English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2021
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 89, 90, 91  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 21.01.2021 11:39    Post subject: Reply with quote

skrukken wrote:
Egentlig er de jo faktisk det. En fotballspiller løper i snitt 11-12km i løpet av en kamp op 90 min. JA dette er sammensatt av mange mindre sprinter, men helheten gjør at de må være i stand til å tåle belastning over tid.

Det å bygge et godt grunnlag med MYE rolig trening i sone1, vil dermed gjøre spillerne bedre i stand til å stå ut med kamper, selv om de kommer tett.


Nei, de er ikke egentlig faktisk det. Trenden i moderne fotball er at spillerne sprinter mer enn de gjorde tidligere. Ikke at de løper lenger. Evnen til å sprinte forbedres ikke av rolig trening.

Hareide og Rosenborg har store utfordringer når det gjelder selve fotballen. Da bør de bruke all energi på å få til et bedre spill. Luken opp til Glimt tettes ikke av rolige joggeturer. Det overrasker meg at folk er så positive til et treningsopplegg som ikke tar utgangspunkt i det som skal skje på banen.

Hvis de klarer å skape god kvalitet på fotballtreningene, vil de også bli bedre trent. Bedre spill gir høyere intensitet på trening, hvilket igjen bidrar til at de blir mer utholdne på høyere intensitet.
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Proff


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 403

PostPosted: 21.01.2021 11:43    Post subject: Reply with quote

Aerob utholdenhet er altså helt irrelevant for fotballspillere?
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 1815

PostPosted: 21.01.2021 12:16    Post subject: Reply with quote

sl wrote:
Det overrasker meg at folk er så positive til et treningsopplegg som ikke tar utgangspunkt i det som skal skje på banen.


De skal jo trene på det som skjer på banen også, så jeg ser virkelig ikke problemet. Hadde treningsdagene kun bestått av en 45 minutters lang joggetur, så er jeg enig i at det ville vært bekymringsverdig. Men det er det ikke. De skal spille og trene fotball også - og hvis det er slik at denne lille joggeturen skal være så ødeleggende for de rene fotballøktene, så har vi vesentlig større utfordringer med fysikken i troppen enn noen gang.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Rutinert


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 545
Location: Trondheim

PostPosted: 21.01.2021 12:20    Post subject: Reply with quote

Denne joggingen kl 0800 et jo helt meningsløs. Tipper de ler godt i Bodø nå. Det er vel flere 02 snappere fra andre idretter som har prøvd seg på fotball treningen til RBK og holdt i 10 minutt...
Joggingen, så styrke, så litt rolletrening med kun en lag del i gangen høres også merkelig ut. Hva med å trene på å score mål ??
Hva med å trene inn spillemønster med hele laget som avsluttes med å putte ballen i mål ?.
Dette er jo Høgmo 2,0
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Legende


Joined: 08 May 2005
Posts: 18020
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.01.2021 12:22    Post subject: Reply with quote

Jeg tror de fleste ser at en 45 minutters løpetur på starten av 11-timers arbeidsdager over en treukersperiode måneder før sesongen starter ikke ødelegger laget.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 2412
Location: Oslo

PostPosted: 21.01.2021 12:36    Post subject: Reply with quote

Får litt Rocky Balboa-vibber av dette treningsopplegget til Hareide. Hva med å avslutte løpeturen oppe på festningen med utsikt over byen Wink
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 21.01.2021 12:44    Post subject: Reply with quote

Vi får jo servert samme budskap år etter år: "Vi må bli bedre trent. Nå skal vi trene mer!"

Så kommer det til kamp, og vi ser hvordan det står til. Spillet på banen blir bare verre og verre for hvert år som går nå. Det er også veldig vanskelig å se noe resultat av lovnadene om at "vi skal bli bedre trent". I stedet ser vi det motsatte, vil jeg påstå. Spillerne er seige. Det er problem når arbeidskravene i fotball går stadig mer i retning av flere høyhastighetsløp, men ikke flere km løpt.

