English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 80, 81, 82 ... 98, 99, 100  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 23.05.2019 23:11    Post subject: Reply with quote

Enn om det hadde vært mulig å måle treningsintensiteten slik at vi kanskje vet om spillerne gradvis blir bedre trente, eller slik at neste regime kan se om treningene vi kjører dette året hadde ønsket effekt kontra treningene fra i fjor.

Synd dette ikke er mulig...
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 23.05.2019 23:17    Post subject: Reply with quote

Det hadde vært flott. Men det krever nok et veldig godt analyseapparat. Treninger varierer veldig i intensitet etter øvelser, så de må ha full oversikt over en masse parametre for at dataene skal være nyttige. Vil ikke overraske meg om det krever en eller flere heltidsstillinger hvis tolkningen skal bli riktig med zxy.

Har klubben disse ressursene eller råd til å ansette dem? Hvis ikke er det faktisk fornuftig å kutte treningsdataene, og kun fokusere på kamp, som har langt færre parametre å ta hensyn til.

Ukorrekt tolkede data kan antageligvis være verre enn ingen data.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 24.05.2019 06:05    Post subject: Reply with quote

Ja, det er jo ingen grunn til å sammenligne oss med sånne krøsuser som Ranheim, som bare kaster rundt seg med penger på analyse, og trolig har en eller flere heltidsansatte analytikere.

Alt tyder på at denne utgiften ville knekt nakken på klubben. Bedre å ta det på magefølelsen på trening, og analysere the shit ut av kampene. Ja, for det gjør trenerne trolig.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 24.05.2019 06:14    Post subject: Reply with quote

Zaphod:

Vi har diskutert såpass mange ganger at du burde ha lært det at jeg er ganske nøye på en del ting i mine innlegg.

Når jeg avslutter en setning med ? så er det faktisk et spørsmål, ikke en påstand. Så i stedet for å være spydig, kanskje du kan svare på noen av spørsmålene hvis du vet svaret.

Til din sammenligning med Ranheim. Har du noen ganger tidligere i livet opplevd at tiltak blir lit "mote". De selges inn av selgere som helt nødvendig, drevet av argumentasjonen at alle andre bruker det. Så viser det seg at nytten kanskje er begrenset for mange av de som faktisk har brukt det.

Jeg har jobbet i den perioden hvor personlig datamaskiner ble innført. En lang periode på 80 og 90 tallet ble det i næringslivet laget avanserte modeller og skjemaer på dårlige datamaskiner og med dårlige programmer, for å erstatte kopimaskin, penn og papir som løste oppgaven på omtrent halve tiden. Man måtte jo være moderne og ta i bruk EDM kan du tro.

Ut fra denne erfaringen stiller jeg derfor spørsmålet: Er vi sikker på at ikke dette kuttes i treningssammenheng fordi man har sett at uten store kostnader til analyse, så sitter man igjen med dyr elektronikk som gir omtrent samme nytteverdi som å lese treningsplanen?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 24.05.2019 07:20    Post subject: Reply with quote

Vi har diskutert såpass at jeg kjenner igjen retoriske spørsmål og subtekst også.

Jeg synes det er rart å åpne for at både bransjestandard er unødvendig, og dessuten koster en pris som er for dyr for oss, men som Ranheim, av alle klubber, har råd til.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 24.05.2019 07:30    Post subject: Reply with quote

RBK pleide å være en av de største eierne i produktet zxy, vi har over mange år vært med på utviklingen av verktøyet.

Jeg er rimelig sikker på at vi kunne fått på plass et samarbeid med NTNU eller lignende hvor dataen ble tolket nærmest gratis. Må da være ypperlig del av en utdanning å kunne skilte med en så profilert arbeidsoppgave. For utdannelser innen data og analyse må jo dette være midt i blinken.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 24.05.2019 08:08    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Vi har diskutert såpass at jeg kjenner igjen retoriske spørsmål og subtekst også.

Jeg synes det er rart å åpne for at både bransjestandard er unødvendig, og dessuten koster en pris som er for dyr for oss, men som Ranheim, av alle klubber, har råd til.


Spørsmålet var ikke retorisk. Jeg har sett alt for mye dataløsninger hvor tidsbruken er dobbel og kostnaden 10 gangen forhold til penn papir og et enkelt arkiv til at jeg automatisk godtar at datasystemer gir store fordeler. Derfor spør jeg om vi vet at nytten er stor uten et stort apparat til tolkning og systematisering.

Hvis kosten er 2 mill i året og nytteverdien er 5% bedre enn oppdatert treningplan arkiver systematisk så kan det godt være at noen har gjort en kost/nyttevurdering som tilsier at kamper er greit men trening koster for mye.

Så igjen, et reelt spørsmål er om innsamling er nyttig hvis vi ikke tolker og bruker dataene fortløpende.

Når det gjelder Ranheim, så kan vi kanskje diskutere det når de har brukt det like lang tid som RBK, og gjort egne vurderinger av kost/Nytte.

Viking kjøpte bredbåndsløsnng til sitt stadion, fordi NFF og bransjen mente det var nødvendig for publikumsopplevelsen. RBK og de fleste andre klubber fant at kost/nytte ikke sto i stil og hoppet av prosjektet. Viking fikk ingen flere tilskuere men var stuck med et kjempedyrt system. Så innimellom glimter klubben vår til og tar fornuftige avgjørelser.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 24.05.2019 08:11    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
RBK pleide å være en av de største eierne i produktet zxy, vi har over mange år vært med på utviklingen av verktøyet.

Jeg er rimelig sikker på at vi kunne fått på plass et samarbeid med NTNU eller lignende hvor dataen ble tolket nærmest gratis. Må da være ypperlig del av en utdanning å kunne skilte med en så profilert arbeidsoppgave. For utdannelser innen data og analyse må jo dette være midt i blinken.


Dette er definitivt løsninger som kan gjøre vurderingen anderledes, og systemet nyttig. Klubben har jo god kontakt med NTNU, så jeg håper virkelig de har prøvd slike løsninger.

Dette er jo oppgaver som bør tilligge et nivå over trener, fordi det skal følge klubbe over lenger tid enn trenerens ansettelsestid.

Spørsmål til SIB på neste medlemsmøte kanskje?
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 24.05.2019 08:31    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:


Så igjen, et reelt spørsmål er om innsamling er nyttig hvis vi ikke tolker og bruker dataene fortløpende.



Jeg forstår det slik at datainnsamlingen skjer automatisk. At vi har en trener i et par måneder nå som ikke ønsker å bruke dataene bør ikke være nok til at vi slutter å samle dem inn.

Jeg er forsåvidt enig i at det bør være en diskusjon i klubben om vi skal drive med dette. Det er ingen grunn til å bruke ressurser på datainnsamling hvis vi ikke tar oss råd til en FTE som faktisk jobber med data.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 24.05.2019 08:40    Post subject: Reply with quote

Jeg vet at innsamlingen er automatisk, så det er nok ikke der kostnaden ligger så lenge vi skal ha systemet til kamp.

Men når jeg leser et referat fra en trening hvor det står omtrent: Forventet angrepsrekke trente angrepsformasjoner med Horneland, en gruppe spilte en firerøvelse, en annen gruppe spilte fotballtennis og et par stykker trente inne fordi de er småskadet.

Da lurer jeg på om datasettet overhodet kan brukes til noe fornuftig om 3 år hvis ikke disse parameterne er tolket og lagt inn umiddelbart.

Jeg har lest masse statistikk, og blir stadig overrasket over hvor mye en konklusjon kan endre seg fra det som synes åpenbart når man ser på tallene, når man ser på bakgrunnsmateriale og feilkilder. Innimellom kan konklusjonen bli stikk motsatt.

Men igjen, jeg kjenner ikke systemet, så hvis noen med kjennskap kan forklare litt, så får vi kanskje et grunnlag som gjør oss i stand til å vite om det er kritikkverdig eller ikke at klubben stopper innsamlingen av treningsdata.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 24.05.2019 11:19    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
zaphod81 wrote:
Vi har diskutert såpass at jeg kjenner igjen retoriske spørsmål og subtekst også.

Jeg synes det er rart å åpne for at både bransjestandard er unødvendig, og dessuten koster en pris som er for dyr for oss, men som Ranheim, av alle klubber, har råd til.


Spørsmålet var ikke retorisk. Jeg har sett alt for mye dataløsninger hvor tidsbruken er dobbel og kostnaden 10 gangen forhold til penn papir og et enkelt arkiv til at jeg automatisk godtar at datasystemer gir store fordeler. Derfor spør jeg om vi vet at nytten er stor uten et stort apparat til tolkning og systematisering.

Hvis kosten er 2 mill i året og nytteverdien er 5% bedre enn oppdatert treningplan arkiver systematisk så kan det godt være at noen har gjort en kost/nyttevurdering som tilsier at kamper er greit men trening koster for mye.

Så igjen, et reelt spørsmål er om innsamling er nyttig hvis vi ikke tolker og bruker dataene fortløpende.

Når det gjelder Ranheim, så kan vi kanskje diskutere det når de har brukt det like lang tid som RBK, og gjort egne vurderinger av kost/Nytte.

Viking kjøpte bredbåndsløsnng til sitt stadion, fordi NFF og bransjen mente det var nødvendig for publikumsopplevelsen. RBK og de fleste andre klubber fant at kost/nytte ikke sto i stil og hoppet av prosjektet. Viking fikk ingen flere tilskuere men var stuck med et kjempedyrt system. Så innimellom glimter klubben vår til og tar fornuftige avgjørelser.




Tenker at hvis vi har som mål å sammenligne oss med de beste klubbene i Skandinavia så bør vi gjøre akkurat det og ikke lag som Ranheim og Viking. Hva er det vi kan gjøre bedre enn For eksempel Malmø og FC København ? For øvrig så har Ranheim vært flinkere på å styre belastning enn RBK i flere år og det gjelder ikke bare for A-stallen.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 24.05.2019 11:47    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

Spørsmål til SIB på neste medlemsmøte kanskje?


Krav om at de som bygger ned toppidrettssatsinga går av er mer passende. I Rosenborg skal det drives toppidrett.
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 24.05.2019 12:08    Post subject: Reply with quote

Har noen sett på muligheten til å bytte ut gresset på Lerkendal med grus? Passer bedre til fotballen vi prøver oss på og vi vil spare utrolig mye penger. De siste årene har man ikke fått utnyttelse av gresset uansett, så hvorfor sløse penger på en såpass stor utgift man ikke ser noen effekt av?
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 24.05.2019 12:08    Post subject: Reply with quote

Buss:

Som den største klubben i Norge burde vi selvfølgelig være best på slike systemer.

Men jeg synes det er rart at alle kaster seg over Horneland helt automatisk og synes han er en idiot som ikke vil bruke det.

Det virker på meg som om systemet ikke brukes tilstrekkelig så det gir gode nok dataer til at treneren har nytta av det. Og når treneren da får reduserte ressurser, så ryker naturligvis unyttige ting først.

Der for skrev jeg også at dette er noe sportslig ledelse burde styre og ikke treneren. Det bør også være i et overordnet budsjett, så ikke treneren må sette det opp mot annen ressursbruk som spillere etc.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 24.05.2019 12:42    Post subject: Reply with quote

Stiller meg bak PerO i denne saken. Data fra kamper kan samles inn og ligge urørt og nyttegjøres fullt senere. Rådata fra treningshverdagen er sannsynligvis ubrukbart om det ikke gjøres en umiddelbar analysejobb, og de analysedataene vil være ferskvare og lite nyttig annet enn for å tegne en graf om et år - en graf du sannsynligvis kan konstruere ganske likt bare basert på løpstester og ZXY-dataene fra kamp.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran


Joined: 20 Aug 2006
Posts: 8158

PostPosted: 24.05.2019 16:38    Post subject: Reply with quote

Jeg blir helt svimmel av denne debatten? Er dere helt seriøse eller?

Tar frem et innlegg fra 2015. Har ikke hørt det buldre i Gråkallen, men det burde ha gjort det da Horneland bestemte seg for å legge ned toppidrettssatsinga.

Konesseur wrote:
josinho wrote:
Rart at ikke flere av de andre i teamet reagerte.


Dette er resultatet av manglende toppidretts-KULTUR. Det blir liksom ingen å si ifra til.

Alarm! Det skal buldre i Gråkaillen når det registreres adferd som ikke er forenelig med toppidrett
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 24.05.2019 18:10    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Jeg blir helt svimmel av denne debatten? Er dere helt seriøse eller?

Vet jo hvor du står. Kåre samlet inn masse data og lot det bli slappere og slappere på trening. Da må jo det være det eneste rette...
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 24.05.2019 18:52    Post subject: Reply with quote

Problemet her er ikke at Horneland ikke vil bruke data. Det er helt som forventet av en mann i teknologisk steinalder. Problemet er at han får lov til å bestemme dette i en profesjonell klubb der han har vært en feilansettelse i fire måneder. Monteres flomlyset på Lerkendal ned hvis Horneland ber om det? Legger vi om til kunstgress?

Om vi i tillegg er eller har vært for dårlige til å analysere dataen gjør ikke det problemet mindre. Det er i så fall nok en sten til byrden for den som sitter med overordnet sportslig ansvar.
Back to top
View user's profile Send private message
Captain
Veteran


Joined: 13 Jul 2016
Posts: 3179

PostPosted: 25.05.2019 10:42    Post subject: Reply with quote

Noen som vet om spillerne får ferie i de kommende to ukene? Ser på RBK sine sider at siste trening er i dag, og at de ikke starter opp før 10. juni. Det er vel i denne perioden spillerne kunne trent godt sammen, for å få et bedre samspill osv. Så er det vel slik, om spillerne skal ha ferie, så må de ha det nå før kvaliken til CL og EL starter.
_________________
Stolt fortid, stor fremtid
Back to top
View user's profile Send private message
SHJINNJWÆST
Rutinert


Joined: 09 Oct 2013
Posts: 550

PostPosted: 25.05.2019 11:14    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Problemet her er ikke at Horneland ikke vil bruke data. Det er helt som forventet av en mann i teknologisk steinalder. Problemet er at han får lov til å bestemme dette i en profesjonell klubb der han har vært en feilansettelse i fire måneder. Monteres flomlyset på Lerkendal ned hvis Horneland ber om det? Legger vi om til kunstgress?

Om vi i tillegg er eller har vært for dårlige til å analysere dataen gjør ikke det problemet mindre. Det er i så fall nok en sten til byrden for den som sitter med overordnet sportslig ansvar.


Er neppe noen fare for at det blir kunstgress på lerkendal så lenge Horneland får bestemme. Det er ikke ideelt for poleball. Han sikler nok derimot voldsomt på forholdene på Åråsen. Hadde han hatt det slik her, skulle vi nok gjort lerkendal til et ugjennomtrengelig fort, der hovland og reginiusen kriger unna det meste av forsøkene på å skape noe mot oss, og at sleivtreff søder får hjelp av tilfelighetene til å finne nettet. Du skal ikke se bort i fra at det spøker for banemesteren vår.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 25.05.2019 11:41    Post subject: Reply with quote

Captain wrote:
Noen som vet om spillerne får ferie i de kommende to ukene? Ser på RBK sine sider at siste trening er i dag, og at de ikke starter opp før 10. juni. Det er vel i denne perioden spillerne kunne trent godt sammen, for å få et bedre samspill osv. Så er det vel slik, om spillerne skal ha ferie, så må de ha det nå før kvaliken til CL og EL starter.


Helt uforståelig at de skal ha ferie i denne situasjonen. Den dysfunksjonelle kulturen råder i beste velgående fortsatt.....
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 25.05.2019 12:42    Post subject: Reply with quote

Han spør om noen veit om de skal ha ferie, han slår det ikke fast. De dommedagsprofetiene dine begynner å bli ganske slitsomme, nå. Greit å være kritisk til klubben, men skru det ned en par tre hakk.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 25.05.2019 12:58    Post subject: Reply with quote

Captain wrote:
Noen som vet om spillerne får ferie i de kommende to ukene? Ser på RBK sine sider at siste trening er i dag, og at de ikke starter opp før 10. juni. Det er vel i denne perioden spillerne kunne trent godt sammen, for å få et bedre samspill osv. Så er det vel slik, om spillerne skal ha ferie, så må de ha det nå før kvaliken til CL og EL starter.

De har vel hatt håndsopprekning i garderoben. Eventuelt at Bjørnebye har fått signaler fra budbringere om hva flertallet synes.
Ja, null tiltro til sportslig ledelses angivelige profesjonalitet.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 26.05.2019 10:55    Post subject: Reply with quote

Nå er det vel ikke opp til hverken RBK eller spillerne om de skal ha ferie. Denne ferien på sommeren er vel noe klubbene må gi spillerne. Vet ikke om dette er en NISO-avtale, eller om det kommer fra ett statlig nivå, men det er vel slik at spillerne skal ha x dager fri på sommeren.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 26.05.2019 13:32    Post subject: Reply with quote

Tror du har rettHuber. Tror de har krav på 2 uker ferie i sesong.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 80, 81, 82 ... 98, 99, 100  Next
Page 81 of 100

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb