English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2021
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 85, 86, 87 ... 90, 91, 92  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Legende

PostPosted: 22.01.2021 14:19    Post subject: Reply with quote

Jeg gjentar også, for n'te gang at dette er snakk om tre uker - femten dager - av en snaue tre måneders oppkjøring og en sesong som avsluttes om drøye ti måneder. Jeg tviler meget sterkt at disse totalt drøye 11 timene med jogging er make or break for sesongen 2021. Jeg tror imidlertid prinsippet og disiplinen rundt dette opplegget er nyttig for resten av året.
ola.
Veteran

PostPosted: 22.01.2021 15:16    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det ligger mye mentalt bak å ha den første økten de neste ukene. Det er en god ting, tenker jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
jhk87
Junior

PostPosted: 22.01.2021 15:41    Post subject: Reply with quote

Zzyzx wrote:
Henger meg på her og er enig i at rolige løpeturer som supplement til annen trening på morgenen er utelukkende positivt. Det er med å bygger base uten at det i større grad er i veien for intensiv trening senere på dagen med rene fotballøkter.

Argumentene over her holder ikke mål:

Quote:
Fotball fordrer først og fremst tekniske og taktiske ferdigheter. Det er nivået på disse som dikteter tempo og intensitet. Forbedring av taktiske og tekniske ferdigheter, individuelt og kollektivt, muliggjør større tempo og intensitet, ikke omvendt. Dette er så viktig.

Økt utholdenhet og styrke hjelper lite om du alltid er feilvendt når du mottar ballen.

Økt styrke og utholdenhet hjelper lite om du oppfatter situasjoner i spillet tregere enn motstanderen.

Økt styrke og utholdenhet hjelper lite når du har trent 2 ganger tidligere på dagen og trening nr 3 med ball lider under det.

En løpetur på morgenen i denne fasen av opptreningen er der for å skape base for å tåle store mengder trening er ikke iveien for å trene tempo og intensitet, den er der for å kunne tåle å trene dette.

Økt utholdenhet og styrke hjelper deg til å ikke alltid være feilvendt når du mottar ballen. Det er ikke det viktigste, men at du ikke er sliten vil hjelpe deg å ta bedre beslutninger. Du trenger naturligvis også ferdigheter. Smile

Økt styrke og utholdenhet hjelper det å oppfatte situasjoner fortere enn motstanderen.

Økt styrke og utholdenhet hjelper når du har trent to ganger om dagen i og hvier deg på trening nr 3. Kanskje ikke der og da, men over tid, over en sesong når man slipper opp på treningen og ikke har 3 økter lenger. Det er viktig at intentisteten ikke er høy på 3 av 3 økter.

Ingenting her skriker at man ikke er sikre på hvordan man øver på å bli et bedre fotballlag.

bra med engasjement!

Du skriver at rolig jogging bygger fundament for å tåle fotballtrening med tempo og intensitet. Om jeg forstår deg riktig er premisset ditt at fysisk kapasitet ligger til grunn for å trene fotball med tempo og intensitet. Jeg er helt uenig, fordi det er ferdighetene i selve spillet som er den begrensende faktoren, ikke fysisk kapasitet. Det er forskjell på å være godt trent og riktig trent.

Om samhandling, rolleterping, forståelse av spillemønster, relasjoner og sitiasjoner repeteres gang på gang på gang, da øker ferdigheten. Når ferdigheten øker, muligjør det større tempo, intensitet og hurtigihet i spillet. reaksjonstiden går ned, bevegelser går raskere og presisjonen blir bedre. Ingen form for alternativ aktivitet kan tilføre tilsvarende kvalitet som øving i selve spillet.

Å tåle intensiv trening, jeg henger ikke med på det resonnementet. stort treningsvolum er ikke et mål i seg selv i fotball. i langrenn er det det. Det kan ikke være spesielt kontroversielt at å trene fotball, er det som gir den beste avkastningen for å bli bedre i fotball. Stiller meg bak alt som sies om at det er en kort periode dette foregår.. Fotballmessig kapasitet kan ikke trenes isolert, men er et biprodukt av økte ferdigheter i spillet. Vet av iallefall en spaniol som stiller seg bak det.. Det var en gang en fyr som sprang like fort som Carlos og var like sterk som neil ruddock. Han satt bare på benken. Var ikke god i fotball.

En klassiker er borte mot Leipzig under Horneland. fullestendig avkledd. Horneland konkluderte med at de ble springene imellom og var for svake fysisk. nå skulle det trenes. En svak analyse. RBK var underlegne i selve spillet, derfor kronisk på etterskudd og løpende i mellom.
Back to top
Nordens Lokomotiv
Veteran

PostPosted: 22.01.2021 15:48    Post subject: Reply with quote

Fælt så hain Åge driv å mase på treninga, har'n itj en portugiser og kjægler?

Vh

Kåre I.
Tuggen
Junior

PostPosted: 22.01.2021 17:08    Post subject: Reply with quote

jhk87 wrote:

Du skriver at rolig jogging bygger fundament for å tåle fotballtrening med tempo og intensitet. Om jeg forstår deg riktig er premisset ditt at fysisk kapasitet ligger til grunn for å trene fotball med tempo og intensitet. Jeg er helt uenig, fordi det er ferdighetene i selve spillet som er den begrensende faktoren, ikke fysisk kapasitet. Det er forskjell på å være godt trent og riktig trent.
...

Men det er da vitterlig ikke noen motsetning mellom å trene både teknikk/taktikk og fysikk? Ser ikke hvorfor du så lett avfeier fysisk kapasitet som grunnlag for fotballprestasjoner.

Økt oksygenopptak øker lengde som løpes under en kamp, antall sprinter, gir større og mer effektive glykogenlagre (energi), øker terskel for melkesyre (opphopning av melkesyre nærmest utsletter tekniske ferdigheter).

Økt nevromuskulær styrke øker hastighet på korte spurter, høyde på hopp, akselerasjon, reduserer skadefrekvens og øker mobilitet i sener og leddbånd.

Med bedre fysisk kapasitet enn motstanderne vil vi være oftere i matchavgjørende situasjoner, og vinne dem oftere. Det vi heller bør diskutere her er om den fysiske treningen gjøres fornuftig, ikke om vi skal satse på tekniske/taktiske ferdigheter versus fysikk. Det er en utrolig lite fruktbar debatt.

Må bare understreke hvor deilig det er å se at RBK tilknytter seg Ulrik Wisløff. Vi er så heldige å ha et høyt anerkjent forskningsmiljø i idrettsfysiologi (inkl fotballfysiologi) på St. Olavs, hvor Wisløff leder banden. Faktisk er han verdens mest siterte forsker innen treningsfysiologi på Google Scholar. Lovende for oss dere! RBK
Back to top
Der Kaiser
Rutinert

PostPosted: 22.01.2021 17:48    Post subject: Reply with quote

Herlige klipp!
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 23.01.2021 00:53    Post subject: Reply with quote

Ingen vil vel hevde at brødrene Ingebrigtsen er spesielt treige? De bruker ca 90 % av sin trening på lav intensitet. For å være i stand til å tåle ekstrem høy intensitet. Å hevde at løping ikke er fotballspesifikt blir en sammenblanding av to ulike mål. For å kunne trene hardt må man også trene mye. Jo hardere man skal prestere, jo større grunnlag / motor må man ha.
Back to top
sukram
Veteran

PostPosted: 23.01.2021 10:28    Post subject: Reply with quote

jhk87 wrote:

På generelt treningsgrunnlag er det riktig, men uten ball er det ikke relevant. Sonefordeling, aerobt volum osv bør ikke ha den prioriteten det har, etter min mening.

Den fysiske komponenten i fotball er integrert i aktiviteten, men underordnet primæraktiviteten, som er selve spillet. RBK holder i for stor grad spillet og de fysiske aspektene ved spillet adskilt i treningsarbeidet. Vedvarende rolig løping isolert sett har ingen direkte og positiv overføringseffekt til spillet, uavhengig av om du er god på intensitetsstyring når du løper, men det har en umiddelbar kostnad. Den kostnaden handler om restitusjon og adapsjon. Adapsjon er konsekvensen av, eller avkastningen aktiviteten gir. Rolig løping er bra for folkehelsa for all del, men tråden må ikke mistet her. Rolig løping påvirker aerob kapasitet, trener fettforbrenning og øver kroppen i å anvende muskelfibre Type 1. Disse fibrene er trege og utholdne og vitale i treningsarbeidet hos rene utholdenhetsutøvere. Slik trening neglisjerer imidlertid muskelfibre Type 2, som rekruteres ved eksplosive anaerobe innsatser. Typiske innsatser som skaper sjanser og mål i fotball. DET er grunnleggende treningslære 1 og 2 og det fysiske apparatet i RBK vet dette, men har ikke baller til å sette ned foten.
Så selv om denne løpeturen er rolig, så pirker den inn i ressurser som er helt avgjørende i selve spillet.

Fotball fordrer først og fremst tekniske og taktiske ferdigheter. Det er nivået på disse som dikteter tempo og intensitet. Forbedring av taktiske og tekniske ferdigheter, individuelt og kollektivt, muliggjør større tempo og intensitet, ikke omvendt. Dette er så viktig.

Økt utholdenhet og styrke hjelper lite om du alltid er feilvendt når du mottar ballen.

Økt styrke og utholdenhet hjelper lite om du oppfatter situasjoner i spillet tregere enn motstanderen.

Økt styrke og utholdenhet hjelper lite når du har trent 2 ganger tidligere på dagen og trening nr 3 med ball lider under det.

Mengde, volum, fundament og "hardt arbeid" har sterk appell hos mange. "skikkelig hard jobbing!", "vi tar tak", "vi bretter opp ermene!". Søt musikk i manges ører. Jeg tenker at det er et sykdomstegn. Floslker er ikke tilstrekkelig som begrunnelse for et slikt regime i min bok. Det skriker "Vi er ikke helt sikre på hvordan vi skal øve oss til et bedre fotballag, derfor tar vi tak i de trygge elementene som generell fysisk trening og legger ned en ærlig innsats!"

Trenden nedover på kontinentet virker å være kvalitet framfor kvantitet. Fitness og freshness. unødvendig aktivitet lukes bort.

Min gode mann/kvinne.

Jeg skjønner hvor du vil hen. Trene mest mulig kvalitet for å øke de idrettsspesifikke egenskapene. "Vil du bli god fotballspiller, tren fotball". Her kan du bytte ut "fotball" med ishockey, basket, kortsprint mm.

Selvfølgelig vil man trene kvalitativt. Men det finnes ikke ett (vellykket) treningsregime hvor det trenes hundre prosent kvalitet og bare det. Mennesket er ikke maskiner. Du MÅ ha en del basistrening, restitusjonsøkter mv. og disse øktene tjener gjerne mer enn et formål. Disse kan ikke omgjøres til kvalitetsøkter og tjene til forbedret kropp, da misforstår man helt grunnleggende, fysiologiske forhold.

Siden jeg nå nevnte sprint - hør gjerne med Warholm og Alnes om de trener 100 % kvalitet gjennom vinteren. Altså, utelukkende kvalitativt og konkurransespesifikt. Selvfølgelig gjør de ikke det.

Poenget ditt om å ha et bevisst forhold til idiotiske uttrykk som "tren hardere" er jeg enig i. Men da snakker vi jo mer om onkel Karl som gauler fra tribunen enn hva et (vellykket) treningsregime legget opp til.
Back to top
jhk87
Junior

PostPosted: 23.01.2021 11:02    Post subject: Reply with quote

media wrote:
Ingen vil vel hevde at brødrene Ingebrigtsen er spesielt treige? De bruker ca 90 % av sin trening på lav intensitet. For å være i stand til å tåle ekstrem høy intensitet. Å hevde at løping ikke er fotballspesifikt blir en sammenblanding av to ulike mål. For å kunne trene hardt må man også trene mye. Jo hardere man skal prestere, jo større grunnlag / motor må man ha.

Hei!

Ingebrigtsens trener ikke mye rolig fordi det muliggjør høy intensitet, det premisset er feil. Stor intensitet styres ikke av mengden rolig trening.De trener mye rolig fordi i utholdenhetsidrett gir rolig trening positive adapsjoner med hensyn til forbrenning, teknikk og arbeidsøkonomi.

Sammenligningen som trekkes mellom utholdenhetsidretter og fotball er problemet i seg selv. Ingebrigtsens er jo løpere.. Målet er å løpe fort og utvikle utholdenhet. Det er ikke målet i fotball.

Det er også feil at du må ha utholdenhetsmessig "volum i banken" for å trene fotball med høy kvalitet. Kvalitet måles ikke i antall løpte meter isolert sett. Intensiteten i fotball styres ikke av spillernes utholdenhet, men av ferdighetene i spillet(åpenbart). Det er ferdighetene i spillet som er den begrensende faktoren, ikke utholdenhet.

God Kapasitet på fotballbanen er et biprodukt av økte ferdigheter relasjonelt, taktisk og kollektivt: I Prosessen med forbedringen av disse, blir kvaliteten på de elementene som skaper farlige situasjoner bedre, de gjenskapes oftere og situasjoner med hurtige ballutvekslinger og bevegelser oppstår oftere. Løping er integrert i selve aktiviteten og stimuleres når spillets elementer forbedres.
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 23.01.2021 11:48    Post subject: Reply with quote

Man kan løpe mye og fort (intensivt) i fotball selv med lave tekniske eller taktiske ferdigheter.
3rl3nd
Rutinert

PostPosted: 23.01.2021 14:22    Post subject: Reply with quote

Husker jeg riktig om det var Anthony Annan, vår desidert beste defensive midtbanespiller gjennom tidene, som hadde så hinsides dårlig O2-opptak?

Det handler ikke om å løpe mest, men å løpe best.

Jeg liker likevel alt det psykologiske som den grytidlige joggeturen symboliserer. Jeg har vært veldig skeptisk til Åge, og syntes han så veldig mett og gammel ut i høst. Men oppkjøringen og knallharde krav til spillere og støtteapparat gjør at jeg får troa.
Zorac
Legende

PostPosted: 23.01.2021 16:01    Post subject: Reply with quote

Husker ikke tall, men Annan hadde et O²-opptak som ble definert som mosjonist-nivå. Man trenger imidlertid ikke å løpe så mye når man stort sett alltid befinner seg på rett plass i forkant av situasjonen.
enojado
Rutinert

PostPosted: 23.01.2021 17:44    Post subject: Reply with quote

Tja. Å befinne seg på rett plass til riktig tid, alltid, krever mye fysisk kapasitet.

Fotball og lagspill generelt er ekstremt kompleks når det er snakk om toppidrett. For å bli bedre i en voksen alder når man allerede er god kreves mye av spilleren selv. Mye kvalitet i treningsarbeidet og trene eksakt på det man skal forbedre.

Det er forsket mye på fysisk kapasitet og spesielt i fotball krever man mange hurtige spurter og man skal holde seg på beina i helst 90 minutter. Dette krever både aerob og anaerob trening og kvalitet. Man må ha flere økter med intensivitet og lengre økter med ren jogging for at musklene skal holde ut i lengre periode. Snakker også av egen erfaring fra orkla. Har man god fysisk kapasitet fungerer samtidig hodet mye bedre. I det øyeblikket man starter å tenke i stedet for at "ting" går på instinkt går alt mye tregere og kvaliteten i spillet faller signifikant. Og motsatt så trener maraton-løpere korte intervalløkter ..
Back to top
Pinne69
Proff

PostPosted: 24.01.2021 19:54    Post subject: Reply with quote

Bra engasjement på debatten her;) Uansett:
1. Vi tror vel ikke RBK blir bedre av 3 ukers jogging? Dette er utelukkende for å sette standard og sile ut de som ikke gidder/tåler.
2. Styrketrening er viktig i all kontaktsport og sport som krever spenst og fart. Videre viktig for skadeforebygging. Dette må dog titreres slik at det ikke går utover kondisjonen/farten(hovedsaklig ikke bli for tung i overkropp)
3. Har du grunnform trenger du ikke jogge rundt i lav intensitet som fotballspiller. Du må tåle å løpe x ant spurter i stor fart. Dette kan trenes helt strukturert med øvelser uten ball, MEN dersom du får til høyintensive økter MED ball får du tre for en: kondisjon, balltrening og ikke minst balltrening når du er sliten. Punkt 3 er en av tingene som skiller trenere fra å være bra til meget bra. Eggen og Knutsen var og er mestere i dette.
2mas
Sjef

PostPosted: 25.01.2021 18:48    Post subject: Reply with quote

– Jeg ser hva enkelte av de andre lagene legger opp til og det lever vi godt med. I Glimt skal vi gjøre akkurat det samme som vi har gjort. Vi har funnet vår måte å gjøre ting på, og det skal vi fortsette med, slår Glimt-bossen fast.

(...)

– Hva tenker du om måten enkelte av konkurrentene tilnærmer seg det å ta igjen forspranget til Glimt på?

– Jeg bruker ikke en kalori av krefter på hva de andre lagene gjør. Det er mange veier til Rom, men vi har funnet vår vei. Vi skal bygge videre på det vi har holdt på med, og det skal vi gjøre i all hovedsak ute på feltet, sier bergenseren.

Les mer: Krystallklar Knutsen: – Jeg bruker ikke en kalori av krefter på hva de andre lagene gjør
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Neeskens
Rutinert

PostPosted: 25.01.2021 21:29    Post subject: Reply with quote

Huff skal glimt bruke tiden på feltet mens vi gamper rundt på Møllenberg ser det ikke helt lyst ut for oss. Blir de enda bedre samspillet og hurtigere hjelper det ikke med styrketrening og rolletrening med ,4-5 spillere.
Macha
Veteran

PostPosted: 25.01.2021 22:00    Post subject: Reply with quote

Jeg er helt sikker på at Hareide - som tok Danmark til kvartfinale i VM og en ubeseiret rekke på 44(?) kamper, og Malmø til CL - og NTNU-forskeren har kontroll på dette..
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 25.01.2021 22:40    Post subject: Reply with quote

jhk87 wrote:
Ingebrigtsens trener ikke mye rolig fordi det muliggjør høy intensitet, det premisset er feil. Stor intensitet styres ikke av mengden rolig trening.De trener mye rolig fordi i utholdenhetsidrett gir rolig trening positive adapsjoner med hensyn til forbrenning, teknikk og arbeidsøkonomi.

Sammenligningen som trekkes mellom utholdenhetsidretter og fotball er problemet i seg selv. Ingebrigtsens er jo løpere.. Målet er å løpe fort og utvikle utholdenhet. Det er ikke målet i fotball.

Det er også feil at du må ha utholdenhetsmessig "volum i banken" for å trene fotball med høy kvalitet. Kvalitet måles ikke i antall løpte meter isolert sett. Intensiteten i fotball styres ikke av spillernes utholdenhet, men av ferdighetene i spillet(åpenbart). Det er ferdighetene i spillet som er den begrensende faktoren, ikke utholdenhet.

God Kapasitet på fotballbanen er et biprodukt av økte ferdigheter relasjonelt, taktisk og kollektivt: I Prosessen med forbedringen av disse, blir kvaliteten på de elementene som skaper farlige situasjoner bedre, de gjenskapes oftere og situasjoner med hurtige ballutvekslinger og bevegelser oppstår oftere. Løping er integrert i selve aktiviteten og stimuleres når spillets elementer forbedres.

Tommel'n opp!

Zeman
Back to top
Willoch
Veteran

PostPosted: 25.01.2021 22:53    Post subject: Reply with quote

Syns jeg så Valsvik på spilløkta i Abra-hallen. Litt spesiell stemning kanskje?
gisp!
Legende

PostPosted: 25.01.2021 23:41    Post subject: Reply with quote

Jeg "podkastinerer" så har ikke hørt denne ennå, men den ligger i køen. Deler velvillig med dere:

Idrettsforskning - "Fotball og fysisk trening." Christian Thorbjørnsen, fysisk trener, Rosenborg Ballklub

"I denne episoden snakker vi med Christian Thorbjørnsen, fysisk trener i RBK, om fysisk trening i fotball. Alt fra GPS, skader, nordic hamstring og covid-19 er noe av det vi er innom."
ola.
Veteran

PostPosted: 26.01.2021 08:45    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Huff skal glimt bruke tiden på feltet mens vi gamper rundt på Møllenberg ser det ikke helt lyst ut for oss. Blir de enda bedre samspillet og hurtigere hjelper det ikke med styrketrening og rolletrening med ,4-5 spillere.

Jeg tror Rosenborg også bruker tid på feltet.
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 26.01.2021 09:50    Post subject: Reply with quote

Mener å ha sett noen klipp på RBKs YouTube-kanal med både ball og (kunst)gress, ja. Mulig det er iscenesatt for å stilne hylekoret mens man bare løper i filler oppkjøringa når kameraene ikke er på, da.
Captain
Veteran

PostPosted: 26.01.2021 09:51    Post subject: Reply with quote

Det ryktes at Hareide ønsker å prøve noe nytt i år. Han har lagt en plan der spillerne stort sett bare skal løpe, helst uten noen form for ballkontakt. Der de første tre ukene går til ei løpeøkt på morgenen, men senere i oppkjøringen går man over til bare løpeøkter. Ryktes også at de har vært innom tanken rundt det å bare skulle ha ei formasjonsøkt dagen før kamp. Denne formasjonsøkta skal visstnok minne veldig om en tropp i garden, som skal stilles av kapteinen. Grunnen til dette skal være fordi at de ønsker å se hvem som gjør det klubben ønsker, og er tro mot klubbens tanker og ideer.

Det å springe motstanderen i senk, og ha bra struktur i formasjonen, skal bidra til å vippe Glimt ned fra tronen. Fotballferdighetene skal det altså ikke fokuseres på, for dette er noe spillerne ha lært i ung alder. Viden kjent, utvikler man seg ikke når man begynner å bli gammel (26+), og Rosenborg går under navnet «gamlehjem». Det ryktes også at Dorsin har innhentet anbud på stokk og rullator til de eldste spillerne. Hareide skal ha fått ønsket om rullestol til seg selv godkjent.
sl
Junior

PostPosted: 28.01.2021 09:02    Post subject: Bodø Glimt Reply with quote

Interessant intervju med Kjetil Knutsen i dagens adressa:

https://www.adressa.no/sp...t-det-slik

- ingen løping uten ball (utenom sprinter)
- kompromissløs når det gjelder kvalitet på trening ("less is more")
- luker bort aktivitet som ikke gjør spillerne bedre (les: joggeturer)
- tvinger ikke spillerne til å stå opp kl 05.30

Bodø Glimt spiller en fotball som hele Norge drømmer om. De løp ikke en meter i fjor, og organiserer treninga si slik at det fysiske aspektet er integrert i fotballtreninga (essensielt). Slik får man høy kvalitet på trening, i tillegg til at spillerne blir RIKTIG trent (ikke seige og utholdne på lav intensitet).

Knutsen sier at han ikke er opptatt av mengde og lav intensitet, men prioriterer kvalitet i treninga. Dette burde være et tankekors for Kompani Hareide, som velger stikk motsatt fremgangsmåte.
Back to top
Danserud
Proff

PostPosted: 28.01.2021 09:10    Post subject: Re: Bodø Glimt Reply with quote

sl wrote:
Kompani Hareide, som velger stikk motsatt fremgangsmåte.

Interessant konklusjon å trekke basert på korte morgenturer de tre første ukene av oppkjøringa.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 85, 86, 87 ... 90, 91, 92  Next
Page 86 of 92

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2021 RBKweb