de som det tildeles et mesterskap er moralsk skikket til det.

I mine øyne er hele mesterskapet ett tøysemesterskap og det beste hadde vært om flere store nasjoner hadde svart FIFA med å droppe tulle-mesterskapet.

Da kan en heller arrangere et eget VM uavhengig av FIFA.
Forstår ikke hvorfor forbundene fremdeles støtter opp om og gir makt til en slik åpenbart korrumpert organisasjon om de ikke selv er like korrupte.
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 11.03.2021 17:38    Post subject: Reply with quote

https://www.vg.no/nyheter...ikott-kupp

Her er det noen ting som blir tatt opp som jo er relevant synes jeg, som at.. hva gjør vi om vi trekker et hviterussisk lag i Europa i år? Burde vi boikotte da? Eller er det ok å spille klubbkamper i et land som Hviterussland med alt som skjer/har skjedd der nå?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.03.2021 18:40    Post subject: Reply with quote

orz wrote:

La oss anta at begge "sider" bryr seg omtrent like mye om qatarske fremmedarbeidere. Hvilken handling vil ha mest å si for arbeidsforholdene?
Stadionene er snart bygget ferdig. Jeg tror både en boikott og en dialog vil ha liten effekt på hva som skjer for arbeidernes rettigheter etter at verdens søkelys forsvinner fra Qatar. Hvilke insentiver har da Qatar for å gjøre endringer?

Det virkelige pressmiddelet burde vært at de risikerte å ikke få arrangert VM . Så FIFA burde stilt krav til Qatar, og true med å trekke VM om de ikke oppfylte kravene.


To ting her:
A) Qatar har allerede driti på draget, for å si det slik. I ti år har de bygget til VM ved å frarøve arbeidsfolk grunnleggende arbeids- og menneskerettigheter. Det er flust av rapporter om unaturlige dødsfall, elendige forhold både på jobb og bolig, og det er mange fortellinger om arbeidere som hverken får lønn eller råderett over eget pass. Selvsagt bra om dette blir vesentlig bedre, selv om jeg tviler sterkt på at alt kommer opp til brukbar standard, men vi står altså fortsatt med 10 års slavedrift som kanskje gjøres til levelige forhold det siste halvannet året.

B) Hva Qatar gjør videre, får vi gjort lite med. Jeg regner det som overhengende sannsynlig at det er tilbake til slavedrift så fort FIFA og mediene forsvinner. Det er imidlertid hverken FIFAs rett eller plikt å påvirke nasjoner politisk. At smale, men store interesseorganisasjoner legger seg opp i styresett er absolutt ikke alltid udelt positivt, for å si det forsiktig - ref NRA i USA. Denne boikotten handler slik jeg ser det mest om det vi får gjort noe med, som er FIFAs forvaltning av egne mesterskap. De stiller ikke de minimumskravene de bør nå, hverken i utvelgelse eller utføring, og det er jo dét man får gjort noe med gjennom fotballkanaler.

FIFA får neppe gjort merkbart med det sosiale/politiske/religiøse/juridiske systemet i Qatar uansett hvor etisk og solidarisk de selv opererer, på samme måte som IOC neppe starter revolusjon i Russland eller Kina. Det må imidlertid være lov å kreve at arrangørnasjonene følger internasjonal standard på arrangementene i regi av disse organisasjonene, og at dette legges inn i "utlysningen". Land som bryter internasjonal lov og/eller FNs menneskerettigheter under FIFAs vinger bør selvsagt få beinharde reaksjoner. Her er det tydeligvis gjort svært lite, kanskje ingen ting for å sikre rettighetene til arbeiderne, og det er uavhengige medier som må løfte dette frem for at det i det hele tatt skal bli kjent og anerkjent. FIFA sitter som vanlig i Chesterfield-stolene sine og teller blodpenger, og det er nettopp dette man forhåpentligvis tvinger frem ved disse virkemidlene; at FIFA faktisk begynner å opptre ansvarlig i forhold til egne arrangementer.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
orz
Proff


Joined: 19 Mar 2005
Posts: 422
Location: Østlandet et sted

PostPosted: 12.03.2021 14:47    Post subject: Reply with quote

Nettopp. Og det bekrefter i grunn mitt poeng i at jeg tror det er mange som er for boikott som til en viss grad også begrunner dette i å gi et spark til FIFA. Og det synes jeg er et godt poeng, da jeg tror det kan ha effekt på fremtidige mesterskap.

Å begrunne et ønske om boikott i ønske om bedre rettigheter for arbeiderne i Qatar tror jeg har lite for seg. Mulig jeg har feil, men faktum er i hvert fall at det er lite tid igjen til VM. På samme vis tror jeg det er svært begrenset hva vi får til ved å fortsette med å "gå i dialog".
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 12.03.2021 14:57    Post subject: Reply with quote

Ekstremt bra og relevant twitter-tråd som fortjener mer oppmerksomhet:

https://twitter.com/stran...6507211778

Hvis man ikke er altfor opptatt av å begrave debatten i teknikaliteter selvfølgelig.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 12.03.2021 15:07    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:


B) Hva Qatar gjør videre, får vi gjort lite med. Jeg regner det som overhengende sannsynlig at det er tilbake til slavedrift så fort FIFA og mediene forsvinner. Det er imidlertid hverken FIFAs rett eller plikt å påvirke nasjoner politisk. At smale, men store interesseorganisasjoner legger seg opp i styresett er absolutt ikke alltid udelt positivt, for å si det forsiktig - ref NRA i USA. Denne boikotten handler slik jeg ser det mest om det vi får gjort noe med, som er FIFAs forvaltning av egne mesterskap. De stiller ikke de minimumskravene de bør nå, hverken i utvelgelse eller utføring, og det er jo dét man får gjort noe med gjennom fotballkanaler.



FIFA stilte da et minimumskrav til dette mesterskapet. Problemet er at det eneste de fikk ut av det var bevis på at det er en samling av korrupte jævler. På den lyse siden så fikk de kasta ut noen lysskye folk som heller tenkte feit lommebok enn verdi, dessverre for oss blei disse bare erstatta med folk av samme ulla så VM ikke blei flytta fra Qatar til et land der folk har et minimum av menneskerettigheter og ikke blir steina fordi Adam forelska seg i Steve og ikke Eva.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 12.03.2021 15:24    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Ekstremt bra og relevant twitter-tråd som fortjener mer oppmerksomhet:

https://twitter.com/stran...6507211778

Hvis man ikke er altfor opptatt av å begrave debatten i teknikaliteter selvfølgelig.


Hvem er det du sikter til nå?

Jeg har overhodet ikke inntrykk av at det er spesielt mange som ønsker å begrave denne debatten i teknikaliteter, men jeg har fått med meg at mange er uenig med meg i at boikott er riktig. Så hvem er det du sikter til?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 12.03.2021 16:07    Post subject: Reply with quote

I all hovedsak fotballforbundet, FIFA og co, som tilsynelatende har satt i gang propagandamaskineriet på høygir for å forsøke å snu debatten vekk fra at dette mesterskapet burde flyttes eller boikottes, slik Daniel påpeker i tråden.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 12.03.2021 16:33    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
I all hovedsak fotballforbundet, FIFA og co, som tilsynelatende har satt i gang propagandamaskineriet på høygir for å forsøke å snu debatten vekk fra at dette mesterskapet burde flyttes eller boikottes, slik Daniel påpeker i tråden.


Jo, FIFA forstår jeg, men NFF kan jo tenkes å ha legitime argumenter for at VM må arrangeres når Qatar først har fått det tildelt. Jeg tviler imidlertid på at mange i NFF jublet da tildelingen skjedde.

For min del handler dette i stor grad om at slaveriet er direkte knyttet til arenaene fotballen skal spilles på og det kan ikke være noe sjokk at dette skjer - derfor må FIFA skjemmes ut, enten for å sikre at dette ikke skjer igjen, eller for å la dette bli starten på at Europa bryter ut av FIFA.

Jeg har ingen tro på at dette kommer til å endre noe som helst i Qatar. Det tok vel 9 år fra vi boikottet OL i Russland til de trakk seg ut av Afghanistan også, til sammenligning.

Men det jeg tror er svært kontraproduktivt er tendensen til å latterliggjøre de som mener at boikott ikke er riktig virkemiddel (LO for eksempel) og å gjøre dette til en moralistisk skjønnhetskonkurranse.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.03.2021 22:53    Post subject: Reply with quote

Styret i Norges Fotballforbund vil avholde et ekstraordinært fotballting for å diskutere Qatar-boikott den 20. juni. Men det forutsetter at de ikke blir nedstemt på søndagens ordinære ting.

(...)

– Men det kan bli avgjørelse allerede førstkommende søndag?

– Ja, men vi mener at det å behandle saken ut fra et benkeforslag søndag, ikke vil være en forsvarlig saksbehandling. Derfor ønsker vi å sette ned utvalget - med representanter for ulike syn - som skal vurdere dette inn mot et ekstraordinært ting den 20. juni.

– Da vil det bli flere kvalifiseringskamper før avgjørelsen tas?

– Ja, men noen fotballkamper i mellomtiden kan ikke avgjøre dette spørsmålet. Vi vil behandle saken etter gode saksforberedelser og en god konsekvensutredning og forutsetter at tinget søndag slutter seg til det.

Les mer: NFF-styret vil utsette Qatar-avgjørelse til 20. juni
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Aspmyra
Proff


Joined: 22 Jan 2007
Posts: 324

PostPosted: 13.03.2021 06:59    Post subject: Reply with quote

Det at Glimt valgte å utsette avgjørelsen for å få mer fakta på bordet er forsåvidt greit. Samtidig er det er litt meningsløst da de absolutt burde kjent til tingenes tilstand fra før.

Samtidig føler jeg det svirrer mye rykter ute i media, og kanskje ikke faktiske tall. Hvem skal vi stole på? Det er en større gruppe supportere som nå mobiliserer gjennom å melde seg inn i klubben og vil møte opp for å stemme for boikott. Mao. tror jeg det ender opp med boikott fra Glimts side også. Til syvende og sist vil jeg støtte boikott selv. Dødstall er én ting, og selv de tallene som det opplyses om neppe er helt korrekte, så er det noe med Qatar som ikke er helt som det skal. Elementære menneskerettigheter blir fratatt homofile, kvinner og arbeidere, og slike land kan man rett og slett ikke støtte. Og som det allerede er sagt, så er det jo vitterlig bevist at hele dette VM'et ble til gjennom korrupsjon.

For en klubb som spiller med "Action Now" på draktene sine og som reklamerer for bærekraftsmålene, bør dette være en no-brainer.
_________________
Bodø/Glimt førr evig!
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 13.03.2021 11:43    Post subject: Reply with quote

https://www.fotballsuppor...ikotte-vm/
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.03.2021 12:28    Post subject: Reply with quote

Aspmyra wrote:
Det at Glimt valgte å utsette avgjørelsen for å få mer fakta på bordet er forsåvidt greit. Samtidig er det er litt meningsløst da de absolutt burde kjent til tingenes tilstand fra før.

Samtidig føler jeg det svirrer mye rykter ute i media, og kanskje ikke faktiske tall. Hvem skal vi stole på?


Ja, det er såpass mye tall som brukes at ikke alt kan stemme. Det er prinsipielt viktig å få de faktiske tallene på bordet. Men har det egentlig all verden å si for å gjøre seg opp en mening? Spiller det egentlig særlig rolle om det er 4.000 eller 6.500 som har omkommet? Er det vesentlig forskjell for oppfattelsen om det er veldig mange eller ganske få som er fratatt passene sine? Eller nøyaktig hvor mange som må jobbe i månedsvis før de får lønn? Er det viktig hvor mange boenheter som er stappet full av køyesenger med elendig standard og vedlikehold, for få dasser, dusjer og kjølkenplasser? Spesielt er det jo vanskelig å kartlegge når Qatar selv underrapporterer slik at "alle" dødsfall er naturlige, for eksempel.

Jeg ser poenget med at man vil ha mere fakta - det vil jeg også, men jeg klarer ikke forstå hvilken informasjon man etterlyser før man skal gjøre seg opp en mening. Venter man på rapportene om at alt bare er oppspinn og at forholdene i Qatar er tipp topp?
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 13.03.2021 12:42    Post subject: Reply with quote

Er det forskjell på 6500 mennesker og 37 mennesker (som er tallet på antall døde direkte knyttet til byggingen av VM-anlegg)? Klart det er.

Bør man boikotte VM? Kanskje. Men det må skje på bakgrunn av riktige grunnene - ikke sensasjonsjournalistikk og dårlig research. Og som jeg var inne på i den andre tråden; dette kan ikke stoppe med Qatar-VM om man plutselig skal bestemme seg for å ha et moralsk kompass (hvor var det da VM ble tildelt?).

Her må alle sponsorer i norsk fotball som opererer i land som bedriver menneskerettighetsbrudd også kastes ut. Vil tro de fleste utstyrsleverandørene også må takke for seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 13.03.2021 16:00    Post subject: Reply with quote

Det er en ganske bra serie på Netflix som heter The Good Place. Etter man dør kan man enten komme til det gode stedet, eller det dårlige stedet. Dette er basert på noen matematiske kalkulasjoner, og man kan gå i null, og da kommer man til det nøytrale stedet.

Etter hvert finner man ut at det er ingen mennesker som har kommet til det gode stedet på over 500 år (eller mer, husker ikke). Man mistenker virus, sabotasje, osv., i systemet, men man finner ingenting. Til slutt finner man ut at den opprinnelige modellen er altfor vanskelig for det moderne mennesket å overholde, altså komme ut i pluss.

Dette blir eksemplifiserte gjennom en fullstendig altruistisk person som kommer ut på den negative siden. Poenget er at det moderne samfunnet er ganske komplekst, og det er mange ledd og faktorer man skal holde oversikt over for å vite om sine handlinger er gode. Praktisk talt er det umulig for å kunne eksistere.

Derfor når enkelte argumenterer for at en boikott i ytterste konsekvens krever en fullstendig altruistisk linje, så er det en umulighet. Det er en vesentlig forskjell på å være en deltager i et globalt system, hvor du egentlig ikke har rare valgmulighetene, som er etisk tvilsomt, enn å ta avstand fra et regime som åpenbart bryter de fleste menneskerettighetene og idrettens verdier.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 13.03.2021 17:28    Post subject: Reply with quote

Harceïde wrote:
Er det forskjell på 6500 mennesker og 37 mennesker (som er tallet på antall døde direkte knyttet til byggingen av VM-anlegg)? Klart det er.

Bør man boikotte VM? Kanskje. Men det må skje på bakgrunn av riktige grunnene - ikke sensasjonsjournalistikk og dårlig research. Og som jeg var inne på i den andre tråden; dette kan ikke stoppe med Qatar-VM om man plutselig skal bestemme seg for å ha et moralsk kompass (hvor var det da VM ble tildelt?).

Her må alle sponsorer i norsk fotball som opererer i land som bedriver menneskerettighetsbrudd også kastes ut. Vil tro de fleste utstyrsleverandørene også må takke for seg.


Et meget godt poeng. Jeg synes det er få som er opptatt av fakta. Det handler om å boikotte grunnet en avisartikkel. «Nå må vi i Norge være flinke og da må vi boikotte. De som mener noe annet er uetiske drittsekker.»

Nei, dette handler kun om å ta det man ser. Folk flest orker ikke å være konsekvent eller ta konsekvensen av valget.

Dette blir litt som Trond Giske-saken. Han var uansett skyldig når varslene kom med ingen mulighet for å renvaske seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 13.03.2021 18:08    Post subject: Reply with quote

Harceïde wrote:

Bør man boikotte VM? Kanskje. Men det må skje på bakgrunn av riktige grunnene - ikke sensasjonsjournalistikk og dårlig research. Og som jeg var inne på i den andre tråden; dette kan ikke stoppe med Qatar-VM om man plutselig skal bestemme seg for å ha et moralsk kompass (hvor var det da VM ble tildelt?).


Dette. Burde Qatar fått VM ? Helt klart ikke. Men å begynne å prøve å iverksette en boikott nå i 2021, rett i forkant av mesterskapet, 11 år etter det ble tildelt, og mange år etter at det ble kjent at arbeiderne hadde ekstremt dårlige vilkår ? Hvor har moralens høyvoktere vært alle disse årene ? Man kunne jo fått alle fakta på bordet og skapt en debatt rundt dette for mange mange år siden. Å komme nå rett før mesterskapet starter for å prøve å tilegne seg en slags moralsk høyborg fremstår mer som et PR-stunt for å fremme seg selv enn at man legitimt bryr seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 13.03.2021 18:31    Post subject: Reply with quote

Er egentlig enig i det. Det har vært kritikk hele veien men det å skulle kjøre noe konkret dukker ikke først opp nå, noe som trolig er i seneste laget.

Hadde dette skjedd for mange år siden så kunne man jobbet med en stor boikott som hadde tvunget FIFA til å flytte mesterskapet men nå som det bare er drøyt halvannet år unna så tror jeg nok man ikke får med seg noen andre. De aller fleste har nok innfunnet seg med at det blir VM i Qatar. Akkurat på lik linje med når det var Håndball VM der i 2015, Sykkel VM i 2016 og Friidretts VM i 2019 (da var det egentlig aldri snakk om noe boikott, da var riktignok ikke Norge med i håndball må nevnes).

Slik har idretten blitt og det er ingenting som tyder på at det kommer til å endre seg fremover. Da må man nesten velge om man skal være med på idretten sin eller ikke.

En boikott av Norge nå tror jeg ikke fører noe med seg, for jeg har ikke troen på at noen følger etter og da blir det bare en symbolsk handling. Det er jo bra det og, at man tar avstand fra et slikt håpløst regime. Men om man ser på hva det potensielt kommer til å ha å si for norsk fotball de kommende 5 årene så virker en boikott relativt meningsløst så fremt man ikke får signaler på at andre vil slenge seg på.

Ja det står respekt av å skulle droppe VM, men om vi er eneste nasjon så kommer dette trolig til å bli fort glemt ute i verden og Norge sitter da kun igjen med konsekvensene av sitt valg uten at man har fått noe ut av det.

Synes NFF gjør rett i å skulle skaffe seg et godt helhetlig bilde av ting før man skal avholde møte senere i år angående VM.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.03.2021 20:59    Post subject: Reply with quote

– Hopper vi av kvaliken nå, er jeg sikker på at vi taper over 100 millioner kroner inneværende år, fastslår NFFs økonomidirektør Kai-Erik Arstad.

På sikt kan beløpet bli vesentlig høyere enn 200 millioner kroner, mener han – fordi han tar det for gitt at det i tillegg kommer en straff fra FIFA.

– Vi kan bli utestengt fra neste EM-kvalik eller neste VM-kvalik. Det er vanskelig for oss å spekulere, sier han.

På spørsmål om norsk fotballs økonomi hører hjemme i en boikott-debatt, svarer han:

– For meg er det opplagt at alle virkninger av en boikott bør belyses før man tar stilling.

Les mer: Derfor tror NFF at en boikott kan koste norsk fotball over 200 mill.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 32, 33, 34  Next
Page 28 of 34

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb