English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 98, 99, 100  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ciljan
Rutinert


Joined: 28 Jan 2012
Posts: 610
Location: Langevåg

PostPosted: 24.01.2017 12:01    Post subject: Reply with quote

Pokie Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
1960
Rutinert


Joined: 31 May 2014
Posts: 825
Location: Stjørdal

PostPosted: 24.01.2017 20:43    Post subject: Reply with quote

Velkommen sl, godt med nye inn som stiller kritiske spørsmål, det tar oss videre fremover, også takk til Pokie.
Meningsfullt på forumet med slike innlegg.
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 25.01.2017 17:31    Post subject: Trening Reply with quote

Takk for den varme velkomsten!

Noen svar/ytterligere reaksjoner i debatten om trening:

1.

Dortmund er et dårlig utgangspunkt i denne debatten, ettersom de har en av de verste skadehistorikkene i europeisk toppfotball de senere årene. De gikk gjennom en skadekrise i høst, noe som åpenbart er en av grunnene til at de allerede er kjørt av lasset i kampen om ligatittelen. Til alt overmål hadde de flere spillere ute med skade til første seriekamp etter vinterpausen. Det er et tegn på at de gjør noe galt.

Oksygenopptak er et svært lite treffende mål på fotballspesifikk fysikk, og er ikke noe som bør prioriteres i fotballtrening.

Jeg er uenig i vurderingen av skaderisiko. Spillerne pådrar seg unødvendig slitasje i forbindelse med løpetrening, uten at det gjør dem til bedre fotballspillere. Så lenge spillerne ikke trener på å bli bedre til å spille fotball, ser jeg ikke poenget med å pådra seg ekstra slitasje for å forbedre evnen til å løpe i relativt lavt tempo.

2.

Hvis du trener på 80 %, blir du bedre til å spille på 80 %. Skal du utvikle evnen til å ta hurtige avgjørelser, presse knallhardt osv, må du gjøre det med 100 % kvalitet.

Dette kan belyses ved et enkelt eksempel: Jonas Svensson blir en bedre forsvarsspiller av å møte en uthvilt ving på trening, av den enkle grunn at en uthvilt ving er i stand til å skape mer trøbbel enn en sliten ving. En sliten ving vil i mindre grad utfordre backen, og det vil bli lettere å forsvare seg. Hvordan kan man da forvente at backen skal klare å forsvare seg mot gode europeiske lag hvis han er vant til å møte slitne spillere på trening?

Det kan ikke være tvilsomt at kvaliteten på treningene synker i takt med slitasjen. Dette går på bekostning av utviklingen. Da synes jeg det er helt hårreisende at de trener fire timer per dag.

3.

Det er bra at de tar hensyn til individuelle forskjeller. Likevel er det slik at det ikke blir like gode treninger dersom mange spillere er ute pga stor belastning. Hvordan kan de øve på samhandling dersom flere av spillerne ikke er tilstede? Her en dag leste jeg at de ikke kunne gjennomføre en planlagt 11v11-økt, men at de i stedet måtte kjøre 8v8. Det illustrerer for meg poenget.

Det er faktisk et stort problem at spillere står over trening. Fotball er et relasjonelt spill.

4.

Jeg er ikke enig i at korsbåndsskader er uflaks. Det er bevist gjennom en rekke studier at slitasje er den viktigste årsaken til skader i fotball. Jo mer sliten du er, desto større er sannsynligheten for at du blir skadet. Når omtrent alle vingene har vært skadet flere ganger i løpet av en sesong, må de begynne å lete etter årsakene.

Schwabe er sikkert fremragende på rehabilitering, men det er trenerteamets ansvar å legge opp treningen slik at skaderisikoen holdes på et minimum. Der har de feilet grovt, etter min mening.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuggen
Senior


Joined: 04 Aug 2015
Posts: 125
Location: Trondheim

PostPosted: 25.01.2017 18:58    Post subject: Re: Trening Reply with quote

sl wrote:

Oksygenopptak er et svært lite treffende mål på fotballspesifikk fysikk, og er ikke noe som bør prioriteres i fotballtrening.


Dette er en hårreisende påstand. Du mener aerob kapasitet ikke er viktig i en utholdenhetsidrett?

Det er ikke tilfeldig at RBK spilte jevnlig CL parallelt med at de satte verdensrekord (!) for klubblag i oksygenopptak (67,8 mL) i 1997.

Hvis du trenger overbevisning, les publikasjon av Helgerud & Hoff ved NTNU som har samarbeidet med bl.a. RBK, Celtic, Barcelona, Real Madrid:
http://www.coventryunited...aining.pdf
Back to top
View user's profile Send private message
Micmac
Rutinert


Joined: 25 Jul 2013
Posts: 785
Location: Under The Dome

PostPosted: 25.01.2017 22:57    Post subject: Re: Trening Reply with quote

Tuggen wrote:
sl wrote:

Oksygenopptak er et svært lite treffende mål på fotballspesifikk fysikk, og er ikke noe som bør prioriteres i fotballtrening.


Dette er en hårreisende påstand. Du mener aerob kapasitet ikke er viktig i en utholdenhetsidrett?

Det er ikke tilfeldig at RBK spilte jevnlig CL parallelt med at de satte verdensrekord (!) for klubblag i oksygenopptak (67,8 mL) i 1997.

Hvis du trenger overbevisning, les publikasjon av Helgerud & Hoff ved NTNU som har samarbeidet med bl.a. RBK, Celtic, Barcelona, Real Madrid:
http://www.coventryunited...aining.pdf


67,8 mL er ikke så høyt, det er viktig, men ikke avgjørende for de fleste typer spillere. Jeg har selv sett Northug spille i 6.divisjon, med bedre o2 opptak enn alle på banen, men så ikke ut til å hjelpe nevneverdig :p
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7817

PostPosted: 26.01.2017 00:43    Post subject: Reply with quote

Jeg har sett Rosenborg ligge med krampe mot Ranheim. Det er mer relevant enn at Northug ikke kan å spille fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 26.01.2017 10:09    Post subject: Re: Trening Reply with quote

sl wrote:
Takk for den varme velkomsten!

Noen svar/ytterligere reaksjoner i debatten om trening:

1.

Dortmund er et dårlig utgangspunkt i denne debatten, ettersom de har en av de verste skadehistorikkene i europeisk toppfotball de senere årene. De gikk gjennom en skadekrise i høst, noe som åpenbart er en av grunnene til at de allerede er kjørt av lasset i kampen om ligatittelen. Til alt overmål hadde de flere spillere ute med skade til første seriekamp etter vinterpausen. Det er et tegn på at de gjør noe galt.

Oksygenopptak er et svært lite treffende mål på fotballspesifikk fysikk, og er ikke noe som bør prioriteres i fotballtrening.

Jeg er uenig i vurderingen av skaderisiko. Spillerne pådrar seg unødvendig slitasje i forbindelse med løpetrening, uten at det gjør dem til bedre fotballspillere. Så lenge spillerne ikke trener på å bli bedre til å spille fotball, ser jeg ikke poenget med å pådra seg ekstra slitasje for å forbedre evnen til å løpe i relativt lavt tempo.


Løping i lavt tempo gir bedre motor/utholdenhet. At det er noe løping i en sesongoppkjøring er naturlig. Spesielt unge spillere vil ha veldig god nytte av dette. Men løpingen skal ikke overdrives.

Det er mulig løping til en viss grad gir slitasjeskader, men jeg tror ikke de løper så mye at det er noe problem.

Trening med ball gir for øvrig både slitasje og andre skader.

sl wrote:
2.

Hvis du trener på 80 %, blir du bedre til å spille på 80 %. Skal du utvikle evnen til å ta hurtige avgjørelser, presse knallhardt osv, må du gjøre det med 100 % kvalitet.

Dette kan belyses ved et enkelt eksempel: Jonas Svensson blir en bedre forsvarsspiller av å møte en uthvilt ving på trening, av den enkle grunn at en uthvilt ving er i stand til å skape mer trøbbel enn en sliten ving. En sliten ving vil i mindre grad utfordre backen, og det vil bli lettere å forsvare seg. Hvordan kan man da forvente at backen skal klare å forsvare seg mot gode europeiske lag hvis han er vant til å møte slitne spillere på trening?

Det kan ikke være tvilsomt at kvaliteten på treningene synker i takt med slitasjen. Dette går på bekostning av utviklingen. Da synes jeg det er helt hårreisende at de trener fire timer per dag.


Dette blir helt feil. Både teknikk og taktikk krever masse repetisjoner for at det skal sitte. Mange repetisjoner skaper en automatisk refleks både i muskler og hjerne. Denne slår til når situasjoner oppstår i kamp. Kamptrening på 100% blir faktisk mer for å se hva spillerne har lært av treningen, enn det gir treningseffekt.

Som sammenligning, ingen lærer å kjøre bil i en formel 1 bil. Man starter med øvelseskjøring og trener seg opp via en stadig økning i tempo over år. Når man så har blitt formel 1 kjører har man kanskje 10 dager i året med testing i den raskeste bilen, resten foregår i biler med lavere tempo.

