English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2018
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kåre Ingebrigtsen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 180, 181, 182 ... 262, 263, 264  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Skeptix
Veteran

PostPosted: 07.05.2018 15:49    Post subject: Reply with quote

Det er alltid artig å sammenlikne tankegangen og fokus til ulike trenere. Hvilken versjon egner seg best for en klubb med mye supportere med store forventninger?

Lars Arne Nilsen:
Quote:
Du må tåle litt. Se på Kristoffer Barmen. Han er den perfekte Brann-spilleren for meg.

– Hva er grunnen til det?

– [Barmen] blir ikke stresset. Han bryr seg ikke om han blir slaktet eller hva avisene skriver, sier Nilsen [...], før han kommer med en erkjennelse:

– Barmen er den jeg har lært mest av i Brann. I begynnelsen var det jo masse skriverier om meg og laget. Det er sånn kulturen er her i Bergen. Da sa Barmen til meg: «Bryr du deg om hva avisene skriver?» Så lo han av meg. «Det har jeg sluttet med for lenge siden.» sa han. Da tenkte jeg: «Okey. Hvor gammel er du? Du har fått masse tyn. Men likevel blir du bare bedre og bedre.» Det gjør ham til den perfekte Brann-spilleren for meg. Han har psyken, evnen til å gi litt juling og samtidig levere. Sånne typer vil jeg ha, forteller Nilsen.

Kåre Ingebrigtsen:
Quote:
Kåre Ingebrigtsen tror imidlertid han vet hva kapteinens feiring handler om.

– Det handler sikkert om omgivelsene. Vi flirer av at alle mener vi har hatt en elendig serieåpning. Og er nummer to med 14 poeng. Så vi flirer litt av alle andre som mener vi er så skrekkelig dårlig, sier RBK-treneren og legger til:

– Det kan tenkes at den gesten til Mike handler om det. Jeg håper i hvert fall det.
Back to top
View user's profile Send private message
ErikPerik
Senior

PostPosted: 07.05.2018 16:01    Post subject: Reply with quote

Sammensatt problem. Det er ihvertfall stusslig spill som presteres.
Jeg tror likevel største utfordringen er lag-uttaket iforhold hvordan han bruker spillerne. Der synes jeg Kåre har valgt stort sett seg ut et kjempeproblem hver gang han har hatt anledning til det.

Jeg har store problemer med å skjønne hvorfor Bendtner og Helland får spille så mye som de gjør. Ihvertfall samtidig. De har så lite bevegelse både offensivt og defensivt at det går utover alle spillets faser, med et hederlig unntak av de jævla dødballene.

Konsekvenser:
Verken Helland eller Bendtner strekker motstander laget med hyppige løp i bakrom. (eller innehar hurtighet som en trussel for å oppnå dette.) Altså både lett å holde kontroll på og lett å stå høyere og kompakt mot. Mindre mellomrom å boltre seg i. Mindre plass å slå gode medløpspasninger på indreløperne og sette opp backene 2 mot 1. Dette er å jobbe for laget offensivt. Det er ikke ferdighetene og egenskapene til Bendtner og Helland.

Defensivt er de en gavepakke til alle løpssterke backer og flankespillere. Det er flest av dem i eliteserien også. Det er enorme rom ved begge flankene og lett for motstander laget i det minste å låne ballen litt og holde på ballen. Slik at man får spilt av seg det verste trykket. Kjørt noen gode kontringer. Og etablert eget angrep. Og tilslutt kjøre karusell med backene våre som itillegg til å håndtere sin egen posisjon skal hjelpe midtforsvaret, indreløperne, kantene.
For å kompensere for Bendtners og Hellands mangel på defensive oppofrelse. Så må resten av laget dekke større rom, oftere være lengre unna gunstige brudd muligheter. Midtstopperne, ganske riktig, senker høyden på backrekka etter trusselen, og midtbane trioen er spredd ut på hele banens bredde. Det er ikke lett å få til hverken godt angrepsspill eller forsvarsspill da.

Jeg synes Helland og Bendtner er ekstremt gode og er hver for seg selvskreven på dette laget. Men de har større fordeler når det er tett med situasjoner, høyt tempo og spillet stort sett er på siste tredjedel. De er såpass kvikke i hodet og direkte, at de utnytter ubalanser i motstanderens forsvar særs grådig. Særdeles best i eliteserien ihvertfall.

Nå synes jeg uansett Kåre virker altfor konservativ og lite ambisiøs i forhold til hvordan vi fremstår(unntak Moldekampen). Skal Bendtner og Helland spille samtidig, må det taes mye mer risiko og stå svært høyt med hele laget. Det kamuflerer svakhetene på store flater, og ville definitivt gitt idet minste morsomme kamper, og mest sannsynlig mer poeng også.
Jeg tror det hadde vært bedre å starte med en mer løpsvillig spiller istedet. Mer fleksibilitet iforhold til kontringer og kanskje man kunne om ikke annet spille motstanderne trøtte og bytte inn en av de to for å avgjøre kampene på slutten.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 07.05.2018 17:40    Post subject: Reply with quote

Godt poeng. Bendtner søker ofte inn mot midten for å hente ball/se etter alternativer, og Helland går ofte innover for å skyte. Syntes også Skeptix setter fingeren på noe når han adresserer holdningene som utvises fra klubben i år. Det er mange som virker å ha blitt veldig arrogant og sjølgode samtidig som de har mista den sjarmen de hadde tidligere. Virker ikke som om de er villige til å ta til seg kritikk. Det er en usjarmerende kombinasjon.
Mikkelsen
Veteran

PostPosted: 09.05.2018 21:52    Post subject: Reply with quote

Kom gjerne med innspill på hva dere tenker om dette:

2014 høst:

KI tar over, og etter kun 1-2 kamper, sitter det offensive samspillet. Det glitrer. Det uforløste potensialet eksploderer plutselig. Er det ingen som tenker kritisk og spør seg om hva KI EGENTLIG har tilført RBK? Samhandling og offensiv spill tar ikke kun noen uker. Og da er det tydelig at KI hadde gjort små endringer og utgjorde store forskjeller. Jeg kjøper heller ikke uttalelsen om at "vi er mye bedre trent nå enn før". Hvordan skulle spillerne fått trent seg opp på få så uker høsten 2014 og spille fin fotball med engang?
Bedre trent er de selvfølgelig, men det har ganske fint lite å si mtp. spillestilen.
For meg virker det ærlig talt som at KI tilførte kun spillerglede og humor, og dermed utløste potensialet i spillerne.

2015:

Spillet sitter og det spilles fin angrepsfotball. Starter å vinne 5-0 hjemme mot Aafk og 0-6 mot Haugesund (på bortebane!!) der de to laga endte på hhv. 10 og 12. plass. Slik fortsatte det ut sesongen. MEN, i flere kamptråder i 2015, under den tiden alle var glade, påpekte jeg FLERE ganger at jeg ikke ser noe godt samspill/samhandling forutenom Svensson-Mike-Helland kombinasjonen som var på internasjonalt nivå. Man kan med andre ord kalle det tremannsprestasjon? Hver gang vi skulle spille mot etablert forsvar, skjedde det så og si KUN på høyresiden. Jeg var bekymret for den dagen en av de skulle forsvinne.

I tillegg til den trioen, hadde vi en annen god spiller. Ole Kristian Selnæs. Han var den eneste årsaken til at vi var gode på kontringer. Han slo bakromspasninger i blinde mot Mikkelsen og Pål. Var endel gode gjennombruddspassninger fra den herremannen der.
Jeg påpekte også at vi kom til å slite med kontringer/overganger dypt i banen den dagen Ole drar. For hver gang det for eksempel var corner i mot, var han alltid på andreballen, og fikk satt i gang angrepet med gode fremover pasninger.

2016:

Ole Selnæs drar. Vi starter bortekampen mot Odd. Taper. A. Hansen blir kåret til BB av rbkweb, og folk viser missnøye til det som ble prestert.
Ting bedrer seg etterhvert. Vi har fortsatt den trioen som bidrar til tremannsprestasjon. Men vi ser utviklingen ikke nødvendigvis har vært selv om vi sakte men sikkert har klart å oppgradere spillerstallen sånn ellers. Alt skapes fortsatt kun på høyresiden. Det var utrolig lite med gode overganger i forhold til 2015 sesongen. KI begrunner dette med at motsandere har våknet opp og skjønt at de må ligge seg bakpå. Det kan til en viss grad være logisk, men jeg tviler ganske sterkt på at det skulle ha hatt mye å si. Vi fikk flere gode kontringsmuligheter der alle ikke ble tatt like godt vare på.

2017:

Svensson drar. Vi blir rundtspilt av flere elendige lag i oppkjøringen. Vi ser ingen samhandling eller noe som helst. Nå er også høyresiden som skapte alt, borte. I serien slet vi noe fælt mot flere elendige lag, helt til europakvalikk kampene. KI ber fansen om tålmodighet siden det har vært store utskiftninger. (Et godt lag med godt og grunnleggende spillerstil, vil ikke være preget av 1-3 utskiftninger). Og sier at vi skal treffe med formtoppen mot sommeren. Og det gjør vi.

MEN; Det er totalt "løyn". KI for det til å virke som at det har terpet på spillet og at det har løsnet. Den EGENTLIGE årsaken til at vi spiller "bra" i europa, er fordi vi forsvarer oss og satser kun på gjenvinninger/kontringer. Det er altså den delen av fotball som er enklest å få gjort noe med. Det ser vi også i kamper der landslag for det meste ikke evner noe med offensiv fotball/ballbesittelse/spill mot etablert forsvar siden der får trenere mindre tid til å sette preg på landslaget. Kai Bardal sier det samme som det jeg prøver å si, der han på twitter la ut for 2 dager siden (7. mai) dette med en video:
"Presisering: Tross motgang har Rosenborg uansett muligheter til å lykkes i en europeisk kvalik. De har vansker med å styre kamper og spille ut norske lag, men flere av spillerne er klart bedre når de får kontre/er rettvendt med mye rom foran seg. Mike Jensen demonstrerer brutalt:"

Så til både KI og dere som var med på hans uttalelser om "formtoppen". Hva skjedde etter kvalikkampene? Slik jeg husker det var vi dårlige også på høsten. Glemte spillerne hvordan samhandlingen var denne gangen også?

2018:

Samme start som 2017. Denne gangen kan han dessverre ikke komme med en unnskyldning om utskiftninger. Han velger derimot å si at det ligger i hodet på spillerne. Hva han legger i det, er jeg usikker på, men dersom det er pga. motivasjon så er jeg enig med han i selvom det er en bagatell ting mtp. mange andre ting som må tas tak i. Motivasjon er uansett også trenerens ansvar.

Jeg ser det klart og tydelig at KI kjøper seg bare tid som RBK trener med sine utalelser, og egentlig ikke vet hva han gjør. Ja, han ser hva som foregår på banen, men han vil aldri klare å finne ut en løsning når Selnæs eller en spillertype som han ikke spiller som midtbaneanker i RBK. Og heller ikke en backtype som Svensson som kan reparere høyresiden.

Konklusjon: Motivasjon (Eliteserien gir ikke god nok motstand), Ole Selnæs, samhandlingen til trioen som bidro til høyresiden i 15-16 borte og inkompetent trener. Dagens RBK-spill er ganske lik slik vi hadde det under Perry. Vi ligger dypt i banen med 4-1-5 formasjon stort sett. Og det er bokstavelig talt ingenting som fungerer som trenerteamet har prøvd å innføre; frispilling bakfra, ballbesittelse, offensiv samhandling. Jeg er faktisk litt sjokkert det med at trenerteamet har klart å få til noe: dødballer.
Back to top
Borden
Rutinert

PostPosted: 09.05.2018 22:00    Post subject: Reply with quote

Dessverre må jeg melde at du virker å være inne på riktig spor i denne analysen, Mikkelsen. Jeg har lenge forsøkt å overbevise meg selv om noe annet, men realiteten er i ferd med å innhente meg nå.
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 09.05.2018 22:12    Post subject: Reply with quote

Totalt enig i den sammenfattingen.
Back to top
SeG
Veteran

PostPosted: 09.05.2018 22:18    Post subject: Reply with quote

Her kan du være skremmende presist på ballen Mikkelsen!

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
Jon Helt
Junior

PostPosted: 09.05.2018 22:22    Post subject: Reply with quote

Er det noe i at Sollied er i byen? Har hørt rykter at han potensielt er på veg inn for Hoftun.. Har egentlig ikke tro på det, men noen som vet mer? Gudene skal vite at Kåre trenger all hjelp han kan få.
Back to top
SeG
Veteran

PostPosted: 09.05.2018 22:24    Post subject: Reply with quote

Hvis det er hold i de ryktene der, skal jeg dedikere min bruker her inne til å hylle deg som en slags gud.

Uten å være avvisende så har jeg lite tro på det der. Hvor har du hørt dette? Du vet Bjørn Hansen har gått bort og at de to var nære?

Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 09.05.2018 22:27    Post subject: Reply with quote

Han var jo i begravelsen til Hansen.
SeG
Veteran

PostPosted: 09.05.2018 22:29    Post subject: Reply with quote

Jepp det var det som var mitt poeng ogsåSmile

Back to top
Jon Helt
Junior

PostPosted: 09.05.2018 22:32    Post subject: Reply with quote

Dette er via en som har hørt det fra veteranlauget..Lang lenke. Dessverre ikke hørt det selv, da hadde jeg sponset champagne og kaviar til alle. Ja, vet hovedgrunnen til at Sollied var her, men hørte dette i ettermiddag, før storkampen i Brattvåg.
Back to top
larsarus
Veteran

PostPosted: 09.05.2018 22:36    Post subject: Reply with quote

Det er ikke bare at Koteng har bedt SIB se om han kan finne en mer solíd assistent til Kåre da?
Altitude
Rutinert

PostPosted: 09.05.2018 22:48    Post subject: Reply with quote

Hvis Sollied er på vei inn i trenerteamet er det bare å sprette champagnen. Andre sterke drikker går også an.
Back to top
SeG
Veteran

PostPosted: 09.05.2018 22:49    Post subject: Reply with quote

Det er vel akkurat det som er viktig å unngå hvis han skal inn?

Back to top
sidney
Veteran

PostPosted: 09.05.2018 22:59    Post subject: Reply with quote

+ for:

- Garderobestemning og lagfølelse
- lojalitet
- Håndtering av presse
- Spillerhåndtering
- En inngang der han brukte Eggen

- for

- Taktikk og evne til å terpe inn rollemønster
- Det at han ikke skjønner hvorfor vi blir så defensive på 1-0, og slipper motstander inn i kampen. (Selv om han bytter inn en tredje stopper)
- At Ranheim ser ut som Rosenborg og Rosenborg ser ut som en nestenversjon av Brann.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 09.05.2018 22:59    Post subject: Reply with quote

Både Villa Champagnebrus og Dahls Ingefærøl er fine saker!
gurgla
Rutinert

PostPosted: 09.05.2018 23:23    Post subject: Reply with quote

Mikkelsen, tipp topp tommel opp! Smile
Back to top
eksil
Veteran

PostPosted: 09.05.2018 23:43    Post subject: Reply with quote

Mikkelsen, jeg er din mor.
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 10.05.2018 00:21    Post subject: Reply with quote

Foreslår at vi er litt forsikiktige med å hylle Sollied før noe eventuelt er offentlig. Ellers syntes jeg Mikkelsen treffer veldig bra.
gurgla
Rutinert

PostPosted: 10.05.2018 01:28    Post subject: Reply with quote

Som situasjonen var i klubben når Kåre ble ansatt så forstår jeg godt hvorfor de valgte han. Jeg ville sannsynligvis gjort det samme igjen.

Som alle vet er jo Kåre en "gladgutt" som gruppa trengte på den tiden og hans lovnader om 4-3-3 og tilbake til røttene fotball samt hans omfavnelse av Eggen som rådgiver, ble jo også godt mottatt.

Jeg vil tro han var mindre involvert i de taktiske delen av spillet i Viking tiden.
- God på feltet, var ofte noe folk uttalte om Kåre som trener der.

Var Glimt reindyrka 4-3-3 under Kåre? Spilte de bra fotball, ut i fra de spillerne de hadde?

Så hvordan bør veien gå videre. Kåre, spillere, klubben og hele fotball Norge ser jo at vi sliter offensivt og har gjort det i lang tid.
Piping på stadion og krisemøter har blitt gjennomført etter 8 kamper så langt i år, dette med en tropp som inneholder mange kvalitetsspillere og ett langt større støtteapparat enn de fleste.

Kåre blir nok sittende ut sesongen, om ikke han mister garderoben. Hva styret og klubben generelt måtte mene blir uvesentlig den dagen det skjer. Det ville også virket uprofesjonelt å sparke en trener som har gitt oss gull og EL fotball og vi ligger fortsatt i posisjon til å vinne på serie og cup.

Men jeg mener at jo fortere vi skifter trener jo raskere kan vi snu den negative trenden. Kåre kommer ikke til å klare det, det vil overraske meg meget men det ville gledet mitt hjerte noe veldig!

For min del kan Kåre si akkurat hva han vil, dette som har blitt presentert bør være bunn nivået og pilen bør peke oppover.

Vis meg hva du kan mann!
Back to top
csk
Junior

PostPosted: 10.05.2018 07:49    Post subject: Reply with quote

Kåre som coach på feltet med Sollied som manager?
Hadde vel passet begge?
Sollied blir taktisk mesterhjerne, Kåre blir gledesspreder og motivator.
Kåre er vel ydmyk nok til å ta imot "ordre" fra en legende, ref Eggen.
Eller blir det for mange kokker?
Noen som vet hvordan de to går sammen?
Back to top
Yv89
Proff

PostPosted: 10.05.2018 21:27    Post subject: Reply with quote

Alle barna tåler presset, unntatt Kåre, han blir fort grå i håret!
eksil
Veteran

PostPosted: 14.05.2018 08:30    Post subject: Reply with quote

Påfallende at et par dager etter at Koteng sier at vi ikke spiller slik vi skal, vips så er vi tilbake til 433.
Noah FC
Proff

PostPosted: 14.05.2018 11:39    Post subject: Reply with quote

Eller fordi at hele gruppa gikk ut etter Ranheim kampen og lovte et oppvaskmøte. Og at det DER kom fram løsninger. Tror ikke Ivar var tunga på vektskåla akkurat denne gangen. Nå var nok alle bestemt på det samme
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 180, 181, 182 ... 262, 263, 264  Next
Page 181 of 264

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2018 RBKweb