Videre forsøker Hareide å legitimere treningsopplegget med en henvisning til såkalt "Guardiola-trening" (journalistene biter selvsagt på uten å stille et eneste kritisk spørsmål). Da kunne han reflektert litt over at Guardiolas treninger foregår med ball, ikke løping i skogen/gatelangs. I tillegg burde han bitt seg merke i at Guardiola forklarte dårlige prestasjoner i starten av sesongen med at "we were running too much".
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 4828
Location: Glåmdalen

PostPosted: 21.01.2021 12:45    Post subject: Reply with quote

Å være skeptisk til at fotballspillere i en sesongoppkjøring trener utholdenhet viser veldig tydelig manglende forståelse av viktigheten av et godt fysisk fundament. Spillerne skal tåle å stå 90 minutter + uke ut og uke inn. B/G hadde aldri vært så gode som i fjor om de ikke hadde lagt ned en beinhard jobb på det fysiske fundamentet i forkant. Og, som nevnt tidligere av andre, så trenes det faktisk også på fotball. Det er ikke gjensidig utelukkende.
_________________
Radikal
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Proff


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 403

PostPosted: 21.01.2021 12:47    Post subject: Reply with quote

sl wrote:
Spillet på banen blir bare verre og verre for hvert år som går nå. Det er også veldig vanskelig å se noe resultat av lovnadene om at "vi skal bli bedre trent". I stedet ser vi det motsatte, vil jeg påstå. Spillerne er seige. Det er problem når arbeidskravene i fotball går stadig mer i retning av flere høyhastighetsløp, men ikke flere km løpt..


Det er ganske søkt å bruke dette som argument mot et treningsopplegg som ble satt i gang for et par dager siden, synes jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Legende


Joined: 08 May 2005
Posts: 18020
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.01.2021 12:49    Post subject: Reply with quote

sl wrote:
Det er også veldig vanskelig å se noe resultat av lovnadene om at "vi skal bli bedre trent". I stedet ser vi det motsatte, vil jeg påstå. Spillerne er seige. Det er problem når arbeidskravene i fotball går stadig mer i retning av flere høyhastighetsløp, men ikke flere km løpt.


Og samtidig slakter du altså opplegget til vår nye trener som beviselig har en langt mer vitenskaplig og teknologiassistert tilnærming enn vi har hatt siden Hamrén etter tre dager.

Vi kan vel kanskje se an resultatene før vi begynner å lære Hareide jobben sin?
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 21.01.2021 12:56    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg slakter opplegget fordi det ikke tar utgangspunktene i de fysiske arbeidskravene som gjelder for fotball.

I tillegg fordi Rosenborgs store problem er det som skjer når laget har ballen. Da bør man fokusere på det. Problemet er ikke at spillerne er for dårlige til å løpe rolig i jevnt tempo...
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Legende


Joined: 08 May 2005
Posts: 18020
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.01.2021 13:00    Post subject: Reply with quote

Så derfor bør man kjøre 11 timer banetrening med oppstart klokka 10 for ikke å forstyrre søvnen, antar jeg?

Nå vet jeg ikke din bakgrunn, men jeg antar at Hareide, med hjelp av innhentet ekspertise, har grei peiling på hva som er konstruktivt og destruktivt i treningshverdagen.

Og igjen; dette er snakk om en treukers periode helt på starten av året, ikke noe langsiktig regime hvor spillerne skal piskes rundt løpebanen når det ikke er kamp.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 21.01.2021 13:02    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Og samtidig slakter du altså opplegget til vår nye trener som beviselig har en langt mer vitenskaplig og teknologiassistert tilnærming enn vi har hatt siden Hamrén etter tre dager.

Vi kan vel kanskje se an resultatene før vi begynner å lære Hareide jobben sin?


Jeg synes det er positivt at de har en mer teknologiassistert tilnærming nå enn tidligere. Men det kommer jo også an på hvordan de anvender hjelpemidlene.

Og det er relativt greit å slå fast at jogging i jevnt, rolig tempo kommer til å gjøre spillerne seigere, ikke kvikkere.
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 21.01.2021 13:05    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Så derfor bør man kjøre 11 timer banetrening med oppstart klokka 10 for ikke å forstyrre søvnen, antar jeg?