Hvis noe er hårreisende, så er det at forballspillere "bare" trener 4 timer om dagen.(teori bør også regnes med). Det er masse, teoretisk og praktisk, som kan gjennomføres såpass rolig at man kan utnytte dagene bedre.

I motsetning til andre idretter, så virker det som fotballag ofte trener med en flat kurve hvor treningsmengden er relativt lik hver dag i oppkjøringen. I andre idretter er man ofte flinkere til variere. På dager med korte intensive treninger er det mye hvile, mens andre dager har de lenge treninger med lav intensitet.

sl wrote:
3.

Det er bra at de tar hensyn til individuelle forskjeller. Likevel er det slik at det ikke blir like gode treninger dersom mange spillere er ute pga stor belastning. Hvordan kan de øve på samhandling dersom flere av spillerne ikke er tilstede? Her en dag leste jeg at de ikke kunne gjennomføre en planlagt 11v11-økt, men at de i stedet måtte kjøre 8v8. Det illustrerer for meg poenget.

Det er faktisk et stort problem at spillere står over trening. Fotball er et relasjonelt spill.


Det er et problem hvis for mange er ute, men at man må variere oppstillinger og bruke stallen, det er jo bare sesongrealistisk trening.

Tror ikke vi skal overdrive problemene.
Back to top
View user's profile Send private message
ode
Veteran


Joined: 07 Sep 2002
Posts: 2285
Location: Bæste byen i lainne

PostPosted: 28.04.2017 10:36    Post subject: Reply with quote

Det vil være interessant å få litt informasjon om Rodal har fått opp farten på spillerne. Det har vært helt stille siden han ble introdusert som del av trenerteamet før jul 2016.

Noen som vet om han fremdeles er med?

Edit: Profil på rbk.no
_________________
Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4277
Location: Stiftstaden

PostPosted: 28.04.2017 12:22    Post subject: Reply with quote

Hadde glemt hele fyren jeg inntil du dro det opp nå! Very Happy
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6254
Location: Skottland

PostPosted: 28.04.2017 17:06    Post subject: Reply with quote

Det opplegget med Rodal er vel mest en brilliant idé fra Koteng sin side. En visjonær idé fra en visjonær leder a là da Caligula gikk til krig mot havet.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 28.04.2017 18:02    Post subject: Reply with quote

Han skulle jo jobbe med respons fra spillerne, og de har da respondert bra, har de ikke? Very Happy
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 29.04.2017 10:57    Post subject: Reply with quote

Han er i alle fall avbildet i Støtteapparat-seksjonen under "Lag" på rbk.no, så de har ikke prøvd å feie stuntet under teppet i alle fall. Men engasjementet varer vel bare ut mai i år tror jeg?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59359
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.05.2017 18:48    Post subject: Reply with quote

Nå ønsker kapteinen å lete etter årsakene til at han ikke har prestert på topp. Nytt av året er øktene med Vebjørn Rodal. Kanskje kan de øktene bidratt til at den totale treningsbelastningen er blitt for stor.

– Det kan være en mulig forklaring. Sammen med Vebjørn Rodal har jeg trent annerledes enn tidligere. Det er ganske tøffe treninger, som skal gjøre meg eksplosiv og hurtig. Men kanskje har det tatt litt for mye energi i et tett kampprogram. Jeg tenker å fortsette med den treningen, men kanskje må jeg justere belastningen. For å få litt mer energi kan det være aktuelt enten å sette Rodal-treningen på pause, eller å skru ned volumet av den, sier han.

For Jensens del startet samarbeidet med Rodal i februar/mars, i form av en innendørs økt i uka. Dansken understreker at dette ikke på noen måte er ment å være kritikk mot den olympiske mesterens inntreden i klubben.

– Det er ikke Rodal sin skyld at jeg har vært for upresis i kontringsfasen. Bestemt ikke. Det å få inn en kapasitet som Rodal kan gi oss noe som er riktig spennende. Treningene med ham er en investering som vi håper skal betale seg etter hvert, sier han.

Les mer: Rosenborgs kaptein: – Det er på sin plass å ta litt kritikk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 05.05.2017 13:25    Post subject: Reply with quote

Uansett mener ikke Rodal at de har bommet på timingen og at de skal være kalde før de konkluderer med noe sånt.

- Vi har testet veldig mange spillere fysisk og kategorisert dem for å treffe med den fysiske inputen. Det vi tilbyr skal treffe så godt som mulig i forhold til målsetting og krav, sier Rodal.

- Det er veldig sjeldent at det ikke lønner seg å trene i toppidrett, legger han til.

