English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK-bøker
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mikkelsen
Veteran


Joined: 27 Jan 2013
Posts: 4683

PostPosted: 20.08.2014 23:18    Post subject: Reply with quote

Noen som vet hvor man får kjøpt "I skyggen av Eggen" boken?
Back to top
View user's profile Send private message
Stallone
Senior


Joined: 20 Oct 2007
Posts: 223

PostPosted: 20.08.2014 23:41    Post subject: Reply with quote

haugenbok.no
bokkilden.no
Back to top
View user's profile Send private message
1r9b1k7
Veteran


Joined: 16 Jun 2006
Posts: 1484

PostPosted: 21.08.2014 00:50    Post subject: Reply with quote

Hvis du bor i Trondheim, hadde de fått inn noen eksemplarer på Ark Bruns.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.08.2014 12:52    Post subject: Reply with quote

Den nye boka har virkelig virvlet opp mye gammelt slam. Aftenposten/100% fotball trekker frem Hamréns negative erfaringer og VG trekker frem Høgmos kritikk. I det hele maler media et bilde av at fryktelig mye har vært gjort galt helt fra Eggen forlot sin post i 2004.

For oss er dette bare flott. Jo mer dritt rundt prosesser, ansettelser, personalbehandling, kommunikasjon osv som trekkes frem i media nå, jo mer press blir det på oppryddingsprosessen.

Viva la revolición!
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 21.08.2014 12:58    Post subject: Reply with quote

Tipper Løfaldli sitter å gnir seg i hendene. Har en bok om en norsk klubb fått så mye oppmerksomhet i pressen noen gang?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.08.2014 18:43    Post subject: Reply with quote

Tja, fins i alle fall en del (sjøl)biografier som har fått fram krigstypene på forsidene. Var jo rimelig mye oppstyr bøkene til Myggen, Eggen - og delvis Iversen.

shadwell wrote:
Er den skrevet ferdig før perry fikk sparken mon tro?


Ja, siste kamp nevnt er tapet for Ranheim.

Eggen til Avisa Sør-Trøndelag:

- Dette er ingen dyptgående bok. Dette er populærlektyre, husk det. Forfattere og journalister kan velge den vinklingen de vil, og sportsjournalister dyrker gjerne motsetninger.

....

Syns vel at boka på mange måter ble mer historiefortelling enn forklaring. Litt vanskelig å si hva Løfaldli var ute etter.

Og som sagt syns jeg at han bommer eller med vilje unngår en del viktige hendelser og emner.

Les mer: NÃ¥r gikk det galt for RBK?

Boka fremstår som en veldig lang featureartikkel, hvor det meste har stått i Adressa før.

Forfatteren har åpenbart funnet seg noen helter i Rosenborg, mens andre ikke blir levnet store æren for det de har bidratt med. Den som får mest positiv omtale i boka er Bjørn Hansen, den mangeårige Nils Arne Eggen-assistenten i RBK. Styreleder Ivar Koteng er i boka helt klart en helt, og det samme er klubbens sterke mann i administrasjonen, organisasjonssjef Trond Alstad.

I tillegg blir de to næringslivslederne Bård Benum og Morten Loktu omtalt i beundrende ordelag. At de to næringslivslederne har bidratt til sparkingen av en rekke trenere og en daglig leder de selv var med på å ansette har ikke fått plass i boka.

Les mer: «Ikke lenger treneren som er sjef i klubben»

Som nevnt i bokanmeldelsen min, så syns også jeg at Løfaldi blir altfor opptatt av styret, administrasjonen, arbeidsmiljøundersøkelser osv.

Forresten er det lov å klikke på linken min til Haugen bok om noen tenker å kjøpe boka. Razz
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.08.2014 12:45    Post subject: Reply with quote

For to år siden begynte han researcharbeidet med å intervjue folk. Han har snakket med 30–40 personer tilknyttet klubben.

– Boka blir bedre jo flere som uttaler seg, noe som bidrar til å fortelle historien så balansert som mulig, sier han.

– Fant du årsaka til hvorfor det gikk som det gikk med Rosenborg?

– Nå finnes det vel ingen enkeltstående årsak til hvorfor Rosenborg mistet sin posisjon. Det har kommet som resultat av en lang rekke årsaker og mange valg som er tatt. Det viser seg nok i ettertid at noen av disse valgene var feil, konstaterer Løfaldli.

Les mer: Skaper RBK-debatt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
quentez
Veteran


Joined: 09 Sep 2005
Posts: 2629

PostPosted: 07.09.2014 16:43    Post subject: Reply with quote

Synes boken var veldig interessant, og jeg leste den stort sett ferdig på en tur-retur flyreise. Enig i 2mas sine bemerkninger, og jeg synes også spesielt Alstad og Koteng fremsto som de store heltene i boken. I motsetning til 2mas synes jeg dog alt som kom frem bak kulissene i administrasjonen var av stor interesse. Spesielt sparkingen av Stjernen virket ganske dramatisk, og jeg skulle ønske det sto enda mer forklart rundt dette.

En ting jeg slet litt med var at boken i starten virket kronologisk, så hoppet den fram og tilbake i tid og var tidvis litt rotete sånn sett. Det var også et kapittel som ble direkte kopiert senere i boken. Omtrent ti sider...plutselig trodde jeg at jeg hadde bladd opp på feil sted i boken.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.09.2014 22:50    Post subject: Reply with quote

Jeg reagerte mest på det store forkuset på administrasjonen kontra sportslig avdeling, ikke at hendelser og avgjørelser til administrasjonen var viet plass.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.09.2014 23:24    Post subject: Reply with quote

Bare sånn at det er sagt: Vi kutter "Hva skjedde med RBK"-diskusjonen her.

«Ballens bane» av Ola By Rise har blitt noe forsinket, men blir gitt ut over helga.



- Boka lanseres 1. oktober, bekrefter redaksjonssjef i Gyldendal forlag, Jan Swensson, overfor rbkweb.no.

Les mer: Ola-sjølbiografi kommer onsdag

På innsiden av norsk fotballs viktigste arenaer Mange har beskrevet RBK-eventyret under Eggen og landslaget under Drillo, men ingen andre har tatt med leseren på en litterær fotballvandring slik Ola By Rise gjør i denne boka. Den tidligere toppkeeperen, treneren og assistenttreneren skildrer det indre livet både på Lerkendal og på Ullevaal.

Vi får et sjeldent innblikk i Nils Arne Eggens gradvise utforming av et RBK-lag som skulle dominere norsk fotball med 13 seriegull på rad og 9 sesonger i Champions League. Her er mesterskap og motgang, gode historier og rørende øyeblikk.

By Rise forteller også hva som egentlig skjedde da han måtte gå som RBK-trener etter å ha vunnet seriegull og tatt RBK til gruppespillet i Champions League. Ikke minst tar han pulsen på landslaget og Drillo i hans siste periode som sjef, fra triumfen i Tyskland i 2009 til den underlige prosessen da han ble presset ut av jobben høsten 2013.

Ballens bane er en sjeldent reflektert og velskrevet bok om fotballens hverdagsmagi.

Les mer: Ballens bane
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.09.2014 16:58    Post subject: Reply with quote

Det er forfattaren sjølv som les: Presentasjon på hovedbiblioteket neste lørdag klokka 13 Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.10.2014 23:36    Post subject: Reply with quote

Stein Roll i Adresseavisen triller sekser på terningen:

I sin ambivalente rolle som assistent til "Mester Eggen" i de gylne Champions League-årene, oppsummerer Ola By Rise sine konfrontasjoner og suksess med sjefen sjøl i en åpenhjertig samtale på Fannrem i mai 2014, så her snakker vi ferskvare, om bok som bør få mange lesere på grunn sin reflekterte åpenhet, språklige kvaliteter og fine miks av alvor og humor.

Les mer: En knall fotballskald

Minner om den gratis seansen på biblioteket på lørdag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 02.10.2014 06:00    Post subject: Reply with quote

Nå gikk det ikke å komme inn på linken via Google. Adressa ser ut til å ha sperret denne muligheten nå.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 02.10.2014 10:12    Post subject: Reply with quote

Klikk på pilen og velg bufret Idea
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21960

PostPosted: 02.10.2014 10:42    Post subject: Reply with quote

Eller les i pratetråden. Spørs om de bufrer nye artikler nå. De bufrer ikke VG Pluss-artikler, iallefall.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 02.10.2014 10:50    Post subject: Reply with quote

3 timer gammel: http://webcache.googleuse...&gl=no

Så ser sånn ut
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 02.10.2014 21:57    Post subject: Reply with quote

Adressa wrote:
Uten tvil den mest personlige, skarpeste og underholdende fotballboken som hittil er skrevet på norsk.

Ingen dårlig attest å få med seg, selv om det er fra en tidligere kollega i redaksjonen Ola By Rise selv jobbet i da han var ansatt i Adresseavisen.
Det glemte dog Adresseavisen å påpeke, men de leser det vel her og retter opp i sin muligens diskutable praksis?

Ikke første gang Stein Roll anmelder fotballbok i Adresseavisen skrevet av en kollega, men de har i alle fall opplyst åpent om det tidligere. Ikke lagt åpenbart etisk nødvendig klargjørende informasjon bak betalingsmur!

Tar med to setninger til fra den ferske bokanmeldelsen.
Quote:
Det er stor åpenhet i boken som beriker det rent fotballfaglige; følelser og psykologi rundt det å ha dummet seg ut på banen og drapstruslene etterpå (cupfinalen RBK tapte mot Strømsgodset i 1991), bitterheten av å få sparken som trener etter å ha ført RBK til seriegull og gruppespill i Champions League (2004), proffdrømmen som skar seg i Southampton på grunn av mangel på oppholdstillatelse (1989), hyllest av gode venner som avdøde Knut Skoglund i RBK, Åge Hareide og Drillo (som assistenttrener hos begge på landslaget), og etter hvert det dårlige samarbeidet med den tidligere romkameraten Rune Bratseth. Behandlingen av Drillo da han fikk sparken som landslagstrener er skrevet som en forviklingskomedie, en oppvisning i elendig lederskap fra Norges Fotballforbund.

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.10.2014 17:53    Post subject: Reply with quote

Boka «Ballens bane» som han begynte å meisle ut for ett år siden, kommer etter eget initiativ.

– Grovmanuset brukte jeg fire måneder på, nå i vinter. Etterlønn etter at fotballforbundet valgte å avvikle kontrakten med meg og Drillo, ga meg en anledning til å ha full fokus på boka.

(...)

– Er det blitt en «viktig» bok?

– Jeg håper boka kan gi et nyttig perspektiv på RBK og norsk fotball. En type samtidshistorie. Jeg mener å ha noe å fortelle. Hva som fungerte eller ikke, både for landslaget og RBK. Likevel er ikke dette en journalistisk debattbok.

Han har fått tilbakemelding på at «Ballens bane» fungerer som en fotball-prosa bok.

– Jeg har prøvd å være personlig, ærlig og tidvis litterær.

Les mer: MÃ¥lmann i mesterskap og motgang

Noe som har lest boka? Må innrømme at jeg ikke sjøl har kommet så langt ennå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4821
Location: Trondheim

PostPosted: 21.10.2014 20:44    Post subject: Reply with quote

Tenker på å låne/kjøpe denne selv. Ola er et klart hode som har levd et langt liv i fotballen, så jeg har visse forventninger til boka.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 22.10.2014 11:10    Post subject: Reply with quote

Jeg leste den ut på ei helg, ganske fornøyelig lesing og et fint tilbakeblikk på fotballen i eldre dager. Anbefales Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4821
Location: Trondheim

PostPosted: 22.10.2014 18:17    Post subject: Reply with quote

Tror det blir et kjøp for min del. "I skyggen av Eggen" lånte jeg på biblioteket, men denne tror jeg at jeg må ha i hylla.

Skriver Ola noe særlig om f.eks:
- Keeperne i RBK i tiden etter hans egen karriere?
- Forholdet mellom RBK og Adressa?
- Tiden som assistent for Nils?
- Proffkarrieren i Southampton (eller var det Derby?) som aldri ble noe av?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 22.10.2014 21:16    Post subject: Reply with quote

Skriver mest om de to siste.
Back to top
View user's profile Send private message
Diabolic
Rutinert


Joined: 31 Jul 2007
Posts: 738

PostPosted: 23.10.2014 09:16    Post subject: Reply with quote

Den beste oversikten over RBK-litteratur finner man selvsagt i Svart på hvitt 2/2014, men Trondheim folkebibliotek har også laget en fin oversikt:

http://www.trondheim.komm...litteratur
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.10.2014 22:20    Post subject: Reply with quote

TFB wrote:
han bekrefter også ryktet om at han var på nippet til å bli sjef ved Trondheim folkebibliotek!


Nytt for meg!

Har fortsatt ikke kommet i gang med boka sjøl. Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.10.2014 20:50    Post subject: Reply with quote

OLA BY RISE forteller om, og leser fra sin nye bok "Ballens bane" på biblioteket i Hommelvik 17. november klokken 18.00.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12  Next
Page 6 of 12

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb