English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Storklubb?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 22.12.2021 10:58    Post subject: Reply with quote

Betalingsmur
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.12.2021 13:03    Post subject: Reply with quote

I og rundt Rosenborg nå er det en slags krampaktig «nå-må-vi-støtte-klubben»-kampanje. Det er kanskje forståelig, samtidig som det stakkarsliggjør aktørene og understreker ytterligere at vi har fått en klubb som ikke en gang makter å diskutere med seg selv, der det før var full utlufting hver dag.

Det er vondt å måtte si det, særlig med tanke på det tunge bidraget Rosenborg har gitt til øvrig trøndersk og norsk idrett, og annen kultur: Nå er det slutt.

Heretter handler det om å vinne en og annen kamp, og kanskje et seriemesterskap – med alle tilgjengelige midler.

Oppdraget var opprinnelig så uendelig mye større.

Les mer: Er det slutt for Rosenborg nå? Det er nok dessverre det
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Saltfjellet
Proff


Joined: 09 Aug 2019
Posts: 297

PostPosted: 27.12.2021 21:04    Post subject: Reply with quote

https://www.nrk.no/sport/...1.15784349

Apropos dette med organisering. Brentford lar sportslig administrasjon ha overordnet ansvar for spillerlogistikk og strategi.

Treneren skal trene laget, med de spillerne administrasjonen gir ham. Dette kjører de så hardt på at når deres mestvinnende trener krevde innflytelse over spillerkjøp ga de ham fyken.

Har tenkt litt i samme baner selv etter de siste års bruduljer. Vi leter hele tiden etter den neste store treneren, som skal rydde opp og får sving på ting. Men trenere er nomader, det er risky å satse alt på treneren når han garantert er vekke om 2-3 år.

Styret skal i prinsippet sørge for kontinuitet, men der er det noe uhumskheter som vaker under overflaten.

Slik sett synes jeg modellen til Brentford var interessant.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 29.04.2022 18:16    Post subject: RBKs fall fra toppen Reply with quote

Tenkte vi kunne ha en egen tråd hvor vi diskutetrer Rosenborgs ”fall from grace” i løpet av de siste 20 åra.

Dette er, etter min mening, hovedårsakene til at hvorfor RBK ikke lenger er Norges/Nordens lokomotiv.

1.Inkompetent styre. At RBK har hatt og har fortsatt ett inkompetent styre er jo åpenbart for alle. Feil folk i feil posisjon over en lenger tid har kostet klubben dyrt både sportslig og ikke minst økonomisk. RBK styre forvaltet inntjeningene fra CL på en elendig måte.

2.Ren medlemsstyrt klubb. Dette høres sikkert fint ut i praksis, men det blir vanskelig og drifte en klubb med større ambisjoner med denne modellen i den moderne fotballen.

3.NAE og veteranlauget. Eggen har som regel hatt siste ordet i så og si samtlige beslutninger som er tatt innad i klubben under de siste 20 åra. Veteranlauget består av eldre herremenn, hvorav mange av dem har sannsynligvis ikke fulgt med i utviklingen.

4.En aldrende spillerstall etter 2002 sesongen. Eggen etterlot seg en dvs aldrende tropp til Hareide i 2002. Hvor flere av dem ble værende i klubben alt for lenge, og Rosenborg fikk ikke bygget opp ett nytt lag når det gjaldt som mest.

5.Kompiskulturen som rår innad i klubben. Det viktigste kravet for og kunne bli ansatt i Rosenborg, er at man er Trønder og/eller at man har en fortid som spiller i klubben. Den generelle kompetansen får komme i andre rekke.

6.Klubben ser bakover og ikke fremover. RBK har under de siste 15+ åra levd på nostalgi, med en drøm om å gjenskape det som en gang var, og med samme tankegang/filosofi som på 90-tallet. Men klubben tar ikke innover seg at alt forandres med tiden, og det som funket for 5, 10, eller 20, 25 år siden funker ikke lengre i dag.

7.Ingen klar strategi og/eller tydelig plan. Om det er en ting som jeg har merket meg med Rosenborg gjennom åra, så er det at klubben har ikke hatt noen tydelig strategi og klar plan. Det er viktig at man til enhver tid tenker nytt og innovativt i en fotballklubb, samt at man med tiden lager nye og grundig detaljerte strategier/planer som følges fra A til Å.

8.Valgene av ny RBK trener siden 2002. Her trenger jeg vel neppe og komme med noen lenger forklaring. Men at klubben har klart og ruste opp 2 dyktige/kvalifiserte trenere (Hareide og Hamren) av nærmere 20 trenere på nesten 20 år sier jo sitt.

9.Spillerlogistikken. Det snakkes en del om treneransettelsene som RBK har stått for de siste 15-20 åra, men jeg mener også at spillerlogistikken har vært under all kritikk.

Hva er du enig/uenig med meg i ang dette? Og hva mener du/dere er årsaken(e) til at RBK ikke lenger er i nærheten av å ha samme status i 2022 som i 2002, og hvorfor utviklingen i klubben stoppet opp, istedenfor og ta «neste steg»..?

EDIT: Moderator, hvor så funker det med fet skrift bare i enkelte setninger?
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Sobchak
Proff


Joined: 25 Jun 2021
Posts: 296
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.04.2022 18:42    Post subject: Reply with quote

Dette har vel blitt diskutert i utallige tråder allerede. Og det er veldig mange påstander, men ingen argumenter. Det er lett å slenge ut påstander, men de bør jo også underbygges hvis du ønsker en diskusjon. Hvorfor mener du det du mener? Og ikke minst – hva mener du er løsningen? Rosenborgs vei tilbake til toppen synes jeg er mer interessant.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 29.04.2022 19:36    Post subject: Reply with quote

Er klar over at dette er blitt diskutert i flere forskjellige tråder, men synes nå at det var tid på tide at denne debatten fikk seg en egen tråd. Hvor vi kan diskutere de mulige årsakene til at hvorfor det gikk så galt som det gjorde med Rosenborg, og hva som ev kan gjøres for og erobrere toppen igjen.

Enig i at jeg kom med tynne argumenter for de ni punktene som jeg la ut. Men jeg mener at samtlige av disse «påstandene» har åpenbart vært direkte skadelig for RBK, og bidratt til at RBK ikke lenger er Norges ledende fotballklubb.

Ellers så kan vi jo selvsagt også diskutere hva som skal til for å få RBK tilbake til toppen av norsk fotball igjen. Men jeg synes at det er fascinerende hvordan ett styre har klart og rasere en fotballklubb i så stor grad som det RBK-styret har gjort over flere år, det skal faen ikke gå an å være så ødeleggende for egen klubb som det RBK-styret har vært over så mange år.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9662
Location: Drammen

PostPosted: 29.04.2022 19:39    Post subject: Re: RBKs fall fra toppen Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
EDIT: Moderator, hvor så funker det med fet skrift bare i enkelte setninger?


Fordi du fra pkt. 3 hadde fått "avslutt bold" og "bold" byttet om. Har rettet.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 29.04.2022 19:47    Post subject: Reply with quote

@joest

Jeg er ingen mod, men tror problemet med fet skrift er at du foran punkt 3 har koden "[/b]" som indikerer slutt på fet skrift.

Hvis du ønsket at kun tallene skal være i fet skrift så tror jeg det har blitt en følgefeil hvor der du skulle hatt [b] som indikerer start på fet skrift, har det i stedet blitt "[/b]" og motsatt.

Så frem til punkt 2 ser det nok slik ut: "[b] 2 [/b] tekst" mens etter punkt 3 så har det blitt "[/b]" 3 "[b]" tekst [/b]"

Dermed har det blitt en følgefeil der, hvis du skjønner hva jeg mener.

EDIT:

Ser Orion kom meg i forkjøpet. Bare å slette innlegget hvis dere ønsker mod.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 29.04.2022 20:28    Post subject: Reply with quote

Dette virker da stort sett som en oppsummering av hva veldig mange her inne er enige om og har utrykt seg i tilsvarende ordelag opptil flere ganger. Flere her inne (undertegnede inkludert) som liker å gjenta seg selv om en del av disse tingene.

Engasjerte er vi da iallefall

RBK
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.07.2023 14:12    Post subject: Reply with quote

Løfaldli:

Fem år har gått siden Rosenborg sjokkerte norsk fotball. Sparkingen av Kåre Ingebrigtsen skulle bidra til å løfte klubben. Den ble i stedet rasert.

Les mer: Løst til strykkarakter
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 09.08.2023 07:49    Post subject: Reply with quote

Vil ha stor endring i Rosenborg.

Flytt gjerne om det fins et bedre sted for dette.

Styret tar for seg viktige organisatoriske elementer for tida, og klarer vitterlig å se dette opp mot trenerjakta i tillegg. Det sies mye vettugt i saken, primært at klubben må komme seg vekk fra den "trenerstyrte" (kaos) modellen vi har holdt på med.

Jeg har uvanlig stor tro på at nåværende styre tar tak i viktige ting og gjør en solid jobb for tida. Å ha dyktige folk som kan faget viser seg å være en god ting.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.08.2023 22:34    Post subject: Reply with quote

Etter vår mening er det langt viktigere at vi i gjennomføringen av ny sportsplan aller først får på plass den nye sportsdirektøren. Deretter vil vedkommende være basis for alt som følger.

(...)

Sportsdirektøren bør være hovedstemme for valg av ny trener. Da består oppgaven i å finne den treneren som både faglig og menneskelig passer inn i den organisasjonen man vil bygge.

Som en kilde med erfaring fra mange klubber understreker: Å gjøre ting i den rekkefølgen skaper en relasjon i sportslig avdeling som er sunnere enn om treneren ankommer før sportsdirektøren. Treneren vét da han var sin nærmeste leders valg.

Sportsdirektørrollen må bygges til å være mer enn kun en glorifisert sjefsspeider, som bare intervjues i forbindelse med overganger. Hvis det er en klubb i Norge som bør ta seg råd til å bygge en slik rolle med «tysk/italiensk-aktig» sportsdirektør, så er det RBK. Altså bør klubben bygge sportsdirektøren som en strategisk leder, også for klubbens sportslige retning og identitet.

En modell med tilnærmet «likestilt» sportsdirektør og daglig leder bør vurderes. Slik blir sportsdirektøren ansiktet utad for klubbens fotballfilosofi og identitet, noe som lar treneren fokusere mer på fag og ledelse av laget i trening og kamp. Tydelige ansvarsområder vil styrke arbeidsforholdene.

En slik modell fremhever maktfordeling og klare ansvarslinjer. Treneren kan fokusere på sitt ansvarsområde uten å bli pålagt ansvar som ikke tilhører ham. Den «norske modellen» med sportssjef i en underordnet rolle til treneren anses som lite meningsfull av våre kilder: «Løft trenerne fram og la dem skinne når det går bra, men sportsdirektøren må stå frem og være øverste ansvarlig i dårlige tider».

Les mer: Sportsdirektør med stor D
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.09.2023 12:29    Post subject: Reply with quote

Av det TV 2 forstår vil den nye strategien innebære klare føringer på spillestil, spillerlogistikk og treningskultur.

Det vil imidlertid neppe bli satt noe krav om at klubben skal spille i en gitt formasjon, eller nærmere bestemt 4-3-3.

– Jeg tror det viktigste med strategiprosessen så langt er at vi peker ut en retning. Den retningen blir jo et kompass som vi skal navigere, styre og ta beslutninger etter. Når vi får landet de store linjene der, hvilket vi kommer til å gjøre ganske snart, så er det jo å begynne å diskutere hvordan vi skal komme oss fra a til b gjennom underliggende handlingsplaner, forklarer Gotaas Johnsen.

En ny strategiplan vil etter alle solemerker bety at Rosenborg også i større grad tar ansvar for egen utvikling – et ansvar som de siste årene stort sett har ligget hos hovedtrener.

– I all hovedsak heller det mot at vi blir mer klubbstyrt. Per dags dato er jo hovedtrener øverste sportslig leder, men den lederen kommer og går. Vi må finne ut hva klubben selv skal ha eierskap til, som ikke treneren nødvendigvis skal styre med, som ivaretar den identiteten strategien peker på. Eierskap til egen klubb tror jeg er et nøkkelord her.

– Vi tror jo kanskje at den trenerstyringen vi har hatt over tid er en av de tingene som har gjort til at vi har blitt så sårbar.

Les mer: Varsler treneravklaring: – Kan ikke dra dette ut i evigheten

På mandag var det styremøte i klubben. Johnsen kan nå avsløre at den mye omtalte strategiprosessen nærmer seg slutten.

– Konkret om strategiprosessen, så bruker jeg å si at det å få det ned på et papir er en start, men det er ikke ferdig der. Det er involvering av ulike interessenter rundt RBK. Medlemmer, supportere, brakka, Koteng Arena, spillere, og sponsorer for eksempel. Involveringsprosessen tar tid, og det er en modning, men vi begynner å nærme oss et sluttprodukt som trekker de store linjene.

– Dato?

–På slutten av denne måneden, tenker jeg.

(...)

For dem som er i tvil om hva strategiprosessen faktisk er, så er det et dokument som skal nedfelle hva man er, og hvor man skal.

– Vi snakker om identitet på- og utenfor banen. Når vi snakker om «på» så er det sporten, «utenfor» så er det varemerke og hvordan vi vil oppfattes av andre. Det går også på verdier, bærekraft og samfunnsansvar. Det gjelder hele klubben. Det er jo en konsekvens av fusjonen, hvor to sterke identiteter og arv smelter sammen. Strategien skal gi et mål, og er også et styringsverktøy, hvor vi er enige om at dette er veien. Vi ønsker det skal være transparent og gjenkjennbart med en felles forståelse.

Les mer: Styrelederen i RBK om trenerjakten og strategiprosessen: – Nærmer oss
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 09.09.2023 14:43    Post subject: Reply with quote

Helt greit at man ikke låser seg til en formasjon så lenge man har en definert spillestil som legger klare føringer for hvordan laget skal fremstå på banen samt at man blir mer klubbstyrt og (forhåpentligvis) ansetter trenere som står for det samme. Formasjon er på mange måter bare et tall som sier noe om hvordan man setter opp laget, men så lenge filosofien er lik så mener jeg treneren må få frihet til å variere mellom 4-3-3, 4-2-3-1, 4-3-2-1 osv. ut ifra hva den er mest komfortabel med. Det sier seg dog selv at man ikke kan veksle veldig mye mellom trenere som foretrekker 3-backslinjer og 4-backslinjer utifra troppsammensetning osv.
Back to top
View user's profile Send private message
staaleaf
Junior


Joined: 07 May 2009
Posts: 7

PostPosted: 09.09.2023 18:11    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:

– I all hovedsak heller det mot at vi blir mer klubbstyrt. Per dags dato er jo hovedtrener øverste sportslig leder, men den lederen kommer og går. Vi må finne ut hva klubben selv skal ha eierskap til, som ikke treneren nødvendigvis skal styre med, som ivaretar den identiteten strategien peker på. Eierskap til egen klubb tror jeg er et nøkkelord her.

– Vi tror jo kanskje at den trenerstyringen vi har hatt over tid er en av de tingene som har gjort til at vi har blitt så sårbar.



Jeg synes dette høres særdeles lovende ut! Det virker som om ting endelig gjøres i riktig rekkefølge nå. Krysser fingrene for at grunnmuren for gjenoppbyggingen blir solid.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8922
Location: Rosenborg

PostPosted: 13.09.2023 10:24    Post subject: Reply with quote

Bortsett fra at det begynner å haste litt å få på plass dette da. En øverste sportslig leder bør jo ha en fremtredende rolle i forhold til å finne og ansette trener, og trener er noe vi må ha på plass før jul. Det blir ganske håpløst om den sportslige lederen kommer på plass ETTER vi har ansatt ny trener.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 13.09.2023 10:47    Post subject: Reply with quote

Det kan du si, men - nåværende styre ser ut til å forstå rekkefølgen man bør jobbe i. Bare det er en sterk forbedring fra tidligere styrer. Jeg tror dette blir bra, jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5460

PostPosted: 13.09.2023 11:01    Post subject: Reply with quote

Blir Maalen uansett så er ikke så farlig.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 13.09.2023 11:06    Post subject: Reply with quote

Det tror jeg ikke vi skal si for sikkert.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.09.2023 20:27    Post subject: Reply with quote

Styreleder Cecilie Gotaas Johnsen ønsker ikke å si for mye om innholdet i strategiplanen – ennå.

Men hun går langt i å bekrefte at klubben i større grad skal bli mer klubbstyrt, etter år med ulike trenere – og ulike strategier.

- Dette dokumentet er en retningsangivelse for hvordan vi skal ta beslutninger framover. Det sportslige har hovedfokus, i tillegg handler det om merkevaren, om kommersiell strategi og om bærekraft, sier Gotaas Johnsen til Adresseavisen.

Hun fortsetter:

- Så vil Rosenborg i større grad være «klubbstyrt» i framtida, uten at hun ønsker å gå mer i detalj lørdag.

Les mer: Trenerjakten: - Avgjøres trolig i oktober
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Churchill
Proff


Joined: 24 Feb 2011
Posts: 280

PostPosted: 24.09.2023 22:25    Post subject: Reply with quote

RBK er en stor klubb, men ingen storklubb lengre. Stor og kostbar administrasjon krever inntekter fra jevnlig Europa-spill. Der er ikke RBK nå og sannelig tror jeg det kommer til å gå en stund før man atter oppnår en slik status. Om noen gang. Jeg tror RBK trenger å bli «mindre» raskt, ellers kommer dette til å gå skikkelig ille. Klubben mø gjennom en kraftig slankekur og det fort.
_________________
Deserve Victory!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 24.09.2023 22:52    Post subject: Reply with quote

Klubben må få stabilisert et "gulv" i kostnadsnivået som gjør at en ikke er avhengig av sportslige resultater, ja, men det virker jo litt som at de jobber med saken. Samtidig så kan det gulvet være såpass høyt at vi vil ha pengene til å kunne konkurrere i Norgestoppen bare vi får jobbet godt over tid.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
andrezinho
Veteran


Joined: 20 May 2009
Posts: 1869
Location: Oslo

PostPosted: 25.09.2023 13:58    Post subject: Reply with quote

100% Churchill. Grunn til å være forsiktig optimistisk til at prosessen er i gang nå, men typisk i fotballklubber som lever på gamle meritter så våkner man ikke for alvor opp før det er for sent.

Skal bli godt å bli ferdig med denne sesongen og se fremover mot neste. Her er det bare å melde seg inn i klubben.


Last edited by andrezinho on 25.09.2023 15:14; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
stenex
Rutinert


Joined: 23 Jul 2009
Posts: 628

PostPosted: 25.09.2023 14:04    Post subject: Reply with quote

Dere må da være fornøyde med at en regionsklubb som Rosenborg klarer og forsvare en 8-10 plass i norsk fotballs øverste divisjon kjøp sesongkort.

Vi får dermed spille mot lag som Molde og Bodø/Glimt, som kjøp sesongkort spiller jevnt med europeiske lag som Qarabag kjøp sesongkort.
Back to top
View user's profile Send private message
TAF
Veteran


Joined: 24 Jul 2005
Posts: 2657
Location: Eksil i Kristiansand

PostPosted: 25.09.2023 22:30    Post subject: Reply with quote

Vet ikke helt hvorfor, men jeg fikk plutselig så lyst til å kjøpe sesongkort.
_________________
"En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44  Next
Page 42 of 44

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb