English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK-bøker
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 10, 11, 12  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.05.2007 11:30    Post subject: Reply with quote

Jubileumsboka blir lagt ut for salg 19. mai - lansering på Nordre gt. Det blir for øvrig en liten presentasjon på storskjermene i morra også.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.05.2007 13:25    Post subject: Reply with quote

- Eggen har vel sagt at "alt før 1960 knapt er verdt et par setninger". Han har naturligvis rett i at RBK ikke var noen storklubb på den tida, med seire over lag som Tempo, Ready og Ørn på forskjellige koksbaner i Østbyen som de største triumfene. Likevel skal vi vite at seieren i kretsmesterskapet i 1939 og semifinalen mot Skeid i norgesserien samme år ble feiret heftigere og mer høylytt enn borteseieren over AC Milan, sier Svardal.

Les mer: - Viktig å se sammenhengen

Geir Svardals bok om Rosenborg Ballklub får god kritikk av vår anmelder, Trondheimsforfatter Fredrik Skagen.

- Forfatteren har hatt et rikt stoff å øse av, og han har tatt de riktige grepene uten at jeg som leser blir trett, og uten at beskrivelsene bokstavelig talt går i svart-hvitt. Han er forsiktig med å trekke bastante konklusjoner, bortsett fra at Nils Arne Eggen helt korrekt tilkjennes mye og velfortjent ære. Han stikker heller ikke under en stol at de siste tre-fire årene har vært ganske turbulente, sier Skagen.

Les mer: - Utmerket historiebok om RBK

- Det ble en utfordring at det knapt nok finnes noe dokumenterbart fra de første årene. Klubben, bestående av en gjeng skolekamerater hadde ikke andre ambisjoner enn å ha en egen klubb å spille for. Utover 20-tallet kom det flere eldre spillere til som var mer utålmodige når det gjaldt å komme seg inn i fotballkretsen - og dermed vokste også ambisjonene, kan Svardal fortelle.

Les mer: RBK mellom to permer

Fikk ikke plass til det i artikkelen min, men det er Tor Kleveland som skal ha æren for at det fortsatt fins en del stoff fra før krigen. Han begynte allerede som spiller på 60-tallet å samle gamle medlemsblad. Senere ble han redaktør sjøl, og intervjuet stifterne og andre fra "oldtida". Fram til for noen få år siden var fortsatt noen spillere fra 20-tallet i live, og de har også Svardal fått snakket med.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.05.2007 14:58    Post subject: Reply with quote

Ser at jeg mangler evnen til å lage overskrifter. Tror likevel at Myhr fikk litt drahjelp av Svardal, som i videointervjuet kom innom Perry-saken.

For øvrig er førsteopplaget på 8000 eksemplarer.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 19.05.2007 19:47    Post subject: Reply with quote

Har kun lest om årene etter at Hareide gav seg som hovedtrener, men sitter igjen litt skuffet. Det er heller lite nytt i det som står, og forfatteren tar en klart favorisert holdning for de personene det gikk hardest ut over (By Rise/Perry), uten noen videre drøfting av eventuelle feil disse personene gjorde i jobben.

Det er veldig lite nytt å lese, og bakgrunnen for konfliktene blir det ikke gått i dybden på i det hele tatt.

Boken står frem (av det jeg har lest så langt) som ikke spesielt interessant. Hvor er de visjonære og modige lederne som lot den skjønnlitterære forfatteren Ingar Skrede få fritt spillerom til å skrive en subjektiv bok uten noen form for sensurering? En objektiv historiebok kan også fungere, men da bør man gå mer i dybden enn det blir gjort her.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.05.2007 14:07    Post subject: Reply with quote

Jeg savner også litt mer dybde enkelte steder, men det meste av problematikken helt siden Curtis kom, er belyst. Har fortsatt ikke rukket å lese de siste 50 sidene, og det er vel muligens der Svardal har vært mest varsom. Men sånn ellers sitter jeg igjen med et godt inntrykk.

Her er anmeldelsen til Adressa for ei uke siden:

Stein Roll wrote:
En nøktern og velskrevet fotballkrønike om nedturer og ekstaser gjennom 90 år.

Journalist og vaktsjef i Adresseavisen, Geir Svardal, skrev bok om RBK for ti år siden også, men årets bok er den offisielle, kronologiske historien til klubben som først het Odd og ble dannet av ildsjeler rundt Rosenborg gata, Øvre og Nedre Møllenberg gate, Wessels gata og Kirkegata 19. mai i 1917. Den første delen er ikke så spennende fotballmessig, men er et viktig og interessant bidrag til byens bydelshistorie. Svardal lar de politiske og samfunnsmessige forandringene skinne igjennom i små gløtt, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Det løfter boken utover de mange fruktige og eplekjekke fotballbiografiene som det finnes altfor mange av. Forfatteren er en dyktig dramaturg; informativ fakta blandes godt sammen med humoristiske og konfliktfylte beskrivelser av klubbens fremvekst. Slik blir boken aldri kjedelig, selv om den er pakket inn i en noe traust layout.

Det er en sann svir å lese om oppturene på 60-tallet, om tidenes beste radarpar i landet; Odd Iversen og Harald Sunde. Om nedturene på 70-tallet, de engelske trenerne og veien ned til 2. divisjon. Om den fantastiske, lange oppturen på slutten av 80-tallet som starter med Nils Arne Eggen som trener og Champions League-eventyret. Da Rosenborg slo flere av de beste lagene i Europa og alle som fulgte med fikk spenstigere gange og utvidet selvtilliten med flere kilo. Snakk om tribunefeber!

Men også maktkampene og de indre stridighetene i klubben er behørig kommentert. Kemnersaken i 1992 fikk nasjonale dimensjoner, formann Eldar Hansen måtte gå spissrotgang i pressen med spørsmål om svarte penger. Klubben ble politianmeldt, men det hele roet seg ned til en etterligning på en halv million kroner. Nils Arne Eggens mektige, egenrådige posisjon skapte også bruduljer, men listen over suksesser gjorde han nærmest uangripelig. Konfliktvegringen til Rune Bratseth som mangeårig sjef er rungende anonym; det tøffeste han sto opp med, i forbindelse med Åge Hareides vakling og ulne bytte til landslagsboss, var da Bratseth kalte ham uspiselig! De siste årenes bisarre trenerbytter skapte mye bitterhet i klubbhuset, selv med loven om suksessmetning og brakkesyke i mente. Men eventyret om Rosenborg Ballklub er en vidunderlig historie, og forfatteren kler rollen som H.C. Andersen godt!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.06.2007 21:58    Post subject: Reply with quote

Min lille anmeldelse: Levende historie
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 07.06.2007 16:18    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke fått lest boka ennå, men skal ta meg tid til det med det første.

I min jobb som journalist er jeg aller mest opptatt av riktige fakta. Da er det skuffende å høre om elementære feil i sluttfasen av boka.

Slike feil er med på å ta glansen vekk fra et ellers bra produkt. Det skulle være helt unødvendige feil å begå i dagens informasjonssamfunn, der et kjapt søk på nettet får fram alle fakta.

Jeg har dessuten inntrykk av at i mange sammenhenger når det skrives historiske bøker, så blir gjerne den nærmeste historien mindre verdt. Det gjelder ikke bare fotballbøker.

Skredes bok fra 1991-sesongen var et mesterverk synes jeg. Der fikk man virkelig komme innpå både konfliktene, personene og jubelen.

Bøker som blir for overfladiske har liten verdi som noe annet enn faktabøker, og da blir det et problem dersom faktafeilene også florerer. Men det er nå så. Jeg skal lese boka og skrive min mening når jeg har fått sett grundig på den.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.06.2007 20:51    Post subject: Re: RBK-bøker Reply with quote

2mas wrote:
- Takk Herren for RBK


NÃ¥ skal St.Einar skrive ferdig boka si.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.10.2007 20:16    Post subject: Reply with quote

Rosenborg-magasinet hadde litt mer om Leirvik-boka, som kommer til seriestart:

- Boka om Rosenborg skal handle om folk og følelser. Om ting som jeg har sett og opplevd fra sidelinja. Jeg hadde håpet å få den gitt ut før jul, men det blir nok ikke før et stykke ut i 2008.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.11.2007 12:21    Post subject: Reply with quote

Strand-biografien blir lansert fredag:



Her tegnes portrettet av Nardo-gutten som skulle bli den mestvinnende fotballspilleren i Norge. Med sin høye arbeidsmoral, sin lagånd og lojalitet, er han blant norsk idretts fremste ambassadører. Boka forteller om Roars unike fotballkarriere, og inneholder intervjuer med trenere og andre som har stått ham nær.

Boka har et eget kapittel om årene etter Nils Arne Eggen, med alle trenerskiftene. Her vurderer Roar det som har skjedd, og han evaluerer de enkelte trenerne som har ledet Rosenborg etter at Nils Arne Eggen trakk seg som trener. Boka er også krydret med en del gode «Nils Arne-historier».

Utgave: 1. utgave
Publisert: 2007-11
Innbinding: Innbundet
Antall sider: 144
ISBN: 9788251922272

Les mer: Roar Strand
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 06.11.2007 16:29    Post subject: Reply with quote

Har ikke som vane å kjøpe biografier, men denne må i hylla. En hardtjobbende, lojal og ikke minst god spiller blir fort en legende. Hvor lenge har han vært i RBK nå? Siden 1989?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.11.2007 18:19    Post subject: Reply with quote

Spillerprofilen på RBKweb tyder på det, ja. Razz
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.11.2007 14:16    Post subject: Reply with quote

Strand signerer boka på RBK-shop kl. 15 fredag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Markussen
Junior


Joined: 06 Feb 2006
Posts: 35

PostPosted: 09.11.2007 15:06    Post subject: Reply with quote

Hos oss på FotballMagasinet.no har du mulighet til å vinne denne boken.
Sjekk forsiden
Back to top
View user's profile Send private message
Hedley
Veteran


Joined: 02 May 2006
Posts: 6498
Location: Trd

PostPosted: 09.11.2007 15:32    Post subject: Reply with quote

Hva er prisen på boka 2mas?
Back to top
View user's profile Send private message
Solo
Veteran


Joined: 15 Feb 2006
Posts: 1340
Location: Trondheim

PostPosted: 09.11.2007 17:34    Post subject: Reply with quote

345kr på RBK-shop.
_________________
1967, 1969, 1971, 1985,
1988, 1990, 1992, 1993,
1994, 1995, 1996, 1997,
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.11.2007 14:24    Post subject: Reply with quote

Boka tar for seg hele Roar Strands karriere, fra han var guttespiller og til slutten av årets sesongen. Den er rikt illustrert og har korte kapittel. Historien om Roar Strand blir avbrutt med rene intervjuer av blant andre Nils Arne Eggen, Bjørn Hansen og Ola By Rise – fotballpersoner som kjenner Strand godt og forteller om ham.

– Det kunne blitt kjedelig bare å fortelle om Roar fra A til Å, derfor har vi brutt opp Roars historie, forklarer Kise Karlsen.

Når forfatter skal sette ett ord på hovedpersonen, kommer det kjapt:

– Uselvisk, og det er det boka handler om også. Roar er en helt vanlig gutt utenfor banen, men er unik når han snører på seg fotballskoene, sier Tor Kise Karlsen.

Les mer: Strand mellom to permer

Om noen ikke har sett det: Er siste kapittel skrevet?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 10.11.2007 17:09    Post subject: Reply with quote

Angrer meg på at jeg kjøpte dette makkverket. Noen og hundre sider med stor tekst og mange bilder. Og kvaliteten på det som er skrevet er så dårlig at det ikke hører hjemme i en bok til 345 kroner.

Dette hadde passet bedre som et spesial-magasin fra 4-4-2 om Roar Strand. Mange setninger om resultater og utfall vi alle vet, iblandet kommentarer hentet fra aviser fra det tidsrommet. Journalisten skriver også kjedelig og dårlig. Roar Strand selv er kun sitert med korte setninger spredt utover boken.

Boken er kun en oppramsing av karrieren til Roar Strand og er nesten helt fri for betraktninger om det meste. Å presentere dette i bokformat er å lure folk.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.12.2007 10:40    Post subject: Reply with quote

Bokanmeldelse: En ekte rosenborger
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SoZo
Rutinert


Joined: 13 Nov 2006
Posts: 777
Location: Sentrum

PostPosted: 12.01.2008 12:16    Post subject: Reply with quote

Dagblad-journalist skriver bok om Steffen

Quote:
Det er Dagbladets fotballkommentator Morten Pedersen som skal skrive historien.
- Boka kommer ut til høsten. Vi håper i september, sier Kagges informasjonssjef Silje Utkilen.
- Det blir mer et portrett av Steffen Iversen enn en biografi
- Skal bli brutalt og oppsiktsvekkende ærlig


Er personlig av den oppfatningen at hvis man først skal skrive en bok, så bør man vente til man har lagt opp.

http://www.dagbladet.no/s...23643.html
Back to top
View user's profile Send private message
Hedley
Veteran


Joined: 02 May 2006
Posts: 6498
Location: Trd

PostPosted: 12.01.2008 12:27    Post subject: Reply with quote

Antageligvis her vi får høre om alle gangene han har lurt seg unna hardtreningene, for å isteden sitte å tråkke på ergo-sykkelen sin:P
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8287

PostPosted: 12.01.2008 12:37    Post subject: Reply with quote

Eller hva han gjorde kvelden før avreise til La Manga i fjor.... Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 12.01.2008 16:44    Post subject: Reply with quote

Tittel: "Det har aillti vært pængan"

Boka byr også på overraskelser som:

- En åpenhjertig Steffen Iversen forteller om hans treningsvegring, han forteller om hvordan de slipper dette i England.

- "Fæstkulturen e mykji beir i Ænglain, dæm kain nyt ei pils før kamp uten at det e så gæli sjø"

I boka byr Steffen på seg selv, og det var en angrende Steffen som fortalte at han skulka Royal League 2006, insisterte på klausulen hvor han kunne gå gratis etter et år (han ville egentlig ikke ha så god kontrakt, men han kunne da ikke være slem med Rune og takke nei) og at han ga sønnen et så tåpelig navn.
Steffen forteller også om den begredelige sesongen 2007, der han konsekvent ble brukt feil, noe som forårsaket at vi tapte seriegullet til Brann Bergen.


Noe sånt ser jeg for meg vil komme fra den kanten Razz
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8287

PostPosted: 14.01.2008 19:37    Post subject: Reply with quote

Enig med deg, Brady. Boka om Strand inneholder ikke noe nytt av betydning, og det er mye snikksnakk om lite og ingenting. En bok bør ha noe å fortelle, det finner man ikke mye av i denne boka. Men hva kunne man vente; Strand er fortsatt aktiv og skal også jobbe for RBK i fremtiden.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.08.2008 14:44    Post subject: Reply with quote

Som de mest oppegående allerede har sett på forsida har jeg og Bjørn blitt forespurt av Aller Forlag om å skrive spørrebok om RBK. I morgen blir boka lansert i Tigerstaden - sammen med 13 "brødre" til de andre eliteklubbene:



De 20 kategoriene:

- Før krigen og 50-tallet
- 60-tallet
- 70-tallet
- 80-tallet
- 90-tallet
- Etter 2000
- Toppscorere
- Midtbanespillere
- Forsvarsspillere
- Keepere
- Trenere og støtteapparat
- Utenlandske spillere
- Overganger
- Cupfinaler
- Dommere
- Mesterskap og rekorder
- Landslagsspillere
- Europacup
- Nils Arne Eggen
- Lerkendal stadion

Om noen er interessert, er den allerede i salg hos f.eks. Haugen Bok. Kan absolutt anbefales. Cool
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 10, 11, 12  Next
Page 2 of 12

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb