English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2018
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kåre Ingebrigtsen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 173, 174, 175 ... 260, 261, 262  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rexalor
Rutinert

PostPosted: 20.04.2018 20:44    Post subject: Reply with quote

Maalen sier Ranheim skal jobbe med å bli bedre til å forsvare seg og stenge igjen bak. Men det handler ikke om kynisme, mener han.

– Det er mange lag som ikke får lov til å spille med risiko, fordi det kan skje noe. Det kaller jeg kynisk. Vi vet at om vi skal spille vårt spill, må vi ta litt risiko. Vi skal fortsette å ta sjanser og tørre å prøve. Den vil være der, men vi skal lære oss å ikke være naive også, sier han.

Ranheim-treneren: «Vi skal fortsette å ta sjanser og våge å prøve»

Kan vi bytte trener?
Back to top
View user's profile Send private message
Nettroll
Junior

PostPosted: 20.04.2018 23:00    Post subject: Reply with quote

Idea

Last edited by Nettroll on 22.09.2018 21:08; edited 1 time in total
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 20.04.2018 23:41    Post subject: Reply with quote

Som Eggen sa: Alle kan vinne serien et år, problemet er å gjenskape. For Maalen og Ranheim er livet bare lek og moro for tiden, og da er det enkelt å kaste seg bekymringsløst på karusellen. Det kan fort hende at også teori, men spesielt praksis ser noe anderledes ut neste år om de plutselig har en posisjon og forventning å forsvare. Det er fortsatt kun Eggen selv som virkelig har klart å holde jevnt høyt nivå over tid i Eliteserien. Jönsson, Nordlie, Mjelde, Solskjær, Rekdal, Deila - alle har hatt (resultatmessig) suksess på gitte premisser, men ingen av dem har levert mer enn to-tre sesonger på rad før det snur. Forventninger er ei nådeløs purke, og ekstremt få trenere lykkes mot disse over tid.
Cyrilp
Veteran

Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 21.04.2018 02:20    Post subject: Reply with quote

For min del virker det svært tydelig at den som har skapt de siste seriegullene er Koteng, Dyrhaug og Kåre...

God økonomi, god ledelse, og en trener i startgropen av sin karriere... eller i sluttfasen om en spør Senador... Smile

Vi skal ikke glemme at det som gjorde Nils Arne til legende er at han var en pågående "hestkuk" som pushet hver enkelt spiller til det ufattelige... slike trenere finnes ikke lengre.

Slike trenere, nei ledere, har vi vel knapt i internasjonal fotball da pengene har tatt over. Nils brukte sin taktiske kunnskap på et nivå ingen andre har gjort før han, kombinert med hans engasjement, og ikke minst frykt frem til man så sin plass, for å sørge for at alle gav alt i hver eneste kamp. Alle viste hva de skulle gjøre, han skapte et lag.

Som vi alle vet tok det lang tid før alt fungerte, og det holdt på å kolapse før det blomstret, men for å være helt ærlig har jeg ikke helt troen på at Kåre er den som greier å kjøre spillerne slik det må gjøres etter flere mesterskap... Vi så mot Molde at spillerne vet hva de skal gjøre, men i andre kamper gidder de ikke rett og slett. Det er ingen konsekvenser for å gjøre noe under 100% i kamp og det irriterer meg. Nils Arne ville gitt de straffetrening i 9 dager.

Kåre er for meg en jovial trener som har gjort det godt med sultne spillere i en sulten klubb... nå kommer utfordringen om han er i stand til å motivere spillerne til å yte maks i alle kamper. Vi skal ikke bare vinne kamper: Vi skal underholde! Jeg er spent hvor vi havner i år for å være helt ærlig.

Forøvrig en interessant artikkel her fra noen år tilbake som er verdt å lese:

http://www.rbnett.no/100S...9534b.html
Hedning
Veteran

PostPosted: 21.04.2018 10:30    Post subject: Reply with quote

Noen år tilbake er altså 12 Smile
Back to top
BjarneS
Veteran

PostPosted: 21.04.2018 10:37    Post subject: Reply with quote

Det er bare i RBK enkelte i fullt alvor diskuterer trenerens posisjon etter 3 seriegull, 2 cupgull og to EL-deltagelser på 3 år etter en halvsvak seriestart.
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 21.04.2018 11:15    Post subject: Reply with quote

Du gjør nå også ditt aller ytterste for ikke å henge med i diskusjonen hvis du mener dette dreier seg om en halvsvak sesongstart.

- Hvor mange av de femten siste seriekampene til Rosenborg har vært gode, eller en gang brukbare?

- Hvordan har den mer langsiktige utviklingen vært siden tidligsommeren 2015?

- Hvordan beskriver treneren selv utviklingen? Stemmer kartet med terrenget?

Det er jo absolutt ingen tvil om at Kåre gav klubben og laget en sårt tiltrengt impuls av offensivitet og kollektiv tro på spillestilen etter noen års ørkenvandring under stadig mer negative* trenere. Absolutt alle ønsket jo å se den relativt ferske treneren fortsette å utvikle laget etter denne filosofien, og ville nok tillatt mye prøving og feiling så lenge grunnformelen var lik. I stedet ser Kåre ut til å ønske å dempe stresset det medfører å forventes på tabelltopp ved å minimere risiko, samle laget defensivt, og dermed kaste ut grunnprinsippene han hadde suksess med i utgangspunktet.

Seriemesterskapene i 2016 og 2017 vil jeg påstå var, i stigende grad, resultat av den overlegne økonomien 2015-sesongen gav (lite behov for å selge spillere, og muskler til å hente nye), og de individuelle ferdighetene til dyrkjøpte enkeltspillere har erstattet lokale spillerelasjoner som den viktigste skapende kraften vår på siste tredel. Det er rett og slett mer spillerlogistikk enn spillestil, man kan satt på spissen si at Bjørnebye har større positiv innvirkning på resultatene våre enn Kåre. Når man i tillegg kan identifisere klare og vedvarende taktiske svakheter i laget både offensivt og defensivt, må det gå an å i alle fall diskutere trenerens posisjon og rolle etter to år med sammenhengende forfall spillemessig?

* Maalen kaller dette kynisk, jeg mener det er misvisende: kynisk betyr jo at man totalt sett tjener på det, selv om man også ofrer noe som enkelte vil mene det er lett umoralsk å ofre (f. eks. estetikk, underholdning, spillerutvikling), og er ofte brukt som motsetning til naiv. Denne gevinsten er ikke til stede i vår stadig mer negative spillestil: negativ i den betydning at man bruker mer energi på å forhindre negative konsekvenser enn å skape positive konsekvenser.

En negativ ideologi er altså kun kynisk dersom man har rett i at en positiv filosofi er naiv.
Back to top
Nordens Lokomotiv
Veteran

PostPosted: 21.04.2018 11:45    Post subject: Reply with quote

Hvis KI hadde styrt etter de samme prinsippene som da han tok over er jeg helt enig at det ville være en smule urimelig å diskutere hvorvidt han er skikket for jobben. Men i praksis har han en helt annen rolle og filosofi nå enn da han ble ansatt, derfor må han evalueres etter den rollen han har i dag og hvilken utvikling laget har hatt med KI i den rollen han har i dag og har hatt siden sommeren 2016, ikke etter rollen han hadde i 2014, 2015 og delvis 2016.

Jeg er litt forundret over de som trekker frem at KI's jobb nå er vanskeligere fordi han ikke har like sultne spillere, som kanskje ikke yter maks i like stor grad. Dette er jo trenerens jobb. Om spillerne er umotiverte, sliter med å yte maks og lignende er det noe som gjøres fundamentalt feil på feltet, og mest av alt tyder det på en kollektiv svikt. Det nytter bare ikke å legge ansvaret over på enkeltspillerne.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 21.04.2018 14:24    Post subject: Reply with quote

Kåre hevder at sesongstarten er "friskmeldt" om vi vinner mot Start fordi vi trenger poengene for å holde følge med toppen. Er han klar over hvilken klubb han er trener for?
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 21.04.2018 15:19    Post subject: Reply with quote

Skulle virkelig ønske at Kåre kunne ta litt mer lærdom av Klopp og hans "Gegenpress" fremfor Perry og hans mangel på press. Under Eggen lå vi som regel høyt med hele laget og prøvde å stoppe motstanderens spill tidlig, mens nå så er det på grensen til at vi ikke skal stoppe motstanderen før de er i vår 16 meter. Jeg er mer for å tape 5-4 med feiende flotte angrep foran en heldig 1-0 hvor vi blir rævkjørt og Andre Hansen er banens beste spiller.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 21.04.2018 16:08    Post subject: Reply with quote

Lomaxx wrote:
eg er mer for å tape 5-4 med feiende flotte angrep foran en heldig 1-0 hvor vi blir rævkjørt og Andre Hansen er banens beste spiller.

Ja!
eksil
Veteran

PostPosted: 21.04.2018 17:30    Post subject: Reply with quote

Innenfor visse rammer er det vanligvis ikke spillernes skyld at det ser planløst ut, med usikkerhet og tilsynelatende lav innsats.

Innenfor våre rammer finnes det egentlig ikke grunn for å skylde på spillerne. Fordi våre rammer er de største i ligaen og vi har den desidert sterkeste stallen. Ingen av spillerne ønsker å fremstå svake.

Det er innenfor slike rammer som ofte treneren som har ansvar for det man set. Treneren klarer ikke innarbeide systemet, skape motivasjon, relasjoner eller samhandling.

Vi kan ikke skylde på spillerne slik enkelte stadig antyder. Når samhandlingen sitter vil alle spillerne virke både piggere og mer teknisk sikre.
Se bare på de som dro ut under Eggen for å bli proffer. Stjerner i Rosenborg men når de ble tatt ut av Rosenborg-kontekst funket de ikke i det hele tatt.
toreinar
Veteran

PostPosted: 21.04.2018 20:47    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke med i hylekoret mot Kåre(ikke så stort hylekor da).
Men det er berettiget å stille noen kritiske spørsmål til sportslig ledelse inkludert trenerapperatet selvfølgelig.
Det er riktig som noen sier at fremgangen har uteblitt. Vi må ta budsjett og tradisjoner med i sammenlikningen med andre lag.
Fremgangen må måles mot Kåres første hele sesong.
Kriterier som må være med i en slik måling er bla.a disse:
1.Artig og angrepsvillig fotball.
2.Innslag av lokale talenter(som en mulig forklaring på midlertidige stagnassjonsperioder/noen kunne kjøpt et lite skritt tilbake en periode om slik fornyelse var greia).
3.Dominans ,grad av dominans i enkeltkamper og antall kamper av de 30 i TL vi er klart best. Sammenliknet med de andre bedre lagenes statistikk på dette.
4.Økonomi,der er det gjort en god jobb.
5.Rekruttering
6.Sikkert mye mere som er viktig for vanlige supportere og de mest aktive supporterne.

Hvile gjør man før og etter kamper. Jeg ønsker meg full gutsing i alle kamper.
Skjønner at man skal hvile med ballen i laget i perioder,men ikke overdrive behovet for dette.
Bye
Veteran

PostPosted: 22.04.2018 08:45    Post subject: Reply with quote

https://www.dagbladet.no/...t/69731993

«
Hvordan ser han på stengte treninger?

- Vi har diskutert det, Nils og jeg. Etter behov synes han det er OK. Han vil nok si at vi skal ha alt åpent. Men så har verden endret seg litt. Vi finner analyse av spillet vårt på nettet. Hvis folk skal stå på treninga vår og legge det ut på nett, så må vi følge utviklingen vi også. Fotball handler om å være litt uforutsigbar. Vi kommer fortsatt til å spille 4-3-3. Men vi må ta noen forholdsregler.»

Eh, hæh? Referer han til Dundalk-notatene som ble funnet på gata og så posta på nettet nå eller? Merkelig sak
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
toreinar
Veteran

PostPosted: 22.04.2018 08:53    Post subject: Reply with quote

Så Barcelona-Sevilla i cupfinalen. Hvorfor hviler ikke spillerne på 2,3,4,5-0?
Da ville de vært bedre opplagt til hard-trening et par dager senere.
Vil bare understreke hva som er min "baby".
BjarneS
Veteran

PostPosted: 22.04.2018 09:53    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Du gjør nå også ditt aller ytterste for ikke å henge med i diskusjonen hvis du mener dette dreier seg om en halvsvak sesongstart.

- Hvor mange av de femten siste seriekampene til Rosenborg har vært gode, eller en gang brukbare?

- Hvordan har den mer langsiktige utviklingen vært siden tidligsommeren 2015?

- Hvordan beskriver treneren selv utviklingen? Stemmer kartet med terrenget?

Det er jo absolutt ingen tvil om at Kåre gav klubben og laget en sårt tiltrengt impuls av offensivitet og kollektiv tro på spillestilen etter noen års ørkenvandring under stadig mer negative* trenere. Absolutt alle ønsket jo å se den relativt ferske treneren fortsette å utvikle laget etter denne filosofien, og ville nok tillatt mye prøving og feiling så lenge grunnformelen var lik. I stedet ser Kåre ut til å ønske å dempe stresset det medfører å forventes på tabelltopp ved å minimere risiko, samle laget defensivt, og dermed kaste ut grunnprinsippene han hadde suksess med i utgangspunktet.

Seriemesterskapene i 2016 og 2017 vil jeg påstå var, i stigende grad, resultat av den overlegne økonomien 2015-sesongen gav (lite behov for å selge spillere, og muskler til å hente nye), og de individuelle ferdighetene til dyrkjøpte enkeltspillere har erstattet lokale spillerelasjoner som den viktigste skapende kraften vår på siste tredel. Det er rett og slett mer spillerlogistikk enn spillestil, man kan satt på spissen si at Bjørnebye har større positiv innvirkning på resultatene våre enn Kåre. Når man i tillegg kan identifisere klare og vedvarende taktiske svakheter i laget både offensivt og defensivt, må det gå an å i alle fall diskutere trenerens posisjon og rolle etter to år med sammenhengende forfall spillemessig?

* Maalen kaller dette kynisk, jeg mener det er misvisende: kynisk betyr jo at man totalt sett tjener på det, selv om man også ofrer noe som enkelte vil mene det er lett umoralsk å ofre (f. eks. estetikk, underholdning, spillerutvikling), og er ofte brukt som motsetning til naiv. Denne gevinsten er ikke til stede i vår stadig mer negative spillestil: negativ i den betydning at man bruker mer energi på å forhindre negative konsekvenser enn å skape positive konsekvenser.

En negativ ideologi er altså kun kynisk dersom man har rett i at en positiv filosofi er naiv.

Jevnt over hadde jeg gjerne sett at spillet var bedre. Vi hadde en god periode i fjor sommer, men ellers ble høsten preget av at vi spilte EL, samt at vi vant serien tidlig (igjen).

Samtidig har vi hatt nok trenere med de samme forutsetningene som Kåre som ikke har lyktes. Hamrèn er den som kom nærmest, men han mislyktes totalt i Europa.

Jeg synes det er svært undervurdert at vi vinner serien hvert år, har to cupgull og i tillegg har kommet oss til Europa to ganger, etter sterke prestasjoner som viser at vi ikke er så langt unna som mange ønsker å tro.
Vi burde slått ut Celtic og vi slo ut Ajax, senest i fjor. At vi sliter borte mot Sociedad kan knapt komme som en overraskelse, jeg var mer overrasket over at vi spilte såpass jevnt med dem hjemme.

Om det er noe jeg er kritisk til så er det at du som regel kan se det på spillerne i løpet av 5 minutter hvordan kampen kommer til å bli, spesielt på bortebane. De ser knapt nok motiverte ut mot lagene fra 16. plass til 7. plass på tabellen og det kan se ut som at de ikke egentlig vil spille de kampene.

Så får vi se. Slår vi Start greit i dag så har vi hatt en OK åpning på sesongen.

Med tanke på de trenerne som vil være i kortstokken den dagen vi kvitter oss med Kåre så håper jeg den dagen ikke kommer på svært lenge. Med tanke på hvor vi var for 5-6 år siden så er jeg sjeleglad hver dag det sittende regimet gidder å komme på jobb.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 22.04.2018 12:13    Post subject: Reply with quote

Bye wrote:
Eh, hæh? Referer han til Dundalk-notatene som ble funnet på gata og så posta på nettet nå eller? Merkelig sak

Uten at jeg har kilder på det, - det virker som om noen som møter på trening tar opp sekvenser på mobilen sin og legger ut på nettet. Sånn for moro skyld; og selvsagt ikke det minste ulovlig eller noe slikt. Det er jo en helt annen mediehverdag enn for noen år tilbake.

Det er også en helt annen situasjon når det gjelder analysering av motstandere enn det var under Eggen. Eggens RBK klarte å overraske mange motstanderlag i Europa. I dag ville det ikke gått siden alle seriøse lag gjennom-analyserer motstandere på video på forhånd.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 22.04.2018 12:18    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Om det er noe jeg er kritisk til

Det jeg personlig synes er mest urovekkende er at vi i angrep ikke ser noe som helst bedre ut nå i vår enn vi gjorde i fjor høst, til tross for at vi har hatt et halvt år å trene på, - med stort sett den samme troppen.

Med forbehold om at jeg ikke har sett noen tall på utviklingen i frispillingsprosenten.
gurgla
Rutinert

PostPosted: 23.04.2018 18:28    Post subject: Reply with quote

Under oppkjøringen og treningskampene har Kåre brukt to rene kanter i Samuel og Helland med Søder/Bendtner på topp. Ble Trondsen dyrket som sentral under hele oppkjøringen? Hvordan var han, offensivt som defensivt?

Hva tror dere, fortsetter Kåre med Søder og Bendtner fram til Samuel er klar igjen? Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at Kåre endrer noe som gir de poengene han trenger.
Back to top
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 23.04.2018 18:51    Post subject: Reply with quote

Vanskelig situasjon dette. Inntill nylig hadde vi egentlig kun to vinger som var gode nok (Samuel og Helland). Levi hadde jeg stor tro på (har forøvrig fortsatt det) men han har ikke imponert de sjansene han har fått til nå. Yanni har heller ikke vært spesielt god (men en del bedre i går).

Samtidig er både Søderlund og Bendtner litt for gode til å benke. Bendtner kan finne på å score mål eller legge opp til mål ut av ingenting, og førsteforsvarerjobbingen til Søder er herlig. I tillegg regner jeg med at Kåre vil ha Søder varm i trøya til Bendtner forsvinner i sommer (og meget muligens etter sommeren også).

Inntil videre tror jeg vi gjør lurt i å spille med både Bendtner og Søder inntil Samuel er tilbake fra skade eller vi har minimum to vinger som har vist at de kan forsvare startplass.
Back to top
larsarus
Veteran

PostPosted: 23.04.2018 19:20    Post subject: Reply with quote

Enig med Bananskrue. Kåre gjør rett i å bruke to-spann-opplegget for å gi Søderlund masse spilletid fremover. Så lenge ingen av vingene våre overbeviser får det bli sånn, og så blir det nok masse innhopp på de fremover uansett, dog kanskje ikke for Levi Sad
gurgla
Rutinert

PostPosted: 23.04.2018 20:28    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
Vanskelig situasjon dette. Inntill nylig hadde vi egentlig kun to vinger som var gode nok (Samuel og Helland). Levi hadde jeg stor tro på (har forøvrig fortsatt det) men han har ikke imponert de sjansene han har fått til nå. Yanni har heller ikke vært spesielt god (men en del bedre i går).

Samtidig er både Søderlund og Bendtner litt for gode til å benke. Bendtner kan finne på å score mål eller legge opp til mål ut av ingenting, og førsteforsvarerjobbingen til Søder er herlig. I tillegg regner jeg med at Kåre vil ha Søder varm i trøya til Bendtner forsvinner i sommer (og meget muligens etter sommeren også).

Inntil videre tror jeg vi gjør lurt i å spille med både Bendtner og Søder inntil Samuel er tilbake fra skade eller vi har minimum to vinger som har vist at de kan forsvare startplass.

Enig.

Det er på vingene vi sliter mest for tiden, både skader og lite utvikling for ta skylden for det. Så jeg heller dit hen at man bør bruke denne oppstillingen fremover.

På langsikt derimot er dette en nødløsning fra Kåre. Det vil dempe presset på han pga ett ikke eksisterende offensivt spill og man tar de poengene man trenger.

Om Søderlund eller Bendtner blir skadet så er vi i problemer igjen. Om ikke den offensive samhandling blir bedre, noe jeg ikke har tro på, når man ser spillet over tid.

Fremover blir det viktig å unngå skader på Andre, Tore/Hovland, Konradsen og Søderlund. Dette er signalspillere som alltid yter 100%. Skulle sett at man dyrket Trondsen sentralt. Gi han tid, Kåre ga Ole sjansen og han utviklet seg til en meget bra spiller.
Back to top
gurgla
Rutinert

PostPosted: 29.04.2018 22:17    Post subject: Reply with quote

#boringrbk #kåreout

Farvell 4-3-3. For vinglekåre så handler det kun om poeng og nå er tilbake til røttene opplegget over og ut. Dagens kamp var beviset på det.
Back to top
MariusM
Proff

PostPosted: 29.04.2018 22:30    Post subject: Reply with quote

Du fikk ikke nok oppmerksomhet på andre tråden, så nå kommer du hit?

#snakkes
Back to top
Nordens Lokomotiv
Veteran

PostPosted: 29.04.2018 22:58    Post subject: Reply with quote

Hva er problemet med å ta det opp i denne tråden om det drukner i kamptråden? Er vel lite som er så aktuelt som hvordan laget fremstår for tiden, og der er selvfølgelig KI sentral. Er ikke enig i at dagens kamp var det som viste at tilbake til røttene er delvis skrinlagt, det er lenge siden man så det. Det var endringen KI gjorde allerede i 2016 som skrinla tilbake til røttene da han valgte å gå bort fra basic da treningene bestod av spill på to mål med KI i hovedrollen på feltet, over til mer spesialisert trening med Pereira i hovedrollen. Etter det har spillestilmønsteret blitt vasket gradvis ut.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 173, 174, 175 ... 260, 261, 262  Next
Page 174 of 262

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2018 RBKweb