Nå vet jeg ikke din bakgrunn, men jeg antar at Hareide, med hjelp av innhentet ekspertise, har grei peiling på hva som er konstruktivt og destruktivt i treningshverdagen.

Og igjen; dette er snakk om en treukers periode helt på starten av året, ikke noe langsiktig regime hvor spillerne skal piskes rundt løpebanen når det ikke er kamp.


Fin stråmann.

I starten av oppkjøringa har spillerne relativt lavt fitnessnivå (har vel hatt ferie i tre uker). Da er det helt spinnvilt å trene tre økter hver dag fra dag én. De er ikke trent for det nå.

Da er det mye bedre å bygge opp mengden gradvis, slik at man hele veien klarer å opprettholde god kvalitet i treningsarbeidet.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 4828
Location: Glåmdalen

PostPosted: 21.01.2021 13:14    Post subject: Reply with quote

Spillerne er ikke menigmann i gata som eter potetgull hver kveld og kanskje trener to ganger i uka. De er toppidrettsutøvere. I tillegg har klubben nå henta inn en ekspert på nettopp dette for å kunne justere opplegget til den enkelte. Dette er et ikke-problem.
_________________
Radikal
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 1593

PostPosted: 21.01.2021 13:26    Post subject: Reply with quote

sl wrote:

Da er det mye bedre å bygge opp mengden gradvis, slik at man hele veien klarer å opprettholde god kvalitet i treningsarbeidet.

Dette er toppidrettsutøvere. Å løpe en morgentur på 8 km før frokost og resterende økter gir så og si ingen nevneverdig belastning som påvirker resterende økter.
_________________
Ansett Svein Maaalen
Back to top
View user's profile Send private message
skrukken
Rutinert


Joined: 27 Feb 2008
Posts: 702
Location: Nord

PostPosted: 21.01.2021 13:29    Post subject: Reply with quote

sl wrote:

Nei, de er ikke egentlig faktisk det. Trenden i moderne fotball er at spillerne sprinter mer enn de gjorde tidligere. Ikke at de løper lenger. Evnen til å sprinte forbedres ikke av rolig trening.

Hareide og Rosenborg har store utfordringer når det gjelder selve fotballen. Da bør de bruke all energi på å få til et bedre spill. Luken opp til Glimt tettes ikke av rolige joggeturer. Det overrasker meg at folk er så positive til et treningsopplegg som ikke tar utgangspunkt i det som skal skje på banen.

Hvis de klarer å skape god kvalitet på fotballtreningene, vil de også bli bedre trent. Bedre spill gir høyere intensitet på trening, hvilket igjen bidrar til at de blir mer utholdne på høyere intensitet.


Nå vet jeg ikke din fysiologiske utdanning, men vil begi meg ut på en liten vandring her allikevel.

Er fullstendig klar over at moderne fotball fokuserer mye mer på repetert sprint, og er også klar over nødvendigheten av spesifikk trening.

Men, absolutt all litteratur innen trening enten det er evnen til å tåle enkeltbelastning eller evnen til å tåle en større totalbelastning, tilsier når du går for å øke treningsmengde øker du den treninga som går på lav intensitet.

Spillerne får mer enn nok trening på høyintensitet når den tid kommer, men en god grunntrening er alfa og omega for å tåle mer trening totalt sett. Fotball eller ei!
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2539

PostPosted: 21.01.2021 13:44    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Forstyrrer man søvnen (over tid) om man flytter døgnrytmen? Om man har oppmøte 06:30 bør man stå opp seinest 06:00, og da må man jo bare justere leggetid. Det er selvsagt en voldsom overgang om man er vant til å sove til ni-ti, men da er dette et problem i seg selv.

Nå er denne jogginga noen tidlig morgenstunder midt på vinteren selvsagt ikke noe stort problem. Men å skulle flytte døgnrytmen for utøvere som avslutter sine viktigste konkurranser nærmere midnatt, fordi det er et problem i seg selv at de sover til klokka 10, henger jeg ikke helt med på.

Jeg mener denne treningen i seg selv er kontraproduktiv, men kan gå med på at det kan være forsøket verdt for å få spillerne i en slags Rocky-modus, dersom det er hensikten. Det står itj nå mål oppi Leirfossen. Eller på Bakklandet, for den del.
Back to top
View user's profile Send private message
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 2796

PostPosted: 21.01.2021 16:31    Post subject: Reply with quote

Merkelig diskusjon. Jeg tror noen har hoppet over "grunnleggende treningsmetode, 1, 2 og 3". Det er umulig, og direkte helseskadelig, kun å trene høykvalitet og konkurransespesifikt. Klin umulig.

Det finnes ikke en eneste idrettsutøver, inkludert sprintere (her er som kjent "raske sprinter" en del av idretten), som ikke også trener lavintensivt. Du setter ikke opp 8 timers daglig kvalitetstrening med mindre du vil bli skadet.

På samme måte: Du trener ikke reelle fotballkampsituasjoner i tre økter for dagen. Da er du ferdig mann lenge før sesongen begynner.

Tidspunkt for start på morgenen er imidlertid en interessant diskusjon. Her finnes ingen fasit, og det er store, individuelle forskjeller. Det gjør det selvfølgelig vanskelig for lagidrettene, det er begrenset hvor individuelt man kan gjøre det. Antar at RBK prøver å tilpasse dette til at flere av gutta har et familieliv, og da er det svært vanskelig å avslutte siste økt kl 21.30.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 53562
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.01.2021 17:37    Post subject: Reply with quote

Hareide er dessuten blitt pensjonist i folketrygden og våkner nok tidlig uansett.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
6Strand
Proff


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 258

PostPosted: 21.01.2021 18:16    Post subject: Reply with quote

Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1286

PostPosted: 21.01.2021 18:28    Post subject: Reply with quote

Vil vel tro at Ulrik Wisløff har tittet litt på treningsprogrammet.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Proff


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 403

PostPosted: 22.01.2021 11:08    Post subject: Reply with quote

sukram wrote:
inkludert sprintere (her er som kjent "raske sprinter" en del av idretten)


Herlig
Back to top
View user's profile Send private message
jhk87
Junior


Joined: 22 Jan 2021
Posts: 16

PostPosted: 22.01.2021 12:56    Post subject: Reply with quote

sukram wrote:
Merkelig diskusjon. Jeg tror noen har hoppet over "grunnleggende treningsmetode, 1, 2 og 3". Det er umulig, og direkte helseskadelig, kun å trene høykvalitet og konkurransespesifikt. Klin umulig.

Det finnes ikke en eneste idrettsutøver, inkludert sprintere (her er som kjent "raske sprinter" en del av idretten), som ikke også trener lavintensivt. Du setter ikke opp 8 timers daglig kvalitetstrening med mindre du vil bli skadet.

På samme måte: Du trener ikke reelle fotballkampsituasjoner i tre økter for dagen. Da er du ferdig mann lenge før sesongen begynner.

Tidspunkt for start på morgenen er imidlertid en interessant diskusjon. Her finnes ingen fasit, og det er store, individuelle forskjeller. Det gjør det selvfølgelig vanskelig for lagidrettene, det er begrenset hvor individuelt man kan gjøre det. Antar at RBK prøver å tilpasse dette til at flere av gutta har et familieliv, og da er det svært vanskelig å avslutte siste økt kl 21.30.



På generelt treningsgrunnlag er det riktig, men uten ball er det ikke relevant. Sonefordeling, aerobt volum osv bør ikke ha den prioriteten det har, etter min mening.

Den fysiske komponenten i fotball er integrert i aktiviteten, men underordnet primæraktiviteten, som er selve spillet. RBK holder i for stor grad spillet og de fysiske aspektene ved spillet adskilt i treningsarbeidet. Vedvarende rolig løping isolert sett har ingen direkte og positiv overføringseffekt til spillet, uavhengig av om du er god på intensitetsstyring når du løper, men det har en umiddelbar kostnad. Den kostnaden handler om restitusjon og adapsjon. Adapsjon er konsekvensen av, eller avkastningen aktiviteten gir. Rolig løping er bra for folkehelsa for all del, men tråden må ikke mistet her. Rolig løping påvirker aerob kapasitet, trener fettforbrenning og øver kroppen i å anvende muskelfibre Type 1. Disse fibrene er trege og utholdne og vitale i treningsarbeidet hos rene utholdenhetsutøvere. Slik trening neglisjerer imidlertid muskelfibre Type 2, som rekruteres ved eksplosive anaerobe innsatser. Typiske innsatser som skaper sjanser og mål i fotball. DET er grunnleggende treningslære 1 og 2 og det fysiske apparatet i RBK vet dette, men har ikke baller til å sette ned foten.
Så selv om denne løpeturen er rolig, så pirker den inn i ressurser som er helt avgjørende i selve spillet.

Fotball fordrer først og fremst tekniske og taktiske ferdigheter. Det er nivået på disse som dikteter tempo og intensitet. Forbedring av taktiske og tekniske ferdigheter, individuelt og kollektivt, muliggjør større tempo og intensitet, ikke omvendt. Dette er så viktig.

Økt utholdenhet og styrke hjelper lite om du alltid er feilvendt når du mottar ballen.

Økt styrke og utholdenhet hjelper lite om du oppfatter situasjoner i spillet tregere enn motstanderen.

Økt styrke og utholdenhet hjelper lite når du har trent 2 ganger tidligere på dagen og trening nr 3 med ball lider under det.

Mengde, volum, fundament og "hardt arbeid" har sterk appell hos mange. "skikkelig hard jobbing!", "vi tar tak", "vi bretter opp ermene!". Søt musikk i manges ører. Jeg tenker at det er et sykdomstegn. Floslker er ikke tilstrekkelig som begrunnelse for et slikt regime i min bok. Det skriker "Vi er ikke helt sikre på hvordan vi skal øve oss til et bedre fotballag, derfor tar vi tak i de trygge elementene som generell fysisk trening og legger ned en ærlig innsats!"

Trenden nedover på kontinentet virker å være kvalitet framfor kvantitet. Fitness og freshness. unødvendig aktivitet lukes bort.
Back to top
View user's profile Send private message
Zzyzx
Veteran


Joined: 09 Aug 2003
Posts: 1108
Location: Trondheim

PostPosted: 22.01.2021 14:05    Post subject: Reply with quote

Henger meg på her og er enig i at rolige løpeturer som supplement til annen trening på morgenen er utelukkende positivt. Det er med å bygger base uten at det i større grad er i veien for intensiv trening senere på dagen med rene fotballøkter.

Argumentene over her holder ikke mål:

Quote:
Fotball fordrer først og fremst tekniske og taktiske ferdigheter. Det er nivået på disse som dikteter tempo og intensitet. Forbedring av taktiske og tekniske ferdigheter, individuelt og kollektivt, muliggjør større tempo og intensitet, ikke omvendt. Dette er så viktig.

Økt utholdenhet og styrke hjelper lite om du alltid er feilvendt når du mottar ballen.

Økt styrke og utholdenhet hjelper lite om du oppfatter situasjoner i spillet tregere enn motstanderen.

Økt styrke og utholdenhet hjelper lite når du har trent 2 ganger tidligere på dagen og trening nr 3 med ball lider under det.


En løpetur på morgenen i denne fasen av opptreningen er der for å skape base for å tåle store mengder trening er ikke iveien for å trene tempo og intensitet, den er der for å kunne tåle å trene dette.

Økt utholdenhet og styrke hjelper deg til å ikke alltid være feilvendt når du mottar ballen. Det er ikke det viktigste, men at du ikke er sliten vil hjelpe deg å ta bedre beslutninger. Du trenger naturligvis også ferdigheter. Smile

Økt styrke og utholdenhet hjelper det å oppfatte situasjoner fortere enn motstanderen.

Økt styrke og utholdenhet hjelper når du har trent to ganger om dagen i og hvier deg på trening nr 3. Kanskje ikke der og da, men over tid, over en sesong når man slipper opp på treningen og ikke har 3 økter lenger. Det er viktig at intentisteten ikke er høy på 3 av 3 økter.

Ingenting her skriker at man ikke er sikre på hvordan man øver på å bli et bedre fotballlag.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 89, 90, 91  Next
Page 85 of 91

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2021 RBKweb