Les mer: OL-vinneren tar grep etter RBK-kapteinens kritikk
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 05.05.2017 13:30    Post subject: Reply with quote

Var det ikke Ingebrigtsen som la til dette?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 05.05.2017 13:31    Post subject: Reply with quote

Artikkelen gir ikke grunnlag for å tro at det ikke var Rodal.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 05.05.2017 13:38    Post subject: Reply with quote

Enig, jeg husket feil fra avisa. Ingebrigtsen var innom en stund der, før Rodal fikk det siste ordet.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10638

PostPosted: 15.05.2017 21:33    Post subject: Reply with quote

Legger dette her som et apropos.
Det er ikke alltid de med størst ressurser som har de smarteste treningsmetodene.

Flyter Rosenborg til topps i Norge fordi vi har høyest økonomisk oppdriftsevne eller er vi smartest og best på alle viktige detaljer i treningen?

Hvor mye smartere må vi bli før vi kan ta nødvendige steg i Europa?

Kåre må nesten gi oss fasiten på dette, for andre har vel ingen referanser/meningsberettigelse.
NRK wrote:
– Eddie var forsvarsspiller som aktiv. Så jeg ble veldig overraska over drillene han hadde for spissene som ville stå igjen etter trening og jobbe videre. Det handler om kvaliteten han ville ha på det vi gjorde av ekstraarbeid.

King er imponert over hvor mange situasjoner Howe legger opp til i øvelser på trening som storscoreren igjen møter i kamp, og forteller samtidig at det øves på mye i andre klubber som gir liten effekt.

– Jeg har hatt trenere før i tiden, jeg skal ikke nevne navn..., sier King og antyder at det ikke alltid har vært høy kvalitet på treninger i karrieren.

– I klubber jeg har vært i før har jeg slått ballen til en trener som legger den igjen og jeg skyter, men det skjer jo nesten bare en av tusen ganger i kamp. Eddie har vært veldig flink til å skape situasjoner som er veldig likt det vi får i kamp, sier King.

– Kan du nevne en konkret øvelse?

– He-he. Jeg kan ikke huske at vi har gjort én og samme øvelse mer enn to ganger denne sesongen. Det er alltid noe nytt, sier King, og skryter av Howes evne til å variere.

Den eventyrlige målformen forklarer han også ved at Howe har hatt vært villig til å prøve ut King i ulike posisjoner selv om nordmannen ikke lyktes der han ble satt til å spille i starten - først i en dyp «tier-rolle» og så som ving.

– At jeg ikke spiller angripende midtbanespiller, men er posisjonert nærmere mål og det at jeg har holdt meg skadefri er hovedårsakene til at det går så bra, sier King

– Og så har jeg har stått veldig mye igjen og jobba etter trening. Ikke at det er noe å skryte av. Det skulle bare mangle, sier nordmannen.

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59359
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.06.2017 15:02    Post subject: Reply with quote

Vet det foregår diskusjon også i Ingebrigtsen-tråden, men lagrer litt her for ettertida:

Det er kun en liten gruppe av spillerne som har deltatt på Rodal-treningen, og Ingebrigtsen vil ikke fortelle hvilke spillere det er snakk om.

– Jeg tror ikke vi skal hoste opp noen navn. Vi er ikke interessert i at alle vet det, for da kommer alle de til å få spørsmål ved neste korsvei, sier han.

Etter hvert er målet at det blir individuelle treningsprogram for hver enkelt spiller, og program for ulike kategorier spillere. Indreløpere er én kategori. Kant/sideback en annen. Og etter hvert vil det også bli laget en utviklingstrapp for de ulike årskullene i klubben.

– Da vi startet dette, sa jeg at jeg har store barn, fått frigjort tid og savner å ha et operativt engasjement i idretten. Det er fascinerende å oppleve en treningskultur i en lagidrett som er bedre enn jeg hadde håpet på. Det inspirerer meg. De vil trene, sier Rodal.

Les mer: Bruttern vil utvide Rodal-samarbeidet

Spillerne som har deltatt på Rodals trening har gjort det én til to ganger i uken, økter som har kommet i tillegg til fellestreningene. OL-vinneren forteller at det frem til nå har handlet om spensttrening og eksplosiv styrketrening, med helt tradisjonelle øvelser i styrkerommet og i trapper. Øvelsene er ikke spesifikt justert for fotballspillere, utover mengde og at det ikke skal være for mange ulike øvelser.

Spillerne skal ifølge Rodal uten unntak ha hatt en «veldig fin utviklingskurve».

– Jeg skulle gjerne jobbet med flere og hatt to-fire økter i uken, for det er alltid ting du vil prøve å ta tak i, men det er fotball som er det viktigste de driver med.

Les mer: Slik er treningene med Rodal
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10638

PostPosted: 06.07.2017 20:50    Post subject: Reply with quote

Det dokumenteres stadig, men er kanskje banalt enkelt å glemme/nedprioritere/slurve med?

Når man trener hardt er nok god søvn og hvile svært viktig for å restituere, redusere skaderisiko og bidra til at man presterer bedre.

Er alle skadene i RBK kun tilfeldig uflaks, eller har vi fortsatt noe å lære av de som eventuelt kan noe av dette bedre enn oss?

Quote:
😴10h sleep or 8h +2h nap better than 8h only for sport recovery
⬆️ Muscle function
⬆️ Sprint perf
⬇️ Stress


Yann Le Meur - YLM SportScience: "RESTING TO RECOVER: INFLUENCE OF SLEEP EXTENSION ON RECOVERY FOLLOWING HIGH-INTENSITY EXERCISE"
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10638

PostPosted: 06.07.2017 21:05    Post subject: Reply with quote

Posisjons- og rollespesifikke treningsstrategier.

Av fem fyrer ved "ytelsesavdelingen" i Paris Saint-Germain Football Club.
"Small-Sided Games in elite soccer: Does one size fits all?"

Lettbent servert infografisk utdrag:

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7817

PostPosted: 06.07.2017 22:28    Post subject: Reply with quote

Vanskelig å si så mye om søvnen til spillerne, men jeg har et inntrykk av at klubben har drevet med "close the gap"-trening i mange år. Senest etter en av de siste kampene så jeg på Snapchat at de drev med intensiv spilløkt for de spillerne som ikke startet, dagen etter kamp
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59359
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.01.2018 12:21    Post subject: Reply with quote

– Jeg skal fortsette å jobbe med a-laget, men også kobles mer inn mot de yngre spillerne i klubben, forklarer Rodal overfor Adresseavisen.

(...)

Rodal har så langt gått på ettårskontrakter. Han er involvert rundt A-laget flere ganger i uka, hvor han har ansvar for styrke- og spensttreningen til spillerne. Nå skal han i tillegg også begynne å følge opp juniorgjengen.

– Hvor mye jeg er til stede, er i stor grad styrt av terminlista. Når spillere er på treningsleirer, som her og på Marbella, er det så mye fotball at totalbelastningen blir for stor om man skal kjøre hard styrketrening i tillegg. Slik er det også i perioder med tre kamper i uka. I «vanlige» uker kan jeg kjøre tre styrkeøkter med a-spillerne, i andre uker kanskje bare én, sier Rodal – og utdyper hvordan han jobber:

– Alt dreier seg om styrke- og spenstøvelser som bedrer eksplosiviteten. Hver spiller kan ha ulike behov, så selv om vi kjører øktene sammen, er det individuelle tilpasninger. I tillegg handler det om å utnytte tida så optimalt som mulig: At én time på styrkerommet blir en effektiv time på styrkerommet, sier han – som blant annet bruker øvelser fra egen karriere som mellomdistanseløper i verdenseliten.

(...)

Mens 2017 ble «litt prøving og feiling», er man enda mer opptatt av individualisering nå. I fjor vår, da RBK leverte ujevne prestasjoner, innrømmet både Mike Jensen og Fredrik Midtsjø (Alkmaar) at de følte seg tunge. Begge var usikre på om Rodal-treningene gjorde totalbelastningen for høy. Slik svarer Rodal selv for dette nå:

– Vi evaluerer belastningen på hver spiller fortløpende. At Mike var litt sliten en periode kan ha handlet om at han trente for mye, men også om hvor flink man er til å hvile mellom slagene. En klubb som RBK er ikke i stand til å kjøpe spillere fra aller øverste hylle. Da er man avhengig av å skille seg litt ut ved å trene best, sier han.

Les mer: RBK utvider samarbeidet med OL-mesteren: Dette er Rodals rolle
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2527

PostPosted: 27.01.2018 20:22    Post subject: Reply with quote

Synes virkelig at det er kjekt med Rodal som hurtighets- og utholdenhetstrener. Vet hvor skapet skal stå og vet hvordan spillerne individuelt kan trene seg opp best mulig etter sin egen fysiologi og ikke etter en "finger i lufta".
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7817

PostPosted: 28.01.2018 01:36    Post subject: Reply with quote

Mer skeptisk til han som styrketrener. Hvilken kompetanse har han der? Frykter det blir trappehopp og planken istedenfor knebøy, markløft og benkpress.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 98, 99, 100  Next
Page 76 of 100

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb